Jag vill förtydliga mina inlägg i mitten av tråden. Jag hävdar att i kedjan: a)instrument/röst/placering - b)mikrofon ink placering - c)inspelningmedium - d)mix - e)mastering/tillverkning av medium - f)uppspelningskälla - g)förstärkare - h)högtalare - i) rummet - j)örat, är förstärkarens roll inte särskilt framträdande. Den borde i vart fall inte vara det...
...Från att hävda att förstärkaren har en marginell roll hävdar jag att den är och måste vara mindre viktig.
Jag är benägen att hålla med dej. Om man jämför skillnader mellan olika led i ljudkedjan OCH utgår ifrån att alla leden håller relativt jämn kvalite och dessutom håller sådan nivå så att komponenterna åtminstone kan betraktas som hyffsat seriösa av de flesta...
Utifrån de förutsättningarna så stämmer det väl med mina erfarenheter att en förändring av förstärkeriet inte ger lika stora skillnader som t.ex. en förändring av högtalariet. Så länge vi håller oss till det vi själva kan påverka så är det min mening att störst inverkan på ljudet får man när man förändrar förutsättningarna i rummet. T.ex. genom att byta rum.
Dessutom så är mina erfarenheter att om man betraktar hela kedjan av ljudpåverkande "komponenter" så minskar inverkan på ljudet ju längre ifrån öronen man kommer i kedjan. Således stämmer detta ganska väl med min uppfattning om att störst förändring av ljudet får man när man ändrar i rummet, därefter så upplever man de näst största skillnaderna när man förändrar högtalariet o.s.v...
Detta resonemang leder då till att de minsta skillnaderna upplever man när man förändrar källan på något sätt.
Lägg märke till att jag gärna utelämnar de leden som finns före källan och anledningen är att vi helt enkelt inte kan påverka faktorerna tidigare. Det enda vi kan göra är att försöka återge inspelningarna med så liten degradering av ljudet som möjligt. Håller inspelningarna tekniskt hög ljudkvalite så levererar också våra egna komponenter ett ganska trevligt ljud, men är en inspelning med avseende på soundstage t.ex. riktigt dåligt, så kan vi inte trolla fram ett mer trovärdigt soundstage hur vi än gör. Då låter det också illa om anläggningen är riktigt bra.
Men att gå från denna insikt till att anta att förstärkeriet skulle vara mer eller mindre oväsentligt när det t.ex. gäller soundstage tycker jag vore ett grovt misstag. Men visst, om man står i valet och kvalet att uppgradera antingen högtalarna eller förstärkeriet utan vidare hänsyn till andra faktorer, så lär man nog få mer väl-ljud i slutändan genom att uppgradera högtalarna. Det finns dock undantag ifrån detta också och det är om man genom att uppgradera högtalarna får en anläggning där högtalarna är REJÄLT mycket bättre än resten av anläggningen. Bättre ljud får man av uppgraderingen ändå, men det blir kanske inte så mycket bättre trots att högtalarna har en väldigt stor "potential" för välljud. Man får då helt enkelt en ny flaskhals i form av de leden i ljudanläggningen som finns före högtalarna...
Det betyder att det är inte någon större vits med att byta ut sina gamla genexxa högtalare till VonSchweikerts mest extrema högtalare om man fortfarande driver anläggningen med en 500:- kronors cd-spelare från maxi och förstärkare från Fisher inköpt för 30 år sedan ifrån Ellos...
Bättre ljud får man, men inte på långa vägar så bra som högtalarna skulle kunna prestera.
Det är en lockande tanke att skippa försteget. Ju kortare signalväg och ju mindre skrot i vägen desto bättre ljud, har jag alltid sagt.
Det är du inte ensam om.
Verkligen inte. Jag håller med helt och fullt. Lite lustigt dock att det här "poppar" upp precis efter att jag har varit inne på det här med rena signalvägar alldeles nyligen i en annan tråd

...
Jepp, tar oxå gärna emot en sådan förklaring, då jag funderat på det.
Jag vet inte om är riktigt nöjd med det jag skrev här ovan. Men förutom erfarenheter av stora variationer (relativt då alltså) mellan olika förstärkare så har jag dessutom upplevt liknande variationer i soundstage även hos olika källor. Vid en av mina senaste provlyssningar jämförde jag t.ex. Denons 3910 med Denons 2910 (japp, det var ett par år sedan) och upplevde några nya märkliga skillnader i soundstage som jag inte upplevt tidigare...
2910'an och 3910'ans soundstage var i det närmaste identiskt när det gäller "bredden". Vad det gäller djupet så levererade 3910'an ett något större djup än 2910'an, men det märkliga var att djupledsperspektivet hos 2910'an var indelat i 3 väl avgränsade sektioner? Längst fram stod solisten och sjöng, sen var det ett hopp bakåt och lite snett bakom solisten fanns det några gitarrister och någon basist längre ut på kanten och sen var det hopp till och rakt bakom solisten satt trummisen. Men grejen var den att ljudet i varje sektion kändes väldigt platt och "hoppen" var markanta, det var precis som om det fanns ett akustiskt dött utrymme just i hoppen och det mest anmärkningsvärda var att hoppet till sektionen som trummisen satt i var rejält mycket längre än det första hoppet. Det första hoppet från solisten till de övriga musikanterna upplevde jag som att det handlade om kanske en meter eller så, men hoppet till trummisen kändes som att det handlade om 10-15 meter istället.
Mycket märkligt.
När jag sen provlyssnade 3910'an så var djupet i soundstage bara något större än hos 2910'an, men nu var inte djupledsperspektivet sektionerat på något sätt. Det hördes inte några ljudmässiga hopp utan skillnaderna i avstånd mellan de olika instrumenten i orkestern var betydligt mycket mer "nyanserade". Dessutom så presenterade 3910'an ett soundstage med rejält mycket bättre skärpa kring de olika ljudkällorna. Ungefär som att från början ha tittat ut genom ett lätt frostat fönster till att öppna fönstret och titta direkt ut i verkligheten...
Grejen med hela den här "utläggningen" om mina upplevelser om variationer i soundstage redan hos källor, innebär på sätt och vis att om man kan uppleva sådana här skillnader hos olika källor, så kan man det säkerligen även när man jämför förstärkare...
Nu hör det till saken att jag erkänner mej vara en veritabel 3D-nisse. Just soundstage är det jag prioriterar högst hos en ljudanläggning. Jag kan t.o.m. acceptera ganska grava brister i klangen om bara soundstage levererar en acceptabel illusion...
Kanske är jag därför lite mer uppmärksam på just sådana här detaljer än den som prioriterar annorlunda än vad jag gör...