Hör av er så vi kan stoppa fanskapet.
Postad 19 January 2010 - 12:42
Hör av er så vi kan stoppa fanskapet.
Postad 19 January 2010 - 12:59
Dock dömdes denna tjej(hon hade lurat 4 personer totalt på en summa runt 3000)endast till dagsböter för bedrägligt beteende.
Postad 19 January 2010 - 18:34
"Betalning kan ske till mitt konto om du
vill. det blir 380 kr inkl frakt.
skickar när jag fått pengarna
ingemar blomkvist
swedbank
clearingnummer 8368-3
konto 9733089040"
Blåst på 380 SEK efter att ha "köpt" NHL 10. Exakt samma som ovanstående insändare...
Notera att den där Johan Andersson hade EXAKT samma kontonummer så Ingemar och Johan är samma person med flertalet mailadresser under domännamnet live.se.
VILKEN J...A IDIOT!! Säkert en ###### snorunge i 15 års åldern som jag mer än gärna sopar in skallen på.. så ###### förbannad, inte över pengarna, men det faktum att han blåste mig....
Postad 19 January 2010 - 18:46
Nu blev det dock inga pengar tillbaka. Det är väl upp till var och en att begära in pengarna eller något?!
Orkade inte lägga ner någon tid på det vid den tidpunkten.
Sen kan det gå att lyckas att gå till Swedbank och sätta in en liten peng och fråga efter namnet. Ibland funkar det.
Postad 19 January 2010 - 19:26
Jag har BRA kontakt med min bank då det är en liten stad samt att de är vår firmas hyresvärd, de kunde inte ge ut namn, inte ens om de velat vill jag minnas att de sa.
Dessutom har jag hört att man ser hårt på att göra detta då det inte är tillåtet, man riskerar tydligen tom. att mista jobbet enligt vissa?
Redigerat av Dr. Death, 19 January 2010 - 19:27.
Postad 19 January 2010 - 20:15
Postad 19 January 2010 - 22:42
Jag som säljare får ju skicka varan när pengarna satts in på internetgirot. Sedan ska köparen få varan och kontrollera den, för att sedan bekräfta detta på internetgirot, som därefter sätter över pengarna till mig. Kan inte jag som säljare bli blåst då? Ifall köparen bara tar varan och struntar i att göra något? Pengarna går ju tillbaka till hans konto.
Postad 19 January 2010 - 23:07
Postad 20 January 2010 - 01:40
en viktig skillnad är iofs att bedragaren inte får några pengar, bara en pryl, är nog mindre lockande
Postad 20 January 2010 - 02:27
Postad 20 January 2010 - 13:33
jag har också anmält det till Blocket och kommer nu skicka mitt diarienr till dom så att dom kan meddela Polisen om den extra informationen dom har tillhanda.
Postad 20 January 2010 - 18:46
Jag tänkte på en sak. Det här med internetgirot på blocket.
Jag som säljare får ju skicka varan när pengarna satts in på internetgirot. Sedan ska köparen få varan och kontrollera den, för att sedan bekräfta detta på internetgirot, som därefter sätter över pengarna till mig. Kan inte jag som säljare bli blåst då? Ifall köparen bara tar varan och struntar i att göra något? Pengarna går ju tillbaka till hans konto.
Nä, om inte köparen hör av sig till Internetgirot inom en viss tid (för att antingen godkänna eller underkänna varan) så går pengarna automatiskt till säljaren:
Internetgirots allmänna villkor
Postad 20 January 2010 - 19:06
Nä, om inte köparen hör av sig till Internetgirot inom en viss tid (för att antingen godkänna eller underkänna varan) så går pengarna automatiskt till säljaren:
Internetgirots allmänna villkor
Jo men vad händer om han då underkänner varan?
Då får ju han tillbaks pengarna och har kvar varan?
Det enda jag kan tänka mig här, är att internetgirot inte ger köparen sina pengar åter förens säljaren bekräftat att han verkligen har fått tillbaks varan.
Men hur som helst verkar det upplagt för strul då köparen bara kan hänvisa till att posten slarvat bort returpaketet, yada yada.
Sen går det väl att skicka rekommenderat eller dylikt, men på mindre värdefulla saker så blir det en relativt stor kostnad..
När jag köper och säljer grejor på nätet så ser jag till att det aldrig handlar om större summor än jag kan tänka mig bli blåst på
Postad 20 January 2010 - 19:26
Postad 20 January 2010 - 21:48
säkraste är ju o söka på sin kommun o möta upp säljarn
Postad 20 January 2010 - 22:01
dehär är varför man inte köper saker blocket. kan tänka mig att de är en hel del scamming på tradera också då den siten är uppbyggd på att man ska sätta in pengar på säljarns konto innan han/hon skickar prylen.
![]()
säkraste är ju o söka på sin kommun o möta upp säljarn
Det är ju bara att kolla på omdömena säljaren. Har man bara många positiva omdömen så är man ju jäkligt rädd om dom och vill inte ha negativa. Då sköter man sig. Har köpt flera hundra saker på Tradera genom åren och har aldrig blivit lurad.
Postad 20 January 2010 - 22:01
Så mycket jag köpt och sålt och det har aldrig hänt att jag blivit blåst under 9 år som jag handlat via nätet...
Jag använder mig aldrig av några säkra betalningsalternativ!
Postad 20 January 2010 - 22:51
Ingemar Blomkvist. [email protected]
"Betalning kan ske till mitt konto om du
vill. det blir 380 kr inkl frakt.
skickar när jag fått pengarna
ingemar blomkvist
swedbank
clearingnummer 8368-3
konto 9733089040"
Blåst på 380 SEK efter att ha "köpt" NHL 10. Exakt samma som ovanstående insändare...
Notera att den där Johan Andersson hade EXAKT samma kontonummer så Ingemar och Johan är samma person med flertalet mailadresser under domännamnet live.se.
VILKEN J...A IDIOT!! Säkert en ###### snorunge i 15 års åldern som jag mer än gärna sopar in skallen på.. så ###### förbannad, inte över pengarna, men det faktum att han blåste mig....
Då hade man en jäkla tur för nån månad sedan,, hade ett mailutbyte men den gode Ingemar om att köpa ett par spel. Jag har för vana att be om hemtelefonnummer alt ett personligt mobilnr, därefter ringa och prata kort med säljaren. Så gjorde jag även denna gång. Först va batteriet slut påstod han, sen va de nåt annat osv... förstod att det vart nåt lurt o sket i det.
När jag såg hans namn här och insåg att det var samma kille väcktes något ont inom mig. Lurad blev jag inte, men bara det faktum att någon försökt gör att det kryper i mig. Det värsta är att man aldrig får återgälda hans goda gärning. Det är viktigt att "ge" tillbaka...
Postad 21 January 2010 - 13:42
Enda gången det sket sig var när Edgestore konkade och jag hade beställt ett spel.
Men ringde upp ägaren och pratade honom till rätta, så det löste sig oxå
Postad 22 January 2010 - 10:01
Det gjorde Axelsson då han inte fick en restskuld från Persson betald på 500 000kr. Axelsson som anlitat HA fick fängelse 1 månad och blev skyldig att betala skadestånd till Persson. HA medlemmarna fick också fängelse mellan 1-10 månader.Ja, plocka in kerrens HA grannar, de kan få 10% i arvode!
Stockholms Tingsrätt mål nr B 12367-06
Postad 22 January 2010 - 13:32
Nä detta samhälle är skapt för att skydda bedragare..
Det där skadeståndet borde ju dras från skulden?
Postad 12 November 2010 - 08:58
Den polis jag pratade med på telefon berättade att dom vet vem det är som gör dessa bedrägerier och ärendet bör kunna klaras upp inom kort.
Postad 12 November 2010 - 10:46
Internetgirot / Payson etc. är INTE säkra betalningsalternativ. Räcker att köparen säger att han fått en tegelsten så kan han behålla varan samt få tillbaka sina pengar medan jag som varit ärlig och skickat varan förlorar den. Internetgirot / Blocket gör inget utan säger att man får vända sig till rätten för att avgöra vem som har rätt.
Postad 12 November 2010 - 10:52
Polisen får ett "avskrivet fall" till ett "uppklarat ärende" och således förbättrad statistik!
Jag hade ett fall där jag betalade 2500kr i förskott för några prylar, när jag sedan inser att jag blivit blåst och kontaktar polisen förser jag dem inte bara med bedragarens namn, adress, telefonnummer, personnummer, dennes sambos adress, personnummer, telefonnummer (de råkar vara gifta), utan dessutom mailkonversation på allt snack om försäljningen, samt bedragarens bankuppgifter, kvitton på själva överföringen etc etc..
VI kan nog lugnt påstå att polisen är hopplös, gör inte ett dyft, ens om man serverar skiten på silverfat!
Postad 12 November 2010 - 21:14
Är det så konstigt egentligen att polisen i sig inte lägger några större resurser på fall där det rör sig om några hundringar?
Sen tycker jag i de fallen som det blivit fällande dom, och paket som åkt dit inte har några pengar till ersättning borde få det stämplat på dig. Så att så fort några vita pengar kommer in, dras de direkt för skulder!
Postad 12 November 2010 - 21:38
Totalt rörde det sig om 5000:- som jag anmälde till telia.
Det var inga större problem att reda ut det mot Telia och jag fick tillbaka mina pengar.
Men när jag frågade vad som hände med de som använt mitt konto så fick jag svar att de inte skulle dra det vidare (trots att de vet exakt vilka abonnenter det gäller) och att jag själv skulle anmäla det till polisen.
Eftersom jag ville klämma dit snorungarna så gjorde jag då polisanmälan inkl 20 sidor loggar från Telia. Efter 2-3 veckor får jag svar att ärendet är nedlagt med motiveringen att jag har ju redan fått tillbaka pengarna från Telia.
Polisen förstod inte att det inte var Telia jag anmält utan ett antal okända personer för urkundsförfalskning.
Jag läste dock senare att Telia införde livstidsspärr på Telia-tjänster för de som använt hackade konton, men det är väl inget större straff
Postad 12 November 2010 - 22:14
Många som är kritiska till svenska polisen här i tråden?
Är det så konstigt egentligen att polisen i sig inte lägger några större resurser på fall där det rör sig om några hundringar?
Sen tycker jag i de fallen som det blivit fällande dom, och paket som åkt dit inte har några pengar till ersättning borde få det stämplat på dig. Så att så fort några vita pengar kommer in, dras de direkt för skulder!
Visst, allt har väl sin hårfina gräns
men om det handlar om tusenlappar, och bedragaren har satt det hela i system?
Jag fick en jävligt intressant förklaring till varför ärendet blev nedlagt av förundersökningsledaren,
- personen är åtalad för grövre brott, vilket gör att detta mindre brott konsumeras av det grövre (typ)
väldigt intressant.. så om man begår ett mord, så kan man straffritt köra 5 x brutalt rån?
(nu försöker jag ju inte uppvigla till brott, så ta inte detta som något tips eller så)
men ändå intressant, de små brotten "äts upp" av det stora, och blir med andra ord ogiltigförklarade?
Postad 12 November 2010 - 22:24
Postad 12 November 2010 - 22:31
Ja det finns sådan rättspraxis.men ändå intressant, de små brotten "äts upp" av det stora, och blir med andra ord ogiltigförklarade?
Men det avgör förundersökningsledaren/åklagaren från fall till fall.
Ta det ändå som en medborgerlig plikt att alltid anmäla brott du råkat ut för! Då har man i alla fall gjort sin del så att säga.
Postad 13 November 2010 - 00:22
Postad 13 November 2010 - 15:18
Postad 13 November 2010 - 15:24
På så sätt offentliggörs inga känsliga uppgifter om personen i sig,
dock får vi en liten varning om vilka "säljare" man bör hålla sig borta ifrån att göra affärer med!
Postad 15 November 2010 - 15:43
Visst, allt har väl sin hårfina gräns
men om det handlar om tusenlappar, och bedragaren har satt det hela i system?
Jag fick en jävligt intressant förklaring till varför ärendet blev nedlagt av förundersökningsledaren,
- personen är åtalad för grövre brott, vilket gör att detta mindre brott konsumeras av det grövre (typ)
väldigt intressant.. så om man begår ett mord, så kan man straffritt köra 5 x brutalt rån?
(nu försöker jag ju inte uppvigla till brott, så ta inte detta som något tips eller så)
men ändå intressant, de små brotten "äts upp" av det stora, och blir med andra ord ogiltigförklarade?
Tycker inte brotten skall konsumeras av grövre gärningar?
Men vid en rättegång är det klart att pondus läggs på de grövre brotten, men visst fan ska han åtalas även för de mindre! en grov kriminell ska väl sättas dit så hårt det går i mina ögon?!
Postad 16 November 2010 - 03:03
Tycker inte brotten skall konsumeras av grövre gärningar?
![]()
Men vid en rättegång är det klart att pondus läggs på de grövre brotten, men visst fan ska han åtalas även för de mindre! en grov kriminell ska väl sättas dit så hårt det går i mina ögon?!
Kanske lite klantigt uttryckt från min sida..
men vad jag menar var att om den sk. förövaren har gjort sig skyldig till grövre brott så läggs större resurser ned på dessa, samt att det då kan vara mindre relevant om man lurat någon stackare på allt från hundralappar till någon tusenlapp!
vi borde införa lite amerikanskt rättsväsende istället, så kanske det skulle bli ordning
iaf. kanske polisen skulle kunna få tummen ur, och göra något åt de mer organiserade bedragarna (???)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
350 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?