Men Lyxfällan hoppas jag är uppgjort.. De borde ju tvingas till att ha en förmyndare om det är sant.
Hur fan kan man förstöra sin egen ekonomi så och inte reagera?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 06 January 2008 - 11:50
Hahahaa, det var udda el_zicko...
Men Lyxfällan hoppas jag är uppgjort.. De borde ju tvingas till att ha en förmyndare om det är sant. Hur fan kan man förstöra sin egen ekonomi så och inte reagera? Postad 06 January 2008 - 14:05
Precis, till och med en 2 åring kan sköta ekonomin bättre än de flesta som har varit med i lyxfällan..
Postad 06 January 2008 - 15:27
Jag kan säga att jag aldrig har tagit lån till mina stereo- och datorprylar men lån har väl nåstan så gott som alla som bor i stockholmsområdet är under 35 år och har köpt sin bostad. För jag kan inte tänka mig att folk har spart ihop 2-5 MKr innan de köper sitt boende.
Jag förstår inte riktigt att folk är så rädda för lån, i alla fall när det gäller bostad. Det är ju som en investering eller sparande. Visst det finns risker med det men det finns det ju även med aktier. Mina köp har jag dock gjort innan jag skaffade hus, bil och barn. Efter dessa så har det varken funnits tid eller pengar till att lägga så mycket på elektronik och det har inte gjort så mycket heller eftersom att med barnen så kom andra hobbies. Dock så börjar det bli dags att byta ut vissa delar i systemet. Sen behöver man ju inte köpa de dyraste apparaterna.... För att ekvationen ska gå ihop så måste man ju ha mer inkomster än utgifter, ganska simpelt. Dock blir man inte rik på stora inkomster utan små utgifter. Vi har en inkomst på ca 1.1 Mkr/år men är inte rika för det. Att ha hus, bil och barn kostar. Speciellt om man bor i stockholmsområdet. Det som drar mest pengar är huset, inte lånen men all inredning som ska bytas enligt frun Redigerat av nippe, 06 January 2008 - 15:32. Postad 06 January 2008 - 15:49
Samma här. En del verkar tycka att det är fult att ha lån och köpa grejer på avbetalning, men jag ser inget fel i det. Har svårt för att spara pengar, lättare när man har krav på sig att betala istället. Postad 06 January 2008 - 16:15
Nån sa aggresiv avbetlning, hade några grejer en gång typ 20kkr som vi drog på 3 månader. Efter det hade jag nån avbetalning på någon som jag inte minns men tyckte det var för dyrt och bökigt, så numera sparar jag.
Fru och 3 barn + bil drar iväg en del pengar så speciellt många kronor blir det inte över. Särskilt en fru som tycker att högtalare är stort och mest ivägen... // Sat Postad 06 January 2008 - 17:47
Tar man lån snabbt är det lugnt, då är det ofta inte mkt man betalar i ränta, och lån med säkerhet är ju inget problem.
Det är långdragna och dyra konsumtionslån där du betalar 20-30% effektiv ränta efter full återbetalning som är det fula. Det är vansinnigt. Postad 17 April 2008 - 06:37
Har en fråga till alla, när man ser alla monster anläggningar som en hel del har hur finansierar ni allt detta.
Börjar funderar om typ 90% av er köper allt på avbetalning eller har ni extremt välbetalda jobb??? Tog mig nästan 3 år att köpa stero, iofs var jag 19 år och fick vända på varje krona. Postad 17 April 2008 - 07:17
Luktar avundsjuka
Finns såklart människor med välbetalda jobb här också, liksom det finns människor som lånar på huset för att få den där nya stereoanläggningen. Alla köper vi lycka, så spela roll hur det går till. Hoppas ingen stjäl ihop till sina produkter bara. Postad 17 April 2008 - 07:27
Jag brukar köpa på avbetalning (räntefritt) men det är bara för att jag inte orkar spara hela vägen . Oftast så har jag betalat av det jag har lånat till på mkt kort tid & jag har aldrig mer än ett lån i taget .
Sedan så finns det dom som har lånat till allt http://www.aftonblad...ticle2272102.ab Postad 17 April 2008 - 07:39
Tycker mig känna igen väggmålningen i artikeln på Aftonbladet som en som finns här på minhembio?
Postad 17 April 2008 - 07:44 Finns flera som har den bilden hemma på väggen. Postad 17 April 2008 - 07:56
Jag får inte ihop det. Alltså killen ligger 13k back varje månad men hamnar inte hos fogden då kan han fan inte ligga back, det programmet lär va fejk så det smäller om det.
Cozmos 08: Jag handlar enligt samma principer. Edit: Nej man får inte låna till bostad om man ligger back, jag vet själv hur det är att va ung o fixa bostads lån och det krävs inte mycket i kredit för att banken ska börja ifrågasätta ens ekonomiska situation. Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 17 April 2008 - 07:59. Postad 17 April 2008 - 08:39
Det kan ta oehört lång tid i onda cirkeln innan man hamnar i Kronofogden kan jag lova. Många gör nya avbetalningsplaner med Inkasso för att köpa sig tid. När konomin är körd i botten går det fortfarande köpa tex. 2 år tid att försöka göra upp med inkassobolagen.
Jag handlade en del på avbetalning tidigare, men har märkt att tex. 30000kr kontant har mer värde än 30k kredit. Egentligen borde det ju ha samma ekonomiska värde men det har det inte vid köpetillfället. Med kontanter är det enorm lätt att pruta och få bra pris tex. Samt att snabbt kunna slå till. Begagnat marknaden är suverän, många säljer alldeles för billigt. Postad 17 April 2008 - 09:09
www.minhembio.com/Ruaro Disskuteras i lyxfällan revivel tråden här i OT Postad 17 April 2008 - 09:46
Min filosofi är ALDRIG AVBETALNING! har man inte råd så har man inte och då får man vänta tills man sparat ihop pengarna. Att köpa något på avbetalning är ett bra sätt att betala för mycket för något. Det är ju bara prylar, inget
man ska sabba sina möjligheter i livet för. Själv har min anläggning byggts upp under snart 7 år genom prioriteringar och begagnatmarknaden. I nypris så hade den nog kostat närmare 100 000 kronor men det har inte jag betalat för den. Postad 17 April 2008 - 10:06
Hoppsan.. såg inte den andra tråden..
Redigerat av ChoAtic, 17 April 2008 - 10:07. Postad 17 April 2008 - 11:20
Inkassobolagen vet om att fogden är överhopad av jobb så dom drar sig i det längsta med att vända sig till dom, för dom vet att dom aldrig kommer få några pengar. Postad 17 April 2008 - 11:43 Tja, det är ju faktiskt så att det är de som har pengar som får kredit. Har ett bra jobb, men väljer trots detta att handla på avbetalning ibland. Varför? Köpte en asdyr plasma i höstas för 50 000. Trots att jag handlade på kredit, fick jag bra prutmån. Har pengar på banken, så varför handla på dyr avbetalning? Jo, pga den relativa skuldstorleken i förhållande till fasta avgifter. Tog räntefri avbet på 36 mån, vilket med 24 kr i aviavgift ger mig ca 1% i effektiv ränta (tot 1135 kr i avgifter). På banken har jag ju 3% ränta, så jag tjänar ju på att handla på avbetalning (ca 3000 kr över 3 år, man är ju inte ekonom till yrket för ingenting). Det är småkrediter som blir dyra och farliga vid räntefria köp. Ser inga problem med att handla på kredit (bla bil och boende), så länge man är i kontroll över skulderna. Problemet är nog att många inte klarar av att hantera sin skuldgrad (skuldsättning relativt sparande och framtida inkomst) och därför hamnar hos kronofogden. Personligen har jag inte möjligheten att spara ihop några milijoner i kontanter till min bostadsrätt trots bra lön, varpå jag måste förlita mig på banken och inflationen att lösa finansieringen. Men som Göran Person sa: "Den som är försatt i skuld, är icke fri". Sant! Postad 17 April 2008 - 14:36
Är absolut under inga omständigheter avundsjuk, bara fundersam. Kanske borde formulerat mig bättre men ja jag undrar hur folk få ihop de. Visst, en del har bra jobb där de kan spara osv. Ifall jag köper ngt på avbetalning så är summan aldrig över 5000kr, annars försöker jag spara om de så tar mig flera år Postad 17 April 2008 - 15:10
Grundtanken är väl låga fasta avgifter och kanske inga barn?. Om man tittar på 2006 års siffror på Inkomster så ligger genomsnittsinkomsten 24.300 Kr för en arbetare och 27.500 för en tjänsteman brutto. Det borde räcka med sunt tänkande till en hel del per år. Här har jag då uteslutit att man har skootrar, bilar med lustgas och studieskulder. Postad 17 April 2008 - 16:01
Håller med. Aldrig avbetalning. Inte nog med att man får betala mer, dessutom är prylen knappt värd något när den väl är färdigbetald. Hur kul är det att gå och betala på något i all evighet? Postad 17 April 2008 - 17:51
Vad är det för stort fel med avbetalning, om man har koll på vad man köper och hur mycket man har råd med.
Krasst sätt brukar man säga att, kan man inte spara 500:-/mån så ska man inte ta ett lån som kostar 500:-/mån. Väldigt logiskt. Men om man nu har råd med detta, varför då vänta ett år med att införskaffa det man behöver eller vill ha ? Det är väl ändå diciplin som gäller för alla typer av inköp. Det som är problemet är att det är så många som tror att 500:- där, 300:- där o.s.v. inte blir rejält med pengar till slut. Postad 17 April 2008 - 21:05
jag har ett system som funkar bra för mig, jag jobbar upp ett sparkonto eller "lek-konto" på 10-20 tusen, och av dessa pengar köper du det du vill ha, när du fått upp en "buffert" så handlar du grejjer, och om kontot krymper under 10kkr så handlar jag ingent innan kontot är "uppe" över 10 igen.
Detta funkar för mig. Postad 19 May 2008 - 08:27
Hellre att man ta ett lån på ett större belopp från banken än flera små avbetalningar som är svårare att hålla koll på samt som sagt innan innerhåller små dolda avgifter som bygger på.
Man få helt enkelt räkna på vilken smärtgräns man har varje månad (räkna inte på den billigaste) gällande räkningar, hyra, mat, sparade samt annat nöje. Det pengarna man få över kan man ju om man vill läga på en ev avbetalning om man så önskar. Postad 20 May 2008 - 20:07
Jag och min sambo har ett gemensamt servicekoto där vi sätter in pengar till räkningarna samt mat och gemensamt sparande. Resterande pengar är mina privata och det som blir kvar brukar hamna på sparkonto när snus och bilförsäkringar är betalda.
Då och då gör jag lite svartjobb inom byggbranschen åt vänner och bekanta och dessa pengar går uteslutande till mitt "lek-konto" som finansierar bilköp, motorcykelköp och bio-prylar. Såna grejjer kan man ju inte köpa med skattade pengar, då skulle allting kosta dubbelt så mycket när man tänker efter Postad 08 July 2008 - 07:52
I dessa bistrare tider, när lågkonjunkturen är på intågande vore det intressant att få reda på köpvanor bland oss teknikfrälsta...
Orkar man spara ihop till sitt inköp eller är det omedelbar tillfredsställelse som gäller? Postad 08 July 2008 - 08:05
Skulle aldrig köpa på avbetalning. Har jag inte råd med något jag vill ha, så väntar jag.
Postad 08 July 2008 - 08:12
Cash is King!
Köper alltid kontant, dumt att belåna sig för att köpa prylar som man egentligen inte har råd med. Postad 08 July 2008 - 08:37 Exakt! Brukar kolla upp vilka grejer det är man vill ha, sen prioritera vilken som är "viktigast" och sedan spara till den prylen först Skulle aldrig handla på avbetalning... Postad 08 July 2008 - 08:50
Jag kan oftast inte bestämma mig för vad jag vill ha och har då gott om tid att spara ihop till det jag eventuellt bestämmer mig för, hehe.
Så jag röstar för cash Postad 08 July 2008 - 09:06
Jag ser det som så här. Hemelektronik kostar relativt lite (jämfört med bil, hus, renovering etc) och det rör sig ju oftast om investeringar mellan 5 och 25 000. Kan man inte hosta upp det cash så har man lite för små marginaler och bör ta sig en rejäl funderare om man har råd att ta det på avbetalning. Bättre å spara tills dess man har råd.
Postad 08 July 2008 - 09:07
förut kunde jag köpa nåt på en snabb avbetalning, men nu får man fundera lite extra på om det verkligen är värt det, Har precis köpt en ny bil som kostar mycket och att jag nöjjes åker mycket, det är dyrt med soppan.
Det är högst inviduellt, man ska ju inte köpa allt hela tiden på avbetalning för då kommer väl kronolle knackandes snart, räntorna kan ju vara fruktansvärt höga på vissa ställen. Postad 08 July 2008 - 09:13
// Jag har slagit ihop 4 trådar som handlar om precis samma sak.
Men jag kan väl ta min ståndpunkt igen Köper nästan allt på "räntefritt" vilket innebär en merkonstnadepå 295:- och sen typ 19 eller 29:- i månaden extra. Helt klart värt det att få något på en gång och inte efter ett halvår eller kanske ett år. Sen är det ju såklart ett krav att man har koll på sin ekonomi vilket man märker att det är många som inte har. Postad 08 July 2008 - 09:26
Som så många andra har skrivit tänkte jag bara följa upp på tråden. Det hela är ganska enkelt. Det man har råd med per månad kan man köpa. Hur man sedan prioriterar denna kostnad/utgift är det viktiga.
Rena avbetalningsköp på lång tid är oftast dyra. Inte nog med det; om 24-36 mån är en hel del teknik obsolet. Då är det inte kul att fortfarande avbetala på det hela. Det billigaste sättet, om man inte lyckas få en bra "endast faktureringsavgift" - deal är att ta ett lån på något med ett större värde, dvs. hushållet. Men som någon tidigare skrev - intäkterna är svåra att på kort tid justera, dock kostnaderna kan optimeras. Gå t.ex. igenom alla fasta månadsutgifter, telefon, bredband, försäkringar, el etc. Kolla vilket bolag som är billigast och byt till dessa - att vara trogen och solidarisk mot ett bolag är aldrig lönsamt. Men som sagt, med en enkel budget kan man se hur mkt extra-kostnader man kan dra på sig utan att börja gå minus varje månad. Där ligger väl smärtgränsen. Har man ett bra kassaflöde kan man handla mer på kredit, är kassaflödet sämre kostar det oftast mer. Postad 08 July 2008 - 09:30
Det blir intressant att se hur folk klarar av sina konsumtionslån när snaran dras åt i höst och början av nästa år. Bensin och matpriser rusar, huslån och billån blir MYCKET dyrare. Och där sitter "svensson" med en gigantisk supertv m.m och är låst. Marginalerna kommer att vara obefintliga för många i det här landet. Cash or Wait.
Postad 08 July 2008 - 10:43
Som så många andra svarat, så är det kontant som gäller när det kommer till saker som jag klassar som "nöje". Både för att jag tycker att saker jag inte behöver ska jag inte köpa om jag inte har råd med dem nu, men även för att elektronik och liknande sjunker så snabbt i pris, och ökar så snabbt i prestanda. Köper jag det när jag får råd med det istället för nu, så får jag en bättre apparat för mindre pengar (allt som oftast).
Postad 08 July 2008 - 11:08
Beror på summan. För att det ska löna sig med sk "räntefritt" vill det till att det är en rätt stor summa annars blir det rätt hög % i ränta.
Köpte min TV för 23000 på räntefritt. Köp på under 10000 köper jag hellre kontant.
Inga problem för min del. Enda lånet jag har är till CSN. Jag äger varken bil eller bostad. Vad ska man med bil till när man aldrig är nykter? Redigerat av Unregistereddc471864, 08 July 2008 - 11:08. Postad 08 July 2008 - 20:39
Bruksbil och hus: Avbetalning.
Leksaker (som tex hemmabio): Spara på leksakskontot sedan betala kontant. Postad 08 July 2008 - 22:58
Min erfarenhet är att det är dyrare att köpa billigt än dyrt. Iaf i slutändan. Så därför sparar jag undan lite (eller mycket!) längre än vad många andra skulle gjort. Men i gengäld är jag nöjd med mina prylar längre, och slipper uppgradera lika ofta. Så kontant är min stil. Men jag se inget fel i att låna, för den som kan sköta ett lån snyggt. Hembio är ett minst lika legitimt intresse som bil, mc, båt eller stuga. Och där reagerar ingen om folk lånar pengar för att investera.
Redigerat av Unregistered93d1242d, 08 July 2008 - 22:59. Postad 09 July 2008 - 07:40
Det är kontanter som gäller för mig med. Jag sparar rätt mkt pengar varje månad så jag har pengar om jag behöver.
Postad 09 July 2008 - 22:06
Jag lägger ganska mycket pengar på hemelektronik. När jag summerade inköpen bara under år 2007 hade jag handlat för över 140000.-
Efter att ha avslutat året med en ny projektor för 60000.- (Projectiondesign M25) hann verkligheten i kapp. Även om jag hade råd gjorde kombinationen av höga belopp för inköp och katastrofala andrahandsvärden att jag införde två principer. 1. Att alltid handla kontant! 2. Att aldrig köpa en enskild hemelektronikprodukt för mer än ett prisbasbelopp (f.n. 41000.-). Trist men sunt i längden. Postad 09 July 2008 - 22:21
Grattis till alla...
-casH IS KIIING... -KLart man pyntar Caaaaaaaaaash... -Har man inte råd,ska man inte köpa... Men tycker det är en klockren lösning (räntefritt12/24/36) för alla som vill ha ett sjysst hem ,+ kanske t.o.m (kors i taket) ha fina kläder på sig.. kanske t.o.m se världen lite nån gång om året...kanske äta gott... Nä,kolla har dem släppt den DVD-boxen,sweeet... eller andra "kostar-pengar-situationer".. Sen i slutändan Skiter jag FULLKOMLIGT om min polare pyntat sitt hem med lånade pengar(så länge han har råd),eller "cash is king resonemanget... Alla skiter inte pengar,men kan dem med sin ekonomi lösa det så att man kan leva me 500-1000-1500-3000:- extra i månaden,så Shoooot.. Då kanske man även har råd med annat,än att casha 50k.. eller vad vet jag. Tycker bara d e kul att det finns så många som delar ens intresse här,sen hur ni pyntat era grejjer e för mig ointressant!!! ps.Inte som jag skulle kolla i nåns galleri,om jag visste att han tagit AVbet, å tänka,ahhhh-FET utrustning,men loooser´n har tagit på Avbet. hahahahaha,d kan väl alla göra...blablabla Hans utrustning e väl lika mycke värd för d (och för honom)? eller??? Redigerat av gixxerpsyco, 09 July 2008 - 22:22. Postad 09 July 2008 - 22:37
Då jag är färsk i hemelektronik världen så har det än så länge inte eskalerat för mig när det gäller priser/standard. Mina inköp är sparade pengar:
Ps3 4200 kr 42" plasma 13 000 kr 5.1 system som jag köpte loss av far för en tusing =väldigt prisvärt TV och ps3 sensate halvåret förstärkare och högtalare för 2 årsen. Dock tycker jag det är helt ok att lägga finansering på typ en pioneer 50 " och bdspelare osv om det är det dyraste intresset man har, vad jag menar är att köpa bil tex i 200 k klassen sen tv i 30k klassen och båt i 50 k osv allt på avbetlning då borde man tänka om och tänka rätt istället, någon som hänger med på resonemanget? Själv är bilen det dyraste intresset för mig än så länge =finans Postad 11 July 2008 - 20:50
Oftast blir det ett s.k. räntefritt på 12 månader när det gäller större beopp. I genomsnitt har mitt fondsparande genererat högre intäkter än vad dessa s.k räntefria avbetalningar kostat, viket gjort att jag haft råd att köpa det jag behöver utan att tullat på fondsparandet.
Postad 11 July 2008 - 21:42 Same same Mina pengar åker in i fonder istället, sen tar jag iofs ut överskjutande vinst då och då när man vill lyxa till det rejält, jag är inte lika duktig som Huddingebo Kapitalspar då, så man slipper reavinstskatt och deklarationskrångel. edit: Det hade jag visst redan skrivit i inlägg 20 ser jag, men men jag tycker det är en bra metod Redigerat av Martin, 11 July 2008 - 21:43. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |