Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kabeldebatt

171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 november 2008 - 17:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Ingen bild Martin :blink:

Anledningen att jag tycker det är intressant om det är Ingvar som försvaras, är inte personlig mot någon, varken DVD-ai, dig Martin eller Ingvar, utan det är gurus ord är lag jag är ute efter om det är frågan om eller inte, för är det gurus ord är lag, då är det "ganska" tungt att argumentera som "ovetande" :) (spelar ingen roll då om det är Ingvar, Joseph S. eller någon annan).

(lite psykologi är inblandat i det hela)

Jag menar, diskutera Gud eller Jesus existens med en djupt troende B) Nu är det skillnad mellan kablar och tro på Gud, men grundprincipen är den samma.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 november 2008 - 17:35.

Postad 13 november 2008 - 19:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Ingen bild Martin :blink:

Anledningen att jag tycker det är intressant om det är Ingvar som försvaras, är inte personlig mot någon, varken DVD-ai, dig Martin eller Ingvar, utan det är gurus ord är lag jag är ute efter om det är frågan om eller inte, för är det gurus ord är lag, då är det "ganska" tungt att argumentera som "ovetande" :) (spelar ingen roll då om det är Ingvar, Joseph S. eller någon annan).

(lite psykologi är inblandat i det hela)

Jag menar, diskutera Gud eller Jesus existens med en djupt troende :D Nu är det skillnad mellan kablar och tro på Gud, men grundprincipen är den samma.

Ärligt talat så visste jag inte att Öhman hade använt detta innan jag själv hörde det från helt annat håll, inte ens från forumet utan från en som jag känner här hemma. så.....
vadå, så du argumenterade om detta "bara för att" då menar du ?
det hadde ju varit en annan sak om det va över något vettigt, men då det i detta fallet inte va något vettigt så tycker i alla fall jag bara att hela grejen va mycket, ja ska jag säga "märklig" då... B)
För det va ju inget att argumentera om, det e bara ett ord som har uppstått och inget annat...

jaja, hur det än va eller är så är som sagt Korskoppling i detta sammanhanget inte samma sak som när man pratar korskoppling inom nätverk och har alldrig varit och ingen har sagt det eller kommer säga det för den delen och hela diskussionen va bara från början till slut larvig, Pungt. :ph34r:

Postad 13 november 2008 - 21:27

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Ärligt talat så visste jag inte att Öhman hade använt detta innan jag själv hörde det från helt annat håll, inte ens från forumet utan från en som jag känner här hemma. så.....
vadå, så du argumenterade om detta "bara för att" då menar du ?
det hadde ju varit en annan sak om det va över något vettigt, men då det i detta fallet inte va något vettigt så tycker i alla fall jag bara att hela grejen va mycket, ja ska jag säga "märklig" då... :)
För det va ju inget att argumentera om, det e bara ett ord som har uppstått och inget annat...

jaja, hur det än va eller är så är som sagt Korskoppling i detta sammanhanget inte samma sak som när man pratar korskoppling inom nätverk och har alldrig varit och ingen har sagt det eller kommer säga det för den delen och hela diskussionen va bara från början till slut larvig, Pungt. :blink:

Nej jag argumenterar för att korskoppling antyder att man kopplar så att man bränner transitorer.

Postad 13 november 2008 - 23:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Nej jag argumenterar för att korskoppling antyder att man kopplar så att man bränner transitorer.

Precis så är det... som jag tidigare demonstrerade med en fin bild (men elden kanske ritat i felaktig ände :) )

Postad bild

Det man måste förstå är att korskoppling inte är ett patenterat namn för hur man kopplar med nätverkskablar, det har fortfarande ingenting att göra med de högtalarkablar som vi pratar om här.
Det är ett namn på hur kabeln ser ut i genomskärning när man kopplar.

Postad bild

Varför det ens ska blandas in nätverk och tele i den här tråden är bortom all logik och förståelse för min del...

Om man kikar på rubriken står det klart och tydligt: Snabbguide till EKK och inte Snabbguide till Cat5.

Postad 13 november 2008 - 23:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0
Och alla ni som läser tråden men inte skriver, ni får hojta till när ni tröttnat på tjaffset. Har ju inte direkt varit något konstruktivt den senaste sidan. :)
Själv finner jag det lite småroande men det kanske inte alla gör.

Postad 14 november 2008 - 00:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Och alla ni som läser tråden men inte skriver, ni får hojta till när ni tröttnat på tjaffset. Har ju inte direkt varit något konstruktivt den senaste sidan. :)
Själv finner jag det lite småroande men det kanske inte alla gör.

Martin, sidorna :) är väll minst två som vi diskuterat på gällande namnet.

Sen så kommer korskoppling alltid kunna misstas för vad det är just på grund av namnet som fortfarande antyder på att man kopplar ena ledarparet + -> - och - -> + och korskoppling är tämligen ologiskt om man inte tittar på bilderna med plusset, fast då kanske man ska kalla kopplingen för pluskoppling istället :(

Postad 14 november 2008 - 08:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Martin, sidorna :) är väll minst två som vi diskuterat på gällande namnet.

Sen så kommer korskoppling alltid kunna misstas för vad det är just på grund av namnet som fortfarande antyder på att man kopplar ena ledarparet + -> - och - -> + och korskoppling är tämligen ologiskt om man inte tittar på bilderna med plusset, fast då kanske man ska kalla kopplingen för pluskoppling istället :(

Exakt, nu börjar det händå grejer :)

precis, det jag vill få fram att det kan igentligen heta vad som hälst, men att namnet korskoppling kom för att det ser ut som ett kors om gör ett snitt.
Men skulle lika gärna kunna heta Xkoppling eller pluskoppling eller något låknande, så namnet i detta falletbygger enbart på hur det ser ut i genom skärning och inget annat.
Lika som kopplingen inom nätvärk som kallar för korskoppling ogentligen skulle kunna heta vad som hälst annars opckså, så namnet är inte förbestämt av gud utan har hittats på av mäniskor och i båda fallen så bygger förmodligen namnen på visuella utsendet, men i ena fallet utifrån ett copplingschem och i andra fallet på ett tvärsnitt.

Redigerat av DVD-ai, 14 november 2008 - 08:27.

Postad 14 november 2008 - 10:21

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Nyss sa du ju att man inte kunde korskoppla en högtalarkabel :)

Nä, men jag måste ju prata samma språk som du, för vi ska förstå varandra. Därför säger jag "korskoppling" inom citationstecken eftersom DU kallar det så. Själv kallar jag det för tvinnade kablar. Har du aldrig tvinnat ståltråd?

Jag tror inte jag hör någon skillnad, det gör jag inte heller mellan tex Mp3 320 och FLAC men jag väljer ändå gärna det bästa alternativet (FLAC). Många i princip ohörbara skillnader summeras ju upp, och det är ju dumt om man kan slippa.

edit: Men visst, vi kan kalla det för plusteckenkoppling, krysskoppling eller varför inte krucifixkoppling eller något annat som åsyftar två streck som går över varanda.
Parallellkopplingen kan vi kalla likamedteckenskoppling. Same same but different name.

Vad är då syftet med "korskoppling" och "parkoppling" som DU kallar det, om man ändå inte märker någon skillnad?

Postad 14 november 2008 - 11:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Nä, men jag måste ju prata samma språk som du, för vi ska förstå varandra. Därför säger jag "korskoppling" inom citationstecken eftersom DU kallar det så. Själv kallar jag det för tvinnade kablar. Har du aldrig tvinnat ståltråd?

Vad är då syftet med "korskoppling" och "parkoppling" som DU kallar det, om man ändå inte märker någon skillnad?

Vadå tvinnade kablar?

Nu är det ju inte mig detta va menat till men jag svarar ändå :)

korskoppling, så som vi pratar om det har inget med dom tvinnade ändarna att göra, om du tittat lite på bilderna som Martin visat typ 4 gånger nu så borde du förså...

syfftet med "korskoppling" i EKK kablar är att man får ner Induktansen i ledaren och det har enbart fördelar, och detta märks....

Postad 14 november 2008 - 12:01

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Vadå tvinnade kablar?

Nu är det ju inte mig detta va menat till men jag svarar ändå :)

korskoppling, så som vi pratar om det har inget med dom tvinnade ändarna att göra, om du tittat lite på bilderna som Martin visat typ 4 gånger nu så borde du förså...

syfftet med "korskoppling" i EKK kablar är att man får ner Induktansen i ledaren och det har enbart fördelar, och detta märks....

Jag förstår vad ni menar, det har jag gjort hela tiden. Mitt problem är bara att ni kallar det för korskoppling.

Hur märks det då? Med vilket ljudmaterial och utrustning? Har ni gjort blindtester?

Jag märkte en liten skillnad när jag bytte till EKK från billiga högtalarkablar med tusen kardeler. Men jag var tvungen att lyssna noga.

Redigerat av Sardaukar, 14 november 2008 - 12:05.

Postad 14 november 2008 - 12:20

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Nej jag står på mig med pluskoppling eftersom att det är så det ser ut på bilderna i genomskärning.

Postad 14 november 2008 - 13:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Jag förstår vad ni menar, det har jag gjort hela tiden. Mitt problem är bara att ni kallar det för korskoppling.

Hur märks det då? Med vilket ljudmaterial och utrustning? Har ni gjort blindtester?

Jag märkte en liten skillnad när jag bytte till EKK från billiga högtalarkablar med tusen kardeler. Men jag var tvungen att lyssna noga.

induktansen bli lägre = renare ljud

är vad jag har upplevt alla gånger jag testat i alla fall, har inte blindtestat !

jo, det märks att problemet ligger hoss namnet, men grejen e ju den att varför tycker ni det?
saknar ni en förmåga som alla andra mäniskor harn nämligen att se saker till sitt samanhang ?! Ne, jag tror inte på det... :(
och då tycker jag ni borde kunna hålla isär nätverk och ljud kablar och om inte annat kunna låta oss kalla det för korskoppling om vi vill det hur fel det än är :)

Nej jag står på mig med pluskoppling eftersom att det är så det ser ut på bilderna i genomskärning.

jo, pluskoppling är passande, precis som korskoppling också :blink: eller Xkoppling, det hadde kunnat heta vilket som men nu va det så att korskoppling är det som fastnat och komemr inte att bli något förändring på detta i hela sverige för att två personer tycker att det e galet, sorry... :)

Redigerat av DVD-ai, 14 november 2008 - 13:33.

Postad 14 november 2008 - 16:21

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Tja...det kan ju vara två i hela Sverige som tycker ni har rätt också ;) I denna diskussionen har det varit två mot två, så frågan är fortfarande öppen ;)

Postad 14 november 2008 - 17:17

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

jo, pluskoppling är passande, precis som korskoppling också ;) eller Xkoppling, det hadde kunnat heta vilket som men nu va det så att korskoppling är det som fastnat och komemr inte att bli något förändring på detta i hela sverige för att två personer tycker att det e galet, sorry... ;)

Nej korskoppilng och plusskoppling är olika saker.

Postad 14 november 2008 - 17:39

benghan
  • benghan
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Tycker synd om dom som går in och läser i den här tråden och vill lära sig om Ekk och så får man läsa tre sidor med den här så kallade diskussionen. Alla förstår dom olika argumenten men ingen vill ge sig. Mitt förslag är att göra en omröstning och red ut hur majoriteten vill ha det och så rättar sig alla efter det. Vad säger ni om det? Så vi kan återgå till viktigare saker som att löda kablar och bygga högtalare.

Postad 14 november 2008 - 18:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
så som jag ser på saken så är det två st som argumenterar om något helt otroligt töntigt...

Som att säga att "truckar" inom skateboard inte får heta det för att det finns "truckar" so man kör grus med, och då är det fel att säga truckar om det som sitter under skateborden....

eller som att det finns inget som heter "kloss" på dagis då det finns något som kallas "kloss" inom gruva industrin och ett namn kan inte ha två olika innebörder...

Det e bara jag som kan heta David för det kan bara finnas en David...

Fattar ni hur jäkla sjukt detta är... ;)

EHhh, nu skiter jag på allvar i detta då nivån i tråden nu mera ligger på spädbarns nivå och "ena halvan" inte verkar besitter någon nivå av insikt . jag blir trött på folk som inte kan se saker ur mer än ett perspektiv och bara är allmänt svåra och tunnelsynta....

hur som helst så är det så att oavsett vad någon i hela välden gör så kommer en halvan att säga att det e fel att kalla det för korskoppling, säger jag att spagetti e gott så säger dom att "korskoppling" inte få heta korskoppling, dom läser alltså inte vad man skriver, eller så fattar dom ingenting ?!
vet inte vad som e rätt, men grejen är inte den att jag försvarar själva ordet korskoppling utan jag förstår bara inte varför som det inte kan få heta korskoppling ?
Det finns ingen som helst anledning till att det inte skulle få heta korskoppling, och jag skriver ju att det lika gärna skulle kunna heta pluskoppling, men nu är det så att alla använder korskoppling och då e det ju lite svårt att ändra, men då får man galna svar som: korskoppling är inte samma sak som pluskoppling... !?!?

Vad e det för svar, har han läst något av det jag skrivit i tråden, ja det kan man fråga sig och jag blir seriöst sur över att det ska vara så ###### svårt att få någon att fatta vad man säger.
Som jag sa förut, skriver jag 1+1=2 så svarar någon säkert ändå att: korskoppling är något man har inom nätverk och inte inom ljud...

SUCK !

Ne, trögheten i denna tråd skrämmer mig och jag hoppas den inte smittar av sig till några andra delar av forumet!

Adjö !

Redigerat av DVD-ai, 14 november 2008 - 18:06.

Postad 14 november 2008 - 18:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

så som jag ser på saken så är det två st som argumenterar om något helt otroligt töntigt...

Rättelse, fyra stycken.

Postad 14 november 2008 - 18:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1 393 inlägg
  • 0
Ok vi kan halla med om att det borde heta korskoppling, men borde inte det andra sattet, nar ledarna ligger jamte varandra heta parallellkopping da?

kunde inte halla mig...

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 14 november 2008 - 18:17.

Postad 14 november 2008 - 18:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
--

Ok vi kan halla med om att det borde heta korskoppling, men borde inte det andra sattet, nar ledarna ligger jamte varandra heta parallellkopping da?

kunde inte halla mig...

Du har en poäng

Postad 14 november 2008 - 18:36

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Håller med .. Korskoppling är ju en term inom nätverk och betyder något helt annat ..

Men varför inte hålla sig på en nivå som innebär det som guiden säger

Snabbguide till EKK

Jag har testat EKK och det lät bra
Jag kom fram till att "homogena" kardeler var bättre än kardeler med många ledare
Jag gillade inte EKK som kabel och köpte Audioquest istället, då de bygger på samma koncept.
och dessutom är de mycket snyggare och kostar inte så mycket i löpmeter

Maveric

Postad 14 november 2008 - 18:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5 433 inlägg
  • 0

Håller med .. Korskoppling är ju en term inom nätverk och betyder något helt annat ..

Snabbguide till EKK

Jag kom fram till att "homogena" kardeler var bättre än kardeler med många ledare
Jag gillade inte EKK som kabel och köpte Audioquest istället, då de bygger på samma koncept.

Maveric

har för mig att du har skrivit något annat när det gäller ekk

Postad 14 november 2008 - 18:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

har för mig att du har skrivit något annat när det gäller ekk

Nej .. jag har inte skrivt något annat vad gäller EKK
Tror jag skrivit detta i 10 olika trådar sedan jag testat EKK för 1-2 år sedan ..

Men jag har reagerat på och mot de som varit helt fanatiska kring EKK och som dumförklarat andra
som inte tyckt lika.
Tycker att det har försvunnit från forumet nu och att det är en betydligt
bättre nivå på tugget kring EKK och andra produkter som rekomenderas från annat forum.

Edit: sökte på mig själv och jag kan finna många trådar där jag rekomenderar EKK av ekonomiska skäl
och Audioquest av andra skäl. Däremot skrev jag nyligen ett inlägg ang bakhögtalare, där jag dragit
en flatkabel, då det knappast går att få in en ekk eller audioquest under trägolvet ;)

Har också skrivit ett inlägg där jag hänvisar till ett dokument som talar emot att fläta EKK kabel.

Vår tidigare medlem Chris Lymme var för EKK och förespråkade dessa kablar ganska ofta och
Lymme var nog en av våra "finlyssnare" på forumet. Dock ofta missförstådd ..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 14 november 2008 - 19:01.

Postad 14 november 2008 - 18:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Snabbguide till EKK

Maveric

MaVeRiC, du menar inte "att "homogena" kardeler var bättre än ledare med många kardeler"?
Men, EKK kommer inte ersätta mina fyrflätade FK (H07V-R), dra åt skogen vilken pain in the ass de var att fläta, men ack så följsamma ;) (sjukardeligenledarkabel)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 14 november 2008 - 18:59.

Postad 14 november 2008 - 19:25

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

MaVeRiC, du menar inte "att "homogena" kardeler var bättre än ledare med många kardeler"?

Ok .. det kan lätt missförstås ..

Om vi säger att varje isolerad ledare är en ledare .. så finns det många kablar som har flera
kardeler i varje ledare. EKK består av ledare med en kardel, i vardera ledare.
Jag förspråkar kablar som har ledare med en kardel.

Audioqest har oftast flera ledare i varje kabel .. men med en kardel i varje ledare.
Bifogad fil  cv_8.jpg   94,94K   0 Antal nerladdningar

Därav benämningen "homogen" ( solid ) ledare .. ( en kardel )

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 14 november 2008 - 19:36.

Postad 14 november 2008 - 20:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
MaVeRiC visst, men en kardel är inte samma sak som en ledare, utom när det enbart är en enkareligkabel
Det är där det kan missuppfattas, eller hur ;)

Redigerat av Professor_Kalkyl, 14 november 2008 - 20:07.

Postad 14 november 2008 - 20:17

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Därför hoppas jag att mitt sista inlägg klargjorde vad jag menar med enkardel ledare ;)

Maveric

Postad 15 november 2008 - 10:06

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
På tal om Chris Lymme. Vart tog han vägen? Saknar honom faktiskt ;)

Postad 15 november 2008 - 14:05

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3 928 inlägg
  • 0
Han har avregistrerat sig på egen begäran. Det blev visst någon blunder i ett annat forum. Det finns en tråd i off-topic om det.

Postad 15 november 2008 - 16:44

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Den är tydligen låst...nåja.

Postad 16 november 2008 - 00:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Han har avregistrerat sig på egen begäran. Det blev visst någon blunder i ett annat forum. Det finns en tråd i off-topic om det.

förstår honom...

Postad 18 november 2008 - 09:28

wader
  • wader
  • Användare

• 215 inlägg
  • 0

Okej, så mina flätor är korskopplade?

Korskoppling

Hur låter dina flätor nu när du har fått lyssna ett tag på dom ?

Postad 18 november 2008 - 14:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Hur låter dina flätor nu när du har fått lyssna ett tag på dom ?

Citerar mig själv från en annan tråd:
Mina FK-flätor förmedlar ett ljud, som passar mina öron bättre än den EKK jag testar den mot atm.
Det känns i mina som att fiolen i "The last of the wilds" med Nightwish låter mer som de fioler jag har som referens.
Symbaler, pianon och highhattar i "I do anything (but I woun't do that)" även "Dead ringer for live" och "Bat out of hell" med Meat, de känns som att de inte får klinga ut ordentligt och jag saknar lite grundkland och anslag, med EKKn.
Jag upplever samma med Alannah Myles "Still got this thing", "Black Velvet" samt "Love is" däremot i "Just one kiss" med Alannah Myles, så är anslagen tydligare från baskaggen, men det är ingen "punch".
Johnny Cash börjar nästan lespa genom EKKn :P

Nej, hade jag velat ha ljudet som flödar fram, som med EKKn, hade jag köpt en Pioneer förstärkare.

Fyrflätad EKK, är en annan femma dock.
Den matchen är en jämn sådan, otroligt jämn.
Återkommer med resultata pp den senare när jag testat mer ingående.

Postad 18 november 2008 - 17:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Fyrflätad EKK

Vad är fyrflätad EKK, det finns det ju inget som heter.

Postad 18 november 2008 - 17:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

Jag har noname kablar som ser ut så här
Postad bild

Redigerat av Professor_Kalkyl, 18 november 2008 - 17:29.

Postad 18 november 2008 - 18:23

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Flätar du 4 EKK-ledare så blir det ju fyrflätat :P Flätar du tre stycken blir det ju treflätat :lol: Inte så vanlig dock kanske...

Redigerat av Sardaukar, 18 november 2008 - 18:24.

Postad 18 november 2008 - 18:49

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Flätar du 4 EKK-ledare så blir det ju fyrflätat :P Flätar du tre stycken blir det ju treflätat :lol: Inte så vanlig dock kanske...

Om mina elkunskaper inte sviker mig så saknas det en viktig detalj på bilden ovan för att det ska få kallas för EKK.

Postad 18 november 2008 - 18:53

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0
Nej, bilden ovan är ju Noname precis som kalkyl skrev. Men bilden beksriver ju principen.

Postad 18 november 2008 - 19:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Nej, bilden ovan är ju Noname precis som kalkyl skrev. Men bilden beksriver ju principen.

noname? Menar du att det inte finns någon beteckning för enkardelig kopparkabel i fläta?

Har nu flyttat ut alla inlägg innan detta från tråden "Snabbguide till EKK"¨

Slank det med några felaktiga inlägg av misstag så skicka mig gärna ett pm så lägger jag tillbaka dom.

Postad 18 november 2008 - 20:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

noname? Menar du att det inte finns någon beteckning för enkardelig kopparkabel i fläta?

Haha, ne där ser man vad ska det heta då... ? :)

Postad 18 november 2008 - 21:10

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Har nu flyttat ut alla inlägg innan detta från tråden "Snabbguide till EKK"¨

Slank det med några felaktiga inlägg av misstag så skicka mig gärna ett pm så lägger jag tillbaka dom.

Inte vad jag vet...

Postad 18 november 2008 - 23:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Okej, Martin, tar du denna då, fyra isolerade kardeler som är tvinnade.

Postad 18 november 2008 - 23:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Phu .. att ni orkar :blink:

Jag tror jag kör vidare på AQ .. den kallas AQ och sedán ett namn efter

Tror det är enklare :)

Maveric

Postad 18 november 2008 - 23:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Inte vad jag vet...

Ni kan ju inte använda namn som används i andra sammanhang. noname har använts i flera sammanhang innan ni hittade på den där kabeln, så kan det inte gå till.
noname är bland annat ett klädesföretag och jag tror inte dom vill bli förknippade med en sunkig kabel.

Tänk om folk börjar koppla sina nonametröjor till sina eluttag eller högtalare, hur skulle det sluta.

osv osv ....

Ser du själv hur fånigt det är som ni hållit på tidigare i tråden... :blink:

EKUF låter annars som ett rimligt namn för den konstruktionen eftersom den består av entrådiga kopparledare med pvc-hölje utan yttre mantel och konstruerat som en fläta.

Okej, Martin, tar du denna då, fyra isolerade kardeler som är tvinnade.

På vilket sätt är dom tvinnade? Parvis? .. pratar vi telekabel eller kraftkabel?
Och det finns inget ytterhölje och ingen skärmning?
Vad är det för ledarmaterial, vad är användningsområdet, vad är det för material i isoleringen.

Phu .. att ni orkar :D

Jag tror jag kör vidare på AQ .. den kallas AQ och sedán ett namn efter

Tror det är enklare :D

Maveric

Jag förstår dig, själv är jag fortsatt förbluffad hur man kan blanda ihop nätverskopplingar med något som liknar ett kors :)

Redigerat av Martin, 19 november 2008 - 00:03.

Postad 19 november 2008 - 00:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0
är det lite så att det e ombytta roller här nu eller ? :)

MaVeRiC: Jaa, man bli förundrad över människors envishet :blink:

Postad 19 november 2008 - 00:19

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Helt otroligt att det kan bli en sån diskussion om detta.

Som att säga att en (el)sladd inte är en sladd för att det inte är samma sak som en sladd med en bil. Löjligt.

Postad 19 november 2008 - 00:43

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0

På vilket sätt är dom tvinnade? Parvis? .. pratar vi telekabel eller kraftkabel?
Och det finns inget ytterhölje och ingen skärmning?
Vad är det för ledarmaterial, vad är användningsområdet, vad är det för material i isoleringen.

Öhm, lilla stress felet, flätade är det jag menar.

Postad 19 november 2008 - 06:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10 338 inlägg
  • 0

Helt otroligt att det kan bli en sån diskussion om detta.

Som att säga att en (el)sladd inte är en sladd för att det inte är samma sak som en sladd med en bil. Löjligt.

Exakt min upplevelse också, liksom bara varför.... :)

men men, vad ska man göra ?! :blink:

Postad 19 november 2008 - 07:23

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4 342 inlägg
  • 0
Ääääh va tusan!

Jag har Svalanderflätor!
"Korskopplad EKK" bör således heta InoAudio kopplade kablar.

Förresten martin, om inte mina de EKK jag svalanderflätade, fortfarande är EKK, hur kan du då kalla InoAudiokorsade kablar för EKK?

Redigerat av Professor_Kalkyl, 19 november 2008 - 07:24.

Postad 19 november 2008 - 07:58

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1 095 inlägg
  • 0

Ni kan ju inte använda namn som används i andra sammanhang. noname har använts i flera sammanhang innan ni hittade på den där kabeln, så kan det inte gå till.
noname är bland annat ett klädesföretag och jag tror inte dom vill bli förknippade med en sunkig kabel.

Alltså, nu är du faktiskt ute och cyklar lite...

NoName är ett begrepp på produkter som är av halvfabrikat. Det används väldigt ofta inom datorprodukter. De billigaste minneskorten är oftast s.k. noname. Alltså saknar ett varumärke.

Postad 19 november 2008 - 08:32

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2 661 inlägg
  • 0

kunde inte halla mig...

Tyvärr är det rätt... i båda fallen är kablarna parallellkopplade...

Just nu funderar jag på om jag kanske skulle omdefiniera lite termer bara för att jag tycker det är mer "passande" i min privata applikation och sedan bli upprörd när andra tycker det är en dum idé...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.