Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Våldet i Army of Two

76 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 March 2008 - 18:16

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag skulle nog vilja påstå att själva spelandet inte är så farligt så länge du inte rushar och sedan nockar dem med handkraft, men jag tror det skulle vara för svårt för en 9-åring. I mellansekvenserna däremot är det VÄLDIGT grafiskt på vissa ställen och långt ifrån lämpligt.

Sen är det ju så att vissa saker kan vara olämpliga utan att för dens skull vara skadliga. Andra saker kanske av vissa anses lämpliga men ändå är skadliga. En kompis mor jobbar på dagis. En dag kom några ungar in, gnällandes och halvt sönderslagna, blåtira, etc, vad hade de gjport. Lekt power rangers såklart. Så visst kan en hel del saker vara skadliga. Iofs är de flesta på dagens fortfarande under 7 år. Men de fakto är nog att uppfostran spelar den största rollen. I avsaknad av denna kan de nog anamma det mesta som de ser eller hittar.

Postad 02 May 2008 - 20:00

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0
Är din grabb en sån som imiterar allt han ser eller är han särskilt känslig? Om inte så tror jag inte att Army of Two är nån fara. Spelet bygger dessutom mycket på samarbete.

(jag vet, late reply men nu har jag faktiskt spelat igenom spelet)

Postad 03 May 2008 - 10:15

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Är våld nånsin bra för barn?

Spoiler

Visst dom blir säkert inte mördare osv bara för att dom spelar spel men det sätter sig ändå i huvudet på dom och man märker på barn som spelar mycket att dom gärna leker lite andra saker än vad barn utan spel gör. mycket pang pang lekar och man hör barn säga att dom skjuter av huvudet osv på sina lekkamrater.

Postad 03 May 2008 - 13:50

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Visst dom blir säkert inte mördare osv bara för att dom spelar spel men det sätter sig ändå i huvudet på dom och man märker på barn som spelar mycket att dom gärna leker lite andra saker än vad barn utan spel gör. mycket pang pang lekar och man hör barn säga att dom skjuter av huvudet osv på sina lekkamrater.

En del barn har svårt att skilja på spel/film/fantasi och verklighet. En del vuxna har svårt att skilja på lek och verklighet... :blink:

Postad 03 May 2008 - 14:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Mm...Men när jag var liten och det inte fanns tv-spel så lekte vi krig nästan jämt...Delade upp oss i lag å smög omkring i skogen...Men det var kanske Tom å Jerry som formade mig :blink:

Postad 03 May 2008 - 15:06

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Självklart lekte man krig, men inte alls på satta sätt som dagens barn... kolla bara leksakerna som finns till dom nu.

Ps. jag pratar inte bara om tv-spel,utan all våld.

Redigerat av Fiddey, 03 May 2008 - 15:07.

Postad 22 July 2008 - 07:00

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
kanske ska se denna diskussion ifrån en annan sida istället. Det kanske inte är barnet som tar mest skada av att låta honom alldeles för ung spela spel med våld, det kanske är föräldern.

Vilken sorts respekt har ett barn för en förälder som tillåter sådant här?!
Faktum är att barnet har "vunnit" och sätta gränser efter detta kommer bli svårt om inte omöjligt.
Att vara förälder är ingen popularitetstävling. kan en förälder inte säga nej, får man ett barn med dålig självkänsla som längre fram i livet har svårt att tackla motgångar därför att dom jämt fått som dom velat.
Och om barnet inte behöver rätta sig efter åldersgränser när det är litet vad blir synen på rätt o fel när barnet blir äldre då? vilka andra lagar o regler tycker dom då att dom kan böja på?

ingen kan svara på det, men det är intressant att veta att människan är som mest benägen att ta till våld när den är... 2 år gammal!!!! våld ligger i våra gener. Vilket gör det än viktigare att inte spä på detta i ung ålder, eller göra någon "bedövad" för hemskheter, inte för att det kanske kommer leda till något utan just för att det är onödigt.
Kan inte se någon FÖRDEL med att låta barn spela våldsspel, men det finns MÅNGA potentiella nackdelar!

Men en sak är 100% säker, vill du ha något att bestämma om när det gäller ditt barn, måste du kunna sätta gränser. Och en av dom gränserna är att lära sina barn visa respekt för myndigheternas gränser.

EDIT: och för att svara direkt på trådskaparens fråga: är detta spel lämpligt för en 9 åring? svaret är klockrent NEJ! JAG som är 30 och "bedövad" reagerade starkt på en hel del av det som händer i detta spel, gubbarna ser för ###### bra ut och det ÄR som att skjuta folk helt enkelt!

Redigerat av Beagle five, 22 July 2008 - 07:07.

Postad 22 July 2008 - 10:24

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0
Spelen idag kontra de som jag vuxit upp med (Barbarian och Moonstone tillhörde dessa) är som natt och dag. Grafiskt är det stora skillnader för att inte tala om våldet som i vissa spel är helt sjukt (Postal och Manhunter till exempell) men trots detta är det fortfarande spel och även om det grafiska må ha ändrats så kommer detta aldrig att ändras. Så länge personen som spelar kan förstå skillnaden mellan att spela ett datorspel/tvspel och hur detta inte har något med verkligheten att göra så länge ser jag inget fel i att spela spel. Det är när man kopplar ihop de båda som allvarliga saker kan hända. På min tid var det inte datorspel som diskuterades utan rollspel och deras inverkan på ungdomar (som jag själv var då) var stor och enligt vissa så stor att om man dog i rollspelet så tog man livet av sig i verkligheten. Jag har spelet rollspel och dött (många gånger), jag har spelat spel och dött (betydligt fler gånger) ända sedan jag var i 8-9 års åldern och jag har mig veterligen inte fått några men efter detta. Men bara för att jag klarar det och alla andra så betyder inte detta att alla klarar det. Som sagt allt är relativt och det beror nog mer på vem som spelar än vilken ålder denna har men varför ska man chansa och kanske ge barnet men för livet? Nu tror jag iofs inte att man ger barn men för livet (även om det i enstaka fall kan vara så) däremot kan dom få mardrömmar och ha svårt att sova. Det är upp till föräldrarna att besämma vad ens barn ska få lov att spela men som någon skrev ovan så kan även detta var ett sätt att få sitt barn att respektera lagar och förodningar när barnet blir vuxet.

Redigerat av Jack of all trades, 22 July 2008 - 10:32.

Postad 22 July 2008 - 10:51

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0

däremot kan dom få mardrömmar och ha svårt att sova. Det är upp till föräldrarna att besämma vad ens barn ska få lov att spela men som någon skrev ovan så kan även detta var ett sätt att få sitt barn att respektera lagar och förodningar när barnet blir vuxet.

Mardrömmar kan ge men för livet, man kan t.ex bli livrädd för det man ser i sina drömmar och det är en form av "men".
Är man en bra vuxen förälder med ansvar så låter man inte sina barn spela denna typen av spel.

Tror du missuppfattade inlägget ovan ditt egna, han menade inte att man tack vare spel lär sig att respektera lagen, utan tvärtom.

Postad 22 July 2008 - 11:15

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

Mardrömmar kan ge men för livet, man kan t.ex bli livrädd för det man ser i sina drömmar och det är en form av "men".
Är man en bra vuxen förälder med ansvar så låter man inte sina barn spela denna typen av spel.

Tror du missuppfattade inlägget ovan ditt egna, han menade inte att man tack vare spel lär sig att respektera lagen, utan tvärtom.

Nja snarare var det nog jag som skrev lite dumt :D. Jag menade att tack vare att man inte får lov att spela ett visst spel (pågrund av rekommenderad ålder eller liknande) så lär man sig respektera regler och lagar i vårt land även om man nog blir rätt så besviken på att man inte får spela det då så kommer man antagligen senare i livet förstå varför.

Redigerat av Jack of all trades, 22 July 2008 - 11:18.

Postad 22 July 2008 - 11:19

Kimpost
  • Kimpost
  • Beroende

• 1134 inlägg
  • 0
Man kan ha vilken åsikt som helst om ämnet. Jag tycker inte heller att Army of Two är lämpligt för 9-åringar, men att utifrån det påstå att det finns en likhet mellan att skjuta i spel och att skjuta i verkligheten är en extrem överdrift. Jag tycker inte att extrema överdrifter tillför så mycket i debatter...

För övrigt är spels åldersrekommendationer inte satta av myndigheter.

Redigerat av Kimpost, 22 July 2008 - 11:24.

Postad 22 July 2008 - 11:21

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Om Army of Two är lämpligt eller inte tror jag man får göra en individuell bedömning av. Är det 18-års rekommendation så får man ha med det i sin bedömning, men annars är det upp till trådskaparen att avgöra om spelet är lämpligt eller inte.

Postad 22 July 2008 - 11:46

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

Man kan ha vilken åsikt som helst om ämnet. Jag tycker inte heller att Army of Two är lämpligt för 9-åringar, men att utifrån det påstå att det finns en likhet mellan att skjuta i spel och att skjuta i verkligheten är en extrem överdrift. Jag tycker inte att extrema överdrifter tillför så mycket i debatter...

För övrigt är spels åldersrekommendationer inte satta av myndigheter.

Vissa hävdar att spelen kan göra så att man går ut och mördar någon, jag hävdar att det inte är spelen utan beror på vem som spelar det. Det spelar det ingen roll om denne spelar ett spel, ser en film, läser en bok då allt kommer innebära en påverkan och det minsta lilla kan komma att "trigga" honom/henne. På samma sätt som vissa personer på min tid kunde ta livet av sig efter att ha spelat ett rollspel (något som ledde till många debatter i tv och tidningar) på samma sätt är det med spel idag, vissa spel ska helt enkelt vissa personer inte spela då de inte har förmågan att skilja på verklighet och fiktion. Det jag tycker är intressant är att böcker väldigt sällan (om ens aldrig) nämns i dessa sammanhang trots att de (iaf i mitt fall) kan vara betyldigt mer skrämmande än ett spel eller en film.

Redigerat av Jack of all trades, 22 July 2008 - 11:47.

Postad 22 July 2008 - 14:56

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
I böcker ser du inte det hemska det är ganska stor skillnad på att läsa om det och att se det.
men förstår vad du menar.

Postad 22 July 2008 - 15:05

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

I böcker ser du inte det hemska det är ganska stor skillnad på att läsa om det och att se det.
men förstår vad du menar.

Jag tycker den största skillnaden är att i spel begår man en handling, medan andra medier endast låter en uppleva något i passiv form.

Postad 03 August 2008 - 23:49

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Om han har spelat resistance så tror jag inte att army of two är så mycket värre bara 10 ggr roligare enligt mig som föredrar 3rd person shooter

Redigerat av Unregistered1497, 03 August 2008 - 23:54.

Postad 03 August 2008 - 23:53

Unregistered1497
  • Unregistered1497
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
och min polare lät sin 4 åring pröva resistance och titta på när vi annan spelade assassins creed

Postad 04 August 2008 - 06:44

mBr
  • mBr
  • Mästare

• 3024 inlägg
  • 0
Shit va cool polare du har.

Postad 06 August 2008 - 23:27

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Så där ja, så har ett stolpskott i Thailand gått och mördat en taxichaufför för att sedan skylla på GTA4.

Galning. :P

Postad 07 August 2008 - 17:34

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

och min polare lät sin 4 åring pröva resistance och titta på när vi annan spelade assassins creed

Mina barn tittar på när jag spelar spel och så länge man diskuterar vad som händer och svarar på deras frågor ser jag inga problem med det.

Postad 07 August 2008 - 21:42

Coistrel
  • Coistrel
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

När jag var 9 så spelade jag bland annat Commando Libya där det gick ut på att avrätta folk mer eller mindre.
Kan tillägga att jag aldrig ngnsin ens varit inblandad i ett slagsmål i hela mitt liv.
Våld i spel och våld i verkligheten är 2 helt skilda saker. Tycker åldersgränser på film och spel är otroligt löjligt.

Här har vi en bra synpunkt.

Postad 07 August 2008 - 21:58

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

• 428 inlägg
  • 0
Ska bara leka lite moraltant...

Det finns ju så mycket annat än FPS ni kan spela.... bilspel, sport(fotboll, hockey, basket etc etc), guitar hero etc etc - spel som är sjukt kul att spela "ihop". Sportspel brukar även ha co-op, spela i samma lag.

ps. Har en 2.5 åring som klarar "Supah Rub a Dub", förmodligen kommer någon att ringa soc snart ds.

Redigerat av SweMart, 07 August 2008 - 21:58.

Postad 10 August 2008 - 08:06

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
En polare skall snart få barn då ska vi spela running with scissors och Manhunt för enligt aftonbladet så blir man snabbtänkt och intelligent av våldsspel!! :)
(haha, dom nya generationerna kommer bli så fuckade i skallen va!!! =)

Manhunt:
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 31 August 2008 - 15:38

Razsor
  • Razsor
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Det är, i mina ögon, skrämmande hur en vuxen person kan låta sin 9-åring spela Resistence. En 9-åring är inte gammal nog att spela sådana här våldsspel. Det kommer sluta med att ditt barn kommer kolla på Nyheterna och säga "Jahopp, där sprängdes en skola i luften, so what". Tragiskt.

Ja men h'llre det 'n en som g;mmer sig bakom soffan f;r att en pension;r rammlat ner f;r en trappa, och v[gar aldrig mer g[ ut sen... \Jag spelade Soldier Of Fortune 1 och Max Payne 1 n'r jag var liten >D + Sry for ;'[ osv mitt tangentbord tror att det 'r i amerika lr ngt

Postad 31 August 2008 - 18:14

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

• 1846 inlägg
  • 0

En polare skall snart få barn då ska vi spela running with scissors

Antar att du menar Postal då Running with Scissors är namnet på utvecklarna av de spelen :).

Postad 01 September 2008 - 05:02

basselito
  • basselito
  • Beroende

• 1302 inlägg
  • 0

Ja men h'llre det 'n en som g;mmer sig bakom soffan f;r att en pension;r rammlat ner f;r en trappa, och v[gar aldrig mer g[ ut sen... \Jag spelade Soldier Of Fortune 1 och Max Payne 1 n'r jag var liten >D + Sry for ;'[ osv mitt tangentbord tror att det 'r i amerika lr ngt

Ok, så för jag ska förstå dig rätt, så menar du att får man inte en dos av våld som liten så kommer man knalla omkring resten av livet relativt nojjig?

Att hoppa bakom soffan är nog att ta i men att man tar åt sig för man är sympatiskt är inte helt fel.

Postad 05 September 2008 - 09:08

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0
Du känner ju dina barn bäst själv, är han smart nog att spela såna här spel, eller är det bättre med tex Viva pinata ?
När jag var 10 så vill jag typ bara spela Mario och Zelda, sen när jag blev 12-13 så började man spela lite mer våldsspel. Tror mitt första våldsspel var Mortal Kombat, det var faktiskt riktigt blodigt :)
Sen är det inte så lätt för en 10 åring att förstå vad man ska göra i ett sånt här spel alla gånger, minns själv hur svårt man hade med engelska språket.Idag finns det ju så himla mycket utbud av våldsspel jämfört när man var liten själv. Det är väl upp till dig själv att avgöra vad dina barn ska få se. Om dom sedan kissar på sig i sängen så är det väl inte så bra kanske :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.