* Officiell Tråd - Denon AVR-**09 *
426 svar till detta ämne
Postad 09 augusti 2008 - 06:55
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
: ( Ingen som kan ge mig ett gott ord ang H/K Hkts 11 + Denon 1909? skulle detta bli en bra kombo tror ni?
"Mörk" och "ljus" klang är en troslära och det finns inga objektiva tester som stödjer denna dogm, du kommer inte att höra någon skillnad mellan Onkyo, HK eller Denon med H/K hkts 11. Det är helt bortkastad tid att försöka hitta någonstans att provlyssna olika kombinationer då skillnaden i akustik i de olika lokalerna är så oerhört mycket större än skillnaden i förstärkarnas ljudkvalitet. Välj istället förstärkare efter funktioner, kvalitet och service.
Postad 09 augusti 2008 - 14:57
gbg_mattias
-
gbg_mattias
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Angående "ljus" eller "mörk" förstärkare så trodde jag som nybörjare inom hemmabiovärden att olika förstärkare inte förstärker ljudet lika mycket i alla frekvenser. Det vill säga en "mörk" förstärkare framhäver låga frekvenser mer än en "ljus" förstärkare. Men så är det alltså inte?
Postad 09 augusti 2008 - 15:10
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Angående "ljus" eller "mörk" förstärkare så trodde jag som nybörjare inom hemmabiovärden att olika förstärkare inte förstärker ljudet lika mycket i alla frekvenser. Det vill säga en "mörk" förstärkare framhäver låga frekvenser mer än en "ljus" förstärkare. Men så är det alltså inte?
Mörk och ljus är en feluppfattning av en förstärkare med bra eller dålig slutstegsdel i min mening. Dåligt slutsteg = Upplevs som ljus, eftersom slutsteget inte klarar att leverera tillräckligt mycket kraft till basen (som är den som kräver effekt) Bra slutsteg = "Mörk", eftersom basen nu får tillräckligt med kraft att jobba. HK kan dedär med slutsteg, så även NAD, därav är de båda beskrivna som "mörka". Sen är både HK och NAD betydligt sämre på förstegsdelen, så det är inte direkt givet att man ska köpa HK eller NAD Receivers.
Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 09 augusti 2008 - 15:11.
Postad 09 augusti 2008 - 19:24
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Det ska till en riktigt usel förstärkare som inte har en förhållandevis spikrak frekvenskurva och agera som en sämre EQ. Ta det här med ljus och mörk förstärkare med en klackspark. MVH /Chuck
Redigerat av Chuck, 09 augusti 2008 - 19:48.
Postad 09 augusti 2008 - 19:31
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Mörk och ljus är en feluppfattning av en förstärkare med bra eller dålig slutstegsdel i min mening.
Dåligt slutsteg = Upplevs som ljus, eftersom slutsteget inte klarar att leverera tillräckligt mycket kraft till basen (som är den som kräver effekt)
Bra slutsteg = "Mörk", eftersom basen nu får tillräckligt med kraft att jobba.
HK kan dedär med slutsteg, så även NAD, därav är de båda beskrivna som "mörka". Sen är både HK och NAD betydligt sämre på förstegsdelen, så det är inte direkt givet att man ska köpa HK eller NAD Receivers.
Menar du här att slutsteg gjorda av NAD och HK konsekvent är bättre än Denon/Onkyo/Marantz etc. ? Det låter rätt så konstigt tycker jag eftersom det här låter som något av en konspiration som borde ha uppdagats rätt så snabbt. Dessutom låter ju även dyrare denon t.ex ljusare än billiga nad och det vore ju konstigt om en reciever som är 5 gånger så dyr inte klarar att leverera lika mycket effekt som den billigare.
Postad 09 augusti 2008 - 19:36
bubba ho-tep
-
bubba ho-tep
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Eftersom jag inte behöver pre-outs (har en ganska modest anläggning med Audio pro focus högtalare) så verkar 1909 passa bra. Jag vill dock också ha USB för att kunna streama MP3 från hårddisk men 3808 är lite för stort steg...
Dessutom gillar jag Denon sedan jag hade en två-kanals anläggning med Denon PMA-1500R och Dali 850.
/Bubba
Postad 09 augusti 2008 - 19:59
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Menar du här att slutsteg gjorda av NAD och HK konsekvent är bättre än Denon/Onkyo/Marantz etc. ? Det låter rätt så konstigt tycker jag eftersom det här låter som något av en konspiration som borde ha uppdagats rätt så snabbt. Dessutom låter ju även dyrare denon t.ex ljusare än billiga nad och det vore ju konstigt om en reciever som är 5 gånger så dyr inte klarar att leverera lika mycket effekt som den billigare.
Konsekvent vet jag inte, NAD & HK har väl säkert släppt massor av skitprodukter dom med genom åren, men överlag verkar ju dessa märken släppa mer kvalitativa slutsteg, håller du inte med? Och en bidragande orsak till just ljust och mörkt kan vara skillnaden i kräm i slutstegen. Är väl ute på lite djupt vatten, men jag tror det kan vara en starkt bidragande orsak till ljudskillnaderna iaf. Sen färgar ju självklart försteget än mer. Har inte jämfört en 5ggr så dyr t.ex. Denon med en HK side by side så kan inte svara på det. Menar du att t.ex. en HK mot en Onkyo (i samma prisklass) är likvärdiga i slutstegen och det är endast försteget som ger ljudskillnader? Jag menar på att det finns andra ljudskillnader än ljus och mörk, dessa är till stor del pga förstegets utforming. Men ljust fenomenet ljus och mörk misstänker jag (är kanske ett bättre ordval), beror på slutstegen T.ex. enligt det berömda testet som gjordes av HK, kan man ju klart och tydligt se att t.ex. Onkyo inte levererar i närheten av sina 80W eller vad dom nu specificerar receivern för, medans HK gör det. Detta blev väldigt off-topic
Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 09 augusti 2008 - 20:00.
Postad 09 augusti 2008 - 20:25
Efny
-
Efny
-
Användare
-
-
176 inlägg
Konsekvent vet jag inte, NAD & HK har väl säkert släppt massor av skitprodukter dom med genom åren, men överlag verkar ju dessa märken släppa mer kvalitativa slutsteg, håller du inte med? Och en bidragande orsak till just ljust och mörkt kan vara skillnaden i kräm i slutstegen.
Jag har haft HK förstärkare tidigare och kan nog hålla med om att de levererar mer kraft är t.ex. Denon. Vad jag däremot inte kan hålla med om är att de skulle låta bättre för den delen. HK är ungefär som Amerikanska bilar. Stora motorer men inte kul att köra. Vad jag vill ha är en tysk förstärkare om man pratar biltermer. Kanske inte de största motorerna men jäklar vad kul att köra.
Postad 09 augusti 2008 - 23:19
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag har inte så bra koll på HK men har lyssnat en hel del på NAD så här långt och jag måste säga att visst är ljudet effektstarkt, kvaliten på förstärkaren är bra och så där, men om du har en högtalare som är mörk i tonen från början, om ens bara lite, så går det lätt överstyr och blir luddigt.
Sen har väl Onkyo i alla fall lyckats få ut en del recievers på sistonde som leverar ganska bra det dom lovar i 8ohm. Denon och Marantz har inte riktigt klarat det alltid kan jag hålla med om, men dom lyckas ändå fixa klart godkännt ljud med bra klarhet, det är bara inte så mycket dunkadunka vilket är vad jag hoppas Denon ska göra med nya 2809 i alla fall.
Ser fram emot att höra den recievern och se vilket pris den ligger på. Runt 11 tusen så kan det kanske bli en sån för mig beroende på när den kommer.
Redigerat av greenlock, 09 augusti 2008 - 23:21.
Postad 11 augusti 2008 - 12:15
bigsmooth
-
bigsmooth
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Tack för svaren : ) Nu blir det bara att invänta 1909 ankomst...
Postad 13 augusti 2008 - 21:30
Efny
-
Efny
-
Användare
-
-
176 inlägg
Fick reda på idag från Hifiklubben att det kommer en ny revision på AVR-3808 samtidigt som de andra 09-modellerna. Den kommer att heta (håll i er) AVR-3808a och kommer att vara samma som nuvarande men med firmware-uppgraderingen som ska komma förinstallerad. Uppgraderingen för ägare av nuvarande 3808 är nu bekräftad till 100 euro och kommer då att vara en 3808a.
Redigerat av Efny, 13 augusti 2008 - 21:31.
Postad 14 augusti 2008 - 07:25
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Efter att ha läst lite på utländska forum (eng/am) så verkar **09 vara riktigt lyckade! Det är märker man inte minst då man först läser (alla klagomål) i HK AVR255-trådar och sedan läser om **09. Jag mailade en fråga om när **09 kan tänkas dyka upp i butik och fick följande svar: Hej. De beskeden vi har fått från Denon och produktavdelningen är att den dyker in någon gång under september. Så håll tillgodo så finns den snart här.
Med vänlig hälsning
Emil Rolander
--------------------------------------------------------------------------------
E-post: [email protected] Hemsida: www.hifiklubben.se
Redigerat av Tomas L, 14 augusti 2008 - 07:26.
Postad 17 augusti 2008 - 21:29
jesper1958
-
jesper1958
-
Rookie
-
2 inlägg
Nej, det verkar inte så, det är bara en RS-232-port.
Och tyvärr verkar det som om 1909 inte kommer ha pre-out på annat än subwoofern, något som föregångaren 1908 hade. Vill man ha det får man gå upp på 2309.
För att få den mer högupplösta versionen av Audyssey MultEQ som har tillägget XT så är det 2809 och uppåt som har det, för övriga gäller MultEQ (samt DynamicEQ och Dynamic Volume).
MVH /Chuck
Du skulle kunna få min 1907 i byte mot en ny 1909, den har komplett pre-out som jag inte har behov av.
Postad 18 augusti 2008 - 14:40
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Du skulle kunna få min 1907 i byte mot en ny 1909, den har komplett pre-out som jag inte har behov av. 
Det var snällt, tyvärr vill jag ha finesserna med DynamicEQ och Dynamic Volume, plus möjlighet att ta emot multikanals-PCM via HDMI. MVH /Chuck
Postad 21 augusti 2008 - 12:26
KN
-
KN
-
Användare
-
-
192 inlägg
Ny katalog från HiFi-Klubben nästa vecka. Då borde väl den nya 09-serien vara med. Katalogfest!
Redigerat av KN, 21 augusti 2008 - 12:28.
Postad 21 augusti 2008 - 22:44
Ortovox
-
Ortovox
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Angående ljust och mörkt ton så har jag ivarjefall märkt stora skillnader mellan alla olika märken och förstärkare jag testat med samma högtalare.
Hade aldrig vågat köpa Denon och Canton utan att lyssna först då båda ska va ljusa. Jag lyssnade på Canton med Onkyo som ska va mörk i tonen och de passade riktigt bra ihop.
Själv gjorde jag missen att köpa Dali Ikon system + 3806 när de precis släpptes utan att lyssna tillräckligt mycket, jag fick nog och sålde av allt efter att testat olika kablar osv utan att få bukt på det för ljusa ljudet. Vissa kör denna kombinationen utan problem men för mina öron så blev det helt enkelt för jobbigt. Brukar säga att kombinationen lät helt fantastiskt, klart och fint med riktigt perfekt inspelade skivor men så fort jag körde nån gammal live inspelning, musik med digitala effekter eller lite skränigare rock så blev det olidligt. Även mina kompisar tyckte att det va mycket ljust. I film/surround däremot så va allt riktigt bra.
Men det hänger som sagts tidigare en hel del på kraften i förstärkaren också så den orkar driva basen, 3806an skulle ju inte va så klen men den hade inget att hämta mot NAD 773 monstret jag testade efteråt.
Märken som NAD, HK, Onkyo ska ju vara strömstarka och räknas som mörkare så visst stämmer det en del.
Men jag tror ändå att visa märken går antingen åt det ljusa eller mörka hållet oberoende av effekten i slutstegen.
Har testat mina nuvarande B&W högtalare med en Denon top receiver som försteg + Classe slutsteg mot NAD 773an. Jag gillade inte den ljusa tonen man fick med Denon och Classe utan tyckte NAD passade bättre.
Nu kör jag Rotel som försteg och den är märkbart ljusare än NAD och Onkyo men mörkare än Denon och t.ex Pioneer.
Jag hoppas nya 1909 och 2309 är lika strömstarka och mörkare som Onkyo 606 och HK 255 så finns det ju en chans att man väljer Denon till det nya surround systemet.
/Jonas
Postad 22 augusti 2008 - 10:29
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Lika som bär! Både ONKYO 706 och Denon 2309 har Faroudja DCDi Cinema. ONKYO 706DENON 2309Även DENON 1909 har detta chip medans ONKYO 606 har (som DENON 1709) ett no namn chip! 606:an har ju fått mindre bra omdömme i just denna frågan. Fördel 1909. MVH JOEKO
Redigerat av JOEKO, 22 augusti 2008 - 10:39.
Postad 22 augusti 2008 - 14:43
SQF
-
SQF
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Från Hi-Fi Klubben:
"Nu är AVR-2308 nu helt slutsålda och kommer inte in igen! AVR-2309 svart finns redan i lager. Pris 7.498:-"
Postad 23 augusti 2008 - 23:02
Efny
-
Efny
-
Användare
-
-
176 inlägg
Från Hi-Fi Klubben: "Nu är AVR-2308 nu helt slutsålda och kommer inte in igen! AVR-2309 svart finns redan i lager. Pris 7.498:-"
Skulle vara intressant att få veta när 2809 kommer in.
Postad 24 augusti 2008 - 00:58
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
*Bra skriven text*
/Jonas
Jag håller heltklart med dig, den ljusare eller mörkare klangen är troligen en kombination av klangskillnad i försteget, men även i strömkapaciteten för att driva basen. Väldigt synd dock att dom tog bort 7.1 pre-out på 1909an, det hade varit ett utmärkt budgetförsteg. Dali och Denon fungerade inte i mina öron heller, vi va flera stycken som lyssnade och till vissa låtar blev det outhärdligt. Just ikonen är extra skrikig, den kändes som en extremt prisvärd högtalare förrutom i som du säger, sämre inspelningar, rockigare musik osv. Jag fick ta steget upp till Mentor 8 för att få en behagligare diskant, men inte ens med Mentor så fungerade Denon. NAD däremot med Mentor var den enda Dali kombinationen där mina öron inte tyckte ljudet blev för vasst, vilket va tur eftersom jag föredrar Dalis ljudkaraktär över B&W:s förrutom till hårdrock, fyfasen vad B&W manglar hårdrock bra och det saknar man ibland. Det verkar som rejält många människor blivit besvikna med sina Ikon högtalare och det är verkligen lätt att bli lurad där i butiken, dom låter ju underbart, förrutom när man skruvar på riktigt högt i lite jobbigare inspelningar (och det kanske man inte gjorde i butiken).
Postad 24 augusti 2008 - 21:48
Mapach
-
Mapach
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Fick faktiskt kolla i nya katalogen nu i veckan som hastigast, å priset på 1909 (som jag då är mest intresserad av) var 5498:- Luktar köp lååång väg. Om regeringen här hemma inte lägger in sitt veto dvs...
Postad 24 augusti 2008 - 22:13
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Lika som bär! Både ONKYO 706 och Denon 2309 har Faroudja DCDi Cinema.
ONKYO 706
DENON 2309
Även DENON 1909 har detta chip medans ONKYO 606 har (som DENON 1709) ett no namn chip! 606:an har ju fått mindre bra omdömme i just denna frågan. Fördel 1909.
MVH JOEKO
Om man skall döma av denna tråd på avsforum verkar 2309-bärets deinterlacer ha ett par år på nacken. Till och med 606an har ett modernare chip så jag är tveksam till att det är "fördel 1909".
Postad 25 augusti 2008 - 19:08
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Om man skall döma av denna tråd på avsforum verkar 2309-bärets deinterlacer ha ett par år på nacken. Till och med 606an har ett modernare chip så jag är tveksam till att det är "fördel 1909".
Intressant inlägg! Jag blev nyfiken på vad de olika chippen faktisk klarar av. Denon har tydligen använt en äldre modell av detta chippet i sin kritiker rosade DVD 1940. Detta chipp har alltså uppgraderats på något vis, ch jag antar att det har skett flera gånger. Jag förmodar att hårdvaran är den samma, men man har lyckats uppgradera mjukvaran. Hur som helst tycker jag detta chipp har en positiv historia. Kul att Denon har lyckats klämma ut så mycket ur detta chipp förut. Sedan tyckte jag att det var konstigt att ONKYO inte skrev ut vilket bildchipp de använder i 606an. Det visar sig att DCDi Edge chippet är ett nytt lågprischipp. Då klarnade bilden lite. Slutligen har många som snöat in på detta avslutat med att säga: Det spelar inte så stor roll vilket chipp din AV Reciver har eftersom din DVD/Blu Ray har förmodligen ett bättre. Det samma gäller även din TV. Min slutsats är att jag vågar köpa en DENON AVR 2309 utan att ha läst några tester. Bildchippet hamnar ganska långt ner på min prioriteringslista. Ljud, 4 HDMI samt 7.1 Pre Out kommer mycket längre upp på den listan. Eventuellt skulle en ONKYO 706 kunna ”tävla” om en plats i min stereohylla. Det är dock tre punkter som gör att jag har beställt en 2309a istället för en 706a. 1. Den lite ljusare ljudbilden hos Denon passar (enligt mig) mina Dynaudio Audience 42or bättre. 2. Frugan och jag är överens om att Denon är snyggare. 3. Denon AVR 2309 finns att köpa innan veckan är över. MVH JOEKO Nytt 2008-08-26 Skall tilläggas att alla inte är nöjda med hur chippet funkar. Har dock inte sett så mycket hårda ord när det sitter i en DENON maskin. Beror kanske på hur respektive märke använder sig av cippet.
Redigerat av JOEKO, 26 augusti 2008 - 14:09.
Postad 25 augusti 2008 - 21:57
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
3. Denon AVR 2309 finns att köpa innan veckan är över.
De besked jag fick när jag frågade Hifiklubben var "mitten på oktober" så jag hade nästan plockat bort 2309an ur listan på kandidater. Råkar du veta vad den kommer att kosta? Jag vill ha 4 HDMI in och då är det nästan bara Onkyos 606a och en Sony man kan välja på om man inte vill komma upp i femsiffriga belopp...
Postad 26 augusti 2008 - 09:47
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
De besked jag fick när jag frågade Hifiklubben var "mitten på oktober" så jag hade nästan plockat bort 2309an ur listan på kandidater. Råkar du veta vad den kommer att kosta? Jag vill ha 4 HDMI in och då är det nästan bara Onkyos 606a och en Sony man kan välja på om man inte vill komma upp i femsiffriga belopp...
7 500 sek kommer den att kosta. Förstärkaren (svart) finns inne på centrallagret och skickas nu till butik. HiFi Klubben Skånegatan Göteborg gissade på torsdag. Jag har som sagt beställt en, och sitter på nålar här hemma! MVH JOEKO
Postad 26 augusti 2008 - 10:26
KN
-
KN
-
Användare
-
-
192 inlägg
Jag skulle också vilja ha en 09-serie men har Ikon6 och är därför lite tveksam.
Pratade reciver med en teknisk utvecklare/konstruktör från Dali och han tyckte Nad är ett bättre alternativ till Ikon än Denon.
Vi pratade inne på HiFiklubben så han var kanske lite partisk men vad finns det för andra alternativ, Yamaha?
Postad 26 augusti 2008 - 10:46
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Jag skulle också vilja ha en 09-serie men har Ikon6 och är därför lite tveksam. Pratade reciver med en teknisk utvecklare/konstruktör från Dali och han tyckte Nad är ett bättre alternativ till Ikon än Denon. Vi pratade inne på HiFiklubben så han var kanske lite partisk men vad finns det för andra alternativ, Yamaha?
Onkyo kanske, eller H/K, men NAD är klart bra med Ikonserien så det var bra råd. Själv är jag nyfiken på om det är bäst att köpa en 3808 eller en 2809 och senare under året eller nästa en effektförstärkare till B&W 683orna jag tänkte köpa snart. Klarar man sig med en 2809 så länge? Tyckte det var bra mycket bättre ljud i 3808 om man jämförde med 2808 så...
Postad 26 augusti 2008 - 14:08
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Jag skulle också vilja ha en 09-serie men har Ikon6 och är därför lite tveksam. Pratade reciver med en teknisk utvecklare/konstruktör från Dali och han tyckte Nad är ett bättre alternativ till Ikon än Denon. Vi pratade inne på HiFiklubben så han var kanske lite partisk men vad finns det för andra alternativ, Yamaha?
Kolla upp Onkyo AVR 606 eller – 706. Mycket förstärkare för pengarna. Lite fylligare ljud jämfört med Denon. Dina högtalare har en hög känslighet på hela 91,5 dB/Watt. 606an borde räcka om man ser till kraft, men kliver du upp ett steg får du THX och massa annat mysigt. Denna finns dock inte på marknaden ännu. Om din budget klarar större maskiner är det nog ingen dum idé att kolla en de större maskinerna i Onkyo-serien. Var själv inne på 605an för ett år sedan men mina högtalare spelade inte ut ordentligt samt ljudet behövde bli lite mer åt det sprödare hållet. Har som sagt Dynaudio.
Postad 26 augusti 2008 - 14:25
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Fick faktiskt kolla i nya katalogen nu i veckan som hastigast, å priset på 1909 (som jag då är mest intresserad av) var 5498:- Luktar köp lååång väg. Om regeringen här hemma inte lägger in sitt veto dvs... 
Dyker även 1909 upp i Hifibutiken under veckan? Ska nämligen till Göteborg och bo på hotell som är ett stenkast från en av Hifibutikens butiker. Jag kan kanske gå på deras "katalogparty" på torsdag kväll...  Men vete sjutton om jag vill släpa med en receiver på flyget, vi får väl se...
Redigerat av Tomas L, 26 augusti 2008 - 14:26.
Postad 28 augusti 2008 - 11:31
bigsmooth
-
bigsmooth
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Någon som varit på Hifi Klubben idag? Har 1909 anlänt?
Postad 28 augusti 2008 - 22:09
DenHK
-
DenHK
-
Rookie
-
2 inlägg
Lagt en beställning idag på HIFIK, 1909 kommer på måndag... tackarrr
Hoppas den gillar mina HKTS11.
Postad 28 augusti 2008 - 22:29
bigsmooth
-
bigsmooth
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Ska också köra 1909+HKTS11, du får gärna skriva och säga hur dom trivs ihop när du kopplat in: )
Postad 30 augusti 2008 - 07:19
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Köpte en 2309 i Torsdags!
Plus
- Välljud
- Styrka
- Snygg
- 4 HDMI och massa andra kopplingsmöjligheter
- Väl fungerande bildchip – Fixar s-video till HDMI med mkt god kvalitet!
- 7.1 – Äntligen
- 7.1 Pre Out
- m.m.
Minus
- Fjärrkontrollen
- Instruktionsboken
o Det står vad man kan göra men inte varför man skall göra det
Neutralt
-OSD
o Varken bra eller dåliga
o Funktionella men tråkiga
o Kräver invänjning för att lära sig
Summa
Jag är mycket nöjd
Bilder och recension kommer om två veckor.
Stark köprekommendation om man har lite mörkare högtalare, som mina Dynaudio.
Postad 30 augusti 2008 - 10:58
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Lagt en beställning idag på HIFIK, 1909 kommer på måndag... tackarrr Hoppas den gillar mina HKTS11. Var? I butik eller på nätet? Joeko: hur fungerar hdmi-växlingen? Hur lång tid tar det att byta källa?
Postad 30 augusti 2008 - 12:17
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Var? I butik eller på nätet?
Joeko: hur fungerar hdmi-växlingen? Hur lång tid tar det att byta källa?
Har idag bara en HDMI in (DVD). Det går dock fort att växla mellan TV (S-Video) och DVD (HDMI). Ljudet slår om direkt. Bilden blir svart och kommer tillbaka med rätt källa efter 3-4 sekunder. Funkar framför allt mkt stabilt. Skönt att bara trycka på en knapp när man vill växla mellan t.ex. DVD -> TV Har dock inte förstått om jag kan programmera fjärrkontrollen till att styra mina andra prylar. MVH JOEKO
Postad 30 augusti 2008 - 15:03
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1 866 inlägg
Lägg gärna upp några bilder JOEKO.
Postad 30 augusti 2008 - 19:34
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Lägg gärna upp några bilder JOEKO.
Fixat! Bättre bilder kommer vid tillfälle! MVH JOEKO
Postad 31 augusti 2008 - 13:19
JOEKO
-
JOEKO
-
Användare
-
-
172 inlägg
Har ett problem med inställningarna, i min Denon AVR-2309, som förmodligen bara kan härledas till handhavandefel.
Jag gör en autokalibrering och allt funkar fint. Ställer in alla prylar på rätt sätt. DVD, SquezzeBox Classic, Digital TV Box och rattar in några radiokanaler.
Problemet är att rösterna blir för låga i film och tv läge. Har inte funderat på det när jag lyssnar på musik.
Jag har ingen aning om hur jag skall ställa in detta på rätt sett.
Om jag bara höjer centern till +12 och sänker L och R till –10 blir det ok om rösten kommer från centern, men försvinner ju också helt om rösten skall återges från L eller R. Detta kan man kalla en kortsiktig lösning.
Eftersom detta är min första Denon reciver har jag problem att hitta i menyerna. Eller rättare sagt, jag hittar men vet inte vad jag skall leta efter.
Någon som har en aning om hur jag kan justera detta?
Med vänlig hälsning
JOEKO
Redigerat av JOEKO, 31 augusti 2008 - 13:20.
Postad 31 augusti 2008 - 16:09
voz
-
voz
-
Lärjunge
-
-
468 inlägg
Någon som har en aning om hur jag kan justera detta?
Kolla om du har Dynamic Volume aktiverat.
Postad 01 september 2008 - 10:12
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Har du använt Audyssey på korrekt sätt? Det vill säga kalibrerat ljudet utifrån samtliga möjliga mätpunkter (6-8st) med korrekt avstånd från varandra och med rätt "matris"? Se bilden nedan för korrekt mätning och länk till mätguide:
Audyssey_20sofa.jpg 37,63K
5 Antal nerladdningar
Postad 02 september 2008 - 13:44
Veidit
-
Veidit
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Borde jag satsa på en AVR-3808a eller kommer det något nytt från Denon på den fronten senare i år?
Postad 02 september 2008 - 14:42
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
Nej, det kommer ingen ny 3808 utom A versionen som är samma sak som 3808CI fast med mjukvaruuppdateringen redan installerad.
Postad 03 september 2008 - 09:47
Veidit
-
Veidit
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Hmm bra fråga om jag vill satsa på den eller en onkyo 876 när den kommer, men det är för en annan tråd
Postad 04 september 2008 - 10:39
Unregisteredf7cc16f2
-
Unregisteredf7cc16f2
-
Rookie
-
2 inlägg
Är det bara HiFi-klubben som ska sälja Denon eller varför dröjer den i övriga butiker på nätet? Man ska ju alltid kolla upp priset....
Postad 04 september 2008 - 20:28
DenHK
-
DenHK
-
Rookie
-
2 inlägg
Behöver hjälp...
Nyss landade min nya Denon 1909 och jag har kopplat in mitt HKTS11 system till denna. Inställningarna blir jag inte klok på, har fått fart på ljudet via mitt PS3 och det låter toppen. Dock får jag inte igång ljudet från tvn...
Har kopplat HDMI från 1909an upp till min Samsung, det som är problemet är att jag inte vet exakt hur inställningarna ska vara i 1909an.
Någon driftig som kan hjälpa mig?
Postad 05 september 2008 - 01:18
bjorn_m_eriksson
-
bjorn_m_eriksson
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Hifiklubben har väl någon sorts ensamrätt på denon i sverige. Har för mig att någon butik har haft dom till eller från, men varit tvugna att sluta med det. Var det net-on-net som hade denon ett tag?
Postad 05 september 2008 - 16:53
AndersPa
-
AndersPa
-
Användare
-
-
111 inlägg
Några frågor:
1. Enligt specen skall apparaten vara 383mm djup. Är detta med rattarna inräknade?
2. Skulle någon av er vänliga själar som har införskaffat den mäta hur djup själva lådan är. Min tv-möbel är 370mm djup och jag skulle vilja veta om receivern får plats.
3. Hur mycket plats är minimum utan att den skall "sticka ut" samtidigt som man har tillräckligt med plats för sladdar och kontakter på baksidan?
4. Man skall kunna nätverksansluta receivern. Vad kan man använda detta till?
Tack på förhand!
Postad 05 september 2008 - 17:49
TobbePower
-
TobbePower
-
Användare
-
-
127 inlägg
Hur står sig 1909 mot H/K AVR-255? Står och väljer mellan dom nämligen
Postad 05 september 2008 - 18:45
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2 498 inlägg
Hur står sig 1909 mot H/K AVR-255? Står och väljer mellan dom nämligen
Det finns det nog inga bra svar på rent funktionsmässigt då det knappast finns någon som haft båda apparaterna samtidigt och kunnat jämföra. Så det blir nog att jämföra hårdvaran och specifikationerna. Personligen tycker jag 1909 ser väldigt intressant ut och har många vettiga funktioner för en rimlig peng. 1909 har alla Audysseyfunktioner som rätt använt kan ge ett stort lyft. 255 är säkert ingen dålig apparat den heller. Det är nog som ofta med förstärkare en fråga om vad man har för personlig inställning till alternativen, vad känns rätt för dig? MVH /Chuck
Postad 05 september 2008 - 18:51
fitnessrx
-
fitnessrx
-
Lärjunge
-
-
402 inlägg
Hade Denon 1909 pallat med Dali Concept 8 eller hade det krävts 2309? Hade de passat bra ihop ljudmässigt? Hur står sig 1909 mot H/K AVR-255? Står och väljer mellan dom nämligen
Borde inte HK 255 vara kraftfullare?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|