How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 20 januari 2009 - 19:20
Postad 25 januari 2009 - 03:09
Skaffade mig en X1 för 2 dagar sedan.
Det första jag gjorde var att jag satte mig och läste igenom HELA Sony Ericsson Xperia X1 tråden, när jag hittade program som jag tyckte verkade intressanta, klickade jag upp ett
"nytt texdokument" och klippte ut texten om programet och länken till programet, men jag installerade inte något program alls!
Så gjorde jag tills jag kom till dena tråd , och blev såld direkt!
Nu är min flashade, utan paneler & OMG, WOW vilken skillnad...
Stort TACK till dig "Mcgilljam" Kommer hänga här mycket!
Postad 26 januari 2009 - 13:14
1. Att jag inte har "allt jag vill veta" på Today-skärmen. Jag får leta runt lite för att få
2. Profilerna som jag hade i SPB phone suite tillgängliga från todayskärmen. De är guld att ha när man går in och ut ur möten och vill stänga av telefonljudet.
3. Av / på för wifi & BT som också finns i spb phone suite.
Fast å tredje sidan har jag inte testat att ladda in spb phone suite separat ännu… det skall testas så får vi se om jag blir ännu nöjdare.
Men ikväll skall jag testa att flasha med den nya standard ROM:en för Xperian. Enligt en post på XDA så skall de kommit ut i EMMA nu och även en svensk finns såklart tillgänglig på XDA. Ingen aning om vad som blivit förrändrat/förbättrat dock.
/Stefan
Postad 27 januari 2009 - 19:36
Flashade min till version 3.0.1 av ROMen som skrivs om i denna tråden igårkväll. Har synkat med jobbdatorn idag och allt flyter bra. Innan denna modifiering har jag tidigare kört med SPB mobile shell och det är definitivt saker i SPB mobile shell som jag saknar idag i Touch-Flo gränssnittet. Däremot så är jag helt överförtjust i de tabbar jag har på botten av skärmen nu. Detta sättet att navigera runt var väldigt smidigt. Det jag framförallt saknar är:
1. Att jag inte har "allt jag vill veta" på Today-skärmen. Jag får leta runt lite för att få
2. Profilerna som jag hade i SPB phone suite tillgängliga från todayskärmen. De är guld att ha när man går in och ut ur möten och vill stänga av telefonljudet.
3. Av / på för wifi & BT som också finns i spb phone suite.
Fast å tredje sidan har jag inte testat att ladda in spb phone suite separat ännu… det skall testas så får vi se om jag blir ännu nöjdare.
Men ikväll skall jag testa att flasha med den nya standard ROM:en för Xperian. Enligt en post på XDA så skall de kommit ut i EMMA nu och även en svensk finns såklart tillgänglig på XDA. Ingen aning om vad som blivit förrändrat/förbättrat dock.
/Stefan
Är denna versionen med panel? Jag körde med version 2.1 som jag tycke hackade när man skulle skifta mellan ikonerna längst nere. Samma på denna version?
Märkt någon skillnad på batteritiden med denna version? Är telefonen långsammre eller snabbare? Hur den i landscape mod med ikonerna där nere`?
Mvh Cinema
Redigerat av Cinema, 27 januari 2009 - 19:36.
Postad 30 januari 2009 - 20:18
Den version jag har har paneler.Är denna versionen med panel? Jag körde med version 2.1 som jag tycke hackade när man skulle skifta mellan ikonerna längst nere. Samma på denna version?
Märkt någon skillnad på batteritiden med denna version? Är telefonen långsammre eller snabbare? Hur den i landscape mod med ikonerna där nere`?
Mvh Cinema
Hackar inte värst mycket tycker jag. Har inte kört någon av de tidigare versionerna dock så jag kan inte jämföra.
Batteritider jämfört med stock-rom är ju sjukt mycket bättre. Med stock-rom har jag fått lägga på laddning varje kväll. Nu har jag klarat mig flera dagar.
Snabbhet, hm, svårt att jämföra. TouchFlo gränssnittet är ju snyggt och trevligt, men jag tyckte kanske att SPB mobile shell var effektivare för mig. Givetvis skulle man vilja ha lite av varje. Iconerna längst nere och lättheten i att navigera mellan olika tabbar från touchflo och sedan enkelheten och effektiviteten i SPB mobile shell.
Landscape mode har strulat lite. får ibland inte alls till det i landscape mode med fult raster till höger.
Nu flashar jag R2 "stock-romen" och skall testa det ett par dagar...
/Stefan
Postad 02 februari 2009 - 00:19
http://handheld.soft...ler-71708.shtml
Den visar Xperias skrivbord på PC.
Redigerat av Pedja, 02 februari 2009 - 00:20.
Postad 07 februari 2009 - 01:51

Jag får inte inställningarna till att fungera i SmartReg när jag ska skaffa tillbaka mitt svenska tangentbord.
Ser ut så här:

Redigerat av Tallani, 07 februari 2009 - 02:11.
Postad 22 april 2009 - 16:44
Är det någon som känner igen problemet? :s
Postad 24 november 2009 - 13:46
Jaja, jag får väl lära mig det där då då iom att jag redan har pillrat bort garantin...
FÖRSTA POSTEN UPPDATERAD MED:
ORGINAL SPL FÖR GARANTI.
OBS. Detta är endast nödvändigt om du måste lämna in din nalle på reparation och vill ha tillbaka garantin.
NU ÄR ALLA INSTRUKTIONER KLARA.
Du kan nu få tillbaka telefonen helt till orginalskicket genom att följa mig guide i första posten.
Happy flashing.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur du lägger in ditt ORGINAL-ROM som är på svenska.
OM du ledsnat på att leka med olika ROM's eller blir tvungen att lägga in orginalet för att du ska lämna in den på garantijobb, så följer här en beskrivning hur du lättast gör det.
Detta sätt kan även tillämpas för att lägga in dom hackade ROM'en.
Ska den sedan in på garanti så följ steget nedan för att lägga in Stock-SPL.
- Ladda ned version R1AA017 av SE ROM här.
- Kontrollera eller var säker på att du har Hard-SPL i telefonen. Har du tidigare flashat så bör du ju redan ha det.
- Telefonen BÖR vara minst 50% laddad.
- Du bör vara säker på att ditt Micro-SD kort är formaterat med FAT-32
- Döp om Imagefilen till Kovsimg.nbh, och kopiera det ditt Micro-SD kort.
- Slå av telefonen och sätt den i Bootloader läge genom att hålla in "Volym-Ned" + Powerknappen. Håll intryckt till skärmen med 3 färger kommer upp.
- Följ instruktionerna på skärmen.
- När den säger SUCCESS så är det klart. Ta ur batteriet och starta sedan om telefonen.
- Njut, du har nu en svensk nalle igen i orginal.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tjenare Gogglade runt lite och hammlade tillslut här på Min Hembio Forum! och hitta denna outstaning guid! tackar vi för !
dock så har jag ett litet problem och undrar om någon kanske har möjlighet att hjälpa stackars mig : )
körde in orginal romen i Xperian, och tänkte köra uppdateringar på den, men när jag kör den så säger ju då så klart Sonyericssons program vara att den inte känner igen telefonen och att man ska pröva igen, och det gjorde jag men samma problem igen.
Någon som vet hur man ska bära sig åt för att kunna köra in de uppdateringarna som finn?
Hade varti super om någon behjälplig människa här på forumet hade velat hjälpa mig

Tack på förhand!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar