Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Göra egna delningfilter

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 June 2008 - 23:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
OK, Men finns det inet "specielt" sätt att få med dom på, eller är det bara en vanlig frekvensmätning man utgår ifrån, och när du pratar om att mäta elementen, då pratar du om Fas, Imp och frekvensgång då eller?!
Jag har nu helt egna grejer ( slipper låna :) ) som jag kan mäta frekvensgång med och så ska jag snart fixa så att jag kan mäta impedansgång också ;)
Men att mäta fasen är ju lite svårare och kräver lite andra prylar :(

Ska titta lite mer på detta, ska lusläsa hans tråd från början till slut också, det kan jag lova :P

Postad 26 June 2008 - 21:30

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Japp , du mäter basens frekvenskurva. Då (om det finns några..) kommer du se uppbrytningen. Sen beräknar och simulerar du en länk för uppbrytningen, bygger länken (och hoppas att den ger det resultat du vill ha), sen kan man ju mäta basen igen med länken för att se om simuleringen stämmer överens med verkligheten.

Länken= ett notch filter som sitter i serie med elementet
Hoppas det var detta du undrade om?

/Johan

Redigerat av rotel2, 26 June 2008 - 21:34.

Postad 27 June 2008 - 02:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo det va det, det jag ville veta va om det fanns någon speciel princip för hur man slipper uppbrytningarna, men då vet jag ett det bara är ett vanligt notch filter alltså ;)

uppbrytningarna kommer väll att synas som tydliga "krusningar" och ojämnheter i frekvensgången och man väljer då att dämpa bort hela detta område då eller ?

Redigerat av DVD-ai, 27 June 2008 - 02:46.

Postad 27 June 2008 - 19:33

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Men om man skulle köra på ett mellanregister borde man då dela vid 2200-2500 Hz? Känns inte som att jag kommer att ha dem pengarna för att kunna bygga med två mellan i varje låda. Men då till hur stor lådan ska bli och vilken avstämningsfrekvens dem får?

Vilka komponenter skall man ha om man delar 2200-2500 Hz mellan mellanregistret och diskanten?

Ska även kolla på DVD-ai länk med filter.

Postad 27 June 2008 - 20:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men om man skulle köra på ett mellanregister borde man då dela vid 2200-2500 Hz? Känns inte som att jag kommer att ha dem pengarna för att kunna bygga med två mellan i varje låda. Men då till hur stor lådan ska bli och vilken avstämningsfrekvens dem får?

Vilka komponenter skall man ha om man delar 2200-2500 Hz mellan mellanregistret och diskanten?

Ska även kolla på DVD-ai länk med filter.

*Det är inte en längk med enbart filter, det är hela högtalar konstruktioner som man skulle kunna göra en kopia av om man vill...

Redigerat av DVD-ai, 27 June 2008 - 20:36.

Postad 27 June 2008 - 20:57

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Såg det när jag läste. Hittade det element jag troligen kommer att använda där. Det fanns en storlek på 14 l och en på 24 l. Såg inget om dem var portade heller. Skulle man kanske ta måtten som dem angav men sedan gör man så att det ser ut som att mellanregistret har en ganska stor låda men att man har en mellanvägg som skiljer mellan mellanregistret och ett så kallat stativ som sitter ihop med själva lådan. Sedan ska man bygga så att mellanregistret och diskanten hamnar i samma låda eller måste man har separata lådor till var och en? Och sedan underlådan kan man kan ha filtret och kablarna i.

Sedan till filtret. Efter som att jag inte har någon typ av mät utrustning eller något sådant utan bara ett program (Win ISD) som räknar inte helt exakt. Nå så hur ska detta filter se ut. Någon som skulle kunna testa i ett riktigt bra program där de räknar ut bra delningsfilter.
Så Scan-Speak mellanregistret och sedan Seas diskant som DVD-ai rekomenderade behöver jag ett värdigt filter till.

Postad 30 June 2008 - 10:44

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ingen som vet en bra låda med bra avstämningsfrekvens?

Sedan till delningsfiltret. Någon som har något bra program som är gratis som räknar ut ett bra filter?

Edit:

Nu när jag har läst ordentligt om kunstruktionen på Scan-Speaken så har jag fått fram detta

26,4 l på 88x15x20 cm (OBS!! Volym i netto) sedan så får jag då utöka längden på skivorna beroende på hur tjocka de är. Sedan så får jag en port på 12 cm med 6 cm som omkrets. Sedan så får jag även fram två filter men det jag undrar är om det filtret som sitter till diskanten som inte är samma som jag tänkt använda går att använda som filter eller måste jag ha ett annat filter?

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Här är länken till konstruktionen. Konstruktion för Scan-Speak mellan/bas

Edit 2:

Såg nu att det också var en annan mellan/bas. Kan man ha likadann låda som för både elementen eller är det så mycket som skuljer dem åt att lådorna ska vara helt annorlunda? Om det inte är någon skillnad kan man då köra på den mellan/bas som dem körde i den konstruktionen och spara in 1000:- per element. Det som mest oroar mig är det att det står Sonab när man ska beställa via Hifikit och enligt mig så tycker jag inte att Sonab är något bra märke.

Så ännu mer problem betyder ännu mer hjälp :)

Redigerat av Mini_Moto, 30 June 2008 - 13:31.

Postad 30 June 2008 - 16:08

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
För att få ut ett någorlunda djup ur högtalarna så hade jag tänkt något liknande:

24,3 l: 54x30x15 cm med avstämningsfrekvens på 43,74 enl. Win ISD

Sedan så gör man ett tom rum under själva lådan så att den hela lådan blir 1 m hög.
Diskanten får sitta på en höjd av 90 cm och mellan registret på 70 cm.

Sedan så måste då det nödvändiga filtret också finnas. Ska man då satsa på de filter som fanns med i den länken jag la upp förut?

OBS!! Jag räknade med Scan-Speak 18W-8545-00 och inte 18W-8542-00 och med diskanten Seas E0006-06 T25CF001

Redigerat av Mini_Moto, 30 June 2008 - 16:11.

Postad 30 June 2008 - 19:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ingen som vet en bra låda med bra avstämningsfrekvens?

Sedan till delningsfiltret. Någon som har något bra program som är gratis som räknar ut ett bra filter?

Edit:

Nu när jag har läst ordentligt om kunstruktionen på Scan-Speaken så har jag fått fram detta

26,4 l på 88x15x20 cm (OBS!! Volym i netto) sedan så får jag då utöka längden på skivorna beroende på hur tjocka de är. Sedan så får jag en port på 12 cm med 6 cm som omkrets. Sedan så får jag även fram två filter men det jag undrar är om det filtret som sitter till diskanten som inte är samma som jag tänkt använda går att använda som filter eller måste jag ha ett annat filter?

Du kan med fördel bygga 2st baslådor till som du gör högsmala och ställer under dessa så att det blir som en tvådelad högtalar konstruktion, snyggt blir det och bra. men beror lite på vad du har för budget ?
Men om du kunde tänka dig att köpa 2st 10" basar för ca 1500kr/st och 2st steg till dom för xxxxkr/ st så har du ett par ritkigt fina frontare sedan, med ordentlig bas prestanda och riktigt hög ljudkvalitet :)
Någon som kan hjälpa mig med detta?

Här är länken till konstruktionen. Konstruktion för Scan-Speak mellan/bas

Edit 2:

Såg nu att det också var en annan mellan/bas. Kan man ha likadann låda som för både elementen eller är det så mycket som skuljer dem åt att lådorna ska vara helt annorlunda? Om det inte är någon skillnad kan man då köra på den mellan/bas som dem körde i den konstruktionen och spara in 1000:- per element. Det som mest oroar mig är det att det står Sonab när man ska beställa via Hifikit och enligt mig så tycker jag inte att Sonab är något bra märke.

Så ännu mer problem betyder ännu mer hjälp :)

Anledningen till att det står sonab är för att sonab har använt den basen eller att den finns som alternativ till någon sonab bas, inte att sonab skulle ha gjort den.
Den basen är mycket bra och jag tycker att du skulle kunna köra på den designen som finns beskriven där, skippa 2st basar per högtalare och kör på "bara" en som den är i den designen, vill du ha mer bottendrag sedan så bygg dig en eller ett par, passande hi-end baslådor med en av Seas riktigt fina 8" eller 10" basar.
Det är nog det bässta för dig skulle jag tro :D

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 19:30.

Postad 30 June 2008 - 19:33

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, men den diskanten han använder är något min budget inte riktigt vill ha med.

Vad ska jag ha för diskant som är likvärdig den diskanten som man kan ha ett likadannt filter till?

Postad 30 June 2008 - 19:40

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kör på hans byggen, dom kommer att blir mycket bra, skippa baslådor jusst nu, koncentrera dig på att få till ett bra ljud nu i första hand, du har ju 2st baslådor dessutom som duger så...
Ta inte någon annan diskant, det går inte att bara byta ut den som är med i designen från början, tyvärr

Postad 30 June 2008 - 19:43

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Okej, han hade två alternativ till diskant såg jag nu när ja kollade igen. Jag tar det filtret som finns längst ner på sidan med en diskant som är några hundra lappar billigare.

Nu gäller det bara att det snabbt blir vinter då jag ska sälja min hockey utrustning som kommer att ge mig mina pengar till bygget :)

Postad 30 June 2008 - 21:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Hoppas att du menar att du tänker använde den diskant som står angiven i bygget ?!
som sagt så år det alldrig att bara byta ut något element utan vidare, kör på det som står där så blir det bra ;)

Postad 30 June 2008 - 21:52

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ja, han har med två diskanter som alternativ. Då han har rekommenderat Scan-Speak 9700 och Scan-Speak 9500 så väljer jag 9500 då den blir lite billigare. Det finns filtren uträknat till båda två. Som det ser ut så kommer notan hamna runt 9 000:- på Hifikit. Det är då alla kondensator, spolar och motstånd som gör att det blir så dyrt då bara det kostar runt 2 000:-.

Då har jag räknat med: Delningsfilter, element, högtalaranslutning, tyg för front, ''bultar'' till tygfront, element, dämpfötter och plast fanér.

Har svårt och bestämma mig då jag vill ha anting sidorna eller fronten i fanér och sedan baksidan och det stället det inte finns fanér måla i svart lack färg med klarlack över. Fanéren blir då svart. Eller blir det bättre med bara fanér rätt över?

Kommer senare ikväll med en slutnota på vad allt kommer att kosta mig.

Edit: Jag kom på en sak, jag behöver ett rör på 6 cm i omkrets, ett sådannt rör borde finnas på Bauhaus eller Jula?

Redigerat av Mini_Moto, 30 June 2008 - 21:54.

Postad 30 June 2008 - 21:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ok, jo va bra, jag va inte säker på hur du menade där nämligen...

Kör hårt ! ;)

Postad 30 June 2008 - 22:29

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Yes!!!

Har nu räknat på slutsumman kan ha glömt något men någorlunda pris. Runt 10 000 kr kommer allt att hamna på. En fråga bara. Kommer dessa att kunna stå sig mot ett par stativare i denna prisklass?

Postad 30 June 2008 - 22:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kan inte lova något, men det är mycket fina element och av hans kunnighet att dömma så kommer det att vara mycket bra ljud i dom där högtalarna ;)

Postad 01 July 2008 - 10:42

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok. Får hoppas på ett bra resultat.

När jag kollade på prisjakt så kolla jag mest på effekt och frekvensomfånger vilket denna högtalare jag ska bygga kommer att vara likvärdig.

Postad 01 July 2008 - 11:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
tyvärr finns det inget mått på ljudkvalitet ;)

Postad 01 July 2008 - 11:20

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok, men annars så blir dem ju snygga ;)

Någon som vet om något företag har typ cherry plastfanér?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.