Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av bakhögtalare

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 February 2008 - 21:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Om man bortser från eventuella problem med klangmatchning och hur basåtergivningen blir, så är Mirage's nanosat HELT OSLAGBARA i surround-sammanhang. Det finns i praktiken inte några andra högtalare som kombinerar fördelarna hos dipoler med fördelarna hos "vanliga" högtalare så bra som mirages högtalare i samma koncept som nanosat tillhör.

Miller & Kreisel har sålt en hel massa surroundhögtalare av "Tripole-typ" till väldigt kräsna användare av multikanalsljud under en lång tid.

MVH
/Chuck

Jag har lyssnat på både Bipoler, Tripoler, Dipoler och vanliga riktade högtalare, men enligt min mening så är just Mirages "omnipoler" av den konstruktion som Omni-sat högtalarna har, helt oslagbara när det gäller att fixa en stabil ljudbild som påverkas så lite som möjligt av varierande lyssnings-positioner. NXT-högtalarna är nog den enda konstruktion jag sprungit på som har överträffat Omnipoler på detta område, men de lider av ungefär samma problem som dipoler vad det gäller basåtergivning och därtill så presterar dom inte alldeles för briljant i det övre diskantområdet heller. För att inte tala om hur tungdrivna dom är!!!

Nu är det som vanligt bara min subjektiva åsikt, när det gäller vilka högtalare jag tycker funkar bäst som surrar och som sagt så har jag reserverat mej redan i förra inlägget för hur det blir med klangmatchningen och kanske framförallt basåtergivningen när altenativet är Mirages Nano-sat som inte är några direkta baskanoner...

Men missa inte Nano-sat för den sakens skull och försök också få tillfälle att få prova mirages något mer fullvuxna högtalare i samma omni-serie.

Att inte åtminstone provlyssna dessa fantastiska högtalare vore verkligen ett stort misstag om man är genuint intresserad av bra ljud ifrån surrarna...

Eftersom de är ganska unika i sitt sätt att presentera ljud, så bör man ABSOLUT inte avfärda dom utan att ha lyssnat själv.

Om de passar eller inte är fortfarande upp till var och en själv att avgöra...

Postad 23 February 2008 - 21:59

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Mirages bipolära och senare omnipolära högtalare flyttar verkligen väggarna i ett rum så att man på RIKTIGT kan känna rymden av en verklig sal eller tillockmed en enorm arena. Helt seriöst, man bygger om rummet för en i sammanhanget liten peng :D (trots att jag tycker dom är lite smådyra, de små modellerna).

Jag gillar verkligen Mirages omslutande och enorma ljudbild, även om de jag själv lyssnat på är något äldre än de senaste och inte var super-knivskarpa i direktljudet framifrån. Den kompromissen är snorenkel att göra, när man väl har testat Mirage.
Som surround har jag också svårt att tänka mig något lika bra alternativ i kompromissväg, om man inte BARA vill ha renodlat musikljud rakt i örat förstås.

Det finns bra principer av andra märken också förstås, som Dali som nämnts, tripoler, hybrider mm. Men dom har jag inte testat å andra sidan så... fast Dali:arna med diskanten nedåt har jag sett iaf och kommer ihåg att jag tyckte dom åtminstone verkade vettiga.

Postad 24 February 2008 - 12:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Det stämmer säkert det du säger. Nackdelen med dem tycker jag är att de ska monteras uppochned vilket inte är speciellt snyggt, hade jag kunnat montera dem med "botten" mot väggen (spelandes rakt ut från väggen) hade dem varit snyggare. Och att montera dem i taket är tyvärr inte aktuellt heller (3 m takhöjd och sluttande list mellan vägg och tak). Dessutom har jag alltid huvudet på samma ställe när jag ligger i soffan - mittemellan bakhögtalarna :-)

Oops, missade visst detta inlägget.

Det finns flera alternativ som kanske skulle kunna passa bättre för montering mellan tak och vägg.
Kolla in denna t.ex.:
Postad bild

Eller varför inte klassikern:
Postad bild

Båda dessa högtalare lämpar sej väl för takmontering, se bilderna och dessutom så råkar de vara lite mer "fullvuxna" jämfört med nanosat, med lite bättre ljud i största allmänhet.

Priset drar kanske iväg lite, men å andra sidan så kanske det går att hitta mer kostnadseffektiva alternativ på fyndmarknaderna.

Lycka till...

Postad 24 February 2008 - 15:44

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Omni FX verkar vara en perfekt konstruktion för mina behov! Men dom verkar vara svåra att hitta, speciellt i vitt.

Nåväl, ett par vita Dali R1000 är beställda, får återkomma med lyssningsintryck. Tack till alla som har tagit sig tid!

Postad 07 February 2010 - 18:44

seeker
  • seeker
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Mycket bra tråd det här - många intressanta länkar och bra diskussion. Jag tyckte Chucks länk till "sound doctor" (A Short Discourse on (Home Theater) Surround Sound) verkade vettigast (bra, intressant, och på rätt nivå) så den utgår jag ifrån. Och det låter bra i mina öron ;)

Så tack för infon och hoppas fler hittar till denna tråden! :wub:

Postad 08 February 2010 - 09:33

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1085 inlägg
  • 0
måste fråga hur viktigt är de att man har samma märke och modell på surround högtalarna för att klangmatcha systemet och är de alltid bäst att köra alla högtalare i samma serie ??

Har Magnat Quantum 550 serien och har köpt frontar och center i största modell och ska till och köpa 2 par surround högtalare i slutet på månaden och hade tänkt mig ett par 5.25" direkt strålande och ett par 6.5" direkt strålande från samma serie.

Är detta de bästa ??

sedan fundera ja hur man placera upp ett 7.1 system för att optimera ljudet bäst.

Postad 08 February 2010 - 11:01

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2665 inlägg
  • 0
Tja!

Vad anser ni om att ha olika avstånd till sweetspot då det gäller placering av surround.

Har ca 2 m till den högra surrounden och lite mer än 3m till den andra om jag sätter dem på sidoväggarna.

Har det någon betydelse för ljudet?

Kommer att köra audesseyn som sitter i min onkyo 876a.

Sitter och funderar på om jag ska slänga upp kef äggen på bakväggen istället eller slänga upp dem på sidoväggarna vad tror ni?

Postad 08 February 2010 - 18:47

Unregistered6a63e4a0
  • Unregistered6a63e4a0
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0

Tja!

Vad anser ni om att ha olika avstånd till sweetspot då det gäller placering av surround.

Har ca 2 m till den högra surrounden och lite mer än 3m till den andra om jag sätter dem på sidoväggarna.

Har det någon betydelse för ljudet?

Kommer att köra audesseyn som sitter i min onkyo 876a.

Sitter och funderar på om jag ska slänga upp kef äggen på bakväggen istället eller slänga upp dem på sidoväggarna vad tror ni?

Audesseyn kompenserar väll för både avstånd och volym om jag inte har fel, hurvida ljudet påverkas har jag ingen aning om.

Postad 12 February 2010 - 17:16

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Intressant tråd då jag själv har beställt en Onkyo med mic.
Jag känner att mina Monitor A radius är lite klena så jag kollar alternativ.

De där miragen lät intressant men då tråden är gammal så hittar jag inte likvärdiga, dessutom inte i vitt som jag behöver. Någon kanske kan hjälpa till lite och komma med tips?

Postad 16 April 2010 - 18:46

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej!

Bifogad fil  h_gtalarplaceringl_g.jpg   61K   0 Antal nerladdningar

Skulle vara mycket tacksam om någon hade ett förslag till en bra lösning för placering av surroundhögtalare i detta rum. Rummet (som är i tvärsnitt) har ingen bakre vägg att fästa högtalarna i, inte heller är sidoplacering ultimat, då soffan står alldeles intill ena väggen, samt att staketet på vänstra sidan inte går att fästa något i (är i verkligheten av tunn metall).

Hur göra?

Då takhöjden (upp till bjälkarna) är ca 2,4m verkar takmontering avlägset. ELLER går det att få något sånär ljud med högtalare monterade där uppe?

Har fått upp ögonen för Mirage Omnisat/Nanosat, men har ingen återförsäljare i närheten som erbjuder dessa för demo.

Tack på förhand!

Högupplöst bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.