Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rådvill ang projektorduk

56 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 August 2008 - 20:55

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Vad gäller kalibrering av just TW-2000 så ökar den ljusflödet med runt 30% (iaf på de jag kalibrerat hittills) jämfört med standard "out-of-the-box" eftar jag kalibrerat den :blink:

mvh

/Pär

Postad 12 August 2008 - 21:01

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Vad gäller kalibrering av just TW-2000 så ökar den ljusflödet med runt 30% (iaf på de jag kalibrerat hittills) jämfört med standard "out-of-the-box" eftar jag kalibrerat den :blink:

mvh

/Pär

Det var intressant!
Tidigare skrevs att den minskar i de flesta fall, men det beror kanske på vilken projektor som avses?

1) Hur är det med kalibrering - påverkar det livslängden på lampan (sjunker den?).
2) Gäller kalibreringen båda höga och låga ljusläget?
3) Måste man kalibrera om efter ett lampbyte?

(Nu avvek jag från ämnet igen men kunde inte låta bli ...)

Postad 13 August 2008 - 09:29

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0

Det var intressant!
Tidigare skrevs att den minskar i de flesta fall, men det beror kanske på vilken projektor som avses?

1) Hur är det med kalibrering - påverkar det livslängden på lampan (sjunker den?).
2) Gäller kalibreringen båda höga och låga ljusläget?
3) Måste man kalibrera om efter ett lampbyte?

(Nu avvek jag från ämnet igen men kunde inte låta bli ...)

Resultatet från kalibrering beror i lika delar på förutsättningar och vem som kalibrerar. Seriös kalibrering skall vara instrumentbaserad, men som med alla hantverk som nyttjar verktyg så beror slutresultatet på hur duktig hantverkaren är som använder verktyget - därför kan resultaten skilja, ibland t om ganska mycket.

När du väljer vem som skall kalibrera din display så skall du se till att han/hon är certifierad, har korrekta verktyg och be om 10 referenser från tidigare kalibreringar. Du skall också kolla om kalibreraren har tidigare erfarenhet av just den modell av display du har.

Svaren på dina frågor:

1.) Nej, den påverkar inte livslängden på lampan - vare sig i positiv eller negativ bemärkelse.

2.) En ISF kalibrering ger möjlighet för Day/Night läge - detta kan mao skilja i lamplägen. De kalibreringar jag utför optimerar bilden för de omständigheter som råder på plats. Just TW-2000 får man bäst resultat om man utgår ifrån Natural läget, men vilket läge den som kalibrerar din projektor utgår ifrån vet jag inte!

3.) Ja, vid lampbyte - och/eller vid byte av någon komponent (inklusive ljusförhållanden och/eller färger i rummet) så behövs en omkalibrering för att återigen uppnå helt korrekt bild. På hemmabiocenter så har vi just därför en mycket prisvärd "omkalibrerings" tjänst till våra kunder - ring oss så berättar vi mer om den, om det skulle vara intressant.

mvh

/Pär

Postad 13 August 2008 - 12:45

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Däremot tycks det som om man kan höja ljusstyrkan något (ca 10%) och få ändå mer korrekta färger vid en riktig kalibrering jämfört med de förinställda lägen som finns.
Mvh

Tydligen var det tom möjligt med en större höjning än vad jag skrev (litar fullständigt på Perra här), men vart ifrån du fick att man sänkte ljusstyrkan vid kalibrering ifrån vet jag inte??

Kanske dags att du faktiskt börjar LÄSA inläggen innan du klagar på att du får dålig hjälp, det känns ju inte särskilt roligt att försöka hjälpa till direkt ;)

I övrigt får jag önska mycket nöje med många fina filmstunder framöver :unsure:

Redigerat av Unregistered4b026b86, 13 August 2008 - 12:46.

Postad 14 August 2008 - 08:42

FarbrorSven
  • FarbrorSven
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Tydligen var det tom möjligt med en större höjning än vad jag skrev (litar fullständigt på Perra här), men vart ifrån du fick att man sänkte ljusstyrkan vid kalibrering ifrån vet jag inte??

Kanske dags att du faktiskt börjar LÄSA inläggen innan du klagar på att du får dålig hjälp, det känns ju inte särskilt roligt att försöka hjälpa till direkt :P

I övrigt får jag önska mycket nöje med många fina filmstunder framöver ;)

Tack Perra1 igen för mycket bra och tydliga svar!

Tack Stefans för svar!
MEN, Stefans, jag läser faktiskt oftast innan jag skriver (givetvis kan jag missa saker också), tror du inte läst istället.
Att ljusstyrkan kan sänkas vid kalibrering refererar jag till inlägg #39 ovan:
Satte bold på en central mening ...

Det är OT, men jag tycker det är viktigt att folk här inser att man inte kan lita på specen, utan måste se grejorna på riktigt för att bilda sig en korrekt uppfattning. (Alternativt om man inte kan ta sig till ett lämpligt demoställe, lyssna på någon med riktig bra koll...)

Tog exemplet med Pioneeren för att belysa lumens-problematiken och inte för att du skulle köpa projektorn eller någon i den prisklassen. Dock gäller samma resonemang projektorer i alla prisklasser.

En kalibrering kan antingen öka eller sänka ljusstyrkan, men oftast sänks den. Du kan ha mer lumens, men det är på bekostnad av färgkorrektheten och har att göra med att lampen inte skickar ut samma intensitet för röd, blå och grön. För att få en korrekt färgbild måste du sänka intensiteten i de färgerna som ligger för högt för att matcha de andra vilket ger ett lägre ljusstryck. Visst, man kan blåsa på för fullt med alla, men då blir inte bilden någon höjdare. Lumens-specen som anges är oftast (men inte alltid) fullt blås utan hänsyn till en bra bild.

Vad gäller kontrast är det ännu värre och det närmar sig mer eller mindre bedrägare med spec-siffrorna. T ex kan vitnivån mätas med irisen öppen och sedan svartnivån med irisen stängd för att få max kontrastspec. Detta görs på projektorer som inte ens har dynamisk iris utan en som endast kan ställas i ett statiskt läge vid filmvisning. Resultat blir ett uppblåst kontrastvärde som inte har något med verkligheten att göra. Det finns säkerligen också andra sätt att fuska med kontrastspecen.

Kontentan är: Strunta i alla specs!!! De är rena fantasisiffrorna ändå.

Stefans: Att jag sedan som du skriver "klagade" tidigare var att jag ville ha svar på det föredömliga sätt som nu Perra1 svarat på flera gånger dvs i tydlig ordning fråga för fråga. Istället fick jag motfrågor och mycket annat som inte hjälpte mig alls ...
Jag hade hellre tagit färre inlägg som svarade direkt på frågorna.

Ett forum är tyvärr många gånger så att endast det som är sist är aktuellt vilket innebar att man hela tiden fick gå i svaromål för att försöka styra att jag fick svar på just mina frågor jag sökte. Det var svårt då frågorna inte verkade uppskattas utan man blev "felstämplad" istället. Mina frågor jag sökte svar på kom istället i skymundan.
Allt jag ville var att få svar på just DET jag frågade om och när det var svårt blev jag faktiskt lite irriterad också, delvis också orsakat av tidsbrist.

Redigerat av FarbrorSven, 14 August 2008 - 08:57.

Postad 14 August 2008 - 11:04

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Det ska väl tilläggas att ökningen av ljudflödet efter kalibrering refererar till det uppmätta värdet som projektorn har i just det specifika läget man mäter i.

Så nu inte FarbrorSven får intrycket att TW2000 efter kalibrering i det mest färgkorrekta läget matar ur sig 2000 Al.

MVH
/Chuck

Postad 14 August 2008 - 11:04

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0
Lite OT, men du kan ju inte förvänta dig att alla på ett forum är lika kunniga som perra1 är. Mig veterligen är han en av VÄRLDENS bästa när det kommer till ljud och bild, så den kvalisorten svår att uppnå ;).

Men kul att du är nöjd med svaren och hoppas att ni setup blir riktigt riktigt bra. Sitter själv med en omonterad TW2000 och väntar bara på min duk, en ScreenResearch Solidpix1, vilket är en riktig kanonduk tioll den projen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.