Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EEE PC1000H vs. Aspire One A150-X vs. MSI Wind

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 9.413792 (28) Inga priser
Asus Eee PC 1000 (Laptops (Bärbara datorer)) 1 6.5 (1) Inga priser
MSI Wind U100 - 1,6GHz 1GB 80GB 10" (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9 (4) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 13 September 2008 - 10:06

jouh
  • jouh
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

fick min asus idag!!! supernöjd. dock ett stort problem. har tillbringat dagen och hitta en lösning på xp språket. det e på tyska. då jag köpte den där nere. kan på något vis ändra språket till svenska eller engelska. har försökt på regionell settings men inget sker. står fortsatt på tyska.

tänkte sen att jag dra över skiten med en ny version av xp på svenska. me?n då hittar den förståss ingen cd rom då det ingen finns. hur löser man detta? hade du en engelsk eee?

Japp, min är köpt i England och har således engelskt XP. Vilket jag klarar mig ganska bra på. Jag är ingen expert på OS, men vet inte om det går att ändra språket i XP som man kan i Vista.
Jag tänkte testa att slänga in Vista när jag får 320GB hårddisken, då jag läst att många fått det att rulla på bättre än XP tom. Jag installerade XP på min förra Eee och det gjorde jag med en extern DVD-läsare och det fungerade hur smidigt som helst, inga konstigheter alls.

Underbart! Beställde det nu. 480:- inkl frakt.

Undra om det e svårt att byta.

Tror inte det ska vara några problem. Jag tog loss tangentbordet för att sätta lite dubbelhäftande tejp och få bort allt flex. Det klarar vem som helst av. Att byta ut tgb är bara en kontakt har jag förstått. Men kolla på eeeuser.com. Tror mig ha sett guider med bild där...

Redigerat av jouh, 13 September 2008 - 10:07.

Postad 13 September 2008 - 10:39

Celestial
  • Celestial
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Japp, min är köpt i England och har således engelskt XP. Vilket jag klarar mig ganska bra på. Jag är ingen expert på OS, men vet inte om det går att ändra språket i XP som man kan i Vista.
Jag tänkte testa att slänga in Vista när jag får 320GB hårddisken, då jag läst att många fått det att rulla på bättre än XP tom. Jag installerade XP på min förra Eee och det gjorde jag med en extern DVD-läsare och det fungerade hur smidigt som helst, inga konstigheter alls.

Tror inte det ska vara några problem. Jag tog loss tangentbordet för att sätta lite dubbelhäftande tejp och få bort allt flex. Det klarar vem som helst av. Att byta ut tgb är bara en kontakt har jag förstått. Men kolla på eeeuser.com. Tror mig ha sett guider med bild där...

Japp engelska e ju inga probs. Det ska finnas språk templates att lägga till men det funka inte. Så jag fick köra dual boot på Xp home och Xp pro tills jag kommer på en bättre lösning. Trevlig surprise att det va 160 gb i min. Det e nytt för EEE Pc 1000. Jag installera Xp genom min usb stick. Funka perfekt.

Det låter sjukt intressant med vista. Va går en 320 gb disk på? Har du en länk till en som passar? Hade varit gott att blåsa allt och lagt på Vista om det nu funkar ännu bättre. I övrigt är EEE helt enormt bra. Beställde en wind från tyskland i Juli. Väntade och väntade. Men det finns inga att lev. Och det kommer va ett stort problem i swe med. Webhallen har inte längre ett datum utsatt. Så jag avbeställde winden och beställde EEE. Den kom på 3 dagar från tyskland. Ända fram till dörren. 4200:-

Postad 13 September 2008 - 12:06

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ni skriver att butiker redan har 901 som man kan titta på, någon nämnde OnOff. Finns den på fler ställen?
Funderar på Acer A150, Asus 901 eller kanske Asus 1000H men det är ju omöjligt att bestämma sig.

Någon som vet när Asus Eee PC 1000 släpps i Sverige?

Postad 13 September 2008 - 13:02

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Man skulle vilja klämma o känna lite på en eee 1000. Jag och några till var väl de första här på forumet som plockade hem en eee pc 700 från usa när de lanserades. Nu är 700an såld. Tangentbordet var stört omöjligt att skriva på. Tänkte ju ha den till programmering. Nåväl. En annan sak jag retade mig på var just "flexet" på tangentbordet. Tryckte man i ena kanten på space, så kändes det som om knappen satt lös och skulle trilla av.

Någon som kan säga om detta fenomen existerar på eee 1000?
I så fall faller den bort. Trots att den förmodligen är en utav de bättre mini-laptopsen idag.
Läste någonstans att eeepc 1000 skulle lanseras här i Sverige den här månaden eller nästa. Fast jag kan ha läst fel..

Ska nog bege mig ut och ta en titt på acer aspire one i dagarna oxå.
Förresten. Celeste, vart i Tyskland köpte du din eee 1000h?

Redigerat av twebbas, 13 September 2008 - 13:26.

Postad 13 September 2008 - 15:01

Celestial
  • Celestial
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Man skulle vilja klämma o känna lite på en eee 1000. Jag och några till var väl de första här på forumet som plockade hem en eee pc 700 från usa när de lanserades. Nu är 700an såld. Tangentbordet var stört omöjligt att skriva på. Tänkte ju ha den till programmering. Nåväl. En annan sak jag retade mig på var just "flexet" på tangentbordet. Tryckte man i ena kanten på space, så kändes det som om knappen satt lös och skulle trilla av.

Någon som kan säga om detta fenomen existerar på eee 1000?
I så fall faller den bort. Trots att den förmodligen är en utav de bättre mini-laptopsen idag.
Läste någonstans att eeepc 1000 skulle lanseras här i Sverige den här månaden eller nästa. Fast jag kan ha läst fel..

Ska nog bege mig ut och ta en titt på acer aspire one i dagarna oxå.
Förresten. Celeste, vart i Tyskland köpte du din eee 1000h?

EEE pc 1000 förvånade mig rejält över hur kompakt och bra den är. Tgb flexet existerar säger vissa på bla. eeeuser.com forumen. Inget jag märkt av. Jag gillar det. Mycket bra. Man skriver lätt på det med. Som tidigare EEE har haft problem med. Alldeles för smått. Men detta tgb är klockrent.

http://www.notebook.de/ köpte jag min. Gick fort som attan. Och dom har en bra service med. Jag fick mina pengar återbetalda för MSI Winden nästan omgående då jag inte orka vänta på att det skulle komma i lager. Svarar snabbt på mail med. Skickar nästan onödigt ut mycket mail om statusen på ordern. Fick nog 3 mail och slutligen en länk till ups vart den var.

Fördelen med EEE pc är just att de finns på lager i Europa. Samt att Asus kan sina saker. Dom har varit i branschen ett tag med sina tidigare i EEE pc familjen samt andra Laptops och notebook. MSI är gröna när det gäller UMPC och ska även använda sig av billigare komponenter. Dessutom om du vill modda din WIND så går garantin direkt. Du får inte byta ram då bryter du förseglingen och garantin e borta. EEE PC är även lättare att modda. Många tycker även designen är lite mognare än MSI Wind. Jag tycker den e oerhört stilren. Visst piano lack. Men jag har inga probs med det. Det e snyggt som attan med svärtan som blänker. Och den medföljande trasan tar bort allt.

MSI wind kommer säljas till en början med 3 cells batteri. 2-3 timmar räcker det. EEE pc 6 cells som håller 5-7 timmar. Plus att du får en 160 gb hdd istället för 80 på Wind.

Så nu satsar jag på 320 gb hdd. 2 gb ram samt vista :)

Postad 13 September 2008 - 15:37

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Så nu satsar jag på 320 gb hdd. 2 gb ram samt vista :)

Läckert! har inte testat det själv men med vLite kan du strippa ner Vista och plocka bort onödiga komponenter:
http://www.vlite.net

Hur upplever du skärmen jämfört med en "vanlig" bärbar. Jag tycker sällan att matta skärmar når upp till blanka, hur är skärmen på denna?

Postad 13 September 2008 - 17:28

Celestial
  • Celestial
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Läckert! har inte testat det själv men med vLite kan du strippa ner Vista och plocka bort onödiga komponenter:
http://www.vlite.net

Hur upplever du skärmen jämfört med en "vanlig" bärbar. Jag tycker sällan att matta skärmar når upp till blanka, hur är skärmen på denna?

Vlite är något jag tar med mig. Tack för tipset :)

Skärmen är förvånadsvärt bra. Jag hade inga större förhoppningar på den faktiskt men den överträffade mina förväntningar. Nu ska man tänka på att det är en mini notebook och ska absolut inte jämnföras med rejäla skärmar som har dittan och dattan.

Har inte kört så mycket filmer än. Ska bli intressant och se hur det går. La just på Football manager 2008. Och det funkar fin fint. Ser bra ut i menyerna med.

Postad 14 September 2008 - 08:07

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0

EEE pc 1000 förvånade mig rejält över hur kompakt och bra den är. Tgb flexet existerar säger vissa på bla. eeeuser.com forumen. Inget jag märkt av. Jag gillar det. Mycket bra. Man skriver lätt på det med. Som tidigare EEE har haft problem med. Alldeles för smått. Men detta tgb är klockrent.

http://www.notebook.de/ köpte jag min. Gick fort som attan. Och dom har en bra service med. Jag fick mina pengar återbetalda för MSI Winden nästan omgående då jag inte orka vänta på att det skulle komma i lager. Svarar snabbt på mail med. Skickar nästan onödigt ut mycket mail om statusen på ordern. Fick nog 3 mail och slutligen en länk till ups vart den var.

Fördelen med EEE pc är just att de finns på lager i Europa. Samt att Asus kan sina saker. Dom har varit i branschen ett tag med sina tidigare i EEE pc familjen samt andra Laptops och notebook. MSI är gröna när det gäller UMPC och ska även använda sig av billigare komponenter. Dessutom om du vill modda din WIND så går garantin direkt. Du får inte byta ram då bryter du förseglingen och garantin e borta. EEE PC är även lättare att modda. Många tycker även designen är lite mognare än MSI Wind. Jag tycker den e oerhört stilren. Visst piano lack. Men jag har inga probs med det. Det e snyggt som attan med svärtan som blänker. Och den medföljande trasan tar bort allt.

MSI wind kommer säljas till en början med 3 cells batteri. 2-3 timmar räcker det. EEE pc 6 cells som håller 5-7 timmar. Plus att du får en 160 gb hdd istället för 80 på Wind.

Så nu satsar jag på 320 gb hdd. 2 gb ram samt vista :huh:

Tack för svaret.

Redigerat av twebbas, 14 September 2008 - 14:38.

Postad 17 September 2008 - 19:47

Plantium
  • Plantium
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
hur är det o köra vista, exempelvis premium?

Postad 18 September 2008 - 09:26

Xenu
  • Xenu
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har aldrig kört vista men jag skulle gissa att du behöver lite mer minne om det skall fungera bra.

Postad 18 September 2008 - 09:45

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Riktigt bra tråd detta, har själv sååååå svårt att välja men efter att ha klämt på EEE 900 och Acerone så tycker jag Acer One har grymt mycket bättre kavalits känsla men nu står jag och funderar om jag ska vänta på EEE 1000H.

@Celestial : har du möjligtviss testat One och kan berätta hur du uppbelver det mor din 1000H?
Hur fungerar svenska tecken på den du har köpt, kan man typ ersätta "onödiga" knappar mot ÄÅÖ ? vet du hur man gör i XP/Vista?

Riktigt sugen på att slå till en Acer One men som sagt Asus lockar lite med större skärm och mer minne så det är riktigt svårt.
Wind faller bort pga många problem jag läst i olika forum. Verkar som de har haft lite för bråttom med det.

Vad tycker ni, One eller 1000H ?

Postad 18 September 2008 - 11:07

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Vad tycker ni, One eller 1000H ?

Tycker du skall känna på båda och bestämma dig utefter vad du själv tycker och känner. 1000H fanns inte när jag köpte min One, men jag ångrar inte en sekund att jag inte väntade på allt kul som kommit/kommer jag är väldigt nöjd med mitt val.

IDG publicerade idag en liten artikel om 1000H, dom klagar på vikt och tangentbordet. Det är två saker som jag älskar med min Aspire One.
http://www.idg.se/17...2.1085/1.180339

Postad 18 September 2008 - 16:13

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ju jag håller med dig Slotrat, lutar åt One just nu :)

råkade hitta även denna model som ska komma snart tror jag:
https://www.prisjakt...kt.php?p=345071
eller
http://nordic.lge.co...rer10tum.jhtml#

Verkar riktigt intressant! HSDPA/3G och väger ca 1kg men som du sa de är INTE ute än. Vill ha en av varje :D
Får kanske köpa en One och döda begäret tills det kommer uppdaterad One :P jag gillar verkligen storleken och känslan i det helt enkelt.

Postad 19 September 2008 - 16:10

reza666
  • reza666
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nuså har jag slått till en Acer one!!!
Jag har tom om-installerat med XP-Pro. Testade memory stick metoden men det blev inte så bra då det skapade en konstig meny där man skulle varje gång välja XP pro eller XP home så jag köpte en extern dvd läsare och la in en ordentlig XP installatop.
kan rekommendera denna dvd-läsare:
http://www.onoff.com...P...ent&markID=

Det är riktigt bra fart på lillen och jag är ganska förvånad över kvalitetskänslan. Helt nöjd med den än så länge iaf.

Har dock en fråga från er som har AA1 och om-installerat.
Vad gör denna driver: CCD_SUYIN_V.1.0.1.3 ? När jag installerar så säger den stoppa in USB webcamen! provade enable/disabla från Device manager utan lycka och dessutom XP hittar redan kameran med MS egna driver så undrar om ni har lyckats installera denna? Går inte via update driver heller!

By the way, jag är glad att Acer inte tagit med Bluetooth! Själv jobbar jag med BT på jobbet så jag kan säga det är riktigt kass att det inte finns riktigt stabila stackar till windows än idag. BT orsakar så många crashar och slöar datorn + att radio stör mycket. Vill man ändå ha det så kostar det ett par hundra och köpa så inget man går misste om direkt.

Postad 04 October 2008 - 16:29

patrikhallmert
  • patrikhallmert
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag är nyfiken på en sån här lite söt pryl, men hur är det med operativsystem. Vad jag förstår så finns det ingen optisk enhet och då kan man exempelvis inte trycka in Win XP Professional om man vill de? Stämmer? Är inte så påläst i ämnet, någon som har koll på detta? Tack!

Postad 05 October 2008 - 08:51

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Du kan ju köpa en extern optisk enhet som du använder när du är hemma. Du kan väl få en som duger för några hundra.

Postad 05 October 2008 - 11:05

fanimej
  • fanimej
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Wind faller bort pga många problem jag läst i olika forum. Verkar som de har haft lite för bråttom med det.

Vilka problem är det du menar mer specifikt? Är intresserad av Winden men vill ju inte köpa en utan att veta vilka eventuella problem som kan uppstå.

Postad 07 October 2008 - 18:55

patrikhallmert
  • patrikhallmert
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Du kan ju köpa en extern optisk enhet som du använder när du är hemma. Du kan väl få en som duger för några hundra.

Går det att boota upp en maskin från en optiskt cd-läsare och installera valfritt operativsystem den vägen alltså?

Postad 13 October 2008 - 09:50

pumas
  • pumas
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Här har ni ett test med 1000H, A1 150, A1 110 samt Wind från Sweclockers.

Länk till testet

Själv går jag och väntar på att 1000H ska komma in till någon svensk återförsäljare.. Alina Systems i Uppsala sa att den skulle komma in till deras leverantör först om ett par veckor.. Seegt.

Redigerat av pumas, 13 October 2008 - 09:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.