Uppskattningsvis, hur lång tid tar det att föra över filmen till datorn, och sedan att bränna den på en dvd?
Canon Camcorder Legria HF10
(Videokameror)
|
2
|
(4)
|
Inga priser | |
Canon Camcorder Legria HF100
(Videokameror)
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Panasonic Camcorder HDC-SD9
(Videokameror)
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
Canon HF10 och HF100 (470 inlägg)
|
15 år sedan |
HDvideokamera: JVC GZ-HD10 eller Canon HF10/100 (3 inlägg)
|
16 år sedan |
AVCHD och Post-processing (3 inlägg)
|
17 år sedan |
Sony HDR-CX11E vs. Panasonic HDC-SD9 (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Canon HF100 eller Panasonic HDC-SD9 - Filma skidåkning (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Panasonic SD9 eller Sony SR10? (17 inlägg)
|
17 år sedan |
Canon HF100 - Spela in med mindre upplösning? (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 15 November 2008 - 11:55
Uppskattningsvis, hur lång tid tar det att föra över filmen till datorn, och sedan att bränna den på en dvd?
Postad 16 November 2008 - 14:52
Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar att koda om filmsekvenserna. Jag brukar alltid starta precis innan jag går och lägger mig och på morgonen är det klart.
Hur går det till om man vill bränna en dvd med sin inspelning? Om man filmar i 1 timme så blir filen typ 8 gig? Komprimerar något program den filen då till lägre upplösning och sedan bränner på en dvd?
Postad 16 November 2008 - 18:31
Ska man resa med SD9 så behöver man antingen ta med sin laptop med extradisk eller DVD-skivor för att bränna backupper. Alternativt förstås SDRAM-kort så det räcker (fast då får man ingen backup förrän man kommer hem...)
Filmar man en scen som tar mer plats än 2 GB (max fillängd på SDRAM) så delar kameran upp till flera MTS-filer. OBS att det då eventuellt blir ett litet hack när man sen klipper ihop igen (har inte testat men risken är uppenbar). Det kan alltså vara lämpligt att själv stoppa/starta kameran vid lämpligt ögonblick innan 2 GB-gränsen uppnås.
För att hantera (läsa/bränna) stora filer på DVD så räcker inte gamla Joliet-lagringen. Där finns en gräns på 2 GB (eller var det 1 GB??) så har man större filer så behövs UDF. Gissar att det är tillverkaren av DVD-spelaren som ska hålla med drivrutiner till detta men jag kan ha fel...
Postad 16 November 2008 - 19:39
Går det att lägga in filerna från kameran till datorn, redigera dom, bränna på en dvd skiva utan att koda om till lägre upplösning, och sedan spela upp i ps3an? (allt detta förutsatt att filen från kameran inte är större än ca 4,7gig)
Postad 16 November 2008 - 23:18
Är de extra grejerna och CMOS-sensorerna värt det?
Postad 18 November 2008 - 20:11
Går det att lägga in filerna från kameran till datorn, redigera dom, bränna på en dvd skiva utan att koda om till lägre upplösning, och sedan spela upp i ps3an? (allt detta förutsatt att filen från kameran inte är större än ca 4,7gig)
Vad ps3 vet jag inte alls, egentligen. Det påstås dock att den kan hantera AVCHD-formatet. Nero lär kunna editera och spara till AVCHD och då torde det ju gå att spela upp, kanske... Nero kan också klippa lossless som ger två fördelar: man tappar ingen kvalitet och det går snabbt eftersom ingen omkodning sker.
Jag tar alltid MTS-filerna till datorn. Editerar med gratisprogram och sparar sen till vanlig AVI med h264-kodning. Dessutom skalar jag alltid ner till 1280x720 eftersom SD9 ändå inte har "äkta HD". Sen spelar jag upp AVI-filmerna via dator.
Postad 18 November 2008 - 20:21
Jag står i valet och kvalet om det ska bli en SD100 eller en SD9. Idag är prisskillnaden runt 3000kr.
Anledningen till att jag köpte SD9 är att den har ccd och INTE cmos! Jag filmar nästan alltid handhållet och stabiliserar med mjukvara i post. Eftersom cmos har rullslutare kan man inte efterstabilisera utan att få vobbeleffekter. Beror på att sensorn läses av rad för vid olika tidpunkter. Med ccd tas hela bilden i samma ögonblick.
Hade jag velat ha en cmos-kamera (och släpa på stativ och steadycams...) hade jag antagligen valt Canons minneskortskameror istället. Tydligen bättre detalj och ljusstyrka i dom...
Postad 23 November 2008 - 13:40
* Vad heter mjukvaran som ni efterstabiliserar med?
* Ni som bara sparar AVCHD datan på en hårddisk. Hur gör ni för att spela upp den sen?
Lägger ni datan tillbaka på minneskortet? Min dator klara inte spela AVCHD utan hacka.
Postad 26 November 2008 - 11:23
http://www.tipsomxp....d-och-bild.html
Postad 27 November 2008 - 12:05
jag har också köpt en SD9 och är mycket nöjd med den
Postad 27 November 2008 - 14:45
Är det någon som sparar filmerna på extern hårddisk och sedan spelar upp på TV??
Hur kopplar man isåfall in hårddisken till tv´n det finns väl ingen hdmi utgång på en extern hårddisk??
Och vad skall man har för program på hårddisken som spelar upp filmerna??
Postad 27 November 2008 - 22:42
Har också köpt en SD9 och är mycket nöjd
, men jag har inte riktig koll på hur man skall spara sina filmer är det någon som har några tips??
Är det någon som sparar filmerna på extern hårddisk och sedan spelar upp på TV??
Hur kopplar man isåfall in hårddisken till tv´n det finns väl ingen hdmi utgång på en extern hårddisk??
Och vad skall man har för program på hårddisken som spelar upp filmerna??
Jag kopierar bara över filerna till min dator och spelar sedan upp filerna med
/Honda.
Postad 03 December 2008 - 16:01
Jag har också en tvix 4100. Den spelar alltså filerna rätt upp och ner utan någon konvertering?Jag kopierar bara över filerna till min dator och spelar sedan upp filerna med
. Det blir någon sekunds avbrott mellan filerna, men det behövs alltså ingen redigering.
/Honda.
Vad är det för format på filerna? Hmm är nog risk att det blir en SD9 i julklapp till mig själv i år...
Postad 07 December 2008 - 11:18
De heter *.MTS och ja de spelas upp utan någon konvertering.Jag har också en tvix 4100. Den spelar alltså filerna rätt upp och ner utan någon konvertering?
Vad är det för format på filerna? Hmm är nog risk att det blir en SD9 i julklapp till mig själv i år...
Har en fråga dock:
Är det någon som lyckats ställa in så att datumen läggs med i bilden? Skulle vilja att datum och tid för inspelningen läggs med i bilden de första 5s.
/Honda.
Postad 08 December 2008 - 13:23
De heter *.MTS och ja de spelas upp utan någon konvertering.
Har en fråga dock:
Är det någon som lyckats ställa in så att datumen läggs med i bilden? Skulle vilja att datum och tid för inspelningen läggs med i bilden de första 5s.
/Honda.
OK, är det någon som har lust/möjlighet att lägga upp bara en liten snutt med en *.mts direkt från kameran?
Har beställt en sd9 nu och är riktigt sugen att se hur kvaliteten blir
Postad 13 December 2008 - 11:54
Vad tror ni om en sådan här HD kamera??
http://www.blocket.s...562.htm?ca=21_s
Hmm den där skulle jag aldrig våga köpa. Det är förresten inte riktig HD utan "bara" 720p med en kamera av ett märke ingen hört talas om. Om du inte vill/kan lägga mer pengar måste det vara bättre att köpa en "vanlig" lågupplöst kamera från någon av de stora tillverkarna.
Postad 13 December 2008 - 13:57
Hmm den där skulle jag aldrig våga köpa. Det är förresten inte riktig HD utan "bara" 720p med en kamera av ett märke ingen hört talas om. Om du inte vill/kan lägga mer pengar måste det vara bättre att köpa en "vanlig" lågupplöst kamera från någon av de stora tillverkarna.
Det blev en Samsung MX20 och jag är hel nöjd
Postad 13 December 2008 - 21:41
Kanon, var själv och handlade mig en sd9 i julklapp idag !!! Helnöjd än sålänge.Det blev en Samsung MX20 och jag är hel nöjd
Postad 15 December 2008 - 15:36
Jag står i valet och kvalet om det ska bli en SD100 eller en SD9. Idag är prisskillnaden runt 3000kr.
Anledningen till att jag köpte SD9 är att den har ccd och INTE cmos! Jag filmar nästan alltid handhållet och stabiliserar med mjukvara i post. Eftersom cmos har rullslutare kan man inte efterstabilisera utan att få vobbeleffekter. Beror på att sensorn läses av rad för vid olika tidpunkter. Med ccd tas hela bilden i samma ögonblick.
Hade jag velat ha en cmos-kamera (och släpa på stativ och steadycams...) hade jag antagligen valt Canons minneskortskameror istället. Tydligen bättre detalj och ljusstyrka i dom...
Hmmm... enligt Panna själva så skall ljuskänsligheten vara bättre på SD100 dock.
Klippt från deras hemsida:
Kameran är utrustad med den helt nyutvecklade 3MOS-sensorn som är en vidareutveckling av Panasonics väkända 3CCD-teknik. Med ett 3MOS-system fördelas allt inkommande ljus till tre separata sensorer, en för vardera grundfärg. Tack vare den precisa ljushanteringen får du mycket realistisk färgåtergivning. MOS-sensorerna har också omkring dubbelt(jämfört med traditionella sensorer) så stort ljusintag vilket gör det möjligt att filma även under mycket ljussnåla förhållanden. Perfekt när du filmar inomhus.
Är det någon som jämfört SD9 och SD100 ?
Postad 28 December 2008 - 19:06
Min fråga är: finns det nåt sätt att ställa in Pinnacle för optimering eller alternativt hur gör man optimalt för att få bästa kvalitet på filer man ska bränna till DVD.
Jag kommer inte göra detta allt för ofta men de gamla i släkten har ju inte HD-spelare utan DVD...
Postad 01 January 2009 - 23:02
Har inte hajat vad en del personer kritiserat om upplösningen hos sensorerna i kameran, skalar kameran upp bilden för att uppnå "full-hd"-upplösning, i så fall kan man väl lika gärna spela i med en lägre kvalitet, utan att egentligen få någon förlust?
Vad kör ni med för minneskort? Jag blev rekommenderad ett sandisk ultra2 16 gb-kort.. När jag läste manualen till kameran upptäckte jag att man skulle ha minst ett class4-kort och att mitt bara var ett class2?
Hur "benchmarkar" jag mitt kort och upptäcker om det inte räcker till?
Postad 02 January 2009 - 09:36
Jag har tidigare bara tagit ut minneskortet och släpat över mts-filerna, men tänkte jag skulle testa att köra import till Pinnacle 12, men hur gör man det? Hade DV-kamera förut och den körde ju firewire, här verkar det funka annorlunda? Pinnacle hittar inte ens kameran ordentligt.
Se min tidigare fråga också om nån kan svara på den.
Postad 02 January 2009 - 17:57
Jag har nämligen Sandisk Ultra II SDHC 16GB 15mb/s Klass 2 och det funkade ju självklart med en videokamera utan HD. Är det mb/s på korten som är avgörande?
Jag lutade åt Canon HF100 först men den här är lite billigare och jag är inte gjord av pengar tyvärr men hur står sig den här jämtemot HF100an?
Jag har en Canon FS100 just nu men jag tycker inte att bildkvalitén är riktigt så bra, hur mycket bättre är det på en HD-kamera som den här?
Redigerat av aik_putte, 02 January 2009 - 18:01.
Postad 05 January 2009 - 18:06
När jag öppnar filmen i HD Writer som följer med så står det att den är 1920x1080px men sen när jag vill spara den som mpeg2 så kan jag max välja 9mbps och storleken krymper till 720x576px.
Varför blir det så?
Jag trodde att filmen alltid skulle vara 1920x1080px och ca 17mbps i datorn.
Jag har valt att spela in i HA1920 i kameran, det stämmer väl?
En bonusfråga: Ska det vara 25fps i filmen?
Redigerat av aik_putte, 05 January 2009 - 18:07.
Postad 21 January 2009 - 12:24
Postad 03 February 2009 - 21:28
1. Jag kan inte stoppa in SDHC kortet i vår Panasonic HD TV och spela upp direkt- TVn säger att formatet inte stöds. Varför?
2. När jag spelar upp filmerna i det medföljande programmet i datorn dvs HD Writer så är filmerna helt mörka- gör jag om dem till mpeg2 blir de fina- kopplar jag kameran till TVn direkt (inte HDMI kabeln då jag inte kan komma bakom Tvn...) så är filmerna super på TVn.
Är det fel på min dator?
Förslag på ett lättare uppspelningen och redigerings program?
Jag får snart SPEL på min nya fina kamera!!
HJÄLP!!!
Postad 16 February 2009 - 16:32
jag skulle vilja ha hjälp med ett redigeringsprogram till denna kamera.
Vill kunna klipp och klistra, lägga till musik och kunna välja slow motion funktion på vissa sekvenser.
Vilka program tar .mts filer?
Tacksam för hjälp
/Jimmy
Postad 25 February 2009 - 22:21
Har haft denna fina lilla kamera i ca 3 veckor och labbat ganska mycket med redigering och filformat.
Det verkar som jag kanske kan räta ut några frågetecken.
Om man vill redigera filmen så finns det några program jag har testat och som fungerar.
Premiere Elements 7, Pinnacle studio 12 och PowerDirector 7.
Det finns säkert fler program som klarar AVCHD filer(mts2).
Ok, men hur gör man om man vill titta på HD material och inte har någon Blu-Ray brännare?
Det finns faktiskt en möjlighet att bränna 1920x1080 material på DVD det får då plats ca 30 minuter film.
I programmet PowerDirector finns möjligheten att bränna en AVCHD skiva på DVD.
Men det finns alltid ett men, man måste ha en Blu-Ray spelare att spela upp skivan på, det går inte i en DVD spelare, en DVD klarar inte högre än 720x576
Här finns en länk http://www.idg.se/2....a-bluray-skivor
Hur sparar man då materialet om man inte kan bränna ut det på Blu-Ray, jag har inte någon Blu-Ray brännare eller spelare än, jag har gjort så att jag konverterar det jag har redigerat till Blu-Ray format och sparar det på hårddisken för framtiden.
Jag konverterar även till mpeg2(DVD) och bränner en skiva, men jag vill ju kunna titta på det i högupplöst så det blir till att låta processorn jobba en tredje gång, det blir då i wmv format(1440x810) så jag kan spela upp det i den gamla datorn(2,8 mhz) som jag har vid teven.
Att bara spela mts2 filer på datorn kan vara lite knepigt det finns inte så många gratis program ett heter MHplay http://electriac.goo....com/mhplay.exe
Det är inte super enkelt att stiga in i HD världen. ; )
Postad 26 February 2009 - 09:32
Helt rätt, så gör jag. Har en extern 1TB RAID1 som jag sparar på.Funderar på en HD kamera, men frågan är hur man skall spara undan filmerna sedan. Man kan ju inte spara allt på extern hårddisk hela tiden, det vore bra om man kunde spara ut det på skiva, men då behöver man väl blu-ray brännare och sedan de dyra blu-ray skivorna.
AVCHD är ett superjobbigt format, därför behöver du en fet dator med minst Quad-processor på 2,8GHz. Detta är alltså något din tv knappast klarar av.1. Jag kan inte stoppa in SDHC kortet i vår Panasonic HD TV och spela upp direkt- TVn säger att formatet inte stöds. Varför?
Pinnacle Studio 12 Plus eller Ultimate gör dessa sakerna fint. Sony Vegas Pro är ett annat exempel.jag skulle vilja ha hjälp med ett redigeringsprogram till denna kamera.
Vill kunna klipp och klistra, lägga till musik och kunna välja slow motion funktion på vissa sekvenser.
Vilka program tar .mts filer?
Postad 16 November 2009 - 23:07
Jag skulle vilja att man ser tid och datum när filmen är filmad, hittar inte inställningen för detta.
Kollar man egenskaperna på filerna så stämmer ej datumet för när filmen vart skapad utan den visar när jag kopierade över dem till datorn. Någon som vet?
Postad 17 November 2009 - 20:04
Men det är det som är konstigt när man högerklickar på filmfilerna och tar egenskaper på dem så står det inte rätt "skapat datum" utan det är datumet när filerna kopierades över till hd'n från kameran.
Kollar man på filerna i kameran innan överladdning så ser jag ju när de är gjorda.
Ungern: Har du en likadan kamera?
Postad 17 November 2009 - 20:57
Jag har en Canon HF100 nu, och den skapar AVCHD-filer som jag bara för över direkt via utforskaren (använder inte äckliga medföljande programmet). Det medför att de har rätt datum och tid direkt på "modifierat". Skapat ändras av Windows, ja, korkat men inte ovanligt för M$.
Därför använder jag Bulk Rename Utility som tar "modifierat datum" och "modifierat tid" från filen, och döper om filerna automatiskt.
Resultat:
"2009-04-10 1506.MTS" istället för "00002.MTS" som filnamn.
Postad 21 November 2009 - 09:24
Jag spelar in i HA läget och stoppar sedan minneskortet i mitt panasonic hemmabiosystem (BT-200). Tv jag har är också en Panasonic (PZ85) så jag tycker jag är bra rustad för bra HD bild. Eller?
Postad 22 November 2009 - 11:28
Jag använder PowerDVD 9 för att spela upp filmfilerna
Spelar jag upp filerna direkt från kameran så blir bilden kanon!
Hur upplever ni bilden när ni spelar upp dem från datorn?
Postad 24 November 2009 - 12:25
Har läs/skrivhastigheten någon betydelse när man bara filmar och sedan antingen stoppar in kortet direkt i tv´n eller bränner ner till den externa brännaren?
Ni som har ägt en sån här kamera ett tag nu, berätta vad som ger bäst kvalité. Tack
Redigerat av kallekatt, 25 November 2009 - 07:02.
Postad 24 November 2009 - 13:07
Jag vet bara att man behöver en Intel Quad-processor för att garanterat spela upp snyggt. Min Duo räcker inte på långa vägar. Så frågan är vad du har för processor, dock konstigt att den hackar och inte går över 75% belastning.Hur upplever ni bilden när ni spelar upp dem från datorn?
Class4 räcker gott till AVCHD. Kör SanDisk 16GB på min HF100 på full upplösning (17MB/s), och det är inga problem. Dock ska du nog inte försöka med Class2.Vilka minneskort är bäst till denna kamera? Ska man köpa de som står HD på för att få bästa kvalité?
Har läs/skrivhastigheten någon betydelse när man bara filmar och sedan antingen stoppar in kortet direkt i tv´n eller bränner ner till den externa brännaren?
Har kollat på vad deras SD-"Video" skulle göra bättre, men förutom att de kostar mer, så är det samma prestanda, dvs. bara ett PR-trick IMO.
Om hasitgheten räcker för att spela in, så räcker det garanterat för att spela upp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Canon HF10 och HF100
3 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?