Bästa projektorn i prisklassen 20 000-30 000 kr?
83 svar till detta ämne
Postad 20 April 2008 - 11:17
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Kör på ett Chief Stand takstativ - utklassar alla stativ jag någondin sett
Det finns flera fördelar över hylla, framförallt genom möjlighet till montering av projektorn helt perpendikulärt mot duken för att minska eventuella Scheimpflug problem med hjälp av mikrojusteringar i fästet (ingen j-kla kula som hos SMS!!) - dessutom blir monteringen snyggare, med kabelgenomföring i stativet... Självklart finns det dessutom vita stativ
mvh
/Pär
Postad 20 April 2008 - 11:19
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Lite OT, men i vilket fall som helst så gäller det HC6000 och gul/grönfärgningen. Har själv en HC6000 och uppfattar inget av denna "missfärgning", men läser recensioner och inlägg som här ovan som klart redovisar "missfärgningen".
Men det finns också en uppsjö av recensioner och inlägg som inte ser dessa problem. Kan det vara så att vi uppfattar detta med färgrymd så olika, eller vad är orsaken? Kan det vara ett "audiofil"-syndrom, d.v.s. att de skillnader som dom uppfattar märker inte "medelsvensson", eller vad tror ni?
Oaktat detta handlar det som i allt annat att själv avgöra vad man tycker om projecerad bild och jag tycker HC6000 har en fantastiskt bra bild. Jag kan också konstatera, om man ska vara lite självkritisk, att det lätt blir lite Volvo- kontra SAAB-diskussion över det hela ibland.
//Chpal
Var och kollade på projjar igår och såg bland annat TW2000 och HC6000. Grönsticket gällande Mitsubishi såg jag tydligast på HC4900. Det var dock klart mindre på HC6000. Hade jag inte haft en referens-bild (i detta fallet TW2000) att byta fram och tillbaka mellan hade jag troligen inte sett det alls, men iom att jag nu hade det så märktes det. Kan också säga att jag tyckte HC6000 var skarpare än TW2000 (som inte för den delen var oskarp utan snarare mjukare). Enligt mig vinner TW2000 ändå på svärta, tryck och färg. Det är nog första gången jag ser en LCD med en svärta jag föredrar framför en DLPs (jämförde med Infocus IN81). Det enda jag personligen kan säga vara negativt med TW2000 om jag måste är som någon nämt att den inte är helt tyst. TW2000 rockar enligt mig
Postad 20 April 2008 - 19:30
gyllis
-
gyllis
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Jag har ganska nyligen införskaffat en TW-2000, projektor nummer fem. Underbar bild som blir bättre efter kalibrering. Jämförde med flera andra projar på Hemmabiocenter på Lidingö. Grymt bra butik! Rekommenderas varmt.
En nackdel med TW-2000 är att den låter. Inte fläkten, om man kör i lågt läge. Det som hörs är autoiris när den jobbar. Ljudet påminner lite om hur en hårddisk låter när den jobbar. Jag hade projektorn på en hylla ovanför huvudet först men det lät för mycket, hyllan förstärkte ljudet lite. Då tog jag mitt gamla SMS-stativ och satte projen i taket, då lät det mindre men man hör ändå autoiris lite. I och med att ljudet är så oregelbundet så hörs det mer. I tysta partier av filmer, inte annars.
Redigerat av gyllis, 20 April 2008 - 19:30.
Postad 20 April 2008 - 19:39
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Ja, är man känslig mot ljud under filmtittande så bör man kanske inte köpa en TW-2000. Det är ju trots allt mycket pengar, och för mig som faktiskt är känslig mot irreterande ljud så känns inte TW-2000 så intressant för över 30.000. Jag tappar såklart lite i bildkvalitè genom att välja en annan projektor, men i det långa hela så vet jag att jag kommer bli mer nöjd.
Men grattis till er som klarar av att lyssna på denna typen av ljud under en film. Önskar att jag också gjorde det.
Redigerat av belzebubb, 20 April 2008 - 19:44.
Postad 20 April 2008 - 21:09
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag har ganska nyligen införskaffat en TW-2000, projektor nummer fem. Underbar bild som blir bättre efter kalibrering. Jämförde med flera andra projar på Hemmabiocenter på Lidingö. Grymt bra butik! Rekommenderas varmt.
En nackdel med TW-2000 är att den låter. Inte fläkten, om man kör i lågt läge. Det som hörs är autoiris när den jobbar. Ljudet påminner lite om hur en hårddisk låter när den jobbar. Jag hade projektorn på en hylla ovanför huvudet först men det lät för mycket, hyllan förstärkte ljudet lite. Då tog jag mitt gamla SMS-stativ och satte projen i taket, då lät det mindre men man hör ändå autoiris lite. I och med att ljudet är så oregelbundet så hörs det mer. I tysta partier av filmer, inte annars.
Ring HBC och hör med dom om detta anses som normalt, själv har jag nämligen aldrig hört autoirisen på min TW-2000 - den är absolut knäpptyst. Det kan ju vara ett fel som Epson kan åtgärda? Däremot är fläkten helt klart hörbar i tysta partier, dock långt ifrån vad jag tycker är störande. MVH Jonsod
Postad 20 April 2008 - 21:19
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Ja, är man känslig mot ljud under filmtittande så bör man kanske inte köpa en TW-2000. Det är ju trots allt mycket pengar, och för mig som faktiskt är känslig mot irreterande ljud så känns inte TW-2000 så intressant för över 30.000. Jag tappar såklart lite i bildkvalitè genom att välja en annan projektor, men i det långa hela så vet jag att jag kommer bli mer nöjd.
Men grattis till er som klarar av att lyssna på denna typen av ljud under en film. Önskar att jag också gjorde det.
I mina öron beskriver du projektorn som om det skulle vara ett xbox360, använder du inga högtalare när du ser på film? Jag respekterar och har förståelse för om du är känslig och av det skälet väljer en tystare projektor men den bild du målar upp stämmer dåligt med min. Men visst, projektorn har en fläkt och den är hörbar (när högtalarna är tysta eller vid relativt låg volym), dock är inte problemet mycket större än så. Jag rekommenderar alla som eventuellt är intresserade av projektorn att själva åka och titta och lyssna på den för att bilda sig en egen uppfattning... MVH Jonsod
Postad 20 April 2008 - 22:45
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
I mina öron beskriver du projektorn som om det skulle vara ett xbox360, använder du inga högtalare när du ser på film? Jag respekterar och har förståelse för om du är känslig och av det skälet väljer en tystare projektor men den bild du målar upp stämmer dåligt med min. Men visst, projektorn har en fläkt och den är hörbar (när högtalarna är tysta eller vid relativt låg volym), dock är inte problemet mycket större än så.
Jag rekommenderar alla som eventuellt är intresserade av projektorn att själva åka och titta och lyssna på den för att bilda sig en egen uppfattning...
MVH Jonsod
Nej ljud i närheten av xbox 360 är det ju inte men i tysta partier så är det dock hörbart. Om det är irriterande är väl upp till var och en att avgöra, precis som jag skrev ovan.
Redigerat av belzebubb, 20 April 2008 - 23:47.
Postad 20 April 2008 - 23:50
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Om det är irriterande är väl upp till var och en att avgöra, precis som jag skrev ovan. Hur mycket du nu än håller din TW-2000 kär så kan du inte påstå att ljudet inte skulle vara en ganska stor nackdel.
Jag håller fullständigt med om att det är upp till var och en att bedömma. Jag vet inte var du skrev det ovan men jag vet att jag skrev just det i mitt förra inlägg. För mig är som sagt inte ljudet från TW2000 störande och därför inte heller en nackdel, däremot kan jag förstå om känsliga tittare som du tycker det. Nog om detta för min del, jag tror jag har redogjort min ståndpunkt så gott det går. Förresten handlar inte mina inlägg om vad jag personligen håller kärt, jag gör vad jag kan för att hjälpa människor på forumet genom att tillhandahålla en så objektiv men framförallt så korrekt information som möjligt. MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 21 April 2008 - 00:50.
Postad 21 April 2008 - 05:20
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Antikrizt - vart i landet bor du? Skulle vara kul att köra sida vid sida mot min för att se lite hur den spelar idag.
Perra: Vart handlar man fästet? Mitt sms MÅSTE ut...
Postad 21 April 2008 - 06:08
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Perra: Vart handlar man fästet? Mitt sms MÅSTE ut...
I Stockholm hittar du det t ex på hemmabiocenter  mvh /Pär
Postad 21 April 2008 - 07:50
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Antikrizt - vart i landet bor du? Skulle vara kul att köra sida vid sida mot min för att se lite hur den spelar idag.
Är det jag som är Antikrizt??  Jag bor i Hammarbyhöjden, Stockhollm iaf. En liten shootout vore ju superkul!
Postad 21 April 2008 - 12:03
gyllis
-
gyllis
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Den enda projektor jag hört som är tystare än TW-2000 är HC-6000 men den har en gulgrön bild i stället. Man måste välja.
Postad 21 April 2008 - 13:08
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Är det jag som är Antikrizt?? Jag bor i Hammarbyhöjden, Stockhollm iaf. En liten shootout vore ju superkul! 
Det var nog en freudansk felsägning  Jag är i norrort - skall vi köra en shootout någon dag? Hur känner du?
Postad 21 April 2008 - 18:41
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Den enda projektor jag hört som är tystare än TW-2000 är HC-6000 men den har en gulgrön bild i stället. Man måste välja.
Jag håller med om detta. Skillnaden var rätt marginell. Men åk till HBC. Dumt att ha sånna här spöken och fundera på.
Postad 21 April 2008 - 20:56
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag kan inte hålla mig längre och jag är part i målet och det är lite OT, men i alla fall.
Jag stör mig enormt på er som skriver att HC6000 har en gulgrön bild, det är inte att ge en objektiv beskrivning av bilden. Det finns inte en människa som sett min projektorbild som säger att den har gulgrön bild. Det handlar om att när man ställer upp HC6000 bredvid en annan bra projektor, så ser man att bilden drar åt det gulgröna hållet när man jämför exvis med TW2000, om man ska be någon beskriva skillnaden. Läs exempelvis vad som står i Havocsi blogg om HC6000. Hade den haft gulgrön bild som en del beskriver här borde detta ha framgått. Detta handlar om nyanser, men som fått orimligt stora proporttioner.
Jag hukar redan inför kommande ordväxling angående detta, men jag föreslår att vi startar en ny tråd i så fall.
//Chpal
Postad 21 April 2008 - 21:25
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Ser inte riktigt vad du stör dig på. Om bilden har grön-stick i jämförelse med t.ex tw2000 är det fel att säga det då? Är det då även fel av mig att säga att HC6000 är skarpare i jämförelse med TW2000 om jag tycker det?
Postad 21 April 2008 - 22:30
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag kan inte hålla mig längre och jag är part i målet och det är lite OT, men i alla fall.
Jag stör mig enormt på er som skriver att HC6000 har en gulgrön bild, det är inte att ge en objektiv beskrivning av bilden. Det finns inte en människa som sett min projektorbild som säger att den har gulgrön bild. Det handlar om att när man ställer upp HC6000 bredvid en annan bra projektor, så ser man att bilden drar åt det gulgröna hållet när man jämför exvis med TW2000, om man ska be någon beskriva skillnaden. Läs exempelvis vad som står i Havocsi blogg om HC6000. Hade den haft gulgrön bild som en del beskriver här borde detta ha framgått. Detta handlar om nyanser, men som fått orimligt stora proporttioner.
Jag hukar redan inför kommande ordväxling angående detta, men jag föreslår att vi startar en ny tråd i så fall.
//Chpal
Allltså detta beror helt vart man sätter sina krav på sin utrustning. Men visst så kommer man nog inte märka det gula om man inte har en referens. Men faktum det är ju bara att kolla på dess gammutkurva samt sätta den mot en projektor som har en bra representerad färgskala så ser man det grön/gula sticket som jag själv upplever som riktigt illa. Att du inte märker att den är gul i nyansen har jag full förståelse för. Objektivt, subjektivt, relativt är många fina ord som betyder olika för varje person. Sedan är det ju frågan om man vill att det ska vara en optimal naturlig bild etc. Men som du säger denna disskution kan föras i ett helt annat forum. Men kan lobba för dig och säga att HC6000 är helt klart inte något man ska räkna bort. Men för mig vilket är den som ska välja projektor har denna gått bort pga av att jag ser inte hur man helt ska kunna kalibrera bort det gula sticket. Men sedan är jag kräsen också. Fan grabbar startade inte tråden för att vi skulle hänga upp oss på detaljer, utan för att jag skulle hitta en projektor. Kan vi inte håla detta seriöst. Pallar inte med för mycket "religon"-snack. För och emot gult i HC6000 är nu dokumenterat. Inge mer snack om den saken. Samt disskutioner om ljudet på tw-2000, kontra panasonic och HC6000 känns avklarat också. När det gäller sånt här är det alltid Hands-on som gäler. Vi är alla olika känsliga. Det som är intressant nu i nästa steg är duken kontra projektorn. Är det skillnader i märke osv? Duger de ramspända King Ping dukarna till dessa projektorer eller måste man lägga halva projektorpriset på en duk? Vi såg alla SI Screens bilderna och det bevisar ju att dukar har en påverkan. Vilka dukar passar då till dessa projektorer. Kan det kanske visa sig att en specifik projektor med en speciell duk kan rent ekonomiskt vara bättre än en dyrare projektor med en annan duk? *spekulerar* Projektorer som är fortfarande intressanta FÖR MIG är: Epson TW-2000 Panasonic PT AE 2000 BenQ w5000Väntar på att få testa Optoma hd80 innan jag gör ett återbesök på HBC för att testa alla projektorer igen innan jag verkligen bestämmer mig. Inom två veckor ska jag ha bestämt mig vilken jag ska köpa. Jagska även införskaffat duk i samma veva. Förhoppningsvis kan man pruta  . För mycket drabbel nu. Religon kan vi ta på PM.
Postad 21 April 2008 - 22:40
Sur gubbe
-
Sur gubbe
-
Användare
-
-
240 inlägg
Mig veterligen har inte HC6000 ett "stick" av grönt och gult, men den har en färgrymd som ger övermättade grön- och gul-toner. Det vill säga att redan gröna och gula toner återges starkare än de borde. En egenskap rätt många projektorer har, även Epsons innan de kalibreras. Sådant här brukar bara upptäckas vid direkt jämförelser med projektorer med korrekt färgrymd. Eller av personer med tränat färgseende.
Ett klassiskt grönstick av en störande karaktär som vem som helst kan se brukar bero på en avvikande gråskala. Färgtemperaturen kan ligga korrekt kring 6500K (färgtemp styrs av rött/blått) men projektorn följer inte D65 (vilket också omfattar korrekt nivå av grönt). Jag har inte sett eller hört talas om detta på HC6000 men om det finnes hos enskilda exemplar är det sådant som en riktigt utförd kalibrering åtgärdar eftersom detta ska omfatta just en D65-kalibrering.
Postad 22 April 2008 - 05:59
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Och det är bara 1080-projektorer som är intressanta för dig?
Postad 22 April 2008 - 07:43
chpal56
-
chpal56
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Till Färne vill jag säga att jag för min del lägger ner "religionen" och önskar dig lycka till med ditt projektorköp. Hoppas bara inte att dina dukfrågor ska ge upphov till ytterligare "religionsfrågor".
Till "Sur gubbe" att du betydligt bättre beskriver det jag försökte säga.
Till sist kan man väl avslutningsvis säga att det finns ett otroligt engagemang kopplat till i de flesta fall en stor kunskap när det gäller detta område. Det är många som gärna stiger upp på barrikaderna och försvarar sina synpunkter.
Det borgar för goda möjligheter att få råd och dåd inför sina inköp. Men (jag tror faktiskt alla är överens om detta) kontrollera först själv hos någon seriös handlare vad dina egna ögon och öron säger dig innan köp.
//Chpal
Postad 22 April 2008 - 07:46
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Först, tack för de fina orden om oss av många här. Det värmer och får oss att arbeta ännu hårdare på att försöka se till att ge en objektiv bild på olika projektorer och tekniker.  Mig veterligen har inte HC6000 ett "stick" av grönt och gult, men den har en färgrymd som ger övermättade grön- och gul-toner. Det vill säga att redan gröna och gula toner återges starkare än de borde. En egenskap rätt många projektorer har, även Epsons innan de kalibreras. Sådant här brukar bara upptäckas vid direkt jämförelser med projektorer med korrekt färgrymd. Eller av personer med tränat färgseende.
Ett klassiskt grönstick av en störande karaktär som vem som helst kan se brukar bero på en avvikande gråskala. Färgtemperaturen kan ligga korrekt kring 6500K (färgtemp styrs av rött/blått) men projektorn följer inte D65 (vilket också omfattar korrekt nivå av grönt). Jag har inte sett eller hört talas om detta på HC6000 men om det finnes hos enskilda exemplar är det sådant som en riktigt utförd kalibrering åtgärdar eftersom detta ska omfatta just en D65-kalibrering.
En färgrymd som ger övermättnad åt något håll påverkar faktiskt bilden nästan mer än en felaktig gråskala gör, eftersom det inte går att få bort. Den HC6000 som flera kommenterat här har en helt korrekt gråskala inom dE2 från 20-100IRE och det lite gulgröna som många ser ligger helt i gamuten. Det blir dock mest tydligt när man jämnför med en referens som har en perfekt gamut och gråskala, utan en sådan referens tror jag inte att ett icke tränat öga skulle känna att bilden drog åt det hållet. Jag håller HC6000 som en mycket bra projektor, men den tenderar till att överstyra lite. Skärpereglaget behöver dras ner till -4 innan man får bort ringning i bilden och gråskalan är väldigt skruvad out of the box. Men kalibrerar man in den ger den en fin välavvägd bild, med som sagt en lite övermättad gamut. Med TW2000 har Epson verkligen lyckats få till näst intill allt med en projektor, den har i princip den bästa svärtan av alla projektorer med bra ansikontrast samtidigt vilket är ovanligt för en LCD (eller snarare obefintligt tidigare), den har en väldigt fin skärpa och den går att kalibrera in till perfektion. Om jag saknar något skulle det väl vara aningen mera tryck när den är kalibrerad, men den uppnår faktiskt ca 12fL på en 200cm duk vilket är bättre än många. Går man däremot upp mot referensen Samsung A800B så ser man att den saknar lite, men å andra sidan är det den bästa projektor jag sett oavsätt prisklass.
Postad 22 April 2008 - 09:29
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
tw-2000 har väl manuell inställning av zoom och fokus, borde bli jobbigt om man kör med 2.35:1 duk då jämfört med tex Panasonic ae-2000. Eller rekommenderas inte 2:35 än så länge? Själv är jag grymt sugen  Testkör på väggen nu.
Postad 22 April 2008 - 19:15
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
2.35:1 med en anamorfisk lins isåfall
Redigerat av Dreadlock, 22 April 2008 - 19:15.
Postad 22 April 2008 - 21:25
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Till Färne vill jag säga att jag för min del lägger ner "religionen" och önskar dig lycka till med ditt projektorköp. Hoppas bara inte att dina dukfrågor ska ge upphov till ytterligare "religionsfrågor".
Till "Sur gubbe" att du betydligt bättre beskriver det jag försökte säga.
Till sist kan man väl avslutningsvis säga att det finns ett otroligt engagemang kopplat till i de flesta fall en stor kunskap när det gäller detta område. Det är många som gärna stiger upp på barrikaderna och försvarar sina synpunkter. Det borgar för goda möjligheter att få råd och dåd inför sina inköp. Men (jag tror faktiskt alla är överens om detta) kontrollera först själv hos någon seriös handlare vad dina egna ögon och öron säger dig innan köp.
//Chpal  heheh jo det är sant. Tror du fattar vad jag menar med religonen också. Vet bara hur det är när man själv letar vettigt i forum. Jobbigt att läsa onödiga meningar =). Var och kollade på Hbb idag och jämförde Optoma Hd80 jämfört med en Tw-2000. Optoman hade mindre än 100 timmar på sig och var inte kalibrerad. tyvärr måste jag säga. Men jag fick en känsla för hur den ändå presterade även fast jag tyckte det var väldigt svårt att se skillnaderna mellan projektorna på samma sätt som hos HBC. Nummer ett så visade sig att jag efter ett tag faktiskt började reagera på regnbågseffekter när jag tittade bort och mot bilden igen. När jag väl insåg detta så blev det mycket störande och kunde inte låta bli att leta efter detta fenomen. Försökte sluta men var svårt. Sedan såg jag lite släpningar när det blev stora kontrastskillnader i bilden. Npgot jag inte uppfattade på LCD projektorerna. Skärpan var riktigt bra på Optoman och svärtan också. Färgåtergivningen vågar jag inte säga så mycket om pga av att den inte var kalibrerad. Projektorn var inte så tyst. Panasonic pt ae 2000 var riktigt mycket tystare, likt tw-2000. Vete sjutton om tw-2000 egentlgein levde om så det snack vi hade om tidigare. Reagerade inte alls på samma sätt denna gång. Optoman levde väl kanske inte heller om så att man störde sig på det när man har ljud på. Men ja den lät lite som min relativt nya Hp laptop typ. Nackdelen med Optoma var mest att den inte kändes så flexibel när det gäller lenskift. Kan inte ha den stående på hyllan på höjden 2.5 meter. För lenskiften är bara åt ett håll och skulle då projicera bilden rakt upp i taket. Denna projektor måste sitta upp och ned eller rakt på. Detta var nådastöten för mig som likt många här vill fixa saker på sitt sätt och helst snyggt. just att jag kände mig trängd till att anpassa mig allt för mycket till projektorn, regnbågseffekterna + ljudnivån gjorde att jag räknade bort denna. Projektorn i sig är faktiskt riktigt grym men passar inte de behov jag har. Står nu mellan panasonic pt ae 2000 och Epson tw 2000. Kommer att göra ett besök till på HBC för att se att mina antagande var korrekta innan jag slår till. Kanske får en ny uppenbarelse =). Vad det kommer att bli beror mycket på vilket paketpris jag kommer att få på grejerna. Redan fått några bud och ser vad som passar mig bäst. Att köpa projektor är lite som att leta jobb har jag märkt (Intervjuer, pengar, känsla, framtid). Nu behöver jag en duk till detta. Kommer att köra ramspänt till 90%. storlek 193 cm i bredd (88 tum). Någon som kan ge mig tips på detta nu innan jag slår till. Kommit fram till att ramen ska vara svart och luddig för att undvika reflektion. Sedan finns det behandlade dukar vilket ska motverka UV-ljus osv. Någon si screen lär man ju inte ha råd med. Någon som har en ide hur det skulel kunan fungera den där tekniken? Sortera bort frekvenser och fel ljusvinklar kan ju ske på några sätt. Skulel man inte kunna använda sig av polariseringsfilter framför duken? Eller lager av olika dukar med hål igenom. Eller pyramidformade mönster.. Hur svårt kan det vara med ett material. Käns ju inte direkt som rocket science. Tips på kablar? Köper inom 2 veckor har jag bestämt. Känns pepp som fan! Passar grymt bra för då har jag lagt fram mitt examensarbete om HDR anpassat för produktion. Så less på att skriva om dynamiskt omfång. ska bli skönt att få uppleva lite dynamiskt omfång istället =)
Postad 22 April 2008 - 22:31
JohanWa
-
JohanWa
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag hade i princip bestämt mig för att köpa en TW2000 eftersom den blivit så lovordad.
Beställde tid på hembiobutiken för demo av AE2000, TW2000, W5000 och HC6000.
Jag blev förvånad över att jag inte tyckte TW2000 var bäst.
TW2000 hade den absolut bästa svärtan men jag tycker att den kändes oskarp och mörk.
Kommer ihåg en scen i Casino Royal filmad utomhus med blå himmel och sol som såg ut som en
molnig dag på TW2000. Jag vet att TW2000 skall vara den mest ljusstarka bland projektorerna.
HC6000 var den som jag fastnade för med dess otroliga skärpa och djup i bilden.
Jag antog att TW2000 var dåligt kalibrerad och fick den demad på HembioConsult med samma mörka
intryck.
På torsdag skall jag få samma projektorer demade igen på hembiobutiken (måste vara säker på att jag gör ett köp som jag inte ångrar).
Postad 23 April 2008 - 11:47
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Jag hade i princip bestämt mig för att köpa en TW2000 eftersom den blivit så lovordad. Beställde tid på hembiobutiken för demo av AE2000, TW2000, W5000 och HC6000. Jag blev förvånad över att jag inte tyckte TW2000 var bäst. TW2000 hade den absolut bästa svärtan men jag tycker att den kändes oskarp och mörk. Kommer ihåg en scen i Casino Royal filmad utomhus med blå himmel och sol som såg ut som en molnig dag på TW2000. Jag vet att TW2000 skall vara den mest ljusstarka bland projektorerna. HC6000 var den som jag fastnade för med dess otroliga skärpa och djup i bilden. Jag antog att TW2000 var dåligt kalibrerad och fick den demad på HembioConsult med samma mörka intryck. På torsdag skall jag få samma projektorer demade igen på hembiobutiken (måste vara säker på att jag gör ett köp som jag inte ångrar).
Skärpan reagerade jag också på när jag jämförde HC6000 och TW2000. I en perfekt värld skulle jag vilja ha en TW2000 men med HC6000's skärpa.
Postad 23 April 2008 - 20:00
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag hade i princip bestämt mig för att köpa en TW2000 eftersom den blivit så lovordad. Beställde tid på hembiobutiken för demo av AE2000, TW2000, W5000 och HC6000. Jag blev förvånad över att jag inte tyckte TW2000 var bäst. TW2000 hade den absolut bästa svärtan men jag tycker att den kändes oskarp och mörk. Kommer ihåg en scen i Casino Royal filmad utomhus med blå himmel och sol som såg ut som en molnig dag på TW2000. Jag vet att TW2000 skall vara den mest ljusstarka bland projektorerna. HC6000 var den som jag fastnade för med dess otroliga skärpa och djup i bilden. Jag antog att TW2000 var dåligt kalibrerad och fick den demad på HembioConsult med samma mörka intryck. På torsdag skall jag få samma projektorer demade igen på hembiobutiken (måste vara säker på att jag gör ett köp som jag inte ångrar).
Frågan om du och jag ska hålla varandra i händera och göra detta samtidigt. Intressant vinkling du har. Skulle gärna möta upp dig på HBC. Har min rekning kvar innan jag bestämmer mig. Och tror dina åsikter kunde vara bra att ha brevid sig när man kollar. Framförallt för att du befinner dig i EXAKT samma sits som jag. Men på HBB så var TW-2000 inte kalibrerad och det var stor skillnad från den kalibrerade på HBC. Men förstår verklgien inte att du kunde uppleva den oskarp. Testade stillbilder på alla projjarna mot denna och det var bara tw-2000 som hade en skarp bild ut mot kanterna. Samt så bevarade den svärtan bättre ut mot kanterna. Testa en scen med djup i bilden. Över en gata med massa folk nära och långt ifrån... Skärpan reagerade jag också på när jag jämförde HC6000 och TW2000. I en perfekt värld skulle jag vilja ha en TW2000 men med HC6000's skärpa. 
Jo HC6000 skärpa är faktiskt riktigt bra! Men hur upplevde du det gula "stiket"? Fan måste dubbelkolla allt igen för att inte vara osäker.
Postad 23 April 2008 - 20:39
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
HC6000 är ordentligt överdriven i skärpereglaget och ställer man inte in det korrekt kommer den att artificiellt upplevas som skarpare. Dens skärpereglage är inte korrekt förens vid ca -4, så när ni demar den så kan ni ju alltid ta en titt på vad den är inställd på. Med det sagt har HC6000 mycket bra optik och skärpa, men TW2000 är i princip i paritet med den.
Man kan lätt se om en projektor överstyr eller inte via att använda tex DVE HD Basics och ställer skärpan via dens kalibreringsmönster, där ser man direkt om man introducerar artificiell skärpa eller ej.
Postad 23 April 2008 - 20:54
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
HC6000 är ordentligt överdriven i skärpereglaget och ställer man inte in det korrekt kommer den att artificiellt upplevas som skarpare. Dens skärpereglage är inte korrekt förens vid ca -4, så när ni demar den så kan ni ju alltid ta en titt på vad den är inställd på. Med det sagt har HC6000 mycket bra optik och skärpa, men TW2000 är i princip i paritet med den.
Man kan lätt se om en projektor överstyr eller inte via att använda tex DVE HD Basics och ställer skärpan via dens kalibreringsmönster, där ser man direkt om man introducerar artificiell skärpa eller ej.
Hmmm, intressant, kanske att Mitsu gjort detta med mening för att öka intrycket av skärpa, har ej sett den så jag vet inte, men intressant att den har ringing i default.
Postad 24 April 2008 - 18:09
JohanWa
-
JohanWa
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har varit på hembiobutiken och kollat på projektorer igen. Var riktigt besviken på TW2000 förra gången.
Denna gången tycker jag att TW2000 presterade bäst. Projektorn var monterad mycket närmare duken denna gång och bilden fick mycket bättre tryck. Skärpan som jag tyckte var dålig förra gången var nu mycket bra.
Jag tycker att det är lite konstigt att ljusstyrkan blir så mycket lägre när projektorn står lite längre ifrån (det var inte så med HC6000). Kanske HC6000 kan bevara ljusstyrka bättre på längre kastavstånd tack vare bättre optik?
Jag tycker att TW2000 krävde att köras i lampläge "high" för att inte så mörk ut i bilden.
Hur kör ni TW2000 ägare era projektorer i "high" eller "low"?
Tycker att AE2000 var riktigt bra med och undrar om TW2000 verkligen är värd dom 9000:- som skiljer dom emellan.
Tyckte att TW2000 var lite orangefärgad.
Nu verkar det som det blir TW2000 ändå 
Vilken projektor lutar det emot Färne?
Postad 05 May 2008 - 00:10
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har varit på hembiobutiken och kollat på projektorer igen. Var riktigt besviken på TW2000 förra gången. Denna gången tycker jag att TW2000 presterade bäst. Projektorn var monterad mycket närmare duken denna gång och bilden fick mycket bättre tryck. Skärpan som jag tyckte var dålig förra gången var nu mycket bra. Jag tycker att det är lite konstigt att ljusstyrkan blir så mycket lägre när projektorn står lite längre ifrån (det var inte så med HC6000). Kanske HC6000 kan bevara ljusstyrka bättre på längre kastavstånd tack vare bättre optik? Jag tycker att TW2000 krävde att köras i lampläge "high" för att inte så mörk ut i bilden. Hur kör ni TW2000 ägare era projektorer i "high" eller "low"? Tycker att AE2000 var riktigt bra med och undrar om TW2000 verkligen är värd dom 9000:- som skiljer dom emellan. Tyckte att TW2000 var lite orangefärgad. Nu verkar det som det blir TW2000 ändå  Vilken projektor lutar det emot Färne?
Intressant inlägg. JO till saken. Det lutar eller rättare sagt blir en TW-2000 nu. =) Ska hämta den imorgon måndag. =). Har mätt allt nu och allt ska fungera måttmässigt. Det intressanta var att jag gjorde ett sista besök på HBC innan jag bestämde mig för projektor. Jämförde nu alla projektorer mot dyrgripen Samsung SP-A800B istället för mot Epson TW-2000. Då slog det mig faktiskt att den projektorn som jag satta på andraplats och hyllade lite, alltså Panasonic pt-ae2000 inte var så färgkorrekt som jag tyckte den var innan. Kollade på en solnedgångscen och då var den var faktiskt rätt lik HC6000 i sin överdrivna gul-stick (som vi nu kallade detta  ). Med det i åtanke så tycker jag man nästan ska fundera om HC6000 med sin skärpa kan vara ett najsigare köp. Samt verkar det vara så att jag hört rykten om att panasonicen inte kanske håller kvalite-måtten lika bra som många andra projektorer. Men det där håller jag mer eller mindre osagt. Det jag märkte när jag körde alla projektorer mot samsung var att de alla fick råspö men att det egentligen endast var billiga Benq w5000 och Epson tw-2000 som kunde ge lite av en fajt. I överlag så kändes tw-2000 som en ljussvagare Samsung SP-A800B. Så hade jag haft pengar som trollet Kamprad så hade jag gått på en Samsung SP-A800B utan att tveka. Ja Epson var helt klart bättre än de andra projektorerna i 20 0000 - 30 0000 kr klassen. Något som faktiskt förvånat mig än i dag. LCD, Vad ÄR DE? DLP var ju the shit alla dessa år. Spelplanen verkar helt klart ha ändrat sig. Enligt mig så är den värd 9 000 kr mer med tanke på att den är så pass jämn på alla fronter. Den ger ett bra intryck och jag kan inte tänka mig att man känner att Epson ger en ett känsla att man borde köpte något annat. Något jag känner en Benq eller panasonic skulle fått mig att känna. Som sagt känslan att vara nöjd är ibland värt några tusenlappar. kanske inte 9 stycken men helt klart 4. =) Gillar man DLP och alla dess för men även dess jobbiga otympliga nackdelar, gigantiska och fula design så skulle man nog satsa på en Benq w5000. Men käner man att man inte klarar med detta och inte har råd med en Samsung SP-A800B så är enligt mig Epson tw-2000 ett bra val. Insett nu när jag kollat att det är mer eller mindre omöjligt att bestämma vad som är bäst. Det är så mycket smak/börsens storlek/ ljudnivåer som kommer in så att lita på vad någon i ett forum skriver är inte mer än en reflektion eller en morot i verkligheten. Besök HBC för att se hur saker beter sig och för att kunna ha referenser. Men kolla gärna prisbilden bland alla försäljare. Är väldigt lika men paketpriset kan skilja sig åt beroende på hur trevlig du uppfattar en ;p. Samt får men se vilken merservice varje ställe kan ge. Har nu valt att köpa hos HBC för att jag fick ett bra erbjudande av kompetent och trevlig personal. Samt att jag vet att går något sönder kommer det att ordna sig. Att killarna erbjuder billigare kalibrering hos folk som köper via dem bidrog även till mitt köp. Nu ska jag bara skaffa en ps3:a plus nått mediacenter så ska det bli riktigt grymt detta! by the way någon som vet vart man kan hitta fullhd mkv-material kan gärna skicka mig ett PM för vidare diskussion. INKÖPSLISTA  : Epson TW-2000 Adeo Plano 82" Velvet Vision White Pro Aerol Light 75 inkl Unislide (tak-Stativ) + kablar Efter Jobbet imorgon kommer jag att hämta detta och börjar mitt nya liv som projektor-ägare. Fattar mig inte på alla som tycekr jag skulle köpa en TV. Jajaj de ångrar sig nog snart =) Uppdrag slutfört! Tack så mycket för denna livligt härliga tråd! Hejsan alla!
Nu har jag äntligen besökt HBC. Allt gick bra tack vara gps i telefonen ;p. batteriet tog precis slut vid ingången. Måste säga att jag blev imponerad av deras kompetens och inredning. Påminde mig lite om inredningen på filmproduktionsbolaget syndicate entertainment, där jag en gång i tiden gjorde mitt exjobb om HDRi. Var riktigt kul att få prata med kompentent folk som vet vad bildbehandling är och har riktiga åsikter på djupet. pratade med Mattias där. Jävlgit najs kille att ha göra med. Fick tom skjuts hem. =) Fick bra feedback på mina tankar om det optimala digitala hemmet också.
Jajaj slut på trivia. Kollade på alla projektorer vi pratat om utom optoma hd80 vilket de inte har. Kom fram till mycket bra shit.
Detta är ett faktum. HC6000 är tyst som bara den. Princip ljudlös. Helt ok storlek. Pressar ifrån sig riktigt bra bild. Den känns skarp och jag kände mig nöjd. Skulle tagit denna rent prismässigt alla gånger om det inte varit att det gick i ett gult stick som tidigare kommenterades. Kan dock inte säga att det var ett gult stick. Snarare grön/gult filter över hela filmen. Fruktansvärt störande!!! Fattar inte vad de tänkte med när de gjorde det där färghjulet. går som sagt inte att kalibrera bättre än vad de gjort. Skulle inte köpa denna om jag nu inte gillar att se min värld genom ett par gula/gröna solbrillor.
Sedan kollade jag faktiskt in benq w5000 vilket var en mycket kompetent projektor. bra gammut jämförelsevis mot alla andra. men fan svärtan var grå. den var helt ok men klarar inte vad jag förväntar mig hos en DLP eller en projektor huvudtaget. lite suddig upplevde jag bilden med.
Sedan blev som sagt vinnaren Epson Tw-2000 (dryga 30 000) men rätt följt av enligt mig den otippade panasonic pt-ae2000. Epson tw-2000 går först och främst inte att göra med enligt mig floppen tw-1000. Epson knäckta alla lugnt på svärta (WOW, LCD som bräcker flera DLP-projektorer) och detaljrikedom. Epson tw2000 och panasonic pt-ae2000 var riktigt rättvisa mot gammuten och gav naturlig färgåtergivning. Dock så upplevdes Tw-2000 mycket naturligt mjukare i tonerna. Kändes verkligare på nått sätt. Panasoniven var helt klart den bästa projektorn i 20 000 kr klassen! NAckdelen är att den var tyvärr suddigare i bilden än vad Epson tw-2000 var.
Det man ska tänka på när man kolla på Tw-2000 är att den presterar skärpa och bra skärpedjup äver hela bilden. Leta tex upp ett klipp med djup i, som t.ex. en stor stadsscen med mycket detaljer och små prytlar (som ni säger i sthlm) så komemr ni märka skillnaden. Lika många linser så preserar de flesta projktorer en bra bild i mitten och sämre bild ju längre man närmare sig kanterna. Epson var näst intill oskiljaktig från centrum till kant. Alla andra projektorer i denna prisklass var inte i närheten.
min rankning blev:
1. Epson tw-2000 (+ skärpa,skärpedjup, svärta, gammut, naturlig bild | - fläkten kunde varit tystare, dyrast) 2. Panasonic pt-ae2000 (ok skärpa, svärta, gammut, 95% naturlig bild, tyst, bra pris | - nr 2 - skärpan bra men inte bäst) 3. Benq w5000 (+ ok gammut + prisvärd | - stor och ful som stryk, - dlp begränsningar - gav ändå gråaktig svärta fast dlp-teknik) 4. Mitsubishi HC6000 (+Skärpan var grym!, prisvärd, LJUDLÖS! | - grön/gul film över bilden!!! går aldrig att få denna projektor bra kalibrerar ty kommer med ett kasst färghjul ) 5. Epson tw-1000 (bry er inte om denna. för bantad helt klart, allt annat var ändå princip bättre)
Epson var bäst helt kalrt. Men skiten kostar ju 30 000 och panasonicen 22 000 typ. Väger hit och dit på detta. Har ok lön som civilare men fan det är ju ändå inga pengar man man spottar ut sig. Ska ju ha duk till detta samt kablar och montering. Börjar fundera på hur jag ska göra. Är totalt freak när det gäller kvalite. Har jag bestämt mig så lever jag hellre som student igen än har något jag inte är nöjd med. fan svårt detta. vill ha tw-2000 men frågan är om det är rimligt och värt pengarna. kanske bättre att lägga det på en komplement-tv vid sängen =)
Tar gärna lite diskussion runt detta.
Postad 05 May 2008 - 00:56
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Färne roligt att du har hittat något som passar dig och att du är nöjd. Dock tycker jag att du ska blåsa på med lite mer än 82'' om du vill ha någon bioupplevelse  Sålänge du nu inte sitter 2-2.5 meter ifrån duken. Då är det väl helt OK.
Redigerat av belzebubb, 05 May 2008 - 01:00.
Postad 05 May 2008 - 01:12
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Färne roligt att du har hittat något som passar dig och att du är nöjd. Dock tycker jag att du ska blåsa på med lite mer än 82'' om du vill ha någon bioupplevelse Sålänge du nu inte sitter 2-2.5 meter ifrån duken. Då är det väl helt OK.
Jo jag vet. Men sitter 3.2 meter från väggen. Har en etta med kök på 33 kvadrat. har exakt 2 meter mellan mina högtalare. en 82" duk ger 183 cm i bredd på duk + 17 i ram = 2 meter stor ramspänd duk. Kan inte flytta den vänstra högtalaren mer åt vänster för då skiter sig ljudet helt eller kommer min högtalare stå 1 meter utanför min lägenhet 4 våningar upp  . Vet som sagt inte hur man ska lösa detta. HAR jag duken ovanför mina stativare (piPs på tillhörande stativ) så blir det duken för högt upp helt enkelt.. Men jag håller med 100" eller större hade ju varit trevligt. Men vad ska man göra åt detta. Byta stad så att man har råd att skaffa större lya?
Postad 05 May 2008 - 01:23
Färne
-
Färne
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jo jag vet. Men sitter 3.2 meter från väggen. Har en etta med kök på 33 kvadrat.
har exakt 2 meter mellan mina högtalare. en 82" duk ger 183 cm i bredd på duk + 17 i ram = 2 meter stor ramspänd duk. Kan inte flytta den vänstra högtalaren mer åt vänster för då skiter sig ljudet helt eller kommer min högtalare stå 1 meter utanför min lägenhet 4 våningar upp .
Vet som sagt inte hur man ska lösa detta. HAR jag duken ovanför mina stativare (piPs på tillhörande stativ) så blir det duken för högt upp helt enkelt..
Men jag håller med 100" eller större hade ju varit trevligt. Men vad ska man göra åt detta. Byta stad så att man har råd att skaffa större lya? 
Hmm mätte.. nej men på 2.9 meter befinner sig min skalle från duken =)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|