Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prutmån Hifi klubben

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2012 - 11:27

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Haha härligt tänkande. Du får inte sakerna för mindre än de kostar och därför är det "skitsnack" och dags för bojkott.

Ont. Ang Garanti har jag nyttjat den en gång på HK med en trasig NAD 775 (BDspelare) som vägrade läsa en del skivor i början. Jag var utan spelare ett tag men fick den fixad och är därmed nöjd.

Mindre än de kostar? :blink:
Tror att du missförstår lite nu,tror du att de inte har marginaler?
Så länge jag köpte av försäljaren jag kände så var det aldrig problem med rabatter och fick faktiskt vid några
tillfällen större rabatter än jag fått någon annanstans.
Detta att dom redan har så låga priser och inte har marginaler är rent skitsnack,
att dom inte VILL ge rabatt är en helt annan sak.

Postad 08 January 2012 - 12:11

r-l
  • r-l
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Sgart, läste fel på ditt inlägg,sorry.
Men självklart vill jag pruta och varför skulle jag inte göra det?
Under 20 års tid har jag betalat fullt pris 3-4 gånger vad det gäller inköp av hifi,hemmabio,tv,projje,datorer,vitvaror,
bilar mm.
Som regel går jag ut från affären direkt om det inte går att diskutera priset,finns några gånger jag absolut velat
ha en viss vara som bara 1 butik säljer,då är det inte mycket att göra.

Postad 08 January 2012 - 13:30

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Sgart, läste fel på ditt inlägg,sorry.
Men självklart vill jag pruta och varför skulle jag inte göra det?
Under 20 års tid har jag betalat fullt pris 3-4 gånger vad det gäller inköp av hifi,hemmabio,tv,projje,datorer,vitvaror,
bilar mm.
Som regel går jag ut från affären direkt om det inte går att diskutera priset,finns några gånger jag absolut velat
ha en viss vara som bara 1 butik säljer,då är det inte mycket att göra.

Folk är väl olika, jag personligen hatar prutning vid handel mellan ÅF och Privatkunder.

Om du är van vid att få ett sänkt pris när du prutar är det klart att du kanske helt plötsligt tycker det blev "dyrt?" om du inte fick prutat helt plötsligt, men å andra sidan är det ju DU som har betalat mindre än vad som är tänkt under åren tidigare. Det är inte ÅF som har tagit mer betalt än de borde. Förlusten ligger hos dom, ej hos dig.

Sen är det lite av en kulturell sak detta. Vet att i vissa länder är det sed att diskutera priset och komma överens om något som gynnar båda. Det är dock inte så i sverige om man pratar företag till slutkund. Marginalerna baseras ej på prutmån, vilket det förmodligen gör annars. Framförallt inte när det handlar om elektronik skulle jag gissa, på en marknad som är smockfull med aktörer och sänker varandra som skepp på ett brädspel med priskrig.

Det finns ju andra sätt att få sakerna billigare hos HK. De har varje år lagerrensning. Det pågår exempelvis en sådan just nu. Där de säljer demoex och utgående artiklar mm. Köpte min center på det viset förra året.

Du får din vara billigare, säljaren blir av med sin vara som han längre inte vill ha i sortimentet.

Postad 08 January 2012 - 13:41

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Var det Adam du pratade med? :D Jag har försökt själv ;) Det gick en gång men det var endast en gång. Brukar bero lite på hur mycket du har handlat för osv. Om du är Vip-kund eller endast kommer dit en gång på 20 år. Sådant spelar roll i vissa hifi butiker. En gång var det en snubbe som skulle handla något i en annan hifi butik. " Varför får jag aldrig rabatt? - Om du hade handlat något så hade du fått det". Kan vara mycket enkelt men hifiklubben är det svårare med har jag märkt :D

Jag var inne på Hifi Klubben i Jönköping och tittade på hifi utrustning för en nätt summa av 43 ooo:- och som smålänning och entreprenör i byggbranschen kände jag att det borde gå att pruta en del på denna summa men icke sa nicke säljaren prutade inte en krona :( är det likadant över hela landet???????? eller finns det hifi klubbar som är mer prutvilliga.

Postad 10 January 2012 - 18:41

paaf
  • paaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag har själv en liten sidoverksamhet, och om någon prutar så sänker jag lite utan att blinka. Min marginal är normalt 40%.

Om jag säljer till en kompis vill jag ändå behålla lite marginal, kanske 10%, eftersom varje såld vara alltid innebär en liten risk för extra jobb (frågor, support, garanti, etc). Så prutmånen är i princip max 30% rabatt om det är en polare och kanske 20% om det är en okänd. Om det är en jätteorder och de hotar med andra försäljare kanske jag sänker lite till.

Jag antar att hifiklubben har någon liknande marginal, eftersom de har ekonomi att expandera. Den enskilde borde därför kunna pruta 10% utan problem. Om de däremot har någon policy att de ska vägra så kan det förstås bli knepigt.

Får de som är anställda på hifiklubben provision på det sålda beloppet? Då borde det ligga i säljarnas intresse att kränga, hellre en order på 10tkr som är prutad till 9tkr, än ingen order alls.

Redigerat av paaf, 10 January 2012 - 18:44.

Postad 10 January 2012 - 19:40

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Jag är inte direkt kung på marginal men here goes :) ?

Tar du bort 30% av utpriset på din 40marginal:

Ta ett exempel med en vara som kostar 500netto och ett rek. utpris på 1025 kr ( eller sak samma, du säljer den för det iallaf eftersom du har 40marginal)

500kr netto 625 inkl. moms
1025kr utpris med 40%marginal
400kr vinst

nu tar vi bort 30 % av priset på produkten till kund
717,5kr (1025* 0,7)
717-625 =92kr vinst på en produkt som kostade initialt över 1000 kr.

För dessa pengar har de flesta företag en hel del kostnader som skall täckas in. Inte direkt rimligt, även om exemplet var på hårdaste rabatten som nämndes till kompisarna.

Postad 11 January 2012 - 00:18

paaf
  • paaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Trolling?

Om jag säljer en produkt för 1000kr+moms så får jag 400kr+moms och resten 600+moms går vidare till leverantör. Krångligare än så är det inte. :)

Postad 11 January 2012 - 08:39

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Problemet är för mig att jag har vant mig vid att kunna pruta vid nästan alla större inköp, så om en aktör tvärvägrar blir det väldigt märkligt.

Har själv försökt få ner priset på hifi-klubben utan att lyckats. Har ändå handlat där, men då för att servicen jag har fått var värd ett högre pris. Om jag däremot inte utnyttjar någon service är jag heller inte beredd att betala extra, utan då letar jag upp någon annan affär/import som innebär ett bättre pris.

Postad 11 January 2012 - 09:21

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Jag har själv en liten sidoverksamhet, och om någon prutar så sänker jag lite utan att blinka. Min marginal är normalt 40%.

Om jag säljer till en kompis vill jag ändå behålla lite marginal, kanske 10%, eftersom varje såld vara alltid innebär en liten risk för extra jobb (frågor, support, garanti, etc). Så prutmånen är i princip max 30% rabatt om det är en polare och kanske 20% om det är en okänd. Om det är en jätteorder och de hotar med andra försäljare kanske jag sänker lite till.

Jag antar att hifiklubben har någon liknande marginal, eftersom de har ekonomi att expandera. Den enskilde borde därför kunna pruta 10% utan problem. Om de däremot har någon policy att de ska vägra så kan det förstås bli knepigt.

Får de som är anställda på hifiklubben provision på det sålda beloppet? Då borde det ligga i säljarnas intresse att kränga, hellre en order på 10tkr som är prutad till 9tkr, än ingen order alls.

Nu är det kanske lite svårt att jämföra marginaler/täckningsgrad på din lilla sidoverksamhet med en stor affärskedja. Hifiklubben i Sverige hade för det senaste räkenskapsåret (100501-110430) fasta kostnader (hyror, adminstration etc) på nära 30% av omsättningen vilket gav en rörelsemarginal på endast 1,5% så inte mycket prutmån där inte. Nu är jag fullt medveten om att Svenska hifiklubben är en del i en större koncern så det kan finnas lite koncerntrixande med siffrorna som är svårt att se igenom, men ändå.....

Postad 11 January 2012 - 09:29

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Trolling?

Om jag säljer en produkt för 1000kr+moms så får jag 400kr+moms och resten 600+moms går vidare till leverantör. Krångligare än så är det inte. :)

Fast nu räknade jag ju med momsen i inpriset, eftersom det är du som momsar. Oavsett blir du av med mer eller mindre all förtjänst om du sänker dina priser med ca 30 %. Nu är det ju bara kompisar som får det priset av dig, så det är väl egentligen inget problem. Men de där 20 % som du nämner att normala kunder får skulle nog vara ett problem för de flesta elektronikkedjor. Tänk dig om ALLA som gick in på elgiganten skulle få 20 % rabatt till exempel, och att utpriserna då inte var höjda för att motarbeta förlusten.

Skulle inte finnas mkt pengar kvar att betala utgifterna i form av lokal, lön, övriga personalkostnader, lager mm Finns egentligen hur mkt kostnader som helst att rada upp där.

Har man en liten verksamhet med annat jobb vid sidan om och inte behöver investera i ny lokal/lagerföring mm så är ju inte riskerna så stora, även om man bränner sina marginaler. För stora aktörer finns det dock hur mkt utgifter som helst som ska betalas, av marginalerna som hämtas av försäljningen.

Postad 11 January 2012 - 10:30

paaf
  • paaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Pinnen,
Kanske det men de lär nog ha större marginal än jag per produkt iaf. Vilken koncern är det, förresten?

Sgart,
När jag tänker efter så är det nog typiskt 10% för den som prutar, och det är ytterst få, de flesta antingen köper eller låter bli. Kan ge 20% om de ser sig om efter andra leverantörer, för att matcha deras pris. En kund höll på att pruta så hårt att jag insåg att han nog skulle bli en besvärlig kund och det slutade med att jag vägrade ge någon rabatt alls. Han köpte inget, bra. :) Det får vara riktigt nära kompisar för att få 30%, utan i extremfall förstås. 10tkr i fickan på en jätteorder på 100tkr är ändå bättre än inget.

Kedjorna Elgiganten, Siba, Mediamarkt, Expert etc har förstås stora kostnader för kundsupport, lön, lager, hr etc. Det som är lite synd i de stora varuhusen är att de anställer en massa odågor som inte förstått att deras jobb är att sälja! Om man mot förmodan lyckas fånga en säljares uppmärksamhet där, så vet de oftast ingenting alls om produkterna de säljer. Om man bara ska köpa en kaffebryggare eller om man redan vet exakt vilken TV man vill ha, kan man ju ändå köpa där när det är rea. Så gör jag iaf.

(Jag vill passa på att ge Elgiganten en eloge för rättrådig kundservice i ett fall nyligen.)

Postad 11 January 2012 - 10:54

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Pinnen,
Kanske det men de lär nog ha större marginal än jag per produkt iaf. Vilken koncern är det, förresten?

Täckningsgraden enligt det senaste bokslutet låg på ca 31%, så långt ifrån 40%. Med en rörelsemarginal på 1,5% finns det ju i princip inget prututrymme alls om inte bolaget vill gå med förlust, vilket det gjorde 2009-2010. Svenska hifiklubben är den del av en dansk koncern

Postad 11 January 2012 - 13:45

paaf
  • paaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ditt resonemang är bra, men blandar du inte ihop bolagets totala vinst med vinsten på en enskild kund? Bara för att EN prutar ner lite betyder ju inte att alla andra får samma pris. Normalpriset är det som nästan alla betalar.

Redigerat av paaf, 11 January 2012 - 13:45.

Postad 11 January 2012 - 13:51

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ditt resonemang är bra, men blandar du inte ihop bolagets totala vinst med vinsten på en enskild kund? Bara för att EN prutar ner lite betyder ju inte att alla andra får samma pris. Normalpriset är det som nästan alla betalar.

Varje enskild rabatt slår ju direkt på täckningsbidraget/täckningsgraden o sålunda även hela vägen ned till rörelseresultat/rörelsemarginal. Enkel matematik. Man kan ju iofs alltid göra avvägningen att offra marginal för ökad volym istället men med den resulträkningen som HK visar upp finns det inte mycket utrymme för detta

Redigerat av Pinnen, 11 January 2012 - 13:54.

Postad 11 January 2012 - 14:06

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Kedjorna Elgiganten, Siba, Mediamarkt, Expert etc har förstås stora kostnader för kundsupport, lön, lager, hr etc. Det som är lite synd i de stora varuhusen är att de anställer en massa odågor som inte förstått att deras jobb är att sälja! Om man mot förmodan lyckas fånga en säljares uppmärksamhet där, så vet de oftast ingenting alls om produkterna de säljer. Om man bara ska köpa en kaffebryggare eller om man redan vet exakt vilken TV man vill ha, kan man ju ändå köpa där när det är rea. Så gör jag iaf.

(Jag vill passa på att ge Elgiganten en eloge för rättrådig kundservice i ett fall nyligen.)

Där håller jag helt med, oftast okunniga. Finns en och annan som är på rätt plats.
Men hos Elgiganten går det alltid att pruta. Jag har aldrig misslyckats.
Nu senast köpte jag projektor(TW-3200), takfäste och en 10m HDMI kabel och jag fick 40-50% rabatt på kabel och takfäste och cirka 10-12% på projjen. Projjen var redan nedsatt till 7990:- som invigningspris för nya Elgiganten Megastore här i Karlstad, när jag köpte den.
Så Giganten är verkligen det varuhus där det går att pruta. Och i deras Megastore's har de faktiskt en del HiFi och projektorer etc.

Redigerat av Falcy, 11 January 2012 - 14:08.

Postad 11 January 2012 - 14:34

paaf
  • paaf
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Pinnen,
Håller med och samtidigt rycker jag på axlarna om en viss kedjas totala vinst blir 2.0746% eller 2.0745% beroende på min prutning.

Falcy,
Jag trodde Elgiganten skulle vara svåra på prutning. Bra tips!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.