Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frakt & Tullavgifter

99 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 12:39

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Det är väl upp till var och en att göra den bedömningen om det är ett problem eller inte. Jag bara berättar vad jag vet, det är väl det som denna sida är till för? Det är ju upp till var och en om man vill ta till sig de som står i detta forum med dessa trådar och om det itne gör dej nått så är det ju bara att bortse ifrån det. inte svårare än så. Men för någon annan kanske det är intressant information.

Beställ 1 film åt gången då så kommer du ner på ett värde som är lagligt. Nog om detta från mig.

Frågan är väl snarare varför ni måste qoute`a varandra hela tiden när de bara är ni som pratar med varandra i tråden...

Hela disskutionen angående hur vida man blir straffad om man inte väljer att deklarera är ju helt onödig.
Finns inte en sportmössa på att man kan torska i efterhand. Det är ju inte så att det kommer 10 paket genom tullen om dagen.
Hur ska de kunna spåra ett av tiotusentals paket som åkt igenom tullen utan att förtullas?

Jag har handlat olika varor via nätet från utlandet under hela 2000talet.
De har handlat om bilstereodelar för ett antal tusenlappar , dvd-filmer, tv-spel.
Kläder o allt möjligt. Jag har fastnat i tullen totalt 3-4ggr utav flera hundra köp.

Det handlar ju bara om vad säljaren uppger vid deklaration av försändelsen.
Amazon är ju ett av de företagen som skriver ner exacta värden. Detta vet man ju
om, så tullrisken på paket från amazon är ju självklart mkt mkt högre än
från flertalet andra sidor.

Det är det jag menar.

Postad 10 January 2008 - 12:55

Swann
  • Swann
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Det trista med hela detta är även att en massa småpaket är miljömässigt vansinnigt (men blir billigare för oss konsumenter, smiter genom) än ett stort (dyrt = tull/avgifter/moms) paket...

(Embalage, transport, förpackning, hantering osv... flera gånger om...)

Jaja, det var utanför debatten, men tja, man kan ju tycka att de borde börja tänka så även på tullverket... :)

Postad 10 January 2008 - 13:21

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Men fanns inte amazon i england också? Är det samm pris där som på den amerikanska sidan eller är det någon prisskillnad?

Lagmässigt är det ingen skillnad på 1 film eller 10 utan det är bara det att värdet är för litet för en film för att det ska vara lösamt att ta ut nån avgift för att svara på Swann's fråga ang att man ska skicka i flera små paket. Tror itne det är någon större risk om du beställer 10 filmer för den delen heller så de är bara att beställa på som vanligt.

Postad 10 January 2008 - 13:24

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Stor prisskillnad. Kan skilja 100kr på en film. (Men att lägga 40 000 på tv och hembio går bra :) )

Redigerat av JockeJ, 10 January 2008 - 13:25.

Postad 10 January 2008 - 13:36

ChoAtic
  • ChoAtic
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Stor prisskillnad. Kan skilja 100kr på en film. (Men att lägga 40 000 på tv och hembio går bra ;) )

Har man lagt så mycket pengar på Tv så har man ju inte råd med så dyra filmer :)

Postad 10 January 2008 - 14:06

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Fick en film gratis av Glen på HDMoviesource som tack för hjälpen att skicka vidare filmerna till den andre killen. :)

Kanske väljer 3.10 to Yuma.

Postad 10 January 2008 - 16:01

Andi_One
  • Andi_One
  • Mästare

• 3008 inlägg
  • 0
Det är bra service det!
Sådant som gör att en annan funderar på att börja handla av honom.

Postad 10 January 2008 - 21:32

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Är filmerna där region A?

Postad 10 January 2008 - 21:43

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Är filmerna där region A?

Yapp, men det finns många ABC utgåvor om du går in på "BLURAYS that play in Europe"

Men då kanske du åker på tull, postavgift och onda ögat på posten. :D

Postad 10 January 2008 - 22:49

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Men då kanske du åker på tull, postavgift och onda ögat på posten. :D

Man vet aldrig :P

Postad 12 January 2008 - 20:13

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Hmmm bara tänker nu här eftersom många pratar om att köpa filmer från USA men hur är det med miljön? Vissa beställer bara en film åt gången och det blir ju mycket CO utsläpp för en enda film...

Postad 12 January 2008 - 21:32

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0

Hmmm bara tänker nu här eftersom många pratar om att köpa filmer från USA men hur är det med miljön? Vissa beställer bara en film åt gången och det blir ju mycket CO utsläpp för en enda film...

Inte för att jag förstår vad det har med topic att göra, men det känns rätt irrelavant i sammanhanget då skivorna tillverkas i ett land och skeppas till producenter, för att sedan transporteras ut till grossister, detaljhandel m.m. För att inte tala om alla människor som ändå tar bilen till köpcentrumet för att handla en film. Ska du göra miljön en tjänst bör du ladda hem eller streama en film.

Postad 12 January 2008 - 21:34

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
För att inte tala om elen som slösades när inlägget skrivs. Stäng av datorn och läs en bok istället i skenet av ett stearinljus.

Postad 12 January 2008 - 22:05

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Snälla nån. När det finns pengar att spara/tjäna tror jag nog Svensson knappast bryr sig om miljön. Nu brukar jag beställa 6-10 rullar i svep, men endast för att det är mest lönsamt.

Vem tror på allvar, förutom media, att folk ska ställa in eller minska utlandsresorna för att flyget smutsar ner miljön? Patetiskt. Jag tänker fortsätta att både flyga och importera film från USA, med gott samvete. Jag är nog inte ensam med att tänka i dessa banor...

Redigerat av grand_master, 12 January 2008 - 22:13.

Postad 13 January 2008 - 02:24

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Mycket underligt tänkande från senaste inläggen angående miljö.
Visst ska man tänka på det men oxå tänka på att vi Sverige är en promille i det stora hela och det lite lustigt att vi alltid ska spela "världens samvete" :mellow:

Få med USA och Kina osv först så kan vi fortsätta i samma anda sedan, först då spelar det någon som helst roll.

Postad 13 January 2008 - 06:06

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Mycket underligt tänkande från senaste inläggen angående miljö.
Visst ska man tänka på det men oxå tänka på att vi Sverige är en promille i det stora hela och det lite lustigt att vi alltid ska spela "världens samvete" ;)

Få med USA och Kina osv först så kan vi fortsätta i samma anda sedan, först då spelar det någon som helst roll.

Exakt. Hela miljödebatten i Sverige börjar bli rätt fjantig, milt uttryckt, med tanke på vilken flugsk*t vi är globalt. Om man verkligen menar allvar med att få ner koldioxidutsläppen globalt, borde vi smälla upp ett par kärnkraftverk och sen exportera el till t ex Tyskland och Danmark så slipper de köra kolkraftverken på full effekt :mellow:

Sorry för OT.

Postad 18 January 2008 - 13:13

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Nu har vi ju enbart pratat om tull och avgifter för saker man beställt från respektive land men hur fungerar det om man är på semester och köper med sig saker hem till sverige?

Ska själv köpa en Blu ray spelare i usa, kommer jag påverkas av tullavgifter osv?

Postad 18 January 2008 - 15:55

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
När man är ute och reser utanför EU har varje person en resande ranson. Dvs de man får ha med sig från läner utanför EU utan att tulla på. I detta fall är det 1700kr/person som gäller så köper du nått under 1700kr behöver du inte betala någon tull eller moms. Köper du dock en vara för 2000kr så ska du tulla på 300kr. Men låt säga att du köper en blu ray spelare för 3000kr i USA och ni är två st som åker så blir de ingen tull om ni inte har handlat mer som överstiger 3400kr.

Postad 18 January 2008 - 18:14

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
haha, nice ;) Vi är två stycken som ska resa och då blir ju en blu ray-spelare på 2800kr inga problem!

Postad 19 January 2008 - 08:29

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Nope, inga problem =)

Postad 19 January 2008 - 10:50

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Nu fick jag två paket i rad som kom via Tyskland. Varav ett stort, 300 dollar. Beställda via Amazon.com. När de levererar via Tyskland så glöms den svenska tullen bort. Det var likadant förra våren. Började fundera på om det har något att göra med att det tar Amazon ett tag att komma upp i dom summorna för leverans till sverige innan dom måste börja redovisa moms? Har för mig att det finns regler som etablerade webföretag följer som säger att när vissa summor per år sålts till ett land så måste de börja redovisa?

Kanske helt ute och reser nu men något är det ju som gör att man skickar så. Om någon vet så berätta.

Har för mig att det ifjor varade i några månader innan allt började komma direkt från USA igen.

Vad jag vill säga att om någon vill chansa på större beställningar från Amazon så kanske det är bättre läge än vanligt att det går igenom utan tull nu. Inga garantier förstås.

Postad 19 January 2008 - 17:19

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Om paketen går igenom tyskland ska de deklareras där. Dvs du ska betala tysk moms och tull. Hur de sen hanterar det hela genom att skita i de eller av andra anledningar har jag inget svar på. Men 3:e lands gods ska delkareras i första EU land.

Postad 19 January 2008 - 18:47

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Jag räknar alltid med tull och momsavgifter när jag beställer från t.ex. Amazon.com. Det är en bonus ifall paketen slinker igenom utan dessa avgifter.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 19 January 2008 - 21:29.

Postad 20 January 2008 - 12:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Om du inte visste det så kan jag berätta att flygen som används inte sätts in bara för att skicka 1 Blu-Ray film. Faktum är att privatimporten mer eller mindre har 0% påverkning då den oftast helt åker på redan planerade flygturer.

Postad 26 February 2008 - 14:13

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Är det inte så att enligt Svensk lag man ska tulla och betala moms alltid på USA grejjer

Kanske bäst att helt klart reda ut vad reglerna säger gäller, en gång för alla, när du beställer filmer från Amazon (e dyl).

Tullmässigt är det två avgifter du kan behöva betala, och de har lite olika regler.

Tullavgift: den är 3.5 % på DVd, Blueray (och HDDVD) och även på slpel till spelkonsoller (playstation, wii, xbox etc).
Du sk betala tull på både pris+frakt.
Moms: den är 25 % och du betalar moms på pris+frakt+tullavgift.

Dock... det finns ett undantag. Om värdet på varorna är max 300 kronor kan du slippa betala tull (det är lågvärde), men eftersom du beställt via internet så måste du betala moms oavsett hur lågt värdet är.

Om du betalat för mycket kan du begära en omprövning. Men det går inte att göra det via mail, utan du måste skicka ett brev (adressen finns på tullens hemsida). tala om varför du tycker att det är fel och om tullen håller med får du mellanskillnaden tillbaks. Det kostar inget att söka omprövning, men det kan ta några veckor att få ett beslut.

Detta är var reglerna säger. Sen kan det ju bli så att du inte behöver betala ändå (på grund av att posten inte tar ut några avgifter när de deklarerar), och då är det bara att tacka och ta emot.

Om du istället beställer via amazon i tyskland eller england är det lite annorlunda. grundregeln säger att en privatperson ska betala moms i inköpslandet, alltså tysk eller engelsk moms. Men, om du beställer från Amazon i de länderna kan det ändå hända att du måste betala svensk moms. det beror på att det finns ett gränsvärde inom EU. Om ett företag säljer på distans över ett viss belopp till ett annat EU-land så är de skyldiga att redovisa momsen i det landet, och inte i sitt hemmaland. Därför kan det hända att du får svensk moms även om du köper filmerna i ett annat EU-land.

Om du tar med dig filmer från en resa gäller andra regler. Du får ta med dig varor för 1700 kronor tull- och momsfritt, om du ska ha dem för personligt bruk. Här räknas även filmer in. Det som står tidigare att du ska "tulla" för 300 kronor om en vara kostar 2000 är fel. Du får ta in varor upp till 1700, men det gäller itne som en avgiftsrabatt, utan som en gräns för tullfrihet. En vara som är värd över 1700 måste du betala för i sin helhet, och det ska du göra även om du inte har med något annat. Det går inte heller att slå ihop summorna på flera personer och ta in en vara värd 3400 på två personer. "Ransonen" är personlig.

Postad 27 February 2008 - 09:19

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Jag åkte på tull från Amazon.com..
2 st filmer, köp en få en, summa 190kr med frakt.
De kostar 165kr att hämta ut från posten, så det blev inte så stor förtjänst.

Postad 27 February 2008 - 12:21

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
JockeJ: Kan inte förstå hur det blev tull när du är under 200 kr. Beställt mycket film genom åren på bla Dvdpacific och åker titt som tätt dit i tullen, men bara då jag kommer över totalvärde 200 kr. Jag hade inte löst ut paketet i ditt fall, utan ringt till Arlanda först...

Postad 27 February 2008 - 12:33

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Dessutom har skriver de ut värdet för den film som är "gratis", så testa att överklaga.

Postad 28 February 2008 - 11:25

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Jag åkte på tull från Amazon.com..
2 st filmer, köp en få en, summa 190kr med frakt.
De kostar 165kr att hämta ut från posten, så det blev inte så stor förtjänst.

Om du tittar på specifikationen, så står det troligtvis att du fått betala moms (ca 45 kronor) och resten är postens avgift.

Du behöver inte betala tull under 300 kr, men du ska betala moms. (lag 1994:1551 om frihet från skatt vid import, 2 kap. 3 § 7p)

Det står också om det här (på sidan 3):
http://www.tullverke...15...dla på.pdf

Postad 28 February 2008 - 11:46

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

• 991 inlägg
  • 0
Nattsvart: Intressant, ringde nyss Tullverket och pratade med dem och det stämmer till 100% det du säger. Däremot har jag aldrig lyckats att bara betala moms+speditionsavgift utan har jag "åkt dit" har det varit tull+moms+speditionsavgift. Det jag kan lägga till i det hela är att Posten har som regel att ej debitera något när varans värde understiger 100 kr, detta enligt Tullverket. Kommer dock fortfarande hålla mig under 200 eller 300 kr.

Postad 28 February 2008 - 11:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Beloppet momsen grundas på är väl varans värde + frakten och tullavgiften är varans värde+frakt+moms?

Postad 29 February 2008 - 10:35

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

Beloppet momsen grundas på är väl varans värde + frakten och tullavgiften är varans värde+frakt+moms?

Tvärt om faktiskt.

Tullen är på värde+frakt, och momsen är på värde+frakt+tull. Fast matematiskt tror jag båda alternativen ger samma resultat:)

Postad 29 February 2008 - 12:33

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Hoppsan, inte läst tråden sen jag postade!
Amazon.com skrev ut hela ordinare pris på varan + fraktkostnaden som varuvärde så det stod 55$ på paketet.
Detta var en ersättning för en BOGO som kom bort.
Även på det första paketet som kom fram tullfritt så stod hela summan för båda filmer+frakt, trots att jag bara betalade för en, på paketet.'

Nattsvart: Skrev lite klumpigt kanske, allt är förstås inte tull utan jag menade totalkostnaden för att hämta ut paketet.

Redigerat av JockeJ, 29 February 2008 - 12:35.

Postad 29 February 2008 - 20:26

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
JockeJ: Synd att du inte läste mitt inlägg från den 9:e januari.

Postad 29 February 2008 - 21:27

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

JockeJ: Synd att du inte läste mitt inlägg från den 9:e januari.

Jo jag har läst det, bra tips!
Men det är bara mervärdet av EN film som är fel, det andra ska ju betalas i alla fall, så jag orkade inte ;)

Postad 19 March 2008 - 11:18

zirkonia
  • zirkonia
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Så om man vill sammanfatta:
Är det värt att köpa Blu-Ray filmer från Amazon.com eller inte? Och om man köper, måste man köpa typ 10 st filmer för att det ska vara lönsamt? Det här verkar helsnårigt....

Postad 19 March 2008 - 13:28

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Är det värt att köpa Blu-Ray filmer från Amazon.com eller inte? Och om man köper, måste man köpa typ 10 st filmer för att det ska vara lönsamt? Det här verkar helsnårigt....

Eller köp från Axel, ingen tull/moms/ eller några avgifter till Posten. Amazon är ju klart billigare men tveksam till om det skiljer så mycket om man räknar in tull/moms och andra avgifter. Alternativ är ju annars Ebay då många av handlarna där gladeligen skriver ner värdet på det man köper och skippar följesedel, brukar be om ett värde på 25-30$ och utan följesedel och det har funkat alla ggr utan problem.

Redigerat av lobo, 19 March 2008 - 13:28.

Postad 19 March 2008 - 16:28

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Personligen har jag köpt 62 filmer från amazon.com i omgångar om 2-3 åt gången. Ett paket har fastnat i tullen. Inte så farligt om du frågar mig.

Postad 19 March 2008 - 19:25

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Du kan köpa från Amazon.com om filmen inkl. frakt är lägre än 200SEK!
Alla paket som har lägre värde än 200SEK går igenom tullen utan extra avgifter....
Kom bara ihåg att Amazon skriver ut fraktkostnaden på paketet!

Postad 19 March 2008 - 23:37

JonesS
  • JonesS
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hur är det om man använder Amazons.com gift card eller vad det nu heter?
kan man beställa för 500kr då utan att betala tullen?

Och hur mycket hjälper detta?
Don't print prices on packing slips regardless of what I enter above.
If you decide not to wrap your gifts, you can still hide the prices on packing slips for items from Amazon.com. Just leave this box checked. Note that not all merchants are able to suppress prices in this way, so items not from Amazon.com might ship with price information printed even if you leave this box checked.

Är det bara korkat att använda det eller?

Mvh Jones

Redigerat av JonesS, 20 March 2008 - 00:16.

Postad 20 March 2008 - 15:19

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0
JonesS

det är bara värdet på orderbekräftelsen i paketet som inte trycks. På innehållsdeklarationen på paketet står värdet oavsett vad du väljer förutom att "Gift" är markerat.

Postad 20 March 2008 - 23:05

JonesS
  • JonesS
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
tackar då vet jag

Postad 25 March 2008 - 01:13

Shire
  • Shire
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Är väldigt nära att beställa min film för första gången någonsin från amazon.com.

Film + frakt ~150kr.

Är det nån sorts "oskriven regel" att man inte tullas under 200kr?
För hittar inget om det på tullverkets hemsida.

Postad 27 March 2008 - 09:40

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1438 inlägg
  • 0
Ja 200:- är en liten oskriven regel men ingen garanti. Har dock alltid klarat mig på flera hundra beställningar så länge jag lagt mig under där. Nu hörde jag dock att de nya reglerna för tvspel och elektronik är 1700:- utanför eu så vet inte hur det ska påverka. Troligtvis bäst att hålla sig till 1 film speciellt från amazon som kollas noga.

Postad 26 April 2008 - 09:45

hminh87
  • hminh87
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
-Fel sektion-
Hur tar jag bort inlägget?

Redigerat av hminh87, 26 April 2008 - 17:14.

Postad 27 April 2008 - 18:14

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Ja 200:- är en liten oskriven regel men ingen garanti. Har dock alltid klarat mig på flera hundra beställningar så länge jag lagt mig under där. Nu hörde jag dock att de nya reglerna för tvspel och elektronik är 1700:- utanför eu så vet inte hur det ska påverka. Troligtvis bäst att hålla sig till 1 film speciellt från amazon som kollas noga.

1700 kr gäller om du själv kommer resande. Detta infattar inte om du beställer något på nätet.

Postad 16 August 2008 - 21:36

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
spelar det någon roll om varan man beställer från japan redan är betald, dvs att man inte skickar mot postförskott eller dyl. ?

mitt paket mellanlandade i paris.. innan det åkte vidare (år på väg just nu) till sthlm.. ska jag förvänta mig massa extra kostnader eller ??

varan kostade 500:- (inkl frakt)

Postad 16 August 2008 - 21:58

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

spelar det någon roll om varan man beställer från japan redan är betald, dvs att man inte skickar mot postförskott eller dyl. ?

mitt paket mellanlandade i paris.. innan det åkte vidare (år på väg just nu) till sthlm.. ska jag förvänta mig massa extra kostnader eller ??

Postförskott eller förbetalt gör ingen skillnad.

En mellanlandning i EU kan bara vara positivt ur tull synpunkt. Har ibland fått stora paket från Amazon som har packats om i Tyskland med resultatet att det betraktats som EU leverans. I värsta fall blir det fortfarande betraktat som skickat från Japan.

Postad 16 August 2008 - 22:37

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Hur vet du att det mellanlandade i Paris? Om det går med UPS eller DHL kan du alltid räkna med att du får betala moms och tull. Om inte när paketet kommer så i efterhand. Beställde kläder från USA en gång som skeppades med UPS, inga problem vid leverans men två veckor senare kom en faktura på tull och moms.

Postad 17 August 2008 - 08:40

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Hur vet du att det mellanlandade i Paris? Om det går med UPS eller DHL kan du alltid räkna med att du får betala moms och tull. Om inte när paketet kommer så i efterhand. Beställde kläder från USA en gång som skeppades med UPS, inga problem vid leverans men två veckor senare kom en faktura på tull och moms.

Ja om du med mellanlandning i paris menar att du med ett trackingnummer har sett att ditt paket är där är det knappast någon fördel. Betyder bara att det bytt flygplan. Det lär fortfarande stå Japan som avsändarland.

Krävs förstås att det paketeras om och får ny avsändare.

Vidare är fraktbolagen mycket petigare än vanliga postverken. Eftersom de själva gör tullens jobb (vad gäller det ekonomiska) måste de sköta det enligt reglerna. Har aldrig fått något som slunkit igenom från dom. Vanliga postpaket verkar fungera annorlunda och det släpps igenom vissa paket ibland. Gissar att man är underdimensionerade där och när man inte hinner mer varje dag så släpper man det som är kvar utan att göra pappersarbetet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.