* Officiell Tråd - Samsung SGH-i780 *
356 svar till detta ämne
Postad 07 April 2008 - 22:23
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Såg recensionen på mobil.se, Samsungen fick mycket bra kritik.
Mobil.se recension av SGH-i780
Recensenten skriver bl a :
"Pricken över i är den gps-mottagare som Samsung också fått in i telefonen. Den kallstartar snabbt och ger en exakt position i Google Maps som är det jag är hänvisad till då tiden löpt ut eftersom den testversion av Garmin Mobile XT som följer med."
Alltså, kan jag använda GPS-en gratis med Google Maps?? Är det någon som vet hur det fungerar??
Google maps är gratis ja men använder man det laddas väl kartor ner via GPRS vartefter man flyttar sig. Man betalar för datatrafiken. Jag har i alla fall testat det och det funkar utan problem. Nu var ju kommentaren i testet lite lustig eftersom Garminprogrammet fungerar även efter testperioden men med begränsad funktionalitet. Man kan använda programmet för att se sin position samt för att söka efter adresser men man kan inte navigera med instruktioner. Jag har förutom att testa Google Maps med bra resultat också kört programmet RunGPS som fungerar klockrent. Vid tillfälle ska jag testa TomTom också men eftersom jag köpt Garminlicensen så är jag inte så jättestressad att testa andra navigationsprogram. Navigon t.ex har inte ens en testversion utan där får man lov att köpa på vinst och förlust eller försöka hitta en knäckt version.
Postad 08 April 2008 - 10:13
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ahh det här bllir ju bara bättre och bättre!! Kan jag alltså använda RunGPS med Garmin efter att testperioden tagit slut?
När jag använder Garmin betalar jag då för GPRS-trafiken? Eller är det bara om man kör Google Maps?
Postad 08 April 2008 - 12:41
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Ahh det här bllir ju bara bättre och bättre!! Kan jag alltså använda RunGPS med Garmin efter att testperioden tagit slut?
När jag använder Garmin betalar jag då för GPRS-trafiken? Eller är det bara om man kör Google Maps?
Om du använder Garmin Mobile XT som medföljer telefonen så betalar du ingenting. Kartorna ligger telefonen. Om du använder Google Maps betalar du inget för programvaran men när Google maps uppdaterar kartan över området du befinner dig i betalar du trafikavgift. Om du använder RunGPS som är ett program för att logga träningar (löpnrundor i skogen, cykelrundor osv) så kan man låta programmet ladda ner kartor mot trafikavgift. RunGPS kostar ett antal hundra i inköp. Jag tror inte RunGPS kan använda Navteq-kartorna som medföljer Garmin men det borde gå att kolla upp på nåt sätt.
Postad 08 April 2008 - 16:33
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Tack för svaret Snurrbo! Satte igång Samsung Navigator (Garmin XT) men den hittar inga satelliter  Sitter i närheten av Humlegården i Stockholm. Den har letat nu i över tre minuter. Är det någon inställning som är fel. I inställningar --> System där det står vilken GPS som ska användas står det "Extern GPS", är det rätt? Klickar jag avaktivera kommer det fram en ny ruta. Där är det iklickat använd mellanliggande GPS-driver. Tacksam för svar!
Postad 08 April 2008 - 18:04
byggarn79
-
byggarn79
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Garmin mobile XT, går denna gps-navigering att använda utan nätuppkoppling, dvs det kostar inget att använda navigeringen? Eller måste man betala nån form av datatrafik när man använder tjänsten? Och om det inte kostar, då ska det väl vara gratis även när man är utomlands. Nån som provat det?
Postad 08 April 2008 - 20:56
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Garmin mobile XT, går denna gps-navigering att använda utan nätuppkoppling, dvs det kostar inget att använda navigeringen? Eller måste man betala nån form av datatrafik när man använder tjänsten? Och om det inte kostar, då ska det väl vara gratis även när man är utomlands. Nån som provat det?
Om du använder Garmin Mobile XT som medföljer telefonen så betalar du ingenting. Kartorna ligger telefonen.
Tack för svaret Snurrbo! Satte igång Samsung Navigator (Garmin XT) men den hittar inga satelliter Sitter i närheten av Humlegården i Stockholm. Den har letat nu i över tre minuter. Är det någon inställning som är fel. I inställningar --> System där det står vilken GPS som ska användas står det "Extern GPS", är det rätt? Klickar jag avaktivera kommer det fram en ny ruta. Där är det iklickat använd mellanliggande GPS-driver. Tacksam för svar!
På min står det också extern GPS och det funkar bra. Var du utomhus?
Postad 08 April 2008 - 22:01
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nej, jag var inomhus, men det var högst upp och jag stod i fönstret. Där borde man väl få kontakt med satelliterna? Ska prova på väg till jobbet imorgon.
Postad 09 April 2008 - 06:25
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Beror nog lite på hur det ser ut utanför fönstret också. Min får kontakt om jag har den liggandes innanför fönstret på kontoret men med ganska dålig precision eftersom den bara får kontakt med 4-6 satelliter. Har du höga byggnader mitt emot fönstret kan det säkert bli svårt.
Postad 10 April 2008 - 18:07
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Nu funkar det! Det var som du sa, måste vara hyfsat öppet annars är det lätt att GPS:en tappar kontakten. Kanon!
Postad 11 April 2008 - 18:54
maraqv
-
maraqv
-
Rookie
-
3 inlägg
Halloj,
Grymt nöjd - bästa telefonen jag haft; när alt så sakteliga börjar fungera!
WIFI var ett hell att få igång. Men efter 9 månader med iphone, så uppskattar man verkligen att få tillbaka en fungerande push-mail!
För mig är största problemet volymen när jag lyssnar på musik. Är det en volymspärr som går att låsa upp?
Jag vill ha HÖGT på löpbandet, nån annan som upplever detta som ett problem?
Martin
Postad 11 April 2008 - 21:15
ronnang
-
ronnang
-
Användare
-
-
119 inlägg
Hur fick du igång WiFi? Jag kämpar fortfarande!!!
Postad 12 April 2008 - 17:36
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Halloj,
Grymt nöjd - bästa telefonen jag haft; när alt så sakteliga börjar fungera! WIFI var ett hell att få igång. Men efter 9 månader med iphone, så uppskattar man verkligen att få tillbaka en fungerande push-mail!
För mig är största problemet volymen när jag lyssnar på musik. Är det en volymspärr som går att låsa upp? Jag vill ha HÖGT på löpbandet, nån annan som upplever detta som ett problem? Martin
Du får köpa en adapter för att få hög volym ur lurarna för Samsung har spärrat dem. Finns dock ingen på ebay än men det dröjer nog inte länge innan den släpps ut. Annars finns d volume booster typ. google så hittar du, måste sticka
Postad 13 April 2008 - 10:00
maraqv
-
maraqv
-
Rookie
-
3 inlägg
Tyvärr är jag en kronmupp - fipplat utan att riktigt veta vad jag håller på med - och till sist funkade Wifi: gick det hårda vägen - prövade alla kombinationer....
Sen blev det trubbel med synkning av kontakterna i outlook. Har synkat outlook med telefoner i typ 10 år- men med windows mobile proffesional ska numren tydligen vara formaterade så att riktnummer 70 708 etc....ska skrivas in som riktnummer i outlook. Satt med Samsungsupport som hävdade att det är så från och med nu....
Volymen är ett gissel; hittar ingen bra upplåsningsprogram; alla verkar ha samma problem!
Hur fungerar Garmin XT utomlands?
Som jag förstår det ligger kartorna på SD-kortet - och i så fall blir man inte debiterad någon datatrafik?
M
Postad 14 April 2008 - 12:00
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Tyvärr är jag en kronmupp - fipplat utan att riktigt veta vad jag håller på med - och till sist funkade Wifi: gick det hårda vägen - prövade alla kombinationer....
Sen blev det trubbel med synkning av kontakterna i outlook. Har synkat outlook med telefoner i typ 10 år- men med windows mobile proffesional ska numren tydligen vara formaterade så att riktnummer 70 708 etc....ska skrivas in som riktnummer i outlook. Satt med Samsungsupport som hävdade att det är så från och med nu....
Volymen är ett gissel; hittar ingen bra upplåsningsprogram; alla verkar ha samma problem!
Hur fungerar Garmin XT utomlands? Som jag förstår det ligger kartorna på SD-kortet - och i så fall blir man inte debiterad någon datatrafik?
M
Jag förstår ärligt talat inte vad som är problem med volymen? Möjligtvis är det så att den inte går att sänka tillräckligt. Telefonen spelar ju med duktigt stark volym om man vill. Tänk också på att vissa mp3:or är inspelade med svag volym. Ta in dom i ett bra rediegeringsprogram och öka volymen där. Det med kartorna finns det förklaringar om tidigare i tråden. Läs där så slipper vi skriva samma sak flera gånger.
Postad 16 April 2008 - 16:24
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Fick som sagt WiFi att fungera på jobbet tack vare Snurrbos lysande guide.
Köpte i helgen en D-LINK 635 hem. Har anslutit både stationär och bärbar dator trådlöst utan problem. Men telefonen hittar inte mitt nätverk (ej dolt). Den hittar väl en 5-7 andra nätverk men inte mitt egna trots att jag står två meter ifrån. Jag har testat att ställa in routern på 80211.g 80211.b och 80211.n, men den hittar ändå inte routern.
Är det någon som vet vad som kan vara galet eller har erfarenhet av D-LINK 635?
Postad 17 April 2008 - 13:28
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Har ingen erfarenhet av D-Link 635. Mina erfarenheter av andra D-link enheter är milt sagt inte speciellt positiva. De jag kommit i kontakt med via arbetet (jag jobbar som datakonsult) har strulat rejält. Ständiga låsningar som kräver omstart eller så har de gått sönder. Andra fabrikat som Linksys, Netgear, Thomson, 3Com och Cisco har aldrig strulat.
Blir lite av ett långskott här men kolla vilken kanal du använder på routern. Börja med att köra på kanal 11. Funkar det fortfarande inte testar du kanal 4. Kolla så du inte har nåt konstigt tecken i ditt SSID. Kolla så du inte aktiverat MAC-adressfiltering.
Redigerat av Snurrbo, 17 April 2008 - 14:18.
Postad 17 April 2008 - 20:44
HarmanKardon
-
HarmanKardon
-
Användare
-
-
168 inlägg
Helt otroligt! Jag lyfter på hatten! Det funkade!!! Ändrade till kanal 11 (från 13) och vips så hittades nätet. Stort tack Snurrbo!! Du borde debitera Samsung-supporten
Postad 17 April 2008 - 21:01
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Det är bara kul att kunna hjälpa till.
Kanal 11 brukar vara mer eller mindre standardfabriksintsällning på wi-fi routrar så tycker du att det går segt kan det bero på att andra (grannar) utrustnngar stör. Kör de på samma kanal får de dela utrymme i etern. Systemen jobbar precis som GSM m.fl med tidsluckor och ju fler system det är på samma kanal desto längre går det mellan tidsluckorna som utnyttjas för kommunikation mellan router och dator. Går det segt byter du till en ledig kanal (men inte högre än 11...).
Postad 18 April 2008 - 10:34
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tjena. Har nyligen bytt ut min kära Htc Tytn2 mot en i780, främst pga designen då jag gillar att ha ett lättåtkomligt tangentbord 
Har inte haft några problem med att ansluta till ett trådlöst nätverk, som många andra verkar ha haft, men det problem jag däremot har upptäckt är att Windows Live och MSN inte fungerar. Kan helt enkelt inte ansluta till nätet när jag försöker starta programmen. Telefonen kom dessutom förinställd till Telenor vilket var lite knepigt. Själv har jag 3 (tre) och att ansluta till internet i t.ex opera.
Tacksam för svar ^^
Postad 18 April 2008 - 13:23
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej alla glada ägare av i780! I am new medlem in this forum, sorry for English - I hope all understand it? :-) I myself understand Svenska, so no problem in back direction. I have got my i780 2 days ago, and when I first time turned it on, I did not get any questions about language and time! It already was in English (which is OK for me). It looks like this phone was returned from some swedish buyer who mistakingly set it to English first time and could not get to Swedish any longer... It works OK though. To Saffe:I also have 3 and needed to reset modem connection from Telenor. I used 3 website: http://www.tre.se/te...tainställningarfor HTC phone (it also is Windows Mobile) and created a new connection "3modem" with setup which you can find under Manuela Installningar for Datainställningar. Also I went to the closest 3 butik and asked to upgrade to 7.2 Mbit/s (199 kronor). After upgrading, internet radio started to work via mobile net (before it worked only through WiFi).
Postad 18 April 2008 - 15:01
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ang. det med engelska som förinställt språk så verkar det vara ett känt problem, se artikel nedan. http://www.mobil.se/..._MOB714.dbp.aspJag har redan fixat datainställningarna, kopierade dem bara från min Tytn2:a ^^ MMS-inställningarna funkar dock inte, jag kan inte ens hitta igen i mobilen vart jag ändrar de inställningar som 3 hänvisar till. Största problemet är som sagt att Windows Live inte kan ansluta till internet. Står bara att jag måste kolla mina inställningar  Är det något som är svårt att förstå så kan jag alltid ta det på engelska, eller iaf försöka
Postad 18 April 2008 - 16:38
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Absolut perfekt med Svenska for mig! :-)
I also could not find settings for MMS!! :-(
Could Somebody fix MMS settings for non-Telenor?
Also, it loox like i780 does not get charged from USB cabel :-( Or at least many times slower than from the wall outlet.
E.g., if it was 50% battery, after disconnecting from USB after 3 hours it quickly gets back to 50% again, though while USB connected, it says Charging and gets to 70-80% (but then strax back to 50% ! )
Is it maybe some fault in my phone?
And more... GPS.. If I set GPS to Assisted (XTRA), it searches for sats very rapidly. Would be great, but! precision
of the position is WORSE than if GPS is with XTRA disabled! (On Google maps, the cursor often even does not move
when I am walking, even when 6-7 sats are active).
With XTRA disabled (i.e. fully standalone GPS mode) the situation is contrary - VERY long time to cold start (5-10 min, or
NEVER!), but if it works, the position precision in Google maps is perfect - just within meter! Loox like assistance
actually adds some error to the GPS position.. like it calculates mean position between real GPS and mobile assistance
position...
Postad 18 April 2008 - 22:19
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
A sad note to the end... But.. Friday at least :+)
Moreover to the fact that my "new" phone was USED (!!!), it also developed a fault -
the most belowed FingerMouse function stopped to work! The mouse cursor is returning
to the left of screen all the time I am trying to move it to the right... In fact, the fingermouse
function effectively does not work any longer - making the unit pretty much useless..
I have sent an angry note to the www.megastore.se which dares to sell used phones,
copied to konsumentverket.se... but considering the utmost unvillingness of internet stores
to take any responsipility... I do not know what do do with them... court or harsh or what?..
Postad 19 April 2008 - 09:32
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hur upptäckte du att mobilen var använd? Har du förresten provat en total återställning och se om problemet med musplattan går till sig?
Ang. det där med usb-laddning så tycker jag också att den är otroligt långsam. Synkade mobilen igår när den var på 50% och drygt två timmar senare så var den på 70%  Rätt långsamt tycker jag.
Det med A-gps kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Har aldrig testat gps:en med Google Map, men det man kan tänka på är att Google Map laddar ner kartorna eftersom via mobilnätet så det kan ju kanske vara därför kartan inte rör sig när du är ute och går.
Hittat någon lösning på mms-inställningarna än? ^^
Skulle dessutom sitta fint om någon hade en lösning eller gissning på vad det kan vara för fel när jag inte kan ansluta till Windows Live?
Edit: Var inte kartongen plomberad förresten? ^^
Redigerat av Saffe, 19 April 2008 - 10:22.
Postad 19 April 2008 - 18:30
wegeN
-
wegeN
-
Användare
-
-
160 inlägg
Sådär. Då har man med införskaffat en I780. Känns helt oki, även om man är ovan med WM. Kommer från en K810, lite skillnad... Funderade på en P1i samt någon av HTC:arna, men valde denna. Hoppas jag gjorde rätt 
Återkommer med lite frågor när jag kommer hem och har testat lite mer.
Postad 20 April 2008 - 12:12
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Nu har jag inte läst hela tråden, så eventuellt har folk kanske redan tipsat om det här.
Dom flesta skärmar på Windows Mobile-enheter använder sig av upplösningen 240x320 och därför är dom flesta program anpassade för det. i780 har upplösningen 320x320 så det ska egentligen inte vara något problem, men Windows Mobile anpassar grafiken så att man i praktiken ser lika mycket som om det bara var 240x240 i upplösning.
Det kan man ändra på genom att ställa ner DPI:n vilket går enkelt med Real VGA ( http://forum.xda-dev...ad.php?t=327830).
För att spela upp framför allt film, men även musik, så tycker jag TCPMP ( http://tcpmp.en.softonic.com/pocket) är den bästa spelaren. Det är Windows Mobiles svar på VLC (även om VLC faktiskt finns i en WM-version, men den ska tydligen vara rätt buggig). Som nån skrev så behöver man inte göra om filmerna alls, dom spelas upp problemfritt direkt i mobilen.
För övrigt kan jag inte rekommendera några fler program än, dom flesta jag har testat har antingen inte varit så bra eller så har dom krånglat pga att upplösningen inte är standard (240x320), men det gäller mest spel.
WiFi var kalaslätt att komma igång med, vet dock att det krånglade mycket i Windows Mobile 5, så antingen har dom förenklat det i 6:an eller så hade jag bara "tur".
Jag använder Halebop och installerade därför operatörsinställningarna för Telia som finns i mobilen. För den vanliga uppkopplingen så måste man ändra "online.telia.se" till "halebop.telia.se" så fungerar det perfekt. MMS hade jag lite mer krångel med, var tvungen att justera nån liten inställning. Kommer inte ihåg exakt vad, men kolla på Halebops manuella inställningar och jämför dom med dom installerade Telia-inställningarna så ska det nog ordna sig.
Postad 21 April 2008 - 12:19
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
About that phone was "used" - this was quite obvious because when I turned it on first, it did not ask for the language and even did not align the screen. It means that it already was set up previously. Yes, the box was sealed, so it looks like the phone was returned back to Samsung and repackaged.
But "used" would not be any concern to me if it worked... the fault with fingermouse is the problem.
I am waiting for the answer from Megastore... not really their fault ofcourse, but they should return money for it, or should they?
Could not setup MMS too :-(
About GPS - I am using the Assisted GPS after all - the speed of taking up sats really rocks. My previous note about A-GPS being less precise than standalone looks like not being very true, but I am not yet 100% sure.
About audio player - I am using MortPlayer because it is great for Internet radio (it takes all formats except wma, takes streaming very well and automatically reconnects on loosing stream). It also has nice alarm clock - it can start playing Internet radio with preset volume at preset time, even if the phone is "soft-off" and Mortplayer is not running!
All in all the phone is great if it works - the only 2 things which I do not like at all are:
- useless USB "charging" - it may even uncharge while on USB! :-(
- very low screen brightness outdoors - pretty much useless in sunlight.
Postad 21 April 2008 - 14:48
joolo
-
joolo
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej på er! Passar på att posta min första post här..
Helt grym telefon det här, speciellt med RealVGA - Men! Jag brukar av gammal vana köra mina telefoner på engelska. Även denna, och som det har kommenterats redan så går det inte att skriva ÅÄÖ med tangentbordet då.
Jag tror dock det finns en lösning på detta om någon vänlig själ kan dela med sig av drivrutinen för det svenska tangentbordet.
Den ligger under \windows\ och borde heta zylonite_keypad_se.dll. Filen är dold, så man måste använda total commander eller liknande för att kunna se den.
För övrigt så tror jag denna lur kommer bli ännu bättre med Windows Mobile 6.1. Någon som vet när den kommer till i780?
Postad 21 April 2008 - 17:41
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
They told me in some of phoneshops that it will be possible to flash the new 6.1 Windows without sending it to Samsung service... Is it true?
By the way, did somebody experienced an interference to the finger-mouse position from elevators (hiss)?
Sounds weird... but loox like I have a strong interference so my fingermouse moves to the left every time I try to move
it to the right!
Can it be the cause of my problem with it??
Postad 22 April 2008 - 09:35
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Att språket inte gick att ändra och att t.ex kalibreringen av skärmen redan var gjord har jag uppfattat som ett fabrikationsfel från Samsung. Kan ju dock vara precis som du har sagt att telefonen har blivit tillbakaskickad till Samsung och omplomberad. Jag har inte haft möjlighet att testa gps:en så mycket, tycker personligen att Garmin är rätt dåligt. Gillade Miomap som jag körde på min Tytn2:a ^^ Dock så funkar ju inte det på i780:in då upplösningen är fel. Detta löser sig dock med RealVGA men då blir ju upplösningen i allt konstig. Angående engelska tangentbordet så finns det ett registerhack i Tytn2-forumet. http://www.leksaksfo...ngen.se/phpbb2/Sök där efter hårdvaru-tangentbord eller nåt liknande, har inte orkat leta igen det själv ^^ Tror också att det är möjligt att flasha om till WM 6.1, finns bara engelska versioner dock, mer info finns nog på xda-developers forum. Står mycket nyttigt och intressant där. Det program som du Olegvj tippsade om låter helt klart intressant, ska testa det senare
Postad 22 April 2008 - 12:28
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
I also had the problem with the touchpad cursor going to left everytime I tried to pull it down. But that problem disapeared after some minutes. But I still have the problem with the touchpad not working under sunlight.
Är jag den enda som har problem med touchpaden utomhus när det är soligt??
/A
Postad 22 April 2008 - 13:41
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
tha_neo jag har endast testat lite kvickt ute i solljus och för mig har det inte varit några problem. Har heller inte märkt av de problem ni verkar ha/haft med touchpaden och att pekar ska dra åt något håll, den funkar klockrent ^^ Någon som fått mms att fungera utan telias inställningar? ^^
Redigerat av Saffe, 22 April 2008 - 13:42.
Postad 22 April 2008 - 14:24
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Yes, under direct sunlight fingermouse almost does not work - just shadow device with your hand :-)
About jerking to the left, it looks like the fingermouse button is very sensitive to the electric interference. I works badly near elevators, sometimes in metro and every evening at my home! In the mornings it works OK at home... yes, very weird, but it repeats every day..
I have got another bad bug - the screen is being left in low light mode, and cannot be reset to high brigtness by no any means! Only after complete restart (not hardreset) brightness returns, but disappears after lock-unlock. Really bad! I have an idea that this begins after auto-turning the screen off while talking on the phone.
Postad 22 April 2008 - 14:23
joolo
-
joolo
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack för tipset Saffe! Hittade programmet AEKmap via det forumet och lyckades få ÅÄÖ att fungera  . Är fortfarande intresserad av den riktiga keymapen dock, så om någon har tid lust och ork vore jag evigt tacksam.. Har inte haft några problem med att muspekaren drar åt något håll, bara att displayen är lite ljussvag i dagsljus. Min MMS fungerar med de inställningarna som jag fick när jag startade telefonen första gången. Profilen ser ut så här: MMS Profile: TELIA SE MMS MMSC: http://mmssData Connection: TELIA SE MMS Gateway: WAP 2.0 IP Address: 192.209.134.132 Port: 80
Postad 22 April 2008 - 15:11
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag är på jobbet just nu så jag har ingen möjlighet att kunna ge dig registerfilen men ska fixa det när jag kommer hem, om det nu är så enkelt som att kopiera den bara ^^ Fan, min telefon var förinställd på telenor trots att jag har tre själv och får nu inte mms:en att fungera. Har testat med Tre's inställningar men det vill sig inte. Aja, får klura mer på det där. Edit: joolo jag kan pm:a när jag kommer hem.
Redigerat av Saffe, 22 April 2008 - 15:43.
Postad 22 April 2008 - 15:52
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
I did the hard reset (10th time? ) and set off the auto turning the backlight off during the phone call (PowerSettings). After doing some calls, my backlight is still OK. I am so tired with those infinite hard resets... Now I tried Spb Backup http://samsung-sgh-i.....H-i780 backupI did the full backup and then did the full restore with the trial version - loox like it works. I think I will buy it. And MMS - I just cannot find where to put the server for MMS...
Postad 22 April 2008 - 16:23
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
olegvj Ha inte så bråttom med att köpa SPB Backup, du kan nog få ett pm runt 6-tiden  Jag kollade på 3's supportsida om mms-inställningarna till någon htc-mobil men den meny där dom vill att man ska knappa in inställningarna finns ju inte. http://www.tre.se/te...px?id=31056#MMSDet där är för Touch Dual som också kör WM 6. Har testat kopiera inställningarna från min Tytn2:a men det funkar inte  Man kan ju iofs maila men det är ju inte alla som har sin mail i mobilen ^^
Postad 22 April 2008 - 16:43
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
No, not buying yet, but gave the Sbp Backup a seriousl test - did Hard reset (yeah...again) and ran the backup .exe file.
It worked (took about 2 min) - and I have my i780 back with all settings which I made before Hardreset!
It was a bit risky though - I have read in some forum that after trying some other backup (Sprite?) the i780 completely locket itself without any possiblity to reset!
Postad 22 April 2008 - 20:22
Unregistered7f9da5e6
-
Unregistered7f9da5e6
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tjena!
Jag är själv mycket intresserad av denna lilla pryl. Jag har lite frågor till er som har den.
1. Visst är batteritiden bra på den? Det är en av anledningarna som gör den intressant för mig. Har funderat på LGs KS20, HTC Touch Dual, P1i och Eten Glowfiish x800 men Samsungs SGH i780 verkar ändå bäst.
2. Hur är det med samsungs egna snabbmenyer som finns ibland men inte ibland? Har kollat på lite olika youtubefilmer och det ser lite olika ut. Finns det olika varianter av WM6.0 på dessa eller? Jag vill ju ha snabbmenyerna.
3. Hur är kameran? Den har ju fått dåliga recensioner. Jag har själv en SE k750i nu med 2MP kamera. Om man jämför, hur står sig samsungs kamera? Jag vill ju ha en kamera som i alla fall går att använda. Den ska helst inte vara sämre än den som jag har nu alltså.
4. Hur stort minne kan man sätta i den? Funkar 8GB eller är det 2GB som gäller som specifikationerna säger?
5. Vad var de avgörande sakerna som gjorde att ni valde denna windows mobile mot alla andra alternativ?
6. Vad tycker ni om skärmen? främst storlek tänkte jag på då. De flesta andra WM-mobiler har ju en mer avlång och större skärm.
7. Hur är tillverkningskvaliteten? Andra Samsungmobiler har jag upplevt knarriga, plastiga och bräckliga, är den här mobilen bra?
8. Vad tycker ni är direkt dåligt på denna som är bättre på andra WM-mobiler?
9. Vad tycker ni är direkt bra på denna som är bättre än på andra WM-mobiler?
10. Det diskuteras lite olika att GPSen är låst till garmin, hur är det med den saken? Kan man använda vilket GPS-prorgam man vill och är GPS-funktionen bra? Jag vill ju ha kartorna lokalt så man slipper tanka hem dom. Sen gillar jag TomTom. Ja hur är det med detta?
Redigerat av Unregistered7f9da5e6, 22 April 2008 - 20:28.
Postad 22 April 2008 - 20:32
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Hej på er! Passar på att posta min första post här..
Helt grym telefon det här, speciellt med RealVGA - Men! Jag brukar av gammal vana köra mina telefoner på engelska. Även denna, och som det har kommenterats redan så går det inte att skriva ÅÄÖ med tangentbordet då.
Jag tror dock det finns en lösning på detta om någon vänlig själ kan dela med sig av drivrutinen för det svenska tangentbordet.
Den ligger under \windows\ och borde heta zylonite_keypad_se.dll. Filen är dold, så man måste använda total commander eller liknande för att kunna se den.
Jag kör min på svenska och det finns ingen zylonite_keypad_se.dll. Jag har bara en zylonite_keypad_us.dll i min telefon (trots att den är på svenska). Försökte med alla medel kopiera den filen men det gick inte på något sätt vare sig med Total Commander eller ens att zippa den till minneskortet. About audio player - I am using MortPlayer because it is great for Internet radio (it takes all formats except wma, takes streaming very well and automatically reconnects on loosing stream). It also has nice alarm clock - it can start playing Internet radio with preset volume at preset time, even if the phone is "soft-off" and Mortplayer is not running!
Jag installerade MortPlayer på min men det kraschar ganska omgående. Det skin som är standard passar inte skärmen och jag har inte orkat leta på ett med rätt format. Du kanske har något du kan maila?
Postad 22 April 2008 - 20:54
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tjena! Jag är själv mycket intresserad av denna lilla pryl. Jag har lite frågor till er som har den.
1. Visst är batteritiden bra på den? Det är en av anledningarna som gör den intressant för mig. Har funderat på LGs KS20, HTC Touch Dual, P1i och Eten Glowfiish x800 men Samsungs SGH i780 verkar ändå bäst.
2. Hur är det med samsungs egna snabbmenyer som finns ibland men inte ibland? Har kollat på lite olika youtubefilmer och det ser lite olika ut. Finns det olika varianter av WM6.0 på dessa eller? Jag vill ju ha snabbmenyerna.
3. Hur är kameran? Den har ju fått dåliga recensioner. Jag har själv en SE k750i nu med 2MP kamera. Om man jämför, hur står sig samsungs kamera? Jag vill ju ha en kamera som i alla fall går att använda. Den ska helst inte vara sämre än den som jag har nu alltså.
4. Hur stort minne kan man sätta i den? Funkar 8GB eller är det 2GB som gäller som specifikationerna säger?
5. Vad var de avgörande sakerna som gjorde att ni valde denna windows mobile mot alla andra alternativ?
6. Vad tycker ni om skärmen? främst storlek tänkte jag på då. De flesta andra WM-mobiler har ju en mer avlång och större skärm.
7. Hur är tillverkningskvaliteten? Andra Samsungmobiler har jag upplevt knarriga, plastiga och bräckliga, är den här mobilen bra?
10. Det diskuteras lite olika att GPSen är låst till garmin, hur är det med den saken? Kan man använda vilket GPS-prorgam man vill och är GPS-funktionen bra? Jag vill ju ha kartorna lokalt så man slipper tanka hem dom. Sen gillar jag TomTom. Ja hur är det med detta?
1. Batteritiden är helt ok när man inte använder den så mycket, då är den ganska strömsnål. Men vid vanlig använding som typ musik tillsammans med bluetooth-handsfree, surfning etc så tar batteriet slut ganska snabbt. Min P990 klarade sig längre vid aktiv användning än min i780 gör, och då använder jag dom ganska lika. 2. I princip finns det inget skal eller liknande som Samsung har lagt in. Nått extra hjälpprogram här och där finns i alla fall. 3. I bra dagsljus och på halvlångt avstånd så blir bilderna hyffsade, men är du van med en K750 så kommer du att bli besviken. Videoläget är dock relativt ok jämfört mot min P990. 4. Vet egentligen inte, men jag hade 4GB i min Qtek 9100 med WM5 så jag tror inte att det är några problem med större minnen i i780. 5. Windows Mobile är överlägset alla andra OS. Sen beror det helt och hållet på vad man ska ha den till. Man kan ställa in och ändra på det mesta i Windows Mobile men samtidigt så blir det lite omständigare att göra allt också. 6. Ett måste enligt mig är att lägga in Real VGA så att du i praktiken får upplösningen 320x320. Som standard så känns det som att man bara har 240x240. Det beror lite på vad man kör för program, men många verkar ha problem med att det är en fyrkantig upplösning. Spel verkar tex sällan fungera bra. 7. Jag har ingen erfarenhet av andra Samsung-mobiler men tycker att i780 känns mer gedigen än tex HTC TyTN. Sen vet jag inte om den faktiskt ÄR mer hållbar osv. 8. Jag har haft mer problem med att upplösningen är 320x320 istället för 240x320 än vad jag trodde att jag skulle ha. Det går inte att hålla ner flera tangenter samtidigt vilket är nödvändigt för tex spel. 9. Jag gillar utseendet, att den ser ganska lik ut en vanlig mobil, även om den både har tangentbord och tryckskärm. Kombinerat qwerty-tangentbord med knappsats gör att det blir lite enklare att använda den som just en telefon än rena tryckskärmsmobiler (tex HTC TyTN). 10. Jag har nyligen testat Tomtom och det ville inte fungera. Dock verkar problemet ligga i att Tomtom förväntar sig en extern GPS och inte en inbyggd, så jag tror inte att Samsung har låst GPS:en på något sätt.
Postad 22 April 2008 - 21:41
joolo
-
joolo
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag kör min på svenska och det finns ingen zylonite_keypad_se.dll. Jag har bara en zylonite_keypad_us.dll i min telefon (trots att den är på svenska). Försökte med alla medel kopiera den filen men det gick inte på något sätt vare sig med Total Commander eller ens att zippa den till minneskortet.
Damnit! Jag som trodde att det skulle vara lösningen, men det kanske betyder att det är samma fil (är den på 40.9k?) för alla keymaps och att det i så all går att lösa med ett registerhack som Saffe är inne på.. Jag ska prova lite.
Postad 22 April 2008 - 22:19
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Tjena! Jag är själv mycket intresserad av denna lilla pryl. Jag har lite frågor till er som har den.
1. Den mobil jag direkt jämför med är Tytn2:an och i den jämförelsen tycker jag att Samsungen ligger långt före när det gäller batterikapacitet. Jag använder min mobil bra mycket mer nu än vad jag gjorde med min tytn2, vet inte varför det har blivit så ^^, och batteritiden känns betydligt bättre. 2. Samsung har ju lagt in deras quick-launcher men det kan man ju välja bort om man vill. Finns garanterat fler olika launchers att ladda ner, har inte kollat upp det något. Det finns ju olika rom-versioner av wm 6 & 6.1 och dessa kan i vissa fall använda sig av andra launchers. 3. Kameran är enligt mig ingen höjdare, precis som någon annan skrev så tar den väl godkända bilder utomhus i bra ljus men inomhus blir bilderna faktiskt dåliga. Du lär bli besviken om du kameramässigt letar efter en ersättare till din K750i. 4. Minnet ska nog inte vara några problem, den klarar ju micro-sdhckort och de finns väl idag upp till 8gb (än så länge) och sånna kort har inte varit några problem att använda tillsammans med andra wm 6-mobiler. 5. Jag har tidigare bara haft en WM-telefon och känner mig fortfarande rätt ny med operativsystemet men det som avgjorde att jag valde just samsungen var framför allt designen. Ett tangentbord var ett måste då jag ändå haft det på mina 4 senaste mobiler och dessutom sitter det väldigt lättåtkomligt, iaf jämfört med tytn2:an  Så designen och så klart specifikationerna avgjorde valet för mig. 6. Skärmen är väl helt ok enligt mig. Det enda tråkiga är väl att de flesta program är gjorda för en annan upplösning, men som någon annan redan sagt så går det att lösa med Real-vga. 7. Kvalitén tycker jag är riktigt bra. Inget knarrande eller några lösa delar. Är dock lite tveksam till om de små skydd för hörlurar och minneskort fortfarande kommer sitta kvar när man öppnat dem 100ggr. Men knappar osv är en riktigt härlig kvalité på. Även tytn2:an hade ett gediget yttre  8. Det enda negativa jag har stött på än så länge är att jag inte lyckas få mms att fungera, om det är telefonens fel eller inte är ju iofs en annan sak ^^ Just det, jag hade gärna haft batteristapeln i en annan färg, liknande den i tytn2:an. Alltså den stapel du får fram om du tycker på batterisymbolen  9. En bra sak, också jämfört med t2:an  , är snabbheten i mobilen. Tycker den känns snabbare och framför allt mer stabil än t2:an. Då menar jag främst snabbheten i att öppna program, inställningar, inbillar mig att webbläsaren är snabbare osv ^^ 10. GPS:en har jag tyvärr inte så mycket att säga om. Garmin fungerar väl helt ok men programmet känns rätt segt, precis som på några av deras navigatorer. Jag hinner oftast köra förbi avfarten innan den varnar att jag ska svänga. Både Tomtom och Miomap som jag använde på t2:an var mycket bättre på den biten. Att gps:en skulle vara låst har jag svårt att se, om så är fallet så går den garanterat att låsa upp då det trots allt är windows mobile vi pratar om  Kartorna finns för övrigt lokalt på det medföljande minneskortet, går även att installera dem från den medföljande cd-skivan.
Postad 22 April 2008 - 22:23
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
1. Batteritiden är bra om man inte har wifi, blåtand och gps påslaget ofta. 2. Den har en speciall "idag"-skärm från Samsung som är helt ok. Man kan själv välja utseende, genvägar mm. 3. Kameran är som på alla Windows mobiler långsam och kräver mycket ljus eller att man har den absolut stilla. 4. Jag har 8GB i min. 5. Jag valde den istället för HTC Touch Cruise pga prestandan som är betydligt högre. Pga tangentbordet och musen samt utseendet. Jag tycker Touch Cruise är riktigt ful. Den här är helt ok. 6. Skärmen är nog inte mindre än andra. Snarare större. Diagonalen är kortare än t.ex Touch Cruise men eftersom den är kvadratisk tror jag den är minst lika stor 7. Den känns väldigt stabil och tålig. Jag har tappat min i golvet en gång och det blev inga märken alls. Batteriluckan och batteriet hoppade däremot loss. 8. Den har inte FM-radio. Bara en anslutning för laddning, lurar mm (men det är nog lika på t.ex HTC). Volymknappen är lätt att komma åt av misstag (har missat några samtal pga att jag råkat stänga av ljudet). 9. Prestandan, alla inmatningsalternativ, man får med två batterier 10. GPS:n är inte på något sätt låst till Garmin. Jag har använt den med 4 olika program. Garmin, RunGPS, Google Maps och ett jag inte minns namnet på. Man kan även köra Tomtom men då krävs en Comportsemulator (PortSplitter).
Postad 22 April 2008 - 22:23
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Det där registerhacket jag först pratade om trodde jag skulle vara detsamma som på tytn2:an, dvs att man bara ändrade ett värde på en language-nyckel i registret men det ser inte likadant ut på i780in >_< Det är ju trots allt två olika mobiler men samma operativsystem så jag tycker att det borde se likadant ut. Men vad vet jag
Postad 22 April 2008 - 22:28
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Olegvj skriv din msn, om du har en, så ska du få ett program av mig
Postad 23 April 2008 - 17:38
Unregistered7f9da5e6
-
Unregistered7f9da5e6
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för all info grabbar!
En sak till, jag kollar runt vart man kan köpa den på avbetalning för bäst pris. Kollar på katshing men det verkar inte som att halebop finns där. Jag vill byta från halebop till telia men alternativet finns ju inte :/ hmmmm. Skönt att höra att det går bra att köra med valfri gps-programvara.
Nu blir det köp direkt när man hittar ett ställe som ger en ett bra pris.
Postad 23 April 2008 - 23:10
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vill du lösa köpet enkelt så kan du ju alltid gå in till en butik, blir heller inga problem att portera till telia där. Alltså, det där med gps-programvaran är lite knepigt. Upplösningen är ju lite annorlunda än på många andra wm-telefoner så det är inte säkert att alla fungerar. Går ju dock att manipulera upplösningen, precis som det har skrivits om tidigare i tråden, med Real VGA.
Övrigt så tycker jag att du gör ett bra val  Är riktigt nöjd med telefonen. Ska bli kul också när det börjar dyka upp lite roliga roms till den ^^
Postad 24 April 2008 - 17:06
olegvj
-
olegvj
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Tack Saffe...will rather buy this stuff, 130 Kr is a trade :-)
Still having 3 free backups as well.
An addition to my list of bugs in this i780:
Skype stopped to connect - it just stopped to use 3G connection. This happened after I connected to our work
WiFi network with PSK encryption. No matter what I dit after that - Skype just could not connect!
Guess what...yes, HardReset again!! But after this reset I have installed all my working software, did all the settings
and did SpbBackup.
Of course I tried again WiFi, and AGAIN Skype stopped connecting through 3g! (after turning WiFi off, of course).
Ha-ha, f..k it - just restored my backup and voila - everything works again, including Skype :-)
Guys, any idea how to have working Skype and connect to WiFi ??
This looks like a very serious bug..
(As for the previous bug when backlight stucked on the very low level - I have turned off auto-off backlight while
speaking on the phone in Power settings. This works.)
Postad 25 April 2008 - 13:57
Saffe
-
Saffe
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
http://forum.xda-dev...d.php?p=2147240Lite intressant läsning om olika försök till hard-resets utan att köra en total återställning från inställningar ^^ Att knappa in *2767*3855# funkade för mig men den metoden kräver kanske att telefonen är påslagen och fungerande. THIS WORKS!!!
goes like this:
1. Turn off the device 2. Press and hold the green phone and red phone buttons 3. While holding buttons from pt 2 press the power button until you see the LED flash red 4. Release the power button, while still holding the buttons from pt 2 5. You will see the following screen:
[Format Mode]
1. Format and Reboot Press space
2. Skip Press any other keys
Looks kinda like the hard reset HTC screen doesn't it  Har inte testat detta men det verkar funka för vissa.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|