Nya frontar ska byggas!
483 svar till detta ämne
Postad 08 August 2008 - 21:56
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
28 liter portat med 3" port, tratt i åtminstone ytterdelen 14 cm långt, dämpull på alla väggar utom baffeln. En bra början. Har simulerat lite filter, ser bra ut, ber att få återkomma. unjefär 2200hz mellan diskant och övre bas, nedre bas trillar in vid 250 hz, allt 12 db/ oktav, impedanskorrigering på basarna och liten dämpning på diskanten, denna fasvänd. +-2db 200-15khz enligt simulering. Liten hiss i basen.....
Okej låter bra! Som sagt tidigare så kommmer diskanten samt delningsfilteret få en egen låda. Heheh du behöver inte be för att få återkomma  Det är jag som ska be dig  Hur långt kommer basen att gå som lägst, är det 250hz? Sitter upp hyfsat sen ikväll så det är bara att skriva, om ni/du har lust! Tack! /Tim!
Postad 08 August 2008 - 22:01
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej låter bra! Som sagt tidigare så kommmer diskanten samt delningsfilteret få en egen låda. Heheh du behöver inte be för att få återkomma Det är jag som ska be dig Hur långt kommer basen att gå som lägst, är det 250hz? Sitter upp hyfsat sen ikväll så det är bara att skriva, om ni/du har lust!
Tack!
/Tim!
Ne den övre av dom två basarna delas vid 250Hz, den andra spelar ner. Men jag tycker du borde köra på 2vägs filter i stället för 2,5 vägs... Tycker jag ofta blir bättre, men upp till dig
Postad 08 August 2008 - 22:28
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Har simulerat ett filter för "vanligt" 2-vägs också, fritt fram att testa..., enligt progget ger detta en rakare frekvensgång..., men om det är med sanningen överrenstämmande låter jag var osagt..., har bara möjlighet att mäta på färdigt bygge med RTA.
Till syvende och sist är det ändå öronen som ska bestämma..., rak frekvensgång är inte samma sak som bra ljud...
Bygger helst själv med seriefilter, då detta både låter bättre och kan lyssnas fram relativt enkelt om man har en låda blandade komponenter... , ställer dock lite krav på elementen.
Postad 08 August 2008 - 23:05
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Har simulerat ett filter för "vanligt" 2-vägs också, fritt fram att testa..., enligt progget ger detta en rakare frekvensgång..., men om det är med sanningen överrenstämmande låter jag var osagt..., har bara möjlighet att mäta på färdigt bygge med RTA. Till syvende och sist är det ändå öronen som ska bestämma..., rak frekvensgång är inte samma sak som bra ljud...
Bygger helst själv med seriefilter, då detta både låter bättre och kan lyssnas fram relativt enkelt om man har en låda blandade komponenter... , ställer dock lite krav på elementen.
Humm ok! Men det är ni som är proffsen så ni gör vad som är bäst! Sedan om det låter mindre bra så man man ju justera lite då! Har ingen aning vad som är bäst vad gäller 2,5 eller 2 vägs filter. /Tim!
Postad 09 August 2008 - 10:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Humm ok! Men det är ni som är proffsen så ni gör vad som är bäst! Sedan om det låter mindre bra så man man ju justera lite då! Har ingen aning vad som är bäst vad gäller 2,5 eller 2 vägs filter.
/Tim!
Egentligen så är inget bättre än det andra, men jag tycker att 2 vägs ofta blir bättre. dessutom i en 2,5 vägare ( beroende på hur man väljer att konstruera) så spelar dom två basarna inte i samma frekvens område men sitter i samma låda, detta kan vid lite större ljudtryck medföra dynamisk kompression och även en typ av IM-distorsion mellan elementen. Men detta är bara något som kan inträffa och verkligen ingen som är en regel, jag ska titta lite på filter jag också här nu bara för att få en bild av vad som går att göra med dom där elementen, kan vara bra det för att kunna utala mig om konstruktionen i fråga mongo: Vet att du byggt en del högtalare och det är inte så att jag på något sätt tvivlar på din förmågga, tvärt om faktiskt!... men jag är lite skeptisk till 2,5 vägs konstruktioner bra Vad satte du för delningar m.m. i ditt 2,5 vägs filter ?
Postad 09 August 2008 - 23:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Egentligen så är inget bättre än det andra, men jag tycker att 2 vägs ofta blir bättre. dessutom i en 2,5 vägare ( beroende på hur man väljer att konstruera) så spelar dom två basarna inte i samma frekvens område men sitter i samma låda, detta kan vid lite större ljudtryck medföra dynamisk kompression och även en typ av IM-distorsion mellan elementen. Men detta är bara något som kan inträffa och verkligen ingen som är en regel, jag ska titta lite på filter jag också här nu bara för att få en bild av vad som går att göra med dom där elementen, kan vara bra det för att kunna utala mig om konstruktionen i fråga
mongo: Vet att du byggt en del högtalare och det är inte så att jag på något sätt tvivlar på din förmågga, tvärt om faktiskt!... men jag är lite skeptisk till 2,5 vägs konstruktioner bra Vad satte du för delningar m.m. i ditt 2,5 vägs filter ? 
Okej. blir lite osäker  Hur blir det 2 eller 2.5? Vore bra så man vet då kan man sova om nätterna;) Som sakgt har ingen erfarenhet om delningfilter så jag lämmnar det till er. Hade bra! /Tim!
Postad 10 August 2008 - 15:21
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Brukar lägga det extra elementet lågt, runt 200 hz, ska ju bara hjälpa upp basen lite och öka effekttåligheten.
Filtret blir ju dock betydligt billigare om man kan undvika stora spolar som detta innebär.....
Har vänt och vridet på det nu en stund. Om elementen sätts tätt ihop, gärna med diskanten förskjuten till sidan, så ska ett 2-vägs kunna lira ypperligt.
Postar ett förslag lite senare.
Postad 10 August 2008 - 15:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Brukar lägga det extra elementet lågt, runt 200 hz, ska ju bara hjälpa upp basen lite och öka effekttåligheten. Filtret blir ju dock betydligt billigare om man kan undvika stora spolar som detta innebär..... Har vänt och vridet på det nu en stund. Om elementen sätts tätt ihop, gärna med diskanten förskjuten till sidan, så ska ett 2-vägs kunna lira ypperligt. Postar ett förslag lite senare.
ok, vad använder du för program/formler för att beräkna dessa med bra placering på baffel vs filter konstruktion ?
Postad 10 August 2008 - 16:54
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Brukar lägga det extra elementet lågt, runt 200 hz, ska ju bara hjälpa upp basen lite och öka effekttåligheten. Filtret blir ju dock betydligt billigare om man kan undvika stora spolar som detta innebär..... Har vänt och vridet på det nu en stund. Om elementen sätts tätt ihop, gärna med diskanten förskjuten till sidan, så ska ett 2-vägs kunna lira ypperligt. Postar ett förslag lite senare.
Bra! "diskanten förskjuten till sidan" menar du att den ska flyttas åt sidan på själva lådan? (ex 5cm till höger) Fan va glad man blir när man ser att nogon har postat i tråden! Keep it up! /Tim!
Postad 10 August 2008 - 20:13
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Jag använder i huvudsak Bassbox 6.0 och X-over 3.0 , har även ett Excelprogram för seriefilter som är väldigt användbart. Här finns lite godis: Svantes edgeMen till sist är det öronen som får avgöra... Här har vi ett litet förslag till filter. Man får ju börja nånstans..., alla komponentvärden syns inte, får lista dom senare. Ingår konjugatlänk och dämpning till diskanten. Detta är beräknat på lådvolymen som föreslogs tidigare. https://www.minhembi...c_id=243238.jpg
Redigerat av mongo, 10 August 2008 - 20:22.
Postad 10 August 2008 - 21:39
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag använder i huvudsak Bassbox 6.0 och X-over 3.0 , har även ett Excelprogram för seriefilter som är väldigt användbart. Här finns lite godis: Svantes edge Men till sist är det öronen som får avgöra...
Här har vi ett litet förslag till filter. Man får ju börja nånstans..., alla komponentvärden syns inte, får lista dom senare. Ingår konjugatlänk och dämpning till diskanten. Detta är beräknat på lådvolymen som föreslogs tidigare. https://www.minhembi...c_id=243238.jpg
Okej! 2-vägs blir lite billigare också vad jag har fattat! Då kan man börja gå lite mer i detalj på låd konstruktionen då. Något program man kan fixa lådan i? Har WinISD inte det bästa presics... Hade bra! /Tim!
Postad 11 August 2008 - 00:31
srn
-
srn
-
Amatör
-
-
65 inlägg
trevlig tråd!
det här kanske kan bli nåt bra. lämpligt pris och bra storlek på högtalarna, klura vidare ni så kanske ja bygger i vinter!
skämt å sido. Jag ska följa tråden med förtjusning. så det kanske blir bygge!
Vh Robin
Postad 11 August 2008 - 00:50
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
trevlig tråd!
det här kanske kan bli nåt bra. lämpligt pris och bra storlek på högtalarna, klura vidare ni så kanske ja bygger i vinter!
skämt å sido. Jag ska följa tråden med förtjusning. så det kanske blir bygge!
Vh Robin
Mm låter bra! Blir två par, ett par till en polare  Kommer en bygg-tråd sen när jag har börjat! Då får din fina Rotel något den förtjänar!
Redigerat av Timpolanen, 11 August 2008 - 21:02.
Postad 12 August 2008 - 14:09
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Är det ingen som har ett program som man kan bygga lådor i? Inte WinISD, utan ett där man kan bestämma höjd,bred osv. Eller någon som kan hjälpa mig med det. Jag antar att dessa progra inte är gratis BTW var det 28L portat 3" som gäller? Så jag vet ifall jag fixar ihop låd desigen själv  EDIT: Har kollat lite på filterdelar, vad tycks om dessa: Spolar: Diskanten: Air core 1mm 0.82mH 0.52Ohm 1mm Basen: Air core 1,4mm 0.82mH 0.26Ohm 1.4mm Kondesator: ANDY-CAP 6.8uF foil capacitor 6.8uF 400V 23 x 36mm ANDY-CAP 15uF foil capacitor 15uF 250V 27 x 46mm Totalt: 500kr (bra pris!) Hade bra! /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 12 August 2008 - 20:12.
Postad 12 August 2008 - 21:04
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Tillägg i filtret.
Impedanskorrigering bas
Req: 4 ohm
Ce: 11.25 uf
Dämpning diskant, endast 1 motstånd i serie, -3.5 db
Rp1: 2 ohm
Vad gäller låddesign är det väl fritt fram...
28 liter är med element och rör borträknat som tar plats. Ska du ha extra förtärkningar och sånt får det också läggas till.
Exempel: Yttermått, 19 mm godstjocklek
900 höga
200 breda
250 djupa
Tot 30 liter- element och port= 28 liter.
Ska du ha separat kammare till filter eller sandfyllning kan du bara höja lådan lite...
Postad 12 August 2008 - 21:22
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tillägg i filtret.
Impedanskorrigering bas Req: 4 ohm Ce: 11.25 uf
Dämpning diskant, endast 1 motstånd i serie, -3.5 db Rp1: 2 ohm
Vad gäller låddesign är det väl fritt fram... 28 liter är med element och rör borträknat som tar plats. Ska du ha extra förtärkningar och sånt får det också läggas till.
Exempel: Yttermått, 19 mm godstjocklek 900 höga 200 breda 250 djupa Tot 30 liter- element och port= 28 liter. Ska du ha separat kammare till filter eller sandfyllning kan du bara höja lådan lite...
Hej igen!  Okej, skulle du kunna göra en lista på värden och komponeter, vore skit skysst!. Tror jag tog fel i mitt inlägg :S (professor-kalkyl sa det) Ska kolla lite mer på lådan i natt då! Tänkte bygga extra lådan för sig sedan skruva på den. Tack! Hade bra /Tim! EDIT: 900,200,250= 45L tänkte du med ex lådan då?
Redigerat av Timpolanen, 12 August 2008 - 21:39.
Postad 12 August 2008 - 23:23
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Tillägg i filtret.
Impedanskorrigering bas Req: 4 ohm Ce: 11.25 uf
Dämpning diskant, endast 1 motstånd i serie, -3.5 db Rp1: 2 ohm
Vad gäller låddesign är det väl fritt fram... 28 liter är med element och rör borträknat som tar plats. Ska du ha extra förtärkningar och sånt får det också läggas till.
Exempel: Yttermått, 19 mm godstjocklek 900 höga 200 breda 250 djupa Tot 30 liter- element och port= 28 liter. Ska du ha separat kammare till filter eller sandfyllning kan du bara höja lådan lite...
Jag får det till 38 l så lådan behöver bli några liter mindre om vi ska komma ner till 30 l Räknade då med innermått (cm): 88,1 höjd 18,1 bredd 23,1 djup
Postad 12 August 2008 - 23:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag får det till 38 l så lådan behöver bli några liter mindre om vi ska komma ner till 30 l
Räknade då med innermått (cm): 88,1 höjd 18,1 bredd 23,1 djup
Då får du bakläxa  det är fyra väggar á 19mm inte två
Postad 12 August 2008 - 23:39
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Så här ser det ut nu:
Box Properties
Name: Peerless HDS 6,5
Type: Vented Box
Shape: Prism, square
Vb = 28, liters
Fb = 44,2 Hz
F3 = 54,36 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = one flared
Dv = 76,19 mm
Lv = 187,3 mm
Box Parts (Square Prism)
1 Top, 1 Bottom: 207,9 © x 244, (  mm
22, (thick) mm
1 Front, 1 Back: 900, (a) x 200, (d) mm
22, (thick) mm
2 Sides: 900, (a) x 207,9 © x 22, (thick) mm
Vent Parts
1 Duct: 82,54 (e), 76,19 (g) x 187,3 (h) mm
Då är inte extra låda med
/Tim!
Postad 12 August 2008 - 23:51
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Då får du bakläxa det är fyra väggar á 19mm inte två 
Såg det nu räknade något fel  Men det blir fortfarandeinte riktigt 30 l utan 29,5 kommer det att påverka något?
Postad 13 August 2008 - 00:42
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Pju! Äntligen klar (tror jag) med låd formen. Kom gärna med kritik! Special gjorde basarna efter Peerless HDS  Som ni ser är det en extra låda till diskant/filter på toppen.
Mått för basarna:
22mm Spån
863,2 mm Hög
170,9 mm Bred
200, mm Djup
Måtten ca (inklusive extra lådan)
93 cm Hög
17 cm Bred
20 cm Djup
Redigerat av Timpolanen, 13 August 2008 - 00:45.
Postad 13 August 2008 - 08:19
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Såg det nu räknade något fel Men det blir fortfarandeinte riktigt 30 l utan 29,5 kommer det att påverka något?
1,7% felvolym är inget som spelar någon roll i detta fallet.
Postad 13 August 2008 - 18:54
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
1,7% felvolym är inget som spelar någon roll i detta fallet. Hejsan! Gjorde en varjant med lite ek och svart vinyl! Vill ha den ganska lik DALI Concept 6, tycker den är skit snygg! Är bara lite osäker om basen får plats? Den är 170 Bred, Basen är yttermått: 182x164 mm. Så man borde kunna sätta den minsta delen ut mot kanten? (164mm). Lite nya mått: (basarna) Kan man skippa de där 0,8mm eller, runda av till 870mm? Höjd: 869,8mm Bredd: 170mm Djup: 200mm Extra lådan: (Filter+Diskant) Höjd: 100mm Bredd: 170mm Djup: 200mm Total höjd: 969,8 /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 13 August 2008 - 19:28.
Postad 13 August 2008 - 19:18
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
När du lägger till röret/en och basen så blir volymen mindre. För lådstorleken kan inte bli större om man inte gör lådan 1 mm längre då får du en minimal ökning volymen.
Postad 13 August 2008 - 19:28
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
När du lägger till röret/en och basen så blir volymen mindre. För lådstorleken kan inte bli större om man inte gör lådan 1 mm längre då får du en minimal ökning volymen. Jag tror att bassbox tar med det i räkingen  /Tim!
Postad 13 August 2008 - 19:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag tror att bassbox tar med det i räkingen 
/Tim!
Bara om man ställer in att den ska göra det  Jag har varit borta en del här nu, men ser ut som att du kommit en bit mongo´s filter exemel fungerar riktigt bra, det är en design som du förmodligen skulle kunna köra riktigt bra på utan något större behov av "små pill" för att få till det. men frågan är bara den hur det kommer bli i responsen runt 3000-5000Hz där kommer det väll att hamna en massa roliga toppar på gund av lådans reflektioner m.m. uppe vid 18KHz så är det också en höjning, den kan bidra med ett lite luftigare ljud och vara en klar fördel om det är något som du uppskattar, själv hadde jag dämpat bort den med hjälp av en parallell konding för att slippe höjningen till viss del. Edit: jag hadde dock sattsat på en bättre dämpning viddiskantens Fs, runt 30dB tycker jag äör ett föredra, i detta fallet så kan impedans toppen nog ställa till det lite, mne med 30dB så är det helt lungt + att diskanten får en mycket bättre effektålighet och mindre tendens till att dista på höga ljudnivåer //David
Redigerat av DVD-ai, 13 August 2008 - 19:44.
Postad 13 August 2008 - 19:53
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Bara om man ställer in att den ska göra det 
Jag har varit borta en del här nu, men ser ut som att du kommit en bit mongo´s filter exemel fungerar riktigt bra, det är en design som du förmodligen skulle kunna köra riktigt bra på utan något större behov av "små pill" för att få till det. men frågan är bara den hur det kommer bli i responsen runt 3000-5000Hz där kommer det väll att hamna en massa roliga toppar på gund av lådans reflektioner m.m. uppe vid 18KHz så är det också en höjning, den kan bidra med ett lite luftigare ljud och vara en klar fördel om det är något som du uppskattar, själv hadde jag dämpat bort den med hjälp av en parallell konding för att slippe höjningen till viss del.
Edit: jag hadde dock sattsat på en bättre dämpning viddiskantens Fs, runt 30dB tycker jag äör ett föredra, i detta fallet så kan impedans toppen nog ställa till det lite, mne med 30dB så är det helt lungt + att diskanten får en mycket bättre effektålighet och mindre tendens till att dista på höga ljudnivåer //David
Skulle jag kunna skicka mitt bassbox projekt till dig? Så du kan kolla så att ser bra ut innan man börjar såga  Luftigare ljud, humm vet ej (tycker HLFS-1 låter grymt bra)  Dämpa impedans toppen med 30db låter bra! Gillar inte när det blir för skrikit...
Redigerat av Timpolanen, 13 August 2008 - 19:54.
Postad 13 August 2008 - 20:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag håller på nu och tittar lite på filter, kommer med mitt förslag snarast.
Det kan du göra, men det behövs nog inte jag kan titta litesjälv på lådan och vad va det för volym och avstämning som du tittat på ?
Sedan så -30dB är extremt, men runt 20dB tycker jag brukar vara trevligt
Redigerat av DVD-ai, 13 August 2008 - 20:10.
Postad 13 August 2008 - 20:11
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jag håller på nu och tittar lite på filter, kommer med mitt förslag snarast.
Det kan du göra, men det behövs nog inte jag kan titta litesjälv på lådan och vad va det för volym och avstämning som du tittat på ?
Okej, tänkte bara eftersom jag ville ha vissa mått osv. Men jag kan inte ladda upp rar här tyvärr  Har du mail eller nått? BRB! /Tim
Postad 13 August 2008 - 20:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Här kommer ett alternativ: Låda på 32 liter med avstämning på ca 50Hz, röret är på 68mm invändig diameter och har längden 103mm. Blisljud kan börja framträda på vid ca 150W in vid 34Hz, vid 150W in så är ändå basarna ganska nära gränsen så det kanske inte gör så mycket....
(Portan är räknad med "portar" i ändarna, typ DLS porten med utvändig diamater på 75mm har jag använt i detta exempel då den har 68 i inner diameter)
Filtret: håller på med det, blev lite fel först, så jag gör om det ( glömde att det skulle var 2st basar  )
Redigerat av DVD-ai, 13 August 2008 - 21:28.
Postad 14 August 2008 - 14:46
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Här kommer ett alternativ: Låda på 32 liter med avstämning på ca 50Hz, röret är på 68mm invändig diameter och har längden 103mm. Blisljud kan börja framträda på vid ca 150W in vid 34Hz, vid 150W in så är ändå basarna ganska nära gränsen så det kanske inte gör så mycket.... (Portan är räknad med "portar" i ändarna, typ DLS porten med utvändig diamater på 75mm har jag använt i detta exempel då den har 68 i inner diameter)
Filtret: håller på med det, blev lite fel först, så jag gör om det ( glömde att det skulle var 2st basar )
Okej, som peerless föreslog då (16L per bas). Kan du skicka ditt bassbox projet så kan jag kolla lite  Angånede DLS porten, den går att såga av va? Den är ju 69mm inte 68mm? /Tim!
Postad 14 August 2008 - 16:53
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej, som peerless föreslog då (16L per bas). Kan du skicka ditt bassbox projet så kan jag kolla lite Angånede DLS porten, den går att såga av va? Den är ju 69mm inte 68mm?
/Tim!
Finns två varianter, en med inne diameter på 68mm jo, det skulle du kunna få, ska bara titta lite mer på den, delningen gjorde jag ju helt fel, satt o jobbade med den i några timmar helt i onödan då jag helt glömde att det skulle vara 2st basar Men jag får ta tag i den lite senare i kväll då, lådan tittar jag på lite nu igen
Postad 14 August 2008 - 17:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Dom basarna är litesmå knepiga, det blir alltid en puckel på något dB, nu är det för det messta ingen nackdel utan det låter bara mer kraftigt och kapabelt.
låda på 30 liter ( inräknat element och rör... ) och röret blir då 68m x 113mm med ca 3cm dämpning på alla väggar och 6cm på bakstycket och i botten.
Fs 50Hs blir det på lådan och F3 blir 62Hz villket är ganska högt, men dem håller sig i stället inom ganska ok effektålighet även om jusst detta verkar vara et problem med dom här basarna.
om vi gör som vi tängte, vi sätter diskanten och filter i en separat låda så blir det bra och lådorna går att göra ca 1m höga utan att det blir problem med bredden och djupet på lådorna.
Det är jäkligt svårt att få till en jämn frekvens gång med dessa utan att impedansen hamnar helt galet lågt, jag använder mig av en exakt frekvens respons och inte en "perfekt" linjär ideel respons.
det bässta som jag lyckas med utan att knöla till det allt för mycket kommar jag att lägga upp som ett alternativ och hoppas att det bli tillräkligt bra
Redigerat av DVD-ai, 14 August 2008 - 17:14.
Postad 14 August 2008 - 21:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Här kommer lite exempel på låda och filter till den nya designen med en Seas ca18rnx i stället.
gula är utan rums förstärkning, någon som har några synpungter angånde denna låd design ?
Redigerat av DVD-ai, 20 July 2009 - 07:02.
Postad 14 August 2008 - 22:00
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
DVD-ai var inte så jätte perfektionist nu  Jag tror inte det hänger på +-1dB i detta fallet
Postad 14 August 2008 - 22:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
DVD-ai var inte så jätte perfektionist nu Jag tror inte det hänger på +-1dB i detta fallet 
xD Vad menar du ? Ne men ser det bra ut tycker ni ? Jo men man vill ju vara seriös Och det verkar kunna bli ett riktigt trevligt bygge det här ju
Redigerat av DVD-ai, 14 August 2008 - 22:09.
Postad 14 August 2008 - 22:07
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Hejpåer!
Lite cad bilder på lådan för basen. Får se hur det blir med diskanten, om den hammnar i samma låda eller i en separat. Men det lutar åt att bygga en låda i botton med sand/filter sedan diskanten i samma låda som basen.
EDIT: Mera bilder!
Redigerat av Timpolanen, 15 August 2008 - 00:15.
Postad 14 August 2008 - 22:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gällande filtret så är lite värden ändrade då exakt dessa inte fanns att få tag på, kommer med en uppdaterad bild på detta snarast.
3,3uF parallell kondingen är till för att dämpa diskanten, den kan man variera mellan 2,2 - 5,6 beroende på hur man vill ändra karaktären, impedansen ändras dock, men inte på ett negativt sätt utan detta är till för att exprimentera med.
Jag rekomenderar dock 3,3uf till att börja med
Redigerat av DVD-ai, 20 July 2009 - 07:03.
Postad 14 August 2008 - 23:42
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Kär kommer lite värden på delningen:
Delnignen ligger då på ca 1600Hz, den lägsta impedansne är 3,74 ohm och detta vid 6163Hz
högsta samanlagda GD är 19,18 och detta vid 26,94 ( hoppas att det är ok, jag tycker att det skulle kunna vara lite bättre, men att det komemr att fungera bra) Någon som har några åsikter ?
När det gäller lådan så är den gul/gröna linjen med rums stöd +3dB/okt från 50Hz och neråt.
Redigerat av DVD-ai, 20 July 2009 - 07:04.
Postad 15 August 2008 - 07:31
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Nu är det ju helt plötsligt helt andra basar som gäller...., eller?
Postad 15 August 2008 - 08:24
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Mongo, jo det blev tydligen så, SEAS CA18RNX om jag fattat det rätt + underavstmänning
Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 August 2008 - 08:25.
Postad 15 August 2008 - 12:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jusst avstämningen på dessa är det som hänger löst, dem är mycket svåra att få till då porten vill bli så %"#%¤%"%#" !!!!! ###### lång tröttsamt som bara den e det, det lutar åt att man får göra en mindre låda på 20 liter och fb40Hz, F3 blir då ca 37Hz och GD blir bra Men porten blir jobbig som vanligt Men det ska gå att lösa på något sätt, om nu en 20 liter låda e ok för Timpolanen, det blir ju stativare detta Det e så det e, man får sedats aig fram och komma from till att vissa grejer inte fungerar... När det gäler dom gamla basarna så va dom inge vidare tyckte jag, lådan blev "märklig" och filtret va onödigt knepigt att få till och med mycket låg genomgående impedans och svårt att få till någon bra dämpning av diskantensFs och basens uppbrytningar. Kalkyl, kan du få ut någon vettig låda till dom där ca18RNX ?  Annars så kan man ju börja fundera på det som jag hadde som förslag tidigare, att bygga med 8" bas/mid istället det tycker jag ofta blir en trevlig kombination. eller så kan du köra på mongo´s filteralternativ och dom gamla basarna, den jag gillar inte den klena dämpningen av Fs hoss diskanten och basens uppbrytningar, när du inte har möjlighet att mäta sedan så vill man vara säker på att det inte blir en massa onödiga ojänheter, men det va en helt klart fungerande design. Dessa 8" basar kan vara intressanta Gör som du vill, det finns ju också andra bra 6,5" jag tog ju bara dessa ( ca18rnx) då jag hadde en filter desigt till dom och den diskanten färdigt redan Men det finns mycket att titta på, och det e såhär det brukar vara, man få försöka hitta en kombination som man kan få ihopp på ett så bra och väljudande sätt som möjligt, och det kan ta tid ibland. Jag e dock kanske intresserad av att titta på vad en del olika 8" kan prestera, H296 ( P21ERX/DD) är jag intresserad av att kolla på ( då jag råkar ha et par sån hemma också  ) och den borde gå att få till någonting kul med.
Redigerat av DVD-ai, 15 August 2008 - 12:36.
Postad 15 August 2008 - 12:14
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Gör en slotport då?
Postad 15 August 2008 - 12:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Gör en slotport då? 
Jag får inte till det med den testa du kanske fixar en
Postad 15 August 2008 - 13:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Godmorgon! (ja det blev sent igår) De vi tittade på först var jag jäkligt sugen på! Hoppas det går att lösa porten på nått sätt. (jag har en skiss på porten, om det går att göra så? Bifogar bild) Tittade på peerless basen 8", nja ful som stryk  Men jag ska kolla runt lite på 8:or och 6,5:or så postar jag de här så kanske ni kan avgör lite snabbt va som e bra  Jag letade efter H296 ( P21ERX/DD) men hittade den inte på http://www.bmm-electronics.com/´.... Kollade på den: M18WO-09/08Eller den (svider i plånkan då) PL22WR-09/04
Bifogad fil(er)
-
ss.jpg 158.82K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Timpolanen, 15 August 2008 - 22:19.
Postad 15 August 2008 - 22:11
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Pojkar...., ni glömmer en nog så viktig sak, öronen, ni dömer ut en konstruktion utan att ha byggt den????
Att förlita sig på ett simuleringsprogram till 100% är inte så lyckat.
Har själv suttit och räknat och vänt och vridit på byggen i flera månader, som sen visat sig låta skit.
Har även slängt ihop nåt överblivet i garaget, som låtit grymt bra...
Dessutom är slutresultatet väldigt beroende av så mycket annat, vilken kringutrustning man kopplar till, hur rummet ser ut osv. Visst, en snygg kurva i programmet är en bra början, men absolut ingen garanti för att hifi-nirvana ska infinna sig...
Gossarna på Peerless och Seas har nog lite kött på benen innan dom släpper ett element till försäljning.
Om ni nu söker nya element kan ni kika på Monacors sortiment, har själv börjat testa lite, med mycket gott resultat till rimliga pengar.
Postad 15 August 2008 - 22:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Självklart är det verkligen inget sm säger att en till 100% "perfekt" högtalare i ett program skulle var det i verkligheten, men något som jag försöker att verkligen tänka på är att dämpa bort och se till så att diverse resonans fenomen inte ska kunna ställa till det onödigt mycket.
Jag vill även inte ha ett alldeles för galet GD då basen blir seg, konturlöst och tråkigt att lyssna på
Och i dett fallet så blir det ju väldigt svårt att testa med feera olika konstruktioner och element...
Skulle vara om han tittade på någon beprövad lösning, finns ett antal riktigt bra på nätet
Dom bästa lösningarna är ofta dom enkla ! finns det en ordspråk som lyder, och jag kan inte annat än att hålla med om detta när det gäller filter.
Jag upplever att man oftast vinner mest på att inte försöka att "knöla till det" för mycket, men viss grejer vill man ju såklart få med. Nu när jag då tittar på en lösning till detta så vill jag ha en konstruktion som redan innan den hamnar i en låda verkar givande, sedan exakt hur lådan och rummet m.m. kommer att påverka e omöjligt att räkna ut utan att bygga dom och sedan mäta. Men jag vill försöka få till en bra grund och då är det inte nödvändigt vis extrem linjaritet som jag tittar på ( visst det e trevligt  ) utan jag vill ha bra dämpning av resonanser, ett bra GD och så vill jag inte att fasgången ska bli helt galen och detta för att tillsammans få en välljudande enhet
mongo, som sagt så avfärdar jag inte din design, bara det att jag tycker det känns lite "läskigt" att köra med så liten dämpning, framförallt vid diskantens Fs.
Men det kan mycket väl låta mycket bra, vad vet jag, vad vet du ? det får man lov att testa
sedan så tyckte jag att med 2st av dom basarna så blev det en lite jobbig last, impedansen blir lite knölig och då Timpolanen inte har ett kraftverk hemma så ville jag vara lite snäll mot den
Vad säger ni om lösningen med en port i botten ?
Jag känner att det skulle kunna innebära problem med avstämningen som förändras, och skulle behöva räknas med ( hur man nu gör det :S ) men jag kan ha helt fel.
Redigerat av DVD-ai, 16 August 2008 - 16:31.
Postad 16 August 2008 - 02:44
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Mycket sant de båda ni säger  Erfarenhet har ni iaf, det har inte jag  Kan bara tacka enormt för all tid ni lägger ned! Vill hjläpa till så mycket det går men kan inte allt än. Håller på att lära mig BB6 nu och är snart inne i denna "värld", skit roligt är det iaf  Angående BB6 så hajar jag inte det där med fb. Det står suggest fb men hur gör den då? Tycker att Hz borde ändras med låd volymen, inte med sugget fb? Som sakt har inte fått grepp om det  I WinISD vare bara att fylla i volymen så blev det en graf med f-3 osv. Att bygga med två 6,5:or är bra, men suger effekt vilket jag inte har (ska även bygga ett par till en polare som inte har en monster stärkare presics). Men som jag sa tidigare så är det väljud som prioriteras, då blir det ju bättre att bygga med ett finare element. Vore kul att bygga nått som man kan tipsa andra om, så fler kanske börjar med DIY. Angånde den senaste konstruktionen. Kan man inte bygga lite minder (stativare typ) lådor. Sedan stora lådor under med sand/filter i. Så i framtiden kanske bygga en ny låda under med en basmodul för att ännu få en förbättring  För att jag vill ha höjd på högtalarna, inga stativare  Hoppas det löser sig! Nä nu ska jag pula lite i BB6! Tittade på Peerless vline M18WO-09/08. Jag pulade till en låda kolla så att inget är galet vilket jag tror att det är  Gjorde en sltits på (250mm djup, tror det va 10cm från väggen max) Hv = 38,75 mm Wv = 38,75 mm Lv = 150, mm Driver Properties Name: M18WO-09-08 Type: Standard one-way driver Company: Vifa No. of Drivers = 1 Fs = 35, Hz Qms = 6,7 Vas = 28,5 liters Mms = 17,5 g Xmax = 4, mm Sd = 132, sq.cm Qes = 0,39 Re = 5,7 ohms Le = 0,9 mH Z = 8, ohms BL = 7,5 Tm Pe = 70, watts Qts = 0,37 1-W SPL = 87,5 dB ----------------------------------------- Box Properties Name: Type: Vented Box Shape: Prism, square Vb = 20, liters Fb = 34,75 Hz QL = 7, F3 = 31,47 Hz Fill = heavy No. of Vents = 1 Vent shape = rectangle Vent ends = two flared Hv = 38,75 mm Wv = 38,75 mm Lv = 150, mm EDIT: Hittade en som har bygg med M18! Kolla här, samma son jag tog fram 20L  Hade! /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 16 August 2008 - 03:28.
Postad 16 August 2008 - 16:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Mycket sant de båda ni säger Erfarenhet har ni iaf, det har inte jag Kan bara tacka enormt för all tid ni lägger ned! Vill hjläpa till så mycket det går men kan inte allt än. Håller på att lära mig BB6 nu och är snart inne i denna "värld", skit roligt är det iaf Angående BB6 så hajar jag inte det där med fb. Det står suggest fb men hur gör den då? Tycker att Hz borde ändras med låd volymen, inte med sugget fb? Som sakt har inte fått grepp om det I WinISD vare bara att fylla i volymen så blev det en graf med f-3 osv.
Att bygga med två 6,5:or är bra, men suger effekt vilket jag inte har (ska även bygga ett par till en polare som inte har en monster stärkare presics). Men som jag sa tidigare så är det väljud som prioriteras, då blir det ju bättre att bygga med ett finare element. Vore kul att bygga nått som man kan tipsa andra om, så fler kanske börjar med DIY.
Angånde den senaste konstruktionen. Kan man inte bygga lite minder (stativare typ) lådor. Sedan stora lådor under med sand/filter i. Så i framtiden kanske bygga en ny låda under med en basmodul för att ännu få en förbättring För att jag vill ha höjd på högtalarna, inga stativare 
Hoppas det löser sig!
Nä nu ska jag pula lite i BB6!
Tittade på Peerless vline M18WO-09/08. Jag pulade till en låda kolla så att inget är galet vilket jag tror att det är Gjorde en sltits på (250mm djup, tror det va 10cm från väggen max) Hv = 38,75 mm Wv = 38,75 mm Lv = 150, mm
Driver Properties Name: M18WO-09-08 Type: Standard one-way driver Company: Vifa No. of Drivers = 1 Fs = 35, Hz Qms = 6,7 Vas = 28,5 liters Mms = 17,5 g Xmax = 4, mm Sd = 132, sq.cm Qes = 0,39 Re = 5,7 ohms Le = 0,9 mH Z = 8, ohms BL = 7,5 Tm Pe = 70, watts Qts = 0,37 1-W SPL = 87,5 dB ----------------------------------------- Box Properties Name: Type: Vented Box Shape: Prism, square Vb = 20, liters Fb = 34,75 Hz QL = 7, F3 = 31,47 Hz Fill = heavy No. of Vents = 1 Vent shape = rectangle Vent ends = two flared Hv = 38,75 mm Wv = 38,75 mm Lv = 150, mm
EDIT: Hittade en som har bygg med M18! Kolla här, samma son jag tog fram 20L 
Hade! /Tim!
Jo visst man man göra ett par stativare men "moduler" under som sedan kan byggas om eller liknande till basmoduler, det är en mycket bra ide ok, men ca 20 liter har jag för mig att ca18rnx passade riktigt bra i ( om man bara löser detta med porten  ), kan titta på det lite senare mot kvällen kanske Annars så kan man ju göra så att man i alla fall byggen en helt separat kammare till ca18rnx som är mycket djup men ganska smal och inte så hög, på detta sättet skulle man kunna på plats med porten på baksida, sedan så kan man göra en separat kammare ovanför denna där diskant och filter m.m. sitter i, det borde kunna bli riktigt bra då har vi förmodligen löst problemet med porten, men bara det inte ser konstigt ut när den blir så djup, men det går ju förmodligen att lösa. Detta bygger man då som en separat enhet, och så bygger man ett par "stativ" ( module) och har under så länge, med bara sand i eller något liknande så ser dom mycket större ut än vad dom är, och sedan så kan man bygga in ett par basar i dessa i efterhand för att få än med bas motten och dessa ska då nog helst ha aktiv drivning också så blir det riktigt bra. Som sagt så kan jag nog titta lite på detta nu i kväll, eller i natt Vi kanske syns på msn eller liknande
Postad 16 August 2008 - 17:54
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jo visst man man göra ett par stativare men "moduler" under som sedan kan byggas om eller liknande till basmoduler, det är en mycket bra ide ok, men ca 20 liter har jag för mig att ca18rnx passade riktigt bra i ( om man bara löser detta med porten ), kan titta på det lite senare mot kvällen kanske Annars så kan man ju göra så att man i alla fall byggen en helt separat kammare till ca18rnx som är mycket djup men ganska smal och inte så hög, på detta sättet skulle man kunna på plats med porten på baksida, sedan så kan man göra en separat kammare ovanför denna där diskant och filter m.m. sitter i, det borde kunna bli riktigt bra då har vi förmodligen löst problemet med porten, men bara det inte ser konstigt ut när den blir så djup, men det går ju förmodligen att lösa. Detta bygger man då som en separat enhet, och så bygger man ett par "stativ" ( module) och har under så länge, med bara sand i eller något liknande så ser dom mycket större ut än vad dom är, och sedan så kan man bygga in ett par basar i dessa i efterhand för att få än med bas motten och dessa ska då nog helst ha aktiv drivning också så blir det riktigt bra. Som sagt så kan jag nog titta lite på detta nu i kväll, eller i natt Vi kanske syns på msn eller liknande 
Syns på msn då  Går väl in vid åtta tiden. /Tim!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|