Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?
299 svar till detta ämne
Postad 16 June 2008 - 05:36
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
jag är benägen att hålla med ljudkvalite här, att någon hör en posetiv skilldnad på att köra med bi-wire mot singel, det är ju bra och inget som han sagt något om vad jag kan se i alla fall. Han kom med lite "riktig" information inom fysisken som kan stärka hans åsikter och som "försvar" för varför han föredrar singel-wire, men det hadde för mig varit tillräkligt med att han sa att han gillade ljudet i singel-wirre bättre... Men nu "bara" för att han blandade in Öhman i det här så blir det värsta grejen av det och jag tycker det lite larvigt, visst Öhman är inte någon garanterat korekt chälla till kunskap, men vem är det då ? Han kan ju välldigt mycket och då borde han ju veta vad han pratar om, även om vissa upplever tvärtom, och andra inte. Det tycker inte jag är konstigare än att vi alla uppfattar samma/olika högtalare olika och stärkare m.m.
//DVD-ai
Det enda jag vill få fram är att det inte finns någon generell sanning när det gäller ljud. Bi-wiring är fel! Varför det, bara för att Öhman säger så?? Ehh... låter märkligt i mina öron. Sen har enbart Ljudkvalite Öhman som referens när det gäller saken, inte direkt starkt argument. Att han sen enbart har single i sina högtalare ska man nog inte ha som argument.. Sen vad som är fysiskt rätt eller fel? Tyvärr finns inget som heter rätt eller fel inom Hifi (Tur är kanske det) utan allt är, än en gång, väldigt individuellt. Att det låter bättre (inte annorlunda) med bi-wire behöver absolut inte betyda att ngt färgar eller har andra fel. Vill LJudkvalite tro blint på vad någon annan säger så är det upp till honom/henne men ska absolut inte "tuta" i någon annan att korrekt ljud är single-wire för det är fel!!
Postad 16 June 2008 - 08:16
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jo, presis, ingen har rätt och ingen har fel här.
Och Ljudkvalite ska såklart inte försöka att "tuta" på det på någon, men jag tycker inte att han har varit så påstridig trotts allt
Jaja, som sagt, finns inget rätt och fel och bi-wire är exakt lika bra som single-wire men på olika sätt och för olika personer får vi väll säga då, Vissa föredrar det ena framför det andra och anledningen till varför, det är upp till var och en att avgöra för det är nämligen något som alla har rätt till att göra för sig själv. Om det beror på vad någon mycket kunnig person har sagt, eller på vad mamma har sagt, vad man själv har testat och upplevt eller hur gud uppenbarade sig och sa att så ska du koppla din stereo anläggning, det kvittar enligt mig och bara man själv är nöjd med sitt val i slutänden så är det ju det viktiga
Redigerat av DVD-ai, 16 June 2008 - 10:53.
Postad 16 June 2008 - 09:16
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Om det beror på vad någon mycket kunnig person har sagt..
Jag tycker väl inte man anses mycket kunnig bara för att man byggt högtalare i si eller så många år...  Men det är upp till var o en o tycka.
Redigerat av justaudiomagic, 16 June 2008 - 09:17.
Postad 16 June 2008 - 09:25
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Jag tycker Öhman brukar ha ganska vettiga åsikter. Men det som jag tycker är riktigt skumt är att säkert över 50 % av alla högtalartillverkare i världen har bi-wire-terminaler. Skulle ingen av dessa ha mätt och kontrollerat hur det påverkar ljudet? Det kan väl inte vara så att det är kabeltillverkarna som har lobbat så mycket för det, så att alla har börjat bygga högtalare på det viset, eller?
Postad 16 June 2008 - 09:33
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Jag tycker Öhman brukar ha ganska vettiga åsikter. Men det som jag tycker är riktigt skumt är att säkert över 50 % av alla högtalartillverkare i världen har bi-wire-terminaler. Skulle ingen av dessa ha mätt och kontrollerat hur det påverkar ljudet? Det kan väl inte vara så att det är kabeltillverkarna som har lobbat så mycket för det, så att alla har börjat bygga högtalare på det viset, eller?
Precis! Och självklart görs inte bi-wiring för utseende utan just för möjligheterna att testa sig fram för vad just du tycker om
Postad 16 June 2008 - 10:10
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Många högtalartillverkare kanske är i maskopi med kabeltillverkare  ?
Postad 16 June 2008 - 10:39
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Vilket låter bäst? DTS eller DD? Och så brakar diskussionen igång (igen) helt utan att någon reflekterar över resten av förutsättningarna.
Vilket låter bäst Single eller Biwiring? Och så brakar exakt samma typ av diskussion igång (igen).
Samma sak upprepas gång på gång så fort några vill jämföra olika teknologier och EXAKT samma misstag upprepas också gång på gång. INGEN (eller väldigt få) tar någon som helst notis om hur de andra förutsättningarna ser ut....
Det ljud vi hör i slutändan är präglat av ALLA "komponenterna" i kedjan före våra öron.
Anledningen till att så många blir oense i frågor av denna typ är för att så många har helt sonika olika erfarenheter och förutom att folk är individer med sina egna unika förutsättningar för att uppfatta ljud, så är praktiskt taget samtliga övriga förutsättningar också olika.
Någon testar och jämför Single med Bi-wiring och upplever inga skillnader, medan någon annan upplever en försämring och en tredje upplever en förbättring.
En rationell person hade vid ett sådant scenario börjat fundera på vad det är som skiljer i förutsättningarna, mellande 3 olika försöken. Främst de tekniska förutsättningarna men man får inte lov att glömma bort individernas egna, personliga förutsättningar (även om man inte får lov att prata om dom).
Det hör till saken i fallet med Biwiring och single-wiring att vissa högtalare passar bättre för biwiring än andra. Framförallt på lite högtalare på lite högre nivå. Men fortfarande så är rummet den största ljudmässiga flaskhalsen, vilket i praktiken också innebär att det är fullt möjligt att de ljudmässiga brister som rummet ger upphov till, maskerar eventuella fördelar med antingen biwiring eller singel-wiring...
Man kan inte jämföra äpplen med päron, är ett talspråk som ofta upprepas, men jag håller inte med.
Man absolut jämföra äpplen med päron, men då måste man ha stenkoll på dels vad syftet med jämförelsen är och de olika förutsättningarna.
Hur många har stenkoll på vad deras högtalares delningsfilter är optimerade för? Hur många vet vilket kablage konstruktören använde när han provlyssnade sin kreation i testskedet inför de sista optimeringarna?
Hur många har koll vilka de tekniska skillnaderna är mellan olika kablar?
Som jag ser det så är det många som förkastar andras åsikter, trots att dom själva inte har koll på något alls! Inte mer än sina egna personliga åsikter.
Jag tycker det är helt ok att ha en egen subjektiv åsikt om något, men det börjar bli vanskligt när man utgår ifrån sin egen subjektiva åsikt och börjar generalisera helt utan koll på förutsättningarna. ALLA diskussioner där parterna har svårt för att respektera andras subjektiva åsikter är dömda att urarta om de inte hinner självdö först.
Jag har själv testat och jämfört Single och biwiring och kommit fram till olika slutsatser om fördelar respektive nackdelar vid olika tillfällen med olika förutsättningar. Mitt val har fallit på single-wiring rent generellt eftersom det faktiskt är enklare!
Är något enkelt så är det oftast också en bättre kompromiss, om inget annat så är den billigare och kostnadseffektivitet är något som en snål person som jag värderar synnerligen högt...
That's my two cents
Postad 16 June 2008 - 10:47
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
HA! Jag upptäckte en lite komisk grej i en text som det länkades till lite tidigare. Sorry om det redan har diskuterats och jag missade det när jag skummade igenom tråden: One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).
What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals.
Baserar IÖ, sin kritik mot biwire enligt ovanstående, så har han VERKLIGEN trampat i klaveret! Biwiring innebär INTE att man matar en högtalare med 2 olika signaler! Det är ju fortfarande exakt samma signal som matas både på terminalerna för bas och på terminalerna för diskant... Vi pratar ju inte om aktiv delning före slutstegen utan om biwiring! Med detta så faller ju också resten av resonemanget kring bristerna med biwiring!!! Var det inte någon som sa att I.Ö. var emot biwiring? Han verkar onekligen vara lite tvetydig  ...
Postad 16 June 2008 - 10:49
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Krasse;
Jag respekterar ditt inlägg, helt klart.
Jag personligen har aldrig sagt att single-wire, bi-wire eller bi-shotgun är bättre eller sämre generellt på alla anläggningar utan denna testen har enbart gällt ett par högtalare (Eller egentligen två olika). Och på DESSA lät Bi-wiring bäst. Jag för min del tycker nog det är värt de extra pengarna på extra kablar vid bi-wiring för att få ut det sista ur denna anläggning (Allt är självklart beroende på var individ o vad anläggningen kostar).
Tycker du single-wire låter bäst eller att du vill använda single-wire för enkelhets skull ska du självklart göra det
Postad 16 June 2008 - 10:57
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag har valt singlewiring eftersom jag tycker det är mer kostnadseffektivt!
Helt enkelt mer kvalite per krona...
När jag testade med biwiring, så upplevde jag varierande resultat mellan olika högtalare. Vissa lät bättre med biwiring andra med single-wiring. Det som var roligast att experimentera med var optimering av kabelvalet vid biwiring. Vissa kablar tyckte jag gav ett slags luftigare framtoning av diskant, medan vissa kablar tyckte jag gav mer pondus och kontur i basen och så testade jag att biwira med dessa kablar på respektive terminaler. Jag har ett svagt minne av att jag en gång också testade att kasta om kablarna så att kabeln jag valde för diskant, matade basen och vice versa och blev då förvånad över hur liten skillnad det egentligen blev i ljudet, trots ett så radikalt grepp (i teorin)....
Grejen med kablar är att kabelval kan mer betraktas som finjusteringar av en ljudbild. Har man stora brister i ljudet, så fixar man inte detta med vare sej kabelval eller single/bi-wiring och de allra flesta har ganska stora brister i ljudet...
Kul kan det ju vara ändå, men det är ju inget som är värt att hetsa upp sej för...
Postad 16 June 2008 - 11:05
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Jag har rs6 och monitoraudio själva rekomenderar bi-wire. Ni som verkligen har testat skillnaden , för det har inte jag gjort än. kan ni väl säga vad ni upplevde för skillnad om ni nu gjorde det, i så fall vilken skillnad. Helst ni som har Marantz Sr 7001 till era rs6. det är ju en rätt så vanlig kombo så det borde finnas nån som har gjort ett vettigt test.
Postad 16 June 2008 - 12:21
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Det enda jag vill få fram är att det inte finns någon generell sanning när det gäller ljud. Bi-wiring är fel! Varför det, bara för att Öhman säger så?? Ehh... låter märkligt i mina öron. Sen har enbart Ljudkvalite Öhman som referens när det gäller saken, inte direkt starkt argument. Att han sen enbart har single i sina högtalare ska man nog inte ha som argument..
Sen vad som är fysiskt rätt eller fel? Tyvärr finns inget som heter rätt eller fel inom Hifi (Tur är kanske det) utan allt är, än en gång, väldigt individuellt. Att det låter bättre (inte annorlunda) med bi-wire behöver absolut inte betyda att ngt färgar eller har andra fel.
Du får tycka precis som du vill, men det ändrar fortfarande inte fysiska faktum. Att någon anser luft är det man dricker och vatten är det man andas så får han tycka det, men det ändrar ju inte faktumet att det inte är så. Samma med hifi, vilket är high fidelity. Jag tycker Öhman brukar ha ganska vettiga åsikter. Men det som jag tycker är riktigt skumt är att säkert över 50 % av alla högtalartillverkare i världen har bi-wire-terminaler. Skulle ingen av dessa ha mätt och kontrollerat hur det påverkar ljudet? Det kan väl inte vara så att det är kabeltillverkarna som har lobbat så mycket för det, så att alla har börjat bygga högtalare på det viset, eller?
Det är säker ännu fler som säljer sina högtalare med spikes, vilket är också är totalt galet, ur vetenskaplig synvinkel, men som nästan måste med om man ska sälja det på marknaden. Anpassande till marknaden helt enkelt.
Postad 16 June 2008 - 12:28
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
HA! Jag upptäckte en lite komisk grej i en text som det länkades till lite tidigare. Sorry om det redan har diskuterats och jag missade det när jag skummade igenom tråden:
Baserar IÖ, sin kritik mot biwire enligt ovanstående, så har han VERKLIGEN trampat i klaveret!
Biwiring innebär INTE att man matar en högtalare med 2 olika signaler! Det är ju fortfarande exakt samma signal som matas både på terminalerna för bas och på terminalerna för diskant...
Vi pratar ju inte om aktiv delning före slutstegen utan om biwiring! Med detta så faller ju också resten av resonemanget kring bristerna med biwiring!!!
Var det inte någon som sa att I.Ö. var emot biwiring? Han verkar onekligen vara lite tvetydig ...
Han talar om att man tvingar olika signaler att färdas olika väg. Mvh Ljudkvalite
Postad 16 June 2008 - 12:41
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Grejen med kablar är att kabelval kan mer betraktas som finjusteringar av en ljudbild. Har man stora brister i ljudet, så fixar man inte detta med vare sej kabelval eller single/bi-wiring och de allra flesta har ganska stora brister i ljudet...
Självklart ! Ljudkvalite; Och du som "Lekaman" (?) vet detta med säkerhet? Du har gjort tester för att verkligen ha ngt att argumentera om?? Intressant isf Som ovan talar så litar inte jag på någon som själv trampar i klaveret, men det är upp till dig. Tråkigt bara att du inte är öppen för idéer och kanske t o m lära dig ngt om just detta (Inget ont menat) Så om Ikea säger att den soffan är skönare än den soffan så tycker du det just för att de sagt så?... eller, jag missförstår dig. Förhoppningsvis provsitter du båda sofforna själv o avgör efter det vilken som är skönast?
Postad 16 June 2008 - 14:56
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ljudkvalite; Och du som "Lekaman" (?) vet detta med säkerhet? Du har gjort tester för att verkligen ha ngt att argumentera om?? Intressant isf Som ovan talar så litar inte jag på någon som själv trampar i klaveret, men det är upp till dig.
Tråkigt bara att du inte är öppen för idéer och kanske t o m lära dig ngt om just detta (Inget ont menat)
Så om Ikea säger att den soffan är skönare än den soffan så tycker du det just för att de sagt så?... eller, jag missförstår dig. Förhoppningsvis provsitter du båda sofforna själv o avgör efter det vilken som är skönast?
Låt mig se. Någon kommer med en vetenskaplig förklaring som bekräftas av flera som är skolade inom fysikens värld ska jag inte tro på eftersom det finns folk som påstår något helt annant, helt utan fysiska förklaringar och som till och med påstår att "inget är korrekt" inom audio? Låter det som ett svårt val? Som jag sa innan, spikes levereras med otroligt många högtalare, trots det bevisligen påverkar ljudet negativt. Det finns även magisk bantningspiller på TV-shop och dom funkar fortfarande inte, men folk vill tro det stämmer. Så nog är jag öppen för ideér, sålänge förklaringarna är trovärdiga. Skulle nog vilja påstå du inte verkar speciellt öppen för ideér själv, eftersom du motsäger dig dom fysiska förklaringarna utan visa några fysiska motargument. Men visst, bara du är nöjd med ljudet så är det viktigast för dig. Tänk då på att det är för dig och inget som är allmängilltigt för alla andra, speciellt inte när det kanske strider mot fysiska förklaringar. Mvh Ljudkvalite
Postad 16 June 2008 - 17:15
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det är ju väldigt tråkigt att vi har kommit tillbaka till den här gamla, meningslösa trätan. Men det var väl väntat när nin började springa runt här under annat namn igen.
För det första skulle jag säga att om du inte har kunskapen och förmågan att kontrollera en påstått hifivetenskaplig tes så bör du inte heller ta den för given. Det finns mängder med åsiktsriktningar inom hifi. Många grupperingar lockas naturligtvis att ta sken av vetenskaplighet när de framför sina teorier.
Hifi är ju som vi tidigare sagt en salig röra av olika vetenskapliga grenar som sällan förenas på ett kontrollerat sätt. Det rör sig om ellära, mekanik, våglära, neurologi etc. Det finn ingen strukturerad peer review som rensar ut dravlet, som det finns inom andra vetenskapsgrenar. Enda sättet att kontroller alla olika privata och påstått vetenskapliga hifiteorier är att själv testa dem i verkligheten.
För egen del har jag aldrig upplevt att biwiring har medfört en märkbar förvanskning av musiken. Däremot tycker jag att det ofta ger ett renare ljud över alla register än jumpers. Däremot kan jag inte påstå att biwire ger några stora, uppenbara fördelar jämfört med högtalare som saknar biwireanslutning. Om man inte har biwireanslutning kan man alltså glömma det helt och hållet.
Förstår inte varför det inte ska kunna gå att enas om en så enkel och förnuftig sak.
Postad 16 June 2008 - 17:55
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Att högtalare har bi-wire terminaler är i första hand för att de ska kunna bi-ampas. Nu är ju jag bara en "lekman" precis som herr Ljudkvalitet, men baserat på mina fysikkunskaper ser jag ingen anledning till att två lika långa, identiska kablar, anslutna från samma terminal skulle kunna innehålla olika signal, eller att signalen skulle kunna tidsförskjutas- Förstärkaren ser ju fortfarande lasten från båda terminalerna på högtalarna. Om man börjar laborera med olika kabeltyper och längder så blir det en helt annan sak, men då beror felen inte på anslutningsmetoden i sig. Jag kör singlewire eftersom jag inte märkte någon förbättring med bi-wire.
Postad 16 June 2008 - 18:18
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Att högtalare har bi-wire terminaler är i första hand för att de ska kunna bi-ampas.
Nu är ju jag bara en "lekman" precis som herr Ljudkvalitet, men baserat på mina fysikkunskaper ser jag ingen anledning till att två lika långa, identiska kablar, anslutna från samma terminal skulle kunna innehålla olika signal, eller att signalen skulle kunna tidsförskjutas- Förstärkaren ser ju fortfarande lasten från båda terminalerna på högtalarna.
Om man börjar laborera med olika kabeltyper och längder så blir det en helt annan sak, men då beror felen inte på anslutningsmetoden i sig.
Jag kör singlewire eftersom jag inte märkte någon förbättring med bi-wire.
Biamping ger ju inget direkt försprång heller. 2st steg med 100w ger klippning samtidigt som med 1st steg med 100w. Det känns ovettigt att Biampa eftersom det inte har några stora försdelar.
Postad 16 June 2008 - 18:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tjena Kompis !
Det var kul att se att du är tillbaka Välljud !
Maveric
Postad 16 June 2008 - 18:37
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Biamping ger ju inget direkt försprång heller. 2st steg med 100w ger klippning samtidigt som med 1st steg med 100w. Det känns ovettigt att Biampa eftersom det inte har några stora försdelar.
Det är väl först med aktiv delning som det blir någon större poäng med bi-amping.
Postad 16 June 2008 - 18:58
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Låt mig se. Någon kommer med en vetenskaplig förklaring som bekräftas av flera som är skolade inom fysikens värld ska jag inte tro på eftersom det finns folk som påstår något helt annant, helt utan fysiska förklaringar och som till och med påstår att "inget är korrekt" inom audio? Låter det som ett svårt val? Som jag sa innan, spikes levereras med otroligt många högtalare, trots det bevisligen påverkar ljudet negativt. Det finns även magisk bantningspiller på TV-shop och dom funkar fortfarande inte, men folk vill tro det stämmer.
Så nog är jag öppen för ideér, sålänge förklaringarna är trovärdiga. Skulle nog vilja påstå du inte verkar speciellt öppen för ideér själv, eftersom du motsäger dig dom fysiska förklaringarna utan visa några fysiska motargument. Men visst, bara du är nöjd med ljudet så är det viktigast för dig. Tänk då på att det är för dig och inget som är allmängilltigt för alla andra, speciellt inte när det kanske strider mot fysiska förklaringar.
Mvh Ljudkvalite
Jag har aldrig någonsin sagt att du ska tro eller lita på vad jag säger när det gäller single-wire, bi-wire eller t o m bi-shotgun. Jag skulle aldrig vara så naiv o säga vad som är bäst eller bättre än det eller det, DET är att trampa i klaveret för det finns ingen som kan säga vad du tycker är bäst mer än du själv. Varför inte göra det enkelt för dig o lyssna dig fram till vad du tycker är bäst?? Att jag säger att det inte finns något korrekt ljud säger jag för att hur mycket du än letar idag så finns det ingen elektronik pryl (Inte ens i miljonklassen) som inte färgar ljudet ngt litet. Du kan hitta ngt som låter korrekt för dig men det färgar ändå en viss del. En sak till, med tanke på att de flesta inom denna hobbyn faktiskt är så smarta att dom lyssnar sig fram till det dom tycker är bäst behöver jag inte heller kommer med några fysiska förklaringar på ngt som inte finns.... känns lite småtrams ärligt talat. Tråkigt att tråden ska spåra ut som den gjort bara för att jag fråga hur era anlsutningar ser ut på högtalarna... Biamping ger ju inget direkt försprång heller. 2st steg med 100w ger klippning samtidigt som med 1st steg med 100w. Det känns ovettigt att Biampa eftersom det inte har några stora försdelar.
Hej du Ett tag sen man såg dig... Jag förstår hur du tänker ovan
Postad 16 June 2008 - 19:01
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Tråkigt att tråden ska spåra ut som den gjort bara för att jag fråga hur era anlsutningar ser ut på högtalarna...
Tyvärr var det så som minhembio.com såg ut för ett år sedan innan Ljudkvalite (som då hette nin) blev avstängd och avregsitrerad. Var och varannan tråd spårade ur och blev låst på grund av samma tjafs om Öhmans verkliga och inbillade teser. P.S. Gillar din personliga anläggning med klar entusiastprägel. Solklart förbjudet enligt Öhmans evangelium men det låter nog ganska trevligt, va?
Redigerat av Unregistered1197, 16 June 2008 - 19:06.
Postad 16 June 2008 - 19:16
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Var detta inte att förenkla saken väldigt mycket? Om två skilda förstärkare får driva två skilda delar av högtalaren (detta är väl bi-amping?) då borde väl effekten per förstärkare sjunka jämfört med om en förstärkare skulle driva hela klabbet? Med bi-amping kan man alltså få ut mer kräm med flera klena förstärkare. Om man istället använder samma förstärkare för att skicka ut ljudet till högtalaren, så kommer strömstyrkan inte förbättras något mot singel-wire. Men man använder ju flera olika slutsteg. Nu tryter mina kunskaper här men, att använda flera slutsteg istället för att låta ett jobba, måste ju vara en fördel, även om de använder samma nätdel osv, eftersom det blir lägre effekt per slutsteg.
Postad 16 June 2008 - 19:16
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Hej du
Ett tag sen man såg dig... Jag förstår hur du tänker ovan
Hej själv vännen. Jo det är som Ageve påtalar att det är vissa fördelar med aktiv delning så klart. Eller kan vara eller hur man nu ser det. Men de som köper två st 100W steg och bara biampar dem hade fått mycket bättre resultat med att köpt två bryggbara steg och bryggat dem till 2x200w på "bara" en terminal.
Postad 16 June 2008 - 20:14
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
HA! Jag upptäckte en lite komisk grej i en text som det länkades till lite tidigare. Sorry om det redan har diskuterats och jag missade det när jag skummade igenom tråden:
Baserar IÖ, sin kritik mot biwire enligt ovanstående, så har han VERKLIGEN trampat i klaveret!
Biwiring innebär INTE att man matar en högtalare med 2 olika signaler! Det är ju fortfarande exakt samma signal som matas både på terminalerna för bas och på terminalerna för diskant...
Du har fel Krasse, och Öhman har rätt. Det är inte samma signal som passerar genom båda kabeluppsättningarna. Det är olika signaler som matar respektive element vid det man normalt kallar bi-wire. MVH /Chuck
Postad 16 June 2008 - 20:25
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jag har aldrig någonsin sagt att du ska tro eller lita på vad jag säger när det gäller single-wire, bi-wire eller t o m bi-shotgun. Jag skulle aldrig vara så naiv o säga vad som är bäst eller bättre än det eller det, DET är att trampa i klaveret för det finns ingen som kan säga vad du tycker är bäst mer än du själv.
Det tackar jag för  Varför inte göra det enkelt för dig o lyssna dig fram till vad du tycker är bäst??
Eftersom det är Öhman som gjort mina högtalare så finns det endast single-wire kontakt, så man inte ändrar på hans delningsfilter. Att jag säger att det inte finns något korrekt ljud säger jag för att hur mycket du än letar idag så finns det ingen elektronik pryl (Inte ens i miljonklassen) som inte färgar ljudet ngt litet. Du kan hitta ngt som låter korrekt för dig men det färgar ändå en viss del.
Jag håller inte med dig alls där. Finns rätt rimliga apparater med minimal eller inte ens upptäckt färgning. Så jag har valt det. En sak till, med tanke på att de flesta inom denna hobbyn faktiskt är så smarta att dom lyssnar sig fram till det dom tycker är bäst behöver jag inte heller kommer med några fysiska förklaringar på ngt som inte finns.... känns lite småtrams ärligt talat.
Nja, det finns många fallgropar inom hifin, där det är lätt att tro en förändring är rätt istället för se den i sitt sammanhang. Sen ska vi inte glömma *******, vilket får många att gå i taket.
Postad 16 June 2008 - 20:27
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
P.S. Gillar din personliga anläggning med klar entusiastprägel. Solklart förbjudet enligt Öhmans evangelium men det låter nog ganska trevligt, va? 
Det låter ju inte helt fel om jag säger så... Tror du delar min uppfattning om att jag inte lyssnar eller tar åt mig vad andra säger utan lyssnar mig fram till det jag ska använda
Postad 16 June 2008 - 20:27
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Var detta inte att förenkla saken väldigt mycket? Om två skilda förstärkare får driva två skilda delar av högtalaren (detta är väl bi-amping?) då borde väl effekten per förstärkare sjunka jämfört med om en förstärkare skulle driva hela klabbet?
Med bi-amping kan man alltså få ut mer kräm med flera klena förstärkare. Om man istället använder samma förstärkare för att skicka ut ljudet till högtalaren, så kommer strömstyrkan inte förbättras något mot singel-wire. Men man använder ju flera olika slutsteg. Nu tryter mina kunskaper här men, att använda flera slutsteg istället för att låta ett jobba, måste ju vara en fördel, även om de använder samma nätdel osv, eftersom det blir lägre effekt per slutsteg.
Tyvärr så blir det inte så. Mvh Ljudkvalite
Postad 16 June 2008 - 20:29
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Hej själv vännen. Jo det är som Ageve påtalar att det är vissa fördelar med aktiv delning så klart. Eller kan vara eller hur man nu ser det. Men de som köper två st 100W steg och bara biampar dem hade fått mycket bättre resultat med att köpt två bryggbara steg och bryggat dem till 2x200w på "bara" en terminal. 
Som sagt, jag förstår hur du menar...
Postad 16 June 2008 - 20:30
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Vilka högtalare producerar Öhman?
Postad 16 June 2008 - 20:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Du har fel Krasse, och Öhman har rätt.
Det är inte samma signal som passerar genom båda kabeluppsättningarna. Det är olika signaler som matar respektive element vid det man normalt kallar bi-wire.
MVH /Chuck
Hur kan det vara det ?! Låter helt vansinnigt... För mig upplevs det som att det säger imot alla vettiga kunskaper som fins inom ämnet, signalen måsste vara den samma hela vägen fram till filtret, där den sedan "separeras" och efter filtret så är det helt klart olika signaler som tar sig fram till dom olika elementen. Men från stärkaren till filtret, oavsätt om det är singel eller bi-wiring, så är det samma signal, som kan förvrängas om man har olika kablar, men med samma kablar överallt så ska det inte vara någon skilldnad. Men som sagt, tycker du att det låter bättre med singel än med bi-wiring så är det inget som jag tycker vore något konstigt, men jag kan fortfarande inte se hur det skulle kunna bli olika signaler bara för att man splittar kabeln ?!
Postad 16 June 2008 - 20:34
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Eftersom det är Öhman som gjort mina högtalare.... Kunde tro det Jag håller inte med dig alls där. Finns rätt rimliga apparater med minimal eller inte ens upptäckt färgning. Så jag har valt det.
Om du verkligen lyckas hitta en apparat som inte färgar ngt alls så måste du säga till, då har den tillverkaren lyckats med ngt som faktiskt inte går
Postad 16 June 2008 - 20:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, nu ska vi inte vara sånna...
Postad 16 June 2008 - 20:37
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Men som sagt, tycker du att det låter bättre med singel än med bi-wiring så är det inget som jag tycker vore något konstigt, men jag kan fortfarande inte se hur det skulle kunna bli olika signaler bara för att man splittar kabeln ?!
Nä, single eller bi-wiring låter bra vilket som beroende på vilka högtalare man använder
Redigerat av justaudiomagic, 16 June 2008 - 20:38.
Postad 16 June 2008 - 20:39
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Hur kan det vara det ?!
Låter helt vansinnigt... För mig upplevs det som att det säger imot alla vettiga kunskaper som fins inom ämnet, signalen måsste vara den samma hela vägen fram till filtret, där den sedan "separeras" och efter filtret så är det helt klart olika signaler som tar sig fram till dom olika elementen. Men från stärkaren till filtret, oavsätt om det är singel eller bi-wiring, så är det samma signal, som kan förvrängas om man har olika kablar, men med samma kablar överallt så ska det inte vara någon skilldnad. Men som sagt, tycker du att det låter bättre med singel än med bi-wiring så är det inget som jag tycker vore något konstigt, men jag kan fortfarande inte se hur det skulle kunna bli olika signaler bara för att man splittar kabeln ?! 
Kabeln är en förlängning av delningsfiltret, och således delas frekveserna upp redan vid högtalarutgångarna från förstärkaren. Elektronerna vandrar den enklaste vägen... Bi-wire ligger i min bok på samma våglängd som magiska stenar och hifi-möss. Och det är alltid lika roligt att läsa om den magiska Hifivetenskapen, där ingen "vanlig" vetanskap är tillämpbar, utan man måste "lyssna själv" för att ta reda på den enda sanningen. MVH /Chuck Om du verkligen lyckas hitta en apparat som inte färgar ngt alls så måste du säga till, då har den tillverkaren lyckats med ngt som faktiskt inte går
Klart det går att göra en apparat eller högtalare helt ofärgande, och transparant för lyssnaren. Varför skulle det inte gå? MVH /Chuck
Postad 16 June 2008 - 20:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kabeln är en förlängning av delningsfiltret, och således delas frekveserna upp redan vid högtalarutgångarna från förstärkaren. Elektronerna vandrar den enklaste vägen...
Bi-wire ligger i min bok på samma våglängd som magiska stenar och hifi-möss. Och det är alltid lika roligt att läsa om den magiska Hifivetenskapen, där ingen "vanlig" vetanskap är tillämpbar, utan man måste "lyssna själv" för att ta reda på den enda sanningen.
MVH /Chuck
Klart det går att göra en apparat eller högtalare helt ofärgande, och transparant för lyssnaren. Varför skulle det inte gå?
MVH /Chuck
Hej Chuck, vet att kabeln fungerar som ett fillter, men som sagt om det är exakt samma kablar till båda HF och LF så blir också kablarnas påverkan den samma och då blir det ju ingen skilldnad. Att sedan kabeln i kombination med filter och element kan skapa lite olika "roliga" förhållanden för stärkaren, det räknar vi inte med nu. Eller menar du på något annat sätt ?
Redigerat av DVD-ai, 16 June 2008 - 20:43.
Postad 16 June 2008 - 20:45
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Att sedan kabeln i kombination med filter och element kan skapa lite olika "roliga" förhållanden för stärkaren, det räknar vi inte med nu.
Varför skall man inte räkna med det?
Postad 16 June 2008 - 20:45
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jo, det är inte samma signal som passerar i kablarna, den delas upp redan vid högtalarutgångarna.
Det har vi grundligt gått igenom för c:a 1 år sedan i en mastodonttråd, och jag tror INGEN oavsett trodendestatus inte höll med det som las fram angående uppdelningen av signalen.
MVH
/Chuck
Postad 16 June 2008 - 20:47
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Varför skall man inte räkna med det?
För att jag villa begränsa lite i min fråga till Chuck bara, inget annat
Postad 16 June 2008 - 20:52
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Rent elektriskt befinner sig filtret vid högtalarutgångarna när man använder sig av bi-wire, gör en sökning på det om du är osäker.
Vår Tomas_D700 har förklarat det säkerligen 20 gånger i olika trådar.
MVH
/Chuck
Postad 16 June 2008 - 20:55
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, det är inte samma signal som passerar i kablarna, den delas upp redan vid högtalarutgångarna.
Det har vi grundligt gått igenom för c:a 1 år sedan i en mastodonttråd, och jag tror INGEN oavsett trodendestatus inte höll med det som las fram angående uppdelningen av signalen.
MVH /Chuck
Jag har inte läst den tråden... tyvär. Jag har inte sagt att jag har rätt, utan att det är det jag har fått till mig i alla fall, men om nu signalen skulle vara olika i dom två kablarna, så är ju kablarnas påverkar fortfarande inte olika. Men om vi nu räknar med dom olika filterkonstruktionerna i kombination med kablarna och dom olika signalerna så kan man nog faktiskt få olika påverkad signal i dom två kablarna. Hmmm jo det låter riktigt sannorligt att så borde det ju vara, om det nu är så att signalen från början delas upp vid stärkaren vid bi-wiring. Har alldrig tängt på det riktigt på det sättet finns det någonstans där det står mer om detta, t.ex. den där tråden du pratade om, eller något likande där det står lite mer om detta ? Rent elektriskt befinner sig filtret vid högtalarutgångarna när man använder sig av bi-wire, gör en sökning på det om du är osäker.
Vår Tomas_D700 har förklarat det säkerligen 20 gånger i olika trådar.
MVH /Chuck
Jo, känner till det  men igentligen bara om det är en två vägare vi pratar om, är det en 3 vägare så borde det ju krävas tri-wiring för samma resultat.
Redigerat av DVD-ai, 16 June 2008 - 20:57.
Postad 16 June 2008 - 21:18
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Vilka högtalare producerar Öhman?
Ino Audio. Finns ett par trådar om hans högtalare att läsa mer. Om du verkligen lyckas hitta en apparat som inte färgar ngt alls så måste du säga till, då har den tillverkaren lyckats med ngt som faktiskt inte går
Ja, jag säger ju till  Det finns en del slutsteg t ex som man haft svårt att ens hitta minimala förvrängningar (en kunde man inte hitta någon hörbar förvrängning alls!). Så förstår inte vad du menar med att den tillverkaren lyckats med någon som inte går. Dock så kanske detta passar bättre i en tråd om förstärkare, till exempel. Mvh Ljudkvalite
Postad 16 June 2008 - 21:58
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Men hörni....för att prata om något annat än just biwire,
Vad är det för skillnad på bi-shotgun och singlewire med jumpers?
(förutom att kabelarean blir dubbelt så stor om man biwirar med samma kabel som man singelwirar med)
Rent tekniskt så känns det som att det är samma sak då man kopplar ihop signalerna både vid förstärkaren och vid högtalaren. Då tar ju eventuella fördelar med biwire (fördelar = möjlighet att använda olika kablar till olika element för att hitta ett eget ljudideal) ut varandra eftersom signalen landar på samma ställe ändå.
Bli inte sura nu men Bi-shotgun känns som ett dumt påhitt för att få sälja ännu mer kabel.
Postad 16 June 2008 - 22:01
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Detta blev en riktigt spännande tråd
Postad 16 June 2008 - 22:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Men hörni....för att prata om något annat än just biwire,
Vad är det för skillnad på bi-shotgun och singlewire med jumpers? (förutom att kabelarean blir dubbelt så stor om man biwirar med samma kabel som man singelwirar med) Rent tekniskt så känns det som att det är samma sak då man kopplar ihop signalerna både vid förstärkaren och vid högtalaren. Då tar ju eventuella fördelar med biwire (fördelar = möjlighet att använda olika kablar till olika element för att hitta ett eget ljudideal) ut varandra eftersom signalen landar på samma ställe ändå. Bli inte sura nu men Bi-shotgun känns som ett dumt påhitt för att få sälja ännu mer kabel.
Jo verkligen, och en 4dm också till råga på allting
Postad 16 June 2008 - 22:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det här verkar väldigt märkligt. Även om man kör bi-wire så använder man bara en utgång på förstärkaren. Utgången ser lasten från båda bi-wire kablarna, och då spelar det väl ingen roll om de delas ~20cm från slutstegen (om man räknar in eventiella kablar mellan steg och utgång) eller 2 meter ifrån. Hur tror ni att det ser ut innuti högtalaren? Ofta sitter det två separata kretskort, ett till bas, och ett till mellan/diskant. Mellan dessa kort och terminalerna sitter det, just det, kablar. Det är alltså bi-wire innuti högtalaren hur man än har kopplat utanför. Elektronerna tar den enklaste vägen, visst, men vad spelar det för roll om de gör de precis efter slutsteget eller 2 meter efter slutsteget? Man har fortfarande bara en fysisk anslutning inne i förstärkaren, och fortfarande två innuti högtalaren. Jag är absolut inte någon bi-wire förespråkare. Men att det skulle ge en hörbar försämring är jag... skeptisk mot. Några enkla skisser: S: Steg U: Utgång T: Högtalarterminal F. Filter Single-wire:S--U----------------T:::::F Bi-wire:S--U::::::::::::::::T:::::F Dubbla kablar utan bi-wire:S--U:::::::::::::::-T:::::F
Redigerat av Ageve, 16 June 2008 - 22:15.
Postad 16 June 2008 - 22:44
justaudiomagic
-
justaudiomagic
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
De flesta som har bi-wiring möjlighet har två separata filter internt - INTE ett gemensamt
Postad 16 June 2008 - 22:50
Unregistered11ab9b0a
-
Unregistered11ab9b0a
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
De flesta som har bi-wiring möjlighet har två separata filter internt - INTE ett gemensamt
Jag förstår inte vad du menar, en tvåvägshögtalare exempelvis har ju (nästan alltid) ett högpassfilter och ett lågpassfilter. Att +/- från hög- och lågpass är draget till samma terminal innebär ju inte att det är ETT filter. Själva filterdesignen är ju densamma på bi/singlewire-högtalare. Eller har jag fått allt om bakfoten?
Postad 16 June 2008 - 23:32
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Han talar om att man tvingar olika signaler att färdas olika väg.
Mvh Ljudkvalite
Signaler tar olika vägar oavsett om man tvingar dom eller ej! Har du hört talas om konceptet med Litz-tråd? Studier har visat att de delar av en signal som är mer högfrekventa fortplantar sej längre ut ifrån ledarens mittpunkt, medan mer lågfrekventa delar av signalen fortplantar sej närmare ledarens mittpunkt. Därav iden med att mata högtalare via litz-trådar som består av ett stort antal, separat isolerade ledare, med väldigt liten tvärsnitts-area. Många ledare för att den totala tvärsnitts-arean inte ska bli så liten så att den påverkar kabelns resistans i första hand och impedans i andra hand. M.a.o. så hjälper inte singelwiring till något nämnvärt, såvida man inte använder litz-tråd. Att använda litz-tråd som singelwirings alternativ är i princip samma sak som att använda väldigt många individuelt isolerade biwirings-trådar! Skulle det innebära ett problem med biwiring just p.g.a. de dubbla, individuellt isolerade ledarna, så borde detta problemet mångfaldigas med litz-tråd enligt exakt samma principer. Detta stämmer självklart inte, eftersom litz-tråd såvitt jag vet t.o.m. används i vissa sammanhang vid "vetenskapliga" laborationer, något som troligtvis aldrig skulle skett om inte "vetenskapen" ansåg att fördelarna med litz-tråd övervägde... Alltså kan man förkasta iden om att ett större antal ledare vid transmission av en audio-signal skulle vara negativt. Inom audio-spektrat är problemen dessutom ännu mindre än inom högfrekvens signalering. Hänvisningen till att dubbel uppsättning kablar tvingar signalerna olika vägar är alltså inte relevant för sammanhanget. Signalernas beståndsdelar tar olika vägar oavsett kablaget... Jag sa: Biwiring innebär INTE att man matar en högtalare med 2 olika signaler! Det är ju fortfarande exakt samma signal som matas både på terminalerna för bas och på terminalerna för diskant...
Och detta är fullständigt logiskt korrekt, eftersom biwirings-kablage ansluts till exakt samma slutstegs-utgångar. Utgångar som slutsteget förser med EN enda signal och inte flera. Alltså har Chuck fel när han påstår att jag har fel. Det har jag inte! Det är EXAKT samma signaler som matas ut på förstärkarens båda biwirings-terminaler. Något som är lätt att kontrollera för den som har ett oscilloskop. Koppla ett oscilloskops ena kanal till den ena biwirings-terminalen på en förstärkare och den andra kanalen till den andra biwirings-terminalen. Rätt kopplat och med samma inställningar för oscilloskopets båda kanaler kommer att visa 2 st identiska kurvor, både vad gäller amplitud, frekvens och fas. Rattar man dessutom in kanalernas vertikala förskjutning så även den blir identisk så kommer man faktiskt bara att få se EN ENDA kurva, eftersom de då överlappar varandra... Tyvärr, chuck och Nin, eller hur nu namnet var. Detta är faktiskt ett vetenskapligt faktum!!! Vad som däremot KAN vara sant (men inte behöver vara det) är att de signaler som driver en "biwirings-högtalares" olika delar kan vara lite annorlunda jämfört med när man singel-wirar. Nu jämför vi alltså hur signalerna kan påverkas vid biwiring jämfört med singel-wiring och inte signalerna som förser de olika delarna vid biwiring... Kommer till det i följande stycke... Kabeln är en förlängning av delningsfiltret, och således delas frekveserna upp redan vid högtalarutgångarna från förstärkaren. Elektronerna vandrar den enklaste vägen...
I detta påståendet har du iallafall nästan rätt chuck (bortsett från att elektronerna faktiskt inte vandrar någonstans alls i högtalar-kablage. De svänger bara fram och tillbaka)! Det som delas upp vid terminalerna på förstärkaren är inte signalerna! Det som delas upp är signalernas förmåga att driva något! Ströminnehållet m.a.o.... Högfrekventa signaler dämpas av lågpass filtret hos högtalaren genom att filtret ökar signalens motstånd proportionellt mot en ökande frekvens. Högre motstånd innebär lägre ström, vilket innebär att man stryper effekt-uttaget vid högre frekvenser, för att på så sätt minska ljudnivån vid högre frekvenser ifrån baselementet. Signalen är dock fortfarande kvar i sin helhet vid förstärkarens biwirings-terminal, men det är bara delar av den som orkar att driva något... Vice versa gäller för högtalarnas högpass filter. Men grejen är den att jag hade fortfarande inte fel i det jag sa, eftersom jag inte pratade om hur signalerna såg ut i kablaget vid biwiring utan jag pratade om vad slutsteget matar kablaget med för några signaler. Anledning till att jag inte gick in på hur signalerna ser ut inuti kablaget vid biwiring var för I.Ö.s fortsatta resonemang faktiskt beskriver det som kan vara en fördel vid biwiring! I.Ö. skrev: One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).
Vid singelwiring har man ingen möjlighet att optimera kabeln för den impedans-karaktäristikan som kabeln ser högtalar-änden... Med Biwiring så har man möjlighet att optimera kabeln för just den aktuella impedans-karaktäristikan som kabeln förser med effekt... Och detta skriver I.Ö. under rubriken: THE DISADVANTAGE WITH BI-WIREÄr det då konstigt att jag avslutade mitt första inlägg med kommentaren: Var det inte någon som sa att I.Ö. var emot biwiring? Han verkar onekligen vara lite tvetydig ...
Sen har vi det här med Bi-ampning... Här har vi betydligt större möjligheter att förbättra ljudet. Biamping ger ju inget direkt försprång heller. 2st steg med 100w ger klippning samtidigt som med 1st steg med 100w. Det känns ovettigt att Biampa eftersom det inte har några stora försdelar.
Det du kanske missade när du funderade var det faktum att när man biampar så motsvarar det ungefär att man parallell-kopplar två slutsteg! Med ungefär samma resultat som när man parallellkopplar två batterier. Vad händer när man parallellkopplar två batterier? Spänningen förändras inte (motsvarar själva signalen). Med en och samma last (när den är enkel) så förändras inte summan av de strömmar som batterierna lämnar heller. Det som förändras är batteriernas individuella belastning. Vid parallellkoppling av batterier så DELAR batterierna bördan i form av ström, så att vart och ett av batterierna bara lämnar hälften av den ström som ett ensamt batteri hade tvingats att lämna... Däri ligger den stora förtjänsten med att bi-ampa. Bördan för var och en av de slutsteg som driver högtalaren vid bi-ampning minskar, medan lasten totalt sett är densamma! Vänder man lite på resonemanget med bi-ampning så motsvarar det att man byter ut ett befintligt slutsteg till ett annat med exakt samma specade utspänning, men som är dubbelt så stabilt! M.a.o. till ett slutsteg som ligger än mer närmare den ideala kubformen vid en kubmätning... Nu finns det nästan inga slutsteg alls som ger en perfekt kub, vid en sådan mätning och de som finns kostar multum! Skulle man kubmäta dubbeluppsättning slutsteg i en bi-ampnings-konfiguration så skulle man få se att kuben för båda slutstegen hade haft ett "tak" som hade varit "dubbelt så platt", skulle man kunna säga. Detta har varierande betydelse och störst fördel med biampning ges när man biampar "svåra" högtalare... Men nästan alla som har provat bi-ampning hävdar bestämt att det gav ljudmässiga fördelar. Fördelar som dessutom oftast går att härleda till vad "kraftigare" förstärker skulle kunna medföra... Ännu större fördelar kan man få när man kombinerar bi-ampning med aktiv delning för då avlastar man dessutom slutstegen ifrån de delar av signalen som ändå inte ska passera vidare till högtalarens element... Det där med bi-shotgun eller vad sjutton det nu kallades för, tycker jag är att krångla till något som faktiskt är mycket enklare än det låter. Kopplar man in dubbla kablar som i slutstegs-änden är ihopkopplade och dessutom är ihopkopplade i högtalaränden så har man inte åstadkommit något annat än att man har ökat den totala tvärsnitts-arean och därmed minskat kabelns resistans ytterligare. Ungefär som en halvmesyr av Litz-tråd, men utan de fördelar som bl.a. I.Ö. nämnde när han skulle beskriva bristerna med biwiring  ...
Postad 16 June 2008 - 23:38
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Riktigt intressant läsning i den här tråden
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|