behöver jag verkligen en bas?
60 svar till detta ämne
Postad 30 August 2008 - 23:49
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Det är ingen evighetsmaskin, men väldigt mycket i dagens läger är specat efter vad dom kan leverera med en kanal driven, den här stärkaren har 5 likadana slutsteg som alla lämnar 100w men det som kostar är strömförsörjningen så den klarar ofta inte att driva alla samtidigt därav den låga effektförbrukningen... dessamma gäller ofta bilstereos och dylikt. För att få en bild av hur kraftig förstärkare är är vikten ingen vidareriktlinje som nämndes ovan, kubmätningar och tester är ett bättre sätt att finna kandidater samt att testa själv
Men nu var det ju detta jag kommenterade: Output Power per Channel 110 Power Consumption in use 280W Det går inte att köra 110W per kanal i fem kanaler och bara göra av med 280W, eller hur? Självklart är inte vikten det enda man skall titta på, men det är fortfarande ett bra första sållningsinstrument. Grejor som väger under 15 kg är inte mycket att hänga i granen, tycker jag, eller har du nån lättviktare som har en fin kub och bra testresultat?
Postad 31 August 2008 - 00:16
bjorn_m_eriksson
-
bjorn_m_eriksson
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Men nuclear skrev ju svaret på din fråga nyss!
Förstärkaren kan inte driva 110w i fem kanaler samtidigt.
Det står att den har 5 steg på vardera 110w, ingenting om att den kan driva 5x110w samtidigt.
Mycket möjligt att den kan klara 2x110w samtidigt, plus att lite annat drar ström.
Titta på lite tester på förstärkare här och var, speciellt engelska och amerikanska tidskrifter så ser du snart att inte heller mycket dyra förstärkare driver på alla kanaler samtidigt.
Vidare går det inte att sålla produkter efter vikten hur som helst. Kanske om man bara vill ha effekt och strömstyrka, men även en riktigt fin kub kan låta skit om t.ex. försteget är dåligt och ger en dålig signal på lågnivå.
Kolla upp Sunfire sub rose (eller vad den heter). Märkt till 2700w och tillhöganre steget är väl inte mer än 1 hu hög? Där använder dom klass D steg vilka reducerar vikten och strömförbrukningen grymt mycket! Finns med i senaste HemmaBio.
Postad 31 August 2008 - 00:28
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Personligen tror jag att 875an kanske är lite overkill i ett så litet rum men ska du flytta inom nått år och även skaffa lite mer trögdrivna högtalare så kan det ju vara motiverat. Annars finns ju 705/805, som är lite mindre kraft, och snart även 806 som alternativ. Tänk också på att 805/875/905 av onkyo blir betydligt varmare än många andra recievrar så ge den mycket luft runt.
jo de e ju sant. kanske ska satsa på en 705 istället. en mindre slant o dessutom så får jag se om jag tycker om onkyos ljudbild. kommer ingen 706 då?
Postad 31 August 2008 - 09:12
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Men nuclear skrev ju svaret på din fråga nyss!
Förstärkaren kan inte driva 110w i fem kanaler samtidigt.
Det står att den har 5 steg på vardera 110w, ingenting om att den kan driva 5x110w samtidigt.
Mycket möjligt att den kan klara 2x110w samtidigt, plus att lite annat drar ström.
Jag tror du missförstår mig, jag vet mycket väl att den inte kan driva fem kanaler på 110W samtidigt om den bara drar 280W, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg. Specen är så slarvigt skriven att det verkar som om den kan det, men som du skriver menar de nog med en (eller möjligen två kanaler drivna. Oseriösa tillverkare brukar ju göra det. Därför är effektförbrukning (och vikt) bättre kvalitetsmått än en oklart angiven max uteffekt, precis som jag skrev. Fast du har ju rätt i att det inte gäller klass D-stärkare, det borde jag skrivit. Min stärkare är specad till 5x100W med alla kanaler drivna, de flesta specar på lite mer seriösa saker brukar nog vara det, är min erfarenhet.
Postad 31 August 2008 - 09:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Personligen tror jag att 875an kanske är lite overkill i ett så litet rum men ska du flytta inom nått år och även skaffa lite mer trögdrivna högtalare så kan det ju vara motiverat. Annars finns ju 705/805, som är lite mindre kraft, och snart även 806 som alternativ. Tänk också på att 805/875/905 av onkyo blir betydligt varmare än många andra recievrar så ge den mycket luft runt.
Vad har det med saken att göra ?  >< Han ska ha kräm till sina frontar för att inte dom ska låta dåligt och för att få ett bättre tryck, spelar ingen roll hur stort rummet är, får inte högtalarna det dom behöver så låter det inte bra. Så jag tycker egentligen att han ska skaffa ett steg och driva frontarna via den, men man väljer en kraftfull hembio reciver i stället och det e ju ok, så jag tycker inte att han ska gå ner sig i kraft för vi försöker ju att gå upp i kraft här..... Jag tycker att han ska satsa på en riktigt kraftfull reciver/slutsteg och köra så för det kommer han att tjäna mer på, att köpa en ok reciver kommer att göra skillnad, men inte så mycket så att det va någon vidare vits att byta.
Postad 02 September 2008 - 02:00
bjorn_m_eriksson
-
bjorn_m_eriksson
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Jag tror du missförstår mig, jag vet mycket väl att den inte kan driva fem kanaler på 110W samtidigt om den bara drar 280W, det var ju det jag skrev i mitt första inlägg. Specen är så slarvigt skriven att det verkar som om den kan det, men som du skriver menar de nog med en (eller möjligen två kanaler drivna. Oseriösa tillverkare brukar ju göra det. Därför är effektförbrukning (och vikt) bättre kvalitetsmått än en oklart angiven max uteffekt, precis som jag skrev. Fast du har ju rätt i att det inte gäller klass D-stärkare, det borde jag skrivit.
Min stärkare är specad till 5x100W med alla kanaler drivna, de flesta specar på lite mer seriösa saker brukar nog vara det, är min erfarenhet.
Jag gjorde nog det. Trodde att ditt påstående var en fråga till oss, men jag antar mer att du ställer dig en indirekt fråga riktad till tillverkarna, om huruvida man kan komma undan med vilken mätning som helst? Håller isf med dig helt där. Tydligare specar, och då inte bara när man öppnar manualen!
Postad 02 September 2008 - 07:03
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
bettan har kommit, e inkopplad o testad.  fan va gött med djupbas. o så e den ju så j*vla snygg med. hehe
det var verkligen ett bra köp. har nu en djupare o dessutom mer skönlyssnad bas.
Tackar alla för övertalningen
p.s kolla gärna mitt galleri. har fixat nya bilder på allt, med en redig kamera. o tagit bilder i rediga prylbögs-vinklar
Postad 02 September 2008 - 11:30
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Postad 03 September 2008 - 06:44
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
oooooohh! kollade nyss på min första bluray film. 30 days of night. j*ävlar va nöjd jag e med basen nu.
avgrundsjup för tusan.
Redigerat av DaCriLL, 05 September 2008 - 05:14.
Postad 05 September 2008 - 07:10
Unregisteredbb823404
-
Unregisteredbb823404
-
Användare
-
-
162 inlägg
oooooohh! kollade nyss på min första bluray film. 30 days of night. j*ävlar va nöjd jag e med basen nu. avgrundsjup för tusan. 
Bra du e nöjd med den, fast du från början inte hörde nån skillnad Sj önskar jag mig ett större vardagsrum eller eget hus nu efter jag haft mina subar klara/inkopplade en vecka, de låter bara bättre å bättre för varje film/skiva dem får spela. Kolla in "Liftarens Guide Till Galaxen" när de är på Volgotarnas eller va de heter, rymdskepp, då gick mina subar fram å tebax med kankse 1-2hz, låter inget men det ser coolt ut med lite konrörelse.
Postad 15 September 2008 - 07:33
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Kolla in "Liftarens Guide Till Galaxen" när de är på Volgotarnas eller va de heter, rymdskepp, då gick mina subar fram å tebax med kankse 1-2hz, låter inget men det ser coolt ut med lite konrörelse.
hehe min sub e neråt riktad så det kan bli lite jobbigt att ligga o titta på hahahaha
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|