Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Toshiba 42" X3000

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Toshiba 42X3000P (TV) 1 7.749998 (3) Inga priser

Postad 06 February 2008 - 02:43

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Komponent är en analog signal, till skillnad från HDMI som är digital. En digital signal är alltid att föredra då den är helt oförstörd, bilden som skickas ut från enheten (dator, DVD-spelare etc) är till 100% identisk med den som anländer till och visas på TV:n. En analog signal tappar kvalité på vägen, signalen är inte till 100% identisk längre när den når fram.. även om det i de flesta fall är såpass lite att det inte stör, kanske inte ens märks.

Redigerat av monodc, 06 February 2008 - 02:43.

Postad 06 February 2008 - 03:30

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tackar tackar för svaret

Någon som köpt tven som kan bekräfta om det funkar med full hd via komponent, man har ju varit med om det mer än en gång att supportens uppgifter inte stämmer

Postad 06 February 2008 - 15:26

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Hejsan!
Har köpt denna tv och måste säga att jag inte tycker bilden är så bra när man kollar vanlig dvd, upplever den som väldigt kall och lite smågrynig i bilden. Kanske har jag misslyckats med inställningarna men just nu tycker jag det är klart sämre bild är min förra Panasonic 42px70. Någon som håller med eller har tips?
Använder förresten ps3 som spelare

Postad 06 February 2008 - 22:31

Unregisteredc607d519
  • Unregisteredc607d519
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Du kanske har en kass DVD ??? Du får ställa in RGB om du kör på scart... och ställa in bildinställningarna.. Men förmodligen dålig källa.. Du får tänka att detta är 1080 tv kräver bra spelare och material... För att det ska se snyggt ut...

Postad 06 February 2008 - 22:35

Unregisteredc607d519
  • Unregisteredc607d519
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Varför köper man en sådan här tv o kör på komponent källa? Köper du en Ferrari o tankar med diesel oxå?

Postad 07 February 2008 - 09:27

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Tyvärr har jag inte råd med en ferrari :(
Som jag skrev så använde jag ps3 som spelare med HDMI kabel inte scart.
Har bara tittat på en film ännu så skall utvärdera lite mer.
Men ps3 är väl inte känd som någon dålig spelare

Postad 07 February 2008 - 21:55

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tackar för råden, det blev att sälja xbox premium och köpa en elite, kanske inte blir någon gigantisk skillnad men vafan det är ju iaf snyggare svart :(

Kan återkomma med omdöme hur det blev med komponent vs hdmi kopplat till denna tv

Postad 07 February 2008 - 23:34

Unregisteredea6526e9
  • Unregisteredea6526e9
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Jag köpte inte tv för att titta på tv, palla det kassa svenska tv systemet... 10år efter... Spelar ingen roll om det är analog, DVB-T, DVB-C eller DVB-S... Bilden blir kass ändå med vilken super tv som helst.. och HD jao hej i Sverige har vi 5 HD kanaler weii.. och 8 av dom visar program som inte ens någon som testar tv:n skulle vilja se... innan det blir vanligt med HD här så lär ju QuadHD vara standard över allt.. Jag använder den som data skärm.. :( men kan leta reda på ngn antensladd o testa det imorn med.. Enbart för att ni här ska kunna få ett litet test..

För din information så är det bara Andorra, Finland, Luxemburg, Namibia, Holland och Sverige som än så länge lämnat de analoga sändningarna bakom sig. Schweiz byter i år. Kunskapstörstande kan finna information på följande sida;

http://www.dvb.org/a...dwide/index.xml

Excel arket på sidan listar inte bara DVB kodade system utan även andra som t.ex. ATSC som skall användas i USA.

Även om Sverige började sända digitalt redan 1999 - året efter Storbrittanien - så var Namibia faktiskt först på plan med att helt gå över till digitalt 2005. Du kanske skulle flytta till Afrika där man inte är "tio år efter" så man slipper höra mer onyanserat gnäll. Det kommer att revolutionera din solbränna och sydatlanten brukar man inte behöva vara rädd för att förfrysa sina ädlare kroppsdelar i.

Postad 08 February 2008 - 17:21

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Hejsan!
Har köpt denna tv och måste säga att jag inte tycker bilden är så bra när man kollar vanlig dvd, upplever den som väldigt kall och lite smågrynig i bilden. Kanske har jag misslyckats med inställningarna men just nu tycker jag det är klart sämre bild är min förra Panasonic 42px70. Någon som håller med eller har tips?
Använder förresten ps3 som spelare

Tjena .. Testa runtime´s inställningar på: http://www.avforums....ad.php?t=528641

Hursomhelst tror jag inte på att du kommer att få en lika bra bild på SD material hur mycket du än nu kalibrerar mot din förra 42px70 .. Men det ska visst gå och tweaka en del på toshiban

Redigerat av Unregistered1221, 08 February 2008 - 17:23.

Postad 18 February 2008 - 08:40

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
Hejsan!
När jag tittar film så blir det en svart remsa i toppen och botten av bildskärmen. Använder bildformatet "exact scan". Lite irriterande, vad kan det bero på?

Postad 02 March 2008 - 15:12

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Hej

Här kommer en rätt dum fråga var f-n slår man av tven, tycker jag på av knappen som sitter på höger sida så slår den ju bara av tven i stand by läge (har redan lyckats tappa bort instruktionsboken i flytten)

Kan också passa på att fråga om någon har ändrat i några inställningar för att få bilden bättre när ni lirar på xbox 360?

Postad 05 March 2008 - 16:01

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Hej

Här kommer en rätt dum fråga var f-n slår man av tven, tycker jag på av knappen som sitter på höger sida så slår den ju bara av tven i stand by läge (har redan lyckats tappa bort instruktionsboken i flytten)

Kan också passa på att fråga om någon har ändrat i några inställningar för att få bilden bättre när ni lirar på xbox 360?

Undrar samma sak, alltså hur man slår av den.

Postad 10 March 2008 - 16:18

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Komponent är en analog signal, till skillnad från HDMI som är digital. En digital signal är alltid att föredra då den är helt oförstörd, bilden som skickas ut från enheten (dator, DVD-spelare etc) är till 100% identisk med den som anländer till och visas på TV:n. En analog signal tappar kvalité på vägen, signalen är inte till 100% identisk längre när den når fram.. även om det i de flesta fall är såpass lite att det inte stör, kanske inte ens märks.

Trams! En digital signal är inte heller felfri, och HDMI är inte nödvändigtvis bättre än komponentvideo.

Bumpar f.ö. tråden för att påpeka att komplett nu har erbjudandet på denna TV igen. Väldigt sugen på att slå till...

Postad 10 March 2008 - 20:54

hellacopters
  • hellacopters
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Precis när jag va sugen på denna toshiban hos komplett för 9900 såg jag att dustinhome har en LG 42LF66 för 9800 :-( vilken tror ni har bäst kvalite och vilken är bäst på SDTV?

Postad 11 March 2008 - 09:42

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
måste säga att jag inte riktigt är nöjd med tv:n. kan vara så att jag inte lyckats med inställningarana ännu. i mörka scener så är det som om tv:n släcker ner och blir ännu mörkare. Tyckte min px70 gav bättre bild, även med hd material. Sen blir det två svarta remsor högst upp och längst ner som jag inte vet hur man får bort, använder bildläget "exact scan", då skall ju bilden visas exakt som den sänds.

Postad 14 March 2008 - 20:34

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

måste säga att jag inte riktigt är nöjd med tv:n. kan vara så att jag inte lyckats med inställningarana ännu. i mörka scener så är det som om tv:n släcker ner och blir ännu mörkare. Tyckte min px70 gav bättre bild, även med hd material. Sen blir det två svarta remsor högst upp och längst ner som jag inte vet hur man får bort, använder bildläget "exact scan", då skall ju bilden visas exakt som den sänds.

Du måste stänga av den dynamiska kontrasten för att den inte ska bli mörkare.

Om du kollar på material i 2.35.1 så blir det alltid svarta remsor högst upp och ner. Men om du konstant har svarta remsor dvs. även vid 1.85.1 material så vet jag inte vad du lyckats med. Å JA din px70 ger bättre bild oavsett kalibrering speciellt på SD material.

Exact scan bara ska användas vid 1080p/i signaler då den pixelmappar 1:1

http://www.hdtvtest....shiba-42X3030D/ där kan alla läsa en recension på samma tv. Skillnaden mellan 42X3030D & 42X3000p är att den senare saknar inbyggd DVB-T mottagare

Redigerat av Unregistered1221, 14 March 2008 - 20:46.

Postad 15 March 2008 - 18:10

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
;)

Du måste stänga av den dynamiska kontrasten för att den inte ska bli mörkare.

Om du kollar på material i 2.35.1 så blir det alltid svarta remsor högst upp och ner. Men om du konstant har svarta remsor dvs. även vid 1.85.1 material så vet jag inte vad du lyckats med. Å JA din px70 ger bättre bild oavsett kalibrering speciellt på SD material.

Exact scan bara ska användas vid 1080p/i signaler då den pixelmappar 1:1

http://www.hdtvtest....shiba-42X3030D/ där kan alla läsa en recension på samma tv. Skillnaden mellan 42X3030D & 42X3000p är att den senare saknar inbyggd DVB-T mottagare

ok, då är jag med litegrann. Trodde iochmed att det är en full hd att bilden skulle vara bättre när man anväder hd dvd. jämfört med en hd-ready.
dynamiska kontrasten, det måste vara "black stretch", skall prova stänga av den.
var nog inte helt insatt i vad jag köpte och tänkte inte till innan. Tittar mest film och lite tv-spel.
då kanske man ska ha en plasma.

Postad 16 March 2008 - 17:52

alex2k3
  • alex2k3
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Precis när jag va sugen på denna toshiban hos komplett för 9900 såg jag att dustinhome har en LG 42LF66 för 9800 :-( vilken tror ni har bäst kvalite och vilken är bäst på SDTV?

Undrar lite samma sak som hellacopters. någon kunning här som kan tipsa vilken av toshiban/LG 42LF66 som är de bästa köpet? Är ganska vilsen när de gäller allt :lol: Men ett sanbbt tips skulle va bra. Ska köra xbox360 via hdmi och ha den kopplat till datorn. Vilken apparat kan man få ut den bästa bilden av? är väl inte jätte kräsen bildmässigt, men man vill ju inte göra ett felköp om de finns markanta skillnader på dessa.

Postad 25 March 2008 - 01:43

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Inte någon här som hade svar på hur man slår av tven, slå av tven måste man väl kunna göra?

man vill ju inte att den ska börja brinna någon gång när man sover

så just nu så tycker jag helt enkelt ur kontakten

är det rent av som det är med datorer att tven behöver ström hela tiden?, datorer har ju ett litet batteri på moderkortet så den "mins" biosinställningarna finns det likande på tven kanske? (ren chansning)

Postad 31 March 2008 - 06:42

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Trams! En digital signal är inte heller felfri, och HDMI är inte nödvändigtvis bättre än komponentvideo.

Bumpar f.ö. tråden för att påpeka att komplett nu har erbjudandet på denna TV igen. Väldigt sugen på att slå till...

Gode gud. *suck*

Postad 31 March 2008 - 14:01

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Gode gud. *suck*

Vad suckar du om, tönt? Du tillför absolut ingenting. Om du anser att något är fel är det bara att svara, och backa upp med källa.

Här är en till att börja med:
http://forum.ecousti...579/122868.html

Postad 31 March 2008 - 20:57

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Vad suckar du om, tönt? Du tillför absolut ingenting. Om du anser att något är fel är det bara att svara, och backa upp med källa.

Allvarligt, "namecalling"? Det är den nivån du vill lägga detta på?

Jag skulle gärna "gräla" med dig, men av rena principskäl beslutade jag redan för många år sedan att aldrig argumentera med personer som tar till någon form av namecalling.

Härligt med ignorefunktioner.

Redigerat av monodc, 31 March 2008 - 20:58.

Postad 01 April 2008 - 08:27

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Allvarligt, "namecalling"? Det är den nivån du vill lägga detta på?

Jag skulle gärna "gräla" med dig, men av rena principskäl beslutade jag redan för många år sedan att aldrig argumentera med personer som tar till någon form av namecalling.

Härligt med ignorefunktioner.

Läs ditt eget inlägg ovan innan du börjar gnälla över bagateller.

Postad 02 April 2008 - 20:11

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Går det att köra 24p/1080p med inga hack ? . Är väldigt intresserad av denna.

Postad 03 April 2008 - 12:40

Unregistered1221
  • Unregistered1221
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Går det att köra 24p/1080p med inga hack ? . Är väldigt intresserad av denna.

Svar: Nej inte riktigt. Den tar emot 24p men gör en intern 3:2 pulldown. Allt beror på hur känslig du är! Men 100% rent 24p blir det inte.

Postad 05 April 2008 - 03:31

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Beställde Toshen av Komplett i måndags och fick den på torsdagen. Hemleverans tenderar ju att ta någon dag eller två extra, så det var hyggligt snabba ryck trots allt. Första intrycket, efter ett drygt dygn med den, är att det är en ganska bra apparat. Sett till det trevliga priset, 9895 kr på Komplett, så skulle jag för närvarande ge den 8/10 i betyg.

Jag har dock inte hunnit testa mycket, då jag saknar ett vettigt mediacenter. Just nu kör jag den via laptopen som dessvärre bara har VGA-anslutning, så jag är begränsad till max 1360x768.

Postad 05 April 2008 - 07:47

rebirth
  • rebirth
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Beställde Toshen av Komplett i måndags och fick den på torsdagen. Hemleverans tenderar ju att ta någon dag eller två extra, så det var hyggligt snabba ryck trots allt. Första intrycket, efter ett drygt dygn med den, är att det är en ganska bra apparat. Sett till det trevliga priset, 9895 kr på Komplett, så skulle jag för närvarande ge den 8/10 i betyg.

Jag har dock inte hunnit testa mycket, då jag saknar ett vettigt mediacenter. Just nu kör jag den via laptopen som dessvärre bara har VGA-anslutning, så jag är begränsad till max 1360x768.

Grattis till köpet!
Hoppas du kan komma med lite mer intryck om vad du tycker om den, funderar nu stark att beställa en själv.
"Det kanske finns bättre men till detta pris är det ju helt ok."

Postad 07 April 2008 - 00:21

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Kan även nämna att nätdelen och/eller backlighten surrade ganska rejält i början. Lät ungefär som en liten grafikkortsfläkt som var på väg att ge sig, ett surrande/snabbt tickande läte. Efter att apparaten hade stått igång i 3-4 timmar så avtog ljudet mer och mer för att sedan helt försvinna. Nu är TV:n ljudlös. Iom detta så blev även svärtan bättre, vilket ju tyder på att det var backlighten som trilskades och behövde en viss "inkörning".

I övrigt: analog-TV ser helt ok ut, förvånande nog. Betydligt bättre än både Fujitsu-Siemens Myrica VQ40-3SU och Centrum 42Q1 FHD, vilka är de enda jag i dagsläget har relativt färskt minne av.

Trevlig fjärrkontroll, känns hyggligt kvalitativ och ligger bra i handen. Inget "plastknarr" när man klämmer på den. Som nästan alla TV-apparater så är det en viss fördröjning från det att man trycker på knapparna på fjärrkontrollen tills dess att åtgärden utförs på TV:n, tex när man navigerar i menyerna. Inte mycket, men ett par tiondelar av en sekund, vilket är nog mycket för att irritera "power users" som får nervösa ryckningar vid minsta lilla fördröjning.

Att byta kanal via analog-TV tar nån sekund, därtill. Sedan tar det ytterligare nån sekund för TV:n att automatiskt sträcka ut bilden (beroende på om det är en 16:9- eller 4:3-sändning) om man har den funktionen aktiverad. Ingen topp-TV för zappare med ADHD, således, men vem köper å andra sidan en FullHD-apparat för analog-TV?

Återkommer med mer synpunkter och iakttagelser när jag har fått hem min Popcorn Hour A-100 (Gud vad jag avskyr det namnet) och har testat apparaten i all dess FullHD-prakt. Bilden är för all del mycket bra med bara 1280x720 via lappyn också, men 1080p är ju naturligtvis vad jag är ute efter.

Mina settings är för närvarande, via VGA-anslutning (1280x720@60Hz) från laptop:

Backlight: 20 (av 100)
Kontrast: 100 (av 100)
Ljusstyrka: 48 (av 100)

Noteras bör att apparaten inte har äkta 24p-stöd, så det är inte helt jämn motion vid panoreringar. Ett exempel är scenen i "The Island" (ingen toppfilm, men makalöst snygg i HD) då Lincoln och Jordan flyr från anläggningen och kommer ut mitt i en öken, varpå kameran (filmat från en helikopter får man förmoda) cirklar runt dem. Jag tänkte dock inte på det när jag första gången såg scenen på min nya TV, men när jag såg om samma scen och koncentrerade mig på bergstopparna i bakgrunden så var det onekligen noterbart, dock ej så att det störde.

Postad 23 May 2008 - 06:10

Silly Bear
  • Silly Bear
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Tjena

Någon som har några förslag på inställningar man bör ändra på för att få mer klar bild när man kör använder tven som dataskärm har kopplat via dvi/hdmi kabel i 1080 och det funkar fint fast bilden är lite oskarp gissar att den är någon inställning på tven alternativt grafikkortet någon som orkar hjälpa mig med detta så vore det najs

Postad 20 February 2009 - 14:25

mkreku
  • mkreku
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har också köpt en sån här TV (för ett tag sedan nu) men det är först nu som jag har insett att jag inte har lyckats få pixelmappat på den. Liten text blir liksom "smetig" i kanterna när man tittar noga. Och titta noga måste man för på avstånd är det som att ögonen inte riktigt kan fokusera på bilden!

Jag har kopplat min dator (med ett ATI Radeon 4870) via HDMI och har ställt in 50 Hz i Windows och Exakt Scan i TV-inställningarna, och bilden fylls upp ända ut i kanterna. Men det blir inte skarpare! Vad kan jag ha gjort för fel?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.