blev ingen onkyo utan en yamaha och wigo160.Tror ni onkyo 608 klarar biffen och driva 160 bra ?
har spelat nu en timme och är redan nöjd. ska blir riktigt intressant när klockan är lite mindre om man kan höja lite mera och se hur det låter.
10 relaterade trådar
Postad 10 juni 2010 - 21:52 blev ingen onkyo utan en yamaha och wigo160. har spelat nu en timme och är redan nöjd. ska blir riktigt intressant när klockan är lite mindre om man kan höja lite mera och se hur det låter. Postad 11 juni 2010 - 08:05 Postad 11 juni 2010 - 13:11 Jag har varit i kontakt med Audio Pro för att köpa lösa element men det fick jag inte. Ska bli kul att se hur Audio Pro löser detta. Antagligen får du skicka tillbaka båda och så får du ett nytt par. Jag vill ju bygga en egen center som jag pratat om i en annan tråd. Så jag har försökt köpa delar eller enbart en högtalare men fått nej på båda. Kommer ev köpa ett par och slakta den ena högtalaren för att ta elementen. Postad 11 juni 2010 - 13:47 Märkte genast att felet inte var åtgärdat och till och med värre. Diskanten var heldöd och jag tyckte även mellanregistren distade och lät fult. Så jag satt båda högtalarna bredvid varann, och kopplade först i ena och lyssnade, sedan kopplade jag i andra högtalaren med samma kabel och hörde märkbar skillnad. Så jag skickade tillbaks den igen, väntar fortfarande på svar när det får den. Jag tycker det verkar självklart att felet är i högtalaren men kan det vara nåt annat som är fel? Bara undrar mest, för om det inte hittar nåt fel den här gången heller kommer det fakturera mig ytterliggare en gång, fick en räkning första gången också, för att de ansåg att det var en "onödig service". Har varit i kontakt med konsumentrådgivningen och tror jag kommer att försöka häva köpet om det inte lagar den den här gången heller. Eller begära en ny, vilket jag tydligen skulle ha rätt till redan efter första gången, men då var den redan skickad när jag pratade med konsumentombudsmannen. Annars har jag varit helnöjd med själva högtalarna, och har inget emot Audio Pro, däremot återförsäljaren. Hoppas bara att era grejer håller bättre och att ni slipper problem. Ville mest bara få konfirmerat från någon mer kunnig om det kan eller inte kan vara fel på något annat än högtalaren? ![]() Postad 11 juni 2010 - 14:12 Köpte dom på audiovideo här i stan. Varit och lämnat in den nu och han trodde jag skulle få skicka tebax båda och få ett nytt par.men vi väntar på svaret från deras leverantör så jag får nog tyvärr vänta ett tag.men måste ge en eloge till personalen här på audiovideo som verkligen försöker och ger en grym service :-) jaså tycker du wigo 120 blir för klen ? Ska beställa mig en sådan center när lönen kommer tänkte jag :-) Postad 11 juni 2010 - 20:38 Den är gjord för att passa till wi-130 och göra en större fanns det ingen marknad för. ![]() Så dålig är den inte men den känns lite tunn mot wi-160. Postad 11 juni 2010 - 20:41 Hmm låter riktigt tråkigt :-( tro om någon annan center funkar till ? Postad 14 juni 2010 - 22:17 Hoppas audio pro hör av sig imorgon till affärn annars vet jag inte vad jag gör vill jue ha mina högtalare !! Postad 22 juni 2010 - 21:44 ska bli riktigt kul att få dra lite mark knopfler imorgon till morgon kaffet. Mvh stiller Postad 22 juni 2010 - 22:14 kanske skulle kontakta Audio Pro supporten och fråga om jag kan få köpa din defekta högtalare och sno elementen! Postad 22 juni 2010 - 22:17 Hahaha ![]() Postad 22 juni 2010 - 22:29 klockan är ju bara barnet! Kör på för sjutton gubbar! ![]() Postad 22 juni 2010 - 23:13 jag slutade kl 17 från ett 31 timmars arbetspass så är rätt mör ![]() Mvh Stiller Postad 30 juni 2010 - 23:49 Jag är intresserad av att köpa dessa högtalare, men skulle vilja höra lite mer om vad alla som köpt dessa högtalare tycker. Och hur kommer det sig att det finns så lite info om dessa på nätet? Jag menar de flesta populära högtalarna finns det sidor efter sidor att läsa om, recensioner, egna omdömen och så vidare. Speciellt med högtalare som är så högt rankade på denna sida, hur kommer det sig? Nåväl, dom är riktigt snygga och jag hoppas att alla är nöjda! Jag kommer nog att slå till på dessa efter sommaren om jag inte hör något riktigt negativt, eller om jag skulle ramla över något annat par, som passar mig i smaken i både design, ljud och kostnad! /Jonas Postad 01 juli 2010 - 13:58 Postad 01 juli 2010 - 20:39 Mvh stiller Postad 25 juli 2010 - 23:06 Beställde center och 2 surround idag, snart har man en helt komplett 5.1 anläggning, får se hurdan skillnad det blir när man tittar film. Postad 08 augusti 2010 - 12:37 Tror xtz har några som passar. Minns inte om jag tittade på dom som var menad för deras 80serie Postad 09 augusti 2010 - 10:10
okej, men jag köpte Vogel VLB 200, perfekt om man byter i framtiden. Allt lär ju passa så länge det väger under 20 kg. ![]() Redigerat av Unregistered1894, 09 augusti 2010 - 10:11. Postad 25 september 2010 - 18:41 Postad 23 oktober 2010 - 20:56 Frontgallret (av tyg) var mer grått än svart som resten av högtalaren. Är det samma gråa (och i mitt tycke fula) frontgaller till 160 som till 150 (dvs högtalaren är svart men frontgallret är åt det gråa hållet vilket inte alls är lika snyggt som dom (uppenbarligen) photoshoppade produktbilderna)? Postad 30 november 2010 - 10:27 Funderar att köpa ett par wi-160, kommer främst användas till musik. Finns det nåt behov av att köpa till sub eller är basen tillräcklig för musik? Postad 16 december 2010 - 23:06 Dock när jag kollar film så vill jag nog ha en sub inom en snar framtid. Postad 19 december 2010 - 00:25
Var och köpte ett wigo-paket på mediamarkt för någon vecka sen, och jag är faktiskt riktigt nöjd än så länge. blev 110, 120 och 160. Har dock bara hunnit lyssna på frontarna, 160, och med dom är jag riktigt nöjd. Ang. om du behöver sub eller inte så röstar jag på att köpa en! inte för att dessa ger ut för lite bas, utan för att du aldrig får den där grunden och den där fylliga basen långt ner i registret om du inte kör sub. Beror ju iofs mycket på vilken musik du lyssnar på.. Själv är jag allätare och självklart hör man skillnad inom allt, dock mer eller mindre utifrån vilken genre de är. Men är du inte kräsen, så tycker jag inte att sub är livsnödvändigt. Dom gångar jag är för trött å slö för att gå fram 2 meter för att slå på subben så lyssnar jag enbart på 160, och det är inte så jag stör mig på att det är för lite bas. ![]() Postad 20 december 2010 - 01:41 Spelar inte alls i samma liga som resten tyvärr. ![]() Postad 21 december 2010 - 16:54 ![]() Postad 21 december 2010 - 16:58
Varför inte välja Wigoseriens egna subbas. Billig och bra. Postad 21 december 2010 - 21:25
Som jag har fattat det är den inte riktigt okej till musik, eller det ska finns bättre alternativ i den prisklassen. Men har bara läst på såna här forum och inte lyssnat själv, tror nog jag egentligen att jag skulle vara ganska nöjd även med den. Är inte jätte kräsen utan har saknat stereo senaste 7-8år och tänkte nu råda bot på detta. Har under dom senaste åren bara lyssnat på dator och genom hörlurar. Men nu har musik intresset ökat lite igen så jag tänkte börja med WIGO 160 och driva dom med en Pioneer VSX-920, och som det ser nu blir det en eller två subbar av något slag. Postad 21 december 2010 - 23:22 ![]() Postad 23 december 2010 - 13:51
Wigosseriens subbas fungerar bättre till film än musik, men för pengarna så... Postad 23 december 2010 - 14:46
Nä inte direkt, xtz Postad 24 december 2010 - 02:31
så du tycker ALLA xtz låter bättre än sw-10 som är runt de priset eller? vilket de flesta utav deras basar är. tolkar det så eftersom du inte skrev modell. vad grundar du det på? nyfiken på höra! Postad 05 januari 2011 - 00:17 Har lite frågor dock.. Nuvarande högtalare: Genexxa 1600, 350W, 8ohm. De jag ska köpa kräver ju enligt officella hemsidan 50-200W förstärkare och dom är på 4ohm.. Frågan är alltså, klarar min nuvarande förstärkare av dessa nya, eller måste jag ha en ny stärkare också? Mindre ohm lättare att driva, right? Postad 06 januari 2011 - 19:10
precis, ju mindre ohm desto mindre motstånd. man kan även se på förstärkare som pumpar ut watt att wattantalet sjukner på fler ohm det är som ska spelas. klarar din nuvarande förstärkare att driva 8 ohm och med bra styrka så ska 4 ohm och mindre högtalare inte vara något som helst problem. vilka högtalare vill du ha och vilken förstärkare har du att driva det med? Postad 06 januari 2011 - 19:13
Njaa, det är lättare att driva 8 ohm än 4, därav mer effekt i 4 ohm Postad 06 januari 2011 - 19:51 Jag har inte formlerna i huvudet men jag har för mig att högre ohm på ena sidan leder till att den andra sidan inte behöver driva lika hårt. Dvs en förstärkare på 4 ohm och högtalare på 8 ohm är ok men inte tvärtom (för att då skulle förstärkaren behöva arbeta dubbelt så hårt). Postad 06 januari 2011 - 20:12 Om lasten har ett lågt motstånd när förstärkaren lägger ut en spänning över lasten, så kommer lasten att släppa genom mycket ström och då säger man att lasten är tung för förstärkaren. Så högtalare med lägre impedans är alltså tyngre för en förstärkare att driva, eftersom man förstärkarens begränsade förmåga att ge ström blir mer problematisk. Sen råkar det vara så att alla förstärkare är "optimerade" för en given impedans. Det kallas för effekt-balansering. Perfekt effektbalansering hos en förstärkare som går i klass B innebär att EXAKT lika mycket effekt utvecklas BÅDE i högtalaren som i förstärkarens slutsteg. Då har man uppnåt optimal balans, så fort det blir obalans så utvecklas det högre effekt i slutsteget något som kan leda till överhettning och andra skador. Det spelar alltså egentligen inte så stor roll om balansen rubbas åt ena eller andra hållet, det är i praktiken lika illa så länge förstärkaren går i klass B. Hos klass D förstärkare misstänker jag att balansen fortfarande är viktig, men konsekvenserna kan vara lite annorlunda om obalans uppstår. Klart är iallafall att man ska försöka hålla sej till förstärkar-tillverkarens rekommendationer och finns möjligheten att anpassa förstärkarens effektbalansering så att den passar högtalarna, så bör man göra det också... Postad 10 januari 2011 - 06:54
Högtalarna jag vill ha är självfallet Audio Pro WIGO 160 högtalarna, som denna tråd handlar om. ![]() Min förstärkare är en Pioneer VSX 806-RDS.
Hur ska ni ha det? ![]()
Ja det där blev jag inte vis på, men du föreslår alltså att jag kollar i instruktionsboken till förstärkaren om den klarar av högtalare på 4ohm och 250watt? Kolla bifogad fil för min instruktionsbok ang ohm och sånt, är sämst på sånt här och skulle egentligen behöva läsa på lite så man slipper fråga hela tiden.. ;( Bifogad fil(er)Redigerat av ZH666, 10 januari 2011 - 07:06. Postad 26 januari 2011 - 23:29 Postad 20 februari 2011 - 23:50
Kan inte tänka mig annat än att det skulle funka! Tycker inte mina är speciellt tröga men svära på det kan jag inte göra. Tänkte för övrigt ta tag i mitt sub köp i veckan! Blir bara en till att börja med. Postad 22 februari 2011 - 02:27 Dock skulle det komma ut en ny version som hette Wigo MK2 den 10/3. Undrar vad som är ändrat på MK2an? Postad 03 februari 2014 - 07:57 Någon som är sugen på att sälja ett par Wigo 160? Jag kan hämta i sydöstra Sverige om priset är rätt. Mvh /Bernt 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |