Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kinesiska högtalare beställda

70 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 July 2008 - 21:07

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
De låter ljuvligt trots att de ännu inte är inspelade..!

Kan nämna att tv:n på väggen är en 40" Sony lcd, jag tycker den ser ut som en 32"... :)

Postad 06 July 2008 - 21:48

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Då skall jag försöka formulera mina första intryck om mina högtalare. De är ett par Compact WZ1 SE (Special Edition). En tvåvägs stativhögtalare med följande specifikation:
8 Ohm impedans
88 dB känslighet
40-20,000 Hz frekvensomfång
20-150 w rekommenderad förstärkareffekt

Efter att första som-ett-barn-på-julafton-entusiasmen lagt sig lite så har vi bekantat oss under ett par dagar. I varje högtalares rumpa sitter en Xindak FS1 uppstoppad via banankontakt och högtalarna drivs av ett Classic 8.0B (2 x 150w slutsteg). Via min laptop utan märkvärdigt ljudkort kör jag en 3,5”-> RCA lakritskabel av no name modell in i Classicsteget. Musiken streamas från www.spotify.com, ett slags musikbibliotek med halvmiljonen låtar. Formatet är Ogg Vorbis.

Jag upplever att högtalarna är väldigt neutrala, väldigt Hifi, och de fullkomligt älskar bra inspelningar! Tyvärr så är det då inte så roligt när jag lyssnar på "Stockholm Syndrome" med Muse. Det råder inga tvivel om att det är ett makalöst driv i låten och en svulstighet som får nackhåren att resa sig, men det låter som om de lirar i ett annat rum... Tyvärr så är typ nästan samtliga av deras inspelningar av bristande kvalitet. :P

Men efter att ha lyssnat på Madonna's ”Frosen” och ”Vogue” så blir det helt andra tongångar! Vilken härlig bas! Tror först att min Velodyne är inkopplad, men så är inte fallet. Provar att köra med subwoofern på, men den är inte bra inställd/kalibrerad ännu, samt att rummet behöver åtgärdas akustikt så det blir bara sämre. Subben får stå i läge off tills vidare.

Lyssnar på Esbjörn Svensson Trio, Tool, Gorillaz, Radiohead, Chingon, Teddybears STHLM, Pink, A Perfect Circle. Det låter hela tiden fritt, avslappnat, detaljrikt, luftigt, tight, tydligt och med stor ljudbild och hela tiden behärskat i både diskant o mellanregister. Puttrar vidare med ”Psalm” med Koop och det är bara härligt. Chris Jones är ruggigt närvarande i ”No Sanctuary Here”. ”Dancing with Kadafi” med Infected Mushroom är riktigt trevligt att lyssna på, kör många låtar med I.M. trots att jag egentligen inte är speciellt förtjust i genren. Lyssnar även på en del klassisk musik ur Romeo o Julia och det är maffigt och galet. Högtalarna sprider ljudet riktigt brett o bra! Sweetspot är ett rätt stort ställe och det är tacksamt.

Diskanten är inte i samma klass som Aurum Cantus Volla (bästa diskant jag hört), men med lite inspelning och akustikfixande i rummet så blir det för jaevla bra ändå! Basen är fantastisk med tanke på att det är en stativhögtalare, kan vara den bästa jag hört bland stativare. Snabb och torr och djup!

Kommer att bygga mig en htpc med ett bra ljudkort i under sommaren och då hoppas jag kunna få ut än mer välljud ur anläggningen.

Min chanstagning att köpa högtalare som jag aldrig hört var en klockren bullseye! Det skulle vara väldigt intressant att låta hifi-butiker låna dem en dag, utvärdera dem och sen sätta ett värde på dem. Jag tycker att de är oerhört prisvärda! :D :(

Edit: formatet på ljudfiler från websida

Redigerat av skrotfot, 06 July 2008 - 23:17.

Postad 07 July 2008 - 08:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd! :D

Postad 07 July 2008 - 09:48

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Kineserna kan det där med ljud ;) och billiga är dom också.

Postad 07 July 2008 - 19:11

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
De kritiska öronen säger att diskanterna inte släpper ljuder hundraprocentigt, hoppas de blir bättre med tiden. Men några jobbiga s-ljud har aldrig förekommit någonsin kan tilläggas. Jag har idag slängt in ytterligare ett par mattor i rummet, samt riggat Sonic Design dämpfötter mellan högtalarna och stativen, vilket resulterar i än mer kontrollerat ljud. Mmmm, sitter nu och åtnjuter Coldplay, The Knife, Jay-Z, Robbie Williams, Eminem, Amy Winehouse - artister jag inte tidigare lyssnat aktivt på. Men jag har väl drabbats lite av den där sjukdomen då man älskar att lyssna på bra ljud. Livet är gott! ;)

Postad 08 July 2008 - 09:00

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0

M.a.o. tar det ca 10000 eller kanske rent av 10 000 år innan man hittar det prefekta högtalarna ;) så har vi räknat ut det också :D

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå... :P
..om nu inte skrotfot hittade en liten genväg =)

Redigerat av HenkeEdge, 08 July 2008 - 09:11.

Postad 08 July 2008 - 09:26

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Ser sjukt prisvärda ut. ;)

Postad 08 July 2008 - 09:35

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Jag finner dem ruskigt prisvärda!
Men jag skulle nog behöva kraftigare stativ, så jag har tillsatt en utredning på vad jag egentligen behöver. Någon som vill köpa ett par Dynaudio Stand 1 för 1,800:- så skicka ett PM. Stativen är endast använda i fyra dagar nu.

Postad 08 July 2008 - 12:46

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du kan kolla in dessa,dom verkar riktigt stabila 12kg styck + att de kan sanfyllas.

http://www.hifiklubb...ativ_silver.htm

Postad 08 July 2008 - 13:01

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut, privärda..

Här har du ett par kopior från hifiklubben:
http://www.hifiklubb...tativ_svart.htm

Men orginal går på det dubbla... Går att sandfyllas och är väldigt stabila..

Postad 08 July 2008 - 18:45

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Jag finner dem ruskigt prisvärda!
Men jag skulle nog behöva kraftigare stativ, så jag har tillsatt en utredning på vad jag egentligen behöver. Någon som vill köpa ett par Dynaudio Stand 1 för 1,800:- så skicka ett PM. Stativen är endast använda i fyra dagar nu.

Testa stand 2 istället, jag har dom själv och dom är grymt stabila!
Kolla i mitt galleri

Postad 08 July 2008 - 20:16

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Testa stand 2 istället, jag har dom själv och dom är grymt stabila!
Kolla i mitt galleri

Du menar möjligtvis Stand 4 som går lös på ca 2,990 ? Jag har kollat in dem idag och de verkar sitta finfint på mina 12-kilosklumpar som är typ 4 decimeter djupa. Spanar just nu på ett par Empire RX24 som "endast" kostar 1,750

Tror att jag siktar på de billigare. Just nu iaf...

Postad 08 July 2008 - 20:33

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Du menar möjligtvis Stand 4 som går lös på ca 2,990 ? Jag har kollat in dem idag och de verkar sitta finfint på mina 12-kilosklumpar som är typ 4 decimeter djupa. Spanar just nu på ett par Empire RX24 som "endast" kostar 1,750

Sorry menade givetvis stand 4=)
Dyra men enligt mig brutalt snygga och som sagt väldigt stabila

Postad 08 July 2008 - 20:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är Vifa diskanter i och med största säkerhet även Vifa basar ser det ut som.

Riktigt kul att du är nöjd :)

Postad 09 July 2008 - 09:53

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Jag skulle ändå rekomendera dig överväga RC24 istället för RX24.. Har själv haft ett par som jag fyllde med en viss del blästerstål kulor och en viss del av en typ av sand (hemligt hemligt) det blev överjävligt stabilt och det lät kanon.
Kan säga att mina tidigare Stand 4 från Dynaudio var rangliga i jämförelse, förlåt theoak... :)

Redigerat av nickeskbg, 09 July 2008 - 10:28.

Postad 09 July 2008 - 11:58

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Jag skulle ändå rekomendera dig överväga RC24 istället för RX24.. Har själv haft ett par som jag fyllde med en viss del blästerstål kulor och en viss del av en typ av sand (hemligt hemligt) det blev överjävligt stabilt och det lät kanon.
Kan säga att mina tidigare Stand 4 från Dynaudio var rangliga i jämförelse, förlåt theoak... :)

Vad jag förstått så är skillnaden att RX24 har smalare kvadratiska kolonner i stativen (men även de går att fyllas), samt att RX24 har större bottenplatta.

Lyssnade förresten igår mycket på Madonna (välproducerat) samt en hel del hårdrock som t ex System of a down, Alice in chains och Live. Och Tool förstås. :) Det låter skeetbra, men än finns det många förbättringspunkter.
Funderingarna kring rummets akustikförbättringar går på högvarv.

Postad 09 July 2008 - 12:38

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Vad jag förstått så är skillnaden att RX24 har smalare kvadratiska kolonner i stativen (men även de går att fyllas), samt att RX24 har större bottenplatta.

Lyssnade förresten igår mycket på Madonna (välproducerat) samt en hel del hårdrock som t ex System of a down, Alice in chains och Live. Och Tool förstås. :) Det låter skeetbra, men än finns det många förbättringspunkter.
Funderingarna kring rummets akustikförbättringar går på högvarv.

Släng upp ett akustiktak från echophon, jag körde ett focus f som jag limmade och det blev en sådan sjuk förbättring på allt så det var löjligt. dessutom mkt bättre miljö att vistas i nu.

Postad 09 July 2008 - 13:48

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Släng upp ett akustiktak från echophon, jag körde ett focus f som jag limmade och det blev en sådan sjuk förbättring på allt så det var löjligt. dessutom mkt bättre miljö att vistas i nu.

Hittar inga prisuppgifter på deras webplats, hur mycket betalade du för detta? Hur många kvm?

Postad 09 July 2008 - 20:02

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Hittar inga prisuppgifter på deras webplats, hur mycket betalade du för detta? Hur många kvm?

Jag har ca 17-18 kvm men jag fick ett kompispris av syrrans kille som jobbar där, betalade löjliga 1600 för 3pkt med 10 plattor i varje vilket räckte ganska precis, fick ngn platta över.
Han sa att i vanliga fall så ligger ett paket på ca 1500kr
Jag hade utan tvekan betalat det 4 dubbla för den skillnaden jag upplever, när man går in i rummet så blir det bara så otroligt tyst och skönt samt att allt blir så otroligt focuserat tex när man kör en film så blir dialogen så otroligt mkt mer detaljerad och verklig och samma sak gäller med musiken, röster, trummslag och bas blir så tight och verkligt till skillnad mot innan när allt bara smetades ut och for runt i rummet i en enda röra.

Postad 21 September 2008 - 20:13

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Måste bara uppdatera läget lite. Jag sitter nu med inspelade högtalare och faschineras dagligen över det välljud jag investerat i. Så här i efterhand är jag såklart även übernöjd över att ha prickat dollarns lägstanivå vid mina beställningar, snittar på ca 6,11. Kan rekommendera fler att beställa dessa högtalare, slutsteg och kablage. Frossar i all sorts musik streamat från Spotify.
:)

Postad 08 October 2008 - 19:31

Unregistered698f2bd3
  • Unregistered698f2bd3
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tjena Skrotfot

vi hade lite kontakt för ett tag sen iom ditt köp av compact.
Kul att du gillar dom! Jag är själv väldigt nöjd med mina SC.
förutom det kosmetiska så är det bara skrikarn som skiljer dom åt.
Jag måste bara utöka kraftverken lite för att få bättre tryck :).

sen lät ju det där taket väldigt intressant, snyggt sätt att förbättra akustiken.
Jag har ju köpt mig ett hus och det närmar sig renovering av vardagsrum så då
är det ju ett bra tillfälle att fixa till akustiken.

Jag kör ju hembio på mina också. Köpte nyligen JBL Control Now som surrar.
dom spelar riktigt fint ihop med frontarna. Riktigt diskreta högtalare dessutom.
frontar ska synas, surrar ska bara låta :blink:.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.