då kan du köra på det och några koniska portar så blir det minimalt med blås i rörethej ska nog bygga 2 låder med samma bas men kommer nog köra sluten låda på runt 100-120l och bygga efter vad dom på diycable rekomenderar http://www.diycable....n/pdf/shiva.pdf
Trevligt
Jag är lite orolig över min ritning, över röret. Det blir ett sjujäkla blås där, storm ju! Eller orkan
Med en 130L låda, 3st 3" rör, som är 93cm styck, så får jag ett blås på 18.2m/s vid 16Hz, över 16z avtar det t.ex. 14.1m/s vid 20Hz
Postad 03 February 2008 - 18:06
Postad 03 February 2008 - 18:57
Jag får ju inte till det här, hur jag än gör så blir det antlingen > 65cm långa rör, eller så blir blåset under 5m/s, eller över 25m/s vid 20hz
Postad 03 February 2008 - 19:39
menigen med ett rör är att luften inuti röret skall vara som en kudde som bara åker fram och tillbaka .Finns det någon övre gräns för hur många m/s som är bra? På faktiskt.se var det en kille som sa att 7-10m/s är optimalt, det är väl itne så jättemycket..
Jag får ju inte till det här, hur jag än gör så blir det antlingen > 65cm långa rör, eller så blir blåset under 5m/s, eller över 25m/s vid 20hz
sen skit i vad dom gammla gubbarna skriver på faktiskt för dom vill ha en så korrekt bas som möjligt.
så länge man inte överstiger 35m/sec så är det okej
sen att det blir långt rör beror på att basen har ett högt qts värde men då kan man underavstäma den ordentligt
när man kommer neråt i frekvensen så blir porthastigheten högre
Postad 03 February 2008 - 21:56
Grön är med två rör, orange är med ett rör. Men du säger att 31 meter per sekund i ett 4" rör är helt okej!? Isåfall så tar jag fan och bygger skiten!
Postad 03 February 2008 - 22:10
Postad 03 February 2008 - 22:29
försök att andvänd lite dämpull också så dämpar du porthastigheten ser att du kör med minimalt
Det blir ju lite andra kurvor, men här jag jag fullt med dämpning:
Frågan är hur mycket dämpning skall jag ha, fysiskt? Det Skall jag fylla hela lådan, förutom vid elementet och vid porten? Skulle det inte såfall bli som en fri väg mellan element och port så att "luften tar en genväg", dvs rakt ifrån elementet och ut i porten, utan att så att säga utnyttja lådan (spekulerar vilt)
Postad 04 February 2008 - 00:18
Antingen så blir det:
2st 4tums rör på 50cm, med ett luftblås på 20.7m/s som max vid 20Hz ELLER
1st 4tums rör på 40cm, med ett luftblås på 29.3m/s som max vid 20Hz
Jag tror inte jag får till det bättre. Jag har också ändrat lådan så att den är jättefylld med dämpning, det hjälpte lite (i alla andra simuleringar körde jag med minimal dämpning).
Som synes så får jag lite mera tryck vid 23-45Hz när jag kör med två rör.
Gul kurva är 2st 4" rör 50cm styck, F3 vid 18.73Hz
Grön kurva är 1st 4" rör 40cm, F3 vid 20.16Hz
Jag förstår att jag är rent ut sagt jäkligt tjatig, men frågar man inget så får man inget reda på! 8)
Just nu lutar det åt två rör, men jag är inte övertygad åt något håll.
Postad 04 February 2008 - 05:58
ql skall vara 7 inte 15 som du har i programetJag har nu äntligen kommit fram till slutresultatet.
Antingen så blir det:
2st 4tums rör på 50cm, med ett luftblås på 20.7m/s som max vid 20Hz ELLER
1st 4tums rör på 40cm, med ett luftblås på 29.3m/s som max vid 20Hz
Jag tror inte jag får till det bättre. Jag har också ändrat lådan så att den är jättefylld med dämpning, det hjälpte lite (i alla andra simuleringar körde jag med minimal dämpning).
Som synes så får jag lite mera tryck vid 23-45Hz när jag kör med två rör.
Gul kurva är 2st 4" rör 50cm styck, F3 vid 18.73Hz
Grön kurva är 1st 4" rör 40cm, F3 vid 20.16Hz
Jag förstår att jag är rent ut sagt jäkligt tjatig, men frågar man inget så får man inget reda på! 8)
Just nu lutar det åt två rör, men jag är inte övertygad åt något håll.
sen skall du laborera med fyllningen ochinte låsa fast dig vid en typ av fyllning
sen kan du titta på sluten konstruktion också och se vad du inte vinner i mellan dom båda.
Postad 04 February 2008 - 12:02
Tittar man på X-12s graf på Shivan några inlägg upp så ser man en puckel på 6dB vid 40Hz, det vill man inte ha.
Hellre en flackare kurva då, och kom ihåg rummets inverkan.
En "puckel" kommer du säkert att få hursomhelst när du stoppar subben i rummet, smal eller bred, räkna med det och kontrollerna den.
Sök lite på nätet efter rummets bidrag (lite generellt) så får du nog upp grafer på hur det kan se ut.
Hastigheten i porten har jag förstått ska vara lägre än X antal % av ljudets hastiget. Under 30 har jag för mig, men vissa säger ännu lägre.
Kolla upp det mer exakt vettja. Och laborera med rören.
ps: Peerless med passiv radiator ger ungefär samma effekt som en basreflexlösning föresten, bara en annan lösning på samma problem. (smartare?, beroende på hur stor lådan/rören får eller inte får vara).
Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 February 2008 - 12:04.
Postad 04 February 2008 - 12:11
Man bör kolla upp och räkna med nån form av effekten iaf.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 February 2008 - 12:12.
Postad 04 February 2008 - 13:15
Och försök gärna slippa en sån där puckel på 3dB i nedre delen.
Tittar man på X-12s graf på Shivan några inlägg upp så ser man en puckel på 6dB vid 40Hz, det vill man inte ha.
Hellre en flackare kurva då, och kom ihåg rummets inverkan.
En "puckel" kommer du säkert att få hursomhelst när du stoppar subben i rummet, smal eller bred, räkna med det och kontrollerna den.
Sök lite på nätet efter rummets bidrag (lite generellt) så får du nog upp grafer på hur det kan se ut.
Hastigheten i porten har jag förstått ska vara lägre än X antal % av ljudets hastiget. Under 30 har jag för mig, men vissa säger ännu lägre.
Kolla upp det mer exakt vettja. Och laborera med rören.
ps: Peerless med passiv radiator ger ungefär samma effekt som en basreflexlösning föresten, bara en annan lösning på samma problem. (smartare?, beroende på hur stor lådan/rören får eller inte får vara).
3dB-puckeln ligger ju vid 18.73Hz! Jag tycker det är OK, eller missförstår jag?
Peerless skulle gå på en femhundring mer totalt när jag räknar.. men men
edit
Såhär tror jag det blir. Eller, såhär BLIR det, om det inte finns något magiskt sätt att avsevärt förbättra allt..
LÄNK TILL BILD
Redigerat av fackamato, 04 February 2008 - 13:23.
Postad 04 February 2008 - 15:39
Ja men det där sista ser väl bra ut. Vad jag kan se iaf.
Återstår att se vad som händer när du proppar den mot väggen/hörn etc. bara, menar bara att man bör tänka på det, även om allt ser ju jättebra ut i graferna.
Kurvan ser idealisk ut, men vad händer som sagt om du adderar lite rumsbidrag i form av en sån kurva som jag visade?
Nu kan/bör man kanske inte göra specifikt för ett visst rum, men lite hänsyn kanske man kan ta.
Postad 04 February 2008 - 16:48
Såg inte att puckeln var så långt ner på just din graf isf.
Ja men det där sista ser väl bra ut. Vad jag kan se iaf.
Återstår att se vad som händer när du proppar den mot väggen/hörn etc. bara, menar bara att man bör tänka på det, även om allt ser ju jättebra ut i graferna.
Kurvan ser idealisk ut, men vad händer som sagt om du adderar lite rumsbidrag i form av en sån kurva som jag visade?
Nu kan/bör man kanske inte göra specifikt för ett visst rum, men lite hänsyn kanske man kan ta.
Jag förstår vad du menar, dock så har jag ingen aning om hur rummet påverkar. Subben är till min far, det är väl 2.4 i tak, 4.5-5m djupt och ungefär lika brett. Golvet är lite svajigt (långsmala bjälkar.., andra våningen), ligger plastmatta överallt, utan någon matta på. Frontarna står på varsin betongplatta för att dämpa resonanerna till golvet (det hjälpte ganska mycket).
Edit: Ja just det, nu när jag nästan har final design, så undrar jag hur det blir i praktiken. Skall jag bygga en rektangulär låda, eller skall jag ha sne baffel, eller snetak, eller vad?
Jag gissar att en mjuk matta som täcker så mycket som möjligt av golvet skulle hälpa en del med ljudet... Väggarna är väldigt kala också.
Redigerat av fackamato, 04 February 2008 - 16:48.
Postad 09 February 2008 - 15:34
Spelar det någon roll var jag sätter porten? Måste den sitta i baffeln (då måste jag vinkla den) eller kan den sitta i sidan, och gå rakt genom lådan?
Bilder kommer snart..
Postad 09 February 2008 - 18:46
försök att sätt basen så lågt som möjligt och porten uppöver basen och skall du vinkla så andvänd en 90 graders rörböj sen ser du hur många centimeter den har i ytterradien och inner radien då får du ut hur lång den är.18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!
Spelar det någon roll var jag sätter porten? Måste den sitta i baffeln (då måste jag vinkla den) eller kan den sitta i sidan, och gå rakt genom lådan?
Bilder kommer snart..
Postad 11 February 2008 - 04:02
försök att sätt basen så lågt som möjligt och porten uppöver basen och skall du vinkla så andvänd en 90 graders rörböj sen ser du hur många centimeter den har i ytterradien och inner radien då får du ut hur lång den är.18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!
Bilder kommer snart..
Basen är klar, provspelade lite med den i mitten av rummet... blev negativt förvånad (ljuddtryck)... skall imorgon sätta den i hörnet där den skall stå bakom soffan, och provspela lite..
Postad 11 February 2008 - 05:42
du skall nog vänta tills den är inspelad för dom låter inte bra när en bas är nyförsök att sätt basen så lågt som möjligt och porten uppöver basen och skall du vinkla så andvänd en 90 graders rörböj sen ser du hur många centimeter den har i ytterradien och inner radien då får du ut hur lång den är.18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!
Bilder kommer snart..
Basen är klar, provspelade lite med den i mitten av rummet... blev negativt förvånad (ljuddtryck)... skall imorgon sätta den i hörnet där den skall stå bakom soffan, och provspela lite..
Postad 11 February 2008 - 08:27
18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!
Bilder kommer snart..
Ska den inte stagas ?
Tycker att 18mm plyfa inte känns specielt stabilt / bra, jag skulle ha haft dubbla lager på alla vägger och gjort intern stagning på alla väggar, annars lär lädan flexa som bara F**n när du drar på.
Kul bygge det blev till slut, med en mycket fin bas också
Tycker det va bra att du skippade den där sunkiga MDS basen, Men hur gick det med MDSen ?
Lämnade du tillbaka den eller har du den kvar liggandes i sophörnan i garaget ?
Redigerat av DVD-ai, 11 February 2008 - 08:28.
Postad 11 February 2008 - 14:01
18mm plywood. Har sågat ut alla bitar, baffeln är gjord av två plywoodbitar ihoppressade och limmade, för säkerhets skull. Shiva-X 12 är sjukt tungt element!
Bilder kommer snart..
Ska den inte stagas ?![]()
Tycker att 18mm plyfa inte känns specielt stabilt / bra, jag skulle ha haft dubbla lager på alla vägger och gjort intern stagning på alla väggar, annars lär lädan flexa som bara F**n när du drar på.
Kul bygge det blev till slut, med en mycket fin bas också![]()
Tycker det va bra att du skippade den där sunkiga MDS basen, Men hur gick det med MDSen ?
Försöker få sålt MDS:en, den är ju ffs i nyskick, någon borde vilja ha den! (den funkar ju trots allt till bil)
Jo vi har stagat lådan med ett stag i mitten, baffeln är dubbellimmad... tror jag har lite bilder, hold on
Postad 11 February 2008 - 20:13
Bilder kommer snart..
Ska den inte stagas ?![]()
Kul bygge det blev till slut, med en mycket fin bas också![]()
Försöker få sålt MDS:en, den är ju ffs i nyskick, någon borde vilja ha den! (den funkar ju trots allt till bil)
Jo vi har stagat lådan med ett stag i mitten, baffeln är dubbellimmad... tror jag har lite bilder, hold on
Ok, jo kan vara lite svår att sälja då det finns hur mycket MDS som hälst till salu ( man kan ju undra varför
Den där basen är mycket kompetent och det vore inte fel med en änu stadigare låda, den kommer att vibrera ganska mycket.
Ett extra lager med 18mm runtom hela lådan vore inte fel och kanske änu mer stagning
Postad 11 February 2008 - 20:17
Kruxet är nu att vid hög volym så tror jag att porten begränsar luftflödet. Blir liksom inte perfekt. Men när man inte spelar på FULL volym så låter det sjukt bra... som sagt lågbas finns det gott om..
Har inte provat den till film än! Jag har lagt en betongplatta på 10kg på lådan också, bättre än inget
Postad 11 February 2008 - 20:50
hur mycket dämpmatrial har du i lådanJasså ännu mer stagning? Och fetare låda? Hehe det låter i mina öron otroligt, att det inte skulle vara så bra som det kan vara, just nu. Jag ska försöka fixa lite bilder så får ni se...
Kruxet är nu att vid hög volym så tror jag att porten begränsar luftflödet. Blir liksom inte perfekt. Men när man inte spelar på FULL volym så låter det sjukt bra... som sagt lågbas finns det gott om..
Har inte provat den till film än! Jag har lagt en betongplatta på 10kg på lådan också, bättre än inget
Postad 11 February 2008 - 22:16
hur mycket dämpmatrial har du i lådanJasså ännu mer stagning? Och fetare låda? Hehe det låter i mina öron otroligt, att det inte skulle vara så bra som det kan vara, just nu. Jag ska försöka fixa lite bilder så får ni se...
Jag har dämpat locket och baksidan, inget mer.. Dämpmaterialet är polyestervadd ifrån biltema ( http://www.biltema.s...p?iItemId=78464 ), 300g/m2 tror jag.
Postad 11 February 2008 - 23:39
Hoppas det blir kanon.
Och fläska på ett lager mdf utanpå med dämplim mellan lagren vettja, då slipper du resonanser och annat som är förödande för en sub.
Stag var det nån som nämnde, beroende på storlek på lådan osv.
Kanske går att köra en skiva i mitten av lådan som du borrar med dosfräsar (hålborr/såg) och så kan du fixera porten/röret genom ett av dessa hål inuti lådan. Då slipper porten röra sig också.
Bilder
Postad 11 February 2008 - 23:45
Coolt, bilder nudå =)
Hoppas det blir kanon.
Och fläska på ett lager mdf utanpå med dämplim mellan lagren vettja, då slipper du resonanser och annat som är förödande för en sub.
Stag var det nån som nämnde, beroende på storlek på lådan osv.
Kanske går att köra en skiva i mitten av lådan som du borrar med dosfräsar (hålborr/såg) och så kan du fixera porten/röret genom ett av dessa hål inuti lådan. Då slipper porten röra sig också.
Bilder
Bilder kommer imorgon! Jag har en skiva i mitten som är hålad, som stag.
Postad 11 February 2008 - 23:55
Postad 12 February 2008 - 05:40
lägg i mera om biltema säljer 300gram så lägg i 800 gram eller hur många påsar har du stoppat i.hur mycket dämpmatrial har du i lådanJasså ännu mer stagning? Och fetare låda? Hehe det låter i mina öron otroligt, att det inte skulle vara så bra som det kan vara, just nu. Jag ska försöka fixa lite bilder så får ni se...
Jag har dämpat locket och baksidan, inget mer.. Dämpmaterialet är polyestervadd ifrån biltema ( http://www.biltema.s...p?iItemId=78464 ), 300g/m2 tror jag.
sen skulle du ha satt porten längre i från basen.
Redigerat av Unregistered1022, 12 February 2008 - 05:43.
Postad 12 February 2008 - 07:45
Hur lät den förra lådan då? Tänkte mest på det mds-steget som du använder, det är väl inte så bra till en så pass grov bas?
Ska sj in och handla lite grejer på biltema idag till min sub jag modifierar.
Efter X-12´s rek. att testa sätta igen porten på lådan spelade den bättre, eller iaf mer linjärt än innan så nu ska det på ny baffel och även kläs med matta så man slipper se alla fel jag rättat till under tiden :-)
Är sugen på att köpa en Tempest 15" sen då det är en sony 15" i nu så därför har jag följt din tråd med stort intresse för att få tips och sen blir det nog en 12" shiva till far i överraskningspresent till hans nyligen påbörjade hemmabio projekt :-)
Postad 12 February 2008 - 14:12
lägg i mera om biltema säljer 300gram så lägg i 800 gram eller hur många påsar har du stoppat i.hur mycket dämpmatrial har du i lådanJasså ännu mer stagning? Och fetare låda? Hehe det låter i mina öron otroligt, att det inte skulle vara så bra som det kan vara, just nu. Jag ska försöka fixa lite bilder så får ni se...
Okej skall prova att slänga i mer dämpning. Just nu sitter där bara två bitar, och sen locket då. Fanns ingen möjlighet att sätta porten längre ifrån med tanke på längden, och utblåset.. basen står i hörnet bakom soffan så då hade porten pekat rakt mot baksidan på soffan... hm
Synd du inte blev nöjd direkt med lådan, bara hoppas den blir bättre sen när den är inspelad.
Hur lät den förra lådan då? Tänkte mest på det mds-steget som du använder, det är väl inte så bra till en så pass grov bas?
Efter X-12´s rek. att testa sätta igen porten på lådan spelade den bättre, eller iaf mer linjärt än innan så nu ska det på ny baffel och även kläs med matta så man slipper se alla fel jag rättat till under tiden :-)
Är sugen på att köpa en Tempest 15" sen då det är en sony 15" i nu så därför har jag följt din tråd med stort intresse för att få tips och sen blir det nog en 12" shiva till far i överraskningspresent till hans nyligen påbörjade hemmabio projekt :-)
Jao skall bara lösa problemet med röret och dämpningen, sen skall det nog bli bra.. den förra lådan går inte att jämföra med den här, (var någon MDS-bas), här snackar vi upplösning i basen! MDS-steget är inte det kraftigaste nej men men
Postad 12 February 2008 - 16:45
det skulle nog inte skada med mera effekt då jag körde med adire12an så körde jag i början med ett rila 5000 som skulle ge i 4ohm runt 300watt men ack vad man bedrogsig den lämnar högst 100 watt och sen kan man tänka vad mds steget lämnar troligen mycket sämmre än rila stegen.lägg i mera om biltema säljer 300gram så lägg i 800 gram eller hur många påsar har du stoppat i.hur mycket dämpmatrial har du i lådanJasså ännu mer stagning? Och fetare låda? Hehe det låter i mina öron otroligt, att det inte skulle vara så bra som det kan vara, just nu. Jag ska försöka fixa lite bilder så får ni se...
Okej skall prova att slänga i mer dämpning. Just nu sitter där bara två bitar, och sen locket då. Fanns ingen möjlighet att sätta porten längre ifrån med tanke på längden, och utblåset.. basen står i hörnet bakom soffan så då hade porten pekat rakt mot baksidan på soffan... hmSynd du inte blev nöjd direkt med lådan, bara hoppas den blir bättre sen när den är inspelad.
Jao skall bara lösa problemet med röret och dämpningen, sen skall det nog bli bra.. den förra lådan går inte att jämföra med den här, (var någon MDS-bas), här snackar vi upplösning i basen! MDS-steget är inte det kraftigaste nej men men, rekommenderad maxeffekt för shivan är ju 600w.
så försök att hitta ett pa steg utan fläkt så kommer du att märka en stor skillnad .
Postad 12 February 2008 - 17:38
Postad 12 February 2008 - 18:08
Som sagt så är det mycket mer dämpning nu i lådan. Den spelar djupt som fan skulle jag vilja påstå, det enda jag vill ha mer utav är ljudvolym! Något som ett annat slutsteg skulle råda bot på, tror ni? http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2117 kostar 3350:-, skulle vara schysst att hitta ett sådant begagnat någonstans...
Postad 12 February 2008 - 19:03
där ser du att porten går för nära toppen på lådan däer skall man ha lika stort område som porten så har du inte 4 tum mellan rör och låda så blir det problem för luften att gå fram och tillbaka.
har ett sådant som står till ingen nyttaHär kommer bilder:
Som sagt så är det mycket mer dämpning nu i lådan. Den spelar djupt som fan skulle jag vilja påstå, det enda jag vill ha mer utav är ljudvolym! Något som ett annat slutsteg skulle råda bot på, tror ni? http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2117 kostar 3350:-, skulle vara schysst att hitta ett sådant begagnat någonstans...
Postad 12 February 2008 - 20:37
Ang. röret, inuti lådan är det 4 tum till alla håll för röret (alla väggar + tak och botten), men det är alltså porten i baffeln som måste vara minst 4" ifrån alla väggar också?, isåfall har jag missuppfattat...
Postad 12 February 2008 - 20:38
Det du hittade är ett Behringer Europower, köp det från Tyskland och få ett 2500 för några hundringar billigare (!).
Nu är det inte ens säkert att elementet kan dra nytta av all effekt men tänkte att med tanke på priset kan du ju lika gärna gå på ett bättre, billigare.
Länk > http://www.thomann.d...er_endstufe.htm
Eller så gör du så att du lägger samma pengar på ett riktigt substeg för inbyggnad.
Hypex klass-D som jag nämnde är högeffektiva, lämnar massvis med kräm och blir inte varma (förlorad effekt). Har filter för suboktaverna, fas etc etc. och är förhållandevis billiga.
Länk > https://www.prisjakt...kt.php?e=189046
Det finns ett annat (märke) sub-steg som är billigt (billigare) och lämnar bra med kräm och har riktigt bra filterdel... har bara precis lagt om Windows och har inte tillgång till länkarna. Tyskland vet jag att det finns i iaf, kunde ha varit ett hett alternativ. Kommer bara inte ens ihåg namnet! - sorry
Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 February 2008 - 20:39.
Postad 12 February 2008 - 20:45
av råder att köpa ep 2500 från tyskland har man tur så får man saker som fungerar och är nyaJapp, simulerar du i exempelvis BassBox så ser du ju att output stiger i förhållande til linpetad Watt, och bilsteget kan ju med stor sannolikhet vara överspeccat och kanske lämnar 50 riktiga Watt. Vem vet?
Det du hittade är ett Behringer Europower, köp det från Tyskland och få ett 2500 för några hundringar billigare (!).
Nu är det inte ens säkert att elementet kan dra nytta av all effekt men tänkte att med tanke på priset kan du ju lika gärna gå på ett bättre, billigare.
Länk > http://www.thomann.d...er_endstufe.htm
Eller så gör du så att du lägger samma pengar på ett riktigt substeg för inbyggnad.
Hypex klass-D som jag nämnde är högeffektiva, lämnar massvis med kräm och blir inte varma (förlorad effekt). Har filter för suboktaverna, fas etc etc. och är förhållandevis billiga.
Länk > https://www.prisjakt...kt.php?e=189046
Det finns ett annat (märke) sub-steg som är billigt (billigare) och lämnar bra med kräm och har riktigt bra filterdel... har bara precis lagt om Windows och har inte tillgång till länkarna. Tyskland vet jag att det finns i iaf, kunde ha varit ett hett alternativ. Kommer bara inte ens ihåg namnet! - sorry
Postad 12 February 2008 - 20:56
sen det svarta pilarn så på den första så ser jag ett oanat fel den vid basen
sen har du den andra pilen hur stort avstånd har du där.
Postad 12 February 2008 - 21:06
så här skulle jag ha satt porten det är det rosa markeringe
Allright... ska se om jag har kvar biten för porthålet, har iofs filat upp det en del... hmm, vad för oanat fel menar du vid basen, menar du attdet skulle läcka luft där eller nåt?
Postad 12 February 2008 - 21:19
det blir som en propp där vid basen då det ena röret går i det andra och då får du en kant inne i röret och det blir som en bromsså här skulle jag ha satt porten det är det rosa markeringe
Allright... ska se om jag har kvar biten för porthålet, har iofs filat upp det en del... hmm, vad för oanat fel menar du vid basen, menar du attdet skulle läcka luft där eller nåt?
Postad 12 February 2008 - 21:22
det blir som en propp där vid basen då det ena röret går i det andra och då får du en kant inne i röret och det blir som en bromsså här skulle jag ha satt porten det är det rosa markeringe
Asgrymma paintskills du har =)
Jag förstår vad du menar.. låter otroligt att det skulle göra så stor skillnad dock! Men om jag kan dra en silikonlist där så blir det ju tätt
Postad 12 February 2008 - 21:34
Jag förstår vad du menar.. låter otroligt att det skulle göra så stor skillnad dock! Men om jag kan dra en silikonlist där så blir det ju tätt
Varför skulle det vara "otroligt" ?
Tycker jag låter mycket riktigt och speciellt med tanke på att rörets dimentioner är så avgörande, varför skulle då inte en kannt i röret göra skildnad ?
När det gäller placeringen så är det ju ganska kritiskt var någonstans man placerar basen, bakom soffan brukar inte vara en vidare lyckad placering
Men kan fatta om det är lite svårt med en så liten baslåda som du nu har
Postad 12 February 2008 - 22:49
Varför skulle det vara "otroligt" ?![]()
För att jag är nybörjare inom det här och i mina "svenssonöron" så låter det som att det inte skulle spela någon roll. Men jag fattar
Tycker jag låter mycket riktigt och speciellt med tanke på att rörets dimentioner är så avgörande, varför skulle då inte en kannt i röret göra skildnad ?
När det gäller placeringen så är det ju ganska kritiskt var någonstans man placerar basen, bakom soffan brukar inte vara en vidare lyckad placering![]()
Men kan fatta om det är lite svårt med en så liten baslåda som du nu har
Kan inte ställa basen någon annanstans, skulle möjligvis kanske vara där framme under duken då. Men Men!
Postad 13 February 2008 - 16:37
av råder att köpa ep 2500 från tyskland har man tur så får man saker som fungerar och är nya
Har du erfarenhet av Thomann? - själv har jag bara exeptionellt bra såna av Thomann, och handel utomlands över huvudtaget. Speciellt Tyskland.
Köpte senast häromdagen en fällkniv (Spyderco Native 3D) från USA och det fungerade rent fraktmässigt som om det skulle ha skickats från Malmö eller liknande. I övri
Servicen är aldrig sämre än i Sverige, hittills, snarare mycket bättre än hos ocker-handlarna i Svedala. Det finns ett undantag eller två, Hallbäcks gillar jag exempelvis.
Postad 13 February 2008 - 16:56
annars så hade jag väl inte skrivit om demav råder att köpa ep 2500 från tyskland har man tur så får man saker som fungerar och är nya
Har du erfarenhet av Thomann? - själv har jag bara exeptionellt bra såna av Thomann, och handel utomlands över huvudtaget. Speciellt Tyskland.
Köpte senast häromdagen en fällkniv (Spyderco Native 3D) från USA och det fungerade rent fraktmässigt som om det skulle ha skickats från Malmö eller liknande. I övri
Servicen är aldrig sämre än i Sverige, hittills, snarare mycket bättre än hos ocker-handlarna i Svedala. Det finns ett undantag eller två, Hallbäcks gillar jag exempelvis.
Postad 13 February 2008 - 22:51
Nu var det ju inte så, säger bara att det förekommer och ber om ursäkt om jag gått händelserna i förväg.
Du får gärna berätta om dina dåliga erfarenheter för jag vill gärna veta ifall dom inte är renhåriga, ifall jag bestämmer mig för att handla där igen, och med tanke på prisskillnaderna så är det nog mycket möjligt.
I det här aktuella fallet så får man ju också en mycket bättre modell för ett lägre pris, så det är ju av intresse.
Tur är iaf att Musikbörsen ibland matchar Thomanns priser utan speciellt mycket övertalning, eller ingen alls faktiskt... det kan man vara glad för (dom säljer också Behringers steg).
En gitarreffekt jag är sugen på går på 3500,- ordinarie här i Svedala (ockerställe) och 2600,- från Thomann.
Jag frågade vad börsen tog vid ett besök där, och dom hade såklart en "kampanj" just då så jag skulle få den för 3 papp jämnt.
Då nämnde jag att Thomann tar just 2600,- ordinarie, utan kampanj - och han kontrade då med att dom såklart matchade det, plus den dryga hundring som han visste att Thomann tar i frakt.
Rätt bra fraktpris från Tyskland för övrigt, och mycket bra att "Börsen" får konkurrans och matchar dom priserna.
Jag har även köpt en gitarr på "Börsen" med hänvisning till Thomanns priser också för inte så länge sedan, den gick ner 2-2500,- från ordinarie på ett bräde.
Och vilken gitarr sedan, tror jag har den enda i Sverige av den modellen (jihaa!) och jag hade inte hittat den utan Thomann-surf-botanisering på deras hemsida (svenska).
Riktigt bra är också att Musikbörsen tar hem modeller på begäran, tycker jag.
Off-topic, jag vet
Postad 13 February 2008 - 22:57
Kan inte ställa basen någon annanstans, skulle möjligvis kanske vara där framme under duken då. Men Men!
Ja, varför inte?? Du kan ju lätt göra en "Mirage" eller en "Definitive Technology" och dra högtalartyg "runt" hela lådan horisontellt och göra en snygg bottenplatta och en topp-platta som du lackar blanka och som får sticka ut lite runtom både i topp och botten, då blir det ett snyggt bord/bänk.
Blanksvart och mattsvart, lagom egen design och lagom mycket snodd från sagda märken
Dessutom är framme mellan frontarna en bra sub-placering oftast, och lådan blir mycket stabilare/resonansdödare. Du skulle kunna ställa stereon på den eventuellt...
(jag kan visa hur jag menar om det känns som en intressant lösning, med bilder eller paint =)
Keep on truckin! - bra jobbat
Redigerat av Unregisteredb38af287, 13 February 2008 - 23:00.
Postad 13 February 2008 - 23:59
Ja, varför inte?? Du kan ju lätt göra en "Mirage" eller en "Definitive Technology" och dra högtalartyg "runt" hela lådan horisontellt och göra en snygg bottenplatta och en topp-platta som du lackar blanka och som får sticka ut lite runtom både i topp och botten, då blir det ett snyggt bord/bänk.
Blanksvart och mattsvart, lagom egen design och lagom mycket snodd från sagda märken
Dessutom är framme mellan frontarna en bra sub-placering oftast, och lådan blir mycket stabilare/resonansdödare. Du skulle kunna ställa stereon på den eventuellt...
(jag kan visa hur jag menar om det känns som en intressant lösning, med bilder eller paint =)
Keep on truckin! - bra jobbat
Hm ja kanske skulle det fungera att ställa den där framme? Som det är nu, så är det mest bas framme vid TV:n och i soffan typ.. ställer man basen framme vid TV:n borde det ju fungera kanske, ska prova!
Postad 14 February 2008 - 05:53
4st ep 2500 som hade samma fel det säger allt 2st beganade T-AMP hade suttit i ett rack fanns ännu spånskive dam på dom och ett sånt företag ger jag inte mycket förAllright, men man måste ju fråga för folk kläcker ju ur sig allehanda visdomsord utan att ha erfarenhet, som om dom hade det. Vilket kanske isf inte är varken schysst, rättvisande eller bra rekommendationer för den delen.
Nu var det ju inte så, säger bara att det förekommer och ber om ursäkt om jag gått händelserna i förväg.
Du får gärna berätta om dina dåliga erfarenheter för jag vill gärna veta ifall dom inte är renhåriga, ifall jag bestämmer mig för att handla där igen, och med tanke på prisskillnaderna så är det nog mycket möjligt.
I det här aktuella fallet så får man ju också en mycket bättre modell för ett lägre pris, så det är ju av intresse.
Tur är iaf att Musikbörsen ibland matchar Thomanns priser utan speciellt mycket övertalning, eller ingen alls faktiskt... det kan man vara glad för (dom säljer också Behringers steg).
En gitarreffekt jag är sugen på går på 3500,- ordinarie här i Svedala (ockerställe) och 2600,- från Thomann.
Jag frågade vad börsen tog vid ett besök där, och dom hade såklart en "kampanj" just då så jag skulle få den för 3 papp jämnt.
Då nämnde jag att Thomann tar just 2600,- ordinarie, utan kampanj - och han kontrade då med att dom såklart matchade det, plus den dryga hundring som han visste att Thomann tar i frakt.
Rätt bra fraktpris från Tyskland för övrigt, och mycket bra att "Börsen" får konkurrans och matchar dom priserna.
Jag har även köpt en gitarr på "Börsen" med hänvisning till Thomanns priser också för inte så länge sedan, den gick ner 2-2500,- från ordinarie på ett bräde.
Och vilken gitarr sedan, tror jag har den enda i Sverige av den modellen (jihaa!) och jag hade inte hittat den utan Thomann-surf-botanisering på deras hemsida (svenska).
Riktigt bra är också att Musikbörsen tar hem modeller på begäran, tycker jag.
Off-topic, jag vet
bheringer stegen skickade likström ut vid bryggat läge och dom gick i protekt med engång man bara startade dom.
så thoman ger jag inte mycket för
sen skall man inte tala om vilket strul när man skulle reklamera skiten
det slöt nästan med bilresa och hot innan någon fattade att jag hade trasiga steg
men där var dom snabba då kostade dom på sig med ups så det kostade inget
för i normala sätt så skickar dom med vanlig post.
Redigerat av Unregistered1022, 14 February 2008 - 05:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
82 bilder
73 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?