Ok, vet att du sa att det inte hade någon betydelse men när jag kollade på specen för kondningarna på elfas hemsida och såg att deras ESR värde stod med så kunde jag inte hjälpa mig själv så jag fyllde i dem för att se hur kurvan ändrades.sätt inte i något esr värde !!!!
värdet kan ju inte vara 15,95... snarare 0,0095 kanske...![]()
men skit i dom för dom gör inget vettig skillnad i beräkningarna
Tips på komponenter till små högtalare
Postad 12 November 2008 - 22:22
Postad 12 November 2008 - 22:26
då är det inte bra
skit i dom och kör elektrolyter från hifikit i stället, säkrare att du får bra grejer då som verkligen passar till filter i stället, trodde dom skulle fungera men bli osäker nu på grund av detta...
anledningen till att deinte spelar någon större roll (om det bra kondingar) är att det e så små värden och dom gör inga stora förändringar på filter konstruktionen = skit i att fylla i
men som sagt, köp inte dom där elektrolyterna, bättre att ta från hifikit eller liknande där som garanterat har OK elyter för filter
Postad 12 November 2008 - 22:27
Okej, då är jag med och glad igen!anledningen till att deinte spelar någon större roll (om det bra kondingar) är att det e så små värden och dom gör inga stora förändringar på filter konstruktionen = skit i att fylla i
men som sagt, köp inte dom där elektrolyterna, bättre att ta från hifikit eller liknande där som garanterat har OK elyter för filter
EDIT: dessa funkade inte för att de inte är bipolära var det va?
Redigerat av Explorer45, 12 November 2008 - 22:30.
Postad 12 November 2008 - 22:33
med dämpning så menar vi med en L-pad och det e 2st motstånd, och det vet du redan
Sedan så dämpar du olika mycket med den, då dämpas hela responsen, eller så ändrar du motståndet i parallell med diskanten och då kan du dämpa olika mycket i toppen eller i botten av diskantens område och med kondingen i parallell med diskanten så kan du dämpa toppen och mitten till viss del
Testa och åter testa så kommer du att få fram roliga resultat som du lär dig på, ändra värden hej vilt och låt det blir helt tokigt för detta e bara simuleringar och det e skit bra för då lär du dig vad dom olika komponenterna gör och vad resultatet blir om du fifflar med dom
Redigerat av DVD-ai, 12 November 2008 - 22:33.
Postad 12 November 2008 - 22:42
Sen om jag inte har fattat allt fel så ändras även impedansen för elementet om inte resistorn som ligger parallellt med elementet har samma resistans som elementets DC resistans, korrekt?
Postad 12 November 2008 - 22:47
Bara du håller koll på impedans kurvan så inte den blir helt galen
Postad 12 November 2008 - 23:52
Delningsfilter8.jpg 45.01K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 November 2008 - 13:56
men några saker bara, hur ser impedans gången ut ?
och höjningen i basen, e det på grund av lådan så borde du göra något åt den för den ligger på +6dB och det e lite mycket, +3dB brukar jag köra på på små högtalare för att få om att spela lite kraftigare, och jaaa... det blir en liten loudness;) , men som inte är så tydlig och bara ger högtalarna en lite mer pondus
Postad 13 November 2008 - 14:01
Postad 13 November 2008 - 14:07
sedan så kan du pilla med lådan och hålla koll på alla dom parametrarna sedan så är det färdigt
Lägg upp bilder på impedans gången, men ligger den inte under 3,5ohm så är det bra och helst över 4ohm så är det riktigt fint
Postad 13 November 2008 - 14:27
Postad 13 November 2008 - 14:36
När du jort detta så kommer ändå bara basens kurna att synas i grafetna, diskanten räknas inte med, men du får nu en exaktare bild av hur det kommer att bli i lådan med filter ock all, då filtret och då speciellt spolen till basen påverkar lågbas egenskaperna
Även GD förändras, så räkna på lådan och försök att få till det så bra som möjligt, lägg upp lite grafer
Postad 13 November 2008 - 14:48
Postad 13 November 2008 - 16:38
Delningsfilter9.jpg 88.83K
0 Antal nerladdningar
Postad 13 November 2008 - 16:49
men vi märker sedan när du byggt högtalarna om vi måste kompencera mer, så därför så ska du köpa billika kondingar till diskanterna till att börja med för det kan hända att vi får ändra lite i efter hand, det e såhär man får göra om man inte har möjliget att mäta upp något...
Postad 13 November 2008 - 16:59
Postad 13 November 2008 - 19:23
vi vet ju inte exakt vad vi kan behöva göra när du byggt ihopp dom...
Postad 13 November 2008 - 20:16
Postad 13 November 2008 - 21:40
Bas/mellanregister: Peerless SDS-134-THP
Diskant: Vifa (Peerless) DX25TG-05/04
Spolar: Air core 0.71mm 0.18mH, 0.68mH, 0,22mH
Kondensatorer: Elektrolyt 22uF, 15uF, 22uF
Motstånd: Keramiska 10W 1.5Ohm, 2.2Ohm, 5.6Ohm
Highpower basport 35mm
Blyfolie matta
Dämpmaterial
Terminal
Virke
Gummifötter
Sen köper jag till lite olika kondningar och motstånd så jag har om jag behöver byta.
Postad 14 November 2008 - 08:38
Postad 16 November 2008 - 20:51
Före:
Delningsfilter9_2.jpg 44.27K
0 Antal nerladdningarEfter:
Delningsfilter10.jpg 44.08K
0 Antal nerladdningarSå vad tror ni?
Postad 16 November 2008 - 21:03
för du har inte kryssat i den rutan
denna ruta ska vara i kryssad för at tdet ska fungera
men då måste du ha importerat lådan och basen från bb först också
Bifogad fil(er)
Redigerat av DVD-ai, 16 November 2008 - 21:01.
Postad 16 November 2008 - 21:17
Skit! Kurvan blev väääldigt fel nu.. Får bli att fortsätta mixtra.
Delningsfilter11.jpg 45.3K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 November 2008 - 22:44
Delningsfilter14.jpg 43.94K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 November 2008 - 22:52
Postad 16 November 2008 - 22:56
Förresten, är det någon idé att lägga med några extra spolar i beställningen eller räcker det att finjustera med motstånd och kondningar sen?
Postad 16 November 2008 - 23:15
Har du inte det skulle jag rekomenderat lite olika motstånd så kan du labba på med l-paden tills du hittar en kombination som passar dina öron.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 16 November 2008 - 23:16.
Postad 16 November 2008 - 23:17
Postad 16 November 2008 - 23:48
Postad 17 November 2008 - 15:08
/Tim!
Postad 17 November 2008 - 15:20
EDIT: Kan lika gärna fråga direkt, har tänkt att beställa dämpmaterial och blyfoliematta från hifi kit och funderar på om det är någon idé att gå på fårull eller om det räcker med det billigare dämpmaterialet som de säljer på hifi kit?
Redigerat av Explorer45, 17 November 2008 - 15:26.
Postad 17 November 2008 - 20:45
Jodå, det kommer bilder.
Kommer att dokumentera med bilder och lite frågor allt eftersom bygget fortskrider. Väntar nu otåligt på element och spolar som är på väg från Holland!
EDIT: Kan lika gärna fråga direkt, har tänkt att beställa dämpmaterial och blyfoliematta från hifi kit och funderar på om det är någon idé att gå på fårull eller om det räcker med det billigare dämpmaterialet som de säljer på hifi kit?
Jag tror de billigare räcker gott!
/Tim!
Postad 17 November 2008 - 20:47
/Niklas
Postad 17 November 2008 - 23:20
Postad 18 November 2008 - 12:18
Kolla efter (M)KP-polyprop varianter typ Audyn-cap eller liknande om du vill komma hyfsat billigt undan istället. Det är inte Mundorfs-extra-platina, men dom är bra, och bättre lämpade.
Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också!
Kul projekt, ser ut att bli great.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 November 2008 - 12:31.
Postad 18 November 2008 - 12:47
Jo, tänkte börja med elektrolyt iaf. Detta är som sagt mitt första projekt och vill testa för att kanske senare uppgradera.Blev det elektrolyt-kondingar föresten? känns lite ovanligt.
Kolla efter (M)KP-polyprop varianter typ Audyn-cap eller liknande om du vill komma hyfsat billigt undan istället. Det är inte Mundorfs-extra-platina, men dom är bra, och bättre lämpade.
Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också!![]()
Postad 18 November 2008 - 13:32
Ska du (eller någon annan byggare) väl ha MKP-kondingar som är billiga senare, så har Elfa SCR (märke) - MKP som är billiga o bra. Tänkte jag kunde dela med mig av den infon nu iaf. Bättre sent än aldrig!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 November 2008 - 13:34.
Postad 18 November 2008 - 20:24
Blev det elektrolyt-kondingar föresten? känns lite ovanligt.
Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också!![]()
Jag tar på mig detta, för det va jag som rekommenderade honom att göra på detta sättet för att inte det ska visa sig att han köpt "fina" kondingar helt i onödan...
tycker det blir bäst på detta sättet
Postad 18 November 2008 - 20:28
Japp, dyker in lite då och då. Upptäckte bygget just nyss, men det ser ut att gå bra
Ska du (eller någon annan byggare) väl ha MKP-kondingar som är billiga senare, så har Elfa SCR (märke) - MKP som är billiga o bra. Tänkte jag kunde dela med mig av den infon nu iaf. Bättre sent än aldrig!
Jepp, dom är det inget fel på faktiskt, men frakten e ju löjlig från Elfa så om det blir billigare än att köpa från ett närmare ställer e ju oklart...
Men jag kom på, Explorer kanske bodde i Gbg, är det så ?
Annars så tycker jag att Audyn-cap MKP-QS är fina
men bara det är polypropylen av ok kvalitet så kan dy byte till det sedan när du känner dig nöjd med delningen !
Postad 18 November 2008 - 20:47
Postad 19 November 2008 - 12:16
Jepp, dom är det inget fel på faktiskt, men frakten e ju löjlig från Elfa så om det blir billigare än att köpa från ett närmare ställer e ju oklart...
Men jag kom på, Explorer kanske bodde i Gbg, är det så ?![]()
Annars så tycker jag att Audyn-cap MKP-QS är fina![]()
men bara det är polypropylen av ok kvalitet så kan dy byte till det sedan när du känner dig nöjd med delningen !
Håller med - ska man handla ett fåtal grejjer från Elfa så är ju frakten ofta lika dyr som det man köper - bedrövligt, och säkert mestadels postens fel med sina hutlösa taxor!
(Vi skyller på posten)
Audyns billigaste med 2% felmarginal är väl kanske vad jag skulle köra med för egen del om inte SCR-MKP passar mina galoscher, sen finns ju finare, och finare ändå - som med allt annat, men "good enough är bra nog", ni vet... =)
Det är ju bara att handla på sig ett gäng hyfsade och mäta upp dom så att dom "matchar" i värsta fall.
Det är väl en del av det man kliver runt till viss del genom att handla dyrare, med snävare toleranser bland annat.
Men bara att byta kondingar med samma värde kan ju tydligen ge ljudskillnader så när man har träffat "rätt" så är det ju bara att laborera mera om man känner för det.
(har inte laborerat med detta själv utan ren spekulation och hörsägen)
Men det låter väl vettigt att utgå från lytar temporärt isf.
Kör hårt Explorer, ser bra ut.
Håller själv på att ska trilskas lite med delningsfilter och EQa in ett par högtalare jag och min bror byggt en prototyp av, skoj men tidsödande.
Speciellt då det säkerligen blir fler och annorlunda protos sedan =)
Postad 19 November 2008 - 15:53
Spännande.Kör hårt Explorer, ser bra ut.
Håller själv på att ska trilskas lite med delningsfilter och EQa in ett par högtalare jag och min bror byggt en prototyp av, skoj men tidsödande.
Postad 19 November 2008 - 15:53
Håller med - ska man handla ett fåtal grejjer från Elfa så är ju frakten ofta lika dyr som det man köper - bedrövligt, och säkert mestadels postens fel med sina hutlösa taxor!
(Vi skyller på posten)
Audyns billigaste med 2% felmarginal är väl kanske vad jag skulle köra med för egen del om inte SCR-MKP passar mina galoscher, sen finns ju finare, och finare ändå - som med allt annat, men "good enough är bra nog", ni vet... =)
Det är ju bara att handla på sig ett gäng hyfsade och mäta upp dom så att dom "matchar" i värsta fall.
Det är väl en del av det man kliver runt till viss del genom att handla dyrare, med snävare toleranser bland annat.
Men bara att byta kondingar med samma värde kan ju tydligen ge ljudskillnader så när man har träffat "rätt" så är det ju bara att laborera mera om man känner för det.
(har inte laborerat med detta själv utan ren spekulation och hörsägen)
Men det låter väl vettigt att utgå från lytar temporärt isf.
Kör hårt Explorer, ser bra ut.
haha, alla mot posten...
jo, precis, ingen ide att släng pengar i sjön, och Audyn-cap MKP-QS är ju inte direkt dyra helelr, dom är mycket prisvärda tycker jag, vet inte vilka du menar med 2% tolerans då deras har 5% och dom finare av deras har 2% (Audyn-cap PLUS) men dom e ju inte billiga...
Redigerat av DVD-ai, 19 November 2008 - 15:53.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?