Rykten om PS4
141 svar till detta ämne
Postad 01 October 2008 - 10:08
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Hur kan Wii gjort ett misstag? Maskinen säljer bra mycket mer än vad PS3 och 360 gör tillsammans, världen över. Så misstag, nej..........
Det jag syftade på var att då skulle dom nog kunnat sno åt sig ännu mer marknadsandelar och fångat in några av oss som har något högre krav. Men klart man gillar Nintendo men då får det allt bli NES-8 bits-spelande =)
Postad 01 October 2008 - 10:10
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Wii hade sålt ännu mer om de bara hunnit tillverka fler konsoller. Wii säljer mer än de andra 2 konsollerna tillsammans.
Postad 01 October 2008 - 10:15
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Ni måste verkligen tänka på att 360 hade sålt mycket mer om inte PS3 funnits.
Det borde ju rimligtvis betyda att PS3 hade sålt ÄNNU mer om inte 360 hade funnits...?
Postad 01 October 2008 - 10:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Personligen tycker jag det verkar som om "ohh my good PS4 = PS3 Wii"-spekulationer fullständigt saknar substans och är ett fantasi-foster. Men sure, spekulera är kul, jag gör det gärna själv, men det finns i praktiken extremt lite som stödjer ovanstående spekulation (eller att Sony skulle gå på sparlåga ijmf med MS för den delen, helt taget ur luften). Vad jag kan se så är det så att denna Goto har spekulerat att CPU:n eventuellt (märk de kursiverade orden) är något som har en prestanda cirkus 2 ggr CELL. Vad jag kan se så har jag inte sett nått om att PS4 skulle ha en prestanda cirkus 2 ggr PS3, vilket det låter som när man läser vissa inlägg här och på andra ställen. En konsoll är rätt mkt mer än dess CPU. Iövrigt kan man ju läsa lite om vad som faktiskt stod i artiklen, via översättning av medlemmen one här: http://forum.beyond3...mp;postcount=36Däremot är det nog troligt att PS3 förhållandevis långsamma försäljning har med dess prislapp att göra. Så ja, det är troligt att Sony med PS4 siktar på en mer ekonomisk teknik men det betyder för den skull inte att de gör en Wii (dvs bygga nått på en generation gammal teknik). Sony själva sa att önskvärd prispunkt för ett tv-spel är 299 dollar, säkerligen önskar de alltså att det går fortare att nå dit med PS4 än med PS3 iaf.  HenkeEdge>> På vilket sätt skulle en uppskalande DVD fånga de med högre krav? En och annan med dålig kunskap kanske, men thats it.
Postad 01 October 2008 - 10:29
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Som pacman säger så är ju CPUn inte alls det som påverkar hur bra konsollens spel kommer se ut i första hand. GPU och minne är mer intressant att veta klassen på i mitt tycke.
Postad 01 October 2008 - 11:38
Unregisteredd3d74d10
-
Unregisteredd3d74d10
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Det är svårt att komma ut med en PS4 ala Wii som skall vara billig, när man har en "dyr" PS3 som man ska fortsätta sälja. De kan inte bara paketera om PS3 och säga att det är en PS4, så funkar inte sony. Däremot kommer de förmodligen försöka mjölka PS3 så mycket de kan med slim modeller etc.
Jag tror mer på att PS4 kommer baseras på en framtida cell processor som förmodligen har fler SPE men även mer än en PE (Processing unit). Viktigaste för dem är nog att de ska kunna använda sitt operativsystem för PS3 på PS4, samt att konsollen ska vara bakåtkompatibel med PS3. Precis som Microsoft hade fördel med Xbox Live när deras andra konsoll gjordes, vill Sony kunna bygga vidare från grunden de skapat med PS3 och PSN. Ju längre tid som går ju mer vana är utvecklarna med att utveckla för cell. Detta innebär att tröskeln till en PS4 är liten om det är snarlik hårdvara och samma operativsystem.
Min gissing är en cell processor med 2 PPE och 14 aktiva SPE. 1.5-2 ggr mer minne, 1.5-2 ggr bättre grafik prestande. Eller om man ska dra en variant på vad folk sa om Wii "Two Ps3 glued together". Men denna kommer förmodligen inte lanseras förrän tidigast då PS3:an ligger runt 2500kr.
Postad 01 October 2008 - 11:41
Unregisteredd3d74d10
-
Unregisteredd3d74d10
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag måste bara tillägga att jag hade tyckt det varit intressant om de på PS4 hade kört med 3PE och samma antal SPE som förut, sen satsat mer krut på mer minne och kraftfullare grafikkort. Jag vet inte om dagens spel och de som kommer i framtiden kommer behöva så mycket mer beräkningskraft.
Postad 01 October 2008 - 11:50
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Om man hårddrar kan man då verkligen kalla 360:n för HD konsol när den bara tar DVD-media, jo finns visserligen HD DVD-spelaren att köpa till men ligger väl inga spel på HD-DVD? Så det är väl bara uppskalning av dvd som den presterar om man ser till vad konsollerna klarar utan externa spelare. Fanns bara ett val egentigen för mig då just bluray-spelare var det som fick bestämma vilken konsol det blev för mig när jag ville köra ut på projektorn.
Kommer det att vara nästa gen. Xbox som även kör bluray media eller tror ni det kommer en "Super Duper Leet" eller vad nu en sån 360 version skulle kunna kallas.
Wii:n har dom ju gjort ett stort misstag på, hade den fungerat som DVD-spelare och kunnat skalat upp till 720p så hade den ju sålt mer om nu inte priset hade blivit för högt. Hade en sån vart bundlad med ett Nhl-lir och att det fanns en hockey-klubbe joystick när dom var nya så hade jag förbeställt en på stört när det begav sig.
Men nu är jag helnöjd med min PS3. Är bara den långa väntan på GH WT som är lite irriterande förtillfället 
Jag menar mer att 360 klarar både 720P, 1080i och 1080P och har hdmi så den borde klassas som en hdkonsol även om den kör med dvd. Kan ms undvika att köra blu-ray på sin nästa konsol så kommer dom nog göra det, skulle ju inte kännas kul för dom om sony skulle tjäna på varje konsol dom säljer. Klart det finns saker som stöd för 720P, lite hetare grafik och hdmi mm som hade varit kul att ha på wii men samtidigt så hade det boostat upp priset så frågan är om det hade varit värt det för nintendo. Är ju svårt att sälja mer än vad den redan gör nu och skulle den börja dala kan dom ju kapa rejält på priset och ändå sälja den med vinst så deras framgångar kommer nog fortsätta ett bra tag.
Postad 01 October 2008 - 11:50
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
Precis... ryktet gäller CPUn (Cell alltså) och inget annat.
Det känns dock ganska klokt.
PS3 känns idag som om den är,
Överdimensionerad
CPU
Kapacitet på lagringsmedia
Underdimensionerad
Minne
GPU
Hastighet på lagringsmedia
Mer minne, bättre GPU och snabbare BD-läsare så har man en ny billig konsol i PS4. Sony kanske helt skippar sin 10-årsplan och släpper PS4 med dessa ändringar inom kort. Man har då stora möjligheter att komma in med en kraftfull konsol till ett vettigt pris.
Postad 01 October 2008 - 12:04
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Precis... ryktet gäller CPUn (Cell alltså) och inget annat.
Det känns dock ganska klokt. PS3 känns idag som om den är,
Överdimensionerad CPU Kapacitet på lagringsmedia
Underdimensionerad Minne GPU Hastighet på lagringsmedia
Mer minne, bättre GPU och snabbare BD-läsare så har man en ny billig konsol i PS4. Sony kanske helt skippar sin 10-årsplan och släpper PS4 med dessa ändringar inom kort. Man har då stora möjligheter att komma in med en kraftfull konsol till ett vettigt pris.
Tanken är ju att CELL från början skulle vara både GPU och CPU. Ska bli intressant att se det slaget. Intel jobbar ju hårt med Larrabee och det skulle inte förvåna mig om Intel redan nu har ett avtal med Microsoft om att stå för både GPU och CPU till nästa Xbox 360 då IBM har varit allt för dominanta där. Tror mS också är intresserad av Intels framförhållning av att krympa sina kärnor. Både PS3 och 360 sitter på 65nm och 360 på en 90nm GPU när Intel redan idag säljer 45nm.
Redigerat av PalmiNio, 01 October 2008 - 12:07.
Postad 01 October 2008 - 12:10
Lindholm R
-
Lindholm R
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Precis, Sony kommer göra allt för att vara först ut den här gången. Inget snack om saken. Frågan är bara vilka lik man är beredd att gå över för att nå det.
Postad 01 October 2008 - 12:47
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Om man hårddrar kan man då verkligen kalla 360:n för HD konsol när den bara tar DVD-media, jo finns visserligen HD DVD-spelaren att köpa till men ligger väl inga spel på HD-DVD? Så det är väl bara uppskalning av dvd som den presterar om man ser till vad konsollerna klarar utan externa spelare.
Nej, inte när det gäller spel. Spelen är i HD. Det har ju ingen betydelse i det avseendet att de ligger på DVD-skivor. Spel till PC ligger också på DVD-skivor och de har varit HD-upplösta länge nu. Du blandar ihop spel med filmer här, gör inte det misstaget.
Postad 01 October 2008 - 13:34
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Håller med i det mesta som att wii inte är en hdkonsol, att 360 hade sålt mer om inte ps3 funnits, hade varit jämnare mellan wii och 360 om inte ps3 funnits, att innovativitet är viktigt, att wii är en framgång och succe, att det kommer bli svårt att lyckas med något i samma stil som wii osv. Kör nästa xbox både innovativt och kraftfullt så är det klart dom kommer ligga bra till.
Men historiskt sett så kolla på de kraftfullaste konsolerna som dreamcast, sega saturn, ps3, xbox360, neo geo, gamecube, xbox. Har det lönat sig att ha festaste konsolen på marknaden? Ska man bli marknadsledande (sälja mest) tror jag det är direkt avgörande att ha en konsol som man hyfsat snabbt kan få ner i pris. Ps3 har svårt med det nu, det är knappt så deras största titlar som Metal Gear solid mfl hjälper speciellt mycket med konsolförsäljningen. Ett annat exempel är när xbox 1 kom då de fick sänka priset med 2000kr nästan direkt för att den skulle få någon fart. Frågan är om det kommer bli lönande att smaska på och försöka få fetaste konsolen prestandamässigt i nästa generation.
Det går inte att kolla på någonting liknande historiskt sett eftersom det aldrig funnits en generation med en klart överlägsen konsol. Det scenariot jag målar upp har historiskt sett inte funnits, precis som det här scenariot med Wii, PS3 och Xbox 360 aldrig fanns innan den här generationen. Du tar exempel där det alltid finns en konkurrent som bara är snäppet svagare. Alltså, tänk Wii vs PS3. Den skillnaden. Den har aldrig funnits tidigare. Den finns nu, men nu finns två konsoler med kraftfull grafik som får dela på konsumenterna. PS3 och Xbox 360... det är ingen skillnad i grafik mellan de två. Inte som Wii och PS3/360. Om den fanns så tror jag definitivt att den kraftfulla konoslen skulle vinna i längden (speciellt iom att det hade funnits konkurrens mellan Wii HD och PS4), men det beror helt och hållet också på vad den billiga konsollen bidrar med i innovativitet. Men vi gillar grafik, vi vill alltid se snygga saker. Det borde ju rimligtvis betyda att PS3 hade sålt ÄNNU mer om inte 360 hade funnits...?
Du har förstått. Men de hade ändå fått sänka prislappen för att konkurrera med Wiis siffror. Men sure, spekulera är kul, jag gör det gärna själv, men det finns i praktiken extremt lite som stödjer ovanstående spekulation (eller att Sony skulle gå på sparlåga ijmf med MS för den delen, helt taget ur luften).
Jag har inga belägg för att MS skulle köra på kraftfullare maskinvara. Det är ren spekulering från min sida. För spekulationens skull Sony själva sa att önskvärd prispunkt för ett tv-spel är 299 dollar, säkerligen önskar de alltså att det går fortare att nå dit med PS4 än med PS3 iaf.
Önskvärd ja. Men de önskar mycket  . Iofs hörde jag att de sa att priset kvittade eftersom alla skulle jobba extra för att köpa den ändå  ---------------------------------- Wii HD också 2011:http://www.neogaf.co...ad.php?t=337114 I varje uns av rykte finns en bit sanning. Runtomkring 2011 låter allt mer säkert startskottet för nästa generation. Trodde väl de flesta innan iofs men ändå. Faaaan, nu har vi bara 3 år kvar! Det är ju nästan imorgon. Not.
Redigerat av Zoiler, 01 October 2008 - 13:34.
Postad 01 October 2008 - 13:53
Unregistered5120ea9a
-
Unregistered5120ea9a
-
Forumräv
-
-
841 inlägg
3 år kvar... för japaner och amerikaner.
Sedan ska vi vänta något halvår i Europa. Sedan så skall vi vänta på att konsolerna finns tillgängliga utan köande (i alla fall gällande den segrande konsolen). Sedan så kanske man ska vänta på att konsolen skall komma ner i pris, eller att favoritspelet kommer ut till den.
Vi har minst 5 år kvar av spelande på våra PS3, 360 och Wiis.
Tror själv att Nintendo kommer att fläska på med grafik till nästa generation.
Postad 01 October 2008 - 14:51
Great_Grumbledock
-
Great_Grumbledock
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Tror inte att nintendo kommer att ge 'fläskig grafik' till nästa generations konsol, då en varje enskild såld konsoll ska ge vinst, och inte bara spelen vilket medför sämre och billigare delar. Skulle förvåna mig om 'Wii HD' ens kommer att erbjuda 1080p, skulle gissa att 720p blir standard för den konsolen.
Visst, man kan hoppas att nintendo verkligen satsar på en konsol som är i samma generation som de andra prestandamässigt också, men Wii lyckades utan grym grafik och därför tror jag ej att de kommer att satsa allt för mycket på den framöver heller.
De kommer säkert att jobba mer på handkontroll, bättre sensorer och ytterligare en massa olika typer av kontroller och andra tillbehör utan större funktion. Tror dock även att M$ och $ony kommer att satsa på billigare alternativ, med förbättrad men inte maxad grafik och prestanda. Förhoppningsvis kommer de dock att släppa 'bättre' versioner av sina konsoler som är dyrare men som också levererar.
Postad 01 October 2008 - 14:58
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Det går inte att kolla på någonting liknande historiskt sett eftersom det aldrig funnits en generation med en klart överlägsen konsol. Det scenariot jag målar upp har historiskt sett inte funnits, precis som det här scenariot med Wii, PS3 och Xbox 360 aldrig fanns innan den här generationen. Du tar exempel där det alltid finns en konkurrent som bara är snäppet svagare. Alltså, tänk Wii vs PS3. Den skillnaden. Den har aldrig funnits tidigare. Den finns nu, men nu finns två konsoler med kraftfull grafik som får dela på konsumenterna. PS3 och Xbox 360... det är ingen skillnad i grafik mellan de två. Inte som Wii och PS3/360. Om den fanns så tror jag definitivt att den kraftfulla konoslen skulle vinna i längden (speciellt iom att det hade funnits konkurrens mellan Wii HD och PS4), men det beror helt och hållet också på vad den billiga konsollen bidrar med i innovativitet. Men vi gillar grafik, vi vill alltid se snygga saker.
Jag håller nog ändå fast vid att väldigt överlägsen konsol = dyr teknik = svår att få ner i pris = kommer få svårt att sälja i mängder de första åren. Hade vi varit överdrivet grafikkåta så hade inte ps2 sålt över 140 miljoner konsoler i konkurrans med Dreamcast, Xbox och Gamecube som alla var kraftfullare maskiner. Hade en konsol ensam stått med samma grafiska skillnad över de 2 övriga som det idag är mellan PS3 och wii så är det klart att det vore intressant att se hur det kommer gå försäljningsmässigt. Frågan är vad det skulle kosta dom att göra en maskin som ligger så långt före båda konkurrenterna, risken är ju att maskinen blivit dubbelt så dyr som konkurrenterna och då tror jag de får svårt iaf. Risken finns ju även då att spelföretagen som kör mestadels multi hellre utvecklar till de 2 jämnbördiga konsolerna och att den grafiska uppgraderingen uteblir på de flesta multitilar.
Postad 01 October 2008 - 15:08
Unregisteredd3d74d10
-
Unregisteredd3d74d10
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag undrar hur många som köpt Wii kommer köpa en Wii HD/Wii 2. Jag har själv en Wii och är den konsol jag köpt som jag använt minst och blivit mest besviken på. Det finns knappt några spel jag vill ha, samt de spel som Nintendo släppt som jag vill ha, de är inte så ###### bra som betygen de visar (min åsikt). Kontrollen blev en gimmick och det är jättekul att latsja lite med flickvännen som inte är så van vid tv-spel, men i längden blir det tråkigt. De fortsatte på Wii Fit och det blev en succe, men jag tror det tar stopp på Wii music. Wii lovade något nytt, men levererar inte riktigt det som alla hoppas på. Hur benägna är deras nya målgrupp att uppgradera sin hårdvara, för jag tror det mest bara är vi gamers som är beredda att lassa upp stora stålar med jämna mellanrum. 2011 kan nog ses som ett okej datum för wii, men ärligt hur många riktiga gamers kommer köpa Wii 2? Vissa är förbannade på att de inte får spelen de vill ha och kommer försöka undvika ett köp så länge som de kan. Det tror jag iaf.
Jag tror mer på en ny xbox eller playstation i framtiden. De har mer att vinna, medans nintendo nu har mycket att förlora. Nintendo har inte alltid varit speciellt duktiga på att följa upp när det gått bra.
Postad 01 October 2008 - 15:18
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag undrar hur många som köpt Wii kommer köpa en Wii HD/Wii 2. Jag har själv en Wii och är den konsol jag köpt som jag använt minst och blivit mest besviken på. Det finns knappt några spel jag vill ha, samt de spel som Nintendo släppt som jag vill ha, de är inte så ###### bra som betygen de visar (min åsikt). Kontrollen blev en gimmick och det är jättekul att latsja lite med flickvännen som inte är så van vid tv-spel, men i längden blir det tråkigt. De fortsatte på Wii Fit och det blev en succe, men jag tror det tar stopp på Wii music. Wii lovade något nytt, men levererar inte riktigt det som alla hoppas på. Hur benägna är deras nya målgrupp att uppgradera sin hårdvara, för jag tror det mest bara är vi gamers som är beredda att lassa upp stora stålar med jämna mellanrum. 2011 kan nog ses som ett okej datum för wii, men ärligt hur många riktiga gamers kommer köpa Wii 2? Vissa är förbannade på att de inte får spelen de vill ha och kommer försöka undvika ett köp så länge som de kan. Det tror jag iaf.
Jag tror mer på en ny xbox eller playstation i framtiden. De har mer att vinna, medans nintendo nu har mycket att förlora. Nintendo har inte alltid varit speciellt duktiga på att följa upp när det gått bra.
Jag kommer köpa en. Zelda och Mario i HD kommer vara värt det. Har använt min Wii betydligt mer än min PS3'a som stått nästan orörlig detta året. Bara spelat några timmar Metal Gear Solid 4 innan jag tröttnade. Tror inte att nintendo kommer att ge 'fläskig grafik' till nästa generations konsol, då en varje enskild såld konsoll ska ge vinst, och inte bara spelen vilket medför sämre och billigare delar. Skulle förvåna mig om 'Wii HD' ens kommer att erbjuda 1080p, skulle gissa att 720p blir standard för den konsolen. Visst, man kan hoppas att nintendo verkligen satsar på en konsol som är i samma generation som de andra prestandamässigt också, men Wii lyckades utan grym grafik och därför tror jag ej att de kommer att satsa allt för mycket på den framöver heller.
De kommer säkert att jobba mer på handkontroll, bättre sensorer och ytterligare en massa olika typer av kontroller och andra tillbehör utan större funktion. Tror dock även att M$ och $ony kommer att satsa på billigare alternativ, med förbättrad men inte maxad grafik och prestanda. Förhoppningsvis kommer de dock att släppa 'bättre' versioner av sina konsoler som är dyrare men som också levererar.
Tror inte jag heller. Jag tror nästa Wii blir ungefär lika kraftfull som dagens 360 och ps3 dvs det är 720p som gäller.
Postad 01 October 2008 - 15:18
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag har inga belägg för att MS skulle köra på kraftfullare maskinvara. Det är ren spekulering från min sida. För spekulationens skull 
Inga belägg för denna tråds undertopic heller, men ja, spekulera är kul, hur långsökt det än må vara.  Man kan vrida på steken, en av Wiis få nackdelar är dess svaga prestanda (många köper wii, men väldigt många köper nått annat så att säga och här är nog prestanda-bristen en bidragande faktor). Varför skulle man kopeiera en nackdel? Svag prestanda ger lågt pris, men lågt pris har inte förmått 360 att hejda Wii direkt så priset är ju ingen primär faktor för Wii-succén om man säger så. Näe jag tror såväl MS som Sony kommer gasa på rätt duktigt även nästa-gen. Som tur är.  Iofs hörde jag att de sa att priset kvittade eftersom alla skulle jobba extra för att köpa den ändå 
Det va ju inte alls vad Kutaragi sa men, men, med lite vridande går det kanske att få det till det.
Postad 01 October 2008 - 16:13
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
HenkeEdge>> På vilket sätt skulle en uppskalande DVD fånga de med högre krav? En och annan med dålig kunskap kanske, men thats it.
Nu skrev jag "något högre krav" syftade på dom som eventuellt skulle vilja nyttja tex 720p i sina hyfsat nya platt-tv:n. Nej, inte när det gäller spel. Spelen är i HD. Det har ju ingen betydelse i det avseendet att de ligger på DVD-skivor. Spel till PC ligger också på DVD-skivor och de har varit HD-upplösta länge nu. Du blandar ihop spel med filmer här, gör inte det misstaget.
Vad spelar det för roll om det är film eller spel, bild som bild och HD material tar plats och är bara frågan hur länge spelen kan fortsätta rymmas på en dvd-skiva när kraven från hardcore gamers verkar vara fotorealistiska spel. Tja film det hade vi ju klarat av redan.. det rymms ju knappt på en DVD-skiva om man vill ha lite kvalite på både ljud och bild. Jag menar mer att 360 klarar både 720P, 1080i och 1080P och har hdmi så den borde klassas som en hdkonsol även om den kör med dvd.
Kan ms undvika att köra blu-ray på sin nästa konsol så kommer dom nog göra det, skulle ju inte kännas kul för dom om sony skulle tjäna på varje konsol dom säljer.
Har 360, Hdmi på alla versioner nu? Så länge som det inte kommer något nytt media-format som sopar mattan med befintliga så är dom nog tvungen? Eller vad tror ni andra. Var väl Philips som drog igång CD-formatet och det har ju vart flitigt använt av de flesta. Är ju alltid någon som har patent och första tjing på allt.
Redigerat av HenkeEdge, 01 October 2008 - 16:23.
Postad 01 October 2008 - 16:27
Unregistered3ff26ed4
-
Unregistered3ff26ed4
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Nu skrev jag "något högre krav" syftade på dom som eventuellt skulle vilja nyttja tex 720p i sina hyfsat nya platt-tv:n.
Varför skulle man vilja att Wii:n skickar dvd-filmer som 720p bara för att man har en platt-tv?  Edit: Menade Wii såklart och inte 360 som jag skrev. Sorry!
Redigerat av Unregistered3ff26ed4, 01 October 2008 - 18:15.
Postad 01 October 2008 - 16:51
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Varför skulle man vilja att 360n skickar dvd-filmer som 720p bara för att man har en platt-tv? 
Ehh, du får nog klicka tillbaka i lilla rutan i quote och läsa meddelandet som jag svarade och köra lite "back track" och kika vad Pacman i sin tur hade svarat på, det gällde Wii.
Redigerat av HenkeEdge, 01 October 2008 - 16:54.
Postad 01 October 2008 - 17:46
Unregistered55d29377
-
Unregistered55d29377
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har 360, Hdmi på alla versioner nu?
´ Jag tror alla 360versioner ska ha det nu men när den släpptes hade ingen version hdmi om jag minns rätt.
Postad 01 October 2008 - 21:07
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Hade vi varit överdrivet grafikkåta så hade inte ps2 sålt över 140 miljoner konsoler i konkurrans med Dreamcast, Xbox och Gamecube som alla var kraftfullare maskiner.
Dreamcast var mycket svagare än PS2, den kom innan PS2. PS2 visade grafik som låg i samma klass som Xbox och Gamecube. PS2 kom först och fick ett försprång och ett spelbibliotek (precis som 360 i den här generationen) och man hade också varumärket Sony med PS1 att förlita sig på. Men kontentan är att grafiken inte var något större hopp emellan de tre och att PS2 hade ett stort försprång både i pris, sålda enheter och spelstöd. Frågan är vad det skulle kosta dom att göra en maskin som ligger så långt före båda konkurrenterna, risken är ju att maskinen blivit dubbelt så dyr som konkurrenterna och då tror jag de får svårt iaf.
360 kostade 3500 vid lansering. Wii kostade 2500. 2 år senare är Wii dyrare än 360.Du har ju siffrorna och situationen i denna generationen, du behöver bara applicera dem på nästa. Jag nöjer mig med skillnaden mellan 360 och Wii. Så, då behöver det bara hända nästa generation med typ samma priser från början och den enda skillnaden att PS4 också är i Wiis situation. Jag förstår liksom inte varför du håller fast vid något som du kan se på dagens generation att det verkligen går att klara att bygga en markant starkare maskin än en annan och ändå bara kosta 1000 kr mer initialt. Risken finns ju även då att spelföretagen som kör mestadels multi hellre utvecklar till de 2 jämnbördiga konsolerna och att den grafiska uppgraderingen uteblir på de flesta multitilar.
Jag tror de skulle utveckla till båda som de gör idag. Fast idag kommer inte speciellt många multititlar till Wii, utan de får antingen gimpade versioner eller egna spel. Men ja, om man tar dagens exempel med PS2 och Wii-versioner så brukar 360 och PS3 hållas tillbaka lite. Så antagligen hade PS3 och Wii fått bli "multiplattformarna" och 360 stå ut med kraftfulla snygga spel. Allting det här är ju så teoretiskt som det går förstås Inga belägg för denna tråds undertopic heller, men ja, spekulera är kul, hur långsökt det än må vara.
Inget annat än att det tagits upp på IGN och whatnot. Inte som att jag hittat på det också dock. Varför skulle man kopeiera en nackdel? Svag prestanda ger lågt pris, men lågt pris har inte förmått 360 att hejda Wii direkt så priset är ju ingen primär faktor för Wii-succén om man säger så.
Primärfaktorn för Wii-succén är förstås idén med kontrollen. Att den launchades med 1000 kr lägre pris än konkurrenten kan inte ha skadat, men iom att det varit svårt att få tag på Wii sen launch så kunde de satt ännu högre pris. Men tack vare att kontrollen är så jäkla attraktiv så är priset en bifaktor. Det är precis det jag säger, det är inte den svaga grafiken och priset som får Wii att sälja, det är innovativiteten. Men många verkar tro att det är gratis vinst bara man går cheap. Det va ju inte alls vad Kutaragi sa men, men, med lite vridande går det kanske att få det till det.
Ah, nej han ville bara att de skulle tänka så (och jag var fullt allvarlig med min mening så jag förstod inte det). Det måste varit att de skulle sälja 5 miljoner även om den inte hade spel jag tänkte på. "for consumers to think to themselves 'I will work more hours to buy one'. We want people to feel that they want it, irrespective of anything else."
When Sony Computer Entertainment Europe CEO David Reeves admits that "key launch titles" will slip into 2007 he also admits that to Sony, it doesn't really matter what ships at launch.
"We have built up a certain brand equity over time since the launch of PlayStation in 1995 and PS2 in 2000 that the first five million are going to buy it, whatever it is, even it didn't have games," Reeves told Computer and Video Games in an interview.
Postad 01 October 2008 - 21:56
klarinettmeister
-
klarinettmeister
-
Beroende
-
-
1058 inlägg
Well, men det motverkar ju lite vad du sa iom att PS3 är dyrast och du ändå köpte den =P.
Japp, det gjorde det. Men alla vill eller kan inte ta saker på avbetalning
Postad 02 October 2008 - 08:27
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Alla 360 som tillverkats senaste året har haft HDMI.
Det är Sonys arrogans som gjort att de sålt dåligt med ps3or. Spelutbudet är inte direkt sämre än 360 just nu så den ursäkten funkar inte längre. Tror bara folk blivit trötta på Sonys uppenbara lögner hela tiden. Finns en anledning ps3 kallas för delaystation
Postad 02 October 2008 - 08:41
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Jag bara undrar, vilka lögner är det som spekulanter på en PS3 har tröttnat på? Länkar till undersökningar eller kanske bara lite spekulation duger gott!
Angående smeknamn på konsoller så finns det en hel del för de tre stora för tillfället. Inte alltför konstig då man döper något till Wii, heller inte då man får konstiga röda ringar på en annan konsoll.
Postad 02 October 2008 - 09:30
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag bara undrar, vilka lögner är det som spekulanter på en PS3 har tröttnat på? Länkar till undersökningar eller kanske bara lite spekulation duger gott! Angående smeknamn på konsoller så finns det en hel del för de tre stora för tillfället. Inte alltför konstig då man döper något till Wii, heller inte då man får konstiga röda ringar på en annan konsoll.
Var ska vi börja. Rumbel är last gen så det vill vi inte använda. Alla spel klarar 1080p. Ps3an är totalt överlägsen 360. Home släpps i höst (sa de förra året). Sen alla otaliga det här spelet går inte att göra till 360 för den har inte BD tjafset. Finns hur mycket som helst  De har varit extremt dåliga på PR. Jag blev trött på dem iaf. Köper bara spel jag inte kan spela på 360 till PS3. Vill inte ge Sony mer pengar än nödvändigt. Ruttet företag. Känns riktigt bra att de kommer hamna sist den här generationen. Då kanske de lär sig ngt till nästa.
Postad 02 October 2008 - 10:14
Unregisteredd3d74d10
-
Unregisteredd3d74d10
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Var ska vi börja.
Rumbel är last gen så det vill vi inte använda. Alla spel klarar 1080p. Ps3an är totalt överlägsen 360. Home släpps i höst (sa de förra året). Sen alla otaliga det här spelet går inte att göra till 360 för den har inte BD tjafset.
Finns hur mycket som helst  De har varit extremt dåliga på PR. Jag blev trött på dem iaf. Köper bara spel jag inte kan spela på 360 till PS3. Vill inte ge Sony mer pengar än nödvändigt. Ruttet företag. Känns riktigt bra att de kommer hamna sist den här generationen. Då kanske de lär sig ngt till nästa.
Håller med dig att de har gjort många misstag, sen vet jag inte om jag vill kalla det lögner. Jag tror de haft stora förhoppningar på PS3 och trott de kunnat leverera när de sagt, men de har haft dålig koll på marknaden och dålig planering helt enkelt. Jag tycker från när jag köpte PS3 (2007 dec) har extremt mycket hänt på relativt kort tid. Spelutbudet är fortfarande lite dåligt och multi-platform spelen är av varierande kvalité. Men som mediaspelare har PS3 ryckt upp sig med divx stöd etc. Sen med alla mjukvaruuppdateringar är de på rätt väg men de behöver få in kommunikation mellan spelare över psn mer seam-less som på xbox live. En del spel på PSN har varit roliga och annorlunda än vad jag prövat hos min kompis på hans xbox. Just nu tycker jag xbox 360 leder för en gamer, men jag tror med de titlar som kommer till PS3 tror jag det kommande halvåret kommer vara roligare på ps3/psn. Om inte så, får jag låna min kompis xbox 360  Måste säga om att ljuga och göra användare besvikna så tycker jag Nintendo är värre. Kontrollern fick de en att tro skulle klara av att mappa rörelser 1:1, men det går ej. Nu ska de kränga ut ännu ett tillbehör för att fixa det som alla trodde skulle funka från början. Nintendo känns mer som de tillverkar tillbehör än spel.. nej jag tycker de har varit riktigt dåliga. Och deras onlinetjänster är ett skämt.
Postad 02 October 2008 - 11:31
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Håller med dig att de har gjort många misstag, sen vet jag inte om jag vill kalla det lögner. Jag tror de haft stora förhoppningar på PS3 och trott de kunnat leverera när de sagt, men de har haft dålig koll på marknaden och dålig planering helt enkelt. Jag tycker från när jag köpte PS3 (2007 dec) har extremt mycket hänt på relativt kort tid. Spelutbudet är fortfarande lite dåligt och multi-platform spelen är av varierande kvalité. Men som mediaspelare har PS3 ryckt upp sig med divx stöd etc. Sen med alla mjukvaruuppdateringar är de på rätt väg men de behöver få in kommunikation mellan spelare över psn mer seam-less som på xbox live. En del spel på PSN har varit roliga och annorlunda än vad jag prövat hos min kompis på hans xbox.
Inte lögner? Låt oss kolla vad en lögn är, definitionen är ungefär såhär - att säga något som man medvetet vet är osant. - Så att påstå att man inte kunde ha rumble är LÖGN - Att säga att 360 inte alls kunde köra 1080p är LÖGN Gråzonen är: - Att påstå att man absolut inte tänker släppa olika SKU då det förvirrar kunderna - Att påstå att man absolut kommer släppa konsolen världen över samtidigt, allt annat var ju korkat De gjorde också rätt kraftig omdesign av konsolen. Den skulle ju ha Nätverks-switch + 2x HDMI + 7 -kontroller stöd. listan är lång. Problemet då var att det inte var en ny trend. De ljög rätt friskt om PS2 innan också. Dock ska det tilläggas att det sällan händer numera, vilket är synd för det är ju faktiskt jätte roligt.
Redigerat av PalmiNio, 02 October 2008 - 11:34.
Postad 02 October 2008 - 11:52
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Inte lögner? . . .
2x HDMI + 7 -kontroller stöd. ....
Eh, PS3 har stöd för 7 kontroller. Controller input Up to 7 Sixaxis/DualShock 3 controllers
Källa: http://en.wikipedia....i/PlayStation_3För övrigt så är det väl inte lögn att ha en design först och sedan ändra på den? Det var ju inte så att de som köpte den trodde att det var den första specen som gällde längre.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 02 October 2008 - 11:54.
Postad 02 October 2008 - 11:56
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
De gjorde också rätt kraftig omdesign av konsolen. Den skulle ju ha Nätverks-switch + 2x HDMI + 7 -kontroller stöd.
Var det inte 2 nätverkskort den skulle ha? Snackades väl aldrig om switch?
Postad 02 October 2008 - 11:58
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Prototypen var ju ännu häftigare....
419px_PS3_e3_2005_prototype_AV_out.jpg 21.86K
0 Antal nerladdningarThe initial prototype shown in May 2005 featured two HDMI ports, three Ethernet ports and six USB ports;[24] however, when the system was shown again a year later at E3 2006, these were reduced to one HDMI port, one ethernet port and four USB ports, presumably to cut costs.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 02 October 2008 - 12:01.
Postad 02 October 2008 - 12:01
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Prototypen var ju ännu häftigare....
419px_PS3_e3_2005_prototype_AV_out.jpg 21.86K
0 Antal nerladdningar
Silver PlayStation 3 prototype (E3 2005 specs). Note the two additional USB ports, three gigabit ethernet ports and two HDMI ports.
Fan vad dom fläskade på!
Postad 02 October 2008 - 12:02
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Var ska vi börja.
Rumbel är last gen så det vill vi inte använda. Alla spel klarar 1080p. Ps3an är totalt överlägsen 360. Home släpps i höst (sa de förra året). Sen alla otaliga det här spelet går inte att göra till 360 för den har inte BD tjafset.
Finns hur mycket som helst  De har varit extremt dåliga på PR. Jag blev trött på dem iaf. Köper bara spel jag inte kan spela på 360 till PS3. Vill inte ge Sony mer pengar än nödvändigt. Ruttet företag. Känns riktigt bra att de kommer hamna sist den här generationen. Då kanske de lär sig ngt till nästa.
Nu ska jag inte gnälla för mycket men jag tror å andra sidan att vi nog kan hitta liknande "löften" från både MS och nintendo som inte har infriats. Sedan att saker och ting blir försenade är ju drygt, speciellt för oss i europa men att kalla företag för lögnare för att saker och ting blir försenade känns lite sådär faktiskt. Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt för att uttala mig om överlägsenheten och när home skulle släppas och inte heller vem som sagt detta? är det fans av konsollen eller är det sony själva? Däremot att spel inte går att göra på en dvdskiva om dom är 50gig är ju sant, vare sig man gillar det eller inte. DU kan göra en sämre "rippad" version alternativt lägga det på x antal skivor men då är ju det hela inte jämförbart längre. Så det uttalandet får jag nog hålla med om. Att sony är ett stort pengaintresserat bolag som säkert går över lik för att få sin vilja fram håller jag med om. Sen om MS är ett ruttet företag eller inte, tja...jag vet vad jag tycker :-) PC branschen och "monopol" känns ganska nära. Så där ser jag verkligen ingen skillnad. Nintendo har ju tex sin miljöförstörelse dom också så där skulle jag vilja påstå att 99,9% av alla stora företag hamnar.
Postad 02 October 2008 - 12:08
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Var ska vi börja.
Du stödjer djävulen för att straffa att straffa en småtjuv!
Postad 02 October 2008 - 12:40
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Vad menar du nu egentligen. Bestrider du att Wiis tillbehör kostar mest? De tjänar väldigt bra på tillbehör, det är väl inget snack om saken. En kontroll extra kostade t ex mer än dubbelt så mycket som en 360 kontroll. Men strunt i det, det är inte poängen. Priset spelar roll, men det kommer inte spela mycket roll i längden.
Jag bestrider inte att det är dyrt med tillbehöher, men min poäng var att det är dyrt till alla konsoler, och egentligen är det inte så relevant att försöka baka ihop kostnader inklusive tillbehör eftersom alla inte vill ha/behöver diverse olika tillbehör. För visst håkller du också med om att det inte är relevant att baka ihop priset för en 360 + HDD + trådlös nätverksadapter + extern HD DVD osv osv om man ska jämföra med priset för en PS3? Var precis på SIBA faktiskt. Dyrast handkontroll har PS3 (naturligtvis). Wii (remote) och 360 HK kostar samma, men skit samma det är inte så himla viktigt som du säger. Kommer inte priset spela roll i längden? Alla konsoler sjunker i pris, inte bara den dyraste. PS3 har exempelvis droppat någonstans runt 2.500:- sedan den kom, ändå är den klart dyrast fortfarande, och jag ser att du i andra trådar tycker PS3 säljer för dåligt för att den är för dyr, så hur menar du att priset inte spelar så stor roll? Mycket av dina motargument nu bygger på att du missuppfattar mig. Se på det här exemplet t ex. Vadå generationens värsting. Hur stor skillnad i grafik är det mellan 360 och PS3 idag? Märkbar eller? Jag snackar givetvis skillnader som Wii och PS3.
Jag menar "generationens värsting" som helhet. Du fokuserar på endast grafiken. Jag håller med om att det inte är större märkbar skillnad och att det ibland till och med är bättre på 360, av det vi hittills sett. Jag ser nu att du i din första post nämnde att "snegla på den andra konsolen med snyggare grafik än den man har". Tror vi missförstått varandra. Men du fokuserar helt på att folk bara är ute efter den snygga grafiken. Övriga "mervärden" då? Borde väl också kunna räknas in, eller? Vad är det konstiga med det? Wii är en 2x Gamecube (som var i klass med Xbox och PS2 under sin generation) och är väsentligt svagare än PS3/360. Vadå, tror du vi inväntar en superkonsol för 7000 som inte ens blir nämnvärt kraftfullare än 2x PS3?
Nej jag skerv att den måste bli BETYDLIGT kraftfullare än 2x PS3 om ditt argument om att vinna marknadsandelar pga högre prestanda skall hålla och för att bli betydligt kraftfullare skall det till state-of-the-art komponenter och därmed blir den i så fall dyr. Det är det som är motargumentet till ditt resonemang. Sedan skrev jag 6000-7000:- Varför tror du de skulle bryta mönstret och ge oss ett sämre prestandahopp till dyrare pris? Hur mycket mer kraftfull är 360 än Xbox och PS3 än PS2? Hur mycket kostade de när de kom? Hur lång tid gick det emellan? Fundera lite över den historiken och logiken, det är vad jag går på.
För att knyta an till ditt eget resonemang. Tror du motsvarande hopp från xbox till 360 som mot 360 till 720 räcker för "Unreal Engine 4" och för att bräcka "2x PS3" pga prestanda som är det du hävdar? Räcker det hoppet med bibehållen prisnivå eller skulle de behöva investera mer och därmed dyrare konsol i så fall??? Det är det JAG menar. Förresten är egentligen hela diskussionen ganska ointressant för 2x PS3 syftar ju endast till CPUn och det är inte CPUn som är flaskhalsen i PS3, så vad de gör med resten av burken har vi ju inte en aning om. PS3 kostade mycket b la pga Blu-ray. 360 är en lika kompetent SPELmaskin och kostade inte lika mycket. Varför tar du PS3 som exempelmodell och inte 360?
Dessutom 6-7000? Den kostade inte så mycket. 5500-6000 låter mer rimligt.
Ja, den kostade mycket pga BD och det skrev jag också i mitt inlägg. Även att de kunde tjäna in pengar från fler håll förutom intäkter från tillbehör + spel (och därför jag skrev att jag tror "blödandet" är överskattat eftersom Sony som koncern i helhet vunnit mycket på det men inte syns i SCEs siffror) Jag tar PS3 som exempel eftersom tråden handlar om PS4 och eftersom PS3 som HELHET är mer värsting än vad 360 är. Om du inte vill hålla med om det så fine by me! Men det kan diskuteras i andra trådar. Och det är här vi missförstått varandra lite. Du framhäver grafiken som en stor bidragande faktor och jag framhåller helheten... Hehe, jag tycker också 5500-600 låter mer rimligt! Men man glömmer visst FORTSå gott som alla runt 6500:- vilket är rätt bra överensstämmande med 6000-7000:- va? 3 år. Och du kan inte jämföra med priser från PC-marknaden. Speciellt inte dagens. Och speciellt inte när du har någon aning om vad för prestanda som krävs för att köra Unreal 4
Det är väl klart som korvspad att de tog en risk.... MS har redan gjort som Sony gjorde denna generationen och det har lönat sig för dem. PS3 är inte det monstret du verkar vilja få den till och det är där hela argumentationen faller.
Nja, jag menar drygt två år om vi pratar om samma sak. Det diskuteras om launch 2011 och till 2011 är det drygt två år. Visst kan launch 2011 innebära oktober/november vilket blir 3 år. MEN för att launcha om 3 år måste dev-kits ha varit ute ett bra tag. Visst det är ingen större skala på dev-kitsen, men å andra sidan måste de ha komponenterna till massproduktionen i rätt god tid innan launch för att hinna tillverka och distribuera skiten. Det var så jag kom fram till "drygt 2 år". MS tog väl inte lika stor risk som Sony gjorde?!? Eller hur menade du då? De hade billigare komponenter i sin maskin vilket innebär att de inte måste dumpa priset lika mycket och dessutom inte lika mycket i standardutförandet så de tjänade dessutom mer pengar på (dyra) tillbehör än vad Sony gjorde. Sedan har jag väl inte heller påstått att PS3 är en monstermaskin!?! Om du tror det så har du missuppfattat mig och du tror nog jag är ett större "fan" än jag är! Jag skrev klart och tydligt att jag tycker det vore synd om det inte blir lika full satsning på prestanda/finesser i nästa generation, som ju är hela syftet med ditt första inlägg. Jag skrev också klart och tydligt att jag i så fall hoppas att MS kör ända in i kaklet med sin nästa burk och att jag i så fall skulle köpa DEN direkt! Glöm inte att det var du som i andra andetaget i tråden (ditt andra inlägg alltså) började blanda in MS i en PS4-tråd och började spekulera i "enkel vinst". Det säger väl i så fall mer... Som sagt, vi har missförstått varandra på någon punkt och har skilda meningar om annat, men hoppas vi kan hålla god ton mot varandra i tråden! PS. Zoiler, du ser att jag citerar med länk/källhänvisning när jag menar " som i citat, men använder " även för att återge ett uttryck eller andemening, helt enligt den svenska grammatikens regler. Med tanke på en urspårad diskussion i en annan tråd alltså.
Postad 02 October 2008 - 13:04
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Eh, PS3 har stöd för 7 kontroller.
Källa: http://en.wikipedia....i/PlayStation_3
För övrigt så är det väl inte lögn att ha en design först och sedan ändra på den? Det var ju inte så att de som köpte den trodde att det var den första specen som gällde längre.
Jasså? Varför då bara fyra lampor på kontrollerna? Hur många spel kan du använda mer än 4 kontroller? Wiki faktan kan jag tänka mig kommer just från den showen där de sa att den skulle ha 7 stycken. Var det inte 2 nätverkskort den skulle ha? Snackades väl aldrig om switch?
Den skulle ha 1 in och 2 ut
Postad 02 October 2008 - 13:05
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Jasså? Varför då bara fyra lampor på kontrollerna? Hur många spel kan du använda mer än 4 kontroller?
Wiki faktan kan jag tänka mig kommer just från den showen där de sa att den skulle ha 7 stycken.
Om det är kontroller 5 så lyser både ettan och fyran 1+4=5 så det så...  Hur många spel som kan använda det? Inte många tror jag, men det var ju inte det som frågan gällde.
Redigerat av Unregistered50fe2819, 02 October 2008 - 13:06.
Postad 02 October 2008 - 13:08
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Jasså? Varför då bara fyra lampor på kontrollerna? Hur många spel kan du använda mer än 4 kontroller?
Wiki faktan kan jag tänka mig kommer just från den showen där de sa att den skulle ha 7 stycken.
Lyser lampa 3-4 är det för att kontrollen är nr7. Undrar vad Sony menade med att ha in och ut på nätverksenheterna, verkar ju lagom flummigt. Kanske skulle vara nå routermjukvara i den eller att den som var "in" skulle vara nån form av uplink eller nåt. Skumt iaf.
Postad 02 October 2008 - 13:11
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Nu ska jag inte gnälla för mycket men jag tror å andra sidan att vi nog kan hitta liknande "löften" från både MS och nintendo som inte har infriats. Sedan att saker och ting blir försenade är ju drygt, speciellt för oss i europa men att kalla företag för lögnare för att saker och ting blir försenade känns lite sådär faktiskt.
Däremot att spel inte går att göra på en dvdskiva om dom är 50gig är ju sant, vare sig man gillar det eller inte. DU kan göra en sämre "rippad" version alternativt lägga det på x antal skivor men då är ju det hela inte jämförbart längre. Så det uttalandet får jag nog hålla med om.
Men då så, upp till bevis. Det finns en anledning till varför det finns ett antal videos på youtube och ett antal artiklar som rankar top-10 Sony lögnerna. Så nej försökt inte beskylla att MS eller Nintendo har ljugit om sina konsoler. Men vet du något som vi andra inte vet så är det bara att posta. Alla spel går att göra på DVD-skiva. I värsta fall är det bara att släppa på fler skivor. Spelar ingen roll, många av spelen använder okomprimerade format bara för att dryga ut. Och om du tittar runt i HD tråden så finns där en stor del prat om okomprimerat ljud och video är så mycket bättre än dagens format. Så ja spelen går att göra på 360, det handlar bara om att man måste anpassa det. Sen är det typ bara 1 spel som använder över 25gb och resten ligger oftast så att de skulle iaf gå på 2 DVD-skivor. Om det är kontroller 5 så lyser både ettan och fyran 1+4=5 så det så... 
Hur många spel som kan använda det? Inte många tror jag, men det var ju inte det som frågan gällde.
Afan. sorry då, det visste jag absolut inte. Har iof aldrig kört in 7 kontrollers. Trodde den hade 7 BT portar, alltså typ extra 3 för t ex Fjärrkontrollen och sånt. * tada. hittade tom ett spel stödjer. NBA 2k7 ska ha stöd för 7 spelare.
Redigerat av PalmiNio, 02 October 2008 - 13:15.
Postad 02 October 2008 - 13:21
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
* tada. hittade tom ett spel stödjer. NBA 2k7 ska ha stöd för 7 spelare.
Får ta mig tusan ta och stödköpa det spelet... synd bara att jag måste köpa fyra extra kontrollrar också...
Postad 02 October 2008 - 13:25
perl11
-
perl11
-
Amatör
-
-
91 inlägg
nja nu missförstår du nog mig. Alla spel går INTE att göra på EN dvd skiva. just för att man då måste komprimera eller släppa det på fler skivor. Med andra ord ljuger dom inte, ett spel på 50gig går INTE in på en dvdskiva. Precis så som dom säger.
Sen att det i verkligheten fortfarande är möjligt att som sagt komprimera eller släppa på flera skivor är en helt annan sak, då blir spelet hur som helst BÄTTRE på en BD då man antingen får bättre grafik/ljud alternativt slipper springa och byta skiva. Detta kostar väl dessutom en hel del för tillverkarna att göra om jag förstår det hela rätt? dvs släppa en xbox360 titel på fler skivor?
Den enda nackdelen med just BD är ju laddningstiderna, så visst där har man ju faktist ett nedköp om spelet isig faktiskt får plats på en dvd från början.
Jag kan gärna leta fram lite specar på en prototyp till 360 och wii men tyvärr inte på jobbet då brandväggarna inte alls gillar den typ av sidor. För som andra påpekat tidigare i tråden så var ju första specarna med antalet portar osv faktiskt en prototyp, inget löfte som står på produkten och att man sen öppnar lådan och saknar 2 nätverkskort, någon hdmi osv osv osv.
Förseningarna osv låter jag som sagt min åsikt stå kvar.
Postad 02 October 2008 - 13:28
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Låter rimligt. Sony kommer knappast gå med vinst med PS3 och ska de göra vinst med PS4 så gäller det att de är först ut och hållr kostnaderna nere. Inte alls konstigt de tittar på Nintendo som prickat helt rätt med sin konsoll.
Precis. Väldigt logiskt om de skiter blanka fan i om de förlorar 50% till MS om de samtidigt vinner 25% från Nintendo. Men synd för oss som vill ha en "värsting" och bara att hoppas att MS i så fall har guts att ensam satsa på hi-tech.
Postad 02 October 2008 - 13:46
Unregistered7c5139ba
-
Unregistered7c5139ba
-
Beroende
-
-
1310 inlägg
Alla 360 som tillverkats senaste året har haft HDMI.
Det är Sonys arrogans som gjort att de sålt dåligt med ps3or. Spelutbudet är inte direkt sämre än 360 just nu så den ursäkten funkar inte längre. Tror bara folk blivit trötta på Sonys uppenbara lögner hela tiden. Finns en anledning ps3 kallas för delaystation 
Hmmm, jag tror inte folk i allmänhet har den synen på Sony som du målar upp här. Farmor Greta kan knappt stava till Sony, men när hon är på Siba och skall köpa en julklapp till sin sonson så ser hon tre alternativ varav den ena är mycket dyrare än de två andra... Jag tror att pris och målgrupp är väldigt betydelsefull.
Postad 02 October 2008 - 15:11
Unregistered50fe2819
-
Unregistered50fe2819
-
Veteran
-
-
1833 inlägg
Men då så, upp till bevis. Det finns en anledning till varför det finns ett antal videos på youtube och ett antal artiklar som rankar top-10 Sony lögnerna. Så nej försökt inte beskylla att MS eller Nintendo har ljugit om sina konsoler. Men vet du något som vi andra inte vet så är det bara att posta.
Microsoft mörkade/ljög länge (gör det fortfarande) om omfattningen av RROD. Från början sa dom ju att felen låg inom vad som är normalt inom elektronikbranchen (3-5% ?). Nu pratas det om att felfrekvensen var över 60%, vilket jag inte tror är en orimlig siffra då jag har själv arbetat mig igenom flera stycken 360 alla med RROD. Sen att det tog ofattbar tid för MS att få ordning på problemet gjorde ju inte saken bättre. Det tycker jag är betydligt allvarligare än vad Sony stod/står och vimmsar om.
Postad 02 October 2008 - 15:37
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Kommer inte priset spela roll i längden? Alla konsoler sjunker i pris, inte bara den dyraste. PS3 har exempelvis droppat någonstans runt 2.500:- sedan den kom, ändå är den klart dyrast fortfarande, och jag ser att du i andra trådar tycker PS3 säljer för dåligt för att den är för dyr, så hur menar du att priset inte spelar så stor roll?
Nu, igen tar du PS3 som exempel  . Som jag sagt, det räcker med en Wii - 360 skillnad. 360 lyckades vid släppet sälja för 3500:-, 1000 kr dyrare än en maskin som de utklassade grafiskt. De har lyckats med det den här gången, säg nu att precis samma sak händer nästa gång men räkna in PS3 till Wiis prisklass. Då skulle teoretiskt sett 720 ligga 1000 kr före Wii HD och PS4. Och sedan kommer då prisgapet sänkas med tiden mest troligt. Du har nämligen större chans att sänka en dyrare vara än en billig. Med andra ord kommer priset spela mindre och mindre roll ju längre tiden går (idag kostar 360 mindre än Wii). Och återigen, titta på 360 den här generationen, inte PS3. För 360 är numera billigare, men har ändå överlägsen grafik mot Wii. Jag ser nu att du i din första post nämnde att "snegla på den andra konsolen med snyggare grafik än den man har". Tror vi missförstått varandra. Men du fokuserar helt på att folk bara är ute efter den snygga grafiken. Övriga "mervärden" då? Borde väl också kunna räknas in, eller?
Nu har du förstått iaf. Ja, precis jag menar.... om någon har lastgen grafik och den andre har nextgengrafik så kommer den med den nya grafiken sälja bättre om priset är någorlunda resonabelt och spelen bra (men sånt får man anta). Övriga mervärden räknas också in (och det är här jag menar innovativitet kommer in i bilden - något annat har jag svårt att se att en tekniskt underlägsen konsol kan ha som en dyrare inte redan har) och det är ju mervärdet Wii har i kontrollen som gör att den säljer. Utan kontrollen hade den sålt nada. Nu skulle man kunna komma med argumentet att PS2 minsann sålde bättre än 360 när 360 kom, men det kan inte räknas eftersom PS2 hade ett enormt försprång i spelbibliotek. Om båda lanserar ungefär samtidigt så är det en helt annan grej och då får man ha något mervärde att komma med som är riktigt bra - som Wii och DS. Men som sagt, de saknar konkurrens medan 360 och PS3 konkurrerar med varandra. Nej jag skerv att den måste bli BETYDLIGT kraftfullare än 2x PS3 om ditt argument om att vinna marknadsandelar pga högre prestanda skall hålla och för att bli betydligt kraftfullare skall det till state-of-the-art komponenter och därmed blir den i så fall dyr. Det är det som är motargumentet till ditt resonemang. Sedan skrev jag 6000-7000:-
Jag förstod det, men läs igen. tror du vi inväntar en superkonsol för 7000 som inte ens blir nämnvärt kraftfullare än 2x PS3?
Något som kostar 7000.. OM 3 ÅR.. kommer vara inte bara betydligt kraftfullare än 2xPS3 utan enormt enormt enormt overkill mycket kraftfullare. De behöver inte fläska på i onödan, det är vad jag menade  . Den kan vara betydligt kraftfullare och ändå kosta mindre - se återigen på 360 som kostade 1000 kr mer än Wii som var 2x Gamecube. Om du köper en PC IDAG för 6-7000 så får du något som är kraftfullare än PS3. Och konsoler byggs alltid med oehört effektiva delar sett till pris/prestanda. För att knyta an till ditt eget resonemang. Tror du motsvarande hopp från xbox till 360 som mot 360 till 720 räcker för "Unreal Engine 4" och för att bräcka "2x PS3" pga prestanda som är det du hävdar? Räcker det hoppet med bibehållen prisnivå eller skulle de behöva investera mer och därmed dyrare konsol i så fall??? Det är det JAG menar. Förresten är egentligen hela diskussionen ganska ointressant för 2x PS3 syftar ju endast till CPUn och det är inte CPUn som är flaskhalsen i PS3, så vad de gör med resten av burken har vi ju inte en aning om.
Va?? Diskussionen är ju jätteintressant, annars hade vi väl inte diskuterat så flitigt  ? Jaja, allt är teoretiskt jag vet, men det hindrar oss inte. Och vad gäller hoppet så precis, det är det min teori bygger på. Behöver inte gå in på hur mycket större hopp etc etc för det är svårt att säga hur många ggr starkare xbox 360 är än xbox och i tidigare generationer hur mycket starkare t ex N64 var än SNES, men vad man kan se med sina ögon så har det varje generation funnits en stark konsol som är bra mycket starkare än 2x någon av förra generationens prestanda. Som gör att man kan se rejäl skillnad. Så jag går på hur det historiskt sett varit. Jag tar PS3 som exempel eftersom tråden handlar om PS4 och eftersom PS3 som HELHET är mer värsting än vad 360 är. Om du inte vill hålla med om det så fine by me! Men det kan diskuteras i andra trådar. Och det är här vi missförstått varandra lite. Du framhäver grafiken som en stor bidragande faktor och jag framhåller helheten...
Jag kan gärna hålla med om att PS3 är mer värsting som helhet, aldrig sagt något annat  . Det är mer teknikvärde i den än 360. Men som jag sa förut så tror jag inte att en maskin som är tekniskt underlägsen kommer ha något speciellt som en tekniskt överlägsen maskin inte har. Eller vad skulle det vara t ex? Men som sagt var, MITT argument, som du kommenterat, bygger på att en maskin har mycket bättre grafik än båda andra likt 360 och Wii denna gången. Mervärdet är jokern jag inte skulle kunna förutspå vilket kommer avgöra rätt mycket försäljningsmässigt. Hehe, jag tycker också 5500-600 låter mer rimligt! Men man glömmer visst FORT
Så gott som alla runt 6500:- vilket är rätt bra överensstämmande med 6000-7000:- va?
Äsch =/. Nåja, man fick spel med i vissa paket också men 6-6500 var det riktiga priset (fan att jag inte körde med 1000-intervall jag också  ). Tror de sänkte ganska snabbt om jag inte missminner mig där också. Nja, jag menar drygt två år om vi pratar om samma sak. Det diskuteras om launch 2011 och till 2011 är det drygt två år. Visst kan launch 2011 innebära oktober/november vilket blir 3 år. MEN för att launcha om 3 år måste dev-kits ha varit ute ett bra tag. Visst det är ingen större skala på dev-kitsen, men å andra sidan måste de ha komponenterna till massproduktionen i rätt god tid innan launch för att hinna tillverka och distribuera skiten. Det var så jag kom fram till "drygt 2 år".
Men om de säger 2011 så menar de vintern 2011. Det är mest normalt att launcha på vintern. Sony gjorde det ju också, men var tvungna att vänta med att launcha till sommaren i EU. Hade de fått välja hade de launchat på vintern dock. Jag har för mig att devkits kom ganska sent till många företag, speciellt när det gällde MS. Och final devkits kom några månader innan launch, vilket var varför launchspelen innehöll mixad kvalitet. 100% att ingen fått devkits nu dock, så långt har de inte kommit. MS tog väl inte lika stor risk som Sony gjorde?!? Eller hur menade du då? De hade billigare komponenter i sin maskin vilket innebär att de inte måste dumpa priset lika mycket och dessutom inte lika mycket i standardutförandet så de tjänade dessutom mer pengar på (dyra) tillbehör än vad Sony gjorde.
Klart som korvspad att Wii tog en risk alltså  . Hade det blivit ett fiasko kanske de inte förlorat enorma mängder pengar på det, men deras rykte hade gått i graven efter Gamecube. Sedan har jag väl inte heller påstått att PS3 är en monstermaskin!?! 
Det låter så när du alltid sätter PS3 före 360 som jämförelse, men det passar inte in i min teori. Men jag förstår att du menar mervärdet nu, men det spelar mindre roll för min teori Glöm inte att det var du som i andra andetaget i tråden (ditt andra inlägg alltså) började blanda in MS i en PS4-tråd och började spekulera i "enkel vinst". Det säger väl i så fall mer...
Äh, jag har inte anklagat någon för något. Klart man måste räkna in övriga, det här handlar inte bara om PS4. PS4 är inget slutet system, den ingår i ett kretslopp med övriga - den påverkar dem och tvärtom. Man måste kunna få diskutera hur övriga påverkas av Sonys eventuella beslut och tvärtom hur Sony påverkas. För man kan ju inte bara säga, ja, PS3 kommer satsa på det här och då kommer de nog sälja bra. Och sedan låtsas att det inte finns någon konkurrens!  . Att jag sa MS, var uteslutningsmetoden. Wii tror jag inte kommer köra speciellt hårt grafiskt nämligen. Visst, kunde sagt Dreamcast 2, men jag tror inte de vill vara med längre. Som sagt, vi har missförstått varandra på någon punkt och har skilda meningar om annat, men hoppas vi kan hålla god ton mot varandra i tråden! 
Självfallet. Det är väl kul att diskutera, speciellt nu när vi börjar komma någonvart. PS. Zoiler, du ser att jag citerar med länk/källhänvisning när jag menar " som i citat, men använder " även för att återge ett uttryck eller andemening, helt enligt den svenska grammatikens regler. Med tanke på en urspårad diskussion i en annan tråd alltså. 
Huh  ?
Postad 02 October 2008 - 15:53
Unregisteredd3d74d10
-
Unregisteredd3d74d10
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Puuh, ######r vad det diskuterats sen jag skrev innan idag
Jag tycker vi kan sammanfatta att alla tillverkare har ljugit i någon mån, sen kanske Sony har gjort det mer än andra, men vad som tolkas som en lögn eller något som de har som mål men inte lyckats infria kan vara svårt i vissa fall.
Diskussionen handla om PS4 och dess eventuella release 2011? eller?
Jag hävdar fortfarande att om de ska lansera en PS4 och PS3 skall samexistera, då måste PS3:an komma ner i pris väldigt mycket. Precis som PS2:an gjorde när PS3 lanserades. Jag har svårt att se en PS3 som ligger på 2500kr eller lägre 2011.. men jag kanske har fel, det är bara vad jag tror.
Är det någon som tror på en lansering av PS4 innan PS3 har kommit ner på en låg nivå i pris?
Postad 02 October 2008 - 16:00
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Är det någon som tror på en lansering av PS4 innan PS3 har kommit ner på en låg nivå i pris?
Jag tycker det säger sig själv att PS3 kommer kosta mycket lite om 3 år. 1500 tippar jag på, max.
Postad 02 October 2008 - 16:08
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Microsoft mörkade/ljög länge (gör det fortfarande) om omfattningen av RROD. Från början sa dom ju att felen låg inom vad som är normalt inom elektronikbranchen (3-5% ?). Nu pratas det om att felfrekvensen var över 60%, vilket jag inte tror är en orimlig siffra då jag har själv arbetat mig igenom flera stycken 360 alla med RROD. Sen att det tog ofattbar tid för MS att få ordning på problemet gjorde ju inte saken bättre.
Det tycker jag är betydligt allvarligare än vad Sony stod/står och vimmsar om.
Det kan jag hålla med dig om. Sen är det frågan om det är lögn, eller bara undanflykter. Sanningen är trots allt att INGEN vet förutom MS själva och de håller det hemligt. Vem har sagt 60%, källa tack. Har hört "insiders" snacka om 30%. Vet om att de sa det i början. Kan faktiskt ha varit korrekt sett till hur många de producerade då, de slutade ju rätt tidigt med det påståendet. Visst horribelt. Grattis du hittade 1 sak, resten? och vad sa Nintendo? Sen vette fan om det är allvarligare än att medvetet smyga in trojaner i sina CD produkter.
Redigerat av PalmiNio, 02 October 2008 - 16:10.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|