Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med filter, vilket ser mest troligt ut?

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 February 2008 - 10:41

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Jag kan posta DVD-ais förslag här senare idag (måste byta dator för det), det är som sagt inte slutgiltigt (ej heller lådorna än, då det hela fortfarande är under "skrivbordsutveckling" än).
Gällande lådan till basen så har DVD-ai och jag lite delade åsikter på volym och avstämning, den ena av oss har ett förslag till en låda som spelad djupt så det räcker och lite högre än den andres förslag, som istället spelar en aning djupare.

Men rotel2 du får gärna komma med förslag på ev. bättringar du med :)
Förresten, när det blir dags att pilla med AC:t för mig, så kan du räkna med att bli djupt insyltad med (om det är okej med dig alltså :D ).

Verkar som att Professor_Kalkyl kanske ville bygga 2 delade lådor och då är det inte ett lika stort problem med reflexer, så då kan han förmodligen lätta den ganska mycket. ( vet ej enu helt hur han har tängt sig, men det får vi se :D )

Två delade bara :D Nu har du nog fått det om bakfoten, tre delade ;) , sen lär det bli pill med för att få till AC historien och L-paden men det är sådan som man gladerligen pillrar med några timmar extra om man beställer prytlar för över 8000:- :lol:
Kan hända att det blir lite blyvikter i lådorna som sådana med :o , för att få dem att stå stadigt då :D

---

Ingen som har förslag på en "billig" men bra dB-mätare?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 February 2008 - 10:46.

Postad 15 February 2008 - 18:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag kan posta DVD-ais förslag här senare idag (måste byta dator för det), det är som sagt inte slutgiltigt (ej heller lådorna än, då det hela fortfarande är under "skrivbordsutveckling" än).
Gällande lådan till basen så har DVD-ai och jag lite delade åsikter på volym och avstämning, den ena av oss har ett förslag till en låda som spelad djupt så det räcker och lite högre än den andres förslag, som istället spelar en aning djupare.

Men rotel2 du får gärna komma med förslag på ev. bättringar du med ;)
Förresten, när det blir dags att pilla med AC:t för mig, så kan du räkna med att bli djupt insyltad med (om det är okej med dig alltså :D ).

Verkar som att Professor_Kalkyl kanske ville bygga 2 delade lådor och då är det inte ett lika stort problem med reflexer, så då kan han förmodligen lätta den ganska mycket. ( vet ej enu helt hur han har tängt sig, men det får vi se :) )

Två delade bara :D Nu har du nog fått det om bakfoten, tre delade ;) , sen lär det bli pill med för att få till AC historien och L-paden men det är sådan som man gladerligen pillrar med några timmar extra om man beställer prytlar för över 8000:- :lol:
Kan hända att det blir lite blyvikter i lådorna som sådana med :D , för att få dem att stå stadigt då :P

---

Ingen som har förslag på en "billig" men bra dB-mätare?

Ok, förlåt menade 3 -delade ;)
Då är det ju så att dämpningen till diskanten och mellanregistret förmodligen är nästan helt överflödigt i detta fallet.
Jag tängte ta och pilla lite mer med dina filter och lätta på dämpningen ganska mycket, annars så kommer det att vara onödigt dämpat i diskanten och övre mellanregistret.

Blymatta kan du med fördel använda för att få bort resonanser och göra lådorna stadigare + en massa stagning så kommer det att bli mumma !
Tyngder kommer du inte att behöva, då är det bättre att sätta blymatta i lådan i stället, det ger mer fördelar och dom kommer att bli riktigt tunga o jävliga. :lol:
Men blymatta behöver du igentligen inte sätta i basmodulen, det är viktigare att sätta det i mellanregister lådan, i basmodulen så räcker det med att staga.

Redigerat av DVD-ai, 15 February 2008 - 18:54.

Postad 15 February 2008 - 19:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Låter bra det ;)

Du kan väll pillra fram ett filter till tvåvägare med samma diskant och mellan då också :) ? (samma delningsfrekvens mellan dem med)

Postad 15 February 2008 - 20:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Se där ja, första revisionen "officiell"

Bifogad fil(er)

Postad 15 February 2008 - 20:41

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
vart tror du att brytfrekvenserna hamnar?

Postad 15 February 2008 - 21:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

vart tror du att brytfrekvenserna hamnar?

Hmmm
Nu e jag vid fel dator, men jag har för mig att dom hamnade på ca 250 & 2600 Hz ?! ;)
diskanten är väl dämpad vid Fs och likaså mellanregistret ( ca 20-25dB ).
Mellanregistrets små oroligheter och uppbrytningar upp i frekvens är det ingen fara med heller, det gäller också basen.
Kojugatlänken till basen är inte nödvändig, det den gör är att den bämpar lite runt 150-300Hz så att det blir en mer rak frekvens kurva, men om man nu lättar på dämpningen till diskanten och övre mellanregister någon dB så ska man nog ta bort den för att få ett bättre resultat.
Men som sagt, det är en prototyp på ett filter som går att pilla mer på, för att få fram bässta möjliga :)

OBS ! Både mellanregister och diskant ska vara fasvända för att få en bra kurva.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.