Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DMM begår lagbrott! Läs här vad en jurist inom patenträtt säger.

54 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 April 2008 - 19:59

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

MAC addressen börjar alltid på 00:09:34 på orginalboxarna så är det fel då är det inte en äkta dreambox...

Min erfarenhet från tillverkning av utrustning med MAC-adresser är att det lätt sker misstag. Programmeringen av MAC-adressen får ofta skötas lite utanför den vanliga produktionslinan vilket ökar risken för tabbar och inte ens om man bara har egen produktion blir det alltid rätt. I en fabrik som har tillverkning åt mängder av uppdragsgivare (kanske rentav tillverkar kloner) med egna MAC-adressblock lär det inte vara mindre risk för strul. Med andra ord skulle det förvåna mig om det inte fanns äkta boxar med fel MAC-adress. Om min teori stämmer så kommer DMM naturligtvis att hjälpa de som drabbas, men det handlar ju inte för kunden om att bara lyfta luren så står en installatör med en ny box utanför dörren inom en timme. Det blir ju ofelbart en del strul och ett längre eller kortare avbrott utan en fungerande box. Även om det kanske bara är en handfull boxar det handlar om, är det verkligen värt det för DMM?

Dom har försökt få stopp på tillverkning i kina av dessa kloner men har misslyckats så det här var enda sättet att göra nåt åt problemet + att alla som säljer dom kommer bli polisanmälda...
DMM har ju lovat att hjläpa alla som har kloner om dom hjälper till att få fast alla som säljer dom...

Om detta var den enda metod de kunde komma på så är det ett tragiskt vittnesmål om hur det står till hos DMM, och att de sedan verkligen genomförde planen understryker bara detta.
Frågan är om någon med en klon är intresserad av att hjälpa DMM.

Postad 25 April 2008 - 08:17

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Nej, den jämförelsen håller inte:
Det satt inte Netgear FW i din D-Link när du köpte den. Boxar har sålts med Gemini förinstallerat.
Den senaste Netgear FWn startar inte snällt på din D-Link för att senare aktivera kod som brickar APn.

Där slår du ju själv huvut på spiken. Dlink säljer med sin egen firmware, vilket klontillverkare inte gjorde. DMM firmware är ju över huvud taget inte tänkt att fungera på något annat än sina lådor.

Bästa för 3 åringens pappa är att ta med den gråtandes 3 åringen till återförsäljaren som sålt kloner B)

Postad 25 April 2008 - 08:26

Output
  • Output
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Jag har överhuvudtaget inte sett att någon klontillverkare yttrat sig, och jag förstår inte alls hur din jämförelse med Rolex går att applicera på situationen med Dreambox. Mig veterligen har Rolex aldrig agerat mot en kund som har en falsk Rolex, däremot mot tillverknings och distributionsled.

Och denna advokat, var tror du han får luft ifrån?? Sen finns det ngn annan gamal tråd här där en ÅF försvarar klonen och kopior.

Vad jag vill poängtera med Rolex är att de inte kommer att ge en ägare till en fake klocka, det är inte Rolex som ansvarar för hur en fake klocka fungerar och vid 4 års servicen kommer man om man tror att man har köpt en riktig stå där som ett fån.
Det är inte orginal tillverkaren man skall bli arg på, utan klon och fake tillverkaren eftersom de säljer saker inte är lagliga. DVS att sälja en DMM kopia eller klon med Gemini på är ett avtalsbrott gentemot DMM.

Så summan av detta är väl att en hel del ÅF nu står med skägget i brevlådan. Kunder är ursinniga och kräver pengar tillbaka, med all rätt. Rikta er ilska på dessa som lurat folk på pengar istället för på DMM som skyddar sina rättigheter.

Postad 25 April 2008 - 09:16

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Där slår du ju själv huvut på spiken. Dlink säljer med sin egen firmware, vilket klontillverkare inte gjorde. DMM firmware är ju över huvud taget inte tänkt att fungera på något annat än sina lådor.

Sorry, jämförelsen funkar inte ändå. Återigen, en oskyldig part drabbas när han gör något som han inte uppenbart behöver inse är fel, och till skillnad mot fallet med Netgear/D-Link så är det en avsiktlig handling från leverantören av firmware som sänker boxen.

Postad 25 April 2008 - 09:28

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Och denna advokat, var tror du han får luft ifrån??

Det vet vi nog lika lite om både du och jag, men för mig är det ett rent principiellt resonemang. Jag har inget med varken kloner eller äkta Dreambox att göra.

Vad jag vill poängtera med Rolex är att de inte kommer att ge en ägare till en fake klocka, det är inte Rolex som ansvarar för hur en fake klocka fungerar och vid 4 års servicen kommer man om man tror att man har köpt en riktig stå där som ett fån.

Självklart begär ingen att DMM skall ta något som helst ansvar för hur klonerna fungerar, men att leverera mjukvara med en tidsinställd bomb som slår ut kloner är en jäkla skillnad.

Det är inte orginal tillverkaren man skall bli arg på, utan klon och fake tillverkaren eftersom de säljer saker inte är lagliga. DVS att sälja en DMM kopia eller klon med Gemini på är ett avtalsbrott gentemot DMM.

Nja, kanske inte just avtalsbrott men nog är det olagligt, men det är DMMs jobb att jaga dessa skurkar. Att smussla ut kod som ######s med inte ont anande kunder för att använda dem som slagträ mot skurkarna gör att jag anser DMM förtjänar kritik.

Så summan av detta är väl att en hel del ÅF nu står med skägget i brevlådan. Kunder är ursinniga och kräver pengar tillbaka, med all rätt. Rikta er ilska på dessa som lurat folk på pengar istället för på DMM som skyddar sina rättigheter.

Jag önskar DMM all lycka i kampen mot oseriösa klontillverkare och återförsäljare, men de lär inte gå fria från kritik när de valt att agera på detta sätt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.