Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HP Pavilion TX****

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HP Pavilion TX2010eo (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.714284 (6) Inga priser
HP Pavilion TX2020 (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.625 (7) Inga priser
HP Pavilion TX2590 (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.285714 (6) Inga priser
HP Pavilion TX2690 (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.25 (3) Inga priser
HP TouchSmart TX2-1050eo (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8.142856 (6) Inga priser
HP TouchSmart TX2-1160eo (Laptops (Bärbara datorer)) 1 6.5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 26 October 2008 - 14:04

Gäst_dannywtf_*
  • Gäst_dannywtf_*
  • 0

Jo, jag vet men jag ville bara jämföra TX2590 och TX2690. Kan inte hitta någon annan skillnad än processorn. Om någon klurat ut någon annan skillnad så posta gärna det.

Blev det något köp av TX2690? Är lite nyfiken..

Postad 27 October 2008 - 23:38

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Nej, inte än i alla fall. Men snart så... Då kommer jag med recension och många bilder

Postad 28 October 2008 - 16:51

Gäst_dannywtf_*
  • Gäst_dannywtf_*
  • 0

Nej, inte än i alla fall. Men snart så... Då kommer jag med recension och många bilder

Bra! Ser fram emot det.

Postad 31 October 2008 - 19:46

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hejsan.
Jag har en sprillans ny, oöppnad tx2020 från webhallen att sälja till bra pris om någon är intresserad. Jag har vunnit den på nätet. Skicka ett PM vid intresse!

Postad 17 November 2008 - 20:02

Unregisteredc5cb2994
  • Unregisteredc5cb2994
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej Alla. Jag tänker köpa HP Pavilion TX2590. Verka vara bra på alla sätt. Jag tänker ha den till att surfa, läsa pdf filer, skypa och att skriva på, direkt på skärmen med den medföljande pennan. Jag har ett trevligt OCR program för handskrift som fungerar bra för svensk handskrift.

Fundering är kring processorfläcken. Hur ofta går den? Går de alltid, eller kan man ägna sig åt enklare saker utan att processorfläcken viner som en ångvissla?

Jag frågar eftersom jag får ett år sedan provade HP Pavilion TX1000 som en god vän köpt. På den gick processorfläcken hela tiden, från det att jag startade datorn till dess att jag stängde av den. Det blev lite jobbigt.

Hälsningar Reidar

Postad 17 November 2008 - 20:14

Unregistered5710880b
  • Unregistered5710880b
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
alltså, det beror på hur mycket du begransar processorn till, kör du den på 100 % så låter fläkten som en hårtork, men om du kör den på ganska låga nivårer körs den inte så mycket vilket inte är så störande. så som svar på frågan, nej, fläkten går inte 24/7

Postad 17 November 2008 - 21:04

Varghjärta
  • Varghjärta
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej Alla. Jag tänker köpa HP Pavilion TX2590.
[...] Jag har ett trevligt OCR program för handskrift som fungerar bra för svensk handskrift.

Jag tänkte plocka upp en TX2690 nästa vecka. Min fanatism i TX-serien har fått flera vänner att köpa TX2590-modellen, och utefter jag lekt med dem så har jag bara fått det bekräftat än mer att det är en mycket trevlig dator som man kan vara produktiv på, och dessutom underhålla sig med.

Får jag fråga vad för "OCR program" du känner till som fungerar väl för svensk skrift?

Postad 17 November 2008 - 22:41

Gäst_dannywtf_*
  • Gäst_dannywtf_*
  • 0
Har ändrat inställning till skärmen då den blev lite jobbig att se på film med. Hur hittar jag inställningarna för att ändra gamma och liknande? Har letat som fasen, men hittar inte nått vettigt. Kan nån hjälpa en stackars noob?

Postad 18 November 2008 - 16:55

Unregisteredc5cb2994
  • Unregisteredc5cb2994
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Får jag fråga vad för "OCR program" du känner till som fungerar väl för svensk skrift?

Programmet heter MyScript Notes. Tolkar handskrift riktigt hyggligt. Man får tänka på några saker. Programmet klarar inte avstavningar. Man skall ha lite koll på att orden hänger i hopp, ett hyfsat mellanrum mellan ord och relativt nära mellan bokstäverna i ordet.

Nu skriver jag med tryckstil sedan barnsben och det kanske gör det lättare för programmet. De påstår att det skall klara kursiv handstil, Det jag kan verifiera är att min handstil funkar.

Jag använder MyScript Notes tillsammans med min e-books läsare iLiad från iRex Technologies. Platan har en tyckkänslig yta, tillverkad av Wacom som jag skriver på med en särskild penna.

Tanken är att använda MyScript Notes tillsammans med OneNote på en HP Pavilion TX, vilken modell det nu blir.

Hälsningar Reidar

Postad 18 November 2008 - 16:59

Unregisteredc5cb2994
  • Unregisteredc5cb2994
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag tänkte plocka upp en TX2690 nästa vecka. Min fanatism i TX-serien har fått flera vänner att köpa TX2590-modellen, och utefter jag lekt med dem så har jag bara fått det bekräftat än mer att det är en mycket trevlig dator som man kan vara produktiv på, och dessutom underhålla sig med.

Om du har erfarenheter från TX2560 är jag mycket intresserad av vilka ”buller” erfarenheter du får från TX2690. Processorn är ett snäpp nyare det kan betyda en del.

Jag är rätt känslig för buller en dator, där processorfläkte går mer sälla och i övrigt allt annat lika kan vara värd en extra 1.000 till 1.500 kr.

Hälsningar Reidar

Postad 18 November 2008 - 17:10

Unregisteredc5cb2994
  • Unregisteredc5cb2994
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

alltså, det beror på hur mycket du begransar processorn till, kör du den på 100 % så låter fläkten som en hårtork, men om du kör den på ganska låga nivårer körs den inte så mycket vilket inte är så störande. så som svar på frågan, nej, fläkten går inte 24/7

Jag tolkar ”inte 24/7” som inte ”24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan” (fyndigt, har aldrig hör det förut).

Det låter bra, Jag kanske vågar mig på att köpa en dator över nätet. Ljud handlar rätt mycket om psykologi och det är bara jag som i slutänden kan bestämma mig för vad jag finner acceptabelt.

Intryck från andra är en stor hjälp. Jag har i alla fall en idé om att det kan fungera. Vi har distansköplagen att falla tillbaka på, men att handla för att sedan skicka tillbaka är rätt besvärligt, jag vill ha idé om att det fungerar innan jag träder i aktion.

Tack för hjälpen. Reidar

Postad 26 November 2008 - 04:37

Varghjärta
  • Varghjärta
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag var precis på att köpa en av dessa burkar man talat om i denna tråd när jag insåg att jag kanske skulle ta och vänta på ännu nästa modell istället.

"HP TouchSmart TX2" : http://gizmodo.com/5...ltitouch-wonder

Någon som har någon vetskap om när denna anländer till svenska butiker?

Vad jag gillar med den där modellen (då hårdvaran knappt skiljer i övrigt) är att skärmen såvitt jag förstått och sett på videosar är mer av glas-liknande-material och ger från sig en starkare känsla av robusthet. Att den är kapasitiv och klarar multi-touch struntar jag i, lär inte vara ofta man får användning av just detta. Dock kanske det kan vara trevligt att skärmen är mer känslig för berörning så man slipper trycka hårt på skärmen i vissa lägen.

Postad 27 November 2008 - 19:19

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Jag var precis på att köpa en av dessa burkar man talat om i denna tråd när jag insåg att jag kanske skulle ta och vänta på ännu nästa modell istället.

"HP TouchSmart TX2" : http://gizmodo.com/5...ltitouch-wonder

Någon som har någon vetskap om när denna anländer till svenska butiker?

Vad jag gillar med den där modellen (då hårdvaran knappt skiljer i övrigt) är att skärmen såvitt jag förstått och sett på videosar är mer av glas-liknande-material och ger från sig en starkare känsla av robusthet. Att den är kapasitiv och klarar multi-touch struntar jag i, lär inte vara ofta man får användning av just detta. Dock kanske det kan vara trevligt att skärmen är mer känslig för berörning så man slipper trycka hårt på skärmen i vissa lägen.

Åhåå! Den vart man ju inte så lite sugen på...

Postad 27 November 2008 - 22:08

Gäst_dannywtf_*
  • Gäst_dannywtf_*
  • 0
Wtf? Läste jag fel, eller stod det att den har 8 gb i ram?

Postad 28 November 2008 - 09:04

RasmusAnde
  • RasmusAnde
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Wtf? Läste jag fel, eller stod det att den har 8 gb i ram?

Visst står det så, men skulle tro att det inte är så på alla nya maskiner utan bara på de dyraste :P
själv tror jag att jag köper tx2590 till jul eller tx2690 om den går ner i pris lite först.

Annars så önskar jag mig i julklapp att det kommer upp lite fler bilder, helst en närbild på knapparna på skärmen.

Postad 28 November 2008 - 16:50

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Skulle tro den här sidan är lite mer trovärdig?

http://www.shopping....ame=tx2z_series

Under specs står
Choices:
3GB DDR2 System Memory (2 Dimm)
4GB DDR2 System Memory (2 Dimm)
6GB DDR2 System Memory (2 Dimm)
8GB DDR2 System Memory (2 Dimm)

Simon

Postad 11 December 2008 - 00:03

Varghjärta
  • Varghjärta
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jag har gått runt och väntat på denna nu i en evighet känns det som (egentligen endast några veckor), jag har äntligen tjänat ihop pengar fö ratt inhandla en tablet som skulle hjälpa mig _så_ fruktansvärt mycket i studier och jobb. Men sen får jag vänta :) Det känns så frustrerande, men det hade kanske känts mer frusterande att köpa en Tx2690 och SEN kommer denna tx2:a ut och då får jag känna mig snopen.

Jag kontaktade förresten HPs kundtjänst den 1:a dec, och vill dela med mig av svaret:

Tack för att ni tog kontakt med HP kundtjänst.

Då HP TouchSmart tx2z serien inte är en Svensk modell utan är en amerikansk modell, så kan vi inte säga när den eller om den som motsvarar HP TouchSmart tx2z introduceras på den Svenska marknaden. Det ni kan göra är att håll utkik på vår hemsida www.hp.se för att se när den introduceras till Sverige.

Om ni har ytterligare frågor eller önskar information om någon av HP:s produkter så går det bra att svara på detta e-mail eller besök våran hemsida: http://welcome.hp.co...v/prodserv.html

Vilket inte gav mig mycket hopp :)((
Jag kontaktade även Inet (en nätbutik jag handlat ifrån pga deras låga fraktkostnad) för att fråga om dom hade någon insikt och vad jag fick till svar då var:

Den har ännu inte släppts i Sverige så det är därför den inte finns att få tag på hos svenska handlare. JAg vet i dagsläget inte mycket om den. Kan med säkerhet endast säga att den inte kommer att komma innan nyår.

Vilket gjort mig närmaste deprimerad, men jag ska försöka hålla ut till januari och se om något dyker upp.

Postad 16 December 2008 - 18:33

Mortisaga
  • Mortisaga
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Enligt pressmeddelande till IDG kommer TX2:an till Sverige i januari.

Postad 28 December 2008 - 14:05

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Är nu mera ägare av en TX2590EO, köpt i mellandagarna.
Nu skulle man bara önska lite mer program för pennan.
Skulle man inte kunna samla de länkar här?

/Thomas

Postad 05 January 2009 - 20:08

Acomo
  • Acomo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
HP TouchSmart tx2z

http://www.shopping....y_psg_nov08_HHO

9 191,72 SEK ger dig 1 150,00 USD

Den vill jag ha....

Redigerat av Acomo, 05 January 2009 - 20:09.

Postad 12 January 2009 - 11:31

Acomo
  • Acomo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Tx2 kommer dyka upp under vecka 5 i Sverige.

Listpriset för denna dator är 11 990 :-

Från mail med HP.

Postad 12 January 2009 - 13:14

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Tx2 kommer dyka upp under vecka 5 i Sverige.

Listpriset för denna dator är 11 990 :-

Från mail med HP.

För dyrt :)

Postad 26 January 2009 - 16:20

Acomo
  • Acomo
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har den kommit.

HP TouchSmart TX2-1050eo
https://www.prisjakt...kt.php?p=388621

Postad 27 January 2009 - 10:37

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Nu har den kommit.

HP TouchSmart TX2-1050eo
https://www.prisjakt...kt.php?p=388621

Verkar intressant, men skulle vilja testa den irl. Det verkar ju som pekskärmen funkar sådär. Att man får göra om vissa rörelser då och då. Dessutom i en video så håller personen som testar den i skärmen när han pekar på den för att den saknar motstånd bakåt. Verkar ju sådär.

Om någon testar eller köper så får den personen gärna återkomma med en kommentar.

Redigerat av SimonZ, 27 January 2009 - 10:39.

Postad 03 February 2009 - 19:06

Ctrl
  • Ctrl
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Var och klämde på den på OnOff idag. Orsaken till att han hade problem i videon är väl pga att den inte orkar så emot hävstångseffekten.
Jag hade dock inga större problem med att trycka på den utan att hålla i skärmen.
Fast vet inte om jag vill lägga 12k på den eller inte, är ju en del cash ändå. Största nackdelen är att det inte finns möjlighet
till inbyggt 3G, något som jag tycker borde finnas på alla mindre laptops idag.

Postad 17 February 2009 - 08:36

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0
Jag var och testade den i helgen och blev inte så impad. Touchfunktionen är fortfarande inte klockren. Datorn är ju liten och smidig och bra prestanda och allt, men man betalar ju tveklöst en del för tablet-/touchfunktionaliteten vilket jag inte är beredd att göra.

Blev en VAIO istället.

Några generationer fram så kanske...

Postad 18 February 2009 - 00:21

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Jag köpte en TX2690 förra veckan och är mycket nöjd. Gillar mest touchskärmen och pennan. Visst kan det vara lite svårt att skriva med pennan på skärmen när datorn är öppen men jag tror inte att det är menat så. Utan man ska rotera skärmen och stänga den så att skärmen pekar utåt. Då är datrn genast mycket bekvämare att lägga på knäna och skriva som när man skriver på ett vanligt block.

Gillar fingeravtrycksläsaren som fungerar förvånansvärt bra. Datorn har även en webkamera som jag tycker är en extra kul grej. Dessutom följde det med Cyberlink Youcam programmet till webcamen - skrattade ihjäl mig ett tag när jag satte på den och satte på specialeffekter på Youcam-programmet. Man ser ut som på dom där konstiga speglarna på Gröna lund, riktigt kul.

En längre recension kommer senare men allt som allt så rekommenderar jag verkligen denna dator, har så många bra funktioner och en ganska bra touchskärm. Vet dock inte om det är så stor skillnad mellan TX2690 och TouchSmart TX2.

Postad 24 February 2009 - 18:46

Varghjärta
  • Varghjärta
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Datorn är ju liten och smidig och bra prestanda och allt, men man betalar ju tveklöst en del för tablet-/touchfunktionaliteten vilket jag inte är beredd att göra.

jag håller med, har haft min TX2:a i några veckor nu och är extremt nöjd och glad, produktiviteten har ökat flerfaldigat. Det är smidigt att snabbt kunna skissa upp koncept och modeller på mötet, och presentationer, utöver allt annat (lek) roligt man kan göra med en touch screen.

Ska man inte använda den som en tablet, så tror jag också att det är lite väl många tusenlappar att lägga på något vars övriga hårdvara kan motsvaras i en dator för mycket mindre pengar.

Man ska inte heller köpa den för sin multitouch(även om konceptet att spela luft-hockey på varsin del av skärmen har en coolhetsfaktor), eftersom jag nästan aldrig använder det i praktiken, man ska snarare resonera kring att skärmen är lite klarare, och att skärmen är hård över hela ytan och bekvämare att skriva med en stylus. Kanske någonstans på listan också att det är trevligt att bara behöva lätt snudda vid skärmen för att trycka på knappar och aldrig fysiskt trycka till mer än fjäderlätt.

Men med tanke på att man kan få en Pavilion TX för < 8.000 idag (tror jag) så måste man väga sina egna behov väldigt noga, ifall man verkligen behöver en touch smart eller om det räcker med en pavilion .

Postad 08 March 2009 - 09:22

RasmusAnde
  • RasmusAnde
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag kollade lite på en HP touchsmart tx2 på prisjakt nyss och upptäckte att den har nästan samma processor som hos tx2690. Enda skilnaden jag såg där var att tx2690 har 1MB större L2- cache. Det jag då undrar är om man kanske skall ta tx2690 istället då den har bättre processor om jag fattat det rätt men att köpa till lite minne så man får 4GB vilket jag kommer att behöva.

Eller är det någon som vet om det kommer någon ytterligare version inom kort ?

Redigerat av RasmusAnde, 08 March 2009 - 09:35.

Postad 08 April 2009 - 11:15

sykes
  • sykes
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jaha, då har man skaffat en HP tx2690. Ljudet är lite konstigt i Spotify, det hackar till emellanåt. Känns som om datorn inte "hänger med" riktigt. Konstigt på en ny maskin...
Några tips??...

Postad 08 April 2009 - 13:29

MADmin
  • MADmin
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Funderar på att inköpa en TX2-1050eo för skolarbete och hemmabruk. Ska även köpa till en SSD-disk för snabbare start och mer stötsäkerhet.

Men jag kommer troligen byta ut operativsystemet till ett bantat exemplar av Vista, XP eller senare i år Windows 7.

Är det någon som vet hur det fungerar med drivrutiner och liknande för pekskärm, snabbknappar, tablet-mode och fingeravtrycksläsare om man byter ut operativsystemet på en TX2 till 64bits Vista, XP eller Windows 7?

(Jag är inte på minsta sätt okunnig vad gäller datorer, jag är bara osäker vad gäller just drivrutiner på laptops, då jag har mer eller mindre all min erfarenhet på stationära datorer).

Jag kollade lite på en HP touchsmart tx2 på prisjakt nyss och upptäckte att den har nästan samma processor som hos tx2690. Enda skilnaden jag såg där var att tx2690 har 1MB större L2- cache. Det jag då undrar är om man kanske skall ta tx2690 istället då den har bättre processor om jag fattat det rätt men att köpa till lite minne så man får 4GB vilket jag kommer att behöva.

Eller är det någon som vet om det kommer någon ytterligare version inom kort ?

Skillnaden är nog att TX2 har multitouch, vilket jag inte vet om 2690 har.

Postad 20 April 2009 - 16:14

sykes
  • sykes
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag är nöjd med min 2690. Inköpt i början av april för 8000:- på Komplett. Som jag skrev innan så hackar Spotify ibland. Upptäckte att det bara är på mitt trådlösa nät hemma. (Telia 8mbit, D-link 624+) På mitt mobila 3g-bredband från Tre funkar det perfekt... T.o.m. på en camping där det inte var turbo 3G! Någon som vet varför???

Jaha, en ny medlem i familjen...
HP TouchSmart TX2-1160eo
https://www.prisjakt...kt.php?p=427024
Tycker inte att skillnaden på de nyare verkar vara värt 3500:-
Tänkte att nästa ut i serien får väl 3G-modem, firewire och hdmi-port men så blev det tydligen inte...

Postad 20 April 2009 - 23:48

Unregistered53be3c40
  • Unregistered53be3c40
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag är nöjd med min 2690. Inköpt i början av april för 8000:- på Komplett. Som jag skrev innan så hackar Spotify ibland. Upptäckte att det bara är på mitt trådlösa nät hemma. (Telia 8mbit, D-link 624+) På mitt mobila 3g-bredband från Tre funkar det perfekt... T.o.m. på en camping där det inte var turbo 3G! Någon som vet varför???

Jaha, en ny medlem i familjen...
HP TouchSmart TX2-1160eo
https://www.prisjakt...kt.php?p=427024
Tycker inte att skillnaden på de nyare verkar vara värt 3500:-
Tänkte att nästa ut i serien får väl 3G-modem, firewire och hdmi-port men så blev det tydligen inte...

Hej,
Tx2690 verkar vara en riktigt trevlig dator. Det enda jag funderar över är ljudnivån.
Kan man ha den i en lagom tyst föreläsningssal utan att störa alla runtomkring?

/Fredrik

Postad 10 October 2009 - 08:58

sykes
  • sykes
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Problemet löst!!!!!!
Hittade ett tips på ett annat forum som fungerade perfekt!!!!
"Man går in i enhetshanteraren och klickar på egenskaper för det trådlösa nätverkskortet, sen avaktiverar man bandet 802.11a så att den bara använder 802.11b och 802.11g".
Verkar funka på de flesta HP och gäller allt streamat ljud...
Jag höll på o bli galen på hackandet och hade slutat lyssna på musik på hemmabredbandet men nu går det igen. :angry:

Postad 11 October 2009 - 00:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
HPs maskiner känns annars tämligen sorgliga, bortsett fr businessvarianterna...

G

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.