Projektarbete: 2.1 system
232 svar till detta ämne
Postad 16 October 2008 - 21:20
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jag kom på en grej, om vi tar de element jag skrev om tidigare, så står det på datan av diskanten att den helst delas över 3000 med fs på 1800 hz, och att mellan/bas elementet har frekvensomfånget upp till 2500 hz, var och hur ska man dela då? man måste ha ett ganska brant filter till diskanten eller hur? (när man beräknar volymen på en stativare ska man räkna med Mellan/bas elementets data eller med vad?) ps. när vi var och lyssnade hos hifikit så lyssnade vi även på http://www.hifikit.s...dex.php?id=1079 och kanske skulle de elementen vara bättre och lättare att använda som första högtalaren? de lät bra även de tyckte vi. /gloveus
Redigerat av Gloveus, 16 October 2008 - 21:27.
Postad 16 October 2008 - 21:33
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jag litar på vem-det-nu-var-som-sa-det (rotel2 tror jag det var) till mig...
Alltid kul att bli betrodd, men det är inte jag som har sagt det /Johan
Postad 16 October 2008 - 21:56
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Alltid kul att bli betrodd, men det är inte jag som har sagt det /Johan
Nej, det var GrodanB
Postad 17 October 2008 - 14:41
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Hmm... och läser man DVD-ai:s inlägg verkar det som jag inte hade fel...
Postad 17 October 2008 - 14:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hmm... och läser man DVD-ai:s inlägg verkar det som jag inte hade fel...
Jepp, du har inte fel för jag jag upplevde så mådde framför allt diskanten bra av att få en brantare delning 6,5" aren blev också lita gladare när den fick konjugatlänk utformad för att ta ner imp-stigningen och öka filtrets branthet, resultatet blev ganska bra tycker jag och klart bätter än original när det gäller renhet i mellanregistret och tåligheten på diskanten ökade ju garanterat
Postad 17 October 2008 - 22:03
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
ngn som har svar på mina frågor högre upp?
Postad 18 October 2008 - 09:28
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
jag kom på en grej, om vi tar de element jag skrev om tidigare, så står det på datan av diskanten att den helst delas över 3000 med fs på 1800 hz, och att mellan/bas elementet har frekvensomfånget upp till 2500 hz, var och hur ska man dela då?
man måste ha ett ganska brant filter till diskanten eller hur?
(när man beräknar volymen på en stativare ska man räkna med Mellan/bas elementets data eller med vad? [...]
/gloveus
Svaret på första frågan är att går man på databladet så fungerar inte elementen tillsammans... så vill man använda dessa får man göra en gissning vart man kan lägga brytfrekvense... Inläggen ovan svara inte direkt på andra men indirekt... svaret kan sägas vara: kanske... troligen... men grundproblemet är att elementen inte överlappar tillräckligt... och tredje fråga... Ja bas/mellan bestämmer volymen på lådan då diskanten redan har en låda inbyggd. Detta gäller alltså bara 2-vägare...
Redigerat av GrodanB, 18 October 2008 - 09:36.
Postad 19 October 2008 - 19:36
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
takc GrodanB, hmm blev mucket att tänka på nu, men jag läste att Bass Box 6 var ett bra programm att använda och jag har fixat det och ska se hur det fungerar och testa mig fram, men om jag använder de formler du gav mig David så får jag volymen på basen att bli över 70 liter och det känns lite overkill när lådan som säljs till elementet på hifikit är lite mer än 40 liter bara så jag ska testa med BB 6 och se vad jag får för reslutat där,
jag tror det blir elemten från Alpha1 från hifikit iaf, har inte snackat med min polare än men ska se vad han säger, jag tror det är bättre med seas elementen då de verkar lättar att dela.
men är en konjukatlänk att rekommendera i båda filtren eller?
kan man beräkna de olika styrkorna och så på komponenterna till filtren med hjälp av BB6 eller är det ett annat program för beräkning av filtren??
/gloveus
alla svar uppskattas !
Postad 19 October 2008 - 19:38
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
takc GrodanB, hmm blev mucket att tänka på nu, men jag läste att Bass Box 6 var ett bra programm att använda och jag har fixat det och ska se hur det fungerar och testa mig fram, men om jag använder de formler du gav mig David så får jag volymen på basen att bli över 70 liter och det känns lite overkill när lådan som säljs till elementet på hifikit är lite mer än 40 liter bara så jag ska testa med BB 6 och se vad jag får för reslutat där,
jag tror det blir elemten från Alpha1 från hifikit iaf, har inte snackat med min polare än men ska se vad han säger, jag tror det är bättre med seas elementen då de verkar lättar att dela.
men är en konjukatlänk att rekommendera i båda filtren eller?
kan man beräkna de olika styrkorna och så på komponenterna till filtren med hjälp av BB6 eller är det ett annat program för beräkning av filtren??
/gloveus
alla svar uppskattas !
formlerna som jag gav är inte lika bra som programmet, du ska köra med BBpro6 Filter får du beräkna med formler och/eller data program
Redigerat av DVD-ai, 19 October 2008 - 19:50.
Postad 21 October 2008 - 13:06
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tjena, nu är det bestämt att vi väljer elementen i hifikits Acoustic Excellent, med elementen ;
Bas: 1 st Seas P17 RCY/H0352
Diskant: 1 st Seas H392
Om det är någon som har lite grafer med de elementen kan ni posta dom här så ska jag se om jag lyckas också, har ni ngra förslag om delningsfrekvenser, eller hur får man ut de, genom att titta på graferna och anta var det borde vara bäst med delning eller ska man använda formler och datorprogram eller vad ger bäst resultat?
Har jag tänkt fel när jag säger att det behövs tredjeordningens filter till diskanten och ett 2 ordningens bandpassfilter till mellan/bas?
Det här med konjugatlänk förstår jag inte riktigt, vad betyder det och när ska jag anävda mig av en sådan?
Rätta mi gom jag har fel.
/gloveus
Postad 21 October 2008 - 14:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ni gillade väl inte ljudet i denna när ni lyssnade på den i butik... så varför valde ni att bygga med dom elementen då ?  bara undrar hur nu kom fram till just den kombinationen i slutet i alla fall
om ni ska använda dom elementen så är dags att innan ni tittat på filter så kan ni börja med att bestämma er för vad ni ska ha för låda, börja räkna och om ni har data program för beräkningav låda så är det bra ni kan ju använda bbpro6 som sagt så får di bättre resultat.
Ta fram en bra design där först och så kan ni ju lägga upp den här så vi kan titta på den om ni vill spå att den inte är helt galen och så för att få tipps m.m.
Delnignen går inte att utala sig om riktigt änu igentligen, men jag skulle tippa på att 2a eller 3e till diskanten och 1a eller 2a till basen skulle kunna fungera bra, 1a och en konjugatlänk skulle kunna få till det riktigt bra beroen de på hur denb basen ser t upp i frekvens och hur diskanten kan hantera låga frekvanser med 3e ordningens filter + kanske en resonans krets för att ta ner fs en del.
konjugatlänken tar ner basens impedanshöjning med ökan frekvens som alltid finns där, det höjning gör filtret mindre brant och det e ju inte så lyckat... Men en konjugatlänk så kan man få filtret att jobba som det är tänkt och om man "manipulerar" konjugatlänken så kan man få till lite andra roliga resultat i kombination med övriga filtret funktion
Redigerat av DVD-ai, 21 October 2008 - 14:34.
Postad 21 October 2008 - 20:41
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
anledningen till att vi valde de dyrare elementen i excellent är för att jag trodde att de skulle vara lättare att dela, det är endast vad jag tror och att snubben inne på hifikit sa att de var lite knixiga att dela. anledningen till att jag trodde de var lttare att dela var för jag gick efter datan på produktbladen och då skulle det vara ett mellanrum (en dipp) mellan diskanten och basen, för diskanten skulle helst delas över 3 khz, och basen gick upp till 2,5 khz, då skulle det antagligen bli en dipp där även om tonen höjs enligt fysiken, det är vad jag trodde men jag kanske har fel.
Okey, ska bli, ska börja pula på i nästa vecka och dra fram en riktigt fin design, då har jag gott om tid vid datorn (höstlov =)), men hur lägger jag upp grafen och sådant som jag gjort i bb6 här?
Kan jag designa utseendet också i det programmet?
tack
/Gloveus
Postad 23 October 2008 - 20:36
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
vad är det som är viktigt i det där bass box 6 programmet? jag får ut en kurvor, men vet inte vilka kurvor som har betydelse.
Postad 23 October 2008 - 20:38
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 27 October 2008 - 13:07
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tjena igen, nu är det dags att fastställa alla beräkningar den här veckan, volym på lådor och förhoppnigsvis även en del av delningsfiltrena, som tidigare sagt ska vi använda os av följande element: Baslåda: http://www.tymphany.com/830667 , Pearless 213 SLS Sateliter: http://www.seas.no/i...0352_p17rcy.pdf , Seas P17 RCY/H0352 och http://www.seas.no/i...h0392_25tnf.pdf , Seas H392 25 TNFJag har börjat att fösöka få programmet bassbox 6 att fungera, jag vet inte jag valt rätt programm eller ngt men jag har genom att skriva in de parametrar jag hittade på hemsidorna och genom att skriva in storleken på elementet fått fram kurvor jag ska försöka lägga in dom här vet inte hur man gör men ajg ska testa. jag har inte skrivit in external, configuration eller response, men ska visa vad jag fikck fram, hjälp mig gärna =) Nu ska vi se Nähe, står att ja ginte har behörighet till att ladda upp sådana filer. :S Jag kanske gör fel, hur ska jag göra?
Postad 28 October 2008 - 13:11
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
kanske ska man köra på en sluten konstruktion på baslådan, annars blir volymen så väldigt stor, jo visst tappar jag myckt djupbas, men eftersom vi vill bygga en liten konstruktion och inget jätte stort så tror inte jag att det har så stor betydelse att vi inte får ut så mkt djupbas, inte jag iaf
vad tycks?
Postad 28 October 2008 - 16:26
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Gör printscreens eller packa filerna i rar
och jo, SLS basarna ÄR byggda för slutna lådor.
Postad 28 October 2008 - 16:39
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Okay, då kanske det blir en sluten om dom är gjorda för det =)
Vi får ta och göra printscreens, tar det lite senare
Postad 28 October 2008 - 17:00
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Grafer.bmp 3.03MB
31 Antal nerladdningar
kanske inte va så här man gjorde :/
Redigerat av Gloveus, 28 October 2008 - 17:03.
Postad 28 October 2008 - 17:06
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Grafer.bmp 3.03MB
31 Antal nerladdningar
kanske inte va så här man gjorde :/
Spara gärna bilden som .jpg eller .png i stället nästa gång så tar dom mycket mindre plats. Går att välja i paint när du är i spara som rutan.
Postad 28 October 2008 - 17:16
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Postad 28 October 2008 - 17:57
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
SLS är mycket fin bra val! Det behöver ca 25L (kolla gärna mitt galleri för inspiration) den spelar mycket rappt och exakt
/Tim!
Postad 28 October 2008 - 18:53
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Holy crap på VV
Hur ser GD ut?
Som någon skrev; spara i png, jpg eller jpeg nästa gång
Postad 29 October 2008 - 11:07
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jag vet inte vad jag ska trycka in för watt på VV, men hur kan jag få den att inta vara så extremt hög?
Här är GD, ljusblå är SLS, och vit är SEAS
GD.PNG 44.69K
0 Antal nerladdningar
Och detta är vad jag skrivit in:
Projektarbete.PNG 66.94K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Gloveus, 29 October 2008 - 11:23.
Postad 29 October 2008 - 12:05
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Question:
Varför göra bilderna 30 gånger större än nödvändigt, dessutom med tom vit utfyllnad?
Design 2, gå igenom den en gång till.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 29 October 2008 - 12:10.
Postad 29 October 2008 - 12:45
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jag vet inte hur jag får så att det inte blir så ******** stora och med vit runt omkring :/ sry, datorokunnighet antar jag
Postad 30 October 2008 - 12:18
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Nu har jag kollat lite mer och trixat. Men hur ska jag göra med basröret i satelitarna? om jag göra dem breda blir de hur långa som helst, men är dom långa så att dom pasar i lådan blir dom jätte smala och VV blir helt fuckad, nu tror jag lyckats hufsat men ett sånt rör kan jag inte hitta att köpa :/
Tror ni att detta kan blir bra? Om ni vill se fler grafer så säg till så lägger jag upp dom, jag vet inte vilka som är bra att ha :/ eller behövs rättare sagt.
Massa_grafer.PNG 103.29K
0 Antal nerladdningar
Postad 30 October 2008 - 13:32
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 30 October 2008 - 14:33
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
trevligt att höra, nu ska bara delningsfiltren bestämmas =)
Postad 30 October 2008 - 19:28
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Japp ett förslag är att gå till hifikit och fråga om de kan vara schyssta och langa ett kopplingsschema, eller så mäter ni upp dem själva alltså skaffar hårdvara för det samt ett program som t.ex. LspCAD, även fast det inte är gratis är det bra.
Ett annat alternativ är att bara skaffa en hygglig mic, EQWizard och kika hos dr.krupp antingen på standardvärden eller beräka ett vanligt 12/12dB filter.
There's no end of the posibilities!
Postad 30 October 2008 - 21:41
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
oj oj, det är detta som verkar vara den svåra delen om man aldrig gjort det tidigare :/ var ska man börja, Okey har fixat LspCAD nu tror jag, och jag fattar absolut inget, skulle du vilja hjälpa mig börja ^^?
Postad 30 October 2008 - 22:11
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ja jo, men en del här på forumen lär slå fri volter då, vilket jag skiter fullständigt i då DIY ska vara kul, lärorikt och inte exaktvetenskap som kräver 70års arbetsliverfarenhet och ett namn som idag lever på rykten.
Men det bästa är ändå om du har tillgång till någorlunda mätutr. så du vet på ett ungefär hur det blir med just dina grejer och baffel.
Men det går att simulera ändå.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 30 October 2008 - 22:13.
Postad 31 October 2008 - 10:57
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Klart att du ska kunna få hjälp att komma igång, för som Professorn säger så är det viktigt att man har kul och att komma igång för det e då det verkligen blir kul
Jag kan tyvärr inte hjälp dig med LSPCad, då jag inte kan det programmet    men tängte ta och lära mig
Jag kör med ett annat program nämligen X-over pro just nu, men kommer nog att övergå till LSPCad mer och mer här nu antar jag
Eller i alla fall köra en kombination med dom båda när jag håller på.
Postad 31 October 2008 - 22:08
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nu har jag kollat lite mer och trixat. Men hur ska jag göra med basröret i satelitarna? om jag göra dem breda blir de hur långa som helst, men är dom långa så att dom pasar i lådan blir dom jätte smala och VV blir helt fuckad, nu tror jag lyckats hufsat men ett sånt rör kan jag inte hitta att köpa :/
Tror ni att detta kan blir bra? Om ni vill se fler grafer så säg till så lägger jag upp dom, jag vet inte vilka som är bra att ha :/ eller behövs rättare sagt.
Massa_grafer.PNG 103.29K
0 Antal nerladdningar
Angående rör så är det bara att leta, den som letar han finner. Det gjorde jag  Ska beställa rostfria rör, dyrt men fint  /Tim!
Postad 10 November 2008 - 21:19
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Nu var det ett tag sedan vi skrev jag något här men nu kommer lite nya fina grafer, har fått väldigt mkt hjälp av DVD-ai (david) med lådor och delningsfilter här är ett filter som jag gjort, jag tror det funkar ganska bra, ser bra ut iaf.
Delnigsfilter.PNG 122.73K
1 Antal nerladdningar
Om ni har ngt att tillägga tillläg jätte gärna =) nästa vecka startar bygget och vi kommer då att lägga upp en massa bilder på hur bygget fortgår!
Postad 11 November 2008 - 00:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ser ganska bra ut tycker jag
e sjukligt trött just nu men ska kolla lite mer på dom i morgon
Natti !
Postad 11 November 2008 - 14:07
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tja här kommer ett till alternative, vi vet inte vilken som är att föredra. finns det ngn nackdel med att ha första ordningen på både HP och LP?
Alt_tv_.PNG 72.41K
1 Antal nerladdningar
Postad 11 November 2008 - 17:09
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ja, du får mellanregistret bl.a. mer framstående konuppbrytningsbekymmer och diskanten kanske distar pga. att den bl.a. når x-max snabbare.
Postad 11 November 2008 - 18:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
på alt nr 2 så är diskantens Fs bara dämpat med 18dB dessutom, och jag brukar säga att alltid under 20dB
det tjänar ni på i renhet hoss diskanten och i effekttålighet, och exakt som professorn säger så blir konuppbrytningar m.m. ett större problem med alt 2 och 1a ordningen.
annars ser det ganska bra ut måste jag säga, ni får till det ganska bra
men försök att få ner diskantens Fs lite till och gärna få ner basen runt 4000Hz några dB till så blir det bättre, testa 1a till basen och 2a till diskanten.
Sedan kom ihåg att hålla stenkoll på impedansen över hela området så att den inte bli för låg och inte heller för kurvig för det är inte heller bra.
Redigerat av DVD-ai, 11 November 2008 - 18:23.
Postad 11 November 2008 - 18:28
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Sedan kom ihåg att hålla stenkoll på impedansen över hela området så att den inte bli för låg och inte heller för kurvig för det är inte heller bra.
En av de grymmaste högtalare jag sett vad gäller detta, är LTS 3v-f2
Postad 12 November 2008 - 11:47
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
Här har vi vår beställning. Vi har inte beställt än, innan vi beställer vill vi höra vad ni tycker, och om ni upptäcker något fatalt fel i vår beställning. Vi har nu inte beställt sladdar, kondensatorer, terminal, fötter och material. Vi kommer köpa sådant på Hifikit i stockholm, då det blir billigare så.
best_llning.jpg 86.89K
1 Antal nerladdningar
Postad 12 November 2008 - 15:45
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Hur hade ni tänkt göra filtren? Det saknas i alla fall en viktig komponent
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 November 2008 - 15:45.
Postad 12 November 2008 - 16:11
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
vad menar du med hur vi hade tänkt göra dem? menar du på vad så hade vi tänkt på en bit mdf, eller en så där skiva man kan köpa på hifikit. Är det det du menar?
Postad 12 November 2008 - 17:16
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 12 November 2008 - 17:22
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
det blir ungefär som det första jag la upp, kan visa igen, men med lite modifikationer,
Delnigsfilter.PNG 122.73K
1 Antal nerladdningar
s¨kommer det att se ut, men lite mer dämpad diskant, annars blir det så,
Postad 12 November 2008 - 17:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
So far so good vad gäller schemat, men jag saknar ett par viktiga komponenter i inköpslistan.
Är ni säkra på att ni fått med alla komponenter från schema till lista?
Redigerat av Professor_Kalkyl, 12 November 2008 - 17:30.
Postad 12 November 2008 - 17:32
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
har ni räknat med DCR nu ?
och sedan så blir det jätta bra att dämpa diskanten någon dB till och så lyyssnar ni sedan på grejerna, när ni gjort det så vet ni hur mycket ni kan tänkas behöva dämpa ytterligare
Professorn: om du läser nog så står det att dom köper kondingar från hifikit i stället
Redigerat av DVD-ai, 12 November 2008 - 17:33.
Postad 12 November 2008 - 20:45
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
hehe, jaha var det kondingarna du menade professor =) fattade inte det, men precis som dvd skriver köper vi till på hifikit istället, men jag tror inte jag förstod hur man räknade med DCR i beräkningarna, skuolle du kunna förklara?
tack för svaren
Postad 12 November 2008 - 22:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
dom spolar som du tittat på nu, kolla upp deras resistans, och skriv bara in den i rutan på xover till rätt spole så är det klart sedan och uppdatera grafen bara så..
Postad 12 November 2008 - 22:34
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
jaha, ja det har vi gjort =) trodde det var ngt svårt vi var tvungna att fixa  men skulle du säga att detta är ngt vi kan beställa? vi vill helst beställa så fort som möjligt för vi måste ha en faktura som vi ska ge till skolan för att kunna få bidrag ev skolan, =) vi ska dämpa diskanten lite till, och kör på elektrolyter till en början sen kollar vi med mätinstrument och köper sen de bättre prop...kondensatorerna, och nästa vecka blir det bara att börja bygga   :D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|