* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9"
(Laptops (Bärbara datorer))
|
5
|
(30)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD
|
6
|
(23)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9"
|
4
|
(10)
|
Inga priser | |
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9"
|
1
|
(8)
|
Inga priser |
Vilken mini PC med inbyggt 3g modem? (25 inlägg)
|
14 år sedan |
Asus EEE 901 GO & 1000 GO? (101 inlägg)
|
15 år sedan |
# Acer Aspire one VS Asus Eee 901 # (11 inlägg)
|
17 år sedan |
MythTV-frontend (1 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 18 May 2008 - 08:49
Postad 18 May 2008 - 10:02
Har beställt en 900 från hongkong via ebay nu. Hade också tänkt vänta på Wind men orkar inte vänta. Dessutom finns det vissa saker som talar för eee 900 i en jämförelse. T ex väger Winden 2-300 gram mer, saknar multi touch funktionen i styrplattan samt att den har hårddisk istället flashminne.
Multitouch funktion i styrplattan är faktiskt riktigt bra. Förutsatt att jag har förstått rätt och att det är samma som är på Macarna (man kan scrolla tex genom att hålla in två fingrar på plattan istället för en)
Postad 18 May 2008 - 12:20
Postad 18 May 2008 - 15:55
Dock har jag fått det att funkar om jag skapar en mapp som heter C:\Program Files\ på en svensk version, sen efter det drar man igång setup. Efter det går man in i mappen C:\Program Files\ och klipper ut mappen Elantech och lägger in den i C:\Program\ sen startar om och det funkar
För att dra in XP använder jag usb-minneskortläsare och ett SD-kort om man installerar XP med SP2 men ska man installera XP SP3 funkar det direkt i datorn minneskortsläsare USB2.0 är fördelen då! Ca 400mb tar Xp av de 4gb som första hårddisken är på, tagit bort page fil och installerat en XP version jag kört nLite på (200mb blir ISOn). Har installerat 2gb Kingston DDR2 SO-DIMM ifrån Dustinhome så det ska räcka och täcka upp för page filen utan att systemet blir instabilt. Datorn starta efter det hör på ca 20-25s vilket jag tycker är riktigt bra gjort av den.
Nu i början har jag ställt in i energispar läget att den inte ska stänga av datorn förnst hela batteriet är slut för att verkligen köra det i bott, sen efter det laddar man der fullt i några timmar tills den röda lampan slocknat på datorn, sen kör man den i bott igen, ca 5ggr för att verkligen motionera in batteriet.
Wind har som ni säger en del nackdelar, den första jag tänker på är storleken, Eee900 får absolut inte blir större då hamnar den utanför UMPC segmentet och det är väl där Wind börjat trampa in. Styrplattan Smartpad är en STOR fördel på Eee 900. Hårddisken är ju inte stor på Eee 20gb men jag tycker det ska räcka för en UMPC, lagring gör man ändå på sin stationära dator. SSD är väldigt trevligt också snabbt och ljudlöst.
Redigerat av joll, 18 May 2008 - 15:56.
Postad 18 May 2008 - 16:29
Redigerat av Unregistered17cead84, 18 May 2008 - 16:29.
Postad 18 May 2008 - 17:19
Postad 18 May 2008 - 18:48
Tyvärr har jag inte fått den tiden att uppskatta det ännu. La upp några bilder i mitt galleri, var bara 2st som ville bli uppladdade. Av någon konstig anledning gick det inta att ladda upp de andra, klickade ladda upp och den laddade om och vips var man på ruta 1 igen.
Den är schysst me like!
Länken där du köpte den funkar inte för mig.
Någon som vet var de finns att köpa? Eller är de svår att få tag på?
Jag tror inte jag orkar vänta på MSI Wind, och just det med att den inte har multi touch touchpad förstör allt enligt mitt tyckte.
Något som kan vara intressant är om Asus släpper en ny som denna fast med Aton propp.
Postad 19 May 2008 - 08:19
Något som kan vara intressant är om Asus släpper en ny som denna fast med Aton propp.
Om man läser nyheten som kom idag på idg så kommer den i början på juni.
Och om man läser här så ska den 901 ha en ny pekplatta, och eftersom 900 har Multitouch bör det väl vara en utveckling på den, eller är det nån som vet nåt mer konkret?
Postad 19 May 2008 - 11:53
Ne, ingen ny pekplatta på 901. Möjligen en metallram runt, men ingen ytterligare funktionalitet.Och om man läser här så ska den 901 ha en ny pekplatta, och eftersom 900 har Multitouch bör det väl vara en utveckling på den, eller är det nån som vet nåt mer konkret?
Postad 19 May 2008 - 12:23
Ne, ingen ny pekplatta på 901. Möjligen en metallram runt, men ingen ytterligare funktionalitet.
Härligt!
Visar det sig att atomprocessorn arbetar på betydligt högre frekvens kanske man vill ha 901 istället. Det är lite därför som wind känns intressant. Men annars är det ju ingen skillnad mellan 900 & 901 som jag lägger vikt vid. Att döma av de bilder man sett på 901 så tycker jag 900 är snyggare.
Nån som vet nåt om hastigheten på atomen?
Postad 19 May 2008 - 12:41
Pekplatta ingen skillnad bara det yttre, bluetooth, atom och även ryktas det 32GB SSD.
Jag tror man får räkna med iaf början av Juli för 901:an.
Redigerat av joll, 19 May 2008 - 12:42.
Postad 19 May 2008 - 13:26
Som notis kan jag upplysa att det är 3 Juni på Computex som den lanseras när den hamnar i handeln är en annan sak! Så lansering inte samma sak som att man kan köpa den.
Pekplatta ingen skillnad bara det yttre, bluetooth, atom och även ryktas det 32GB SSD.
Jag tror man får räkna med iaf början av Juli för 901:an.
Början av juli för att kunna köpa den wordwide då eller menar du i sverige?
Jag hade tänkt plocka upp en i thailand i mitten av juni, men då får det la bli en 900 då!
Gick det inte att på något sätt installera blåtand på 900? tyckte jag lläste det nånstans..
Postad 19 May 2008 - 14:13
Sverige är långt efter, de ska ju släppa 700-serien här i början av Juni och då öppnar det även upp för att kanske kunna få tag i Sv t-bord man kan installera på sin 900-serie Eee PC. Frågan är bara hur man ska få tag i delarna bara
Att installera BT är inga större problem, finns guider på hur man gör. Sen är inte en BT dongle så stor idag.
Redigerat av joll, 19 May 2008 - 14:17.
Postad 19 May 2008 - 14:23
Jag gissade bara på i början av Juli (Worldwide) för 901:an, verkliga datumet kommer det säkert mer info om på Computex. Anledningen till att det ploppat upp bilder på 901:an är ingen slump skulle jag tro MSI har släppt mer info om Wind pris, bilder osv. Då är inte Asus sena att hänga på och råka släppa ut mer info om vad de har sin pipeline, visa att de har grejer på gång, allt för att folk ska välja Asus.
Sverige är långt efter, de ska ju släppa 700-serien här i början av Juni och då öppnar det även upp för att kanske kunna få tag i Sv t-bord man kan installera på sin 900-serie Eee PC. Frågan är bara hur man ska få tag i delarna bara
Att installera BT är inga större problem, finns guider på hur man gör. Sen är inte en BT dongle så stor idag.
Nej, jag antog att det inte var i sverige. men man kan ju alltid hoppas. Tycker iofs nästan det är lite tråkigt att den kommer till sverige, då kommer ju alla ha en sån snart (dock en 701)!
Visstja, det finns ju bt-donglar att köpa. det hade jag inte alls tänkt på. jaja, då är saken biff. en 900 it is.
Redigerat av sister ray, 19 May 2008 - 14:24.
Postad 19 May 2008 - 18:35
5800mah vore nog det mest ultimata så letar ni och kan få tag i en med det KÖP!
Postad 20 May 2008 - 11:27
Finns det nån bra sida som jämför 900 och 901 sida vid sida?
Postad 20 May 2008 - 11:36
Hur är det med modellen 900? Släpps den i sverige tillsammans med 701?
Finns det nån bra sida som jämför 900 och 901 sida vid sida?
Nej det gör den inte.
någon jämförelse har jag inte sett, men tills nån annan postar en länk kan du ju jämföra lite själv om du känner för det. idg.se har skrivit en hel del om 900, och lite om 901. Vet dock inte om det finns så mycket info om 901, ingenting verkar säkert med den maskinen.
Postad 20 May 2008 - 16:24
Asus 700-serie
Asien/UK/US: 2007
Sverige: i början av Juni 2008
Asus 900
I butik
Asien/UK/US: 1 Maj 2008
Sverige: okänt
Asus 901
Lansering på Computex Juni 2008 (då vet man mer vad den har för specifikationer)
I butik är okänt!
Redigerat av joll, 20 May 2008 - 16:30.
Postad 20 May 2008 - 18:00
http://efficientpc.c...tops/eeepc900b/
Leta efter en handlar som kanske har någon kvar: http://forum.eeeuser...forum.php?id=50
Asustek Computer on Wednesday forecast it will nearly double shipments of the popular Eee PC low-cost laptop in the second quarter, compared to the first.
Eee PC shipments will rise to between 1.2 million to 1.3 million units in the three months ending June 30, Asustek said in presentation materials for its first quarter investors' conference. The company shipped 700,000 Eee PCs in the first quarter.
...
Shipments of the Eee PC have ramped up so fast that they could challenge the company's other laptop PC products. Asustek predicts it will sell between 1.3 million and 1.4 million notebook PCs during the second quarter, up from 1.3 million in the first quarter.
The company's Eee PC shipment target for this year is 5 million units.
Postad 20 May 2008 - 18:43
vart kan man köpa dessa e ute efter en svart mvh /a
Kolla på ebay där kan du dessutom få 5800mah varianten.
Postad 20 May 2008 - 20:13
Postad 20 May 2008 - 21:09
Postad 21 May 2008 - 03:10
det är ju bara å ä ö som saknas. och även om kan kikar på tangentbordet när man skriver så vet man ju vart knapparna sitter.
Om jag minns rätt, från tiden jag bodde i London, så är det diverse andra tecken som inte sitter "där de ska", förutsatt att vi pratar om en engelsk variant. Typ @ / \ ? och så vidare. Det är tänkt att den lilla datorn ska stå lite här och var i lägenheten och användas även av min sambo för surf och mail. Jag tror att vi kommer att störas av det annorlunda tangentbordet.
Jag antar att 701:an som snart släpps i sverige har ett svenskt tangentbord? Är det så? Fast den modellen går ju bort direkt pga upplösningen. Finns det över huvud taget många potenciella köpare till denna när man vet att de nya är på g? tveksamt skulle jag tro.
Redigerat av Adamski, 21 May 2008 - 06:57.
Postad 21 May 2008 - 08:26
Om jag minns rätt, från tiden jag bodde i London, så är det diverse andra tecken som inte sitter "där de ska", förutsatt att vi pratar om en engelsk variant. Typ @ / \ ? och så vidare. Det är tänkt att den lilla datorn ska stå lite här och var i lägenheten och användas även av min sambo för surf och mail. Jag tror att vi kommer att störas av det annorlunda tangentbordet.
Jag antar att 701:an som snart släpps i sverige har ett svenskt tangentbord? Är det så? Fast den modellen går ju bort direkt pga upplösningen. Finns det över huvud taget många potenciella köpare till denna när man vet att de nya är på g? tveksamt skulle jag tro.
Jo, så är det ju. jag kommer nog också störa mig lite, men inte ens i närheten för att ett köp ska utebli.
De som köper en 701 i sverige skiter antingen i både att skärmen är mindre och upplösningen lägre, eller så har de aldrig sett den förut och har ingen aning om att den kommer i en ny version. sen är ju också frågan om när 900 & 901 kommer till sverige.
Postad 21 May 2008 - 11:11
Jag aer i London just nu paa kurs och har sett 900:an paa maanga staellen. Linuxvarianten med 20GB verkar finnas i lager till stoersta delen. Jag har endast sett vita 900:or.
Jag aer otroligt sugen paa att koepa en saadan men precis som du skriver saa skulle det inte vara speciellt uppskattat av resten av familjen.
Den kostar 329£ oeverallt verkar det som. I alla fall haer laengs de stora shoppinggatorna daer jag har varit.
Jag faar bita mig i tummen haart och vaenta paa 901:an tror jag...
/Martin
Postad 21 May 2008 - 11:28
Postad 21 May 2008 - 11:55
...som sagt, det är inte bara åäö som spökar!Men sätt små tejpbitar på å ä ö och skriv bokstäverna på dem tills alla har lärt sig vart de sitter.
Postad 21 May 2008 - 11:58
Sedan lockar det foerstaas med en 901:a. Om man aendaa kunde faa releasedatum i Sverige paa 900 och 901...
Jobbigt att vara saa naera kakburken men aendaa inte faa aeta. :)
EDIT: Jag blandar visst ihop begreppen 900 aer vael samma som 901 saag jag nu. Vad har den Atom-baserade foer namn tro?
Redigerat av EuroMartin, 21 May 2008 - 12:03.
Postad 21 May 2008 - 12:05
901 är Atom-varianten. 900 är den du ser där i London...Visst kan man goera saa men det aer ju raett maanga andra knappar som sitter annorlunda ocksaa.
Sedan lockar det foerstaas med en 901:a. Om man aendaa kunde faa releasedatum i Sverige paa 900 och 901...
Jobbigt att vara saa naera kakburken men aendaa inte faa aeta.
EDIT: Jag blandar visst ihop begreppen 900 aer vael samma som 901 saag jag nu. Vad har den Atom-baserade foer namn tro?
Postad 21 May 2008 - 12:15
Vet du om det äe 4400mah batteriet på de Eee 900 där i London. Tar du emot beställningar om man vill ha en UK-version? =)Aha, tackar!
Saag nu lite bilder paa 901:an paa Engadget.
Postad 21 May 2008 - 12:15
...som sagt, det är inte bara åäö som spökar!
aha, missade det.
men det är väl andra här som har den med annorlund t-bord. vad säger ni? är det krångligt?
Nu blev jag ju själv lite orolig!
Postad 21 May 2008 - 13:32
Postad 21 May 2008 - 14:01
Vet du om det äe 4400mah batteriet på de Eee 900 där i London. Tar du emot beställningar om man vill ha en UK-version? =)
Jag ska fraaga om jag passerar en av butikerna igen under dagen! I andra forum verkar det som om de har det stora batteriet i alla fall.
Hmm, jag foerstaar att oenskan finns men i aerlighetens namn kaenns det baade lite kraangligt och lite osaekert att handla aat naagon man inte kaenner. Jag hoppas du foerstaar... :-/
Redigerat av EuroMartin, 21 May 2008 - 14:02.
Postad 21 May 2008 - 14:17
Jag har en 701:a med amerikanst tangentbord och slår man om tangentbordsinställningarna till US/international när man kör easy mode så finns å, ä och ö på: höger alt + w, höger alt + q och höger alt + p. Sen sitter de andra tecknen på lite andra platser men det är inget man stör sig på. jag använder den mest att surfa med och då saknar man knappt å, ä och ö. Men visst vore det bekvämt med ett svenskt tangentbord.
ok. så man behöver trycka alt också. jaja, det är sånt man får leva med.
Postad 21 May 2008 - 14:58
På bild har jag märkt ut ÅÄÖ och det är bara att skriva på som vanligt, just nu sitter väl fingersättningen i de flestas fingrar så det bör inte gör det så krångligt. Jämför med erat eget tgb och bilden i mitt galleri, tror det är några få knappar som inte sitter exakt som på ett SE-tgb.
Kollar ni sedan på den här sidan ser ni att det inte vore så svårt att skifta tgb på en 900 UK till ett SE när 700-serien trillar in i Svergie. Om man kan få tag i ett sådant tgb d.v.s
Redigerat av joll, 21 May 2008 - 15:01.
Postad 21 May 2008 - 15:20
Laddade upp en bild på en ifrån UK eftersom jag har en bredvid mig så tänkte jag räta ut lite saker i förvirringen.
På bild har jag märkt ut ÅÄÖ och det är bara att skriva på som vanligt, just nu sitter väl fingersättningen i de flestas fingrar så det bör inte gör det så krångligt. Jämför med erat eget tgb och bilden i mitt galleri, tror det är några få knappar som inte sitter exakt som på ett SE-tgb.
Kollar ni sedan på den här sidan ser ni att det inte vore så svårt att skifta tgb på en 900 UK till ett SE när 700-serien trillar in i Svergie. Om man kan få tag i ett sådant tgb d.v.s
Härligt! tack så mycket. Men hur kommer det sig att personen bakom inlägget ovan behöver trycka alt innan, är det p.g.a. linux? Men då är det bara för mig att hoppas att det thailändska t-bordet även visar våra bokstäver, annars kan det verkligen bli förvirrande att skriva..
Postad 21 May 2008 - 15:37
Alt proceduren är säkert p.g.a Linux.
Postad 21 May 2008 - 16:02
JAG har lagt in ÅÄÖ för att ni ska se vart de sitter.
Alt proceduren är säkert p.g.a Linux.
jo att du har lagt in dem fattade jag. Om du syftar på att jag skrev "våra bokstäver" så menade jag a b c et.c.
Postad 21 May 2008 - 22:27
Vet du om det äe 4400mah batteriet på de Eee 900 där i London. Tar du emot beställningar om man vill ha en UK-version? =)
Tyvärr vägrade man att öppna några förpackningar för att se efter vilken kapacitet det var i den Micro Anvika-affären jag var inne i. :-(
Men med tanke på vad som skrivs på eeeuser.com där man har en UK-specad maskin och den har 4400-batteriet så verkar det ju inte så ljust.
Hoppas det stora batteriet följer med den svenska versionen när den nu kommer.
Postad 22 May 2008 - 01:13
Anledningen är nog att de VET att det är "lilla" batteriet som ingår, därför de inte vill öppna. =)Tyvärr vägrade man att öppna några förpackningar för att se efter vilken kapacitet det var i den Micro Anvika-affären jag var inne i. :-(
Men med tanke på vad som skrivs på eeeuser.com där man har en UK-specad maskin och den har 4400-batteriet så verkar det ju inte så ljust.
Hoppas det stora batteriet följer med den svenska versionen när den nu kommer.
Postad 22 May 2008 - 09:08
Postad 22 May 2008 - 15:40
Sverige version av 900 dröjjjjjer...länge
Postad 22 May 2008 - 19:33
Det handlar mest om att Asus inte får tag i 5800mah batterierna och tanken är nog att de skulle komma med 5800mah. eftersom det är den storleken som skickats ut till pressen. 700-serien har ett 5200mah batteri så 4400mah är nog bara en olycklig miss för att få de på marknaden så fort som möjligt.
Sverige version av 900 dröjjjjjer...länge
Pratar vi typ 1 år fram för lansering av 900/901 i sverige?
Postad 26 May 2008 - 17:13
Hur som helst kan man ju lätt växla mellan tangentbordslayout i Windows (har testat i XP och W2000). Det gör man genom Alt+Shift. Antar att det har varit Engelska (USA) och Svenska de gånger jag testat. På så sätt behöver det inte vara svårt att hitta alla extratangenter heller, då man kan använda sig av den engelska layouten när det behövs. T.ex. praktiskt vid användning av <> och §½.
Postad 28 May 2008 - 22:40
TDP ligger på 4W resp 5W, vad jag har hört, så någon större batteritidsvinst lär man inte få.
Postad 28 May 2008 - 22:55
Men i en EEE är det ju allt annat som drar ström...
Redigerat av 13th Marine, 28 May 2008 - 22:55.
Postad 28 May 2008 - 23:08
Har bestallde jag den:
http://www.purelygad...hp?prodid=23421
Jag kan faktiskt rekommendera de, de ar palitliga. Otroligt bra support som ger personlig service, dock rakna med 2v langre vantetid an vad de lovar. det som ar bra ar att de ar stora och har ett riktigt kontor i Docklands omradet i London. De har var de enda jag hittade som levelerade till Sverige. Akta er for import fran sydostasien/icke engelsk sprakiga lander (savida ni inte koper den pa plats) det kan bli mkt strul och man kan bli lurad plus att aka pa EU skatt....
Hoppas vi blir fler eee 900 agare har :-)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Vilken mini PC med inbyggt 3g modem?
11 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?