Är det nån skillnad på olika hårt komprimerade FLAC-filer om det nu ändå är lossless? Eller ligger skillnaden i när man väl spelar upp FLAC-filen och inte när man konverterat tillbaka till WAV?
Postad 26 November 2008 - 11:48
Är det nån skillnad på olika hårt komprimerade FLAC-filer om det nu ändå är lossless? Eller ligger skillnaden i när man väl spelar upp FLAC-filen och inte när man konverterat tillbaka till WAV?
Postad 26 November 2008 - 11:56
Lånar tråden lite för att fråga följande:
Skillnaden är storleken och att det tar längre tid att komprimera hårdare - påverkar inte ljudet.
Postad 28 November 2008 - 16:22
Lite halvrätt där bara... Musik med mycket innehåll och inga tysta passager, med mycket transienter och flera instrument spelande samtidigt tar större plats efter komprimeringen än en lugn och tyst ballad med en akustisk gitarr som enda instrument.Det spelar ingen roll om det är "vild" musik eller inte då komprimeringen inte tar någon som helst hänsyn till vad det är för musik, då det inte är musiken i sig som komprimeras.
Postad 28 November 2008 - 17:40
Sant. Men för det ljudmässiga resultatet vid uppspelning av filen saknar det betydelse. Att det har andra betydelser är en helt annan sak.Lite halvrätt där bara... Musik med mycket innehåll och inga tysta passager, med mycket transienter och flera instrument spelande samtidigt tar större plats efter komprimeringen än en lugn och tyst ballad med en akustisk gitarr som enda instrument.
Postad 30 December 2008 - 15:22
Jag har själv aldrig använt mig av FLAC ännu. Hur fungerar det praktiskt? Kan man köra realtime encoding och i så fall med vilken spelare/programvara? Eller måste man likt en zip-fil först packa upp filerna för att sedaan spela ljudet?Det verkar vara ett rimligt antagande. Det som valet av enkoder skulle kunna påverka är behovet av "processor-kraft" och lagrings-utrymme. En sämre enkoder borde rimligtvis behöva mer processor-kraft för att utföra sin uppgift och eventuellt så blir inte komprimeringen lika effektiv heller.
Nu är detta bara gissningar och utgångs-punkten för dessa är att FLAC-enkoders utgår ifrån en "bit-perfekt" avläsning av en cd-skiva. Om verkligheten ser ut så, kan jag inte svara på...
Postad 30 December 2008 - 15:40
Jag har själv aldrig använt mig av FLAC ännu. Hur fungerar det praktiskt? Kan man köra realtime encoding och i så fall med vilken spelare/programvara? Eller måste man likt en zip-fil först packa upp filerna för att sedaan spela ljudet?
Jag använder Foobar2000, men annars är flac som vilket ljudformat som hellst, i alla fall de vanliga som mp3 och wav vad gäller uppspelningen i program som har codecs för det.
Postad 26 January 2009 - 21:51
Men asså när man bränner av en skiva med WINAMP så blir det FLAC och inget annat... Testat de????
= du slipper konventera och eventuella förluster. Plus att de låter jävligt najs. Sen om man vill går de ju faktiskt att ladda FLAC musik men de är ju olagligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
171 filmer
13 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?