Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vad är ett lämpligt nästa steg för mig vid uppgradering?

61 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 August 2008 - 14:36

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Okey jag vet ju inte riktigt hur du menar nu?

Om man förflyttar duken som jag antar går att rulla upp en aning till vänster så går det alltså inte att se på tv på den? Dörrarna jag har här hemma går att öppna och i ditt fall ser det dessutom ut som att den dessutom skulle öppnas ut mot trappan vilket är lysande.

Har ni dessutom två ingångar, en genom kök och en rakt in i vardagsrum så ser jag inte vad problemet är.

Vi har ju alla olika prioreteringar men att det skulle förstöra en öppen känsla ser jag inte, snarare skapar din nuvarande möblering en trängd känslas. Det är väl avsaknad av vägg mellan kök och v-rum som ger den känslan? Inte att du hakat av en dörr.

Nästa alternativ är väl annars att hänga duken framför fönsterna och ha soffan med ryggen mot köket.

Postad 20 August 2008 - 16:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hallojs,

det första jag skulle byta ut i din anläggning är den Optiska kabeln. Jag har jobbat i 6år med fiberoptik, och det är ALLTID den svagaste länken i ett hemmasystem !!!

Utgår ifrån att du skojar. Om det blir problem i överföringen så märks det garanterat (som klick, plopp eller avbrott
i ljudet).

Jitter är väldigt sällan ett problem med modern Hifi-elektronik. Toslink har väldigt låg bandbredd jämfört med de
kablar som används till fiberoptisk dataöverföring i nätverk/internet.

Angående högtalare så måste man lyssna för att kunna bilda sig en uppfattning om hur de låter. Åsikter på forum kan
vara intressanta, men det är inte det som bör avgöra vad man väljer.

Sen är det såklart långt ifrån alltid som en lyssning ger en rättvis bild av skillnader mellan olika högtalare, om
lyssningen sker i olika lokaler. Det kan rentav hjälpa en högtalare och stjälpa en annan, om den senare spelar i ett
sämre rum.

Kort sagt: Det är inte så enkelt som man kanske skulle önska. Ta dig tid och jämför så många högtalare du kan.
När du har valt ut några favoriter så är det bästa att ta hem och jämföra. Går det inte så kan du iaf lyssna en gång
till innan du bestämmer dig.

Det kanske verkar som en dryg process, men det handlar ju trots allt om en bunte tusenlappar.

Mitt tips är att inte lockas för mycket av högtalare med överdrivet ljus diskant. De kan sticka ut och låta "krispiga"
eller "öppna" men efter en halvtimme tröttnar man och stänger av*. Det är inte meningen med ett par högtalare :)

* det kan även orsakas av förstärkare osv.

Postad 20 August 2008 - 19:40

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Utgår ifrån att du skojar. Om det blir problem i överföringen så märks det garanterat (som klick, plopp eller avbrott
i ljudet).

Jitter är väldigt sällan ett problem med modern Hifi-elektronik. Toslink har väldigt låg bandbredd jämfört med de
kablar som används till fiberoptisk dataöverföring i nätverk/internet.

Angående högtalare så måste man lyssna för att kunna bilda sig en uppfattning om hur de låter. Åsikter på forum kan
vara intressanta, men det är inte det som bör avgöra vad man väljer.

Sen är det såklart långt ifrån alltid som en lyssning ger en rättvis bild av skillnader mellan olika högtalare, om
lyssningen sker i olika lokaler. Det kan rentav hjälpa en högtalare och stjälpa en annan, om den senare spelar i ett
sämre rum.

Kort sagt: Det är inte så enkelt som man kanske skulle önska. Ta dig tid och jämför så många högtalare du kan.
När du har valt ut några favoriter så är det bästa att ta hem och jämföra. Går det inte så kan du iaf lyssna en gång
till innan du bestämmer dig.

Det kanske verkar som en dryg process, men det handlar ju trots allt om en bunte tusenlappar.

Mitt tips är att inte lockas för mycket av högtalare med överdrivet ljus diskant. De kan sticka ut och låta "krispiga"
eller "öppna" men efter en halvtimme tröttnar man och stänger av*. Det är inte meningen med ett par högtalare :)

* det kan även orsakas av förstärkare osv.

Jepp, den optiska kabeln må vara suverän i överföring så länge den inte viks för snävt, men kontakteringen och slipningen tillsammans med att först optiskt få ned ettor och nollor till elpulser digitalt till att sedan gå via en E/O konverter via kontakten - fiber - kontakten - O/E konverter och sedan till att göra ljudet analogt. I denna process så finns det flera hjälpchips som fyller i "troliga" ettor och nollor varför det inte alltid ploppar eller knäpper i ljudet. Men bruset blir märkbart högre om man luslyssnar ordentligt.

Det är riktigt lurendrejeri att sälja sådant anser jag... !!! Bättre med ordentlig digitalbakel.

/Micael

Postad 20 August 2008 - 20:15

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Ursäkta men det skickas väl så vitt jag vet en referens som gör det möjligt att återskapa ettor och nollor till ursprung?

Referensen skickas , sen kommer ettor och nollor.

Postad 20 August 2008 - 22:14

Helmetrock
  • Helmetrock
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ett tips om du ska ha högtalare din tjej gillar:

Kolla vad hon har för färg på ögonen, köp sedan ett par Tangent/Minipod/Valfri lackad plasthögtalare/ med samma färg som din tjejs ögon och sätt upp i vardagsrummet, när tjejen frågar varför du köpte dem, säger du att det var för att de passade dina vackra ögon!!

Har hon bruna ögon kan valfri i körsbär eller mörk ek passa, värre med gröna eller blå.........

Postad 20 August 2008 - 22:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jepp, den optiska kabeln må vara suverän i överföring så länge den inte viks för snävt, men kontakteringen och slipningen tillsammans med att först optiskt få ned ettor och nollor till elpulser digitalt till att sedan gå via en E/O konverter via kontakten - fiber - kontakten - O/E konverter och sedan till att göra ljudet analogt. I denna process så finns det flera hjälpchips som fyller i "troliga" ettor och nollor varför det inte alltid ploppar eller knäpper i ljudet. Men bruset blir märkbart högre om man luslyssnar ordentligt.

Sorry, men du har fel.

Inte om hur överföringen fungerar med signalomvandling osv, utan om hur själva ljuddatan påverkas. Den påverkas
nämligen inte alls under normala förhållanden. Blir det fel, så hörs det tydligt...

Det cirkulerar många myter. Det enklaste man kan göra är att själv testa hurvida det stämmer eller inte. Det har
jag gjort.

5 meters snikkabel (vi snackar plastledare här) ihoplindad för att ge störst risk för fel i överföringen. Ansluten
mellan en bitkorrekt CD-spelare och ljudkortets externa låda.

Det enda man behöver göra är att spela in signalen som kommer via Toslink, och sedan jämföra den bit för bit med
originalet.

Gör man rätt, dvs kontrollerar att all utrustning som används är bitkorrekt i alla led, så kommer även den inspelade
signalen att bli 100% identisk med originalet.

Redigerat av Ageve, 20 August 2008 - 22:37.

Postad 14 September 2008 - 22:54

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
hallå, jag släppte greppet om min tråd/denna tråd för ca en månad sedan. Jag upplevde att jag hade fått så många bra tips och idéer och att jag inte kunde komma längre utan att ge mig ut till några hifi-butiker och lyssna på lite olika stativare. Med småungar hemma och mycket att göra på jobbet är det dock lättare sagt än gjort. Har ni iaf lyssnat på följande 3 stativare;

https://www.prisjakt...ukt.php?p=32559
Monitor audio silver RS. Lyssnade på dessa med minivee, https://www.prisjakt...ukt.php?p=78480
blev riktigt imponerad av av sr1 och gillade det öppna ljudet och spelglädjen de levererade. Lyssnade på dessa med en H/K avr 355. Körde inga tunga rockprylar tyvärr med dessa högtalare utan lungare musik med mycket piano, aukustiskt och vocals.

Har även lyssnat på Kef iq 3, https://www.prisjakt...ukt.php?p=61475
Lyssnade på dessa med en onkyo 606á och måste säga att dessa högtalare var mkt lätt att bli förälskad i. jisses vad nöjd jag blev med den kristallklara och detaljerade ljudbilden. Kopplade även en subbas till dessa (minns inte vilken) och vi lirade en del tyngre rock med relativt tung bas. Kan inte heller låta bli att ignorera den helt otroliga designen på dessa högtalare. Så med risk för att designen fått spela in en smula är detta mina favoriter i dagsläget. Jag lyssnade inte på dessa vid samma tillfälle som MA silver SR 1 men min upplevelse var att ljudidealen kom att påminna om varandra ganska mycket. Körde även en korate lyssning på canton chrono 502, https://www.prisjakt...kt.php?p=223281
Dessa upplevde jag också som trevliga, lite rockigare kanske än de övriga två. Skulle kunna tänka mig att de är ett bra alternativ till lite tyngre rock och "ösig" musik.

Hur som helst har jag upplevt ett problem med att börja lyssna på utrustning som är vesentligt bättre än den man har erfarenhet från tidigare, man är inte så svårflirtad!! Jag har inte kunskap nog att göra de rätta bedömningarna och mina reltativt otränade öron kan mer eller mindre bara, vid kortare lyssning, avgöra att alla jag lyssnat på skulle få en varm plats i mitt hjärta.
Så här långt ligger nog valet mellan kef iq 3 och MA SR1. För att välja mellan dessa två skulle jag nog behöva låna hem båda över en helg för att höra hur de låter hemma hos mig.

Jag är lite fundersam över hur jag ska göra med de övriga högtalarna i ett 5.1 sys. Till MA vore det lättare då jag skulle köra med center i silverserien och de dipolära https://www.prisjakt...ukt.php?p=32563 som bakhögtalare. Ev. de från bronsserien för att spare 3000kr. en mini-vee sub är inte otänkbart att ha som subbas.

Om jag väljer kef iq 3så har de ju en trevlig center i iq 6c https://www.prisjakt...ukt.php?p=61477 men när det kommer till bakhögtalare blir det svårt. Vill inte ha iq 1 för tycker att de är för stora och eftersom jag har soffa mot bakväggen så är jag väldigt lockad av dipol för att få bättre spridning p ljudet. Undrar nu om det finns andra märken än kef som skulle kunna fungera som bakhögtalare med iq-serien?? Kan mirage vara ett alternativ?

By the way, är inte iq 3 ett kap nu för ca 3500:-

sist men inte minst, när ni läser mitt lite osäkra nybörjarsvammel, kommer ni på andra alternativ utifrån hur jag ändå upplever det jag lyssnat på så här långt.

Postad 15 September 2008 - 15:41

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jag håller med dig att Kef iQ3 är ett kap för pengarna de kostar nu och de stämmer enligt mig bra på ditt önskemål om ett "rent och ganska detaljrikt ljud".

Oavsett om du väljer RS1:or eller iQ3:or så kan du ju välja andra surroundhögtalare, tex någon i mirage-serien som du var inne på eller MA Radius 45. Om du vill hålla dig till samma fabrikat så kan man ju köpa äggen som surrounder också eller om man vill hålla sig till samma serie så finns ju Kef iQ8DS

Jag gissar att du har sett att det har kommit en uppdatering av iQ3 som heter iQ30 (ligger en dryg 1000-lapp högre i pris). Det kan ju vara värt en lyssning. Du kanske även kan lyssna på någon B&W-stativare (som du nämnde i något tidigare inlägg) innan du slår till på någon av de andra.

Postad 15 September 2008 - 16:08

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
är lite orolig för dålig klangmatchning bara. Jag förstår att problemet är störst i frontsetupen. Om en person "rör sig" från höger front över till centern och vidare ut till vänster front så blir det ju extremt tydligt om jag skulle ha en center i annat fabrikat än frontarna (om inte "annat fabrikat" stämmer oherhört bra med frontens ljudbild). Svårare att veta hur det påverkar från bak till fram. Helt klart är väl att en dialog på film lika gärna kan röra sig från tex vänster bak till vänster front men jag får ändå för mig att det ska mkt mer till för att uppleva skilnaden i olika högtalare där.

Om jag skulle ge mig in på annat fabtrikat än kef till bakhögtalare, vad rekomenderar ni då? Finns det andra fab. som kan anses vara lika kef?

ANg. B&W så är jag sugen på att lyssna på dem, problemet är att jag itne har hifi-klubben där jag bor. Det kräver en liten resa men det kan det kanske vara värt. Har läst om att B&W ska vara relativt tungdrivna. Kan detta vara till besvär med tex 685órna i komb. med min H/K AVR 255?

Kan inte hitta iq30 på prisjakt, finns den ute i handeln ännu? Finns det exakta prisuppgifter på dessa. Om de nu säljer ut iq3 för runt 3500 och de kostade runt 5000 från början kan man kanske gissa att iq 30 kommer in på marknaden runt 6000:-
Då är ju frågan om vad som förbättrats från föregångaren. Jag känner spontant att det ofta är väldigt prisvärt att köpa det näst nyaste då priserna faller rätt bra med nya modellers intrång. Kul att höra någon jämförelse mellan iq 3 och iq 30 iaf.... nån som lyssnat på båda?

Postad 15 September 2008 - 20:47

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Kef iQ30 på Fyndbörsen

Jag tror att Reference Audio skulle ha den nya serien på mässan i helgen som kommer. Men du har rätt i att det är mest ekonomiskt att köpa näst senaste modellen. Det är tom möjligt att det finns ytterligare någon hundralapp att spara när alla butiker ersätter iQ3 med iQ30.

Postad 15 September 2008 - 21:43

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
ok där ser man. Ska försöka läsa mig till vad som skiljer dessa två modeller åt. Hjälp mig gärna att förtydliga detta om ni vet.

Vad är det för mässa du nämner? Har på sista tiden funderat på att ge mig iväg på någon hifimässa när möjlighet ges. Är det på Stockholmsmässan eller vad?

Postad 15 September 2008 - 21:56

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Reference Audios mässa

Jag har inte kollat så noga, men jag uppfattde att det går av stapeln i deras butik. Är man bara ute efter att höra Kef är det säkert enklare att komma till vid ett annat tillfälle.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.