infiniti baffle= oändlig frontib = isobank eller vad dom heter ?
12st 15"are, vad tror ni?
Postad 02 July 2008 - 18:31
skräpet funkar inte ens med isobarikahh, ok... det va mitt andra alternativ!
Postad 02 July 2008 - 19:22
Vissa element passar inte riktigt bra någonstans tyvärr, men för priset så kan dom nog vara helt ok "rump skakare" som han tängte, men som sagt till att verkligen "spela bas" så skulle jag ha haft andra element.
Postad 03 July 2008 - 07:44
ok, jo kan tänka mig det faktiskt
Vissa element passar inte riktigt bra någonstans tyvärr, men för priset så kan dom nog vara helt ok "rump skakare" som han tängte, men som sagt till att verkligen "spela bas" så skulle jag ha haft andra element.
För priset? Det blir ju 6000 om han nu ska ha 12st, ok att det kan se fräckt ut med en hel drös med basar, men när det kanske inte spelar värre än 2 ordentliga 15" eller så känns det lite onödigt.
Ska sj snart dra igång ett litet sommarprojekt: 2 subbar med en Shiva-x och en Adire PR15 per låda, bara ja blir klar med min dB-golf så ska det byggas hemmasub igen.
Postad 03 July 2008 - 11:43
För priset? Det blir ju 6000 om han nu ska ha 12st, ok att det kan se fräckt ut med en hel drös med basar, men när det kanske inte spelar värre än 2 ordentliga 15" eller så känns det lite onödigt.
Ska sj snart dra igång ett litet sommarprojekt: 2 subbar med en Shiva-x och en Adire PR15 per låda, bara ja blir klar med min dB-golf så ska det byggas hemmasub igen.
Det gällde inte 12 st i detta fallet utan 1-4st som skulle fungera som soffskakare, som sagt så tycker jag att när det gäller att "spela bas" så ska han titta på något annat
Postad 03 July 2008 - 20:13
Sen kan man tänka så här: Vill jag verkligen ha en subbas? Eller en discobas? Som sagt basarna på lokala party stället spelar inte speciellt djupt men trycker i magen gör dom nå fan ändå! Subbasarna är nästan bara lämpad till film, Enligt mig. Gör inte så mycket nytta till musik om man har helt OK frontar och steg. Bra steg = A & O.
Men alla är ung & dum nån gång i livet. När man blir äldre så skulle man dö om man hörde sina första byggen.
Tack för mig. / Hampus
Postad 04 July 2008 - 17:28
och nej, hampe90 jag har aldrig upplevt "riktigt tung bas" tyvärr och x-12 vad blir annorlunda om jag kör ib? Och är det inte krångligt med ib, jämfört med vanlig portad?
(Frippe_L)
"För priset? Det blir ju 6000 om han nu ska ha 12st, ok att det kan se fräckt ut med en hel drös med basar, men när det kanske inte spelar värre än 2 ordentliga 15" eller så känns det lite onödigt."
vilka 2st 15" basar(för 6000kr) spelar kanske värre än 12st mgr f 15"?
mj
Redigerat av Unregistered93bbd732, 04 July 2008 - 17:37.
Postad 05 July 2008 - 17:30
Postad 05 July 2008 - 17:45
nu får du ge dig med slag längder och ta och komma ner på moder jordDet där med 5hz, enligt mina simuleringar i lådprogrammet ska 4st rumpskakare tåla 0,05 w(max 0,05 w alltså, cont.) vid 5hz och då förstår jag att ni "tvivlar"
men i så fall krävs det bara 0,03 w i praktiken för 1cm slaglängd (p-p) lol!
den basen har vid 1cm p-p sakt upp bekantskapen i form av ett rökmoln
x-mech på den basen skulle kunna vara runt 7-8mm och redan där så har den sett brand i talspolen så det bästa är slut och skriv om saker du inte har en aning om.
för det är bara att titta på basen så ser man att den har ett litet x-max då inte ens magnet systemet har ett bra underhäng .
Postad 05 July 2008 - 18:04
Postad 05 July 2008 - 22:38
Det där med 5hz, enligt mina simuleringar i lådprogrammet ska 4st rumpskakare tåla 0,05 w(max 0,05 w alltså, cont.) vid 5hz och då förstår jag att ni "tvivlar"
men i så fall krävs det bara 0,03 w i praktiken för 1cm slaglängd (p-p) lol!
0.03w @ 5Hz ger vad, 50dB? dvs. knappt hörbart i en inspelningsstudio... sen som X-12 skriver, det blir grillparty...
Postad 06 July 2008 - 01:01
Sattsa på 2 eller 4 st 15" som max !
Och köp lite trevligare sådanna så får du bra tryck, och en del kvalitet på ljudet också
Har inga tipps på rak arm, men ska nog inte vara omöjligt att kolla runt lite och se vad det finns för trevliga alternativ, och som sagt vill du ha skakningar så skaffa någon av dom som zupe tippsade om eller någon av dom billigare alternativen.
Postad 08 July 2008 - 11:48
så det går alltså inte på ett kort se hur långt basen hoppar eller?(mitt galleri) Genom att jag vet ett mått och därför kan räkna ut det andra (slaglängden)? För annars har jag inget att säga till omnu får du ge dig med slag längder och ta och komma ner på moder jord
den basen har vid 1cm p-p sakt upp bekantskapen i form av ett rökmoln
x-mech på den basen skulle kunna vara runt 7-8mm och redan där så har den sett brand i talspolen så det bästa är slut och skriv om saker du inte har en aning om.
för det är bara att titta på basen så ser man att den har ett litet x-max då inte ens magnet systemet har ett bra underhäng .
"kolla runt lite och se vad det finns för trevliga alternativ" Det låter ju enkelt
Buttkicker skulle man ju i så fall helst åka och testa i någon affär först för jag har aldrig testat en sådan, men jag ska tänka på det fast det kostar mer...
Postad 08 July 2008 - 11:54
och hur räknar du ut slag längden på en basså det går alltså inte på ett kort se hur långt basen hoppar eller?(mitt galleri) Genom att jag vet ett mått och därför kan räkna ut det andra (slaglängden)? För annars har jag inget att säga till om
för du är riktigt urte och cyklar i det blå och det du skriver ger inget större förtroende på dina kunnskaper i ämnet högtalare
Postad 08 July 2008 - 12:30
Slaglängd är INTE maximalt möjligt utskjutande av kon.
Utan man talar om hur mycket man kan TILLÅTA den att slå innan dess egenskaper är så usla att till och med MGR skäms.
Redigerat av GrodanB, 08 July 2008 - 12:31.
Postad 08 July 2008 - 18:03
x-12: Du får gärna tro att jag är ute och cyklar,MEN, SVARA Då FÖRST PÅ DENNA FRÅGA: Hur vet man slaglängden på en högtalare, eller rättare sagt, hur mycket excursion det är vid en särskild tidpunkt t.ex när en låt spelas med den och den får 309,9876989w, utan att veta några data om den?(För även om man vet x-max eller x-mech så kan man inte säga hur långt en högtalare hoppar om den inte hoppar nära x-mech eller inget alls, är det då ingen bra ideeeeeeeee´ att ta kort, mäta t.ex damkåpan, jämföra måttet med excursion, räkna ut excursion?)
ps. Jag börjar bli trött på vissa "tillrättavisningar".
(pps. undrar om jag alls borde ta upp mina projekt här på forumet eller om jag helt enkelt skulle skita i alla trådar på denna hemsida
ppps. no offence.
mj
Postad 08 July 2008 - 18:21
Postad 08 July 2008 - 18:35
du är fortfarande ute och cyklar har för mig jag skrev i din förra tråd hur slag längden fungerar men den var på engelska och det har inte förändrat sig ett dugg sedan sistGrodanB: Du får göra inlägg om du vill och "Slaglängd är INTE maximalt möjligt utskjutande av kon." Det skrev jag inte heller.
x-12: Du får gärna tro att jag är ute och cyklar,MEN, SVARA Då FÖRST PÅ DENNA FRÅGA: Hur vet man slaglängden på en högtalare, eller rättare sagt, hur mycket excursion det är vid en särskild tidpunkt t.ex när en låt spelas med den och den får 309,9876989w, utan att veta några data om den?(För även om man vet x-max eller x-mech så kan man inte säga hur långt en högtalare hoppar om den inte hoppar nära x-mech eller inget alls, är det då ingen bra ideeeeeeeee´ att ta kort, mäta t.ex damkåpan, jämföra måttet med excursion, räkna ut excursion?)
ps. Jag börjar bli trött på vissa "tillrättavisningar".
ppps. no offence.
mj
och för det andra så har dina så kallade ljudia 15 ca 5mm i x-max och ca 10i xmech och när dom har nåt xmech så har skiten bottnat och slagit sönder talspolen eller brunnit upp och en bas kan ej slå över xmech utan att gå sönder så om din damkona är 10cm så betyder det inte att basen har en slag längd på 10cm utan den har fortfarande sitt xmech att följa.
och för att räkna ut slag längden så måste man sprätta upp basen för att mäta den med skjutmått
så det är inget man kan gissa sig till som du gör för annars så kan du nog få jobb vid någon stor fabrik i kina som konstruktör.
Redigerat av Unregistered1022, 08 July 2008 - 18:36.
Postad 08 July 2008 - 18:52
Nepp, det gjorde du inte det var jag...GrodanB: Du får göra inlägg om du vill och "Slaglängd är INTE maximalt möjligt utskjutande av kon." Det skrev jag inte heller.
Du har i ditt galleri bilder där du antyder att du räknat ut slaglängd mha. en bild... Vilket är att du spelar högt och sen påstår du att genom att mäta det du "ser" så har du slaglängd... Vilket inte har med slaglängd att göra... Det du gjorde var att kolla om den håller om man överstyr den kraftigt...
Slaglängd är definierad som talspolens höjd minus gapet peak to peak... Inte ovanligt pratar man om ett Xmax som inte är peak to peak då delar man den med två...
Har man normala krav kan man acceptera att lägga på mellan 10-20%...
Postad 12 July 2008 - 11:40
Men en "trevlig" bas för själva ljudet skulle jag vilja ha tips på, för t.ex så tycker jag basen i Logitech Z-5500 är väldigt trevlig, och det är ändå bara en 10"are som på ganska vettig volym inte andvänder särskilt mycket av sin slaglängd och ändå kan få det att slå lock för öronen (lätt) på högre frekvenser. En sådan bas(som den ger) vill jag ha fast som hänger med lite djupare med bra tryck(40hz) och så hög db nivå som möjligt.
Budget: max 4000kr totalt(elementet/elementen)
ps. Om det inte är slaglängden man ser med ögat vad är det då?(konutslag eller vad?)
Postad 12 July 2008 - 13:37
Postad 12 July 2008 - 15:27
"precis på gränsen vid höga volymer samt distar ********." Det gör alla högtalare om man kör hårt med dem.Tycker du att basen i Logitech Z-5500 är bra och knappt använder något av sin slaglängd, då har du inte högra krav precis... För det första så står den bara och mullrar (fel konstruerad låda) och sedan slår den precis som 9.95/10 datorbasmoduler, precis på gränsen vid höga volymer samt distar ********.
Mullra är vad en bas ska göra och den gör sit jobb otroligt bra med tanke på att den bara är en del i ett THX godkännt ljudsystem som kostar 2396kr.
"fel konstruerad låda" vad är det för fel på den?
Postad 12 July 2008 - 16:17
jo den mullrar bara och är totalt felkonstruerad den har tydligen bara en ton"precis på gränsen vid höga volymer samt distar ********." Det gör alla högtalare om man kör hårt med dem.
![]()
Mullra är vad en bas ska göra och den gör sit jobb otroligt bra med tanke på att den bara är en del i ett THX godkännt ljudsystem som kostar 2396kr.
det du pratar om dist så finns det högtalare som endast distar någon procent medas andra distar uppemot 20% vid olika frekvenser
Postad 12 July 2008 - 22:06
"precis på gränsen vid höga volymer samt distar ********." Det gör alla högtalare om man kör hårt med dem.
![]()
Alla högtalare distar, men Logitechs basmodulerm, distar så in åt skogen och om du tycker att en bas bara ska mullra, då har du inte hört en bas som verkligen spelar nära aukustiskt korrekt...
Jag kan också klistra på THX-dekaler på min utrustning, men inte tusan betyder det att jag har bra saker...
Och förresten, jag har fyra gamla Luxor dubbelkon högtalare liggandes, jag kanske ska göra ett litet datorsystem av dem och klistra dit "THX-certified", "Dolby Surround" och alla andra certfieringar som man betalar dyrt för, för då måste ju systemet vara _bra_. THX är bara status och säger inget om något... Det är bara att betala rätt så får man den stämplingen
För det första så är lådan underavstämd och säkert på tok för stor för basen...
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 July 2008 - 22:09.
Postad 13 July 2008 - 06:00
Inget mer att säga....
Bas är bas och muller är muller, alltså helt olika saker, Pungt !!
Att spela riktigt bra bas är svårt, men att "mullra", det kan vem som hällst bygga en baslåda som är kapabel till, inte det minsta svårt !
Vi kan jag kan bevisa det för dig, och du har lusst att komma på besök ?
Jag har en 8" hemma som jag skulle kunna få ett spela skiten ur Logitec basen på volym och även i väljud om jag djorde en annan konstruktion. Släpp Z-5500 för det är skit, lyssna på en vettig subbas som typ; REL eller liknande eller ett riktigt bra hembygge !! Och upplev hur bas "ska vara" och inte bara ett muller som inte är bas.
Det är bara resonanser, felavstämning och skit förstärkare som låter och ingen dynamiskt musik alls...
Mullret är som sagt bara en biverkning av en rad riktigt dåliga egenskaper som dessa system tillhandahåller och detta lockar dom som inte alls vet vad "bas" är, utan dom som igentligen lika gärna skulle kunna sitta och lyssna på en bilhammare bara för att det är "bra tryck".... ?!?!?!?!!?
Ne, släpp det där nu och lyssna på någon vettigt, och inte MDS skit utan Peerless, Seas, Vifa, Scan-Speak m.m. som verkligen vad vad dom hålller på dem.
Och X-12 har ju hittat en del basar som verkligen är intressanta och dessutom kan ge grymma ljudtryck utan att tappa andan
Postad 15 July 2008 - 11:18
Som vilka basar då?som sagt Z5500 och 2300 är skit !
Inget mer att säga....
Bas är bas och muller är muller, alltså helt olika saker, Pungt !!
Att spela riktigt bra bas är svårt, men att "mullra", det kan vem som hällst bygga en baslåda som är kapabel till, inte det minsta svårt !
Vi kan jag kan bevisa det för dig, och du har lusst att komma på besök ?![]()
Jag har en 8" hemma som jag skulle kunna få ett spela skiten ur Logitec basen på volym och även i väljud om jag djorde en annan konstruktion. Släpp Z-5500 för det är skit, lyssna på en vettig subbas som typ; REL eller liknande eller ett riktigt bra hembygge !! Och upplev hur bas "ska vara" och inte bara ett muller som inte är bas.
Det är bara resonanser, felavstämning och skit förstärkare som låter och ingen dynamiskt musik alls...
Mullret är som sagt bara en biverkning av en rad riktigt dåliga egenskaper som dessa system tillhandahåller och detta lockar dom som inte alls vet vad "bas" är, utan dom som igentligen lika gärna skulle kunna sitta och lyssna på en bilhammare bara för att det är "bra tryck".... ?!?!?!?!!?
Ne, släpp det där nu och lyssna på någon vettigt, och inte MDS skit utan Peerless, Seas, Vifa, Scan-Speak m.m. som verkligen vad vad dom hålller på dem.
Och X-12 har ju hittat en del basar som verkligen är intressanta och dessutom kan ge grymma ljudtryck utan att tappa andan
Skulle gärna vilja veta vilken 8"are du menar.
Postad 15 July 2008 - 11:21
Jag som trodde THX var en kvalitetsmärkning för biografer, hemelekronik mm.Alla högtalare distar, men Logitechs basmodulerm, distar så in åt skogen och om du tycker att en bas bara ska mullra, då har du inte hört en bas som verkligen spelar nära aukustiskt korrekt...
Jag kan också klistra på THX-dekaler på min utrustning, men inte tusan betyder det att jag har bra saker...
Och förresten, jag har fyra gamla Luxor dubbelkon högtalare liggandes, jag kanske ska göra ett litet datorsystem av dem och klistra dit "THX-certified", "Dolby Surround" och alla andra certfieringar som man betalar dyrt för, för då måste ju systemet vara _bra_. THX är bara status och säger inget om något... Det är bara att betala rätt så får man den stämplingen
För det första så är lådan underavstämd och säkert på tok för stor för basen...
Postad 15 July 2008 - 15:33
Som vilka basar då?
Skulle gärna vilja veta vilken 8"are du menar.
Det är en Seas P21REX/DD H296 som jag tänker på då.
Men jag skulle spöa skiter ur den z-5500 med mina små 4,5" stora Seas CA11RCY/11F-GX också, inte i ljudtryck men i kvalitet alla dagar i veckan !
Eller med mina gammla Philips 8" basar som ligger o skräpar, dom låter långt mycket bättre i rätt låda och skulle nog kunna få upp en sådan i nässtan samma ljudtryck faktiskt, om jag bara ansträngde mig lite och buggde en låda med det endamålet.
Hur man än vänder på det så är det lätt att med hjälp av "felkonstruerad" låda, få ur riktigt höga ljudtryck men det låter helt otroligt dåligt, precis som i fallet med Z-5500 och Z-2300.
Postad 15 July 2008 - 16:58
Jag som trodde THX var en kvalitetsmärkning för biografer, hemelekronik mm.
Trodde jag med..., tills jag fick höra THX-certifierade produkter och nej, det är inte kvalitetsmärkning för biograger, hemelektronik mm. det är bara en prestigehöjande stämpel (ungefär som att sätta ett Porsche-emblem på en rostig Opel Kadett 1.2 med en 16mm Bing förgasare)...
Postad 15 July 2008 - 19:11
Trodde jag med..., tills jag fick höra THX-certifierade produkter och nej, det är inte kvalitetsmärkning för biograger, hemelektronik mm. det är bara en prestigehöjande stämpel (ungefär som att sätta ett Porsche-emblem på en rostig Opel Kadett 1.2 med en 16mm Bing förgasare)...
japp, var på studiebesök på en biograf i linköping när någon frågade varför den inte var THX, jo det kostade nämligen 50k nånting om året att få ha thx stämpeln, skulle tro att det mesta säkert uppfyller kraven för thx, dock inte alla som vill betala för märkningen.
Postad 16 July 2008 - 10:38
japp, var på studiebesök på en biograf i linköping när någon frågade varför den inte var THX, jo det kostade nämligen 50k nånting om året att få ha thx stämpeln, skulle tro att det mesta säkert uppfyller kraven för thx, dock inte alla som vill betala för märkningen.
När ett datorljudsystem för lite och ingenting kan vara THX-certifierat, så är det bara en fråga om vem som kan betala, men, jag håller med dig.
Postad 16 July 2008 - 12:24
det är väl där för som logitech har fått en thx märkning på sitt högtalar system men vete fan om det inte har kostat demm mera än 50k för sämmre högtalare det har jag inte hört på längeNär ett datorljudsystem för lite och ingenting kan vara THX-certifierat, så är det bara en fråga om vem som kan betala, men, jag håller med dig.
Postad 16 July 2008 - 12:54
Ren disco-bas så kanske Eminence Kappa/Delta serien skulla vara något.vilka 2st 15" basar(för 6000kr) spelar kanske värre än 12st mgr f 15"?
Vill du ha rätt kompakta lådor så kan du använda en drös Bumper 1248 C. Ävstämmd till 42hz med en innervolym på 25,5 liter med basreflex på 7,5cm i diameter och en längd på 19cm. Pris:695;-/st
Ett annat alternativ om du vill ha discobas är Proson 215, vilken är en fullrange-högtalare med faktiskt hyggligt byggda lådor och bi-ampings terminal.
Postad 16 July 2008 - 13:28
Okej, alla ni tycker Z-5500 är skit (har ni någonsin tänkt på vad det kostar?), det var ju bara bra för då har jag ju mycket bättre ljud att vänta mig med min basbudget på 4k.det är väl där för som logitech har fått en thx märkning på sitt högtalar system men vete fan om det inte har kostat demm mera än 50k för sämmre högtalare det har jag inte hört på länge
"mydynavoice" ska kolla på dina förslag.
Postad 16 July 2008 - 13:40
Skulle denna kunna vara något P.Audio HP-18W
Redigerat av Unregistered93bbd732, 16 July 2008 - 13:43.
Postad 16 July 2008 - 20:43
Okej, alla ni tycker Z-5500 är skit (har ni någonsin tänkt på vad det kostar?), det var ju bara bra för då har jag ju mycket bättre ljud att vänta mig med min basbudget på 4k.
"mydynavoice" ska kolla på dina förslag.
Ja, jag har sett vad det kostar och jag vet vad man kan få för samma peng...
Postad 28 July 2008 - 13:04
Det mullrar och skakar, grannarna klagar och man får hörselskador.
Själv har jag ett par Dali 202 på stativ, och vrider jag på baskontrollen på min denonförstärkare till kl 3 när jag ser på film så är det mer än tillräckligt för att skapa en bra känsla.
Och vad gäller datorhögtalarsystem så är det mer än vanligt att förstärkeriet är väldigt underdimensionerat, och därmed inte orkar driva elementen, och det medför distortion.
Men nej, skruva fast element i soffan känns inte så meningsfullt.
Jag hade hellre lagt dom 6000:- på en bra förstärkare och par bra stativare.
Men det är min åsikt det.
Postad 08 August 2008 - 18:10
Postad 28 August 2008 - 14:59
Postad 01 September 2008 - 17:18
Någon? Eller finns det liknande att köpa i Sverige?Någon som vet om man kan få tag på dessa i Sverige? FI BTL 18" verkar ju ganska så fina med 28mm x-max (HiXmCoil versionen) och pallar 2000 watt.( Ficaraudio.com)
mj
Postad 01 October 2008 - 16:05
Detta diskuterades flitigt i denna tråd. Här är en 10"are för 199kr (på jula) xmech ca 6-7mm, effekttålighet 180w.
Förstärkare:C-mark MR2650, Delningsfilter: Behringer Super-X Pro CX2310( andvänd som lågpass 10hz 24db/oktav, i videon) Ni får ursäkta mitt flabb men det var ganska roligt.(ganska gammal video)
Och... ja, basen kommer från den låten
Det är runt 5hz men jag vet inte exakt.
Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 16:06.
Postad 01 October 2008 - 16:45
Sen kommer du aldrig hörbart att spela 5Hz med en 10" bas från jula, utan låda och en sju###### Likwitz Riley transformer...
Är ju som att säga att mina Philips burkar kan återge 1Hz, bara för att konen fladdrar lite om jag tar en tongenerator och drar upp volymen på max.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 October 2008 - 16:46.
Postad 01 October 2008 - 18:06
"sju###### Likwitz Riley transformer..." Vad menar du?Och om du tog fram mätutr eller använde öron/kropp så skulle ju naturligtvis inte de där "5hz" vara helt överröstade av alla andra register.
Sen kommer du aldrig hörbart att spela 5Hz med en 10" bas från jula, utan låda och en sju###### Likwitz Riley transformer...
Är ju som att säga att mina Philips burkar kan återge 1Hz, bara för att konen fladdrar lite om jag tar en tongenerator och drar upp volymen på max.
Jag har aldrig påstått att jag kan höra det eller ha nytta av det i musiken, förutom som "skak".
"Är ju som att säga att mina Philips burkar kan återge 1Hz, bara för att konen fladdrar lite om jag tar en tongenerator och drar upp volymen på max."
Vad har du för burkar? Och för det andra, max volym vid 1hz (och någolunda bra inputnivå) skulle förstöra antingen högtalarna eller förstärkaren kan jag lova! Om du inte har någon supermodell som inte jag hört talas om (det är väl micro/ministereo du skriver om) så lär du inte märka något på 1hz innan det luktar bränt!
No offence.
Det enda jag vill med den här videon är att visa att det går att få någolunda konutslag på 5hz med en billig högtalare(det funkar även i låda) utan att den brinner upp, även fast den i något lådprogram (som en del verkar tro stämmer exakt i praktiken) bara tål ca 0,02w eller något, och då skulle vara ett minne blott efter de första 5 sekunderna i videon!
No offence.
Edit: såg dina burkar och "du inte märka något på 1hz innan det luktar bränt!"Men det beror på förstärkaren.
No offence där heller för inte ens mitt pa-steg kan återge 1hz(fast det kanske beror på något filter i den) för det krävs för mig min h/k AVR 7000 som faktiskt klarar det.(!)
Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 18:14.
Postad 01 October 2008 - 18:26
"sju###### Likwitz Riley transformer..." Vad menar du?
Goooooogle
Jag har aldrig påstått att jag kan höra det eller ha nytta av det i musiken, förutom som "skak".
Varför påstå att det går att spela upp en 5hz ton då?
"Är ju som att säga att mina Philips burkar kan återge 1Hz, bara för att konen fladdrar lite om jag tar en tongenerator och drar upp volymen på max."
Vad har du för burkar? Och för det andra, max volym vid 1hz (och någolunda bra inputnivå) skulle förstöra antingen högtalarna eller förstärkaren kan jag lova! Om du inte har någon supermodell som inte jag hört talas om (det är väl micro/ministereo du skriver om) så lär du inte märka något på 1hz innan det luktar bränt!
No offence.
Det enda jag vill med den här videon är att visa att det går att få någolunda konutslag på 5hz med en billig högtalare(det funkar även i låda) utan att den brinner upp, även fast den i något lådprogram (som en del verkar tro stämmer exakt i praktiken) bara tål ca 0,02w eller något, och då skulle vara ett minne blott efter de första 5 sekunderna i videon!
No offence.
Edit: såg dina burkar och "du inte märka något på 1hz innan det luktar bränt!"Men det beror på förstärkaren.
No offence där heller för inte ens mitt pa-steg kan återge 1hz(fast det kanske beror på något filter i den) för det krävs för mig min h/k AVR 7000 som faktiskt klarar det.(!)
Sist jag gjorde det så var det inget som brann och gissa vad? Min Marantz kan också återge 1Hz.
Vad lämnar ditt PA-steg vid 5Hz då? 2-4-10W?
Postad 01 October 2008 - 18:37
Påstå? Vad tror du videon var till för, kom inte och säg att det där inte är runt 5hz eller lägre!Goooooogle
Sist jag gjorde det så var det inget som brann och gissa vad? Min Marantz kan också återge 1Hz.
MAX volym 1hz? Skulle jag vilja se
Tillräkligt för att få en katt att hoppa( mycket) när den ligger på en högtalare vid ca: 10-20% AV SLUTSTEGETS KAPACITET (inte 10-20% volym)
Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 18:38.
Postad 01 October 2008 - 18:37
hans pa steg har ett subsonic vid 10hz så här var det ridåGoooooogle
Postad 01 October 2008 - 18:39
Ridå?hans pa steg har ett subsonic vid 10hz så här var det ridå
Bara för att det är ett filter så eliminerar det inte signaler vid 5hz, men däremot 1hz är lite konstig så då går nog filtert in.(rejält)
Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 October 2008 - 18:47.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?