Redigerat av mrmath, 06 April 2008 - 10:54.
Logitech diNovo Mini (SV)
(Tangentbord)
|
7
|
(114)
|
Inga priser | |
Logitech diNovo Mini (EN)
(Tangentbord)
|
6
|
(2)
|
Inga priser |
Söker en supermultifjärr (5 inlägg)
|
14 år sedan |
Bästa trådlösa tangentbord för HTPC (205 inlägg)
|
14 år sedan |
Lyckas inte starta datorn med fjärren (8 inlägg)
|
16 år sedan |
Logitech Dinovo Edge eller Mini? (6 inlägg)
|
16 år sedan |
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg)
|
17 år sedan |
Trött på alla plastiga tangentbord! (14 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 06 April 2008 - 10:53
Postad 07 April 2008 - 20:36
Jag kan inflika med att iformera folk om att Komplett inte säljer den svenska versionen. Jag fick själv tag på den svenska på Microhard i fredags, väääääry niiiiiize
hur vet du att komplett inte säljer den svenska? min beställning ska väl hamna i hämtbutiken i göteborg imorrn eller nåt, fick nämligen ett mail om att den va på väg.
tycker det skulle vara lustigt att en svensk butik skulle sälja nåt annat än svenska tangentbord utan att isåfall informera om detta.
Postad 08 April 2008 - 12:40
Jag kan inflika med att iformera folk om att Komplett inte säljer den svenska versionen. Jag fick själv tag på den svenska på Microhard i fredags, väääääry niiiiiize
hur vet du att komplett inte säljer den svenska? min beställning ska väl hamna i hämtbutiken i göteborg imorrn eller nåt, fick nämligen ett mail om att den va på väg.
tycker det skulle vara lustigt att en svensk butik skulle sälja nåt annat än svenska tangentbord utan att isåfall informera om detta.
Jag hämtade mitt på komplett idag och det är svensk tangentbord!!!
Postad 08 April 2008 - 15:43
riktigt najs liten pryl detta!! nä nu ska jag testa den lite på riktigt, har ju bara haft igång den i 5min men måste säga att de e helt ok att skriva med den, tom längre texter som detta inlägg
Postad 09 April 2008 - 15:45
Postad 10 April 2008 - 14:47
Lite småstruligt att installera programvaran, vet inte om jag stoppade in blåtandsadaptern för tidigt/sent eller nått, men det ville inte lira från början, men en snabb avinstallation och ny installation gjorde susen.
Får återkomma med en lite mer uttömmande recension när jag använt den ett tag :-) Fråga gärna om det är nått ni vill att jag kollar upp.
Redigerat av Tynell, 10 April 2008 - 15:44.
Postad 11 April 2008 - 09:20
Postad 12 April 2008 - 19:15
Postad 13 April 2008 - 01:16
Postad 16 April 2008 - 19:02
Nej, det behöver man inte. Det sitter en switch under batteriluckan som skiftar mellan PC och PS3 läge.Kan nån svara på om man måste ha usb adaptern för att köra mot PS3? Har sökt och sökt men inte fått ett 100% svar någonstans...
Postad 24 April 2008 - 13:17
Postad 25 April 2008 - 12:37
Jämfört tex med:
Laptop-musplatta
Laptop-styrspak
Andra minitangentbord
Postad 04 May 2008 - 08:09
sitter ., / och alla dessa tecken på samma ställe som ett svenskt bord??
Postad 06 May 2008 - 14:25
Jag har haft den svenska varianten i cirka tre veckor nu. Den var klart mindre än jag förväntat mig, även om jag inte riktigt kan säga hur stor jag trodde den skulle vara, bara större. Men formatet är bra. Jag har nu kunnat gömma mitt gamla trådlösa tangentbord och även min Media Center-fjärr.
Tangentbordet är inget man skriver noveller på, men det fungerar ur skrivsynpunkt helt okej för de ändamål jag använder den till. Exempel på det är att ibland lämna mediacenter för att gå ut och packa upp något rar-arkiv, hämta någon drivrutin eller surfa någonstans. Tangentbordet lyser upp vid beröring när det är mörkt men jag tycker den släcker sig lite väl snabbt. Det är en liten sak och gissningsvis bara en batterifråga, men jag märker att jag stör mig på det.
Touchpaden är liten, väldigt liten. Den fungerar däremot bra om man använder pekfingret, vilket är lite synd då man oftast håller Minin som en konsollkontroll (roligt ord!). Trots min något breda tumme så går det så klart att navigera med tummen om man har lite tålamod.
Med den lilla switchen upptill så kan jag slå om touchpaden till piltangenter med en OK-knapp i mitten (när man trycker på den). Den fungerar oftast bra, men jag vill tro att neråt är lite svårare att trycka än övriga riktningar. Det kan vara min enhet som strular, men jag tror inte det. Den lilla switchen är också lite trögare än jag velat ha den, man får inte alltid med sig knappen när man flyttar den.
På var sida av mellanslagstangenten finns en funtionstangent. Dessa använder man rätt så mycket; högerklick, snabel-a, ESC och lite annat. Det fungerar smidigt och jag är tacksam för att det finns två, så man slipper byta grepp om kontrollen för att utföra sina kommandon.
Längst till vänster har man up/down-knappar som varierar i funktion beroende på vilket program du använder och om du kör med en funtionsknapp. Den är bla. PageUp/Down, Kanal Upp/Ner och Zoom In/Ut (t.ex. på hemsidor där den är mycket användbar när man sitter i TV-soffan och texten blir väl liten).
Programvaran som följer med är som vanligt Logitechs SetPoint. Och det är här vi börjar komma till de saker som är dåliga, irriterar mig eller bara helt enkelt är fel med denna pryl. Inställingsmöjligheterna i SetPoint är näst intill noll Jag kör Minin med Vista och således Vista Media Center (VMC). För en pryl så ny som denna, som marknadsförs som en kontroll för mediacenterdatorer, så får jag känslan att Logitech inte någon gång under utveckligen av denna produkt provat den med just ett mediacenter. I alla fall inte Vista. Här är bara några av de brister som direkt stör mig:
• Det saknas knapp för att ta sig till programguiden.
• Record-knappen hoppar t.o.m. ut ur VMC och startar WMP och frågar om du vill kopiera en skiva.
• Det finns ingen knapp för att gå direkt till TV.
• Info-knappen som alltid finns med på MCE Remotes, där man kan välja zoom och settings för det man kollar på saknas.
Det finns narturligtvis sätt runt det hela och det är tack vare program som uberOptions, som till skillnad från SetPoint låter dig konfigurera de flesta "extra"-knappar som finns på Minin. För att komma runt mina problem som ovan har jag lagt om funtionsknapparna för musik, internet och dator on/off till att istället visa guide, visa tv och lite annat jag vill ha. Så visst, det går att lösa alla problemen, men jag tycker det är trist att en kontroll som denna, riktad just mot det jag använder den till inte fixar så fundamentala saker. Jag hade ju helst velat ha knappar för de vanligaste funktionerna, inte minst för min flickväns skull. Hon bryr sig inte mycket om teknik och jag hade gärna velat att det fanns enkla, självförklarande, en-klicksknappar så hon inte behöver komma ihåg kortkommandon hit och dit för de olika funktionerna. Ursprungsplanen var ju att få bort två kontroller och ersätta med en och alltså göra allt lättare. I hennes ögon har allt just nu blivit lite krångligare.
Att en ny pryl gör en syssla krångligare än vad den var med en gammal pryl är ju egentligen ett stort misslyckande.
Så slutsummering:
Den är inte på något sätt optimal, men formfaktorn och möjligheten att faktiskt på sätt och vis lösa problemen gör att den inte redan är tillbaka i butiken. Men jag har ännu inte bestämt mig för om jag faktiskt vill behålla den, håll ett öga på blocket.
Betyg: 5/10
Postad 07 May 2008 - 00:09
Tack!
Postad 17 May 2008 - 05:59
Jag har köpt ett sådant tangentbord från kina med engelsk knappsats. Det som jag inte tänkte mig för när jag handlade det är att alla knappar sitter inte på samma ställe på ett engelskt som ett svenskt. Jag har ställt om till svenskt så vissa knappar får jag leta efter genom att prova mig fram.
Så frågan är om det går att köpa som reservdel själva svenska knappsatsen och byta ut den engelska med?
Vart kan man isåfall få tag på ett sådant?
Förövrigt är jag mycket nöjd med produkten eftersom jag ska använda den i bilen tillsammans med min fastmonterade bärbara dator och en 7" wide touchscreen med specialprogramvara för touchskärmar.
Som många säger så är touchpaden på tng-bordet är lite krångligt. Går att använda men är inte lika bra som en touchpad på en bärbar dator. Men man kan inte få allt
Jag ger den betyg 8/10
Postad 06 June 2008 - 21:35
Funkar kalas!! Testade idag...Någon av er dinovo mini-ägare som skulle vilja vara en hyvens man och testa om den funkar med MediaPortal?
Hela mojängen funkar klart mycketbättre än jag trodde, rätt bekvämt tom.
Postad 08 June 2008 - 18:08
Jag är med väldigt nöjd, fungerade direkt i Ubuntu och Elisa som jag använder som mediacenter gillar den verkligen. Donglen som medföljer verkar inte fungera fullt ut i Ubuntu dock jag kan inte styra med touchpaden när jag använder den. använder jag den inbyggda bluetoothkretsen fungerar det direkt med alla funktioner. antagligen bara Logitecs USB-dongle som bygger på chip som inte är lika bra stödda i linux.
Jag är helnöjd, nu ska jag bara mappa om lite knappar så jag kan spola och hoppa fram å tillbaka med de tilltänkta knapparna på fjärren.
Jag ger betyget 8/10
+Mycket snygg, stilren.
-Dåligt linuxstöd
-Hyfsat dyr
Postad 13 June 2008 - 07:56
Postad 30 June 2008 - 09:17
Postad 08 July 2008 - 12:28
Postad 08 July 2008 - 16:10
Däremot har jag en fråga till ni andra som köpt detta keyboard, när jag ställer mitt i styrkorsläge så är det väldigt svårt att gå uppåt och neråt, man får trycka väldigt exakt på knappen, åt sidorna är det enkelt.
Dessutom snappar den inte alltid upp tangenttryckningarna, och ibland laggar den lite, så man trycker på samma knapp 4-5ggr utan resultat, sen dyker plötsligt tecknet upp man tryckte på 4-5ggr så man får radera texten.
Nu har jag bara använt den i OSX och Linux men ska installera en Windows Virtualbox så jag kan testa om det funkar bättre där.
Någon som upplevt samma sak?
Postad 18 July 2008 - 11:25
Prova att köra den lite närmare så ser du om det är det eller nå annat.
Postad 30 July 2008 - 10:10
i /etc/modprobe.d/options lägger man till det här:
# dinovo mini options usbhid quirks=0x046d:0xc71f:0x00080000
sen kör man i terminalen
sudo update-initramfs -u
några länkar om man vill läsa mer om hur det fungerar:
http://home.att.net/...rsley/mini.html
och till ubuntu tråden om dinovo mini:
http://ubuntuforums....ad.php?t=727505
Postad 30 July 2008 - 10:17
Hur långt ifrån mottagaren är du? Låter lite som räckviddsproblem med tecken som inte blir skickade fast buffrade och skickade så fort kontakten återupprättas. Det skall ju vara 10 meters räckvidd på BT men vad som helst kan ju störa det. Särskillt om du har WLAN (samma frekvensband) i närheten eller nått i vägen (typ du har mottagaren inpluggad bakom datorn under bordet). Blir mycket sämre räckvidd då.
Prova att köra den lite närmare så ser du om det är det eller nå annat.
Bluetooth är designat för att "co-exista" (samköra) med WLAN . Bluetooth använder sig av frekvenshoppning och efter att Bluetooth har hoppat till en ny frekvens så känner den av om det finns störningar på den aktuella frekvensen, från tex WLAN eller mikro-ugn. Om det finns störningar så hoppar den vidare till nästa frekvens. Detta går så snabbt så att det inte är något som end-usern märker av.
Postad 02 August 2008 - 04:27
Postad 27 August 2008 - 10:50
Kan tangentbordet fungera bra till det tro? Någon som testat?
Postad 29 August 2008 - 13:19
Tänkte bara tipsa om hur man får igång musen i Ubuntu 8.04.
i /etc/modprobe.d/options lägger man till det här:# dinovo mini options usbhid quirks=0x046d:0xc71f:0x00080000
sen kör man i terminalensudo update-initramfs -u
några länkar om man vill läsa mer om hur det fungerar:
http://home.att.net/...rsley/mini.html
och till ubuntu tråden om dinovo mini:
http://ubuntuforums....ad.php?t=727505
Grymt, tack!
Funkar perfekt till XBMC-Linux
Postad 28 September 2008 - 09:56
Lyckligtvis har jag hittat detta Uberoptions.
Ett litet program som låter dig ändra samtliga funktionsknappar direkt i logitechs setpoint.
Nu har jag både höger och vänster musknapp
Postad 18 October 2008 - 23:05
//-------Någon som upplevt samma sak?
[/quote]
Jo, jag är inte heller helt nöjd som nybliven ägare till diNovon men följande lathund har varit till hjälp för att förstå PS3 - knappsatsen:
http://logitech-en-e...b...141&p_olh=0
Om någon kan hitta en bättre eller tydligare så posta gärna under denna tråd!
Bifogad fil(er)
Postad 20 October 2008 - 07:04
Postad 05 November 2008 - 20:46
Måste gnälla lite. .
Till PS3 saknar jag en knapp som kunde fungera som trekanten på ps3 kontrollen, (gillar inte att behöva köra kombotryckningar). Sen fattar jag inte hur Logitech har kunnat kan ha missat att fixa en knapp för att kunna sätta på och av PS3an, eller åtminstone en fn-kombo för det som funkade som PS knappen, det vill säga snabb tryckning åter till menyn som det är nu, men om man håller kombon inne så skulle den visa kontroll/avstängningsalternativs menyn.
Utseendemässigt tycker jag att dem även kunde skrivit in PS3ans Cirkel, fyrkant, x symboler i gul/röd stil på respektive knapp. Istället för att man som ny diNovo ägare skall behöva testa sig fram till var dem finns.
Sammanfattningsvis skulle jag vilja dra slutsatsen att diNovon+PS3 funkar helt ok för mig/ägaren men för folk som bara är på tillfälligt besök så klarar dem knappt av att använda den.
Redigerat av kadotjes, 05 November 2008 - 20:52.
Postad 13 November 2008 - 13:29
Funkar inte att "hitta" det igen utan att installera om Setpoint.
Irriterande, har hänt 2 gånger nu...
Postad 13 November 2008 - 20:40
Är det fler än jag som är med om att datorn helt tappar tangentbordet efter ca 3-4 veckor.
Funkar inte att "hitta" det igen utan att installera om Setpoint.
Irriterande, har hänt 2 gånger nu...
Jag har bara haft mitt i två veckor så här långt och inte haft något problem med PCn, däremot strular det för mig om jag startat upp min dator(som USB-blåtandsstickan sitter i) före PS3an och försöker växla mellan PC och PS3 läget på diNovon..Då släpper den liksom inte koplingen till PCn helt utan hänger kvar varpå jag måste reconnecta till PS3an eller dra ur stickan från datorn..
Djävligt synd att det är dessa buggar i diNovon och att den saknar några PS3 knappar, gillar det skarpt bortsett från dessa nackdelar.
Redigerat av kadotjes, 13 November 2008 - 20:41.
Postad 14 November 2008 - 20:06
Redigerat av janne1, 14 November 2008 - 20:32.
Postad 19 November 2008 - 10:30
Funkar kalas!! Testade idag...
Hela mojängen funkar klart mycketbättre än jag trodde, rätt bekvämt tom.
Behövde ni göra ngt speciellt för att få den att lira bra med MediaPortal?
Jag får inte play, stop-knapparna etc att fungera.
Ngn som har en bra guide för hur man ska konfa upp DiNovon? Eller ärdet ngt man gör i MediaPortal?
MVH
Jimmy
Postad 28 January 2009 - 12:37
Postad 08 February 2009 - 08:48
Postad 03 June 2009 - 07:27
undrar jag med
Håll ner "FN" och tryck på vanliga "Klickknappen"
En fråga till er andra som har diNovo Mini, nån som vet hur man väcker datorn efter att ha satt den i viloläge med hjälp av fjärren. Det går alltså att få datorn att sova från fjärren, men för att väcka datorn så måste jag gå fram och trycka på strömknappen på fronten av datorn.
Mvh Hans
Postad 05 June 2009 - 17:24
Håll ner "FN" och tryck på vanliga "Klickknappen"
En fråga till er andra som har diNovo Mini, nån som vet hur man väcker datorn efter att ha satt den i viloläge med hjälp av fjärren. Det går alltså att få datorn att sova från fjärren, men för att väcka datorn så måste jag gå fram och trycka på strömknappen på fronten av datorn.
Mvh Hans
Du måste aktivera i bios att datorn kan väckas via usb porten. Så gjorde i alla fall jag och min dator startar från viloläge så fort jag trycker på någon tangent.
Postad 09 August 2009 - 21:01
Tangentbordet får ingen kontakt med usb bluetooth dongeln. Trycker jag på connect knappen under tangentbordet blinkar bluetooth symbolen rött.
Har provat med en annan dator och laddat upp den fullt men fortfarande ingen respons. Datorn hittar bluetooth dongeln och drivrutiner är installerade men fungerar fortfarande inte. Ska bluetooth dongeln lysa? Den indikerar ingenting.
Kanske blir till att reklamera?
Postad 09 September 2009 - 09:50
Redigerat av Unregistered1752dcd9, 09 September 2009 - 09:56.
Postad 09 September 2009 - 10:19
Jag har Asrock Ion 330 med Ubuntu 9.04 och XBMC Standalone. Är det mycket meck för att få denna att fungera tillfredställande?
Ngn skrev om antingen USB eller Bluetooth, kan man välja vilket man kör? Usb ingår eller?
Måste jag köpa en separat bluetooth dongle till datorn eller?
Helst skulle man vilja testa en och lämna tillbaks om den suger... men alltid kämpigt med att returnera öppnade grejer...
Postad 29 October 2009 - 03:11
Postad 24 February 2011 - 21:39
Postad 25 February 2011 - 07:02
Någon som märkt att bakgrundsbelysningen på detta tangent bord börjar surra när det går igång?
Yepp. Eller ja, det har nog surrat sedan start, men jag märkte det inte förrän långt senare.
Postad 25 February 2011 - 09:21
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Söker en supermultifjärr
32 bilder
3 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?