Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur kan folk lägga ut tusenlappar på kablar?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 June 2008 - 18:38

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0

På nätterna är trafiken minimal och industrin ofta i vila, "bakgrundsljudet" från dessa är då minimal.

Huruvida elnätet skulle ha färre störningar i sig låter jag vara osagt...
Att säga att man kan höra flera detaljer i musik pga färre störande faktorer känns alltså inte speciellt konstigt, eller? :)

Det är alltså många faktorer som spelar in, kablarna i sig har rätt liten inverkan i helheten även fast de kan göra skillnad.
Lyssningsrummets akustik är nästan lika viktig som anläggningen i sig, vilken många glömmer bort..

Amen till det. Det är självklart att min anläggning lät bättre i butikens isolerade lyssningsrum än vad det gör hemma med betong- och gipsväggar. Jag köper inte heller 29kronorskablar, men inte heller de dyraste, jag har provat att lyssna ut skillnader mellan diverse, även bjudit in kompisar för att lyssna på sådant och ingen har hört skillnader, faktiskt samma sak som när jag testade mp3 i 192kbps mot FLAC... Faktiskt, det förvånade mig!

Postad 09 June 2008 - 18:58

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Från Blue Jeans Cable köper jag liknande kabel fast med Canare kontakter med Belden kabel för dryga 280:-

Synd bara att tullen lägger på 300 i runda slänger på en kabel som med frakt fr USA kostar 250. = 550.
Hade de sålts i butik i svedala för de priset hade de blivit de mest sålda kablarna för det är egentligen industristandard på deras produkter.

Redigerat av Unregistered76636631, 09 June 2008 - 19:00.

Postad 09 June 2008 - 20:54

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Synd bara att tullen lägger på 300 i runda slänger på en kabel som med frakt fr USA kostar 250. = 550.
Hade de sålts i butik i svedala för de priset hade de blivit de mest sålda kablarna för det är egentligen industristandard på deras produkter.

Det är väl ändå en sanning med modifikation.. tullen är ungefär 2,6% av värdet om inte mindre.. däremot så tillkommer skatt. Så 250 kr kanske blir runt 320 kr.. fortfarande billigt.

/Christian

PS Sen det där med ren ström.. jag skrev att det var en hobbygrej :) Jag tror inte att det är många procent av minhembios fantaster som sitter uppe på natten och lyssnar till knarrande dörrar, vattendroppar som träffar ytan etc.. det finns (!) men dom är inte många :blink: Vi har en på jobbet! Han låser in sig i ett rum under natten.. lyssnar endbart på effekter.. likt de jag nämnde ovan. Tycker man det är kul så visst.. själv har jag allt dels för mitt eget nöje men också för att det är roligare att bjuda över vänner och familj :rolleyes: DS

Postad 09 June 2008 - 21:49

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Det är väl ändå en sanning med modifikation.. tullen är ungefär 2,6% av värdet om inte mindre.. däremot så tillkommer skatt. Så 250 kr kanske blir runt 320 kr.. fortfarande billigt.

Vet inte vilka skatter du talar om men när jag fick räkningen från tullen så var jag tvungen att hiva ut med 300 spänn utöver ordervärdet på 50$. Och då var beställningen på en Blue Jeans kabel fr USA. :)
De lägger på 25% svensk moms separat på både vara & frakt och tullavgifter utöver det. Det är bara att tacka och ta emot.

Redigerat av Unregistered76636631, 09 June 2008 - 21:55.

Postad 09 June 2008 - 22:55

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Vet inte vilka skatter du talar om men när jag fick räkningen från tullen så var jag tvungen att hiva ut med 300 spänn utöver ordervärdet på 50$. Och då var beställningen på en Blue Jeans kabel fr USA. :rolleyes:
De lägger på 25% svensk moms separat på både vara & frakt och tullavgifter utöver det. Det är bara att tacka och ta emot.

Nej, men jag har ju själv hört med tullen. Och så många gånger som jag beställt från USA....

Direkt från tullens hemsida: "När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början. "

Räkna på cirkus, 27% extra vid köp från USA.. Jag vet inte hur du kom upp i dina pengar men postförskott kanske drog upp det en hel del? Dyr frakt?

/Christian

EDIT: Sen kan det vara så att dom måste göra någon annorlunda tullkoll när det gäller elektroniska prylar? Jag har bara köpt kortlekar och dvd-filmer :) Säkerligen gjort 20-30 köp från US

Redigerat av Unregistered1331, 09 June 2008 - 22:57.

Postad 09 June 2008 - 23:38

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Nej, men jag har ju själv hört med tullen. Och så många gånger som jag beställt från USA....

Direkt från tullens hemsida: "När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början. "

Räkna på cirkus, 27% extra vid köp från USA.. Jag vet inte hur du kom upp i dina pengar men postförskott kanske drog upp det en hel del? Dyr frakt?

/Christian
EDIT: Sen kan det vara så att dom måste göra någon annorlunda tullkoll när det gäller elektroniska prylar? Jag har bara köpt kortlekar och dvd-filmer :) Säkerligen gjort 20-30 köp från US

Vadå nej jag skrev ju att man betalar moms plus tullavgifter, det var ju du som skrev "skatter"... :blink:
Ordern betalade jag direkt till Blue Jeans och med frakt bledde det 50$. Jag sparade fakturan fr tullen fram till ett par veckor sedan då det åkte ned tillsammans med annat skit i papperskorgen. Typ comhemräkningar.. :rolleyes:

Redigerat av Unregistered76636631, 09 June 2008 - 23:39.

Postad 10 June 2008 - 08:41

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Nu är det tillrört :) Men moms är ju en skatt.. Du skattar inte på tullen men utöver tullen... ********.. nu går brandlarment! Ciao

/Christian

Postad 29 October 2008 - 13:40

Hexenhammer
  • Hexenhammer
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Dyrare är bättre kvalitet!?

T.ex så har de HDMI-kablar jag haft som har kostat mer än 1,000 kr ALLTID hållit längre/fungerat
bättre än de som kostar runt någon hundring. Det verkar även gälla högtalar-kablar. Jag kör på ett
par riktigt billiga, men tvingas byta ofta eftersom att de blir dåliga snabbt och glappar lätt. Jag
har en bekant som sitter på ett par feta högtalar-kablar för uppåt 30.000kr, och dom har ta mig
fan hållit i många år, och låter/funkar fortfarande lika bra. Det är väl en sådan skillnad man får se.

Postad 31 October 2008 - 18:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det verkar även gälla högtalar-kablar. Jag kör på ett
par riktigt billiga, men tvingas byta ofta eftersom att de blir dåliga snabbt och glappar lätt.

Vad tusan är det för kablar du köpt som måste bytas ofta vad är det som orsakar att de plötsligt börjar glappa och bli "dåliga"?

Postad 31 October 2008 - 18:14

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Vad tusan är det för kablar du köpt som måste bytas ofta vad är det som orsakar att de plötsligt börjar glappa och bli "dåliga"?

Precis tyckte också det va skumt?

Postad 31 October 2008 - 18:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
dom va väll för billiga... :(

Postad 31 October 2008 - 19:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Dyrare är bättre kvalitet!?

T.ex så har de HDMI-kablar jag haft som har kostat mer än 1,000 kr ALLTID hållit längre/fungerat
bättre än de som kostar runt någon hundring. Det verkar även gälla högtalar-kablar. Jag kör på ett
par riktigt billiga, men tvingas byta ofta eftersom att de blir dåliga snabbt och glappar lätt. Jag
har en bekant som sitter på ett par feta högtalar-kablar för uppåt 30.000kr, och dom har ta mig
fan hållit i många år, och låter/funkar fortfarande lika bra. Det är väl en sådan skillnad man får se.

du har glömt att smörja dom med ormsalva gör du det så kommer dom att hålla lika länge som mina cooganhall intermezzo från 85

Postad 03 January 2009 - 12:20

extreme mikeover
  • extreme mikeover
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Blev mest förvånad att trådskaparen hade en Pioneer!
Hade förväntat mig att han skulle ha nån billig skit från Netonnet.

Både jag och min Onkyo TX-SR606E från netonnet känner oss kränkta.
Så länge man inte tittar på det billigaste (centrum och liknande) så tycker jag att netonnet har en hel del bra grejer, onkyon var billigare där än jag sett i någon annan affär.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.