Köpråd högtalare ca 40 tkr?
81 svar till detta ämne
Postad 11 July 2008 - 18:30
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Tar inte åt mig ett skit av vad du skriver eller länkar till ..
Jag lever i en krass verklighet .. och om jag ställer 100 personer inför att lyssna till tex Dali Mentor mot B&W motsvarighet .. så upplever >90 st att B&W låter instängd ..
Maveric 
Ja, är lätt att falla för överdrivet övre register vid en första lyssning i ett okänt lyssningsrum. Har själv gått på den minan...
Postad 11 July 2008 - 19:09
alex6699
-
alex6699
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Det verkar vara känsligt för vissa att man gillar B&W. Själv har jag inga men jag gillar dem från 700 serien och uppåt.
Ska samtidigt tillägga att jag inte lyssnat på nya 680 serien.
Redigerat av alex6699, 11 July 2008 - 19:11.
Postad 11 July 2008 - 19:18
alex6699
-
alex6699
-
Lärjunge
-
-
346 inlägg
Sen finns det ju fler högtalare som fått ros.
Bl.a Energy Veritas.
Focal gillar ju många och de har en Electra 1027s.
Pioneer S-3EX finns ju också.
Har bara lyssnat på storebror och den är grym.
Postad 11 July 2008 - 19:48
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Oj vilket märkeskrig det vart här inne ha ha
Jag har lyssnat på både b&w tex cm 7 som låter ok men inte riktigt i min smak, däremot var 804 riktigt trevlig det jag hörde från den.
Audiovector har jag bara lyssnat på s3 standard och super men dom föll mig inte riktigt i smaken då jag tyckte det var ganska överdriven diskant, möjligt signature låter bättre dock.
Postad 11 July 2008 - 19:50
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Det verkar vara känsligt för vissa att man gillar B&W. Själv har jag inga men jag gillar dem från 700 serien och uppåt. Ska samtidigt tillägga att jag inte lyssnat på nya 680 serien.
Det blir ofta lite känsligt när en person talar för hur "alla" tycker att ett visst märke låter pga att personen i fråga säger att han testat oändligt mycket.
Postad 11 July 2008 - 20:22
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Jag håller mer er båda (Ageve och MaVeriC). Audiovector har en överdriven diskant och B&W låter burkigt
Postad 11 July 2008 - 21:08
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Killen ville ha köpråd men fick sjukt mkt pajkastning istället, kul
R l har du testat några Dynaudio? har själv focus och dom låter enligt MIG mkt bra men är sugen på att inom en framtid lyssna på senaste contour som borde ligga innanför dina ramar
Postad 11 July 2008 - 21:13
bubbleboy76
-
bubbleboy76
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Om man googlar på 'meningslöst' så är denna tråden första träff.
Det räcker nu grabbar.
Postad 11 July 2008 - 21:16
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hmm,ganska kul å se hur åsikterna går isär här,men,det var inte meningen att folk ska
försöka överbevisa varandra om vad som är rätt å fel då det är omöjligt då vi alla tycker olika!
Såå,vi fortsätter med tips å råd efter ER smak å struntar i resten.
Ska bli riktigt kul å lyssna å se hur jag uppfattar dessa högtalare som det divideras så om.
En bortglömd sak här verkar vara stativare, eller går dessa bort i den här prisklassen?
Nää, nog för den här gången, fredag å öldax.
Hade
Mvh r-l
Postad 11 July 2008 - 21:20
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
om du kan tänka dig stativare så hade jag provlyssnat Dynaudio c1 vilka ligger runt 50 om jag inte minns fel, har inte hört ett ont ord om dom bara hyllningar http://www.stereophi...eakers/1107dyn/
Redigerat av theoak, 11 July 2008 - 21:23.
Postad 11 July 2008 - 21:28
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
theoak - kan helt klart tänka mig stativare,förra högtalarna var Canton Rcl som jag böt bort mot
nuvarande ProAc Responce 1sc, vilket lyft!!Bättre på allt utom lågbas men de kan jag leva med.
Postad 11 July 2008 - 22:16
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Ageve & MaVeRiC..
Er diskussion kan ni ta via PM om vad ni tycker om varandra, google och allt vad ni diskuterade som inte hör hemma här i denna tråd.
Trådskaparen ville ha råd om vad han kunde provlyssna. MaVeRiC har nämnt Dali, Ageve har nämt B&W... Låt det stanna där.. Den infon var allt som trådskaparen efterlyste..
Redigerat av Darth Tojayz, 11 July 2008 - 22:17.
Postad 12 July 2008 - 12:13
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Det var ett väldans transhande av B&W? Brukar ju vara Canton som folk brukar tycka illa om haha
När det kommer till minnen så är B&W det märket som gett mest faktiskt.
Av alla butiker och mässor man besökt så är det B&W jag oftast har gillat.
Det verkar som deras högtalare funkar rätt bra, även i mindre perfekta rum?
Ett av mina starkaste lyssningsminnen går till N801 som för massa år sedan (99-00) stod uppställda hos hifiklubben på sveavägen (gamla affärn).
Där stod "fotöjlerna" i den stora lokalen nästan lite avsides, jag satt mig ner drog på erykah badu och möttes av en av de mest imponerande ljudbilderna jag hört.
Vill minnas att ljudet släppte på ett sätt som man sällan får uppleva, trots sin storlek så försvann högtalarna totalt.
Detta har nästan förblivit lite av en referens för mig.
Problemet med 801 är väl att de uppenbarlingen inte funkar i normalstora rum, det kräver väldigt stora rum.
Postad 12 July 2008 - 19:00
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
En bortglömd sak här verkar vara stativare, eller går dessa bort i den här prisklassen? Mvh r-l
Vadå, har ju precis tipsat om Canton reference 9(+ storebröder 7 och 5).......du tänker väl inte stryka ref 9 bara för att dom är "för billiga"?? Du får ju en djäkligt bra sub för mellanskillnaden! HiFi och musik gillar också nya Canton reference 9: HiFi & musik test 2008-4Ett annat tips ifrån mig är Helicon 400mk2 som låter väldigt bra i mina öron, ett klart steg över Mentor 6 (lite mer av allt som jag ser det). Nautilus 803S (eller begagnade 803D eller 802) är utmärkta högtalare om än något dyra. Nautilus 804 har jag aldrig imponerats av, har alltid tyckt att både 803 och 805 låter bra däremot. Annars finns ju System Audio Explorer och Ranger att lyssna på också.
Postad 12 July 2008 - 19:46
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Eftersom du bor i Stockholm så kanske du skulle åka och provlyssna på Ino Audio. De provlyssningarna lär vara väldigt spännande. Jag skulle gärna prova själv (om inte annat för att se och höra den kontroversielle Ingvar Öhman)men 65 mil är lite långt för mig.
Tycker jag också låter som en utmärkt idé! När du tänker lägga 40-50 kkr, tycker jag du ska lyssna på Ino Audio pi60s. Den bästa högtalaren jag hört alla kategorier. Speciellt om du gillar ofärgande naturliga högtalare. Och så får du en trevlig kväll på köpet!  Jag lover att en lyssningskväll hos Ingenjör Öhman är värd sin tid, då han är en trevlig och färgstark person som vet en hel del om högtalarkonstruktion.
Postad 12 July 2008 - 20:45
Unregistered87c0e1da
-
Unregistered87c0e1da
-
Användare
-
-
171 inlägg
Tycker jag också låter som en utmärkt idé! När du tänker lägga 40-50 kkr, tycker jag du ska lyssna på Ino Audio pi60s. Den bästa högtalaren jag hört alla kategorier. Speciellt om du gillar ofärgande naturliga högtalare. Och så får du en trevlig kväll på köpet!  Jag lover att en lyssningskväll hos Ingenjör Öhman är värd sin tid, då han är en trevlig och färgstark person som vet en hel del om högtalarkonstruktion.
Jag har vanliga pi60, och det är helt klart mycket trevliga högtalare. Alternativet finns också att köpa pi60 och bs60, för samma pengar.
Postad 13 July 2008 - 09:01
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jag har vart där och lyssnat, och jag kan bara hålla med om att pi60s låter fantastiskt. Helt ofärgade, dvs de återger musiken precis som den är. Man får dock tänka på att hans källare är rätt bra akustikbehandlad, så för att det ska låta så bra som där måste man fixa lite själv. Fast köper man högtalare för så mycket pengar borde man nog fixa rummet ändå. Rummet ska tydligen betyda typ 50% av ljudbilden.
Postad 13 July 2008 - 09:12
Mathzon
-
Mathzon
-
Lärjunge
-
-
487 inlägg
Hej. Jag skulle behöva tips om nya fronthögtalare för ca 40 tkr,kan tänka mig att gå ett snäpp högre om någon har ett bra tips strax över 40. Min anläggning för närvarande består av Förstärkare Primare SP 31 å A 30,5 Dvd/cd Arcam DV 139 Projektor Epson TW 700 För övrigt lyssnar jag på det mesta.
Hallo, med tanke på din uppsättning så skulle nog System Audio Explorer passa dig utmärkt. Väldigt svårt att beskriva SA Explorer modellen på rak hand. Primare och System Audio är nästan skapta för varandra. Tele-hå i Gbg har ett par i butiken som dom nog sätter upp för demo. Väldigt musikaliska högtalare som nog inte fått något annat än bra kritik. Mvh Mattias
Postad 13 July 2008 - 09:25
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Har dåligt minne när det gäller modeller men kolla in dessa
Martin Logan Vantage
Audiovector S3 kommer inte ihåg vilken det var jag lyssnat på men tror det var avantgarde.
Jm Focal borde du även kolla in.
Lycka till
Postad 13 July 2008 - 09:26
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Eftersom du bor i Stockholm så kanske du skulle åka och provlyssna på Ino Audio. De provlyssningarna lär vara väldigt spännande. Jag skulle gärna prova själv (om inte annat för att se och höra den kontroversielle Ingvar Öhman)men 65 mil är lite långt för mig.
Agree Jag håller mer er båda (Ageve och MaVeriC). Audiovector har en överdriven diskant och B&W låter burkigt 
Agree, tycker B&W låter bra från 802 och uppåt. Så begagnade sådana som det tipsades om tidigare är inte dumt. Se bara till att ha en förstärkare som kan leverera. När du tänker lägga 40-50 kkr, tycker jag du ska lyssna på Ino Audio pi60s. Den bästa högtalaren jag hört alla kategorier. Speciellt om du gillar ofärgande naturliga högtalare. Och så får du en trevlig kväll på köpet!  Jag lover att en lyssningskväll hos Ingenjör Öhman är värd sin tid, då han är en trevlig och färgstark person som vet en hel del om högtalarkonstruktion.
Agree, jag har inte hört bättre heller. Jag har vanliga pi60, och det är helt klart mycket trevliga högtalare. Alternativet finns också att köpa pi60 och bs60, för samma pengar.
Fast för 50k så kan man ju klämma in ett delat system också. i14 + profundus X-4 tex, inte så pjåkigt det heller  Jag har vart där och lyssnat, och jag kan bara hålla med om att pi60s låter fantastiskt. Helt ofärgade, dvs de återger musiken precis som den är. Man får dock tänka på att hans källare är rätt bra akustikbehandlad, så för att det ska låta så bra som där måste man fixa lite själv. Fast köper man högtalare för så mycket pengar borde man nog fixa rummet ändå. Rummet ska tydligen betyda typ 50% av ljudbilden.
Ja det kan vara vettigt att lyssna på dom i ett ordinärt rum också, men dom låter lika bra där i förhållande till många andra högtalare. Att fixa med akustiken är inte ett måste men det förhöjer upplevelsen med 100% Själv har jag inte något jättebra rum, satt upp dämpplattor på väggen bakom högtalarna och satt dämptak. Det senare är inte någon Öhman rekommenderar men det låter ändå helt suveränt. Provlyssning för den som vill finns i Örebro  Om man ska rekommendera något annat än Ino ... Vifa Reference är inte så pjåkiga  En tråd om Vifa här: https://www.minhembi...howtopic=133749En tråd om Ino här: https://www.minhembi...howtopic=108493
Redigerat av Martin, 13 July 2008 - 09:30.
Postad 13 July 2008 - 10:59
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
40 tkr är mkt pengar, så försök grovgallra för att hitta ett par eler
tre olika HT som du kan ta hem och testa. Seriösa butiker har inget
emot hemlån. Hur det låter i butik eller källare i Täby kan vara nåt
helt annat än hur det låter hemma hos dig....
Postad 13 July 2008 - 11:04
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Absolut ska man försöka lyssna hemma. Jag lyssnade aldrig på något hemma hos Öhman innan jag köpte, jag lånade hem högtalare av en bekant istället, men har man ingen att låna av blir det ju värre
Postad 14 July 2008 - 16:53
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hej igen!
Tanken var att jag skulle ut å lyssna nästa vecka men ibland så börjar de å krypa i en.
Så,tog en snabbsväng för att gallra lite å insåg att det inte är helt lätt de här.
Vet inte om det är rätt eller fel men för att kunna gallra bort vissa modeller så gick jag på mina första intryck
som lyder: Hifi klubben- B&W 803 s -Dali Helicon 400 där var B&W klart närmare min smak MEN
nånting saknades,visst,de lät bra å rent men det där lite magiska fanns inte.
Pause- Audiovector signatur - Sonus Faber cremona auditor m inget snack om saken, lyssnade först på AV å visst,
lät bra,men sen fick jag höra Chris Isac på Sonus å vart kär!MEN MEN lyssnade vidare med Meridian elektroniken som var inkopplad å insåg att det INTE kommer att fungera med Primare då det blir för mycket gosgos av de hela.
Så, styrde stegen vidare till Reference Audio där jag ville höra på Martin Logan-vista å vantage Dynaudio c-1 å
ev några fler,men vista fanns inte hemma å ej heller Dynaudio å Vantage stod inte uppställda så det blev å boka tid till nästa vecka, däremot stog Martin Logans Summit å spelade å de var en upplevelse MED magi,låter Vantage
någorlunda lika bra så tror jag att jag har letat färdigt!
Men för att få lite mer perspektiv så var jag även förbi Ljudmakaren för att lyssna på Audio Physic-tempo å scorpio,
men det är tydligen en uppgraderad Scorpio på väg så jag får avakta med lyssning där tills den har kommit.
Phuu! jäkla rännande runt stan, men kul e de!
Allt för den här gången,återkommer med mera när jag hinner ut igen.
Mvh r-l
Postad 14 July 2008 - 16:57
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Underbart att du ska lyssna på c1! ser vwerkligen fram mot omdömme!!
Postad 14 July 2008 - 17:01
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Hej igen! Tanken var att jag skulle ut å lyssna nästa vecka men ibland så börjar de å krypa i en. Så,tog en snabbsväng för att gallra lite å insåg att det inte är helt lätt de här. Vet inte om det är rätt eller fel men för att kunna gallra bort vissa modeller så gick jag på mina första intryck som lyder: Hifi klubben- B&W 803 s -Dali Helicon 400 där var B&W klart närmare min smak MEN nånting saknades,visst,de lät bra å rent men det där lite magiska fanns inte. Pause- Audiovector signatur - Sonus Faber cremona auditor m inget snack om saken, lyssnade först på AV å visst, lät bra,men sen fick jag höra Chris Isac på Sonus å vart kär!MEN MEN lyssnade vidare med Meridian elektroniken som var inkopplad å insåg att det INTE kommer att fungera med Primare då det blir för mycket gosgos av de hela. Så, styrde stegen vidare till Reference Audio där jag ville höra på Martin Logan-vista å vantage Dynaudio c-1 å ev några fler,men vista fanns inte hemma å ej heller Dynaudio å Vantage stod inte uppställda så det blev å boka tid till nästa vecka, däremot stog Martin Logans Summit å spelade å de var en upplevelse MED magi,låter Vantage någorlunda lika bra så tror jag att jag har letat färdigt! Men för att få lite mer perspektiv så var jag även förbi Ljudmakaren för att lyssna på Audio Physic-tempo å scorpio, men det är tydligen en uppgraderad Scorpio på väg så jag får avakta med lyssning där tills den har kommit. Phuu! jäkla rännande runt stan, men kul e de! Allt för den här gången,återkommer med mera när jag hinner ut igen. Mvh r-l
Jag gjorde precis en såndär lyssningsrunda som dig, kom också fram till att Martin Logan lät överlägset bäst - i sweetspot. Detta måste verkligen poängteras, för utanför sweetspot låter högtalarna fasen som en klockradio. Väldigt konstigt att när vi tyckte så lika om ML så när du sen körde B&W mot Dali, så föredrog du B&W, för där tyckte jag precis tvärtom. Körde du Dali högtalarna tillsammans med NAD M3 eller M25? För med Denon blir dom för vassa i diskanten. Kul med lyssningsrundor ellerhur?
Postad 14 July 2008 - 17:05
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Lyssnade på summit på reference och dom lät magiska till viss musik och som ngn påpekade så var det sweetspot som gällde, utanför var det ingen hit
Postad 14 July 2008 - 17:59
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hmm,visst,kan hålla med om att det låter bäst när man sitter i sweetspot med M-L,men jag har stativare nu
å även dom låter bäst i swwetspot,å för den delen så är det i fåtöljen som står i sweetspot jag sitter när jag njuter
musik.Sällan jag kör anlägningen som bakgrundsfyllnad.Polare å familj får väl prova MIN fotölj så dom hör
hur de låter hehe
Postad 14 July 2008 - 18:07
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
Hörde Dali med Denon å de var verkligen ljust,kanske fel,men jag tror inte dom kan lyfta sig så mycket med nån
elektronik att jag skulle välja dom.
Vad det gäller Dynaudio C-1 så är jag riktigt intreserad av dessa men dom kommer inte in föräns i höst så vi får
se hur det går med tålamodet!
Börjar å bli ruskigt sugen på nytt!!
Postad 14 July 2008 - 18:42
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Höst! ska det vara så jäkla svårt att få in dom tidigare??
Håller med dig, hade aldrig orkat vänta på ngt så länge om jag vart i köptagen!
Trodde dom fanns ute på marknaden ju
Postad 14 July 2008 - 21:26
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Hörde Dali med Denon å de var verkligen ljust,kanske fel,men jag tror inte dom kan lyfta sig så mycket med nån elektronik att jag skulle välja dom. Vad det gäller Dynaudio C-1 så är jag riktigt intreserad av dessa men dom kommer inte in föräns i höst så vi får se hur det går med tålamodet! Börjar å bli ruskigt sugen på nytt!!
Men ML var ju också ljust, renare och krispigare än Dali i sweetspot, men ändock en högtalare som levererar i diskant och mellanregister snarare än bas. Skulle nästan gå så långt som att säga att basen i ML högtalarna va rätt medioker.
Postad 14 July 2008 - 23:11
r-l
-
r-l
-
Användare
-
-
161 inlägg
KSP_RobRoy - du har helt rätt,på sätt å vis.renare å krispigare-absolut
ljusare-nja på ett annat sätt.Levererar i mellanregister å diskant-javisst ,elektrostat!
Medioker i basen- kan inte riktigt svara på det,dom höll precis på att ställa upp å justera dom medans jag var
inne,men kan säga att det hände mycket med hela ljudbilden,inklusive bas,beroende på hur dom stog,
men som sagt,lyssnade inte så länge eftersom det var fel modell.
Däremot tror jag nog att flera av dom andra högtalarna presterar bättre bas,men som framgår
tidigare i tråden så är basen inte det viktigaste för mig,utan mellanregister å topp man får
ståpäls av.Vilket innträffade med Sonus Faber å Martin Logan.
Men kom ihåg!
Detta är bara MIN åsikt.
Postad 15 July 2008 - 05:27
theoak
-
theoak
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Vid mitt lyssningstillfälle på reference audio så fick jag först lyssna på summit och direkt efter contour 3.4 och jag måste säga att jag var väldigt förvånad över hur liten skillnad det var på "släppet"
Båda var sjukt bra på att få högtalarna att försvinna och rösten svävade ngn meter framför högtalarna men sen var basen bra mkt bättre på 3.4 enligt mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|