Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörbar skillnad på kablar

292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 December 2008 - 01:35

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Denna diskussion om kablar.

Det viktigaste stället att välja en bra kabel på är i min mening signalkabel mellan cd och försteg där man överför informationen analogt.

Sant håller med man märker störst skillnad på de analoga kablarna.

Postad 04 January 2009 - 14:44

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
hittade en gammal oxiderad lampsladd i källaren förut och blev bara tvungen att testa den som högtalar kabel.
Så ja bytte ut mina supra 3,4s mot lampsladden och trodde ja skulle höra nån skillnad men inte då. lät likadant tyckte ja. :)

Postad 06 January 2009 - 14:07

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Nedan utlåtande från H&M gällande Audioquests nätkablar till köksradion ;) är imo komik på hög nivå.

"Audioquest NRG-1/NRG-1.5 (Nätkabel till köksradion) 600 / 1200 kr. "Renare, tightare och mer dynamiskt levande ljud, där den dyrare kabeln bjuder på ytterligare raffinemang"".

H&Ms testare sitter alltså och lyssnar på nätkablar till köksradion och den dyrare är bättre en den billigare som är bättre än den medföljande. Yeah right... ;)

AQ NRG-1 och NRG-1.5 kablar har IEC-7 apparat kontankt (liggande 8 eller rakapparat kontakt). Man kan testa dem med apparater som har sådana kontakter till ex bärbar radio eller Sagem digital box.
Amerikanska kabel tillverkare (Audioquest, Cardas, Kimber) ofta använder bärbar radio vid demonstration för att visa att man får bättre ljud med en bärbar radio också.

Jag har provat dem med en Sagem digital box oh jag har fått bättre ljud på radio-delen (Music Choce) och skarpare och kontrastrikare Tv-bild jämfört med original lampsladden.

Skillnaden mellan NRG-1 och NRG-1.5 är inte så stor, medan den är större mellan NRG-3 och NRG-5.

hifi_fan

Postad 06 January 2009 - 14:15

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

AQ NRG-1 och NRG-1.5 kablar har IEC-7 apparat kontankt (liggande 8 eller rakapparat kontakt). Man kan testa dem med apparater som har sådana kontakter till ex bärbar radio eller Sagem digital box.
Amerikanska kabel tillverkare (Audioquest, Cardas, Kimber) ofta använder bärbar radio vid demonstration för att visa att man får bättre ljud med en bärbar radio också.

Jag har provat dem med en Sagem digital box oh jag har fått bättre ljud på radio-delen (Music Choce) och skarpare och kontrastrikare Tv-bild jämfört med original lampsladden.

Skillnaden mellan NRG-1 och NRG-1.5 är inte så stor, medan den är större mellan NRG-3 och NRG-5.

hifi_fan

Fan måste testa på rakapparaten och se om man skriker mindre när man rakar p.

Postad 06 January 2009 - 16:01

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Glöm inte datorn, den kanske går svalare och det kanske blir fler FPS, bättre bild osv. till filmer/spel ;)

Postad 06 January 2009 - 16:01

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

hittade en gammal oxiderad lampsladd i källaren förut och blev bara tvungen att testa den som högtalar kabel.
Så ja bytte ut mina supra 3,4s mot lampsladden och trodde ja skulle höra nån skillnad men inte då. lät likadant tyckte ja. ;)

Så du tycker att din supra 3.4s låter likadant som en lampsladd, varför köpte du den då?

hifi_fan

Postad 06 January 2009 - 16:07

hifi_fan
  • hifi_fan
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0

Den rekommenderas inte till rakapparater, den är ojordad.[grin]

hifi_fan

Glöm inte datorn, den kanske går svalare och det kanske blir fler FPS, bättre bild osv. till filmer/spel ;)

Den går inte, datorn har trepolig kontakt, NRG-1 har tvåpolig.

hifi_fan

Postad 06 January 2009 - 16:08

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Den rekommenderas inte till rakapparater, den är ojordad.[grin]

hifi_fan

Den går inte, datorn har trepolig kontakt, NRG-1 har tvåpolig.

hifi_fan

Naw, vi får la dra en separat jord då.

Postad 07 January 2009 - 08:05

qwertansk
  • qwertansk
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Så du tycker att din supra 3.4s låter likadant som en lampsladd, varför köpte du den då?

hifi_fan

Hehe, fick dom på köpet till mina förra högtalare.
Frågan ä ju om supras kablar inte är bättre än en lampsladd eller om det va en riktigt bra lampsladd :lol:

Postad 07 January 2009 - 08:26

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Frågan ä ju om supras kablar inte är bättre än en lampsladd eller om det va en riktigt bra lampsladd :lol:

Det var troligen en normalbra lampsladd.

"En normal kabel, ungefär en normal lampsladd, är inte speciellt dålig, när det gäller de renodlade elektriska parametrarna, som högtalarkabel (ofta mycket bättre än svindyra högtalarkablar)."

http://www.lts.a.se/...71/Default.aspx

Postad 07 January 2009 - 13:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Sälj dina Supra och kör med lampsladden.

Postad 08 November 2009 - 19:30

Gäst_daniel_80_*
  • Gäst_daniel_80_*
  • 0
Du skrev:
"Enligt Hifiklubben kommer det att vara hörbar skillnad, högtalarna kommer att kännas större än dom är och det kommer bli större upplevelse. "

Nu säger jag inte att hifiklubben har fel i detta påstående!
Men naturligtvis vill dem ju att du ska köpa nya kablar av dem! om fallet skulle vara så att vanliga ekk skulle låta
bättre i din anläggning än kablar från deras sortiment, så kan jag lova dig att dem inte skulle säga detta =)

Postad 09 November 2009 - 16:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Sälj dina Supra och kör med lampsladden.

Satt och bläddrade i en gammal Hifi&Musik från 1980. Där "granskade" de en kabel från Supra... Häpnade när jag såg att de tyckte att det var mycket svårt att skilja den från vanlig lampsladd. Supran var dock mer hanterbar och sågs som en bra investering om man hade en bra anläggning och kablar med mindre area.
I samma nummer skrev Kjell Stensson om vikten av att både mäta och lyssna.

Synd att tidningen inte har samma "down to earth-attityd" längre...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 November 2009 - 16:22.

Postad 10 January 2010 - 20:17

pellepulare
  • pellepulare
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
Som att tanka bilen på statoil och sen på shell och sen påstå att man känner skillnad. soppan rinner lättare genom spridarna från statoil :)

Postad 13 January 2010 - 10:09

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Shell har ju v-power? :(

Googlar lite på det så ska du se att det är en lika intressant diskussion som denna med kablar.

Redigerat av Unregisteredec19889e, 13 January 2010 - 10:09.

Postad 16 January 2010 - 23:37

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Angående skillnader mellan kablar har jag här mätt skillnaden mellan två olika kablar till diskanterna på mina ELAC 207A.

https://www.minhembi...c_id=332487.jpg

Redigerat av Unregisteredec19889e, 16 January 2010 - 23:38.

Postad 17 January 2010 - 00:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du får gärna förklara vad testet visade.

Postad 17 January 2010 - 00:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

McGurk till och med; http://www.youtube.c...h?v=jtsfidRq2tw

Ba Ba Ba va vad jag hörde hela tiden så detta fungerade ju inte speciellt bra...

Jo, det suger att ha ett välutvecklat hörselsinne.

Men faktum är att många inte hör detta, men ändå påstår de att det inte hörs skillnad på olika
komponenter i en anläggning. Kan det möjligtvis bero på att de inte hör :)

jag har i stort sett gett upp att övertala folk.
Vill man lägga stora summor på kablar som man tror låter bättre så är det ju fritt fram.

Håller med dig till fullo
Varför övertala folk som har en övertygelse ? Jag har aldrig upplevt att någon "kabeltroende" någonsin
givit sit in i en "kabeltråd" som handlar om att det inte finns någon skillnad mellan kablar för att övertyga
de "icke kabeltroende" Så varför skall då du göra det :P

Bra fråga, ingen övertalning borde behövas om man läst fysik i skolan :D

Det är inte alltid som teori stämmer i det verkliga livet. Inte för alla ...

nu tror inte jag heller på att en dyrkabel låter bättre än en EKK
Därför har jag själv satsat på en EKK liknande kabel i lösmeter som heter Audioquest.
En kardelsledare (homogena ledare) Oraklet (no name) säger ju att EKK är bäst och det "tror"
jag också på, då det i teorin borde vara så. (den teori jag har läst)

Jag kör Audioquest rakt igenom på alla kablar, men inte de dyraste utan de som har bra kontakter
och det har inte de billigaste audioquest (vilket jag tyvärr har ett par av)

Jag har tom Kjell&co clicktronic för de analoga flerkanalsutgångarna på min BD spelare
och det låter fanatastiskt bra i alla fall.

Så min "TRO" är att bra kablar, är kablar av god kvalité med bra kontakter varesig det gäller
högtalarkablar eller signalkablar. Skillnaderna sitter inte i kablarna, de sitter i de överiga komponenterna
var för sig. Olika eller lika viktiga, hur man nu ser på det. Var och måste få se på det på sitt sätt och inget
sätt är fel, bara lite tokigt ibland. Men alla som har HIFI som intresse är väl lite tokiga :lol:

Edit: Men därmed inte sagt att de inte kan låta annorlunda som "olika filter" Det ena filtert passar
lyssnare A medan det andra passar lyssnare B ... osv .. osv..

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2010 - 00:39.

Postad 17 January 2010 - 00:20

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Du får gärna förklara vad testet visade.

Jo, det visar skillnaden mellan en EKK-kabel på 2.5mm2 och en flerkardelig kabel som är på 4mm2. Enligt "experter" skulle en enkardelig kabel passa för bas medans flerkardeligt skulle passa bättre till diskant.

Den blåa grafen visar således mätningen med EKK-kabeln, den röda med en no-name flerkardelig. Det är helt klart en hörbar skillnad mellan kablarna (trots att jag endast kopplat denna kabel till diskanterna! Bas och mellanregister körs här på EKKn, bi-ampat). Men det är svårt för mig att välja en kabel som "bättre" än den andra, det är olika karaktärer helt enkelt.

Jag har dock inte tillgång till proffesionell mätutrustning så detta test har utförts med en iPhone och appen SignalScope Pro, läs om den här: http://www.faberacou...roducts/iphone/

Sedan har jag använt ett program till datorn som heter NCH Tone Generator för att generera frekvenserna.

Jag har en tråd på Hifforum.nu om denna mätning också; http://www.hififorum...?TOPIC_ID=78172

edit: Den flerkardeliga är på 4kvadrat och inget annat. (diagrammet säger 2.5).

Redigerat av Unregisteredec19889e, 17 January 2010 - 10:40.

Postad 17 January 2010 - 08:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Varför övertala folk som har en övertygelse ? Jag har aldrig upplevt att någon "kabeltroende" någonsin
givit sit in i en "kabeltråd" som handlar om att det inte finns någon skillnad mellan kablar för att övertyga
de "icke kabeltroende" Så varför skall då du göra det :)

Handlar inte om att övertala de troende. Tänk er att någon i en tidningsartikel skriver att människorna delvis levde parallellt med dinosaurierna och han vill att detta även skall läras ut i skolorna (finns en organisation i Usa som skapat ett museum för detta). Denna person tror starkt att det är så. Att diskutera och argumentera kring påståendena lär inte ändra hans inställning. Menar du / ni då att man skall avstå...?

Edit: Samma sak när det gäller påståenden om hoemopatmediciner. Skall debatten inte finnas då det ändå inte lär omvända de som tror på detta? Eller ta läkaren Annika Dahlqvists svammel. Skall det stå oemotsagt? Hon lär inte ändra åsikt i första taget. Utsedd till förra årets "förvillare" av VOF btw...
http://www.vof.se/visa-folkbildare

Min poäng är att det handlar om allmän upplysning inte om att övetala troende till att ge upp sin tro.

Sätter även en länk till en paneldiskussion från i höstas i New York om bl.a. hur lätt och naturligt det är att uppleva det som förväntas även om ingen skillnad föreligger. Har inte tagit mig igenom allt (buffrar seeegt) men kan vara ett led i upplysningen, inte övertalandet av redan troende :). "Why do things always sound different":
http://www.youtube.c...player_embedded

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 January 2010 - 09:43.

Postad 17 January 2010 - 09:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
De historierna har NiN redan dragit 1000 gånger på detta forum tills att han blev utslängd pga
att man blev så förbannat trött på malandet och ältandet

Börja nu inte du med samma sak är du snäll :)

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 17 January 2010 - 09:53.

Postad 17 January 2010 - 11:53

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

De historierna har NiN redan dragit 1000 gånger på detta forum tills att han blev utslängd pga
att man blev så förbannat trött på malandet och ältandet.
Börja nu inte du med samma sak är du snäll :)

Jag försökte åskådligöra att argument och ifrågasättande inte alls behöver handla om att övertala de som du kallar troende och du kommer med "historier..., NIN..., utslängd..., man...".

Kanske kan man bli utslängd för att man upprepat försöker styra vad andra skall skriva? Du kanske skall lägga av med det är du snäll. :)

Postad 17 January 2010 - 13:35

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Då skall jag ge dig ett klart svar

Dina sagor har inte i denna tråden att göra och då jag hört dom förut från en pojke med 100 alias som
tjatat om detta i flera år, står det mig upp i halsen

Ditt inlägg hör hemma under offtopic och har NOLL med HIFI att göra, hur mycket du än
TROR att det är en liknelse som skall få andra att förstå dig bättre

Det kommer direkt från hjärtat och är min absoluta åsikt i frågan

Maveric

Postad 17 January 2010 - 13:47

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
klart det är skillnad på olika kablar, har inte hört en enda kabel än så länge som låter på samma sätt som kabeln jag bytte ifrån. sedan måste man ju kanske lyssna på ett annat sätt ibland än att bara lyssna på ljuden då det oftast är mer skillnad i ljudbilden mellan två kablar än ljudkaraktären. samma skillnad som är mellan mp3 och CD kan man säga att det är ibland t.ex.
stora frågan är ju om man behöver lägga ut några större pengar för att hitta en kabel vars ljud man blir nöjd med? och den frågan är ju helt individuell så varför ens diskutera det?
är det skillnad på kablar? svar ja, inget snack om saken. är det stor skillnad? nä, men kan vara.

Postad 17 January 2010 - 13:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Dina sagor har inte i denna tråden att göra och då jag hört dom förut från en pojke med 100 alias som
tjatat om detta i flera år, står det mig upp i halsen

Sagor...? Det hela mynnar från ditt inlägg en bit upp där du skriver "Varför övertala folk som har en övertygelse ?". Jag försöker förlara att det inte handlar om att övertala någon. Vad har "pojken med 100 alias" som står dig upp i halsen med detta att göra??

Ditt inlägg hör hemma under offtopic och har NOLL med HIFI att göra, hur mycket du än
TROR att det är en liknelse som skall få andra att förstå dig bättre

Det är ditt inlägg med frågan "Varför övertala folk som har en övertygelse" där du även pratar om "troende" som är grunden. Mitt svar är självklart inte mer off topic än den frågeställning du startade.
Sluta hunsa medlemmar gällande vad som får eller inte får skrivas för att det av någon anledning inte passar dig!

Postad 17 January 2010 - 14:02

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0

Shell har ju v-power? :)

Googlar lite på det så ska du se att det är en lika intressant diskussion som denna med kablar.

OT:
största skillnaden mellan två bränslen är hur färsk bensinen är, det är nämligen färskvara, så vill man ha så pigg bil som möjligt ska man tanka på en mack med största möjliga omsättning så man kan vara säker på att den är så färsk som möjligt.
färsk 95 oktan är bättre än gammal V-power!
fast är båda färska så är v-power bättre. mer oktan = mer hk och mindre förbrukning.

Redigerat av Beagle five, 17 January 2010 - 14:03.

Postad 17 January 2010 - 14:49

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Att vara kabeltroende eller icke… det är inte frågan… För min del bryr jag mig inte speciellt mkt om någon uttalat sig om att denne ej kan uppfatta någon skillnad hos återgivningen när olika kablar används. Men jag kan bli lite mer känslosam :) om personen ifråga säger: eftersom jag inte hört någon skillnad är kabelvalet inom hifisammanhang totalt orelevant, så länge så länge kablarna uppfyller kriterierna för ”arbetsuppgiften”…

Det är sant att den upplevda återgivningen till stor del styrs förväntan och sinnestämning. Detta gör att kablar kanske bör testas under längre tidperioder och under flera olika tillfällen, i alla fall för att minska på differens i upplev återgivning beroendes av sinnestämning. Men förväntan eller en inneboende förhoppning att dyrare prylar alltid borde vara bättre kan i vissa fall påverka resultatet i ännu större grad…

Själv jag högst medveten i denna sk. förväntans effekt, eller Placebo som det också kallas, varför jag försöker vara extra kritisk när det handlar om dyrare prylar…. Jag vill ju inte spendera en förmögenhet på kablar, bli snarare glad om jag finner något billigt som jag blir nöjd med. :)

Postad 17 January 2010 - 15:13

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Visst är det härligt när man kan köpa hifiprylar för småpengar

Testade Kjell & Co clicktronic signalkablar och de varken förstör eller förskönar
det som övriga komponenter skapar/återger

Tror det kan vara ett alternativ för de flesta pga priset
Dock vill gärna kontakterna glida av från både förstärkare och cdspelare
bara man rör dom och det är ju inte bra

Maveric

Postad 17 January 2010 - 15:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Testade Kjell & Co clicktronic signalkablar och de varken förstör eller förskönar
det som övriga komponenter skapar/återger

Tror det kan vara ett alternativ för de flesta pga priset
Dock vill gärna kontakterna glida av från både förstärkare och cdspelare
bara man rör dom och det är ju inte bra

Har haft flera olika typer av kablar från Clicktronic genom åren och det problemet har jag endast haft när det gäller scartkablar. Där kunde bilden försvinna ibland pga att kabeln lossat när jag vridit tvn. Antenn och signal har däremot suttit bra.

Postad 17 January 2010 - 17:00

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Detta är nog ingen tillfällighet då jag har 6 st kablar med samma problem

Maveric

Postad 17 January 2010 - 18:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Detta är nog ingen tillfällighet då jag har 6 st kablar med samma problem

Kanske kan skilja mellan olika batcher. Kollade omdömena på Prisjakt och enda kommentaren i ämnet var "Sitter hårt som f*n". Tydligen varierar det och därför svårt att dra någon säker slutsats.

Postad 17 January 2010 - 19:11

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0
Jag har två clicktronic kablar och de fungerar bra, men jag har börjat fundera på om inte Goldkabel från hemmabiobutiken kan vara ett bättre alternativ? (väntar ivrigt på min hdmi kabel från Goldkabel)

Upplever att kontakterna är lite sisådär om man pillar ofta på dom, tex min 3,5 mm plugg till datorn, lätt att skruva av höljet och sedan komma åt innehållet som ser plastigt ut... Men men

Postad 17 January 2010 - 19:48

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har två clicktronic kablar och de fungerar bra, men jag har börjat fundera på om inte Goldkabel från hemmabiobutiken kan vara ett bättre alternativ? (väntar ivrigt på min hdmi kabel från Goldkabel)

Har köpt på mig bl.a. en hdmi från Goldkabe (Profi). Märker ingen skillnad mot min gamla "no name" (iofs inte överraskande). Såg maffigare ut på bild än i verkligheten är känslan.

Postad 18 January 2010 - 10:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag och ingen jag känner har något negativt att säga om clicktronic's kablar, jag tycker dom fungerar bra och inte har jag uppdagat några problem med dom... ?! ;)

Detta måste kollas upp... :wacko:

Postad 18 January 2010 - 15:31

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Nej, känns inte som att det behövs. :-) Skillnaden som "hörs" sitter enbart i huvudet hos en själv.

Ljud omvandlas väl i hjärnan, så du har helt rätt!

Postad 18 January 2010 - 16:02

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
På mitt jobb där vi bygger proffsförstärkare(Lab.Gruppen) snacka jag med en ljudtekniker, som är med och installerar ljud på tex melodifestivalen mm, om just kablar till sin hemmabio.
Han mena på det att man kunde ta vilken sketkabel som helst, man hör ingen skillnad, placeboeffekt, man vill ju gärna inte erkänna att man just köpt kablar för tusentals kr som inte låter bättre än en lampsladd ;)
Det viktiga va bara att små högtalare mindre kablar, större högtalare grövre kablar.

Postad 18 January 2010 - 21:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

På mitt jobb där vi bygger proffsförstärkare(Lab.Gruppen) snacka jag med en ljudtekniker, som är med och installerar ljud på tex melodifestivalen mm, om just kablar till sin hemmabio.
Han mena på det att man kunde ta vilken sketkabel som helst, man hör ingen skillnad, placeboeffekt, man vill ju gärna inte erkänna att man just köpt kablar för tusentals kr som inte låter bättre än en lampsladd :)
Det viktiga va bara att små högtalare mindre kablar, större högtalare grövre kablar.

I övrigt håller jag med, men detta: "Det viktiga va bara att små högtalare mindre kablar, större högtalare grövre kablar" är helt galet...

Postad 18 January 2010 - 22:13

blidevik
  • blidevik
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

I övrigt håller jag med, men detta: "Det viktiga va bara att små högtalare mindre kablar, större högtalare grövre kablar" är helt galet...

han kanske mena lätt å tungdrivna högtalare

Postad 18 January 2010 - 22:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Yes! Ännu en kabeltråd! :)

Clicktronic funkar bra. Har använt deras scart, toslink, component osv.

Supra gör bra högtalarkabel. Classic är prisvärd, och de oxiderar inte med tiden som t ex Monstercable har en tendens att göra (so much for 99,9999999999999999% ren koppar :) ).

Med oxiderar menar jag att ledarna mörknar med tiden, där de är skalade.

De absolut sämsta RCA-kablar jag har varit med om är QED. Riktig skit som drar sönder kontakterna i förstärkare osv pga kass passform (för små). Fick löda på nya RCA-kontakter i ett försteg jag hade pga de. Kabeln ligger numera på tippen ;)

Postad 18 January 2010 - 22:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Undrar hur många kabeltrådar det startas sedan jag blev medlem 2004. :)

Postad 18 January 2010 - 23:31

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
[quote name='mittiprick' date='Jan 17 2010, 08:59 ' post='2747699']

Sätter även en länk till en paneldiskussion från i höstas i New York om bl.a. hur lätt och naturligt det är att uppleva det som förväntas även om ingen skillnad föreligger. Har inte tagit mig igenom allt (buffrar seeegt) men kan vara ett led i upplysningen, inte övertalandet av redan troende :). "Why do things always sound different":
[/quote

Varför går ingen igång på den här länken???? Mycket bra mittiprick!!

Jag skiter i om en del här på forumet är trötta på dig, för är det någon som ska bort så är det alla de som sprider dynga om stenar och möss och koppar kablar för miljoner/ Tack

Postad 18 January 2010 - 23:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Är ingen som sagt att man ska köpa möss,stenar eller kablar för miljoner!var har du läst det ?

Postad 18 January 2010 - 23:55

JayAreSeven
  • JayAreSeven
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jag tog nog bara i lite, för att jag tyckte väl att maverick va lite taskig med sin kommentar om sagor till mittiprick men nu har jag lugnat ner mig och måste enligt min sambo tydligen gå och lägga mig så jag får se klart länken imorgon. Sov Gott

Postad 19 January 2010 - 16:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Varför går ingen igång på den här länken????

Ett skäl är att många inte vill ifrågasätta t.ex. sina upplevelser. Man ser det i många andra sammanhang i samhället där logik och sannolika skäl får stå undan för ,vad skall vi kalla det..., mer personligt "passande" antagnaden. Helt ok då det är ett personligt val, det är argumenten kring det som bör diskuteras (sedan är det upp till var och en att bedöma).

Rekommenderar att de som orkar kikar på videon för det är intressant att t.ex. se jämförelserna mellan vad ett rum och högtalare kan orsaka till skillnad mot elektroniken / kablar / tweaks, mm.
Har laddat ned filen men inte orkat buffra / se hela ännu. Även kul med analysen av "Stairway to heaven"... :huh:

Jag skiter i om en del här på forumet är trötta på dig, för är det någon som ska bort så är det alla de som sprider dynga om stenar och möss och koppar kablar för miljoner/ Tack

Jag tycker att alla skall ha rätt att argumentera för det som är inom ämnet och reglerna. Vad jag inte begriper är när det går över till personattacker och försök till att begränsa medlemmars rätt till inlägg och tom utan skäl blanda in fd medlemmar, andra forum och en ljudteknisk förening. Det hoppas jag verkligen slippa se mer av...

Postad 19 January 2010 - 17:54

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Sätter även en länk till en paneldiskussion från i höstas i New York om bl.a. hur lätt och naturligt det är att uppleva det som förväntas även om ingen skillnad föreligger. Har inte tagit mig igenom allt (buffrar seeegt) men kan vara ett led i upplysningen, inte övertalandet av redan troende :huh:. "Why do things always sound different":

Väldigt intressant, rekommenderar alla att titta på den! (såg hela 60min)

Postad 19 January 2010 - 18:26

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Jag skall kolla hela inslaget någon gång Mittiprick. :huh: Början verkade intressant i alla fall. Inledningsvis nämns det att Placebo (eller priming av resultat i en viss riktning) även kan påverka dem som inte tror/anser att det finns några skillnader. Jag antar att de pratade om kablar vid detta tillfälle. Så i det hela, är det väldigt svårt att vara helt säker på att hörselstimuli uppfattas på samma sätt varje gång, vilket ju gör det extra svårt att vara helt säker på att det verkligen finns skillnader. Detta borde ju även göra det svårt att dra någon slutsats att det verkligen inte finns några skillnader... :P

Postad 19 January 2010 - 18:32

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Utan att säga att man eller inte kan höra skillnad ....

Även denna filmen kan man se som manupulering av människor ..

Om man står och tar upp exempel och skrattar lite lätt hela tiden och får församlingen
till att också skratta ... så får man en stämning som ganska lätt leder till att alla till slut
tycker detsamma.

Det är inte svårt att få människor att gå åt samma håll .. det gäller bara att ha kunskapen
och sedan kan det kvitta, vad det är man slår i dom ..

Maveric

Postad 19 January 2010 - 22:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Detta borde ju även göra det svårt att dra någon slutsats att det verkligen inte finns några skillnader... :)

Det är ju tyvärr så tråkigt att det endast går att påvisa en förekomst, inte avsaknaden av den. Vet inte hur du ser på det men för en del så betyder det att, eftersom inget är helt säkert och bevisat, så är sannolikheten för det ena eller andra lika stora. Du har samma synsätt inom annan upplevelseindustri (t.ex. alternativmedicinen) där det finns många som menar att inget är bevisat och därför är det lika stor chans att det funkar som att det inte gör det. Jag brukar kalla det för att vara "hardcore agnostiker".

Vi som inte är hardcore agnostiker väljer istället att värdera utifrån det som vi ser som logiskt och sannolikt. Vi anser alltså att det ofta inte är 50 / 50 bara för att inget av alternativen är till 100% bevisat. Det kan vara t.ex. inlägg som videon som länkas till ovan som ligger till grund för värderingen, eller när det gäller medicin så tror vi hellre på forskning enligt vetenskapliga normer, mm, mm. Vi ser svårigheten med att dra slutsatser av den personliga upplevelsen iom främst dess risker för påverkan av förväntan eller att man ofta inte kan isolera orsaken till upplevd verkan (något som även tas upp av Weiner) och att bristen på falsifiering är ofta total.

Det handlar som sagt om argument och upplysning och sedan får var och en välja hur de vill ställa sig.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 January 2010 - 22:45.

Postad 19 January 2010 - 22:51

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det har alltid funnits människor som förnekat sanningar
Haft en annan åsikt än det som är uppenbart för alla andra

Det finns dom som hör skillnader och det finns dom som inte hör skillnader

Det finns dom som inte lyssnar eller kan lyssna till skillnader och istället lutar sig mot
det som de kallar för vetenskapliga fakta. Det är fakta för dom, men det är bara teorier för andra.

Sen finns det en klick som MOT ALLA vetenskapliga bevis, sunt förnuft, all logik osv ..
hävdar att en viss mojäng gör underverk för ljudet. Det är så dumt att även jag drar på smilbanden.

Men vilket som .. det är ett intresse och precis som att golfspelaren tror att det räcker med att
ha rätt kläder, klubbor och en speciell peg och boll .. så får alla som har som intresse att lyssna till
musik tro vad de vill .. bara de har det bra och njuter av sitt intresse ..

Länge leve intresset för musiklyssning ...
Med EKK, Audioquest, hemmagjorda kablar eller vad de nu VILL ha

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 19 January 2010 - 22:53.

Postad 19 January 2010 - 23:05

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men vilket som .. det är ett intresse och precis som att golfspelaren tror att det räcker med att
ha rätt kläder, klubbor och en speciell peg och boll .. så får alla som har som intresse att lyssna till
musik tro vad de vill .. bara de har det bra och njuter av sitt intresse ..

Som jag försökt säga ett antal gånger... Var och en får naturligtvis tro vad de vill. Att diskutera orsakerna till eventuell verkan av vad det nu kan vara för tweak eller liknande handlar inte om att begränsa detta. Att tro eller anta något gör man på sina egna grunder och med sina egna värderingar (om än naturligtvis starkt påverkade utifrån). Ju mer info desto bättre grund är min devis...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.