Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Några frågor om NAS, Synology 207+ i synnerhet

132 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Synology DiskStation DS207+ (NAS-servrar) 1 9.133332 (14) Inga priser
Synology DiskStation DS209+ (NAS-servrar) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 21 August 2008 - 08:51

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Prylparken väntar tillökning, har beställt en 207+ som är på posten någonstans. :)
Den kommer användas som mediaserver till min Tvix via NFS, filserver och för att komma åt saker via ftp. Var inne på lite andra alternativ men efter att ha läst runt lite kändes den klockren. Kommer att köra en Seagate 500 Gb tills det finns lite mer pengar att lägga på lagring... Med 2x1Tb känns det hyfsat framtidssäkert några år.

En liten fråga:
NFS är fortfarade inte löst direkt i firmware eller, utan man får fortfarande snällt gå in via telnet för att aktivera det..?

Postad 21 August 2008 - 08:58

fiskgunnar
  • fiskgunnar
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

En liten fråga:
NFS är fortfarade inte löst direkt i firmware eller, utan man får fortfarande snällt gå in via telnet för att aktivera det..?

läste på synologys sida att stöd för NFS kommer i nästa firmware i september...men då jag KNAPPT vet vad det är kankse ngn mer väl bevandrad person kan ge ett säkrare svar :)

Postad 21 August 2008 - 10:34

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
How to enable NFS on the Synology Server

How to silence the DiskStation 207

Postad 21 August 2008 - 11:01

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

läste på synologys sida att stöd för NFS kommer i nästa firmware i september...men då jag KNAPPT vet vad det är kankse ngn mer väl bevandrad person kan ge ett säkrare svar :P

Okaj, det låter trevligt att de ska lägga in det :)

Det är ett protokoll för nätverkstrafik som är används hos både Tvix och PopcornHour för att streama material, då det är snabbare än Samba (ett annat protokoll, i alla fall för just Tvixens implementation. Och snabbt vill man gärna ha det om man ska streama 1080p-material för att minska risken att uppspelningen ska börja hacka.

Postad 22 August 2008 - 07:28

TigerSix
  • TigerSix
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

How to silence the DiskStation 207

Just vad jag letade efter, tack så mycket för länken!

Postad 22 August 2008 - 15:19

bornintothis
  • bornintothis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag är sugen på denna produkt men jag vill veta vilken 1TB som är kompatibel. Jag har läst i Synologys wiki och runtom på webben och fått fram dessa två alternativ som verkar bra:

Western Digital Caviar RE2-GP WD1000FYPS 16MB 1TB
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Jag vill köra 1tb så länge och sen addera en likadan därefter så jag får 2tb. Kanske köper båda samtidigt :P

Sedan uppskattar jag även tips på en bra gigabitrouter som spelar boll med denna.

Postad 22 August 2008 - 15:25

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag är sugen på denna produkt men jag vill veta vilken 1TB som är kompatibel. Jag har läst i Synologys wiki och runtom på webben och fått fram dessa två alternativ som verkar bra:

Western Digital Caviar RE2-GP WD1000FYPS 16MB 1TB
Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Jag vill köra 1tb så länge och sen addera en likadan därefter så jag får 2tb. Kanske köper båda samtidigt :P

Sedan uppskattar jag även tips på en bra gigabitrouter som spelar boll med denna.

Sök på samsung hibernation problem eller något liknande...

Postad 22 August 2008 - 15:37

bornintothis
  • bornintothis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har läst det ja. Sen läste jag nån kille i något forum som inte hade problem men vem vet..

Det jag undrar är vilka 1TB som är rekommenderade och funkar bra utan problem.

Postad 22 August 2008 - 15:47

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Jag kör för närvarande med:
1x Seagate Barracuda 7200.11 ST310005N1D1AS 32MB 1TB
1x Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB

Har inte kollat efter hibernationproblem, bryr mig inte det minsta då den ändå seedar torrents 24/7.

Redigerat av Unregistered8e461241, 22 August 2008 - 15:48.

Postad 22 August 2008 - 16:21

bornintothis
  • bornintothis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Bra poäng. Det kommer min med göra.

Kanske blir två samsungdiskar då.. om inga andra tips kommer in..

Postad 22 August 2008 - 18:40

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Bra poäng. Det kommer min med göra.

Kanske blir två samsungdiskar då.. om inga andra tips kommer in..

Tror inte det spelar så stor roll vad man väljer. Men jag hörde faktiskt att någon hade problem med 2st Seagate, gick dock bra att köra med ena. Kan lika väl varit handhavandefel iofs.

Tänk på att om ni skall köra med en (1) disk i början för att sedan komplettera med en till senare så måste ni formatera rubbet för att kunna köra RAID 0. Alltså mycket smidigare med 2 diskar från början.

Postad 23 August 2008 - 11:33

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Jag funderar också på denna, och undrar hur pass mycket bättre än D-Links 323 den är? Jag kommer endast använda burken för två saker. Torrents och dela ut film och musik till min popcorn hour. Någon som har jämfört denna med D-Links billigare alternativ och kan säga om någon utav dem är snabbare för de ändamål jag tänkt? (streama film och musik till PCH +torrents)

En annan intressant aspekt är hur Synology 207+ står sig mot populära QNAP TS-209 Pro II?

Redigerat av twebbas, 23 August 2008 - 13:16.

Postad 24 August 2008 - 19:07

Rig
  • Rig
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag undrar om ngn har testat Synologyn med 1.5Tb diskar a lá denna https://www.prisjakt...kt.php?p=333535

Vet att den inte finns på listan över supporterade diskar, men 1Tb modellen i samma serie stöds ju.
Frågan är: kommer den fungera? Det finns väl egentligen ingenting som talar för att den inte skulle fungera?

Vad säger ni?

Postad 25 August 2008 - 23:57

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Jag tycker att 207+ verkar vara något som jag skulle behöva. Dock så skulle jag även vilja ha RAID 5, fast det går ju itne med endast 2 diskar, så jag undrar om det finns något liknande fast med plats för minst 4 diskar och RAID 5?

utan att det ska bli så himla mycket dyrare :blink:

Postad 26 August 2008 - 08:11

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag tycker att 207+ verkar vara något som jag skulle behöva. Dock så skulle jag även vilja ha RAID 5, fast det går ju itne med endast 2 diskar, så jag undrar om det finns något liknande fast med plats för minst 4 diskar och RAID 5?

utan att det ska bli så himla mycket dyrare :)

Just Synology har en hel näve med NAS-produkter i olika storlek. http://www.synology.com/enu/index.php
Sedan är det klart att större maskiner kostar mer men har man behovet så... Utan att veta något mer om den mer än att det är för 4 diskar och stöd för RAID 5:

Postad 27 August 2008 - 18:48

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Är en total nybörjare när det gäller NAS. Kan man med denna 207+ eller annan NAS följande:

- ansluta en webkamera via USB och få detta stremat via internet till en "egen inlogningsbar websida"
- nå sina ljud, film och foto filer från NASdisken och streama detta via internet till en "egen inlogningsbar websida"
- ansluta ett TV-kort via USB och kunna styra denna via en "egen inlogningsbar websida", troligen inte där går nog gränsen?

jag har tittat lite på orb på PC, men jag funderar på en avancerad NAS eller en hemserver kan vara ett annat alternativ?

Postad 28 August 2008 - 09:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Synology klarar i alla fall ditt första önskemål, det andra kanske delvis men de jobbar på utveckling och senaste beta-FW innehöll nyheter (inte enbart USB-högtalare för Audio Station).

http://www.synology....urveillance.php
http://www.synology....otostation3.php
http://www.synology....udiostation.php
http://www.synology..../webstation.php

Postad 28 August 2008 - 09:56

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Just Synology har en hel näve med NAS-produkter i olika storlek. http://www.synology.com/enu/index.php
Sedan är det klart att större maskiner kostar mer men har man behovet så... Utan att veta något mer om den mer än att det är för 4 diskar och stöd för RAID 5:

Cube Station CS407e har dock för dålig prestanda, då är det bättre med en 207+ med externa diskar eller nåt.

Postad 29 August 2008 - 10:44

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Tänker också troligen köpa denna produkt med 2 st. TB-diskar.
Några frågor:
* Istället för att köra RAID1 med dom 2 diskarna, går det istället att plugga in min Seagate Freeagent Desktop 500GB USB och använda den som backupdisk och köra de båda diskarna som 2 enheter. På det sätter skulle jag få 1 TB mer och kunna ha backup på foton, musik mm på min Externa HD.
* Om man vill dela med kort till tex. familjen. Delar man då ut en katalog man sätter anv. och lösen på som dom kan accessa?
* Kan man göra en hemsida som tex familjen mm kan surfa in på? I ett senare skede även köra PHP och MYSQL.
* Är man tvungen att köpa en Gbit router för att använda den fullt ut eller funkar det med min trådlösa NETGEAR WGR 624 54 Mbs? Jag kör alltså trådlöst till mina bärbara datorer och vill göra så även med en snabbare router.

Skulle vara suveränt om det var nån som har något svar på dessa frågor så jag kan bena iväg och handla en snart. ;o)

Mvh
/Woodhacker

Postad 29 August 2008 - 12:45

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Jag fick min 207+ häromdan och är lite lost gällande konfigureringen...

Är också nyfiken på frågan som woodhacker hade ang dela med sig av saker via webben?

Gällande säkerhet på en NAS vad gör man? installerar ett virus/säkerhetsprogram vilket som helst? min NAs sitter på en Dlink dir 855 router är den brandväggen tillräcklig?

tacksam för hjälp!

/P

Postad 29 August 2008 - 15:41

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

* Istället för att köra RAID1 med dom 2 diskarna, går det istället att plugga in min Seagate Freeagent Desktop 500GB USB och använda den som backupdisk och köra de båda diskarna som 2 enheter.

Du kan slå ihop diskarna som en enda stor enhet med RAID0, men inte behandla dem som två olika enheter, något som många skulle vilja kunna.

Postad 30 August 2008 - 06:11

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Du kan slå ihop diskarna som en enda stor enhet med RAID0, men inte behandla dem som två olika enheter, något som många skulle vilja kunna.

Jo, man kan behandla dom som 2 olika enheter. Läste det här i ett test:
Users will need to setup the hard drive(s) using the "Storage" Volume menu. If two hard drives are installed, they can be configured as individual hard drives, a RAID 0 stripped RAID set (that combines the volumes) or as a RAID 1 mirror that provides duplicate hard drive data protection.

Men frågan är som sagt om man kan använda en extern HD att ha som backup av utvalda kataloger och på så vis kunna ha 2 TB istället för 1 TB som det blir om man kör RAID1.

Postad 02 September 2008 - 17:27

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Tycker fortfarande det råder viss förvirring kring det här om man kan ha två diskar i och behandla dem som två olika diskar också. Vissa säger att det inte går, medans andra hävdar att det går. Någon som har denna produkt och kan säga huruvida det fungerar eller ej? Jag har nämligen en disk på 640GB och en på 500GB som jag tänkte stoppa i och jag vill således inte köra RAID0, för då förlorar jag utrymme. Sedan vill jag inte köra raid0 i vilket fall, för det känns ganska riskabelt med tanke på att bara en disk behöver rasa för att all data ska gå åt helsike.

Redigerat av widde, 02 September 2008 - 17:28.

Postad 03 September 2008 - 09:21

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det gick i alla fall inte tidigare, kanske uppdateringar senaste året ändrat på det men intresserade (inklusive jag) har missat det. Kan i alla fall inte testa närmsta tiden.

Postad 06 September 2008 - 10:05

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Har denna kraft nog att streama videos/filmer till PS3an? Vill nämligen göra backup på mina dvd-filmer och komma åt de lättare än att leta i bokhyllan.

Postad 06 September 2008 - 13:28

Canon
  • Canon
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jag har tittat lite på Synology 207+ och på
Finns det några stora skillnader mellan dom förutom att man får med en hdd till netgear:en eller vilken ska man välja? Jag har inget behov av säker lagring, raid osv. utan det handlar mest om att streama material till en squeezebox samt en Tvix. En sak som jag värdesätter högt är låg ljudnivå då den kommer stå i vardagsrummet...

Postad 07 September 2008 - 09:16

Woodhacker
  • Woodhacker
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Jo, man kan behandla dom som 2 olika enheter. Läste det här i ett test:
Users will need to setup the hard drive(s) using the "Storage" Volume menu. If two hard drives are installed, they can be configured as individual hard drives, a RAID 0 stripped RAID set (that combines the volumes) or as a RAID 1 mirror that provides duplicate hard drive data protection.

Men frågan är som sagt om man kan använda en extern HD att ha som backup av utvalda kataloger och på så vis kunna ha 2 TB istället för 1 TB som det blir om man kör RAID1.

Jag la ut den här frågan på Synologys forum och fick svaret att det går att ha 2 diskar och behandla dom som 2 olika volymer.
Så det blir nog ett inköp med 2 TB diskar.
Fast jag måste nog inhandla en Gigabit trådlös router också........ev. en D-Link 655, för att kunna stream film trådlöst till min dator och titta via HDMI till plasman.
Mycket pengar, men det kan det vara värt.

Postad 12 September 2008 - 19:10

Puder-k
  • Puder-k
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Jag är helt ny på detta.

När man browsar denna grej i datorn, dyker den upp som en vanlig hårddisk då eller?

Alltså, säg att jag vill starta en .mkv fil och se den på tv´n via datorn dubbelklickar jag bara som vanligt då eller är det en jobbig procedur?

Användarvänlighet är a och o!

Kan tillägga att jag kör trådlöst WLAN med n standard.

Automatisk backup finns det?

Ha filer på den som dyker upp i Itunes bilioteket på datorn?

Startar man den manuellt eller går det via datorn på något vis?

Postad 13 September 2008 - 14:39

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag är helt ny på detta.

När man browsar denna grej i datorn, dyker den upp som en vanlig hårddisk då eller?

Alltså, säg att jag vill starta en .mkv fil och se den på tv´n via datorn dubbelklickar jag bara som vanligt då eller är det en jobbig procedur?

Användarvänlighet är a och o!

Kan tillägga att jag kör trådlöst WLAN med n standard.

Automatisk backup finns det?

Ha filer på den som dyker upp i Itunes bilioteket på datorn?

Startar man den manuellt eller går det via datorn på något vis?

Skriver du \\namn\mapp så dyker den upp som en nätverksdisk, som du kan lägga till som till exempel "F:\". Mappar du en musikmapp \\diskstation\music till F:\ så ser mappen ut som en vanlig hårddisk i windows.
Ja det bör gå bra. Backup ska man kunna ställa in med medföljande programvara. Inte testat eftersom det inte är mitt primära användningsområde dock. Använder inte heller Itunes. Du får starta den som vilken annan dator som helst. Fördelen är ju att den kan stå på jämt så man kan nå sina filer hur man vill, precis som en server, fast med fördelen att den bara förbrukar en bråkdel så mycket effekt. :)

Postad 18 September 2008 - 11:29

JSvegland
  • JSvegland
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Synology 207+ som står där hemma. Jag väntar fortfarande dock på att mina diskar ska levereras.

Jag var så dum och beställde en Samsung SpinPoint F1 1TB 32MB SATA disk för att stoppa in i min 207+, men efter noggrant läst igenom forumet på synologys hemsida och upptäckt att de starkt avråder användandet utav just den här samsung disken (eller alla samsung diskar) så ändrade jag min order till två Western Digital Caviar Green Power 1TB 7200RPM 16MB SATA II diskar.

Tips! Läs noggrant igenom kompatibilitetslistor INNAN ni beställer :)

Jag tänker skriva om mina erfarenheter efter det att jag fått igång monstret (förhoppningsvis). Synology 207+ ser dock ut att vara ett riktigt härligt NAS.

Postad 18 September 2008 - 11:43

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Har denna kraft nog att streama videos/filmer till PS3an? Vill nämligen göra backup på mina dvd-filmer och komma åt de lättare än att leta i bokhyllan.

Jo, men det borde iofs alla NAS värda namnet klara av. Min verkar iaf bara vara begränsad av diskens hastighet vid läsning över NFS.

Postad 18 September 2008 - 11:57

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Jo, men det borde iofs alla NAS värda namnet klara av. Min verkar iaf bara vara begränsad av diskens hastighet vid läsning över NFS.

Men PS3 kan väl inte läsa från SMB/NFS-share, den kräver någon tredjepartsmjukvara.. i zink.

Postad 18 September 2008 - 13:22

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0

Jag har köpt en Synology 207+ som står där hemma. Jag väntar fortfarande dock på att mina diskar ska levereras.

Jag var så dum och beställde en Samsung SpinPoint F1 1TB 32MB SATA disk för att stoppa in i min 207+, men efter noggrant läst igenom forumet på synologys hemsida och upptäckt att de starkt avråder användandet utav just den här samsung disken (eller alla samsung diskar) så ändrade jag min order till två Western Digital Caviar Green Power 1TB 7200RPM 16MB SATA II diskar.

Tips! Läs noggrant igenom kompatibilitetslistor INNAN ni beställer :)

Jag tänker skriva om mina erfarenheter efter det att jag fått igång monstret (förhoppningsvis). Synology 207+ ser dock ut att vara ett riktigt härligt NAS.

Du kan ju passa på att slänga in den senaste firmwaren direkt då, istället för som jag köra in den medföljande och uppdatera och sen uppdatera till betan och nu uppdatera till den nya som kommer vilken dag som helst. Jo det där med kompabilitet är bra att kolla innan :P Hoppas att du får hem allting snart så du kan börja leka.

Postad 22 September 2008 - 11:26

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Men PS3 kan väl inte läsa från SMB/NFS-share, den kräver någon tredjepartsmjukvara.. i zink.

Bra fråga. Vet inte hur DNLA och prestanda/funktion är där emellan. Kanske någon som redan testat allt detta med PS3?

Postad 22 September 2008 - 12:27

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Från releaseinfo för FW 2.0-0590:

(3724) Sony PlayStation 3 and Microsoft Xbox 360 Support: Sony PlayStation 3 and Microsoft Xbox 360 are now supported as digital media adapter devices. You can browse and stream multimedia contents stored on the Synology Disk Stations to your stereo system and TV set using Sony PS3 or Microsoft Xbox 360.

Har dock ingen PS3 själv...

Postad 22 September 2008 - 17:42

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

• 1363 inlägg
  • 0
Begränsad av HDDns läshastighet?
Betyder detta att man inte kan streama HD filmer (uppåt 50GB som är rippade rakt av) över nätverket med en NAS?

Postad 23 September 2008 - 11:37

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt hur du menar.

Den disk jag har i min Synology läser med ca 100MB(yte)/s enligt spec. Det är denna hastighet jag får när jag försöker läsa en fil på några GB från den. Detta är samma hastighet som om hårddisken skulle suttit i den lokala datorn (och eftersom jag har en likadan disk i datorn så är det tom bekräftat).
Alltså, i mitt fall så borde det gå utmärkt, om jag kan spela upp den lokalt. Tänk dock på att mycket beror på vad du har för annan utrustning i nätverket. En dålig router kan förstöra det mesta, och tyvärr är det ganska vanligt.

Postad 23 September 2008 - 11:42

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0
Varför tror alla att det är så tungt att streama filmer via nätverket? Det kräver några futtiga MBps och knappt något belastning på NASen.

Postad 23 September 2008 - 14:44

SEALen
  • SEALen
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Precis, en vanlig x264 HD film ligger på kanske 10Mbit/sek i streaming fart. Jag har DS107+ varianten och den kör ut ca 180mbit/sek då den läser. Något långsammare vid skrivning till disk men fortfarande mycket bra.

Kika in på denna sida för en jämförelse mellan olika NAS:

http://www.smallnetb...d,190/chart,13/

DS207+ anges som 24 MByte/Sek alltså ca 192 Mbit/sec.

Tabellen stämmer mycket bra på min DS107+. Jag får genomgående 20,5 - 22,5 Mbyte/Sek när jag läser stora filer från den till min dator och ca 17-18 Mbyte/sek vid skrivning. Så jag undrar verkligen om den uppgift på 100 Mbyte/sek ovan kan stämma? Kan du ha blandat ihop 100Mbit med 100 Mbyte kanske? För omvandling mellan dessa tar man Mbyte * 8 för att få Mbit.

Redigerat av SEALen, 23 September 2008 - 14:57.

Postad 24 September 2008 - 11:26

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Varför tror alla att det är så tungt att streama filmer via nätverket? Det kräver några futtiga MBps och knappt något belastning på NASen.

Troligtvis för att många billiga routers inte klarar i närheten av vad de påstår och att det därför hackar. Dock så börjar väl det bli bättre nu.

Postad 24 September 2008 - 11:39

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Så jag undrar verkligen om den uppgift på 100 Mbyte/sek ovan kan stämma? Kan du ha blandat ihop 100Mbit med 100 Mbyte kanske? För omvandling mellan dessa tar man Mbyte * 8 för att få Mbit.

Nä, den stämmer. Jag är mycket medveten om megabit och megabyte. Jag får din prestanda vid skrivning men mycket bättre vid läsning. Nästan på gränsen av vad ett GB-nätverk klarar av, så det beror mycket på router och mottagare.

Vid skrivning får man tyvärr samma dåliga prestanda lokalt mot disken så det är tyvärr något med hur disken monteras som gör detta (/dev/md?).

Jag har dock ändrat någon parameter för tcp/ip och satt upp NFS på bästa möjliga sätt, borde dock inte göra så stor skillnad. Jag ska uppgradera till nya firmwaret och kanske undersöka/skriva lite.

Postad 24 September 2008 - 11:44

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0
Den guide jag följer för mina datorer (inkl Synology som har 2.6.15) http://www.acc.umu.s...nux-netperf.txt

Den här verkade också intressant:
http://www-didc.lbl....ning/linux.html

Utöver detta sätter jag alltid noatime och nodiratime på diskarna i /etc/fstab för att slippa en skrivning varje gång man läser från disk.

Postad 24 September 2008 - 21:10

Unregistered8e461241
  • Unregistered8e461241
  • Forumräv

• 946 inlägg
  • 0

Troligtvis för att många billiga routers inte klarar i närheten av vad de påstår och att det därför hackar. Dock så börjar väl det bli bättre nu.

Router? Här pratar vi väl streama på lokala nätverket.

Postad 25 September 2008 - 14:21

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Router? Här pratar vi väl streama på lokala nätverket.

Och hur är ditt uppbyggt då? Direktkabel? Eller märker du bara ord, det vanligaste är väl att man har en router emellan även om det är på dess interna nät?

Postad 01 October 2008 - 11:30

SEALen
  • SEALen
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
tgh: Vore hjälpsamt om du kunde posta din sysctl.conf fil här så jag kan kika om jag förstod den där sidan korrekt. Linux är inte mitt hemma operativsystem direkt men jag är inte noob på det heller.

Jo och angående Router så har jag en Dlink DGL-4300. Den har schyst prestanda på wan-lan ca 90Mbit samt en 4 portars gigabit switch som alla mina nätverksprylar är kopplade via. Dock är jag sugen att uppa mig till en DIR-855 (som har ca 330Mbit wan-lan) bara för att :)

Redigerat av SEALen, 01 October 2008 - 11:41.

Postad 01 October 2008 - 19:48

Unregistered23995e7c
  • Unregistered23995e7c
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Själv har jag en billig 100Mbit-switch bakom routern som LAN-trafiken går genom. Alltså slipper jag belasta min gamla Dlink-router som inte har någon som helst lust att bli pressad. :P Kommer ledigt upp i 9,5 MiB/s alltså 75-80 Mbit/s med min slöa laptop. Kan tänka mig att en sån switch kan gå på en två hundringar eller så om man inte ha något liggande. Annars finns ju gigabit-switchar för ca 300 kr.

Postad 03 October 2008 - 19:27

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Någon som hört/vet om och när NFS blir inkluderat i "standard" setupen till denna?
Jag skulle vilja köra en sånhär till min Tvix 4100 men orkar inte fiffla med skumma Linux kommandon via telnet. ;)

Postad 03 October 2008 - 23:50

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Någon som hört/vet om och när NFS blir inkluderat i "standard" setupen till denna?
Jag skulle vilja köra en sånhär till min Tvix 4100 men orkar inte fiffla med skumma Linux kommandon via telnet. ;)

NFS kan konfigureras via Disk Station Manager fr.o.m. senaste firmware (0722).

Postad 05 October 2008 - 13:49

Old Painless
  • Old Painless
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

NFS kan konfigureras via Disk Station Manager fr.o.m. senaste firmware (0722).

Coolt !! Då lutar det åt en sådan här. :)

Postad 05 October 2008 - 15:34

JanneA
  • JanneA
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Försöker lägga in NewCS i min 207+ men lyckas inte alls. Förstår inte mycket av Linux heller. har fått veta att jag ska lägga in flierna med ftp men kommer inte åt de rätta arkiven usr m fl via ftp. Någon som har grundläggande tips vad jag behöver göra?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.