Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av systemkamera

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 August 2008 - 15:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

• 2466 inlägg
  • 0

Jag tycker du är helt snett ute, jag tycker man ska köpa det bästa man har får för pengarna i varje givet läge.
Detta gäller både hemelektronik, bilar och andra varor.
Nikon, Canon tar mycket betalt för märket på deras instegsmodeller eftersom de vet att det finns en massa nördar som köper kamera på samma sätt som man bedömmer en häst efter stamtavlan.

Vettiga ord!

Postad 16 August 2008 - 02:03

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Jag tycker du är helt snett ute, jag tycker man ska köpa det bästa man har får för pengarna i varje givet läge.
Detta gäller både hemelektronik, bilar och andra varor.
Nikon, Canon tar mycket betalt för märket på deras instegsmodeller eftersom de vet att det finns en massa nördar som köper kamera på samma sätt som man bedömmer en häst efter stamtavlan.

nja... hemelektronik stämmer det för då många produkter blir i princip värdelösa efter några år, bilar däremot så bör man ta hänsyn till andrahandsvärde mm för att få en komplett kostnadsbild.

Postad 16 August 2008 - 09:29

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Själv tycker jag att Sony är mest prisvärd följd av Olympus 520 men egentligen är alla (Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus) helt ok kameror. Valet beror på vissa funktioner, ergonomi och känslan för märket.

Jag har känt lite mer på en Sony A300 och det blir nog en sån även om Nikon D60 faktiskt ligger lite bättre i handen. ;)

Sonyn har ju "allt" för ca 5 lökar :D

Postad 16 August 2008 - 16:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Själv tycker jag att Sony är mest prisvärd följd av Olympus 520 men egentligen är alla (Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus) helt ok kameror. Valet beror på vissa funktioner, ergonomi och känslan för märket.

Jag har känt lite mer på en Sony A300 och det blir nog en sån även om Nikon D60 faktiskt ligger lite bättre i handen. ;)

Sonyn har ju "allt" för ca 5 lökar :D

Just A300 är vad jag anser kameravärldens i särklass bästa kameraköp oavsett märkenas olika för och nackdeler.. Det är sanslöst klart den mest påkostade kameran med hög bildkvalitet för i sjukt lägt inköpspris...Och en unik kompabilitet bakåt med objektiv osv..Samt självklart sortiment av nytt med bredd....

Skulle Canon eller Nikon släppt en sådan kamera som A300án i deras namn fick dom andra "slå igen butiken" efter en månad pga totalt stillastående säljande i det segmentet ..

Så grattis till i alla fall fått den långt fram i ev köptankar......För dom pengarna en sådan kostar är det rent löjligt vad man får...Och jag är ännu förbannat glad för mitt köp.. Då skall man komma ihåg att jag brukar inte tala högt om saker då dom har brister som är handikappande. utan då är jag som regel tyst i stället..Eller skriver kritik... Tror alla från hifivärlden som känner mig vet jag aldrig utalar mig possetivt om det inte stämmer hyfsat ok... Inte min stil direkt det..

men med mitt val av kamera är jag jäkligt nöjd äver.. Köpte till o med en fjärrutlösare igår samt lite fina uv filter billigt...

Postad 16 August 2008 - 16:42

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

samt lite fina uv filter billigt...

Hvorfor ødelægge billedkvaliteten med noget så værdiløst som uvfiltrer?

Postad 16 August 2008 - 16:55

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0

Hvorfor ødelægge billedkvaliteten med noget så værdiløst som uvfiltrer?

Det får vi se om det ödelägger eller tillför... Eller inte märks alls....Dom går ju ta bort och sätta dit..

Däremot skyddar det objektivets lins..Samt såg igår att det nog tillför lite bättre vid bilder ifrån havet då solen strålade vid kusten..Och det glittrar hårt i vattnet...

men skall då du påtalar försämringar testa det vid tillfälle om jag får skillnader av dålig typ...Eller om det är bra att skruva på just vid havsbilder med glitter på ytan osv...Eller inte alls...

Mvh
Tobbe.

Postad 16 August 2008 - 17:23

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0

Det får vi se om det ödelägger eller tillför... Eller inte märks alls....Dom går ju ta bort och sätta dit..

Däremot skyddar det objektivets lins..Samt såg igår att det nog tillför lite bättre vid bilder ifrån havet då solen strålade vid kusten..Och det glittrar hårt i vattnet...

men skall då du påtalar försämringar testa det vid tillfälle om jag får skillnader av dålig typ...Eller om det är bra att skruva på just vid havsbilder med glitter på ytan osv...Eller inte alls...

Mvh
Tobbe.

Jo jeg ved mange bruger dem til at beskytte objektivet, men så ville et protector fra hoya måske være bedre, mht havsbilleder ville jeg tro at et polfilter ville være at foretrække til at fjerne reflektioner. ;) (dslr er ikke følsomme overfor uv på samme måde som analoge var, og næsten alle "nyere" objektiver har uv coating)

Postad 16 August 2008 - 17:32

mayro
  • mayro
  • Mästare

• 3556 inlägg
  • 0
Det är Hoya.....

Postad 16 August 2008 - 18:01

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1697 inlägg
  • 0
Tænkte på sådan et her ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.