Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på komponenter till små högtalare

216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2008 - 22:22

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

sätt inte i något esr värde !!!!

värdet kan ju inte vara 15,95... snarare 0,0095 kanske... :unsure:

men skit i dom för dom gör inget vettig skillnad i beräkningarna

Ok, vet att du sa att det inte hade någon betydelse men när jag kollade på specen för kondningarna på elfas hemsida och såg att deras ESR värde stod med så kunde jag inte hjälpa mig själv så jag fyllde i dem för att se hur kurvan ändrades. :D Alltid bra att lära sig menar jag. Hur kommer det sig att det inte spelar någon roll? Under specen står det: ESR: 15.91 Ω @ 120 Hz.

Postad 12 November 2008 - 22:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ummm gör det det :P

då är det inte bra :D

skit i dom och kör elektrolyter från hifikit i stället, säkrare att du får bra grejer då som verkligen passar till filter i stället, trodde dom skulle fungera men bli osäker nu på grund av detta...

anledningen till att deinte spelar någon större roll (om det bra kondingar) är att det e så små värden och dom gör inga stora förändringar på filter konstruktionen = skit i att fylla i :unsure:
men som sagt, köp inte dom där elektrolyterna, bättre att ta från hifikit eller liknande där som garanterat har OK elyter för filter :D

Postad 12 November 2008 - 22:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Kom på en till fråga btw, när man pratar om att dämpa diskanten med en viss dB, är det dämpningen över delningsfrekvensen då för kurvan varierar ju lite beroende på frekvens hur många dB den ändras?

anledningen till att deinte spelar någon större roll (om det bra kondingar) är att det e så små värden och dom gör inga stora förändringar på filter konstruktionen = skit i att fylla i
men som sagt, köp inte dom där elektrolyterna, bättre att ta från hifikit eller liknande där som garanterat har OK elyter för filter

Okej, då är jag med och glad igen! :unsure:

EDIT: dessa funkade inte för att de inte är bipolära var det va?

Redigerat av Explorer45, 12 November 2008 - 22:30.

Postad 12 November 2008 - 22:33

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag är inte helt 100% på hur exakt detta ESR påverkar, mne det e så litet värde och i alla testar jag gjort så har det inte spelat någon roll så...

med dämpning så menar vi med en L-pad och det e 2st motstånd, och det vet du redan :D
Sedan så dämpar du olika mycket med den, då dämpas hela responsen, eller så ändrar du motståndet i parallell med diskanten och då kan du dämpa olika mycket i toppen eller i botten av diskantens område och med kondingen i parallell med diskanten så kan du dämpa toppen och mitten till viss del :unsure:

Testa och åter testa så kommer du att få fram roliga resultat som du lär dig på, ändra värden hej vilt och låt det blir helt tokigt för detta e bara simuleringar och det e skit bra för då lär du dig vad dom olika komponenterna gör och vad resultatet blir om du fifflar med dom :P

Redigerat av DVD-ai, 12 November 2008 - 22:33.

Postad 12 November 2008 - 22:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Okej, då är jag med. :unsure: Kondningar från hifikit it is!
Sen om jag inte har fattat allt fel så ändras även impedansen för elementet om inte resistorn som ligger parallellt med elementet har samma resistans som elementets DC resistans, korrekt?

Postad 12 November 2008 - 22:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
inte riktigt, det har med ett förhållande att göra mellan dem två resistanserna i L-paden att göra, ändrar du ett av dom så "rubbar du balansen" men dte e liksom det vi vill göra fö att få till det ibland och det e inget fel i det.
Bara du håller koll på impedans kurvan så inte den blir helt galen

Postad 12 November 2008 - 23:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Så då har jag ändrat om de flesta värdena och för att få en bättre kurva med "rätt" delningsfrekvens. Vad tycker ni, är det dags att börja beställa delar för en första runda eller har ni tips på potentiella förbättringar?

Bifogad fil  Delningsfilter8.jpg   45.01K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 November 2008 - 13:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
detta ser mycket bättre ut :)

men några saker bara, hur ser impedans gången ut ?
och höjningen i basen, e det på grund av lådan så borde du göra något åt den för den ligger på +6dB och det e lite mycket, +3dB brukar jag köra på på små högtalare för att få om att spela lite kraftigare, och jaaa... det blir en liten loudness;) , men som inte är så tydlig och bara ger högtalarna en lite mer pondus :blink:

Postad 13 November 2008 - 14:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Kanon. :) När jag kollade så såg impedansen rätt bra ut (iaf samma som det har varit) dvs. inga jätte spikar m.m. Kan dock lägga upp en bild när jag kommer hem sen för säkerhetsskull. Kan vara så att det är lådan som spökar lite där.. Får mixtra lite med lådvolymen också. Dock är det ju lite svårt då jag inte kan bestämma den exakta formen i BBPro 6. Valde rektangel med volymen som den kommer att ha. Vet inte hur säkert det är då..

Postad 13 November 2008 - 14:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
något som du nu ska göra, när du e helt färdig med filtret (du skulle kunna dämpa diskanten 1-2dB till ser jag :blink: ) så ska du spara det, sedan så går du in på BB6pro och så "importerar" du filter informationen från Xover till BB6pro så att du får med inverkar av filter m.m. i det programmet.
sedan så kan du pilla med lådan och hålla koll på alla dom parametrarna sedan så är det färdigt :)

Lägg upp bilder på impedans gången, men ligger den inte under 3,5ohm så är det bra och helst över 4ohm så är det riktigt fint B)

Postad 13 November 2008 - 14:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Okej, då gör jag så! :) Förresten, duger de keramiska motstånden bra som finns på hifikit för 6:-/st?

Postad 13 November 2008 - 14:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Dom fungerar prima :)

Postad 13 November 2008 - 14:30

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Gött, tack! :)

Postad 13 November 2008 - 14:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
en sak till, när du nu ska lägga in filter i BB6pro så gör du det på "driver properties" och sedan External, där så kan du sedan inportera det filter som nu räknat på och sparat i Xover.

När du jort detta så kommer ändå bara basens kurna att synas i grafetna, diskanten räknas inte med, men du får nu en exaktare bild av hur det kommer att bli i lådan med filter ock all, då filtret och då speciellt spolen till basen påverkar lågbas egenskaperna :)
Även GD förändras, så räkna på lådan och försök att få till det så bra som möjligt, lägg upp lite grafer :blink:

Postad 13 November 2008 - 14:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Haha, blir lite mer trixande innan beställning då med andra ord! :blink: Grafer behöver du inte oroa dig för, det kommer nästa gång jag fastnar i beräkningsträsket. :) Nu har jag info så jag står mig ett tag iaf. Tack, du har varit guld som vanligt David!

Postad 13 November 2008 - 16:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Låter bra det ! :)

Postad 13 November 2008 - 16:38

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Så, nu har jag ändrat lite med BBPro 6. Har ökat höjden lite på lådan och fixat basreflex och valde hög dämpning. Nu ser kurvan lite bättre ut och kanske lite mer realistisk. :) Tänkte på det med att dämpa diskanten. Om jag gör det så får jag ju en väldigt lutande nedåt kurva högre upp i frekvens? Då blir ju inte kurvan lika rak över registret. B) Jaja, här är det jag har fått fram nu i alla fall! :blink:

Bifogad fil  Delningsfilter9.jpg   88.83K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 November 2008 - 16:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
det ser bra ut, anledningen till att man vill ha diskanten lite dämpa är för att baffelsteget (reflexer mot baffeln) bidrar med ökadkänslighet i detta område och det måste vi kompensera :)
men vi märker sedan när du byggt högtalarna om vi måste kompencera mer, så därför så ska du köpa billika kondingar till diskanterna till att börja med för det kan hända att vi får ändra lite i efter hand, det e såhär man får göra om man inte har möjliget att mäta upp något... :blink:

Postad 13 November 2008 - 16:59

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Aha, okej. :) Då köper jag lite extra kondningar när jag ändå beställer sen. Gött, det börjar ju arta sig nu ju. :blink:

Postad 13 November 2008 - 19:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo men problemet e ju att du inte vet vilka extra kondingar du ska köpa ...
vi vet ju inte exakt vad vi kan behöva göra när du byggt ihopp dom...

Postad 13 November 2008 - 20:16

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Nä men det gör inget, köper på mig i stort sätt alla de har så har man i lager. :) Är spolar något jag kan komma att behöva ändra eller är det mest kondningar och motstånd?

Postad 13 November 2008 - 21:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Dags för inköpslista. :) Säg till om jag har glömt nåt!

Bas/mellanregister: Peerless SDS-134-THP
Diskant: Vifa (Peerless) DX25TG-05/04
Spolar: Air core 0.71mm 0.18mH, 0.68mH, 0,22mH
Kondensatorer: Elektrolyt 22uF, 15uF, 22uF
Motstånd: Keramiska 10W 1.5Ohm, 2.2Ohm, 5.6Ohm
Highpower basport 35mm
Blyfolie matta
Dämpmaterial
Terminal
Virke
Gummifötter

Sen köper jag till lite olika kondningar och motstånd så jag har om jag behöver byta.

Postad 14 November 2008 - 08:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har du väldigt brottom med att få dessa klara, vi kan höras på Msn eller så kanske i morgon så kan jag få se lite nogrannare på simuleringar m.m. så att det e helt 100, om det e ok.. :)

Postad 14 November 2008 - 10:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Nädå, så brottom är det inte. :) Huvudsaken är att det blir bra!

Postad 16 November 2008 - 20:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Så då har jag fixat värdena på lådan och lagt in allt i Xover. Den nya förändringen gav dock både fördelar och nackdelar. Fördelarna är att basen nu går lägre med behållen kraft. Nackdelen är dock att jag fick en lite högre topp i basen runt 100-200Hz än tidigare.. Vad tror ni, kan denna topp tas ut av diskanten i slutändan och på så sätt kanske jag inte kommer att behöva dämpa diskanten ytterligare? Alla tips och åsikter är varmt välkommna! :(

Före:
Bifogad fil  Delningsfilter9_2.jpg   44.27K   0 Antal nerladdningar

Efter:
Bifogad fil  Delningsfilter10.jpg   44.08K   0 Antal nerladdningar

Så vad tror ni?

Postad 16 November 2008 - 21:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men har du nu på allvar räknat med baffelsteget ?!

för du har inte kryssat i den rutan :D

denna ruta ska vara i kryssad för at tdet ska fungera :(

men då måste du ha importerat lådan och basen från bb först också :blush:

Bifogad fil(er)

Redigerat av DVD-ai, 16 November 2008 - 21:01.

Postad 16 November 2008 - 21:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Aha, har importerat men visste inte om rutan! :(

Skit! Kurvan blev väääldigt fel nu.. Får bli att fortsätta mixtra.
Bifogad fil  Delningsfilter11.jpg   45.3K   0 Antal nerladdningar

Postad 16 November 2008 - 22:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, ser du ;)

blir till att sätta sig ner igen och klura... :(

Postad 16 November 2008 - 22:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Så, har nu äntligen kommit fram till en kurva som jag tycker mig vara rätt nöjd med. Någon som har några sista åsikter innan beställning läggs? ;)

Bifogad fil  Delningsfilter14.jpg   43.94K   0 Antal nerladdningar

Postad 16 November 2008 - 22:52

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ser ut som en bra grund för finjustering efter dina öron, efter inspelning ;)

Postad 16 November 2008 - 22:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Kanon, tack Professorn. ;)

Förresten, är det någon idé att lägga med några extra spolar i beställningen eller räcker det att finjustera med motstånd och kondningar sen?

Postad 16 November 2008 - 23:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Har du mätutr. så mät först upp dina högtalare när de är inspelade, med filtren, så du vet vad du måste åtgärda. ;)

Har du inte det skulle jag rekomenderat lite olika motstånd så kan du labba på med l-paden tills du hittar en kombination som passar dina öron.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 16 November 2008 - 23:16.

Postad 16 November 2008 - 23:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ok, då lägger jag inte med några fler spolar i beställningen då. ;) Känns även efter en del experimenterande i Xover att de är de sista man ändrar. Jobbigt med dyr frakt annars.

Postad 16 November 2008 - 23:48

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
DÅ var första beställningen lagd. ;) Element och spolar borde komma i veckan med andra ord. Jobbig väntan!

Postad 17 November 2008 - 15:08

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kul bygge faktiskt, parktiskt med ett par små till datan ;) Jag hoppas det kommer bilder sen!

/Tim!

Postad 17 November 2008 - 15:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jodå, det kommer bilder. ;) Kommer att dokumentera med bilder och lite frågor allt eftersom bygget fortskrider. Väntar nu otåligt på element och spolar som är på väg från Holland!

EDIT: Kan lika gärna fråga direkt, har tänkt att beställa dämpmaterial och blyfoliematta från hifi kit och funderar på om det är någon idé att gå på fårull eller om det räcker med det billigare dämpmaterialet som de säljer på hifi kit?

Redigerat av Explorer45, 17 November 2008 - 15:26.

Postad 17 November 2008 - 20:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Jodå, det kommer bilder. :) Kommer att dokumentera med bilder och lite frågor allt eftersom bygget fortskrider. Väntar nu otåligt på element och spolar som är på väg från Holland!

EDIT: Kan lika gärna fråga direkt, har tänkt att beställa dämpmaterial och blyfoliematta från hifi kit och funderar på om det är någon idé att gå på fårull eller om det räcker med det billigare dämpmaterialet som de säljer på hifi kit?

Jag tror de billigare räcker gott!

/Tim!

Postad 17 November 2008 - 20:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Såg Davids rekommendation i din tråd och tycker det låter jätte bra precis som du Tim. :)

/Niklas

Postad 17 November 2008 - 23:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
hoppas det blir bra med dina högtalare explorer !
:)

Postad 17 November 2008 - 23:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Tack, det hoppas jag med. :) Måste dock göra något åt impedansen som stack ner till 2,71 Ohm vid höga frekvenser.. :P Aldrig blir man klar! Haha.

Postad 18 November 2008 - 12:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Blev det elektrolyt-kondingar föresten? känns lite ovanligt.
Kolla efter (M)KP-polyprop varianter typ Audyn-cap eller liknande om du vill komma hyfsat billigt undan istället. Det är inte Mundorfs-extra-platina, men dom är bra, och bättre lämpade.
Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också! :P

Kul projekt, ser ut att bli great.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 November 2008 - 12:31.

Postad 18 November 2008 - 12:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Kolla efter (M)KP-polyprop varianter typ Audyn-cap eller liknande om du vill komma hyfsat billigt undan istället. Det är inte Mundorfs-extra-platina, men dom är bra, och bättre lämpade.
Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också! :P

Jo, tänkte börja med elektrolyt iaf. Detta är som sagt mitt första projekt och vill testa för att kanske senare uppgradera. :lol: Om du har åsikter utefter byggets gång så får du väldigt gärna kommentera!

Postad 18 November 2008 - 13:32

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Japp, dyker in lite då och då. Upptäckte bygget just nyss, men det ser ut att gå bra :P

Ska du (eller någon annan byggare) väl ha MKP-kondingar som är billiga senare, så har Elfa SCR (märke) - MKP som är billiga o bra. Tänkte jag kunde dela med mig av den infon nu iaf. Bättre sent än aldrig! :lol:

Redigerat av Unregisteredb38af287, 18 November 2008 - 13:34.

Postad 18 November 2008 - 20:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Ok, tack för infon. Kan vara bra att komma ihåg. :P

Postad 18 November 2008 - 20:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men det kan ju komma sen, när du är nöjd och färdig med filtren också! :)

Jag tar på mig detta, för det va jag som rekommenderade honom att göra på detta sättet för att inte det ska visa sig att han köpt "fina" kondingar helt i onödan...
tycker det blir bäst på detta sättet :blink:

Postad 18 November 2008 - 20:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Japp, dyker in lite då och då. Upptäckte bygget just nyss, men det ser ut att gå bra :)

Ska du (eller någon annan byggare) väl ha MKP-kondingar som är billiga senare, så har Elfa SCR (märke) - MKP som är billiga o bra. Tänkte jag kunde dela med mig av den infon nu iaf. Bättre sent än aldrig! :D

Jepp, dom är det inget fel på faktiskt, men frakten e ju löjlig från Elfa så om det blir billigare än att köpa från ett närmare ställer e ju oklart...

Men jag kom på, Explorer kanske bodde i Gbg, är det så ? :blink:

Annars så tycker jag att Audyn-cap MKP-QS är fina :D
men bara det är polypropylen av ok kvalitet så kan dy byte till det sedan när du känner dig nöjd med delningen !

Postad 18 November 2008 - 20:47

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
jodå, jag bor i gbg. :) Får väl se sen om jag är tillräckligt nöjd med ljudet. Är lite arg över att jag inte har tid att kolla på impedansen idag pga. projekt arbete som skall in imorgon.. :blink:

Postad 19 November 2008 - 12:16

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Jepp, dom är det inget fel på faktiskt, men frakten e ju löjlig från Elfa så om det blir billigare än att köpa från ett närmare ställer e ju oklart...

Men jag kom på, Explorer kanske bodde i Gbg, är det så ? :)

Annars så tycker jag att Audyn-cap MKP-QS är fina :blink:
men bara det är polypropylen av ok kvalitet så kan dy byte till det sedan när du känner dig nöjd med delningen !

Håller med - ska man handla ett fåtal grejjer från Elfa så är ju frakten ofta lika dyr som det man köper - bedrövligt, och säkert mestadels postens fel med sina hutlösa taxor! :D
(Vi skyller på posten)

Audyns billigaste med 2% felmarginal är väl kanske vad jag skulle köra med för egen del om inte SCR-MKP passar mina galoscher, sen finns ju finare, och finare ändå - som med allt annat, men "good enough är bra nog", ni vet... =)

Det är ju bara att handla på sig ett gäng hyfsade och mäta upp dom så att dom "matchar" i värsta fall.
Det är väl en del av det man kliver runt till viss del genom att handla dyrare, med snävare toleranser bland annat.

Men bara att byta kondingar med samma värde kan ju tydligen ge ljudskillnader så när man har träffat "rätt" så är det ju bara att laborera mera om man känner för det.
(har inte laborerat med detta själv utan ren spekulation och hörsägen)

Men det låter väl vettigt att utgå från lytar temporärt isf.

Kör hårt Explorer, ser bra ut.
Håller själv på att ska trilskas lite med delningsfilter och EQa in ett par högtalare jag och min bror byggt en prototyp av, skoj men tidsödande.
Speciellt då det säkerligen blir fler och annorlunda protos sedan =)

Postad 19 November 2008 - 15:53

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Håller själv på att ska trilskas lite med delningsfilter och EQa in ett par högtalare jag och min bror byggt en prototyp av, skoj men tidsödande.

Spännande. ;) Var är alla bilder då?? :)

Postad 19 November 2008 - 15:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Håller med - ska man handla ett fåtal grejjer från Elfa så är ju frakten ofta lika dyr som det man köper - bedrövligt, och säkert mestadels postens fel med sina hutlösa taxor! :)
(Vi skyller på posten)

Audyns billigaste med 2% felmarginal är väl kanske vad jag skulle köra med för egen del om inte SCR-MKP passar mina galoscher, sen finns ju finare, och finare ändå - som med allt annat, men "good enough är bra nog", ni vet... =)

Det är ju bara att handla på sig ett gäng hyfsade och mäta upp dom så att dom "matchar" i värsta fall.
Det är väl en del av det man kliver runt till viss del genom att handla dyrare, med snävare toleranser bland annat.

Men bara att byta kondingar med samma värde kan ju tydligen ge ljudskillnader så när man har träffat "rätt" så är det ju bara att laborera mera om man känner för det.
(har inte laborerat med detta själv utan ren spekulation och hörsägen)

Men det låter väl vettigt att utgå från lytar temporärt isf.

haha, alla mot posten... :D

jo, precis, ingen ide att släng pengar i sjön, och Audyn-cap MKP-QS är ju inte direkt dyra helelr, dom är mycket prisvärda tycker jag, vet inte vilka du menar med 2% tolerans då deras har 5% och dom finare av deras har 2% (Audyn-cap PLUS) men dom e ju inte billiga... ;)

Redigerat av DVD-ai, 19 November 2008 - 15:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.