Klart man använder det i marknadsföringssyfte, om man vill.Så, THX är en klassificering som produkter tilldelas och har inget allt med sälj argument att göra?
MVH
/Chuck
3 relaterade trådar
Postad 06 oktober 2008 - 19:00 Klart man använder det i marknadsföringssyfte, om man vill. MVH /Chuck Postad 06 oktober 2008 - 19:03
Det är ju inte det att det har något negativt med sig. Man har ju inte försämrat produkten för att ge den en stämpel... Så varför inte ha det som ett sälj argument om det kan underlätta en affär. Postad 06 oktober 2008 - 19:26
"om man vill" så du menar att det finns tillverkare som betalat sina tiotusentals dollar och sedan inte använder deras nyköpa stämpel till marknadsföring, som var deras tanke från börja, har du något exempel på en sådan tillverkare?
Som sagt har men dyrbetalat för en stämpel är det rätt självklart att försöka använda den stämpeln till sin försäljning. Vilken tillverkare vill göra förlustaffär?
Och denna "kvalitets norm" innebär vad, bortsett från ett försäljargement och en stämpel att skryta med? Postad 06 oktober 2008 - 20:23 Jag vet inte ifall du gick på bio innan 1991. Men jämföra bio ljudet före och efter det året är som dag och natt... (Tänkte då på sveriges första thx salong biopalatset stockholm) Postad 06 oktober 2008 - 20:27 Eftersom det finns en del krav på funktionen hos en produkt för att denna ska kunna bli THX-certifierad så är det rimligt att anta att certifieringen också kan fungera som en kvalitetsnorm...även om en icke certifierad produkt naturligtvis kan vara lika bra eller bättre. Personligen så har jag iaf inget emot en THX-skylt på något jag köper, även om jag inte skulle köpa en sak bara för att den är certifierad. Postad 06 oktober 2008 - 20:41 Nej, det menar jag inte och har jag aldrig skrivit heller. Att man klarar kriterierna för den givna certifieringen. MVH /Chuck Postad 06 oktober 2008 - 21:21 Inget som gerer något vettigt om något och inget som jag alls bryr mig om när jag tittar på grejer, bry er inte om denna och gör bra köp på vettiga grunder istället... Det finns nog inga högtalare i världen som inte disstar (behöver inte vara klart hörbar) vid 105dBA Beroende lite på vad dom har för knslighet vs imp vs fasgång vs spolens konstruktion vs hela konstruktionen i övrigt. Det e ju så att dem flesta högtalare går över sitt Xmax redan vid mycket liten input och det e då dom börjar att dissta och Z-5500 distar redan vid hjavligt låg volym, och det beror på en allmänt riktigt sugig konstruktion som sprider avsky bland "dom som kan" THX = crap ! Redigerat av DVD-ai, 06 oktober 2008 - 21:30. Postad 06 oktober 2008 - 21:30 Jag har svårt att tro att ens någon i den här tråden har den blekaste aning om hur en sådan certifiering överhuvudtaget går till, eller har läst igenom kravspecifikationen, det gör saken än mer beklämmande. MVH /Chuck Postad 06 oktober 2008 - 21:36
Du har rätt, jag har inte läst dom, inte grundligt i alla fall... Men mitt uttalande är främst riktat mot z-5500 som inte uppfyller några krav alls anser jag, och när jag skriver THX=Crap så kanske jag överdriver lite men jag tycker verkligen det och står för det (men vem kan inte ändra sig om motsattsen skulle uppenbara sig på något sätt ![]() Jag han aldrig hittat någon fördel mot något annat system när jag lyssnat på THX kvalificerade system. Det är liksom ingen skillnad... sedan att det finns skit bra system med THX kvalificeringen har jag inte sagt något om, utan att märkningen i sig självt verkar helt meningslös.. Men Chuck, du hur ju ganska bra koll på detta, bringa lite ordning inom begreppet ![]() Ni får ursäkta om jag verkade låst och "bitsk" i mitt inlägg, men det e jag också när det gäller THX som kvalitets då den finns på skämt som Z-5500 och Z-2300... ![]() Redigerat av DVD-ai, 06 oktober 2008 - 21:40. Postad 06 oktober 2008 - 21:41
Alltså visst certifieringar är bra, men kraven får gärna finnas mer lättillgängliga för alla att hitta, läsa och förstå vad de innebär. Sen när kraven är så låga att bl.a. Logitechs Z-5500 slinker igenom (eller om Logitech mutat med nog många miljoner) så måste ju även ni som älskar och gärna skulle juppa med THX-loggon, om ni kunde, förstå att vi som uppskattar HIGH END, väldefinierat ljud, bas som spelar bas och inte muller, diskant som spelar diskant och inte distortion, blir lite lätt anti mot hela "THX-certified" konceptet. T.ex. på krav kan vara "frekvensomfång höger fram; 80-20000Hz" men är det +-1dB eller +-10dB är undre gränsfrekvenserna -3dB eller -20dB? för är det t.ex. -3dB vid 80Hz och +-10dB så kvalificerar till och med mina gamla Philips! ('_') Sen nämnde någon att de skulle klara 105dB utan dist, ja men är det vid 1000hz ton, white-noise, brown-noise och vart går gränser för "utan dist" 0.01%, 0.1%, 1% eller 10%? Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 oktober 2008 - 21:45. Postad 06 oktober 2008 - 21:49 så det e mycket varierande, och med tanke på att dissten varierar med frekvensen och ljudtrycket så är det mycket svårt att enge ett korekt mätvärde inom detta som ger en ritkigt bra bild av vad systemet presterar ![]() Tråkigt nog så är det mycket svårt att med teknisk data bestämma en märkning somsedan ska tala om hur bra ett system är. Man blir alltid tvungen att lyssna och gärna titta på ordentliga mätningar själv för att få en bild av hur det egentligen ligger till med saker o ting. // Postad 06 oktober 2008 - 22:12 Men sen har det systemet också den lägsta certifieringsgraden, vilket visar på att det inte håller fullt ut samma klass som ett system för tex 60000kr som har en annan grad. Det finns säkert andra datorsystem i den prisklassen som låter bättre, men som med allt annat så tycker folk olika om olika ljud och därmed tycker att just logitechs system låter bäst för pengarna. Och då är det ju inte fel att få ett bevis på att produkten är kontrollerad. Som att köpa en bil, två identiska begagnade bilar för samma pris där den ena är M-testad... vilken väljer man. Postad 06 oktober 2008 - 22:19
Ja och vart hittar man alla kraven för de olika "klassificeringsgraderna"? Och varför tar THX betalat för att en produkt ska få klassificeringen och inte delar ut den istället till produkter värda klassificeringen? Det enda THX går ut på, är att tjäna pengar. Skulle inte ett visst system klara kraven, så behöver de säkert bara gå in med en nog stor summa pengar för att få en ny klassificeringsgrad så deras produkt klarar kraven. Sen i ditt "M-testad" exempel, bara för att den är M-testad, betyder det per automatik att den är i bättre skick än den otestade? Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 oktober 2008 - 22:20. Postad 06 oktober 2008 - 22:50 Du syftar på min grymma Sunfire sub, jag tackar! Vill man ha certifieringen måste produkten testas genom ett program, möter den inte kraven så får den inte heller nån cerifiering. Jag föredrar att lyssna på bio ljudet så som regissören hade tänkt sig att jag ska få uppleva det. Med dessa normer garanteras man att vart man än är i världen så kommer det låta näst intill likadant överallt. Och tack vare Lucas har vi fått ett bättre bioljud ![]() Postad 07 oktober 2008 - 00:21
Vad är det för magiskt med dem?
Så din sunfiresub, har den tilldelats certifikatet eller har det betalats för att den ska få det? Jag föredrar neutrala anläggningar, min egen är inte det men jag har inte råd med bättre utrustning för tillfället. Men vad är det som säger att en THX certifierad produkt verkligen är neutral och "låter som regissören tänkt sig"? I sådana fall ska väll alla THX certifierade produkter låta exakt likadant och då ska det ju inte spela någon roll om det står Logitech eller M&K på produkterna, de ska ju låta precis likadant eftersom att de ska leva upp till en specifik standard, alltså den som regissören har i sin studio och så ledes tänkt sig att det ska låta. Men det förutsätter även att din rumsakustik är exakt som den i regissörens studio och det har väll alla som har THX-certifierade produkter? Så sluta jabba på om att "mjääääääääää skit i Z-5500, det är bara ett dåligt exempel" den tragiska sanningen är att ni inte inser att om inte Z-5500 låter bra, varför ska då resten av de THX certifierade produkterna låta bra och korrekt? Ja just ja, jag glömde; de följer ju en väldigt strikt standard . . . Jag menar, det är ju som att köra Nissan Micra bara för att Nissan tillverkat Skyline, Cheva Nubira för att Cheva gör Corvetter eller Chrysler/Dode Neon bara för att de tillverkar Chargern. "Jo, men min xx zz, det är ju minnsann xx som gjort yy med och därför är min zz en kanonbra bil!", det håller liksom inte i slutet... Förresten, ni har inte hört talas om MLA-cert? Det är en ny top-notch certifiering, den tar inte bara enskilda produkter utan hela er privata setup i åtanke och dessutom behöver ni inte betala flera hundra tusen sek för att få MLA-cert, den tilldelas er om ni tillåter en inspektion av er setup och den lever upp till MLA-certets höga krav. Redigerat av Professor_Kalkyl, 07 oktober 2008 - 00:32. Postad 07 oktober 2008 - 06:53 Visste inte att Nissan eller andra bilmärken har blivit thx märkta, eller skriver du bara irrelevanta saker? Postad 07 oktober 2008 - 07:38 Tycker du det fetmarkerande är en bra nivå och bidrar till ett bra diskussionsklimat? Kan du nämna någon instans som "delar ut" certifieringar och som inte tar betalt för det och samtidigt inte är statliga organ? Utan helt oberoende organisationer utan bakomliggande agenda? Vi lever i en marknadsekonomi, och saker kostar pengar. Jag är glad att THX tar betalt för sina tjänser, som av omgivningen upplevs som en kvalitétsstämpel, annars skulel ingen köpa produkterna och THX vore ett minne blott. Kan du visa ett exempel på det, eller är det bara livliga fantasier? MVH /Chuck Postad 07 oktober 2008 - 07:51 Ok, om vi vänder på steken och ställer oss frågan vilket högtalarsystem skulle vara bättre i pc sammanhang då? Postad 07 oktober 2008 - 07:59 Jag har sett åtminstone TVÅ system till datorer som är SÄMRE än Logitech och som haft THX stämpeln. Känns seriöst ... ![]() Postad 07 oktober 2008 - 08:01 Härligt med lite know how ![]() Postad 07 oktober 2008 - 08:03 som i alla fall jobbar hårt på att skapa en image ... och uppenbarligen lyckas ... ![]() Postad 07 oktober 2008 - 08:12 Är det inte så att för att erhålla en certifiering för en anläggning ska du även uppfylla en hel del krav för rummet. Eftersom rummet troligen har större påverkan än högtalare och elektronik i detta fall så utgår jag från att du med ett sådant uttalande har testat ditt rum (eller åtminstone är så väl påläst på förutsättningarna att du själv åstakommit ett rum som motsvarar kraven, även om det inte testats)? ![]() Postad 07 oktober 2008 - 08:19 Kanske ditt biosystem? ![]() Postad 07 oktober 2008 - 08:32 ![]() Här en Dipolär högtalare... Bifogad fil(er)Postad 07 oktober 2008 - 09:01 Det låter säkert bra, men det innebär ju att den kanske viktigaste (THX-) parametern för att "lyssna på bio ljudet så som regissören hade tänkt sig att jag ska få uppleva det" inte uppfylls? (Är det inte så att det mycket väl kan låta bättre i ditt rum med en massa andra saker?) Postad 07 oktober 2008 - 09:26 Absolut, även utan thx logga! Men jag gillar loggan ![]() Bifogad fil(er)Postad 07 oktober 2008 - 09:38
Asså Logitech systemet uppfyller inte kraven för varken Select eller Ultra. Det är helt andra normer för datorsystemem. Men jag håller med att THX har blivit lite för mycket med alla certifieringar till datorprylar med mera. Har tappat lite av den riktiga kvalitetsstämpeln som det en gång i tiden var. Postad 07 oktober 2008 - 10:02 Ungefär som prisjakt, man kan leta stekpannor istället för bara HIFI produkter. ![]() Apropå Logitech:
Postad 07 oktober 2008 - 12:26 ![]() Postad 07 oktober 2008 - 13:22 Förlåt ![]() Digital Trends recension Skulle jag i dagsläget skaffa mig nått system som inte vore certifierad skulle det t.ex bli ett paket via Klipsch Reference IV Postad 07 oktober 2008 - 15:08 Det tror jag åxå. ![]() Postad 07 oktober 2008 - 15:10
Och jag delar även jag det uppfattningen att detta systemet är riktigt bra och det skulle verkligen förvåna mig om han inte blir nöjd med sitt köp ![]() Annars så lär det finnas gått om intresserade köpare ändå ![]() Postad 07 oktober 2008 - 15:17 Tackar. Då vet man lite mer hur pass mycket vikt man ska lägga ... ... och det är en av de saker jag märken skulle UNDVIKA eftersom jag tycker de är allt annat än naturliga. ![]() ![]() Postad 07 oktober 2008 - 15:19
Irrelevant liknelse om du inte fattade det...
Jajjemän annars skulle det ju inte finnas med där?
MLA-cert, fås från en gratis fristående organisation. Varför skulle THX vara utdött bara för att tillvekare inte skulle betala sina miljoner för att få den där stämpeln, som ändå är irrelevant och inte gäller när du packar upp systemet hemma? Det enda stämpeln är till för, är att lura konsumenter och tillverkare på pengar, så att Lucas kan svälla om magen och arslet.
Vart ska jag börja, hur många räcker för att du ska bli nöjd?
Ja men va tusan, det är ju THX-cert, måste ju bara bääääääästa kvalitén på grejerna. Inte behöver man köpa bra saker, när det finns billigt skräp som har THX-stämpeln heller...
Nähäää så det uppfyller inte kraven för select eller ultra, vad synd. Vad vill du ha sagt med det? Systemet bär fortfarande den där liiiilla THX-logon och certifieringen. ---- De som säger att THX är ett bevis för att grejerna lever upp till en viss standard för att kunna återge allt PRECIS som regissören tänkt: http://www.thx.com/t...dness_plus.html Loudness är ju verkligen tänkt att det ska ge en flack återgivning för att få höra materialet som det verkligen var tänkt... Postad 07 oktober 2008 - 15:29 Alla gånger ![]() Postad 07 oktober 2008 - 15:38 ![]()
Postad 07 oktober 2008 - 15:40
Och enl. MDS är deras bilstereoprodukter världens bästa också... Postad 07 oktober 2008 - 15:49 Om filmbolagen här ovan använder detta när de mixar ihop filmerna, då lär de ha valt med omsorg. Och tydligen har vissa filmtitlar haft utomordentligt bra ljud också. Award Winning MK Cinema Sound The following films all have at least two things in common: 1. They all won Academy Awards for sound. 2. They were all made using MK speakers for sound design. 2006 - King Kong (Best Sound Mix + Best Sound Editing) 2004 - The Incredibles (Best Sound Editing) 2003 - Lord of the Rings: Return of the King (Best Sound Mix) 2002 – Chicago (Best Sound Mix) 2002 – Lord of the Rings: The Two Towers (Best Sound Editing) 2001 – Black Hawk Down (Best Sound Mix) 2001 – Pearl Harbor (Best Sound Editing) Förresten apropå MK 750... The award-winning 750THX loudspeaker system features exclusive MK Sound technologies: • Phase-Focused Crossovers • MMT (midbass/midbass/tweeter) driver configuration • High Frequency Prism • Tripole surround dispersion • Subwoofer Headroom Maximizer Wow, det ser intressant ut ![]() Postad 07 oktober 2008 - 19:14 MDS är ett eget märke och ingen standard. Vilket du naturligtvis känner till... ![]() Sen finns det inget som säger att en THX märkt produkt är bäst, men man vet att den håller en lägsta kvalité som motsvarar aktuell certifiering. Jag tycker i allra högsta grad att THX-certifiering fyller ett syfte. Postad 07 oktober 2008 - 20:33
Ja men fortfarande håller reklamen i citerat inlägg samma nivå som MDS. Sen fyller THX inget syfte alls, då man inte har en "THX-cert anläggning" bara för att det står THX överallt. Postad 07 oktober 2008 - 20:52 Bevisa det då ![]() Postad 07 oktober 2008 - 21:00
Värst vad du hackar,vi förstår att du inte gillar THX. Tycker det räcker nu,men tråden har redan spårat ut. Postad 07 oktober 2008 - 21:04
Okej, så om jag köper samtliga produkter som det står THX på och sedan smäller in det i en källare som är en perfekt kub med sidan 3 meter och har en 15" TV. Sen ställer jag högtalarna ute i hörnen, ställer soffan i mitten och skiter helt i rummets akustik, då uppfyller min anläggning alla krav för THX? Postad 07 oktober 2008 - 21:36 Är soffan certifierad? De kan spela upp de tystaste ljud spåren till de högsta som finns. Hoppas källaren är ljud isolerad! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |