Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare för musik

86 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2008 - 19:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hejsan Chuck. Jag brukar hålla med i det mesta du skriver men nu är du väl ute på vätternrundan? Säger inte att 802D är dåliga, tvärtom så är dom riktigt bra. Men enligt mig, och flera andra, finns det bättre högtalare som är både mer korrekta och klarar av mer högre ljudtryck.

Mvh
Ljudkvalite

Vilka högtalare är mer korrekta, ljudtryck har jag inte nämnt någonstans?

MVH
/Chuck

Postad 05 May 2008 - 23:04

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Vilka högtalare är mer korrekta, ljudtryck har jag inte nämnt någonstans?

MVH
/Chuck

Hejsan Chuck. Jag anser att t ex Ino pi60s är klart mer neutrala med lägre dist och större renlighet. Dom är iaf dom bästa fullregisterhögtalare jag hört, någonsin, under 20 år som hifinörd.
Sen om man går på delade system så har inte 802D en chans när man börjar att spela högt, men det är ju förståligt.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 05 May 2008 - 23:18

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hejsan psychogun. Det är en myt, som jag själv trott på, att man skulle kunna färga bort fel på skivor, men sanningen är att man skapar bara mer problem. Låt oss jämföra hifins värld mot filmens värld. Om jag ser några filmer där vi säger att färgtonen lutar åt blått, vilket filmskaparen velat. Men jag gillar varmare färgtoner, så jag har en projektor som ger ett rödstick. Men problemet är att filmer som är rödare ton, blir för röda, medans filmer med grön/blå ton ser onaturliga ut.
Samma problem blir det med ljudet från högtalare. Väljer man en högtalare som kanske distar extra mycket, eller har väldigt konstig frekvensgång, så påverkar detta inte bara Darkthrone skivan, utan även Muddy waters skivan.
Själv så sitter jag och lyssnar på senaste Meshuggah på mina Ino i32s + y-2 och det låter kanon. Nej, det är inte samma ljudkvalite som Muddy waters folk singer, men Meshuggah skivan låter så bra den kan låta (tror jag) och framförallt bättre än med mina tidigare högtalare.

Så jag skulle vilja påstå att en korrekt projektor eller en korrekt högtalare, är den som är trevligast i längden och som får en komma så nära musiken och filmen det bara går.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 05 May 2008 - 23:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
NiN .. ( ljudkvalite ) nu är det väl du som tagit en runda runt vättern ? eller Vänern där du bor.

När man blandar päron med lingon så blir det lingonpäron och det är absolut inte det vi talar om.

Maveric :P

Postad 06 May 2008 - 00:20

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Hehe :P

Postad 06 May 2008 - 01:21

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
En rätt dålig jämförelse det där med ljudet och filmen i mitt tycke. Att en högtalare inte i alla lägen spelar 100% korrekt så som det spelades in i studion innebär ju inte att den, som en projektor med rödstick, lägger en färgande slöja som genomsyrar varje detalj i musiken. En varmare karaktär hos en högtalare påverkar ju knappast ljud så att dom blir förvrängda som i ditt exempel med färgkombinationerna som skär sig. Dessutom så märker man kanske inte heller av den varmare karaktären i mellanregister och bas utan bara vid jobbiga inspelningar iom att diskanten inte blir skrikig. Knappast detsamma som att en färgande slöja lägger sig över hela ljudbilden. Vid närmare eftertanke måste du själv inse dessa brister i dina argument.

Postad 06 May 2008 - 03:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hejsan Chuck. Jag anser att t ex Ino pi60s är klart mer neutrala med lägre dist och större renlighet.

Har du varit i England, och lyssnat i B&Ws demorum? :P

Frågar det med tanke på att man måste lyssna i konstruktörens specialanpassade rum innan man köper pi60s.
Det vore inte särskilt rättvist om bara den ena fick arbeta i en optimal miljö. Du håller säkert med om att rummet
är en minst lika viktig parameter som högtalarna.

Angående dist:
http://bwmedia.keyca...ws_l2_w0_h0.pdf

100Hz: 0,15%
1kHz: 0,044%
10kHz: 0,017%

Enligt specen:

2nd and 3rd harmonics (90dB, 1m)
<1% 40Hz – 100kHz
<0.5% 70Hz –100kHz

När det kommer till frekvensgången, så finns det vad jag vet ingen rättvis jämförelse. De mätresultat för pi60s som
har offentliggjorts är inte uppmätta enligt samma metoder som normalt används (av t ex Stereophile). Det går helt
enkelt inte att jämföra.

Här är en tråd där du själv medverkar. Citerar Öhman:
http://www.faktiskt....ghlight=#508495

Den mätmetod som Atkinson använder är nämligen blind för baffelsteget, eftersom den mäter lågfrekvensregistret
i baselementens och portens närfält. Det betyder att den verkliga högtalaren alltid är basfattig jämfört med vad
kurvan visar (baffelsteget är namnet på den effekt som gör att låga frekvenser tappar sisådär 6 dB i förhållande till
de högre).

En högtalare som klingar neutralt skall alltså på mätningarna som Atikinson gör visa en viss bashöjning. Exakt hur
stor den skall vara och vid vilken frekvens den skall starta, beror på både baffelns form, baselementets/elementens
höjd över golvet och hur högtalaren är avsedd att placeras i rummet

Med den informationen i bakhuvudet så blir det åtminstone lite enklare att tolka denna bilden (802D i Stereophile):
Postad bild
Fig.4 B&W 802D, anechoic response on tweeter axis at 50", averaged across 30°
horizontal window and corrected for microphone response, with the complex
sum of the nearfield midrange, woofer, and port responses, taking into account
acoustic phase and distance from the nominal farfield point, plotted below 300Hz.

Postad 06 May 2008 - 05:08

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

En rätt dålig jämförelse det där med ljudet och filmen i mitt tycke. Att en högtalare inte i alla lägen spelar 100% korrekt så som det spelades in i studion innebär ju inte att den, som en projektor med rödstick, lägger en färgande slöja som genomsyrar varje detalj i musiken. En varmare karaktär hos en högtalare påverkar ju knappast ljud så att dom blir förvrängda som i ditt exempel med färgkombinationerna som skär sig. Dessutom så märker man kanske inte heller av den varmare karaktären i mellanregister och bas utan bara vid jobbiga inspelningar iom att diskanten inte blir skrikig. Knappast detsamma som att en färgande slöja lägger sig över hela ljudbilden. Vid närmare eftertanke måste du själv inse dessa brister i dina argument.

Hejsan Blind guardian. Nej, jag ser inte alls dom bristerna i logiken alls. Framförallt eftersom jag delande din åsikt förr, men inte nu. Anledningen varför jag ändra mig var tvådelad. Logiskt tänkande och upplevelsen. Logiken säger att om en apparat påverkar ljudet/bilden så kommer den påverka det oavsett vilket ljud/bild du använder (sålänge inte påverkan är extremt ovanlig, säg endast påverkar ljud runt 6 Hz, vilket är extremt ovanligt).
Det är precis det som jag upplevde, (det var tvärtom, att jag först upplevde skillnaden och sen tänkte på det logiskt) att all musik jag spelade påverkades av felen i högtalarna (och även andra delar, som förstärkaren).

Så att påverkan inte märks på icke-jobbiga inspelningar håller jag inte med om, eftersom påverkan är ständig och påverkar allt. Vi kan jämföra med min tidigare förstärkare, en rörförstärkare, som "gosade" till ljudet vilket i början upplevdes som postivit på inspelningar med jobbig topp, men med tiden så märkte man att alla musik man lyssna på fick samma "karaktär", vilket störde mig en hel del.

Det är min erfarenhet

Mvh
Ljudkvalite

Postad 06 May 2008 - 05:17

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Har du varit i England, och lyssnat i B&Ws demorum? :P

Frågar det med tanke på att man måste lyssna i konstruktörens specialanpassade rum innan man köper pi60s.
Det vore inte särskilt rättvist om bara den ena fick arbeta i en optimal miljö. Du håller säkert med om att rummet
är en minst lika viktig parameter som högtalarna.

Hejsan Ageve. Jag har hört pi60 i två vanliga rum också, ett som till och med har tegelvägg vid ena sidan och helt öppet på andra sidan, och gående på ljudminnet, så föredrog jag pi60.
Hade varit kul att testa dom närmare varandra och i hyffsade normalfixade rum. Dock så är det en ganska stor skillnad i pris (pi60 ca 33K, pi60s ca 42K och 802D ca 110K) så frågan är om man inte ska jämföra mot delat Ino system, om man ska jämföra för samma pris. Ska kolla om dom har 802D i Karlstad.

Mvh
Ljudkvalite

Ber trådskaparen om ursäkt att vi drog iväg på ett sidospår, åter till din fråga.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 06 May 2008 - 20:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Hejsan Chuck. Jag anser att t ex Ino pi60s är klart mer neutrala med lägre dist och större renlighet. Dom är iaf dom bästa fullregisterhögtalare jag hört, någonsin, under 20 år som hifinörd.
Sen om man går på delade system så har inte 802D en chans när man börjar att spela högt, men det är ju förståligt.

Mvh
Ljudkvalite

Således tycker jag ditt uttalande om att jag är ute och cyklar är aningen felplacerat då jag skrev "en av de absolut mest" då du endast kan ge ett exempel på i din mening mer korrekt återgivare.

Jag skulle aldrig få för mig att säga att något är mer korrekt än något annat om jag saknar en rättvis jämförelse. Sedan finns det inget som hindrar att man även använder 802D i delade system.

MVH
/Chuck

Postad 06 May 2008 - 21:08

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Således tycker jag ditt uttalande om att jag är ute och cyklar är aningen felplacerat då jag skrev "en av de absolut mest" då du endast kan ge ett exempel på i din mening mer korrekt återgivare.

Jag skulle aldrig få för mig att säga att något är mer korrekt än något annat om jag saknar en rättvis jämförelse. Sedan finns det inget som hindrar att man även använder 802D i delade system.

MVH
/Chuck

Hejsan Chuck. Såg det nu att jag missat "en av" i ditt inlägg, jag ber om ursäkt.
802D kan man också använda i delat system, dock så blir det mycket dyrare också. Dock så kommer det finnas en öppen inbjudan för den som har et par 802D eller 801 att jämföra dom mot mina i32s + Y-2 när jag är klar. :)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 07 May 2008 - 00:01

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ska man jämföra bör man ju ställa upp vissa kriterier för hur man jämför.

Pris kommer ALLTID att ge en stor fördel för Ino med tanke på att hur Ingvar säljer dem kontra kommersiella storsäljare. I sånt fall är det väl motsvarande Guru-serien som säljs kommersiellt som är det närmsaste. Och vi vet ju vad QM10an kostar. Så enligt min mening är det bästa att jämföra funktion och faktiskt bortse från priset.

Men bygger ett rum efter Ingvars mätningar och specar så lär ju inte andra högtalare som 802D låta direkt illa i rummet heller, så oavsett högtalarna är det nog vettigt att satsa en betyande summa på akustiken. Sen kan det mycket väl vara så att vissa föradrar aningen mjukare högtalare av olika anledninger. Däremot så har jag svårt att se att mindre avslöande högtalare kanske inte är så lämpliga att mixa efter.

Ett par i14 och 4 p-X basar räcker alldeles utmärkt för en studio att ha som mixningsrum, och det blir bra jäkla tryck av det, så frågan är om man behöver gå så mycket större om man inte har ett riktigt stort rum. Men då ska man nog inte ha grannar på nära håll heller. Har dock inte hört Pi60 så det är lite svårt att jämföra med för mig.

Men visst, sitta i en soffa och lyssna på ovanstående är en njutning. Likaså är det en njutning att lyssna på 802D. Dessutom anser jag själv att de är sjukt snygga. Men visst, i56 är också sjukt snygga.

Postad 07 May 2008 - 00:35

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
QM10 kostar runt 6000 kr mer än pip, men det är ju inte riktigt samma högtalare så det är svårt att jämföra. Annars håller jag med dig.

Åter till trådskaprens fråga.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 25 May 2008 - 01:04

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Hur gick det i sökandet?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 26 May 2008 - 19:37

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Har tyvärr haft lite dåligt med tid. Nu till helgen är det dock en provlyssning inbokad, det blir JBL Array 1400, ALR Jordan Note 9 och så ska jag ge Dynaudio C2 en chans, trots att Contour serien inte imponerade.

Var och lyssnade på PL300 igen för 1½ vecka sen, för att friska upp minnet. Jag blev ännu en gång grymt imponerad av vad de presterar. Alla tester säger alltid att de är väldigt neutrala och därför inte förskönar dåliga inspelningar. Saken är dock den att PL300 är den högtalare som jag hört som fixar dåliga inspelningar bäst. Om man tar en väldigt ”essig” skiva så är alla S där, men upplösningen är så hög så att det aldrig blir jobbigt att lyssna på. Såg mätningen i Hifi & Musik och de mäter väldigt bra, vilket ju är viktigt för vissa.

Postad 26 May 2008 - 19:44

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Var och lyssnade på PL300 igen för 1½ vecka sen, för att friska upp minnet. Jag blev ännu en gång grymt imponerad av vad de presterar. Alla tester säger alltid att de är väldigt neutrala och därför inte förskönar dåliga inspelningar. Saken är dock den att PL300 är den högtalare som jag hört som fixar dåliga inspelningar bäst. Om man tar en väldigt ”essig” skiva så är alla S där, men upplösningen är så hög så att det aldrig blir jobbigt att lyssna på. Såg mätningen i Hifi & Musik och de mäter väldigt bra, vilket ju är viktigt för vissa.

Coolt att man kan tycka så olika. För så mycket pengar tycker jag det va en väldigt medioker högtalare när jag lyssnade på den på Reference Audio. Säljaren i butiken höll med, dom va inte alls nöjda med högtalaren.

Postad 26 May 2008 - 20:10

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Vad var det du inte tyckte om med Pl300? Vilken elektronik användes?

Postad 26 May 2008 - 20:13

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Vad var det du inte tyckte om med Pl300? Vilken elektronik användes?

Jag vet inte vad stärkaren hette, det va något monster som kostade i runda slängar 100k.

Kan varit rummet som dom stod i som var dåligt också, var lyssnade du på högtalarna? Om jag minns rätt så var det diskant och mellanregister biten som kändes platt tråkig och inte alls särskilt högupplöst.

Jag va alltså inte intresserad av högtalare i den prisklassen, drog bara på i 5 min medans vi väntade på lyssningsrummet skulle bli ledigt. Va mer han killen på Ref. Audio sa att även han/dom va missnöjda med högtalaren.

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 26 May 2008 - 20:13.

Postad 26 May 2008 - 20:32

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Ok, har aldrig varit hos RA, så kan inte uttala mig om rummet. Jag har dock inte uppfattat dom som extremt rumskrävande. Har hört dom i 3 olika rum och givetvis har det knappast låtit identiskt, men de har levererat bra i samtliga rum. Vet dock några st som var besvikna av ljudet på mässor, men som ändrat sig helt när de sedan hört dom under "vettigare" förhållanden. RA bör ju dock ha vettiga demorum(?), så det var nog helt enkelt högtalaren du inte gillade.
Hade varit kul att höra vad det är som RA är missnöjda med. Alltid trevligt med andras åsikter, kanske har jag missat något som jag sedan upptäcker först efter några månader eller så..

Angående mellanregister och diskant så är det väl det jag gillar mest med högtalarna då de är väldigt neutrala och ger ett härligt liv åt röster. Platt och tråkigt är det sista jag skulle säga, däremot var Dynaudio Contour platta och tråkiga :)
Vilken högtalare i prisklassen tycker du bättre om? Kanske någon modell som jag missat och bör lyssna på?

Postad 26 May 2008 - 20:36

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

QM10 kostar runt 6000 kr mer än pip, men det är ju inte riktigt samma högtalare så det är svårt att jämföra.

Mvh
Ljudkvalite

Ingvar har sagt att qm10 ligger mellan piP och piPs prestandamässigt och att lådan i sig
är ekvivalent (dvs har samma egenskaper) med piP-lådan trots annan geometri.

Postad 26 May 2008 - 20:46

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Det jag upplevt är att väldigt neutrala högtalare är dom bästa även för sämre inspelningar. Man kan tro att dom visar alla brister så det blir jobbigt men det är snarare tvärtom, att dom inte lägger till mer fel på felen som redan finns på skivan. Lite som alla dåliga filter i TV apparater som ska fixa till en sämre bild bättre men i slutändan ger värre fel, så upplever jag att färgade högtalare gör med sämre inspelningar.

Sen upplever jag även att väldigt neutrala högtalare inte gör något väsen av sig. Det vill säga, det är inget "wow" över dom direkt, för oftast betyder det att något sticker ut och det blir jobbigt i längden.

Så jag tror du är inne på rätt spår där.

Mbh
Ljudkvalite

Redigerat av Unregistered1412, 26 May 2008 - 20:47.

Postad 26 May 2008 - 20:50

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Ok, har aldrig varit hos RA, så kan inte uttala mig om rummet. Jag har dock inte uppfattat dom som extremt rumskrävande. Har hört dom i 3 olika rum och givetvis har det knappast låtit identiskt, men de har levererat bra i samtliga rum. Vet dock några st som var besvikna av ljudet på mässor, men som ändrat sig helt när de sedan hört dom under "vettigare" förhållanden. RA bör ju dock ha vettiga demorum(?), så det var nog helt enkelt högtalaren du inte gillade.
Hade varit kul att höra vad det är som RA är missnöjda med. Alltid trevligt med andras åsikter, kanske har jag missat något som jag sedan upptäcker först efter några månader eller så..

Angående mellanregister och diskant så är det väl det jag gillar mest med högtalarna då de är väldigt neutrala och ger ett härligt liv åt röster. Platt och tråkigt är det sista jag skulle säga, däremot var Dynaudio Contour platta och tråkiga :)
Vilken högtalare i prisklassen tycker du bättre om? Kanske någon modell som jag missat och bör lyssna på?

Ta inte mina kommentarer på för stort allvar, är väldigt novis inom finare hifi också. En högtalare jag skulle rekommendera dig är Dali Helicon 800, tillsammans med NAD M3 t.ex. eller ett bättre försteg samt NAD M3/ NAD M25.

Men det var för dyrt för mig, så jag har köpt ett par Dali Mentor 8 precis i dagarna. Ska försöka se till att jag har råd med kombon Denon försteg och NAD M25 slutsteg också :(

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 26 May 2008 - 20:50.

Postad 26 May 2008 - 22:36

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Ett bra tips:

Kolla gärna in "Triangles" högtalare.

Mvh Micke.

Postad 27 May 2008 - 10:23

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Du gör helt rätt när du spelar favoritmusik som är "skitinspelningar". Testa dem FÖRST med metall, 70-tals grupper (ej Pink Floyd och annat bra inspelat), punk vad som helst bara det är vassa och skrikiga, burkiga inspelningar.

Sedan tar du fram referensplattorna och spelar dem. Låter det inte bra med dåliga inspelningar, men du blir förtrollad med bra inspelninger- köp ej. Man får lyssningströtthet och ledsnar på dem, sen får man byta dem (och göra tokdålig affär, beg priserna i sverige är väldigt dåliga).

Så ett tips är att lyssna lite mer på dem du tycker är lite "tråkiga" och se om de växer och inte har konstigheter för sig- det är ofta bra i längden! De som låter mer "in the face" och upplevs som "livligare", mer "dynamiska" etc, var försiktig med dessa och lyssna mer kritiskt där med dåliga inspelningar.

Jag har gått på den niten några gånger, och alltid gjort mig av med dem efter ett år då jag spytt på vass diskant (framför allt).

Postad 27 May 2008 - 20:46

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Du gör helt rätt när du spelar favoritmusik som är "skitinspelningar". Testa dem FÖRST med metall, 70-tals grupper (ej Pink Floyd och annat bra inspelat), punk vad som helst bara det är vassa och skrikiga, burkiga inspelningar.

Sedan tar du fram referensplattorna och spelar dem. Låter det inte bra med dåliga inspelningar, men du blir förtrollad med bra inspelninger- köp ej. Man får lyssningströtthet och ledsnar på dem, sen får man byta dem (och göra tokdålig affär, beg priserna i sverige är väldigt dåliga).

Så ett tips är att lyssna lite mer på dem du tycker är lite "tråkiga" och se om de växer och inte har konstigheter för sig- det är ofta bra i längden! De som låter mer "in the face" och upplevs som "livligare", mer "dynamiska" etc, var försiktig med dessa och lyssna mer kritiskt där med dåliga inspelningar.

Jag har gått på den niten några gånger, och alltid gjort mig av med dem efter ett år då jag spytt på vass diskant (framför allt).

Musiken jag har med mig vid demon är av väldigt blandad ljudkvalité. Har med några skivor för test av bas, några för röster, några väldigt komplexa, några lite glesare och några väldigt essiga och sen ett gäng favoritskivor med blandad kvalité. Kan väl säga som så, jag tar god tid på mig när jag provlyssnar :P

Absolut, jag söker en ”tråkig” högtalare, inget ska sticka ut utan den ska spela korrekt och kunna hantera även lite sämre inspelningar. Men sen söker jag inte en tråkig högtalare i den bemärkelse att den låter just tråkigt med tydliga brister, som vissa högtalare jag lyssnat på.

Postad 27 May 2008 - 22:21

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Absolut, jag söker en ”tråkig” högtalare, inget ska sticka ut utan den ska spela korrekt och kunna hantera även lite sämre inspelningar. Men sen söker jag inte en tråkig högtalare i den bemärkelse att den låter just tråkigt med tydliga brister, som vissa högtalare jag lyssnat på.

Du är välkommen till Karlstad nu under sommaren.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 28 May 2008 - 15:07

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Det låter som om Von Schweikert vore något för dig.

Det finns några par VR-4 Gen III HSE på Hifimagasinet för 38.000kr. Nypris var 72.000-86000kr (beroende på år).

Det finns även ett par VR-4SR för 70.000kr. De flesta som har hört båda anser dock att Gen III HSE låter bättre. SR är dock en snyggare högtalare.

Gen III HSE låter mycket homogent, inga jobbiga s-ljud. De låter även helt okej med dåliga inspelningar, till skillnad från mina förra högtalare (Audiovector Mi3 Signature)...

Redigerat av Unregisteredded9597d, 28 May 2008 - 15:08.

Postad 28 May 2008 - 15:33

Unregistered05718b45
  • Unregistered05718b45
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Jag hörde på Tannoy Glenair 10 i går hoss Audioconcept i sthlm, i deras nya lokaler.

Deras nya lokaler är helt kanon, dom har tex ett c:a 25 kvadrat meters rum som är totalt ljud dämpat och akustik twekat och där inne stod Tannoy Glenair 10na.

Det var förvisso dyr elektronik som drev dom, Wisse cd och dac, men högtalarna kostar 45.000 men spelade som dom kostade 150.000+.

så Tannoy är mitt tips efter jag har nyss hört dom, och har ni chansen gå dit och se vad ett twekat run gör för musiken.

Postad 28 May 2008 - 16:39

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

Dock så kommer det finnas en öppen inbjudan för den som har et par 802D eller 801 att jämföra dom mot mina i32s + Y-2 när jag är klar. :)
Mvh
Ljudkvalite

Låter trevligt, har dock redan jämfört mina 802D mot r56 + infrasystem och trots det så väljer jag mina "diamanter". Visst de hänger inte med i basområdet jämfört med infra (tror det var infra iaf, inos största basar a 22k/st). Men utöver det så föredrar jag som sagt mina B&W.
Men skulle jag befinna mig i dina trakter så är jag klart intresserad utav att lyssna.

Redigerat av ryst, 28 May 2008 - 16:40.

Postad 28 May 2008 - 20:25

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Ryst, du är välkommen. Var det Bamsefars system du lyssna på eller?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 28 May 2008 - 21:27

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0

Jag hörde på Tannoy Glenair 10 i går hoss Audioconcept i sthlm, i deras nya lokaler.

Deras nya lokaler är helt kanon, dom har tex ett c:a 25 kvadrat meters rum som är totalt ljud dämpat och akustik twekat och där inne stod Tannoy Glenair 10na.

Det var förvisso dyr elektronik som drev dom, Wisse cd och dac, men högtalarna kostar 45.000 men spelade som dom kostade 150.000+.

så Tannoy är mitt tips efter jag har nyss hört dom, och har ni chansen gå dit och se vad ett twekat run gör för musiken.

Som återinflyttad till Stockholm är AC ett smultronställe! Utan knot får man låna hem
och testa. Kunniga på vinyl. Det sög i uppgraderingstarmen i vintras. Jag hörde mig
för om Rega P7/P9. AC rådde mig vänligen men bestämt att byta upp mig vad gäller
pickup och behålla svarven jag har. En oseriös säljare hade sett uppgraderingdjävulen
i mig och sålt på mig en Rega P?. Jag bytte PU och det har jag inte ångrat, dessutom
sparade jag mycket pengar. Bra ställe!

Postad 28 May 2008 - 21:32

Unregistered5f1ea27c
  • Unregistered5f1ea27c
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Alla är vi saliga på vårt ljud :( Jag själv tex föredrar klart Ino framför B&W, även om det låter helt ok hemma hos Ryst!
Saken är ju dock den att alla rum sätter sitt klara signum på ljudet. Och i Ryst fall så sitter det ju dämpning i taket, men inte någon annanstans i rummet. Hos mig är det tex heltäckningsmatta och dämpskivor på väggarna, men ingen dämpning i taket.
Hos Ryst tycker jag att taket sätter sin klara prägel på röstregistret, jämfört med andra ställen där jag hört B&W. Hos mig själv sätter istället takrefexen/bakväggen en prägel på övre mellanregistret/undre diskanten med dom mindre Ino modellerna, jämfört med andra ställen där jag hört Ino..

Skulle Ryst och jag skifta högtalare, så skulle det nog fortfarande finnas kvar ungefär samma signum i ljudet från rummet i sig.
Vi har pratat om det förut, men nu börjar det bli dags för lite side-by-side jämförelser snart!

Postad 28 May 2008 - 22:34

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0

Ryst, du är välkommen. Var det Bamsefars system du lyssna på eller?

Mvh
Ljudkvalite

Nope, detta var hos Studio Blue. Har du chansen att få en demo där så ta den. Grym bas som sagt.

David_A: du har så rätt, man väljer sin väg och sedan sitter man där och myser :(
Kan väl lägga till att mitt rum är rätt övermöblerat också, de där jäkla fotöljerna såg inte så stora ut i affären.

Postad 28 May 2008 - 23:00

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
OT, Audioconcept får man nog kolla upp framöver.

Om jag vore fräck så skulle jag kunna kolla med hifiklubben i karlstad att låna hem 802D framöver när rummet börja bli klart. Lite krångligt med kanske skulle kunna gå.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 31 May 2008 - 19:31

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Blev en liten lyssningsrunda idag. Vill klargöra redan nu att varken rummet eller elektroniken var optimal. De satte kraftig prägel på ljudet. Jag anser att elektroniken var största boven.. Det var en CD som jag ej minns märket på, Vincent försteg och två Vincent monoblock, tror det kan varit SP-998.
Det lät verkligen inte roligt, det var mest dovt, tråkigt, bumlig bas och inget driv.

Tanken/känslan, ”F*n va bra det låter”, infann sig inte en enda gång..

Det gick ju ändå givetvis att höra olika karaktärsskillnader mellan de olika högtalarna. Med ovanstående i bakhuvudet så kommer nedan lite halv kassa lyssningsintryck.

ALR Jordan Note 9

Inte min smak. För bumlig bas och rösterna lät alldeles för.. vad säga man, tjocka? :( dvs. totala motsatsen till tunt ljud. Kvinnliga sångare kunde nästan låta lite manliga och det saknades en hel del detaljer och luft mellan instrumenten.

Dynaudio Sapphire

Ett lyft jämfört med ovanstående. Bortser man ifrån elektroniken och rummets signatur, så hade dessa ett typisk Dynaudio sound, precis som man kan förvänta sig. De lät trevligare än Contour serien, men saknar fortfarande något i framför allt röståtergivningen. Denna högtalare ska jag dock försöka ge en chans till med bättre elektronik och helst även ett bättre rum.

JBL Array 1400

Första lyssningsintrycket var att röster lät bättre än Sapphire och att det lät något öppnare. Efter några låtar när man börjat få en känsla för ljudet, så tyckte jag dock det lät mer som en live konsert. Detta är ju trevligt i sig, men inte vad jag söker.. Jag söker ett ljud som låter som att de (artisterna) är i rummet och inte hur det låter på en konsert där ljudet förmedlas genom förstärkare och högtalare.
Efter Array 1400, så bytte vi tillbaka till Sapphire, och Sapphire kändes då mer välbalanserad, men fortfarande problem med att återge röster på ett naturtroget sätt.

Postad 01 June 2008 - 10:50

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
ABC12345>
Att göra som du gör, åka runt till olika butiker och lyssna på olika högtalare, olika rum, olika märken och prylar gör ju i slutändan att du "går i blindo" och aldrig får en "korrekt" uppfattning om hur det faktiskt låter.

Det du borde göra är att låna hem olika högtalare och lyssna på hemma hos dig så länge du behöver för att dra en slutsats, en timma i en butik gör ingen högtalare rättvisa. Visst är det mycket jobb, men köper man en bil så provkör man den ju själv innan man bestämmer sig för att köpa.

Du skriver inte heller någonstans hur ditt rum ser ur, hur stort det är, vad du har tänkt använda för elektronik osv, det spelar ju väldigt stor roll om du vill komma så nära ditt hifi nirvana som möjligt.

Hittar du ett par högtalare som låter bra i butik så kan de låta skit när du väl kommer hem, eller tillsammans med din elektronik, jag tror att du måste börja leta efter ett "helhetssystem" börja från början, låna hem helhetslösningar och testa, det blir rätt mycket jobb, men vilken butik vill inte sälja för en kvarts miljon? :(

Redigerat av joakim123, 01 June 2008 - 10:59.

Postad 01 June 2008 - 14:34

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
Nu åker jag mest runt för att få en uppfattning om vilka högtalare som har rät” karaktär. Några butiker har dessutom haft samma elektronik och kablar som mig andra har jag försökt köra på så neutral elektronik som möjligt. Igår var faktiskt första gången där elektroniken varit flaskhalsen. Det är lite jobbigt att låna hem 20 par högtalare när kanske 15st har helt fel karaktär redan från början. De som verkar mest lovande kommer lånas hem för ordentlig provlyssning. Tänker försöka låna hem topp 3 samtidigt.

Rummet kommer akustikbehandlas ordentligt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.