Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia 6220 Classic - Reservdelar finns nu

290 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 juni 2008 - 19:20

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Jag har kollat på Elgigantens hemsida, den finns inte där? Var har du hört/sett det?
N82 är mer pda/smartphone & 6220 Classic är mer mobiltelefon. Enligt svensk mobilstandard så klassas 6220 classic inte som smartphone/arbetstelefon. Vem har sett eller hört att 6220 classic ska finnas hos elgiganten för 3275:-? jag har letat på deras hemsida & pratat med deras support utan att kunna få detta bekräftat, så snälla berätta.

elgiganten

Postad 11 juni 2008 - 19:27

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

elgiganten

Tackar, jag sökte på elgiganten´s hemsida på: "6220", "6220 Classic" & leta bland mobilerna, måste ha missat det där. Tack. Nån som har 1 exemplar & har lust/möjlighet att lägga upp bilder & videoklipp...

Postad 11 juni 2008 - 19:28

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

N82 är mer pda/smartphone & 6220 Classic är mer mobiltelefon. Enligt svensk mobilstandard så klassas 6220 classic inte som smartphone/arbetstelefon.

Vad är "svensk mobilstandard"?

Känns som du bara håller på att spyr ut trams nu för du inte vågar erkänna du har fel.

Redigerat av Kazutoyo, 11 juni 2008 - 19:30.

Postad 11 juni 2008 - 19:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 727 inlägg
  • 0
Skulle jag me vilja veta.... :)

Postad 11 juni 2008 - 19:33

Majk_
  • Majk_
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
nu får ni som fått hem den skriva ett par rader om den oxå... :)

Ni får mer än gärna posta bilder på hur stor den är, gärna jämfört med en snusdosa lr nåt sånt, och sedan hur bra bilderna blir med kameran...

Ser fram emot en mini recension så jag vet om jag ska beställa lr inte :)

*edit: Hittade en länk med lite fotografier http://www.esato.com...hp?topic=170105

jävelberg va bra kameran verkar vara ;)

*edit2: hittade en liten liten recension, dock inte allt för ingående http://www.gsmarena....eview-216p4.php

Redigerat av Majk_, 11 juni 2008 - 19:46.

Postad 11 juni 2008 - 19:37

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Vad är "svensk mobilstandard"?

Känns som du bara håller på att spyr ut trams nu för du inte vågar erkänna du har fel.

Jag säger bara vad jag fått höra. Men om mina källor är osäkra eller ej bekräftade så får jag stå för det som min egen åsikt. Jag kan ha fel. Men på elgiganten står det att det inte är en smartphone iallafall samt på flera svenska handelsplatser, & vad jag har hört så ska det inte vara det. Men har du en annan åsikt så får du ha det. Flera svenska handelsplatser säger också att det är en smartphone. Men jag tycker inte det är en smartphone. Detta är min åsikt (& vad jag hört) fram tills jag blir felbevisad. & om du undrar vad svensk mobilstandard är, fråga Nokia. Dom sa till mej att enligt svensk mobilstandard så är Nokia 6220 Classic inte klassad som smartphone. Det får dom stå för isåfall. Prata med dom. Men detta med smartphone klassning verkar vara en tolkningsfråga. Så oavsätt vad man tycker kan man tydligen ha rätt, beroende på hur man tolkar det. Hälften säger ja & hälften säger nej. Så jag kan ha fel & för att spara tid kan jag erkänna det om du blir nöjd. Annars ha din åsikt & så har jag min. Upp till dej. Jag är flexibel, för att inte hammna får lång utanför huvudtråden. Låt oss hålla oss till huvudämnet. Om det är ok med dej.

Tack för länken Majk_
Skönt att äntligen få se lite kamerabilder. Nu är det bara videoklipp kvar att se.
Har nån helt orörda & oredigerade kamerabilder/videoklipp, lägg upp dom.

Redigerat av Yobo1987, 11 juni 2008 - 20:11.

Postad 12 juni 2008 - 05:49

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Yobo1987:
Utseende mässigt ser 6220 Classic ut som en liten candybar modell. Den är liten och slimmad, så där har du rätt, den ser inte ut som en smartphone. Men under skalet är den däremot en smartphone. Den har allt som N82 (förutom WLAN) har, men är lite mindre. Vill du inte kalla den smartphone så fine, men kom inte här och säg att den inte är en smartphone.

EDIT: Klistrat från tidningen Mobil hemsida: ” Det handlar ju rent tekniskt om en smartphone med ett riktigt slimmat format. Den är verkligen liten och trots det riktigt kompetent, både vad gäller kamera, blixt och övrigt användande, lite av ett maskerat mobilmonster.”

Läs hela artikeln.

Redigerat av T.P., 12 juni 2008 - 06:18.

Postad 12 juni 2008 - 07:46

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0

Läs hela artikeln.

Trevlig läsning, även om det inte var någon speciellt ny information :)

Såg också att mobil.se har en "smartphones" menu, i vilken de listar de olika smartphone operativsystemen; UIQ, Series 60, Windows Mobile, Palm, Antroid och iPhone. Och 6220 använder sig av operativsystemet S60. Enklare icke-smartphones från Nokia använder sig av S40 och i väldigt få fall S30.

Flera svenska handelsplatser säger också att det är en smartphone. Men jag tycker inte det är en smartphone. Detta är min åsikt (& vad jag hört) fram tills jag blir felbevisad. ... Men detta med smartphone klassning verkar vara en tolkningsfråga.

Inte mycket av en tolkningsfråga. Definitionen av en smartphone är vad operativsystemet klarar av, speciellt att det har ett "native code API" så det kan köra C/C++ program och inte bara java & flash program. Det är detta som gör mobilen till en "portabel dator". Inte hur stor skärmen är.

Leta fram lite information om Nokia Series 60 själv istället för att blint lita på de leende försäljarna som vanligtvis inte kan någonting djupgående om tekniken de säljer.

Postad 12 juni 2008 - 07:50

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0
Här är ett litet foto taget med kameran.
den e "nice" telefonen diggar jag skarpt

Bifogad fil(er)

Postad 12 juni 2008 - 08:38

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Snyggt Bulldog76!

Verkligen bra kamera i den där mobilen för att vara så liten och tunn som den är :)

Postad 12 juni 2008 - 10:11

patrikp
  • patrikp
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
är det någon som kan berätta hur ljudkvaliten är när man pratar i den, samt ifall den är plastig :)

Postad 12 juni 2008 - 17:16

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
var nyss och klämde på den i lokala teliabutiken. Tyvärr tyckte jag den kändes plastig, kändes inte särskilt rejäl.
Annars verkar det vara en kanonlur. Blir svårt att bestämma sig.

ps. tycker fortfarande att det är konstigt att tex katshing.se som gärna stoltserar med diverse utmärkelser inte får den förräns i juli, när den uppenbarligen finns ute i handeln, och då bor inte jag i en central del av Sverige, tvärtom.

Postad 12 juni 2008 - 18:43

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min lilla Nokia 6220 Classic.
Det jag märkte på en gång var att knappen till lins skyddet fladdrar lite och det känns som att den inte kommer att hålla så länge. Annars är telefonen verkligen liten och lätt för att vara en Smartphone.
Första gången jag startade GPS:en ville den inte hitta satelliterna, men nu andra gången hittades satelliterna mycket snabbare. Har inte testat navigeringen än. Det ska ingå 3 månader, men jag har inte fattat hur man aktiverar dessa 3 månader?
Menyerna känns faktiskt inte lika snabba som på min E51, men dem är mycket snabbare än på min gamla SonyEricsson P1i.

Bilden på telefonen tillsammans med E51 och ett kreditkort:
Bifogad fil  IMG_0236.jpg   98,67K   0 Antal nerladdningar

Här är en inomhus bild med blixt taget med Nokia 6220C:
Bifogad fil  20080612003.jpg   724,69K   0 Antal nerladdningar

Postad 12 juni 2008 - 19:38

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

elgiganten

Har tyvärr en dålig nyhet. Denna länk är felaktig. Elgiganten har inte fått in den varken till butik eller internet. Försökte beställa den. Dom tror dom ska få in den till 18 Juni (alltså om 6 dagar). Så än så länge har dom den inte inne & dom vet inte priset. Så dom vet inte vem som fått tag på länken & hur. Om inte den som gett ut länken jobbat på elgiganten. Så snart kommer man kunna söka på deras sida & hitta den utan att behöva denna länk.

Ok, ang. Smartphone. Jag ger upp. Ok, jag har fel. Nu är det överstökat, tillbaka till ämnet.

Så om ca 6 dagar får elgiganten in den. Då beställer jag den från dom. Bra pris fick jag höra. Ca 3500:- i butik & runt 3300:- på internet. Men det är prelimenärt.

Postad 12 juni 2008 - 19:48

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har lokala Telia butikerna fått in den? Är riktigt sugen på att förlänga farsans ab med denna telefon. Kan man förlänga (ingen bindningstid) eller måste man byta nummer?

Postad 12 juni 2008 - 20:02

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Har lokala Telia butikerna fått in den? Är riktigt sugen på att förlänga farsans ab med denna telefon. Kan man förlänga (ingen bindningstid) eller måste man byta nummer?

Telia har ju ett erbjudande nu med fri startkostnad och till vänner gratis i 1 år, dvs tecknar man det i 24 månader (man kanske kan även köpa i 18mån). För 24 månader blir det 24x100:- för telefonen + 1:- + 12x69:-, vilket är ett bra pris även om man inte tänker använda abonnemanget. För 18 månader så blir det nog det 18x100:- för telefonen + X:- + 6x69:-. X är nog en 800:- eller liknade.

Du kan alltid behålla ett nummer, även om du byter abonnemang. Om du kan förlänga beror nog på vad det är för villkor och om det passar till ditt abonnemang du har

Jag ska nog ta en titt på telia i morgon

Postad 12 juni 2008 - 20:02

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Om du vill nappa på erbjudandet "Telia Mobil Till Vänner" (i 18 månader) så gäller det nytecknade endast. Du kan alltså inte förlånga om du vill nappa på detta erbjudande utan måste nyteckna.

Postad 13 juni 2008 - 07:52

Unregisteredf01c457b
  • Unregisteredf01c457b
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Han har Telia till vänner idag. Kan han förlänga eller ska han avsluta den och ta ett nytt ab?
Vart ligger Telia-butikerna norr om Stockholm? Kista centrum?

Postad 13 juni 2008 - 09:45

KarlssonSWE
  • KarlssonSWE
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
ang att de tar tid första gången e ju vanligt, så de ingen nyhet...

nästa gång med gps så flyter de på...

Postad 13 juni 2008 - 16:52

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Han har Telia till vänner idag. Kan han förlänga eller ska han avsluta den och ta ett nytt ab?
Vart ligger Telia-butikerna norr om Stockholm? Kista centrum?

den närmsta telia butiken för mej som bor norr om stockholm är i kista galleria. men telia har inte fått in 6220 classic än, varken i butik eller på internet.. fast jag fått mail från dom att den ska finnas. dom tror inte dom får in den innan 22 juni. det är bara nyteckande som gäller, har själv ett gammalt telia abonnemang.

Postad 13 juni 2008 - 16:57

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0
igår fanns den i teliabutiken i Kiruna iallafall, dock så pratade jag inte med personalen så jag vet inte om dem hade dem till försäljning eller om det bara var ett för/prov exemplar.

Redigerat av ILCapitano, 13 juni 2008 - 17:00.

Postad 13 juni 2008 - 19:19

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
HHämtat ut min idag på phonehouse i Kristianstad.

Den är aningen plastig och linssyddet till kameran lämnar en del att önska. Måste bara vara ett fel och jag skall kolla i butiken i morgon. Det är ju skrattrande löst faktskt..

Vad gäller ljudet är det mycket bra. Högt och klart både i tal och ringsignal.
Kameran är säkert bra men att sätta avtryckaren längst ut på högerkanten gör ju att man automatiskt "darrar" till när man tar kort. SSäkert en vanesak men jag har ännu inte tagit ett enda skarpt kort.

Skall testa den mer i helgen och återkommer gärna med mer info om ni önskar

Postad 13 juni 2008 - 20:38

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
När det gäller kameran så borde du kunna använda menyknappen (den stora i mitten) för att trycka av, (funkar med de flesta nokia kameramobiler) hur det funkar med autofokus vet jag ej. Jag pratade med Telia igår då jag fick ett mail av dom att den nu är till försäljning, men internet har den inte samt inga butiker i stockholm. Så lag letar nu genom återförsäljare, men det är få som har den & där den finns kan man bara köpa den till förhöjt pris & får då betala allt över 69:- varje månad i 18 månader. Mobilen ligger då på runt 299:- Ska nog köpa den på Elgigantgen i Barkarby för runt 3500:- istället, för Telia verkar inte få in den innan 22 juni. Jag vet inte om butikerna i Göteborg, Malmö eller Lund har fått in dom, men i Stockholm finns den inte. Tror Elgiganten börjat få in mobilen nu då man kan söka på deras hemsida, nu finns den bara på internetbutik. Men enligt Elgiganten ska dom få in dom till nästa vecka. Runt den 18 juni.

Vet ej om denna länk/bilder är publicerade men hittade detta
Nokia 6220 Classic Camera Photos
http://smape.com/en/...02_cam-rev.html
Märkte ganska snabbt att upplösningen på internet blev dålig för bildena, laddade ner dom på datorn & såg dom i rekomenderad upplösning, då var bilderna skarpa & snygga som f*n.

Redigerat av Yobo1987, 13 juni 2008 - 21:55.

Postad 13 juni 2008 - 22:30

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Efter att ha funderat på olika alternativ så blev det idag en 6220, inköp Telia i Mölndal, de hade inte fått in de telefoner som var låsta till Telia utan det fick bli en som inte var operatörslåst (vet inte om de kan tänkas få in de låsta innan den 22/6). Den olåsta kostade runt 490:- mer än den låsta, så det blev 1295 kontant + 18x100:- för telefonen så ung 3100:- + att man ska betala 6x69:- för de månader mellan 13-18mån.

Har testat lite smått, har mest varit intresserad av GPS,n så jag har lekt runt med den och vad jag kan se så är den snabb och den hittar satelliter även inne i rummet. Kartorna fungerar fint och jag har fört över via datorn kartor för några länder i Europa, så att den inte ska det on-line. Det var därför det fick bli en Nokia, med gratis kartor över hela världen så är det ett stort plus mot övriga. Har också stängt av on-line för GPS'n. Har också fått igång de 90 dagars röststyrning, kom en fråga om man ville aktivera den första gången som jag ville testa att navigera en rutt.

Den är lite "tunn" i plasten och lite knarr, men om man nu hoppas att den håller ihop så verkar den innehålla mycket användbart. Testar vidare men helt nöjd än så länge, GPS'n är fantastisk med möjigheter som en "riktig" GPS, sökningar och egna lagringar av POI fungerar också bra och inte så bökigt som man kan tro med enbart telefonknappar

Edit några frågor:

Har fått det mesta att fungera men har några undringar:

1. hur kommer man snabbast tillbaka till Väntemeny (startsida), finns det en knapp för det eller kan man göra en egen knapp?

2. Hur ändrar man "Min knapp", enligt manualen ska man tel.inställning > Allmänt> Min Knapp > Min knapp det måste vara något fel i detta för den ordning hittar jag inte. Edit det ska vara "Egen nyckel" och sedan Min knapp. problemet löst

3. Knapplås, för att låsa så ska man trycka på vänster väljarknapp och sedan *, men varje gång så aktiverar man den funktion som finns på vänster väljarknapp! Kan man göra något åt detta detta?

Edit, har kört runt lite med röstnavigering, och det har fungerat bra. Skärmen är såpass liten så den kan man nog inte riktigt titta på under färd, troligen inte ens om man hade haft ett fäste till den. Men GPS tar emot bra och man kan ha telefonen i bröstfickan under navigeringen. Att kunna hämta hem kartor över världen är väldigt kul, har tagit hem några över USA, den möjligheten har jag inte till min ordinarie GPS.

Lite knarr och glapp runt den tunna listen runt telefonen vid knapparna, är väl det enda som drar ner betyget något

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 juni 2008 - 17:55.

Postad 13 juni 2008 - 22:32

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

När det gäller kameran så borde du kunna använda menyknappen (den stora i mitten) för att trycka av, (funkar med de flesta nokia kameramobiler) hur det funkar med autofokus vet jag ej.

Nej, det fungerar inte med den stora knappen. Den kallas Navi knappen. Meny knappen är den som är till vänster om den stora Navi knappen.

Postad 14 juni 2008 - 19:25

kjell1
  • kjell1
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det som Yobo 1987 skriver härovan angående Elgiganten är fel. Jag beställde min 6220 därifrån i onsdags och fick den igår. Länken är således inte felaktig.

Men, jag undrar om någon vet hur man stänger av kameraljudet? På vissa nokiatelefoner kan man välja bort det, och på andra kan man stänga av ljudet om man sätter telefonen på ljudlös, men inget av det fungerar på 6220. Vad jag vet.

Postad 14 juni 2008 - 19:32

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Que:

Jag kan bara svara på din första fråga. Du kommer snabbast till Väntemeny genom att trycka på Avsluta samtal knappen.

Postad 14 juni 2008 - 19:40

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Det som Yobo 1987 skriver härovan angående Elgiganten är fel. Jag beställde min 6220 därifrån i onsdags och fick den igår. Länken är således inte felaktig

jaså? jag försökte beställa
från dom när länken postades på forumet men fick till svar att dom inte fått in den i lager varken på internet eller i butik (stockholm). men nu verkar dom fått in den då den syns på deras hemsida.

Postad 14 juni 2008 - 20:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Efter att ha funderat på olika alternativ så blev det idag en 6220, inköp Telia i Mölndal, de hade inte fått in de telefoner som var låsta till Telia utan det fick bli en som inte var operatörslåst (vet inte om de kan tänkas få in de låsta innan den 22/6). Den olåsta kostade runt 490:- mer än den låsta, så det blev 1295 kontant + 18x100:- för telefonen så ung 3100:- + att man ska betala 6x69:- för de månader mellan 13-18mån.

Har testat lite smått, har mest varit intresserad av GPS,n så jag har lekt runt med den och vad jag kan se så är den snabb och den hittar satelliter även inne i rummet. Kartorna fungerar fint och jag har fört över via datorn kartor för några länder i Europa, så att den inte ska det on-line. Det var därför det fick bli en Nokia, med gratis kartor över hela världen så är det ett stort plus mot övriga. Har också stängt av on-line för GPS'n. Har också fått igång de 90 dagars röststyrning, kom en fråga om man ville aktivera den första gången som jag ville testa att navigera en rutt.

Den är lite "tunn" i plasten och lite knarr, men om man nu hoppas att den håller ihop så verkar den innehålla mycket användbart. Testar vidare men helt nöjd än så länge, GPS'n är fantastisk med möjigheter som en "riktig" GPS, sökningar och egna lagringar av POI fungerar också bra och inte så bökigt som man kan tro med enbart telefonknappar

Edit några frågor:

Har fått det mesta att fungera men har några undringar:

1. hur kommer man snabbast tillbaka till Väntemeny (startsida), finns det en knapp för det eller kan man göra en egen knapp?

2. Hur ändrar man "Min knapp", enligt manualen ska man tel.inställning > Allmänt> Min Knapp > Min knapp det måste vara något fel i detta för den ordning hittar jag inte. Edit det ska vara "Egen nyckel" och sedan Min knapp. problemet löst

3. Knapplås, för att låsa så ska man trycka på vänster väljarknapp och sedan *, men varje gång så aktiverar man den funktion som finns på vänster väljarknapp! Kan man göra något åt detta detta?

Edit, har kört runt lite med röstnavigering, och det har fungerat bra. Skärmen är såpass liten så den kan man nog inte riktigt titta på under färd, troligen inte ens om man hade haft ett fäste till den. Men GPS tar emot bra och man kan ha telefonen i bröstfickan under navigeringen. Att kunna hämta hem kartor över världen är väldigt kul, har tagit hem några över USA, den möjligheten har jag inte till min ordinarie GPS.

Lite knarr och glapp runt den tunna listen runt telefonen vid knapparna, är väl det enda som drar ner betyget något

1. Använd menyknappen för att växla mellan meny och vänteläge. Menyknappen är den som antingen har en "ring" på sig men på nyare modeller är det ett hus istället, alltså "home". Den används även för aktivitetshanteraren, d.v.s för att snabbt växla program trycker man på den tills task switcher visas och växlar den vägen.

3. Knapplåset är programmerat så att vänsterknappen har fördröjning så att man ska hinna trycka stjärna för att låsa knapparna. Jag har inte upplevt det som ett problem, trycker man på knappen och sedan stjärna ska knappsatsen låsas normalt.

Postad 14 juni 2008 - 22:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

1. Använd menyknappen för att växla mellan meny och vänteläge. Menyknappen är den som antingen har en "ring" på sig men på nyare modeller är det ett hus istället, alltså "home". Den används även för aktivitetshanteraren, d.v.s för att snabbt växla program trycker man på den tills task switcher visas och växlar den vägen.

3. Knapplåset är programmerat så att vänsterknappen har fördröjning så att man ska hinna trycka stjärna för att låsa knapparna. Jag har inte upplevt det som ett problem, trycker man på knappen och sedan stjärna ska knappsatsen låsas normalt.

1. Om man trycker meny + meny så hamnar man i vänteläge. Använder man röd "lägga på" så kommer man till vänteläge direkt. Det verkar vara de bästa tipsen, tack för dessa

3. Jo, knapplåsningen fungerar men jag tyckte det var dumt att man skulle behöva byta "sida" för det, men det är egentligen inget större problem.

Riktigt nöjd med det tekniska, GPS, musikspelare, kamera, ljud vid samtal, lätt och smidig. Ett önskemål, vore möjligheten att titta på kartan utan att GPS'n går igång, man kan i menyn sedan stänga av den, men att starta utan GPS i en visning hade varit fint. Har inte heller förstått hur kartorna lagras på minneskortet, någon som vet. Har därför inte kommit på hur man skulle kunna tanka hem alla kartorna, ha med sig dessa utan att ha dem på telefonkortet, för att kunna för över dessa till telofonen utan internetstöd från Nokia. Det är klart ett större kort och man skulle kunna lägga in det mesta på kortet direkt. Annars är det bara lite sladrig plast som stör.

Edit
Ytterligare en fråga, har kunnat skicka mms till en epost adress angiven i kontaktlistan med min SE telefon, men det fick jag inte att fungera (ännu) på denna telefon, abonnemanget är samma jag kör med samma SIM kort, något jag missat?

Redigerat av Unregistered124686ac, 15 juni 2008 - 08:56.

Postad 15 juni 2008 - 11:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Kartorna måste i praktiken lagras på minneskortet. Den exakta sökvägen till kartmaterialet är E:\Cities\Diskcache. Du har dock ingen nytta av att försöka flytta innehållet i den mappen till telefonminnet, kartprogrammet lär enbart läsa från minneskortet.

Det är i.a.f där kartorna hamnar efter att man laddat in dem i telefonen med Nokia MapLoader.

Postad 15 juni 2008 - 16:03

valmet665
  • valmet665
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hur blir bilderna? Nån får gärna lägga upp lite bilder så man kan gämföra med n82:an.

Postad 15 juni 2008 - 19:52

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Försöker lägga upp en bild i full upplösning så får vi se om det går. Tycker bilderna är bra, kanske inte den skärpa som en kamera men riktigt exponerade och fina med blixt inomhus

Bifogad fil(er)

Postad 15 juni 2008 - 20:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
En till

Bifogad fil(er)

Postad 15 juni 2008 - 21:16

valmet665
  • valmet665
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tycker bilderna blir bra. Ser ingen skillnad mot n82. Kanske skall byta till denna den är snyggare och mindre än n82:an. Och knapparna värkar bättre. Synd bara att det inte är 3,5 mm uttag

Postad 16 juni 2008 - 09:44

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Snygga bilder.
Är det på högsta upplössning/kvalité? (inställningar)
Är det nån som kommer lägga upp filmer?
(Gärna i högsta upplössning/kvalité om det inte blir för stort).
Jag funderar på att fixa 8gb kort när jag köpt mobilen.
Nån som har köpt eller testat med 8gb?

Redigerat av Yobo1987, 16 juni 2008 - 09:46.

Postad 16 juni 2008 - 10:29

casedesign
  • casedesign
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
http://smape.com/en/...lassic-rev.html

Postad 16 juni 2008 - 11:06

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

http://smape.com/en/...lassic-rev.html

Tack för länken, testen verkar komma fram till samma slutsats som jag, problemet kan vara materialet. Tekniskt så är jag helnöjd, allt fungerar nog bättre än väntat, dock så är jag fortfarande missbelåten med den lösa kantlist som går runt telefonen. Materialet i batteriskyddet är också gjort i en obetydlig tjocklek. Listen runt telefonen är kanske 0,5mm längre än behovet så att man kan flytta runt "överflödet" runt telefonen, så den pressar inte och håller ihop den. Jag ska kolla om andra telefoner är lika, finns det bättre så ska jag nog göra ett utbyte

Men som telefon, GPS, musikspelare och kamera så har jag inget att klaga

Mina bilder var utlagda och tagna med hösta upplösning

Postad 16 juni 2008 - 16:49

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Jag försöker installera Nokia Maps på telefonen men jag får bara Licence manager installerat.
Jag har en installationsfil som heter Nokia_Maps_2.0_2204_3.2_u.sis.
Kollar jag under Installerade prg syns bara License manager 6,12, kollar jag under log så finns Nokia Maps (2.00(1)) som installerat.
Vad göra?

Postad 16 juni 2008 - 17:26

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag försöker installera Nokia Maps på telefonen men jag får bara Licence manager installerat.
Jag har en installationsfil som heter Nokia_Maps_2.0_2204_3.2_u.sis.
Kollar jag under Installerade prg syns bara License manager 6,12, kollar jag under log så finns Nokia Maps (2.00(1)) som installerat.
Vad göra?

Det du försöker installera finns redan på telefonen. Vad du ska göra är att installera Nokia maps loader tror det är version 1.3. När du har gjort det, så kan du koppla in telefonen till USB och sätta den till massöverföring eller liknade, då får du sedan upp en de länder som du kan föra över till telefonen. Jag lät telefonen hämta hem en karta via telefon innan jag förde över via datorn, man skulle göra något sådant innan det gick att föra över via datorn men jag vet inte om det var en karta eller om det var programmet (som redan finns på telfonen) som menades.

Jag var och kände på en annan 6220 och där satt kantlisten bättre fast även om den knarrade på sidorna om knappsatsen, men den var inte lös nedtill som den är på min telefon

Postad 16 juni 2008 - 18:55

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Det du försöker installera finns redan på telefonen. Vad du ska göra är att installera Nokia maps loader tror det är version 1.3. När du har gjort det, så kan du koppla in telefonen till USB och sätta den till massöverföring eller liknade, då får du sedan upp en de länder som du kan föra över till telefonen. Jag lät telefonen hämta hem en karta via telefon innan jag förde över via datorn, man skulle göra något sådant innan det gick att föra över via datorn men jag vet inte om det var en karta eller om det var programmet (som redan finns på telfonen) som menades.

Jag var och kände på en annan 6220 och där satt kantlisten bättre fast även om den knarrade på sidorna om knappsatsen, men den var inte lös nedtill som den är på min telefon

Ok! Tackar så mycket, nu funkar det att starta Map Loader, men när jag försöker överföra så finns det ej tillräckligt minne, verkar som det inte finns något minneskort tillgängligt när USB läget Masslagring används.
Space left for Maps data -39,9MB ?????????????
Struligt värre det här...

Redigerat av DigiMannen, 16 juni 2008 - 18:56.

Postad 16 juni 2008 - 19:04

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Det är inte så att du klickar på + vid Europa, för den är på 1,3GB och får inte plats på standardkortet. Om jag ansluter via USB och väljer masslagring. Klickar sedan på map loader så får jag upp världsdelarna, klickar man sedan på Europa så får man upp länderna och väljer något land med + och sedan download. På min så står det nu att jag har 370MB kvar för kartor. Då har jag fört över Sverige, Danmark och Florida. Hur mycket av kortet som ska få användas av kartor sätter man i telefonen i någon inställning

Edit, om du inte får det att fungera så prova att välj karta i telefonen med GPS, utan inkoppling till datorn, så att den får ta ner en karta on-line för att bygga upp en mappstruktur på minnerskortet.

Redigerat av Unregistered124686ac, 16 juni 2008 - 19:25.

Postad 16 juni 2008 - 19:37

DigiMannen
  • DigiMannen
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0

Det är inte så att du klickar på + vid Europa, för den är på 1,3GB och får inte plats på standardkortet. Om jag ansluter via USB och väljer masslagring. Klickar sedan på map loader så får jag upp världsdelarna, klickar man sedan på Europa så får man upp länderna och väljer något land med + och sedan download. På min så står det nu att jag har 370MB kvar för kartor. Då har jag fört över Sverige, Danmark och Florida. Hur mycket av kortet som ska få användas av kartor sätter man i telefonen i någon inställning

Edit, om du inte får det att fungera så prova att välj karta i telefonen med GPS, utan inkoppling till datorn, så att den får ta ner en karta on-line för att bygga upp en mappstruktur på minnerskortet.

Efter att jag provat några ggr så stod det plötsligt 1,56GB ledigt och jag kunde ladda ner hela europa, så äär det med teknik ibland....
Hur fungerar det med fri navigering de 3 första månaderna, hur fungerar licenshanteringen???

Redigerat av DigiMannen, 16 juni 2008 - 19:39.

Postad 16 juni 2008 - 19:57

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Efter att jag provat några ggr så stod det plötsligt 1,56GB ledigt och jag kunde ladda ner hela europa, så äär det med teknik ibland....
Hur fungerar det med fri navigering de 3 första månaderna, hur fungerar licenshanteringen???

Ja det är inte alltid man begriper allt :(

Första gången man startar en navigering så får man ett erbjudande om 90 dagar, man kan sedan i något kommando se dessa dagar räknas ner.

Postad 16 juni 2008 - 20:42

Yobo1987
  • Yobo1987
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Nån som har filmer att ladda upp?
Nån som funderar på 8gb kort?

Postad 17 juni 2008 - 07:22

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Nu är jag även nöjd med "mekaniken", jag var och tittade på en annan 6220, som hade något fastare kant runt knappsatsen, men ändå inte perfekt, så jag gjorde en egen lite förbättring. Några SMÅ fixeringpunkter (<1mm) med superlim som fixerar kant mot chassit (under batteriluckan) löste problemet. Nu är det en bättre känsla i mekaniken, inget plastgnissel

Postad 17 juni 2008 - 10:18

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
vilken ljudadapter kör ni med för anslutning av 3,5mm hörlurar.

Postad 17 juni 2008 - 13:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Har man telefonen i ljudlös, så är det ingen vibration! Den är på och fungerar när ljudet är på!!

Är det så på Nokia-lurar?

Någon som vet vad profil möte och utomhus är för något?

Jag har köpt en liten adapter med en 2,5mm hona och 3,5 hane, som bygger en 15mm på kontakten, för runt 30:-

Postad 17 juni 2008 - 13:31

Unregistered3ba5120f
  • Unregistered3ba5120f
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
du kan ju ändra in profilen att det skall vibrera under profilen ljudlös.

Postad 17 juni 2008 - 14:50

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

du kan ju ändra in profilen att det skall vibrera under profilen ljudlös.

Hm, har nu hittat inställningen men den står som vibration PÅ fastän den inte vibrerar när den är ljudlös :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.