1080i & 1080p?
84 svar till detta ämne
Postad 10 November 2008 - 00:27
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
framtiden ligger helt klart inom iptv!
Det är helt riktigt att iptv går en ljus framtid till mötes, men det är inte framtiden ensamt. Nu när snart var man har 100 mb/s uppkoppling Långt ifrån .. och det kommer dröja länge tills det ser ut så .. Och om när så har hänt i Sverige, är det många länder som inte kommer att ha vad vi har. Inte minst ligger USA ljusår efter oss när det gäller "bredband till folket" Jag har redan iptv från telia idag och det funkar utmärkt och kan inte förstå varför det inte fått större genomslag!? Det fungerar bra .. Men Telias Iptv har sämst bitrate av alla. Tom sämre än boxer. Tycker det säger en del om framtiden  Jag kan bara testa det jag har/har haft tillgång till, men med de förutsättningarna gäller följande 1. Canal Digital Parabol 2. Canal Digital via fiber ( kabeltv inte iptv ) 3. Comhem ( och fömodligen ett antal kabelbolag till ) 4. Viasat Parbol 5. Boxer 6. Telia Iptv Det är här den stora utvecklingspotentialen ligger med hd-kanaler
Det finns en utvecklingspotensial, men det betyder inte att det ersätter något annat. Det kompletterar .. Även om en del får fiber direkt draget till sitt hus, kan inte distributörerna fläska på för fullt. Dels för att det är många som inte har fiber och dels för att alla kan inte nyttja 100 mbit samtidigt. Då brakar nätet samman. Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 November 2008 - 00:46.
Postad 10 November 2008 - 00:53
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Långt ifrån .. och det kommer dröja länge tills det ser ut så .. Och om när så har hänt i Sverige, är det många länder som inte kommer att ha vad vi har. Inte minst ligger USA ljusår efter oss när det gäller "bredband till folket"
Nej givetvis har alla inte 100 mb/s idag! Men jag hoppas du förstår vad jag menade  det lär inte dröja många år innan 95 % av befolkningen sitter med denna uppkopplingshastighet! Stora delar av städerna har idag högkapacitetskablar och adsl-tekniken utvecklas snabbt, så jag tror inte att det dröjer så länge! Sen om usa ligger efter i tekniken betyder inte det att vi behöver bry oss om dem!  Vi får väl nöja oss med 1080i kvalitet på conan o'brian men det hindrar ju inte de svenska kanalerna från att sända filmer och deras egenproducerade program i högre upplösning! Det fungerar bra .. Men Telias Iptv har sämst bitrate av alla. Tom sämre än boxer. Tycker det säger en del om framtiden 
Ok det visste jag inte, tack för infon! Men jag är iaf nöjd med bildkvaliteten  är mycket bättre än canal digital kabel-tv som jag hade innan och klart bättre än alla boxer-lösningar som jag sett (har dock av uppenbarliga skäl inte kunnat jämföra sida vid sida)! Sen kanske den bättre bilden beror på mindre störningar eftersom iptv inte har någon antenn, vad vet jag, men potentialen finns där till att bli ännu bättre! Det finns en utvecklingspotensial, men det betyder inte att det ersätter något annat. Det kompletterar .. Även om en del får fiber direkt draget till sitt hus, kan inte distributörerna fläska på för fullt. Dels för att det är många som inte har fiber och dels för att alla kan inte nyttja 100 mbit samtidigt. Då brakar nätet samman.
Jag kör själv med en sunkig 24 mb adsl anslutning idag (i realiteten 10 mb pga jag ligger långt från basstationen) men det funkar ändå bra. Nu vet jag inte exakt hur pass mycket extra bandbredd full-hd kanaler kräver men uppkopplingshastigheten kommer knappast till att minska i framtiden! /mvh andrus
Postad 10 November 2008 - 01:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag förstår precis vad du vill ha sagt Andrus och du har absolut inte fel
Tvärtom har du rätt i det mesta du skriver ...
Varför USA är så viktigt när det gäller nerladdning, är för att det är den marknaden
som gäller för oss andra. Det är där allting börjar och det är till deras marknad
som allting anpassas.
Men så klart hindrar inte USA's begränsningar oss från att få våra egna distributörer
att gå vidare .. problemet är bara det .. att när det gäller nerladdning, är vår marknad
så liten att det som produceras knappast kan produceras bara för oss.
Europa i övrigt har inte kommit längre än oss vad gäller HD
Vi skall skatta oss lyckliga som har tillgång till så många HD kanaler redan
Det finns ett par Tyska och övriga länder kör mest på prov ( om jag får säga så )
Vi har två helsvenska och Tv5 HD är på G.
Men steget att köra ut dom i sin fulla bitrate över internetbaserad tv är idag omöjligt.
Det är bara per parabol och kabel som detta är möjligt.
Men men .. vi hoppas att det händer saker lika fort som det har hänt hitintills.
Tänk på att 24mbit var något ingen visste vad det var för 10 år sedan.
Nu kan vi få 100 mbit om vi har tur att bo på rätt ställe.
Maveric
Ps. En HD kanal kör idag på ca 15-20 mbit
Redigerat av Unregistered1103, 10 November 2008 - 01:04.
Postad 10 November 2008 - 01:08
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Men steget att köra ut dom i sin fulla bitrate över internetbaserad tv är idag omöjligt. Det är bara per parabol och kabel som detta är möjligt.
Vad exakt är det som hindrar iptv från att köra i samma bitrate som tex parabol? Är det bandbredden? Och som följdfråga, hur stor är bandbredden via parabol? Jag trodde att iptv redan idag hade störst bandbredd, men så är kanske inte fallet? /mvh andrus
Postad 10 November 2008 - 01:19
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det som hindrar Telia att köra ut i samma bitrate som man kan få från tex kabeltv
är att allla inte har en 24mbit. Man kan inte köra ut paketet i olika paket med olika bitrate
Bitraten på kanalerna är mycket varierande
Men det ligger på mellan 3 och 20 mbit på parabol
Svt ligger på ca 9 mbit och övriga kvalitetskanaler på ca 5-6 mibit
och som sagt ligger HD kanaler på 15-20 mbit
Telia leverar idag iptv till alla som har en internetuppkoppling och
som du förstår kan de inte hålla dessa värden.
Maveric
Postad 10 November 2008 - 01:39
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Det som hindrar Telia att köra ut i samma bitrate som man kan få från tex kabeltv är att allla inte har en 24mbit. Man kan inte köra ut paketet i olika paket med olika bitrate
Bitraten på kanalerna är mycket varierande Men det ligger på mellan 3 och 20 mbit på parabol
Svt ligger på ca 9 mbit och övriga kvalitetskanaler på ca 5-6 mibit och som sagt ligger HD kanaler på 15-20 mbit
Telia leverar idag iptv till alla som har en internetuppkoppling och som du förstår kan de inte hålla dessa värden.
Maveric
Jo jag förstår, men ändå inte riktigt!  De som har kabel har ju redan tillräcklig hastighet och resterande som kör på adsl är inte beroende av telefonkabelns kapacitet utan modem och i viss mån närheten till en basstation. När man köper iptv från telia får man ett nytt modem vilket klarar högre hastigheter och även om man bara har 0,5 mb/s så spelar det inte någon roll eftersom iptv lägger sig ovanpå denna datamängd. Därför tycker jag att alla redan som det är idag borde kunna köra på en högre bitrate?? Tänkte även lägga till ett par tunga argument för iptv. Som jag tidigare skrivit har iptv en stor utvecklingspotential men jag glömde skriva att all luftburen tv har gått in i en återvändsgränd! Utrymmet i luften är redan utnyttjat till max och även om det finns några få bandredder kvar att utnyttja så är det en ytterst marginell ökning. Utrymme måste snarare tas från andra användningsområden, tex strypa mängden kanaler eller ta från radiobandbredderna. Men detta är inte speciellt troligt eftersom tv-kanalerna bara blir fler och fler samtidigt som radion digitaliseras, får bättre kvalitet och tar störrer utrymme! Ett annat tungt argument för varför iptv är framtiden är att vid luftsänd tv så skickas samtliga kanaler parallellt, med iptv laddar man bara hem en kanal i taget. Dvs med samma bandbredd kan iptv visa oändligt många kanaler medans parabol bara kan visa en! Så med andra ord tror jag inte att det kommer dröja länge förrän alla har möjlighet till att visa full-hd kanaler (1080p) i hemmen under förutsättning att tv-kanalerna börjar sända i det också! Hoppas hoppas!!  /mvh andrus
Postad 10 November 2008 - 02:05
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jo det är precis som du säger .. men trots detta går det uppenbarligen ( edit ) INTE att klämma ut
"full bitrate" via iptv. Jag har inte den insikten i telias nuvarande system, att jag klart
kan peka ut varför. Men det finns säkert någon telianaställd eller medarbetare på forumet
som kan svara på frågan exakt som den skall besvaras. Jag passar och du startar en ny
tråd under rätt rubrik
Att sukta efter 1080p kanaler med dagens källmaterial är inget du skall lägga din energi på.
Men ok .. om de använder sig av både ljud och bildkvalten från Blu Ray .. tackar jag inte nej ..
Men å andra sidan .. klarar jag mig fint med 1080i då jag i alla fall inte ser så mycket film på
tv. Jag ser film på blu ray som jag tycker är dagens format. ( följt av nästa )
Att man bara laddar ner en kanal i tagen är ju sant.
Men om man har fler än en tv ? Då ser man så klart på flera olika kanaler samtidigt.
Har man dessutom en pvrbox med 2 tuner likaså. Då måste man ha 2 ip nummer
vilket man inte kan få av alla leverantörer. Alla vill inte ha telia
Har man då som jag 4 tv apparater och pvrbox .. blir det många kanaler och många ip nummer
och har allla min grannar detsamma .. blir det mycket bandbredd i mitt kvarter ..
Då behöver vi nog fiber ... och hur mycket fiber går det direkt in i våra hus/lägenheter idag ?
Ja, .. dina visioner är goda och så skulle det naturligtvis vara .. men jag tror inte det blir
så före 2015 som tidigast och då finns det säkert alternativ, som vi inte ens känner till idag.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 November 2008 - 02:23.
Postad 10 November 2008 - 12:44
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Intressant tråd, som visar på hur fel det kan bli när "experterna" på stormarknaderna avger sina utlåtanden. Det är både trist för oss konsumenter som får felaktig och otillräcklig information, för att inte tala om hur pinsamt det är för försäljaren som förmodligen inte vet bättre
Tillbaka till frågan så kommer 1080p via digital-tv knappast hända innom de närmaste deceniet, dvs. du kommer nogt kunna hitta billigare och betydligt bättre skärmar för det tillfället när det blir aktuellt.
I dagsläget så är det väl egentligen inte upplösningen på tv-bilden som är problemet, utan kvaliteten på det som sänds som begränsar bilden, och för att kunna sända i bättre bildkvalitet så skulle de bli på bekostnad av mindre antal tv-kanaler. Alternativet fler muxar, vilket inte är så troligt.
Med det inräknat så har jag svårt att se att man i dag skulle kunna få så mycket bättre tv-bild, vare sig dett gäller hd eller sd, i den prisklassen trådskaparen förhåller sig till. PX70 och PX80 är ju erkänt bra tv-apparater och skillnaden gentemot en full-hd i prisklassen 10-12kkr tror jag är försumbar om man räknar in prisskillnaden.
Sedan när det kommer till att titta på spec'ar på olika tv-apparater så bör man nog ta det med en stor nypa salt. Framför allt när det kommer till kontrast och ljusstyrka, de parametrarna är oftast uppmätt på olika sätt och i olika förhållanden, även innom samma fabrikat.
Sedan har ju full-hd paneler en fördel när det kommer till högupplöst material så som blu-ray och ps3, men vad jag förstår så är det bilden vid tv-tittande som trådskaparen är ute efter så den diskutionen kanske inte är aktuell.
Har du pengar som du väldigt gärna vill bli av med, så visst, ta den lite dyrare tv´n med marginellt bättre bild, det skulle jag också gjort. Faktumet att man vet om att man köpt den dyraste tv´n med bättre spec. kan ju i sig göra att man upplever bilden som bättre. Så mitt tips: Döm själv, välj den du tycker har bäst bild, och om det sen är den dyrare eller billigare så spelar det ju ingen roll vad någon annan tycker bara du själv är nöjd.
@IFK Revolver Mycket bra skrivet! Jag gillar din kommentar och kommer troligen att satsa på Panasonic FULL HD plasma 46" PZ85! Jag får då lite större skärm i vardagsrum jämfört med min Panasonic 42" PX70 samt lite bättre egenskaper och lite bättre bild. Min 42" PX70 flyttar jag till sovrum då. Själv håller jag med dig om allt du skrivit och det känns som att en större full hd plasma Panasonic pz85 skulle vara en väldigt bra "lyft" från PX70 iaf. Men då har jag bestämt mig att vänta ett tag till, kanske några månader till. Hoppas att priserna går ner till en "passande" nivå runt 13-14 000 kr för en 46-tummare PZ85. Jag betalade faktiskt överdrivet mycket för en icke-full hd tv, min PX70 kostade nämligen 14 600 kr!!! Idag kostar den 9 990kr!!! Efter bara ett år tittande... Det värsta av allt är att alla funderingar kring olika TV-apparater irriterar mig! LCD och plasmor har blivit som datorer!!! De uppgraderas hela tiden med nya komponenter och TV-fabrikanter har omvandlat TV-marknaden till PC-marknaden! Idag när man köper en platt TV, känns det som man köper en dator! Specielt med tanke på alla tekniska egenskaper som man läser sig in på och oftast fastnar i olika funderingrar som "oj den här TV:n har otroligt hög kontrast", "oj den här TV:n har mycket snabb responstid", "oj den här TV:n har otroligt bra svärtan" osv osv osv Usch, man blir trött på alla specifikationer och litar till slut på sina ögon.  Mvh Brando70
Redigerat av Brando70, 10 November 2008 - 12:50.
Postad 10 November 2008 - 12:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det var ju precis det som jag försökte förklara för dig på förra sidan  Tror nog att du gör rätt som satsar på en 46" då det ger mer för pengarna att gå upp i storlek än att betala för finesser och bildförbättringar som man ändå inte använder eller stänger av. Tror tom med att Panasonics Px8 i 50" skulle göra dig nöjd. Kan fås för rätt pengar redan idag .. Den har det du behöver med det material som sänds på tv idag och överskådlig tid framöver. https://www.prisjakt...kt.php?p=294684Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 November 2008 - 13:00.
Postad 10 November 2008 - 13:23
andekar
-
andekar
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Jag har redan iptv från telia idag och det funkar utmärkt och kan inte förstå varför det inte fått större genomslag!? Det är här den stora utvecklingspotentialen ligger med hd-kanaler och direkt nedladdning av filmer etc. Dessutom har alla redan en internetuppkoppling så det är en mycket smidig lösning som tyvärr inte slagit igenom fullt ut ännu!
Problemet som jag ser det är att IPTV från t.ex. Telia har nackdelen att det bara går att se en kanal åt gången oavsett hur många TV apparater man har hemma... Men, om de lyckas med att kunna hålla flera kanaler igång samtidigt, då kommer detta säkert att bli en klart större variant...
Postad 10 November 2008 - 13:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Andekar
Det har du rätt i och som jag skrev i inlägg #57 behövs flera ip nummer och det är idag en bristvara.
Men det är ju klart ... kan man skicka hela paketet till en router som fördelar ip nummer
till de boxar man har hemma och så även kanalerna, går det att lösa.
Men då kommer vi in på kortfrågan. Då går det även att fördela ip nummer till alla sina grannar
och så även längre bort än så .. Då vill de gärna att man har fler än ett kort .. bla bla bla ..
Återkommande problem som gör att uvecklingen går så långsamt och att man har svårt att
anpassa sig till folks tv vanor med flera apparater i hemmet.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 November 2008 - 13:32.
Postad 10 November 2008 - 14:00
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag undrar fortfarande om några HD-kanaler kommer att sända i 1080p i framtiden? Någon som vet nåt om Viasat eller Canal Digital planerna? Just nu är det BARA 1080i som sänds. Då känns det helt onödigt att satsa på en FULL HD tv när man kan ta emot 1080i-signal med en "vanlig" HD Ready TV. Vad jag förstår så är det bra att ha FULL HD bara om man har Playstation 3 eller Blu-Ray spelare... Jag vill gärna uppleva 1080P när jag tittar på Canal+Sport HD och ViasatSport HD! Undrar hur länge får man vänta innan dessa HD-kanaler börjar sända i 1080P?!?!
Det råder tyvärr en hel del förvirring kring det här med 1080p och vad det egentligen innebär för det man tittar på. TV-kanaler bygger på myter genom att annonsera om fem gånger bättre bild, baserat på att 1920x1080 = 5 x 720x576, vilket är fullständig nonsens. Poängen med HDTV och 1080p är inte att klämma in 5 gånger pixalantalet i samma bild utan vad det innebär är att man kan gå från en bild som stäcker ut sig ca 10° i det horisontella synfältet till ca 30° i det horisontella synfältet med bibehållen bildkvalité. Vad detta innebär är att det inte bara handlar om att signalen sänds som 1080p och att du köper en 1080p-TV, vilken som helst för att utnyttja HDTV@1080p till fullo. För att nyttja det till fullo krävs dels en större TV dels att du sitter mycket närmare. Detta gör det i de flesta fall ganska opraktiskt att till fullo nyttja HDTV@1080p. Visst går det att fixa i ett dedikerat hembiorum, men för ett vardagsrum, där jag antar att de flesta HDTV-apparater står så är det inte pratiskt. Summa summarum, man ska inte hänga upp sig så mycket på pixelantalet varken hos signalen eller hos displayen utan kolla efter bildkvalité utefter dina förutsättningar. HDTV är en stor förbättring mot SDTV helt oavsett om man nyttjar det till 100% eller inte och för rörlig bild så är det massor av parametrar som är viktigare än pixelantalet.
Postad 10 November 2008 - 16:45
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Wolfy
Tack så mycket för utförlig förklaring om 1080P.
@Maveric
Tack för tipset om 50" PX8, men jag köper hellre Panasonic 46" PZ85 och kopplar den till min HD-box från Comhem och PS3! Jag ger PZ85 fördel eftersom den har FULL HD, medan PX8 saknar FULL HD och har betydligt sämre kontrast. Antar också att en 50-tummare drar mer ström än en 46-tummare. I alla fall, det är inte så effektivt att sitta bara 3 meter ifrån en 50"-plasma, det är alldeles förnära! Med mitt avstånd från soffan till TV-bänk, bara 3 meter, så känns det helt meningslöst att köpa en TV som är 50". Men jag förstår poängen. Egentligen, för en 50-tummare ska man ha ett väldigt stort vardagsrum! Då skulle 50-tummare sitta fint och man skulle då ha perfekt avstånd på 5 meter! Först då kan man inse hur bra plasma är egentligen. Sitter man för nära vilken plasma som helst blir halvbra... För stora platta TV behöver man verlkligen stora rum! Jag antar att jag kan njuta av TV-tittande på 46-tummare genom olika signalkällor som jag redan har via Comhems HD-box (C+Sport HD, Eurosport HD, Viasat Sport HD, National Geographic HD etc) och Playstation 3 med blu-ray filmer som är också på gång.
Mvh Brando70
Postad 10 November 2008 - 17:15
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
50" på tre meter är inte speciellt stort, så det är inget man behöver oroa sig för.
Kör själv 104" på ~ 3.5 meter, men jag tycker det är lite litet nästan 
Min 42" plasma sitter väl på ungefär 3 meter, men det är riktigt litet. Funkar till nyheter och ungarnas barnprogram men inte mycket mer.
Postad 10 November 2008 - 18:43
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@Martin
Jag hade min PX70 42-tummare i mitt sovrum en viss tid i början, kanske några månader. Bilden från 2-3 meters avstånd verkade suddig! Sedan flyttade jag över PX70 till vardagsrum och ställde min plasma 4-5 meter från soffan, bara för att se effekten av det hela. Och bilden var 5 gånger bättre, tro mig! Det var först då jag upptäckte "oj vilken fantastisk TV jag har, oj vilken skön bild". 
Alla platta TV "kräver" bra avstånd (minst 4 meter) för att bildens kvalité ska komma till rätta!
Det är ett faktum! Det finns en oskiven regel för TV-tittande som säger "ju närmare man sitter desto sämre bild ser man" och det är klart att syn försämras rejält med om man sitter alldeles förnära sin stora TV.
Ska det vara hälsosamt, då ska man hålla "passande" avstånd från TV.
Enligt min åsikt ska man sitta MINST 4 meter från TV.
Redigerat av Brando70, 10 November 2008 - 18:45.
Postad 10 November 2008 - 18:51
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Okej... jag säger inget mer än att jag inte håller med dig på några punkter i princip.
Men det är dina åsikter
Postad 10 November 2008 - 19:17
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
@Wolfy
Tack så mycket för utförlig förklaring om 1080P.
@Maveric Tack för tipset om 50" PX8, men jag köper hellre Panasonic 46" PZ85 och kopplar den till min HD-box från Comhem och PS3! Jag ger PZ85 fördel eftersom den har FULL HD, medan PX8 saknar FULL HD och har betydligt sämre kontrast. Antar också att en 50-tummare drar mer ström än en 46-tummare. I alla fall, det är inte så effektivt att sitta bara 3 meter ifrån en 50"-plasma, det är alldeles förnära! Med mitt avstånd från soffan till TV-bänk, bara 3 meter, så känns det helt meningslöst att köpa en TV som är 50". Men jag förstår poängen. Egentligen, för en 50-tummare ska man ha ett väldigt stort vardagsrum! Då skulle 50-tummare sitta fint och man skulle då ha perfekt avstånd på 5 meter! Först då kan man inse hur bra plasma är egentligen. Sitter man för nära vilken plasma som helst blir halvbra... För stora platta TV behöver man verlkligen stora rum! Jag antar att jag kan njuta av TV-tittande på 46-tummare genom olika signalkällor som jag redan har via Comhems HD-box (C+Sport HD, Eurosport HD, Viasat Sport HD, National Geographic HD etc) och Playstation 3 med blu-ray filmer som är också på gång.
Mvh Brando70
Glöm inte att även kika på PZ 80 om du nu väljer Panasonic, saknar visserligen IFC men det är inget stort argument. Däremot är pz 80 lite billigare. mvh/Örnvik
Postad 10 November 2008 - 22:49
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
50" på tre meter är inte speciellt stort, så det är inget man behöver oroa sig för. Kör själv 104" på ~ 3.5 meter, men jag tycker det är lite litet nästan  Min 42" plasma sitter väl på ungefär 3 meter, men det är riktigt litet. Funkar till nyheter och ungarnas barnprogram men inte mycket mer.
Håller med du  Min Duk har krymt sedan jag fick större rum .. vill ha större nu .. Min 42" plasma börjar kännas som en 19" tv .. Har stor vill ha större .. brukar det heta .. Maveric
Postad 11 November 2008 - 09:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
min PX70 42-tummare
Enligt min åsikt ska man sitta MINST 4 meter från TV.
Detta citat kombinerat med din FullHD-hysteri är rätt roligt.  Det är verkligen ett sätt att säga emot sig själv. Ang lämpligt ratio på bildstorlek/tittavstånd så styrs det av källmaterialets kvalité mycket mer än nått annat. Dvs en oskriven regel är helt värdelös eftersom den är alldeles för generell, speciellt om man använder oskrivna regeler som myntades på 50-talet...  Med det sagt så är det så att plasma inte lämpar sig för att sitta för nära, det beror dock inte på upplösningen utan på hur plasma ritar upp bilden mha div dithering metoder och andra konstigheter som man "genomskådar" då man sitter för nära.
Postad 11 November 2008 - 15:54
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
42" @ 2.8m 1080i
90" @ 2.7m 1080p
Postad 11 November 2008 - 21:08
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Postad 12 November 2008 - 00:18
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Antar också att en 50-tummare drar mer ström än en 46-tummare.
Tror jag har skrivit det tidigare men skriver det igen: Panasonics full-hd skärmar drar betydligt mer ström (ca det dubbla) gentemot deras skärmar som bara är hd-ready! Enligt Panasonics egen hemsida har 46PZ85 en "rated power consumption" på 470 W medans 50PX8 har 355 W. Dvs 50"-skärmen har klart lägre el-förbrukning än 46" full-hd skärmen!! Jag ger PZ85 fördel eftersom den har FULL HD, medan PX8 saknar FULL HD och har betydligt sämre kontrast. I alla fall, det är inte så effektivt att sitta bara 3 meter ifrån en 50"-plasma, det är alldeles förnära! Med mitt avstånd från soffan till TV-bänk, bara 3 meter, så känns det helt meningslöst att köpa en TV som är 50". Men jag förstår poängen. Egentligen, för en 50-tummare ska man ha ett väldigt stort vardagsrum! Då skulle 50-tummare sitta fint och man skulle då ha perfekt avstånd på 5 meter! Först då kan man inse hur bra plasma är egentligen. Sitter man för nära vilken plasma som helst blir halvbra... För stora platta TV behöver man verlkligen stora rum!
Nu säger du emot dig själv! Varför är full-hd en fördel om man sitter längre från tv:n? För att kunna dra nytta av full-hd måste man sitta nära och ha en stor skärm. Vidare håller inte ditt argument för att man måste sitta längre ifrån om man har en större skärm! Vad vinner man på det? Flyttar du längre ifrån skärmen upplevs bilden som mindre, dvs bildförhållandet på en liten skärm nära tv:n och en stor skärm långt från tv:n blir desamma. Alltså kastar man bara pengar i sjön om man gör så! Finns iofs fall då man måste sitta långt ifrån tv:n pga rumsutformning, men man vinner ingenting på att köpa en större tv och flytta längre från bilden! Sen är det självklart att bilden ser bättre ut på långt avstånd av samma anledning som full-hd gör att bilden blir bättre! Så vid lågupplöst material av dålig kvalitet kan man tvingas flytta bak soffan (vilket ger precis samma effekt som att köpa en mindre tv). Men med högupplöst material ska det inte vara några som helst problem att titta på en 50" tv på 3 meters avstånd. Faktum är att du förmodligen kan sitta så nära som 2 meter utan att du upplever bilden som dålig! /mvh andrus
Postad 12 November 2008 - 11:01
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
OK, grabbar nu står jag och väger mellan Panasonic 50" PZ80 och Panasonic 46" PZ85!
Vilken TV skulle Ni välja? Och varför?
Jag vill så gärna köpa en större TV, som är FULL HD, för att flytta min 42" PX70 till mitt sovrum.
Själv ska jag använda Comhems HD-box, Playstation3 och LG DVD recorder med hårddisk.
På nåt sätt känns det som en bättre uppgradering från 42"PX70 till 50"PZ80.
Köper jag 46"PZ85 då får jag BARA 4" extra. Är det sämre bild på PZ80 jämfört med PZ85?
Får jag sämre bild med PZ80 gentemot PZ85? Vad är det egentligen som skiljer de två modellerna???
Postad 12 November 2008 - 12:42
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Vad är det egentligen som skiljer de två modellerna???
Kolla inlägg #11 här. /mvh andrus
Postad 12 November 2008 - 15:42
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12561 inlägg
Ju bättre bild desto närmare kan man sitta oberoende om det är i/p.
Postad 13 November 2008 - 17:43
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Kolla inlägg #11 här.
/mvh andrus
@andrus Tack! Vad menas med IFC-funktionen och när använder man IFC? Varför är IFC bra grej?
Postad 13 November 2008 - 17:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vem har sagt att det skulle vara bra? HDTVtest säger det väl bäst: I suppose the real question is: what, if anything, does [Intelligent Frame Creation] add to the equation? Here are its effects at a glance (according to my own observations, not some promotional material from Panasonic):
- makes film-based content look like video - introduces interpolation artefacts especially with fast-action sports - increases input lag by up to 55 miliseconds (55ms) - smoothens jagged edges marginally in standard-definition - adds pulsatile micro-feathering to vertical lines, leading to a decrease in both static and motion high-definition resolution on the Panasonic TH42PZ85B
In my opinion the [Intelligent Frame Creation] does more harm than good, but at least the option of turning it off is there in the user menu.
Postad 13 November 2008 - 21:50
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
@pacman
Tack!
Vad är ditt val mellan 50" PZ80 och 46"PZ85? Vilken TV mellan de två skulle du välja till vardagsrummet?
Mvh Brando70
Postad 13 November 2008 - 22:29
andrus
-
andrus
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Jag sitter oftast 3,5 meter från min 42" PX70 och hade gärna uppgraderat det till 50"!  Som jag ser det skiljer det bara lite ljudmässigt mellan apparaterna så jag hade (eftersom jag ändå kör hemmabio) tagit PZ80. Nu kommer jag inte ihåg hur långt från tv:n du satt, sen är det upp till dig om du kör mycket SD-material och om du kan acceptera bilden på en så stor tv vid nära avstånd. Leta upp en butik med tv-apparaterna och titta och jämföra.Till film och hd-källor hade jag inte ens tvekat på att ta 50PZ80!
/mvh andrus
Postad 14 November 2008 - 00:49
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag sitter oftast 3,5 meter från min 42" PX70 och hade gärna uppgraderat det till 50"! Som jag ser det skiljer det bara lite ljudmässigt mellan apparaterna så jag hade (eftersom jag ändå kör hemmabio) tagit PZ80. Nu kommer jag inte ihåg hur långt från tv:n du satt, sen är det upp till dig om du kör mycket SD-material och om du kan acceptera bilden på en så stor tv vid nära avstånd. Leta upp en butik med tv-apparaterna och titta och jämföra.Till film och hd-källor hade jag inte ens tvekat på att ta 50PZ80!
/mvh andrus
Bra tips! Den enda skillnaden jag ser är lite bättre ljud på PZ85 och IFC funktionen som en extra grej på PZ85:an. Sedan har jag också märkt att PZ80 har lite sämre kontrast (20 000:1) än PZ85 (30 000:1) och då undrar man om PZ80 ger lite sämre bild i och med att den har 30% sämre kontrast? Påverkar det bildens kvalité något eller inte? De flesta skriver att man ska sänka kontrasten på de nya Panasonic plasmor till 50% nivå för att minska risken att förstöra pixlar. Jag håller med dig att det är bättre uppgradering från 42" till 50"!  Och jag kommer också att sitta 3,5 meter från TV vilket är väl OK avstånd från 50-tummare, antar jag. Själv kollar jag sällan på SD-material. Jag tittar mest på Eurosport HD, Canal+Sport HD och Viasat Sport HD, fotbollsmatcher etc. I övrigt använder jag Playstation3 också då jag tittar på mina DVD filmer och ibland blu-ray. Bilden är helt OK på PX70, men den modellen tänker jag flytta till sovrum och köpa en större plasma, troligen PZ80 om jag inte ändrar mig i sista minuten och köper 46" PZ85. Står och väger mellan dom två!
Redigerat av Brando70, 14 November 2008 - 00:56.
Postad 14 November 2008 - 08:20
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Bra kontrast är bra. Men, om det inte redan har framgått, specad och verklig prestanda är olika saker.
Jag rekommenderar starkt att du åker och tittar på de två modellerna sida vid sida. Finns Panasonic-center i många städer. Där kan du få bra demo. Annars kanske din lokala hifi-butik har platt-tv:s.
Postad 14 November 2008 - 08:22
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Vad är ditt val mellan 50" PZ80 och 46"PZ85? Vilken TV mellan de två skulle du välja till vardagsrummet? Jag skulle valt 46" eftersom jag tycker 50" är, inredningsmässigt, för klumpigt för mitt vardagsrum. Men om man inte har nått emot att ha en stor tv så ska man såklart ta en 50-tummare. Speciellt om du nu mest tittar på material av god kvalité (DVD och "uppåt"), så i ditt fall så låter det helt klart som du ska gå på 50 tum. Sedan har jag också märkt att PZ80 har lite sämre kontrast (20 000:1) än PZ85 (30 000:1) och då undrar man om PZ80 ger lite sämre bild i och med att den har 30% sämre kontrast?
Jag tror att du flera gånger i denna tråd har fått rådet att INTE stirra dig blind på specar. Tro mig, det är ett VÄLDIGT bra råd. Specar är ett verktyg för marknadsavdelningen, inte fakta om hur apparaten presterar. Faktum är att modellerna har, uppmätt, ett snarlikt kontrastomfång så det behöver du inte bry dig om alls (det faktiska kontrastomfånget ligger för båda modellerna, korrekt inställda, på runt 3000:1 btw...). Ang skillnader så kan utmärkta HDTVtest säkert ge dig lite hjälp. De har testat 85:an och 81:an (en UK modell som är tämligen lik 80:an, tror det bara är tunern som skiljer).
Postad 15 November 2008 - 01:43
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag hade fel. Det verkar som att PZ80 och PZ85 har exakt samma kontrast, 30 000:1, båda!
I dagsläget känns det som jag lutar mer mot 50" PZ80, ty det ger mig 8" extra jämfört med min 42" PX70.
Vissa säger att det är lite sämre ljud på PZ80, men det spellar väl ingen roll, det ljudet får duga till jag fixar någon ljudförstärkare och kopplar den direkt till TV eller till min HD-box från Comhem. Det finns bra lösningar att få väldigt bra ljud också. På nåt sätt känns det bättre att betala cirka 15 000 kr för en 50" PZ80 än att köpa en 4" mindre TV som 46" PZ85 för nästan lika mycket pengar! Väldigt få extra funktioner på PZ85 som skulle kunna fås, betyder egentligen inte så mycket. Det är egentligen väldigt små detaljer som skiljer 50"PZ80 och 46"PZ85, så mitt val lutar åt 50"PZ80 och jag hoppas att det valet INTE är ett fel val???
Postad 17 November 2008 - 17:54
Unregistered1a5a7d81
-
Unregistered1a5a7d81
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag skulle ha satsat på PZ80, size is king:) De eventuella/marginella fördelar som PZ85 har, kommer med hästlängder att övervägas av PZ80´s större bildyta. Vh Revolver
Postad 17 November 2008 - 19:56
Brando70
-
Brando70
-
Forumräv
-
-
651 inlägg
Jag skulle ha satsat på PZ80, size is king:) De eventuella/marginella fördelar som PZ85 har, kommer med hästlängder att övervägas av PZ80´s större bildyta.
Vh Revolver
Bra tips! Jag håller med dig, size is king:) Det är väl större omväxling från min 42" PX70 till 50" PZ80.  Men, jag tycker att 50-tummare PZ80 är fortfarande väldigt dyr TV och då är det kanske bäst att vänta och avvakta tills pris kommer ner till en nivå runt 15 000 kr! "Expert" till exempel harPanasonic 50" PZ80 på nätet för 18590kr!!! Oacceptabelt dyrt och överdrivet mycket dyrt med tanke på att bästa priset i Europeiska unionen ligger runt 15500kr! Varför ska man ge bort flera tusenlappar när den TV kommer att sjunka i priset?!?! Onödigt! Det gäller bara att ha tålamod! he he he "Fyndbörsens" pris på Panasonic 50" PZ80 är 17490kr! De kanske sänker det till 15 000kr vid Jultiden.  Och då kan man slå till och köpa den som "Julklapp"! (till sig själv)
Redigerat av Brando70, 17 November 2008 - 19:59.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|