Jag mailade och frågade dem om amp/pre amp kortet ingår nyss. får se vad de säger.
Någon som vet om man kan lita på Alternate och köra pre-paid?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 23 January 2009 - 09:49
Lägg till 33.99€ i shipping cost vid C.O.D betalning (17€ shipping om man väljer pre-paid).
Jag mailade och frågade dem om amp/pre amp kortet ingår nyss. får se vad de säger. Någon som vet om man kan lita på Alternate och köra pre-paid? Postad 23 January 2009 - 12:56
FEL:Personen som sa att det var Alternate jobbar iaf på AMD och demar denna lösningen, så jag antar det.
Rättelse:Det var en annan person som sa det. Fast jag har ingen erfarenhet av dem, så var säker om du inte har råd att bli blåst. Själv körde jag en chansning med Compumusic, Google Checkout kändes ändå som ganska tillförlitligt. Redigerat av tqh, 23 January 2009 - 13:06. Postad 23 January 2009 - 13:26
Snyggt!! Du skulle inte kunna ta lite bilder på baksidan, dvs där anslutningarna finns? Postad 23 January 2009 - 14:24
Hur kan det stå Användarbetyg 7/10 på prisjakt, när du har gett en 9a tqh och du har det enda omdömet?
kungligt att det kommit till sverige, men det står inte om det ingår amp kort.. Postad 23 January 2009 - 14:49 Prisjakt har ändrat "omdömesfunktionaliteten" för att visa ett mer rättvist betyg. De lägger in ett dolt betyg 5, vilket innebär här att (5+9)/2 = 7. Om nästa ger den en 10:a blir det medelbetyg (5+9+10)/3 = 8. Detta innebär att en produkt som endast ett fåtal har dissat eller hissat inte får ett superlågt/-högt betyg då det är osäkert om betygen är rättvisande, medan en produkt som 100 hissat och 2 dissat får ett högt betyg då det uppenbarligen verkar vara en bra produkt. Postad 23 January 2009 - 17:00 5.1 innebär att det är förstärkaren. 7.1 försteget. Sedan måste någon mata in uppgifterna i prisjakts databas.. Postad 23 January 2009 - 17:16
Vad innebär försteg? Postad 23 January 2009 - 19:40
Funderade på nytt MB til min HTPC och såg denna tråd. Började läsa lite på AVS och detta MB ser klart intressant ut.
En sak jag undrar lite över. et verkar som man måste använda väldigt klena kablar till sina högtalare. Är det så? [edit] Menar givetvis för 5.1 systemet. Redigerat av Unregistered769b255e, 23 January 2009 - 19:41. Postad 23 January 2009 - 20:20 Njae, de jag har inkopplade nu motsvarar väl mellantjocklek, typ de man brukar ha till surroundhögtalarna. De gick i, men kanske inte så mycket grövre. Har inte provat med fetkablarna än. Jag tänkte dock ha ett permanent mellanled med kablar till högtalarterminaler, och då är iaf jag okej med den tjocklek jag använder nu. Anledning till det är att jag tycker plastblocket och dess skruvar ser lite bräckligt ut. Postad 26 January 2009 - 11:06
Lite matnyttigt om MSI Media Live Diva från AMD's blogg: http://blogs.amd.com...c-customer.aspx
Postad 27 January 2009 - 09:53
Tqh, fortfarande nöjd?
Jag är ruskigt sugen, men vill gärna känna mig säker på butiken jag handlar ifrån, och jag vill vara säker på att jag får kortet direkt, och inte får vänta i månader. Det har ju dykt upp en uppsjö av nätbutiker på prisjakt som säljer kortet, men tyvärr verkar det vara, i det flesta fall, en beställningsvara och leveranstiden inte ges förrän butiken har pratat med distributören. Den enda butiken som anger att de har i lager verkar ha mycket dåliga omdömen om just lagersaldon som inte stämmer och långa leveranstider.. kanske måste chansa på dem ändå snart.. EDIT: Nu kunde jag inte vänta längre, köpte ett från Multitronic, få se om de håller 4-5 dagars leveranstid som de lovar. Redigerat av ocho_, 27 January 2009 - 11:17. Postad 29 January 2009 - 20:57
Nu har jag kopplat in KEF2005.2 högtalarna till Divan. Jag körde först alla som fullrange, vilket låter bra, men basfattigt. Sen så kommer problemen. För att kunna använda bass-management så måste man ställa om till small och då låter det inte alls så vackert längre.
Efter flera timmar experimenterande (20:50 och jag har inte ätit middag) så hittar jag äntligen den magiska spaken som gör att ljudet låter bra igen. Bass-management har tydligen två lägen 'Office' och 'Home Theater'. Använd inte 'Home Theater'. Gör inte det. På något sätt förstör den diskant och bas (Jag misstänker också att den suger livslusten ur kroppen). Jag har fortfarande massa tweakande kvar för att få till ljudet rätt med äggen, men nu låter det riktigt bra igen. Redigerat av tqh, 29 January 2009 - 20:58. Postad 30 January 2009 - 00:13
Värt att veta om KEF's sattelitsystem är att de inte har några inbyggda delningsfilter. Så om man kör dem som fullrange finns det en risk att man har sönder elementen. Postad 30 January 2009 - 09:14 Ah, det hade jag inte koll på. Har dock kört på small med receivern innan. Du kanske kan rekommendera en delningsfrekvens? Postad 30 January 2009 - 17:42
Nu låter det ruggigt bra med KEF-äggen också. Största felet var att äggen stod 20cm för nära väggen. Det verkar som att de högtalarna jag testade med först troligen stod på den optimala positionen.
Postad 05 February 2009 - 13:47
Fick mitt kort som utlovat av multitronic, efter en släng av magsjuka som spred sig som löpeld genom familjen så har jag nu hunnit sätta in det i mitt fusion chassi.
Har inte hunnit lyssna så mycket eller ställt in någonting, men inledande ljudupplevelser låter mycket lovande. Jag är glatt överraskad. känns som jag fått liv i min center för fösta gången. dock ett par grejjer som jag stört mig på hittils. scythe mini ninja var jävligt tight att montera. fick modda fästningen på den för att få fast den över huvud taget. en kylfläns på brädan som sitter ivägen. fattar inte vad skumgummipaddningen på I/O bracketen hade för funktion annat än att förstöra. fick riva bort den och jag har ändå stora problem med anslutningarna. VGA porten glappar mycket och displayen flimmrar blått som resultat. jag kan inte skruva fast kabeln för skruvarna är för korta, funkade bra på min utbytta asus bräda. HDMI anslutningen glappar lite också. men funkar OK ändå. bracketen på förstärkarkortet var för lång, men det var inte så farligt. gick bra att montera den ändå. Ibland kommer det skräpljud ur högtalarna, men det kan jag leva med. hoppas att det släpps firmware av d2audio som rättar till det. ska försöka återkomma med fler inlägg när jag lyssnat lite mer. Postad 09 February 2009 - 19:28
Verkar vara vanligt att få ta av paddingen, men på min passade det. Jag har lågprofil-anslutningen på mitt kort och det passade också.
Vad är det för skräpljud du menar? Jag hör bara ett tyst 'thump' ibland när man stänger av eller den slår på energisparsfunktioner. Vet inte om det är så med D2's drivrutiner dock, ska testa det nu. Kör du 24-bitars ljud? Postad 09 February 2009 - 22:07
Edit: Blev lite fel ovan. Var visst bättre än så, line out för bakre surroundkanalerna kan användas som line in. Inga problem med ljudet förutom att jag var tvungen att sänka line in rätt mycket. Edit: Nä, det ska jag inte. Redigerat av tqh, 09 February 2009 - 22:47. Postad 13 February 2009 - 10:50
Det här kommer bli kanon
Speciellt när jag läste att man skulle gå in i bios och sätta ner klockfrekvensen på sideport-minnet till 400mhz för att få 1080p uppspelningen att fungera. (detta kanske en flashning av nyare bios fixar till, har inte flashat min bios, behövdes inte för varken minne eller cpu) Detta kort har ersatt min gamla Pioneer VSX-609 och det är en klar märkbar förbättring, och då sitter jag på riktigt gamla budgethögtalare också. (Eltax/Andersson sub) Men jag misstänker att jag fortfarande inte sätter upp det här rätt.. du kanske kan hjälpa mig tqh. Som det är nu så har jag ffdshow och AC3Filter installerat. ffdshow är satt att dekoda DTS och DD själv. Men jag tror att AC3Fiter "äger" de formaten ändå just nu. AC3Filter är konfigurerat med 3/2+SW (5.1) PCM 16 bit som output. (inte "AS IS" alltså) Tittar på allt matrial i Vista MCE som är inställt att ha sina default microsoft decoders både audio och video. Tittar jag på en DVD med PowerDVD 7 så fungerar 5.1 (cyberlinks codec antar jag), Tittar jag på en DVD (i Vista MCE) så avkodas ljudet av AC3Filter till 5.1 MEN tittar jag på TV så fungerar inte Dolby Digital avkodningen, fastän Dolby Digital loggan visas av MCE så får jag bara 2ch ljud ut. Läste att man kunde göra ett registerhack för att få Vista MCE att använda AC3Filter vid TV-tittande, men det känns som att det är fel väg att gå? Hur skall man göra för att allt ljud skall avkodas rätt? Har 2 olika "skräpljud" dels har jag höga 'Thumps' i subben när jag sätter på och stänger av datorn. Det andra missljudet är svaga korta skrapljud i alla högtalare. kommer lite nu och då. Lite intressant är det också att vid volym 0 så har jag fortfarande ljud i högtalarna, måste muta för att få helt tyst Postad 13 February 2009 - 11:07 Så skrev Java Jack här Upplever också svag sub på 2ch ljud, men jag har inte ens "bass management" i min enhancements lista, har bara speaker fill, room correction och loudness om jag inte minns fel.. kör med nyaste D2Audio drivarna från MSI's sida. Har du Bass management tqh? Postad 14 February 2009 - 10:43
Visade sig att MCE inte använde microsoft decoders som jag ställt in, det funkade bra efter en reboot. nu har jag DD vid TV-tittande och DVD tittande, AC3Filter hjälper till vid divx/xvid och fejkar 3/2+SW 24Bit output.
Enda problemet som är kvar är att datorn hänger sig ofta under resume efter hibernate. Men det är nog mitt eget fel eftersom jag bara har bytt moderkort utan att installera om Vista Postad 15 February 2009 - 11:58
Jag har inte lekt med filters eller något än. Angående thumps så tror jag faktiskt D2Audio drivarna som MSI har är bättre på den punkten. (Även om det står att de bara är för 2-kanal så fungerade de bra här.) Resume/Hibernate undviker jag.
Eftersom jag har hackat ljuddrivrutiner själv så vet jag att det brukar bero på vilken ordning man stänger av/slår på de olika delarna i ljudkortet. Tex så brukar det vara bra att slå av (muta) ljudet innan man kopplar av/på förstärkaren (även vanliga ljudkort har någon typ oftast) något som MS drivare verkar hantera lite udda. Jag kommer byta högtalare, så jag slipper hålla på att försöka ställa in delningsfrekvenser osv. Fanns alldeles för mycket parametrar för att det skulle kännas roligt. Ska testa XTZ99.36 och bygga ut med surround senare. Postad 18 February 2009 - 09:39
Prövade Windows 7 , men det var alltför mycket beta, ati har beta drivrutiner, men de klarar inte av clone av 2 displayer, efter ett par avinstallationer / nyinstallationer av olika grafikdrivisar så fick jag inte ens bild till projektorn längre. vid det läget ledsnade jag och installerade om Vista. Till min förvåning så fick jag samma problem med att den hängde sig på resume efter hibernate. Efter lite felsökning så tror jag att jag har hittat boven, Daemon-tools. Så nu verkar det faktiskt funka bra. Kikade Tropic Thunder (DVD) igår och jag bara njöt av både ljud och bild filmen igenom. Postad 18 February 2009 - 19:09
Toms Hardware verkar ha skrivit en review av Divan, men gissa vad: "My modest little rack setup already has its own multi-channel receiver, so I’m going to connect the motherboard’s S/PDIF output to the amp and use that."
Japp, de skippade att kolla på det enda intressanta som skiljer det moderkortet från andra. Vad säger man, världsklass? Postad 27 February 2009 - 11:11
Jag reagerade på samma sätt när jag läste den raden om att han körde SPDIF out
Hur går det med din setup tqh? Jag har fortfarande några små problem, vill inte att min htpc skall stå på 24/7 så sleep/hibernate är ett måste för mig. men hibernate fungerar fortfarande väldigt dåligt och sleep är bara lite mer pålitligt. men det här skyller jag helt och hållet på Vista. VGA porten glappar något hemskt och det flimrar blått bara man andas i närheten. kan som sagt inte skruva fast kontakten för att infästningen sitter för långt bak, men även fast jag har kontakten fullt intryckt så glappar det. Vad som mer är att jag ibland får 90% av bilden fylld med rosa-färgade block, de försvinner succesivt på ett par sekunder. Något du har sett? Vet inte om det härleder från drivrutiner eller hårdvara, kör inte med de medföljande VGA drivrutinerna utan kör ATI's senaste för HD3200 integrerat på moderkort.. inte så störande för mig, men har man högre krav så är det inget vidare. Ljudet däremot är kanon EDIT: de rosa blocken härleder från taskig tv-signal Redigerat av ocho_, 06 March 2009 - 09:02. Postad 27 February 2009 - 12:33
Jag har inga sådana problem. Jag startar dock bara datorn när jag vill lyssna på musik / spela wii / se film. Jag kör VGA till en skärm (utan glapp) och hdmi till projektorn. Jag har inte tagit bort paddingen på backplaten. Allting funkar som det ska.
Jag kör ATI's windows 7 drivrutiner som man får från WindowsUpdate och har använt Imon HD för film, Spotify och winamp för musik. Mer har jag inte idats göra än eftersom allt detta funkar smärtfritt. Ska dock testa andra OS på den någon gång, är inte så förtjust i WIndows men inte Linux heller för den delen. Postad 09 March 2009 - 12:39
Silentpcreview.com's review AMD Maui: Ultimate HTPC Integration
Citat angående ljudkvalité: ...
Postad 23 March 2009 - 13:14
Jag driver mina nya XTZ 99.36 utan problem med Divan. Underbart smidigt och bra ljud.
Postad 30 March 2009 - 18:45
Vilken är den optimala cpu:n till detta kort?
Det känns som man skall ta den dual core med högsta frekvens som hamnar på 95W eller lägre, men många av dessa är inte listade pä MSIs sida över suportade cpuer. Postad 31 March 2009 - 15:38
Var riktigt noga med att ta en supportad cpu. Orginal bioset är ganska dåligt, och man kan bara uppdatera bioset med en supportad cpu.
Postad 02 April 2009 - 21:55
Eftersom jag är riktigt nöjd så valde jag att även ta sista steget:
Första SSD'n förutom Intels värd namnet. Väldigt trevligt med en helt tyst hårddisk och ruskigt snabb. Postad 24 April 2009 - 09:44
Jag har problem med att min har tappat nätverket när man väcker den från sleep. Blev tvungen att slå av sleepdå jag endast lyckades lösa det med omstart av datorn.
Någon som vet om det beror på: Win 7? BIOS? Drivrutiner? Vilket är troligast? Eller finns det något jag borde pillat på som jag missat? Redigerat av Unregistered769b255e, 24 April 2009 - 10:06. Postad 24 April 2009 - 12:02
Lyckas ibland med detta på min dell-xps laptop, men det händer för sällan för att jag skall orka leta felet.
Däremot så hände exakt det du beskriver på en dator som jag satte ihop till min kära mor. Varje gång som datorn gick i sleep så dog nätverksuppkopplingen och det enda som funkade för att få upp den igen var att starta om datorn. Lyckades lösa det nu i påsk när jag hälsade på. Det var drivrutinen till det trådlösa nätverkskortet (belkin usb-sticka) som var boven. Nyare drivrutiner till vista fixade biffen. Så jag skulle alltså tippa på drivrutinen till nätverkskortet Postad 24 April 2009 - 12:10
Det är lite svårt att relatera till de som beskriver lågt ljud ur diva plattformen med förstärkarkortet på avs-forumet.
Jag har obehagligt högt ljud vid 30%-40% . Den är så otroligt känslig på låga volymer så att jag känner ibland att jag inte lyckas välja den volym jag vill ha bara för att det är för lågt vid 6% och för högt vid 7% till exempel. Är rädd för att en f/w uppdatering med 6db gain som de pratar om bara skulle göra den ännu känsligare.. fast å andra sidan. är det allt som kommer med uppdateringen så kan man ju välja att inte lägga in den. Postad 25 April 2009 - 15:24
Jo, jag har också funderat lite på den höjningen, men det går säkert att fixa i så fall.
Nån gång man installerar nytt OS kommer man säkert glömma högtalarna i och mötas av startup-ljudet på 100%. Bävar inför tanken... Redigerat av tqh, 25 April 2009 - 15:24. Postad 06 May 2009 - 16:04
Mitt moderkort har troligen gått sönder. Startar inte öht, kommer inte ens så långt att man får felpip från bios. Jag har gjort det mesta för att försöka sparka liv i det, inkl resetta bios, men det hjälper inte.
Det sura är att det kanske blir jobbigt att få detta fixat då jag köpte det i USA. Tyvärr är jag redan beroende av hur smidigt det var att ha allt i en burk, så ge upp är inte ett val... Postad 07 May 2009 - 07:35
Ajdå, det lät inte bra. hoppas det löser sig och att det inte är något generellt fel på alla divakort.
Man tycker ju att du borde få reklamera den även om det var import. Jag har faktiskt upplevt en krash nyligen när bios resettade sig självt för mig, var lite olustigt tycker jag, har aldrig varit med om det tidigare. jag kör fortfarande orginal-bios. överhuvudtaget är stabiliteten på min plattform så ###### kass så den hade aldrig accepterats i ett hem där man inte är intresserad av htpc. det har nog mest med mjukvaran att göra tyvärr. min setup fungerar felfritt i ett par dagar högst. sen brukar något av följande hänt: VFD-drivrutinen krachat som även driver IR mottagaren. -> reboot Kanaler har tillkommit i EPGn i VMC -> VMC pill för att fixa Kanaler har försvunnit. -> VMC pill Datorn har hängt sig i sleep-läge -> reboot jag längtar efter windows 7 och hoppas att det kommer bli bättre och stabilare. Postad 07 May 2009 - 11:30
Du kan ladda ner windows 7 RC1 och köra redan nu. Lagligt via Microsoft, det funkar bra. Jag hade aldrig några problem där, fick köra imon i vista läge för att den skulle klara ändra volym, men inget annat.
Det var efter att jag installerat RC1 istället för betan och sen testat lite andra OS som den dog. Tangentbordet funkade inte så jag fick använda reset, och efter att gjort det några gånger så startade den inte. Det finns en på avsforum som råkat ut för samma typ av beteende så jag är lite orolig. Jag har sökt efter någon bra kontakt till MSI i Sverige men det verkar dåligt med det. Postad 20 May 2009 - 11:24
Det är lite spekulationer på avsforum att det är nordbryggan som har för dålig kylning. Kan rekommendera de som har ett kort att kolla upp detta. Jag har själv beställt ett nytt från Sverige.
Postad 06 June 2009 - 14:31
Har inte tagit mig för att titta förrän nu. men jag hade faktiskt den större kylflänsen och jag beställde ju ändå mitt kort i slutet på januari.
kör på 45W cpu också så jag borde vara safe Postad 06 June 2009 - 17:33
Men hur funkar detta, finns det ingångar eller agerar det bara förstärkare för datorn? Hittar ingen information om att HDMI/tosinputs finns?
Postad 07 June 2009 - 11:07
Den har stereo in via RCA, och Coaxial S/PDIF in. HDMI in har den inte. Fast grundtanken är att man har det mesta i datorn. Jag kör själv mitt Wii på analog in.
Postad 08 June 2009 - 09:09
Inget är nytt under solen
I slutet av 90-talet hade jag en Compaq (med Cyrix gx processor på 200mhz) skrivbordsdator med förstärkare och högtalare inbyggt i datorlådan. Det var riktigt bra 2-kanals ljud med bass pipe och blev min första hifi-grej. Jag minns att man kunde dra upp ljudet rejält. Postad 08 June 2009 - 09:17 Min pappa hade något liknande, gamla minnen som väcks till liv. Postad 17 June 2009 - 07:51
Tack för den återblicken.
Snart kommer det nya firmware för både BIOS och D2Audio chippet. Då kan man börja tweaka ordentligt: Turning it up to 11 Postad 30 July 2009 - 11:27
Mitt moderkort dog precis som tqh:s. Då man blivit beroende var det bara att skicka in det och beställa ett nytt, orkar inte vänta på att få tillbaka det och kan gärna ha två då de är grymma! Hade 45W processor och inga värmeproblem.
Hur ser man om man har stora kylflänsen? Postad 01 August 2009 - 17:25 För den som gillar att bygga själv, och som är händig med lödkolven, så bör det ju gå fint att stoppa in t.ex. en eller ett par-tre såna här slutstegs-byggsatser i alla utom de allra minsta htpc-chassin. Bör bara vara att dra in utsignalen från ljudkortet + power till förstärkaren, och ansluta högtalare. Det är nog iofs inte särskilt optimalt ljudmässigt att sätta analogprylar inuti en datorlåda och supplya dem med power från en dator-nätdel... Men kan ju vara värt att prova, iaf om man inte är alltför über-hifi-nördig av sig. 41Hz har en massa olika förstärkarbyggsatser i olika storleks- och effektklasser. Jag har själv knåpat ihop en "amp4" från dem, funkar fint och låter bra såvitt jag kan bedöma med skräp-högtalarna jag förfogar över just nu. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |