Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Enligt Hifi & Musik är inte Hegel bra!

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 September 2009 - 11:28

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Bra inlägg Conny, tror du har helt rätt angående neutraliteten. Den kan skapa problem om inte alla delar samt inspelningen är 100%. Hur är H200 avseende rytm och timing förresten? Skapar den "stampa-takten-känsla"?

Postad 13 September 2009 - 11:35

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det kan ju knappast kallas för problem om nu Hegel är transparent. Det företag ska ju inte beskyllas för att andra är klåpare. Hypotetiskt antagande att det nu skulle vara helt neutralt. :)

Postad 13 September 2009 - 12:42

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Det kan ju knappast kallas för problem om nu Hegel är transparent. Det företag ska ju inte beskyllas för att andra är klåpare. Hypotetiskt antagande att det nu skulle vara helt neutralt. :)

+1

Postad 13 September 2009 - 17:57

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Bra inlägg Conny, tror du har helt rätt angående neutraliteten. Den kan skapa problem om inte alla delar samt inspelningen är 100%. Hur är H200 avseende rytm och timing förresten? Skapar den "stampa-takten-känsla"?

Transientsvaret är som jag hör det mycket bra och timingen tror jag inte är nåt fel på. Mycket hänger det ihop med högtalarna och rummet om man upplever god timing eller inte.

Om man är ute efter stampa-takten på alla inspelningar ska man nog leta efter nåt annat. Vissa inspelningar är platta, komprimerade eller på annat sätt "förstörda". Inte mycket att göra åt om man inte hittar upp sig på ett par gamla Tannoy eller andra färgade högtalare. Där får man mycket spelglädje, stampa-takten mm på bekostnad av en naturlig återgivning. Alltså, färgade system är inget fel, bara det är färgat på rätt sätt. :)

Redigerat av conny_a, 13 September 2009 - 17:57.

Postad 14 September 2009 - 06:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag drar paralleller mellan min mindre Hegel H1 när jag anser att dom ligger ganska nära i karaktären.
Hegel H200 spelar dock med aningen bättre separation och mer djup och dynamik, men skillnaderna är inte så stora.

Vad jag upptäckt med min förstärkare är att den inte är förlåtande mot sämre inspelningar.

Lyssnade på The Only Ones "Even serpents shine" och där kunde man verkligen höra bristerna i inspelningen.

Direkt vid uppstart så är Hegel H1 lite rå i klangen, kall och kantig. Skillnaderna kan vara väldigt stora. Om man satt igång förstärkaren på morgonen och sedan kommer tillbaka till lunch så presterar den bättre. När den väl har stått på ett dygn blir den mer mjuk och följsam. Den ger ifrån sig ett svag brummande läte, men det hör man först om man står direkt bredvid den och musik inte spelas.

Fötterna på förstärkaren har inte gummi beläggning, vilket gör att den lätt kan glida runt mot underlaget.

Redigerat av Glidtassen, 14 September 2009 - 06:22.

Postad 14 September 2009 - 13:48

Unregistered4ee7163f
  • Unregistered4ee7163f
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Man ska köpa det man själv tycker låter bra...sen om nån tidning skriver att nånting är bra eller dåligt säger väl inte så mkt...ut o lyssna på grejjerna.

Jag är supernöjd med min Hegel setup iaf. Kört igenom massa gamla cd skvivor och tänkt...aaah är det så här dom låter

Postad 14 September 2009 - 18:43

conny_a
  • conny_a
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag drar paralleller mellan min mindre Hegel H1 när jag anser att dom ligger ganska nära i karaktären.
Hegel H200 spelar dock med aningen bättre separation och mer djup och dynamik, men skillnaderna är inte så stora.

Det fina med Hegel är att man kan köra full volym utan distortion. Det är förutsatt att högtalarna klarar av det förstås. Med en del andra förstärkare blir det outhärdligt på höga volymer.

Postad 15 September 2009 - 06:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Respekt för volymkontrollen.

Musiken ryter verkligen till från start med Hegeln. Jag hoppade till när jag kopplat in mina högtalare för första gången.Det går verkligen att spela högt/låg med bibehållen kontroll.

Redigerat av Glidtassen, 15 September 2009 - 06:30.

Postad 09 June 2010 - 00:37

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
:)

Angående Hifi & Musik, så kan man nästan alltid, utan att se testens resultat, veta vad det kommer att bli.
Det enda man behöver göra är att läsa vem som skrivit texten och provlyssnat. Så förutsägbara är de.

Mats Meyer Lie är riktigt snurrig ibland, både när det gäller omdömen av produkter, och test av "udda" grejer
som hifiråttor osv.

Den gången kunde jag inte låta bli att skicka ett mail. Frågade helt enkelt hur de högtalare som blev så mycket
bättre och gick från burkiga till klara och rena med mössen ovanpå, kunde få toppbetyg i tidigare nummer. Han
hade inget svar på det.

Redigerat av Unregistered2141, 09 June 2010 - 00:38.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.