Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony HDR-SR10, 11 och 12

97 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Handycam HDR-SR12 (Videokameror) 1 8.333332 (2) Inga priser
Sony Handycam HDR-SR10 (Videokameror) 1 6.5 (1) Inga priser
Sony Handycam HDR-SR11 (Videokameror) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 15 April 2008 - 14:50

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Har vart jätteintresserad av SR11 ett tag nu. Men bland klippen som läggs ut här:
http://www.avsforum....d.php?t=1004811

Finns ett klipp där en person går omkring hemma i lägenheten, och herregud vad dålig bild det blir i mörker. Är det verkligen så illa, tror det är klippet där en användare säger att han "goofing around" eller något sånt. Blir fruktansvärt korningt och pixeliserat. Det skrämmer lite, för det verkar inte vara jättedåligt ljus heller, iaf inte senare i klippet när han filmar arkadmaskinen.

Nu har jag fått kameran och testat lite. Jag är positivt överraskad av kvalite'n, särskilt vid riktigt svagt ljus. Det största problemet är att autofokus får problem i mörkret men det går ju att lösa (fokusera manuellt). Jag tror den suddiga bilden (AF-problemet) givit hela kameran obefogad kritik. Det blir grynigare bild förstås, men helt OK tycker jag.
Kameran är nästan perfekt. Lite jobbigt känslig för vindljud kanske. Ska försöka med en skumplastbit på miken.
Bygg kvaliten är underbar och Fokusratten ett genidrag. Super att låsa o justera exponeringen med.

Redigerat av Linmajon, 15 April 2008 - 14:52.

Postad 15 April 2008 - 15:39

Unregisteredd4498683
  • Unregisteredd4498683
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min SR11 en vecka ungefär. Det är min 4e kamera jag äger och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Det enda som jag är lite missnöjd med är fokusen inomhus när det är något mörkare.. annars är allt bra.

Här är några testklipp jag gjort : http://www.vimeo.com/user432662/videos

Beställde även en AIS-konverterare så jag kunde sätta på en ordentligt belysning i Sonys tillbehörssko :D

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredd4498683, 15 April 2008 - 15:40.

Postad 15 April 2008 - 16:26

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
Kul att läsa att ni är nöjda, har precis packat (slitit!) upp min SR12a :)

Har hunnit filma nåra sekunder, bla. vår 4v gamla sons första AD-dropp intag. :)

Nu är den på laddning för vidare utforskning framåt kvällen.

Postad 15 April 2008 - 22:50

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Ingen hjälpsam själ? :)

Postad 16 April 2008 - 09:09

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Ingen hjälpsam själ? :)

http://esupport.sony...l...825&SMB=YES
Kanske kan vara nåt för dig? :)

Postad 19 April 2008 - 15:26

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej;

Nån som vet vad som är skillnaden mellan sr11 och sr11e?

Tack på förhand!

Postad 19 April 2008 - 16:03

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Hej;

Tack på förhand!

Det är väl ingen skillnad, bara de att vissa skriver SR11E och andra SR11. :D

På min nya SR12 står det inget E efter beteckningen, men på kartongen den kom i står det SR12E.

Postad 19 April 2008 - 17:30

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0

Hej;

Tack på förhand!

SR11E är för den europeiska marknaden medans SR11 är för den amerikanska och jag tror SR11E spelar in i 1920X1080/50i istället för 1920X1080/60i som SR11 spelar in i. Mer info här: SR11/SR12E

Redigerat av Samplehead, 19 April 2008 - 17:33.

Postad 19 April 2008 - 21:39

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
De SR11/12or som Cyberphoto.se säljer heter 'bara' SR11 och SR12 enligt deras sida och dom är svenskimporterade, alltså för den svenska marknaden.
Så man bör nog kolla upp lite noggrannare om det är en PAL eller NTSC kamera man är på väg att köpa.

Postad 19 April 2008 - 21:43

Allexz
  • Allexz
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

http://esupport.sony...l...825&SMB=YES
Kanske kan vara nåt för dig? :)

Tackar för det men det hjälpte inte mig, då det endast verkar vara för kameror köpta i US ändå.

Man måste uppge Modell, serienummer och några siffror som står PÅ cdskivan (vilket gör nerladdningstjänsten helt onödig ändå) :)

Ingen som skulle vilja göra en ISO? Har hittat några versioner på trackers, men allt är lastgammalt.

Postad 24 April 2008 - 20:57

yesman
  • yesman
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Angående HDR-SR12 och 11:an, det jag först var ute efter var en digital systemkamera, typ a200 från Sony, men vill gärna ha möjlighet till videoinspelning.
En viktig faktor för mig är hur dessa videokameror fungerar som digitalkameror, såsom hur snabbt man kan ta stillbilder i följd, hur snabbt autofokusen arbetar, bildkvalitet mm. Ska erkänna att jag är novis på detta område med kombinerad kamera/video, men som den tekniknörd man är så vill man ha det bästa av 2 världar i en.
Såg även att videokameran kostar lika många dollar som kronor i USA, kan man använda den amerikanska modellen här utan problem? NTCS/PAL, 110 220 V etc? Tacksam för hjälp!

Postad 24 April 2008 - 21:49

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0
USA modellen är väl en NTSC modell om jag inte gissar fel.
Antar att den kommer med nätsladd för USA marknaden, som dock borde kunna bytas ut snabbt och lätt mot en apparatsladd som passar våra svenska uttag (laddaren till min Engelskköpt - Japanimporterade kom med en nätdel som klarar 110-240V).

De få stillbilder jag tagit ser bra ut, iaf med tanke på att de är fotade med en videokamera, men allt beror väl på vilka krav man har.

Ja handlade som sagt min från Ebay (UK), köpte 2st och säljaren bjöd på fri frakt och 2 inte speciellt snygga väskkopior, fick dom för 9400:- /st ink frakt och väska.
Kanske värt att kolla upp!? ;)

Redigerat av mrNoodles, 24 April 2008 - 21:52.

Postad 25 April 2008 - 11:39

yesman
  • yesman
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hur snabb är kameran på att ta flera bilder i följd, och hur snabb uppstartstid har den ung?

Postad 26 April 2008 - 22:00

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Hur snabb är kameran på att ta flera bilder i följd, och hur snabb uppstartstid har den ung?

Sitter på jobbet just nu, men ska försöka komma ihåg att kolla uppstarttid imorgon.

Skulle uppskatta det till kanske ~3sek om man startar den från helt avslagen, sen ska det finnas nån
'quick start' funktion som jag inte kollat in än.

Postad 27 April 2008 - 13:18

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej;

Tänkte bara säga att för de som har vägerna förbi Schweiz (em fans) så kan man köpa sr11 och sr12 mycket billigare där. Själv tänker jag göra det.

http://en.toppreise....rod_131970.html

Postad 27 April 2008 - 14:22

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Hej;

Tänkte bara säga att för de som har vägerna förbi Schweiz (em fans) så kan man köpa sr11 och sr12 mycket billigare där. Själv tänker jag göra det.

http://en.toppreise....rod_131970.html

Schweiz är inte med i EU, värt att tänka på om man ska beställa.

Postad 27 April 2008 - 14:35

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Uppstarttid från helt avslagen: ~6s
Uppstarttid från viloläge (QuickOn): ~3s

Verkar kunna knäppa ~2st bilder på 5s när bilderna lagras på hårddisken, vet inte om det går fortare att lagra med memorystick.
Har inte hittat nån funktion för att knäppa bildserier, ännu, vet inte om den finns i SR12´an. ;)

Hoppas dessa svar gör dig nöjd.

Postad 27 April 2008 - 16:07

a_33
  • a_33
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Nu när vi ändå tipsar om billiga ställen så kan ni som har vägarna förbi Dubai ;) köpa den billigt här. Hdr sr11 PAL versionen kostar 7300kr med väskan LCS-SRC+ 1Gigs minneskort. Garantin gäller även i Sverige via Sony Tourist Limited Warranty om den köps i rätt butik!

Har pillat med den nu i strax över två veckor och måste säga att jag är super nöjd med bilden som dyker upp i TV:n och touch skärmen är väldigt lätt att ha o göra med. Stillbilderna är godkända, men det går inte att jämföra med en bra systemkamera.

Ännu en sak jag märkte ganska omgående var att bildkvaliteten inte kommer fram på samma sätt vid datorn, (iaf inte någon av mina) jämfört med att se samma filmklipp på en hd TV, upplever stor skillnad till tv:ns fördel. Kan vara värt att tänka på när klipp laddas ner från nätet och ses direkt på datorn.

Redigerat av a_33, 27 April 2008 - 16:11.

Postad 27 April 2008 - 16:16

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Nu när vi ändå tipsar om billiga ställen så kan ni som har vägarna förbi Dubai ;) köpa den billigt här. Hdr sr11 PAL versionen kostar 7300kr med väskan LCS-SRC+ 1Gigs minneskort. Garantin gäller även i Sverige via Sony Tourist Limited Warranty om den köps i rätt butik!

Har pillat med den nu i strax över två veckor och måste säga att jag är super nöjd med bilden som dyker upp i TV:n och touch skärmen är väldigt lätt att ha o göra med. Stillbilderna är godkända, men det går inte att jämföra med en bra systemkamera.

Ännu en sak jag märkte ganska omgående var att bildkvaliteten inte kommer fram på samma sätt vid datorn, (iaf inte någon av mina) jämfört med att se samma filmklipp på en hd TV, upplever stor skillnad till tv:ns fördel. Kan vara värt att tänka på när klipp laddas ner från nätet och ses direkt på datorn.

Kan hålla med om att bildkvaliteten kommer till sin rätt på tvn. ;)

Postad 28 April 2008 - 06:47

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Det blev en SR11 för mig också efter att ha velat fram och tillbaka mellan denna och Canon HF100. Är hitills mycket nöjd med kameran. En sak som jag upptäckt var att man kan få bort den kornighet som ofta uppträder när man filmar i dåligt ljus genom att sätta scen väljaren till "twilight mode".

Postad 29 April 2008 - 07:03

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Kan hålla med om att bildkvaliteten kommer till sin rätt på tvn. :(

Jag har en SR11 sedan några veckor och måste kommentera ett par saker här.
1) Självklart är bilden minst lika 'bra' på en datorskärm som på en TV. Givetvis! Förutsatt då att datorskärmen verkligen pixelmappar, dvs har minst 1920x1040 pixlar, och det har inte de flesta. Dessutom behövs en ganska duktig processor för att orka köra AVCHD helt klanderfritt.

2 - En gång för alla - SR11 har en skitliten sensor avsedd för VIDEO egentligen. En DSLR kamera har en enormt mycket större sensor konstruerad för STILLBILD. Skillnader mellan resultatet är (eller kan vara) så stora att de inte kan beskrivas i ord. Det är riktigt befängt och okunnigt att ens försöka jämföra dem. SR11 kan ge bilder som från en halvdålig digitalkompaktkamera, men är knöligare och långsammare att hantera. Köp till en billig Ixus eller nåt istället för ett par tusingar om stillbilder är så vilktiga. Den går lätt ner i batterifacket i videokameraväskan.

Redigerat av Linmajon, 29 April 2008 - 07:04.

Postad 29 April 2008 - 11:29

Unregistered0618ea5c
  • Unregistered0618ea5c
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

2 - En gång för alla - SR11 har en skitliten sensor avsedd för VIDEO egentligen. En DSLR kamera har en enormt mycket större sensor konstruerad för STILLBILD. Skillnader mellan resultatet är (eller kan vara) så stora att de inte kan beskrivas i ord. Det är riktigt befängt och okunnigt att ens försöka jämföra dem. SR11 kan ge bilder som från en halvdålig digitalkompaktkamera, men är knöligare och långsammare att hantera. Köp till en billig Ixus eller nåt istället för ett par tusingar om stillbilder är så vilktiga. Den går lätt ner i batterifacket i videokameraväskan.

Tack för tipset. Ja, en DSLR-kamera är det väl ingen som påstår att den kan matcha stillbildmässigt. Men skaffar man nu en kompakt digitalkamera av märket Ixus som du föreslår så menar du alltså att bildkvaliteten är bättre på en sådan? Eller bara att den är mer användarvänlig? Tillhör inte en 2.000 kronors Ixus just kategorin "halvtaskkig digitalkompaktkamera"?

Jag har för övrigt kikat på en del nya modeller av digitalkameror som klarar HD-upplöst video. Casios senaste Exilim Pro EX-F1 är en av dessa. Men då är problemet det omvända - videokvaliteten motsvarar inte en videokameras... (såvida man inte vill filma i slow motion vilket den kameran tydligen klarar galant) Ja, man kan inte få allt...

Postad 29 April 2008 - 11:50

Samplehead
  • Samplehead
  • Forumräv

• 577 inlägg
  • 0
Om jag jämför SR11 med min 1 1/2 år gammla Ixus 60, så tycker jag att det blir liknande resultat på utomhus billder med god belysning. På inomhussbilder och på utomhusbilder med dålig belysning, är Ixusen:n helt klart vassare.

Postad 29 April 2008 - 21:23

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Ja, en DSLR-kamera är det väl ingen som påstår att den kan matcha stillbildmässigt. Men skaffar man nu en kompakt digitalkamera av märket Ixus som du föreslår så menar du alltså att bildkvaliteten är bättre på en sådan? Eller bara att den är mer användarvänlig? Tillhör inte en 2.000 kronors Ixus just kategorin "halvtaskkig digitalkompaktkamera"?

Nej! Min nyaste Ixus (70) kostade 1500 spänn. Den ger fina och hyggligt brusfria bilder även om ljuset inte är perfekt. SR11 ger bilder med helt annan karaktär och med ett slags grynigt brus. Svagt ljus och utan blixt blir bilderna klart sämre. I fullt dagsljus ser det OK men det blir aldrig knivskarpt.
Dessutom anser jag att ALLA digitala kompaktkameror är ganska mediokra, även de som vill vara något förmer. Det är DSLR med fin optik som gäller om man jagar bra resultat och inget annat.

Redigerat av Linmajon, 29 April 2008 - 21:24.

Postad 13 May 2008 - 11:23

Sigun
  • Sigun
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Hur är det med mic-ingången, finns den?
Kast vid mörka tagningar: Hur illa är det? Ex filma hemma eller i en stor lokal typ kyrka (begär inte att du skall gå till en kyrka och filma men hoppas du förstår vad jag menar :)
Hur blir ljudet vid inspelning? Burkigt, kameraljud som slår igenom osv?
Vad köpte du den? Eller vet du var den finns att få tag på, vill såååå gärna ha en.

Tack på förhand
/NIST

Någon som kan svara på dessa frågor som ställdes för ett tag sedan? är speciellt intresserad av om den har mic ingång samt hur den hanterar snabba panoreringar (filmar modellflyg)
/Martin

Postad 14 May 2008 - 08:33

barsind
  • barsind
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Någon som kan svara på dessa frågor som ställdes för ett tag sedan? är speciellt intresserad av om den har mic ingång samt hur den hanterar snabba panoreringar (filmar modellflyg)
/Martin

Ur tekniska data:

MIC-ingång: Stereominikontakt (Ø 3.5mm)

Postad 14 May 2008 - 20:55

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

/Martin

Med autofokus avslagen ska väl modellflyget bli bra med SR11/12an, det har åtminstone blivit det med äldre Sony DV kameror :D
(filmade mestadels RC-helis)

Har inte hunnit filma så mycket flyg med 12an än, de lilla jag hann med vart nog filmat med autofokus på...och vart skapligt trots allt.

Postad 19 May 2008 - 14:15

Sigun
  • Sigun
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar för dessa svar !!.. mer sugen än någonsin nu :)

Postad 22 May 2008 - 14:33

Björklund
  • Björklund
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag undrar om det finns någon timelaps funktion på dessa kameror, och har även läst att det bara är ca 3s slowmotion inspelning stämmer det?

Postad 23 May 2008 - 19:44

Lindhardsen
  • Lindhardsen
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Hej!

Alla ni som skriver här, pratar om SR11 och SR12. Varför är det så?
Vad är det för skillnad på dessa, ut över storleken på hårddisken?

Är sugen på att köpa en SR10, då det är priset (och då även frugan) som styr mitt val av HD kamera.

Vad går jag mista om genom att välja SR10? Och om jag nu inte kan lägga mer än 8-9K för en kamera, finns det då bättre alternativ?
Skall mest ha kameran för att dokumentera första barnet (som kommer i Augusti)!

Postad 26 May 2008 - 16:26

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

...

Tja;

samma här! (väntar barn i agusti)

Jag rekomenderar att du ska köpa SR11 eller 12 utomlands (inom EU). Själv ska jag till Schweiz om ett par veckor och har redan beställt en SR12 som ska levereras till polarens adress i Schweiz.
Pris:8 943,62 SEK med dagens kurs!
http://en.toppreise....rod_131975.html

Lycka till!

PS. vet att Schweiz inte är medlem i EU men ändå!!! :)

Postad 27 May 2008 - 08:59

Björklund
  • Björklund
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Tja;

samma här! (väntar barn i agusti)

Jag rekomenderar att du ska köpa SR11 eller 12 utomlands (inom EU). Själv ska jag till Schweiz om ett par veckor och har redan beställt en SR12 som ska levereras till polarens adress i Schweiz.
Pris:8 943,62 SEK med dagens kurs!
http://en.toppreise....rod_131975.html

Lycka till!

PS. vet att Schweiz inte är medlem i EU men ändå!!! :P

Jag köpte min sr 11 igår på http://www.architron...3&art=001046709 i schweiz beställde också till en kompis adress, klippte den sista i lager. verkar vara snabb leverans kommer nog redan idag. Men jag får den inte förrän om två veckor då hon kommer till Sverige på besök. Köpte den också för att dokumentera mitt barn som dock kom i augusti förra året men han är på g att gå när som helst så jag hoppas jag hinner med att fånga det på film. Ni som får barn nu grattis....

Postad 27 May 2008 - 20:12

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Hej!

Är sugen på att köpa en SR10, då det är priset (och då även frugan) som styr mitt val av HD kamera.

Vad går jag mista om genom att välja SR10? Och om jag nu inte kan lägga mer än 8-9K för en kamera, finns det då bättre alternativ?

Här ser du vad du får och vad du tappar beroende på vilken av dom du väljer:
http://www.sony.se/p...odels=HDR-SR12E

Postad 10 June 2008 - 15:31

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

/Martin

Har SR11 och filmar mestadels modellflyg, faktiskt. Både heli och flyg.
Panoreringar - inga problem, men lås fokus på oändligt. Likaså exponeringen behöver låsas ibland, men i praktiken är det stativ, stativ och stativ som gäller med HD video. Det är snudd på stört omöjligt att få acceptabelt resultat med handhållet och HD. Har skaffat ett lite bättre oljedämpat stativhuvud. Fåse om det gör susen..

Postad 10 June 2008 - 15:34

Linmajon
  • Linmajon
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hej!

Det ska vara rejält liten prisskillnad om det skulle motivera mig för en SR12. Max ett par hundralappar. Hårddisken är ändå större än man orkar fylla, även om jag skulle ut på en låång tågluff.
Dessutom kan man ju enkelt rensa bort dåliga klipp, plus att man kan filma direkt till minneskort om det kniper.
Jag har ett 8 GB kort i som 'reservtank' eller om jag skulle få för mig att filma i fritt fall...

Postad 13 June 2008 - 20:15

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Ser att SR-10 har 1,49 mpixl effektivt och SR-11/12 har 3,81 mpixl effektivt. Någon faktiskt skillnad i bildkvalitet, dvs värt att gå upp ifrån SR-10 utöver större HDD?

Postad 22 June 2008 - 20:58

x-rat3d
  • x-rat3d
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Har vart jätteintresserad av SR11 ett tag nu. Men bland klippen som läggs ut här:
http://www.avsforum....d.php?t=1004811

Finns ett klipp där en person går omkring hemma i lägenheten, och herregud vad dålig bild det blir i mörker. Är det verkligen så illa, tror det är klippet där en användare säger att han "goofing around" eller något sånt. Blir fruktansvärt korningt och pixeliserat. Det skrämmer lite, för det verkar inte vara jättedåligt ljus heller, iaf inte senare i klippet när han filmar arkadmaskinen.

Killen var vid sin första videocam inköp. Det måste vara manuela inställningar för att kunna filma i sämre belyssning.
"Wow.. I just realized the clip I recorded was on the 3rd of 4 level on quality.. I imagine on full quality it will be even better!"

Postad 15 July 2008 - 13:27

D-M_R
  • D-M_R
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Köpte mig 11an här om dagen. Ville bara länka denna ifall någon mer än jag har köpt nyss, som inte har sett detta:
http://www.sonycashb...et/sweden/hdrsr

Postad 04 August 2008 - 18:57

Rebwar
  • Rebwar
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Hej;
Jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig med min SR12:a. När jag filmar och vill överföra mina filmer till datorn får jag massor med små filer dvs en film för varje gång jag tryckt på rec. Jag vill gärna ha en fil med fina övergånger mellan olika scener.
Nån som vet hur man gör, har kollat på manualen men inte hittat nåt.

Tack på förhand
/Rebwar

Postad 06 August 2008 - 15:40

studio23
  • studio23
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
tjena alla jag köpte igår en panasonic Sd9, nu börjar jag få ångest,är sonys SR10 bättre? :.(

tankar uppskattas

Postad 12 August 2008 - 00:13

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Hej;
Jag undrar om det är nån som kan hjälpa mig med min SR12:a. När jag filmar och vill överföra mina filmer till datorn får jag massor med små filer dvs en film för varje gång jag tryckt på rec. Jag vill gärna ha en fil med fina övergånger mellan olika scener.
Nån som vet hur man gör, har kollat på manualen men inte hittat nåt.

Tack på förhand
/Rebwar

Tror att du behöver ha ett redigeringsprogram typ Pinnacle eller Sony Vegas. Finns från tusenlappen och uppåt (OBS! Adobe Premiere hanterar inte AVCHD, så detta program faller bort).

Redigerat av Unregisteredf0eacfec, 12 August 2008 - 00:14.

Postad 08 September 2008 - 22:41

Staffan.1
  • Staffan.1
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Vet inte om jag är på rätt sida ....Jag har en Sony HDR-SR10E och letar efter ett program där jag kan klippa och sätta ihop mpg.filer....Alltså ett lägre kvalitetsformat än det högsta(HD)
Det som följde med (PMB)verkar man bara kunna klippa itu en film men inte sätta ihop 2 delar.
Nån som vet?
Staffan

Postad 29 September 2008 - 11:46

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

• 3147 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att kvaliteten är undermålig på dessa minimala HD-videokameror?
Visst, det är ju hög upplösning, men jag kan inte komma ifrån att bilden är färglös, brusig och "kladdig".

Canon har ju visat upp fantastiska videobilder med sin eos 5d mk2, och nu snackar vi RIKTIGT fantastiska bilder, ok att optiken är en värld ifrån men ändå ska man inte kunna få en bild där svart är svart och kladdet minimalt för 10k kronor?
Polarn har en canon hf100 och den har ungefär samma bild som den som länkats till här ovanför.
13 till och du får way beyond dubbelt så hög bildkvalitet.

Redigerat av simulacra, 29 September 2008 - 11:51.

Postad 03 October 2008 - 03:11

Tiny Turtle
  • Tiny Turtle
  • Veteran

• 1869 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker att kvaliteten är undermålig på dessa minimala HD-videokameror?
Visst, det är ju hög upplösning, men jag kan inte komma ifrån att bilden är färglös, brusig och "kladdig".

Canon har ju visat upp fantastiska videobilder med sin eos 5d mk2, och nu snackar vi RIKTIGT fantastiska bilder, ok att optiken är en värld ifrån men ändå ska man inte kunna få en bild där svart är svart och kladdet minimalt för 10k kronor?
Polarn har en canon hf100 och den har ungefär samma bild som den som länkats till här ovanför.
13 till och du får way beyond dubbelt så hög bildkvalitet.

Tja, Du klagar väl lite på att en Volvo inte har lika bra prestanda som en dubbelt så dyr M-BMW. Dina "13 till" innebär ju bra mycket mer än en fördubbling av priset – och då har vi inte räknat med att du måste köpa objektiv (förutom typ en 7-8 tusen spänn för 120 GB lagringsutrymme) till en EOS. Jag vet inte vad du tänkt dig för objektiv, men det lär ju inte vara gratis.

Jämför åtminstone med en Sony HDR-FX7 eller någon annan kamera för 25-30 tusen (även om du naturligtvis fortfarande försöker matcha äpplen mot päron).

Att klippen bara kan vara 12 minuter långa på EOS:en är väl inget större problem i sammanhanget, men tror du inte att somliga skulle tycka att det var lite tråkigt att lägga 25+ tusen på en videokamera och sedan bara använda en inbyggd liten skitmikrofon till den? Eller spelar ljudet ingen roll?

Batterier då? Har du nån koll på hur länge du kan filma innan batteriet är slut i en EOS? Med stora batteriet på FX7:an filmar du i åtta timmar innan du får sätta in ett nytt batteri. Gissningsvis spelar inte bildkvaliteten nån större roll efter att du står med en urladdad kamera.

Den som sedan vill spela upp sina filmer tror åtminstone jag gillar Sonyns indexeringsfunktioner för detta istället för att bläddra rakt upp och ned i inspelningsordning (bland tio timmar film i högsta upplösningen!) på SLR:en.

– men bortsett från det så är det naturligtvis obegripligt att nån köper en SR12:a nu när EOS 5D MkII släppts.

Postad 14 October 2008 - 22:28

Wage_
  • Wage_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kan någon förklara för mig om det är någon skillnad på filmen, eller om jag kommer uppleva någon skillnad mellan den europeiska (PAL) -och den amerikanska (NTSC)-varianten av en SR11 eller 12.

Postad 07 December 2008 - 16:48

tony97
  • tony97
  • Forumräv

• 506 inlägg
  • 0
Hittar inte EOS 5D MkII. Någon länk? Pris?

Postad 07 December 2008 - 17:37

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
DPreview:
http://www.dpreview....n_eos5dmkii.asp

Canon:
http://www.canon.se/...rk_II/index.asp

Prisjakt:
https://www.prisjakt...kt.php?p=345940

Postad 02 July 2010 - 09:43

kryddan
  • kryddan
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har en Sony HDR-SR10E med extern mic ECM-HGZ1
hur jag än gör så får jag ingen bas i ljudet när jag filmar.

Någon som vet om det finns någon inställning för detta, eller någon annan/bättre mic att köpa?

Det blir lite bättre när jag kör på zoom alternativet, så länge jag inte zoomar in för mycket. Kör jag med gun så är det ingen bas alls.

/Niclas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.