Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare
![]() |
![]() |
![]() |
562:- | |
![]() |
![]() |
![]() |
494:- |
![]() |
6 år sedan |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
10 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 10 mars 2009 - 20:00

Postad 10 mars 2009 - 22:30

/Christian
Postad 11 mars 2009 - 01:48
Billig, smidigt format (gömma under/bakom soffan), gott om kraft. Den enda som talar emot den är den effektstyrda fläkten...
Postad 12 mars 2009 - 09:39
Skulle denna funka?
eller finns de nå billigare subwofferförstärkare..
Tänkte denna borde ju vara bra till kommande dedikerade biorum när man flyttar till hus? Eller är ja helt ute och cyklar?
Då ska ja ha min onkyo 605 + canton högtalare
Sen så vil ja ha 2 baslådor och 2 stycken basspumps...
Skulle allting funka då mån tro? kan man koppla 4 bas grejer till den där prosonen? Mvh Voldoo
Postad 12 mars 2009 - 13:04
Många y-split blir det.. för du hade väl inte tänkt att driva alla fyra med ett sådant slutsteg? Subbarna har väl aktiva hoppas jag?Nu har ja som sagt köpt mej ett par basspumps och nu kommer förstärkarvalet... Va har ni för förslag???
Skulle denna funka?
eller finns de nå billigare subwofferförstärkare..
Tänkte denna borde ju vara bra till kommande dedikerade biorum när man flyttar till hus? Eller är ja helt ute och cyklar?
Då ska ja ha min onkyo 605 + canton högtalare
Sen så vil ja ha 2 baslådor och 2 stycken basspumps...
Skulle allting funka då mån tro? kan man koppla 4 bas grejer till den där prosonen? Mvh Voldoo
Btw.. sjukt att audio video är billigare på Proson förstärkaren än Fynda.se? :S
Postad 12 mars 2009 - 18:43
mvh Dell
Postad 12 mars 2009 - 19:36
Köp ett begagnat Zachry D 250 sub steg , det kan du köra 2 kanaler ut på som du kör till dom 2 första pumparna som du sen seriekopplar till nästa 2 pumpar.
Volym och frekvens justering finns på steget , du vill ju inte mata dom med 20 000 Hz , skakar dåligt där.
Själv använder jag ett Zachry D 250 till min sub och ett gammalt substeg till baspumparna
Jag har kopplat på line ut från steget till min sub på line in på steget till baspumparna , funkar kalas
Bästa investeringen på länge , var försiktig med volymen bara som flera nämt.
Har några bilder i galleriet men jag vet inte om dom är till någon hjälp.
Postad 12 mars 2009 - 22:01
Och vet ni nå begangnad som uppfyller mina mål för max 1000. Tycker inte begangnad är värt mer så kan ni hojta till. Vore väldigt tacksam för de.
Men kravet är
SVART
LITEN SOM PROSON
Fjärr så man kan ställa hz m.m. på basspumpsen...
tack för all hjälp än så länge..!!Mvh Voldoo
Postad 14 mars 2009 - 21:05
Ett problem är att de hårda delarna av fåtöljerna som man skulle kunna montera basarna i inte har så mycket kontakt med sittytorna, dvs. det finns inte så stora möjligheter för vibrationerna att fortplanta sig från fåtöljernas "fötter" till sittdyna/ryggstöd. Vad tror ni som har lite erfarenhet av sånt här, skulle det funka eller skulle det bara vara armstöden som vibrerade ordentligt och knappt nån känsla alls i sitsarna?
Funderar på att montera en bas längst till höger på den vänstra fåtöljen och en längst till höger på den vänstra, och på så sätt få en del vibrationer från varje sida till den mittre sitsen. Vad tror ni om detta?
Kan ju vara värt ett försök om det inte låter helt dödsdömt, priset för två basar är ju väldigt överkomligt med tanke på vad man lagt ut på allt annat i systemet, och isåfall skulle jag köpa någon enklare begagnad stereoförstärkare eller någon form av slutsteg att driva dem med. Mindre än 2.000 med kablar och allt.
Vad sägs?
Postad 16 mars 2009 - 14:08
Postad 16 mars 2009 - 19:33

Vilken skulle ni valt för 1500 kr?
Blir de mkt skillnad om ja väljer

Postad 17 mars 2009 - 19:01
Postad 17 mars 2009 - 20:17
Signalen kör du lättast in där det står "LINE IN", du måste inte använda båda ingångarna utan en räcker oftast (det finns undantags fall där båda skall användas). Från stegen till kickers använder du högnivå kabeln som finns på andra sidan av steget, dvs du använder ingen av högnivå ut/in-gångarna på "inkopplingssidan".
Postad 17 mars 2009 - 21:23
Hur många kickers ska du installera?
Signalen kör du lättast in där det står "LINE IN", du måste inte använda båda ingångarna utan en räcker oftast (det finns undantags fall där båda skall användas). Från stegen till kickers använder du högnivå kabeln som finns på andra sidan av steget, dvs du använder ingen av högnivå ut/in-gångarna på "inkopplingssidan".
Ska bara installera två stycken. Fick bra pris för substegen därför köpte jag två kan ju vara bra och ha. Men tack för hjälpen.
//Jocke
Postad 18 mars 2009 - 08:08

Postad 18 mars 2009 - 12:46
Postad 22 mars 2009 - 18:50
/Jocce
Postad 22 mars 2009 - 18:53
Postad 22 mars 2009 - 23:33

Som sagt fantastisk för spel och film men även rätt musik får ett klart lyft. För hörlurar speciellt då det är ju rätt svårt få sub woofer kvalitet i små 40 mm drivare. Finns ju en del musik där det inte passar annars är går den för fulla muggar.
Tack vare min dator så har jag det fixat utan att behöva köpa någon separat förstärkare så jag får rumble även för PS 3 som bara har optisk eller hdmi om du vägrar komponent. Kör samma lösning på Xboxen 360n också även om jag kan köra med pre outen på min hörlursförstärkare också. Enda lösningen för Wiin
Stora kruxet är att på PCn få dolby 5.1 att fungera. Måste köra omvägar aktivera dolby encoding i creatives mjukvara för att på så sätt få ut en analog signal samtidigt som den digitala

Postad 23 mars 2009 - 08:27
Det skulle gå att koppla in dem på dina överblivna kanaler om du har möjlighet att välja vilken signal de skall spela. Dock så är det inte så stor chans att det går att skicka subwoofersignalen dit vilket gör att det blir problem om du har en sub.
Förstår inte riktigt vad du menar? Om han har pre-in på varje slutsteg i förstärkaren finns det väl inget hinder?
Postad 23 mars 2009 - 13:33
Förstår inte riktigt vad du menar? Om han har pre-in på varje slutsteg i förstärkaren finns det väl inget hinder?
Nä men hur många receivers har det?
Postad 23 mars 2009 - 16:19
Nä men hur många receivers har det?
Jag vet bara att min egen har det (NAD T753v2), och de flesta andra NAD-receivers. Det verkade på ditt inlägg som om det fanns fler möjliga hinder men då var det alltså bara ett missförstånd. Formuleringen "vilket gör att det blir problem om du har en sub" förstod jag inte alls.
Postad 23 mars 2009 - 17:23
Postad 23 mars 2009 - 18:30
finns de pre out på en onkyo 605aa? och hur kopplar ja då isf så ja slipper köpa en extern stärkare..?
Pre-out finns det säkert, men frågan är om det finns pre-in, det är nämligen det du behöver. Jag har för mig att Onkyo inte har det på sina receivers men jag är inte helt 100, kolla i manualen (finns säkert på Onkyos hemsida om du tappat bort din) eller på baksidan av receivern om du har en hemma.
Postad 23 mars 2009 - 21:34
Jag vet bara att min egen har det (NAD T753v2), och de flesta andra NAD-receivers. Det verkade på ditt inlägg som om det fanns fler möjliga hinder men då var det alltså bara ett missförstånd. Formuleringen "vilket gör att det blir problem om du har en sub" förstod jag inte alls.
Om man inte har en subb så skickas ju LFE till front L/R och det är mycket större chans att det går att styra så att slutstegen spelar FRONT L/R än LFE.
Postad 23 mars 2009 - 21:44
Kolla min guide hur du kopplar en 605.. jag har nämligen en sån. Men pre-out är bara en signalutgång.. finns inget slutsteg till den!finns de pre out på en onkyo 605aa? och hur kopplar ja då isf så ja slipper köpa en extern stärkare..?
/Christian
Postad 23 mars 2009 - 23:48

PM isåfall
Frugan bara skakar på huvudet, så jag har nog fått tillåtelse, trots att soffan är sprojlans ny

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 23 mars 2009 - 23:48.
Postad 24 mars 2009 - 00:10
Postad 24 mars 2009 - 12:33

Tanken har slagit mig att det hade vart rätt kul att sätta en gräsklipparmotor på den eller något samt fixa styrning på hjulen och dra ut på motorvägen med

Postad 24 mars 2009 - 14:27
Vad i hela fridens namn pratar du om?Har en men det var rätt mycket bök med att installera den på min racing stol så inte särskilt mobil tyvärr. Visserligen har min cockpit hjul men måste demontera högtalarstativen för att få ut dem genom dörren
Tanken har slagit mig att det hade vart rätt kul att sätta en gräsklipparmotor på den eller något samt fixa styrning på hjulen och dra ut på motorvägen med.
Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffa

/Christian
Postad 24 mars 2009 - 22:25
Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffa
Annars räcker en Spark II till två st
Och dom är ju rätt små!
/Christian
Tack för dit svar ska titta lite mer på den.
Nja jag har en 3a och en 2a vet inte kanske räcker med en i varje??? eller 2st i 3an?? (se mitt galleri)
Redigerat av leris, 24 mars 2009 - 22:26.
Postad 25 mars 2009 - 03:35

Postad 25 mars 2009 - 17:46
Finns ju en hel uppsjö av kablar....
RCA-kablar
Visa alla 1 300 produkter
• Analogt ljud
• Analogt ljud och Bild
• Digitalt ljud (Koaxial)
• Kompositvideo
• Subwoofer
Vilken ska ja välja samt en ysplit.. tacksam för hjälp...
Mvh Voldoo Ja vet att ja skr4ivit mkt här men ja är rätt lost på såna här saker

Postad 25 mars 2009 - 18:58
Vad i hela fridens namn pratar du om?
Leris: Är du säker på att du behöver fyra stycken?? Måste vara en ENORM soffaAnnars räcker en Spark II till två st
Och dom är ju rätt små!
/Christian
Min buttkicker LFE givetvis som jag monterat på denna http://www.nixim.com/flight.html
Redigerat av oqvist, 25 mars 2009 - 18:59.
Postad 26 mars 2009 - 00:37
Postad 26 mars 2009 - 08:37
Fast tro nu inte att det INTE kan brumma bara för att du köper en skärmad.. dom där 50Hz leds nämligen i skärmningen..Det spelar ingen roll vilken RCA-kabel du köper, bara den är skärmad så att du slipper eventuellt brumm. Själv kör jag med Proson crystal smoke med y-split från samma serie, finns på fynda.
En jordfelsavskiljare är lösningen på brumm.. För mig brummade det trots att jag hade Proson Crystal Smoke

/Christian
Postad 26 mars 2009 - 08:42
Om du bara ska ha rumpskakare och ingen subba så ska du ha följande:aj aj aj glömnde beställa rca kabel men va ska man ha för någon rca kabel med ysplit.. Nå som kan ge nå förslag som är billiga att köpa samt gratis frakt.. Tänkte beställa idag....
Finns ju en hel uppsjö av kablar....
RCA-kablar
Visa alla 1 300 produkter
• Analogt ljud
• Analogt ljud och Bild
• Digitalt ljud (Koaxial)
• Kompositvideo
• Subwoofer
Vilken ska ja välja samt en ysplit.. tacksam för hjälp...
Mvh Voldoo Ja vet att ja skr4ivit mkt här men ja är rätt lost på såna här saker
- Singel RCA HA - HA (Subkabel) i önskad längd
- Y-split RCA HO -> HA HA
HA = Hane
HO = Hona
Det behöver absolut inte vara det dyraste som finns på marknaden... tvärtom..
/Christian
Postad 26 mars 2009 - 10:36
Om du bara ska ha rumpskakare och ingen subba så ska du ha följande:
- Singel RCA HA - HA (Subkabel) i önskad längd
- Y-split RCA HO -> HA HA
HA = Hane
HO = Hona
Det behöver absolut inte vara det dyraste som finns på marknaden... tvärtom..
/Christian
Det finns ju även färdiga Y-split-kablar, t.ex Supra har sådana (även om jag kanske inte skulle lägga de pengar som just Supra kostar för det här ändamålet).
Postad 26 mars 2009 - 23:42
Det finns ju även färdiga Y-split-kablar, t.ex Supra har sådana (även om jag kanske inte skulle lägga de pengar som just Supra kostar för det här ändamålet).
blev proson crystal för min del också.. beställde kl 6 imorse och paketet kommer imorrn... Härligt blir perfekt till ps3an så man kan lira lite resident evil

Mjoo såg supran var sjukt sugen 434 kr och då får man ju verkligen bra grejer.. Har en del supra kablar sen tidigare och tycker dem är en fröjd för ögat också

Postad 27 mars 2009 - 00:22
Det låter bra!blev proson crystal för min del också.. beställde kl 6 imorse och paketet kommer imorrn... Härligt blir perfekt till ps3an så man kan lira lite resident evil
.
Mjoo såg supran var sjukt sugen 434 kr och då får man ju verkligen bra grejer.. Har en del supra kablar sen tidigare och tycker dem är en fröjd för ögat också. Har bla deras högtalarkablar och hdmikablar.. Kabelfetish som man är
. Men funkar dessa rumpskakare bra kan de bli att uppgradera kablarna längre fram i tiden... Vet att de inte blir nån skillnad säkert men va fan dem är ju läckra och sponsrar svensk export vilket ja tycker är toppen

Hoppas du blir nöjd!
/Christian
Postad 27 mars 2009 - 15:49
högtalarkabel till rumpskakarna in i den extrna förstärkaren på left och right..... Sen rca kabel från extrena ingången på dvd till pre out på subbwofferingången på onkyon 605an... hör ingenting iaf... behöver mkt hjälp o helst snabbt

externa ser ut så här på baksidan [

och 605an ser ju ut så här.

sen har ja köpt yspliten och en lång rca kabel...Hur ska ja nu koppla.. Hör absolut ingenting.. provade med att köra i högtalarkabeln från basspumpsen i front i onkyo o kolla om dem funka och dem funkar men tycker den börjar vibrera på väldigt hög volym...
Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 27 mars 2009 - 19:18.
Postad 28 mars 2009 - 10:51
Tänk på att rumpskakarna bara reagerar på väldigt låga Hz..har kopplat allting nu men de låter absolut ingenting från rumpskakarna va gör ja för fel... Har kopplat som följer.....!!!
högtalarkabel till rumpskakarna in i den extrna förstärkaren på left och right..... Sen rca kabel från extrena ingången på dvd till pre out på subbwofferingången på onkyon 605an... hör ingenting iaf... behöver mkt hjälp o helst snabbt
externa ser ut så här på baksidan [proson_rv_2050_svart_baksida_version_2.jpg 103,68K 9 Antal nerladdningar
och 605an ser ju ut så här.Onkyo_20TX_sr605_20back3.jpg 136,65K 11 Antal nerladdningar
sen har ja köpt yspliten och en lång rca kabel...Hur ska ja nu koppla.. Hör absolut ingenting.. provade med att köra i högtalarkabeln från basspumpsen i front i onkyo o kolla om dem funka och dem funkar men tycker den börjar vibrera på väldigt hög volym...
Men koppla så här:
605 PRE-OUT -> Singel RCA -> Y-Split -> Proson AUX (AUX-ingången)
När du kopplat så gå in i Onkyon. Tryck följande:
Setup (på fjärrkontrollen) -> Speaker Setup -> Speaker Config -> Subwoofer YES
Sedan kollar du på din proson och höjer allt till max, utom volymen som du får öka succesivt. Pröva nu några djupa filmscener och testa dig fram! Låt inte rumpskakarna skaka för mycket! Det ska bara vibrera i de allra värsta scenerna

/Christian
Postad 28 mars 2009 - 14:32
kan även säga att dem fungerar iaf.. för när man slår på tuners går radion igång på dem iaf så de blir ett ###### surr i soffan men kan man koppla på nåt annat än på subwofferns pre out? Kan de vara den som är sönder eller kablarna ja nyss beställt från fynda???
Redigerat av Unregisteredca15b0a9, 28 mars 2009 - 16:55.
Postad 28 mars 2009 - 17:06

Postad 28 mars 2009 - 17:06
###### skitgrejer nu lägger ja ner har gjort precis som du sa och som alla andra säger men kommer inte det minsta ljud från grejerna ###### skitsaker......!!!! Nån som vill köpa skiten.....
kan även säga att dem fungerar iaf.. för när man slår på tuners går radion igång på dem iaf så de blir ett ###### surr i soffan men kan man koppla på nåt annat än på subwofferns pre out? Kan de vara den som är sönder eller kablarna ja nyss beställt från fynda???
Du har ingen subwoofer sedan tidigare? Isåfall kanske den kanalen är avstängd, finns säkert någon setting för det i receiverns menyer.
Har du en sub kan du ju kolla om subwoofer pre-out fungerar genom att koppla in subben och se om den låter något.
Postad 28 mars 2009 - 19:01
Nice!Oj oj oj nu är de fixat fan va skönt.. har hållit på o ######s i säkert 5 timmar... Men nu provade ja och byta yspliten och sätta ysplitens röda i stärkarens vita och ysplitens svarta i stärkarens vita??? Va de nu gjorde för skillnad men de funkar nu iaf... ******** vilket dunk
:D:D
Postad 28 mars 2009 - 19:16

Postad 28 mars 2009 - 20:14
Oj oj oj nu är de fixat fan va skönt.. har hållit på o ######s i säkert 5 timmar... Men nu provade ja och byta yspliten och sätta ysplitens röda i stärkarens vita och ysplitens svarta i stärkarens vita??? Va de nu gjorde för skillnad men de funkar nu iaf... ******** vilket dunk
:D:D
Oj, såg inte att vi postade våra inlägg samtidigt förrän nu. Tänkte bara tillägga att det du skriver låter en aning märkligt (röd i den vita och svart i den vita?), du har säkert gjort rätt, men för att vara riktigt säker tycker jag du ska känna på basskakarna så att verkligen alla är igång och inte bara en eller så.
Postad 28 mars 2009 - 20:31
Låter det ur en så låter det ur båda. Om inte så är utgångarna trasiga på den ena.. Annars så får Prosonförstärkaren en mono-signal från OnkyonOj, såg inte att vi postade våra inlägg samtidigt förrän nu. Tänkte bara tillägga att det du skriver låter en aning märkligt (röd i den vita och svart i den vita?), du har säkert gjort rätt, men för att vara riktigt säker tycker jag du ska känna på basskakarna så att verkligen alla är igång och inte bara en eller så.

/Christian
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar