ASUS EEE Top touchscreen pc a la imac!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
Postad 30 september 2009 - 07:32
Postad 14 november 2009 - 01:27
den har växt i format och egenskaper.

Jag har spelat Bluray på den med extern läsare, hittat ett sätt att få ut 7.1-kanals-ljud, provat HDMI IN-ingången, med mera. Mer kommer snart.
Redigerat av Unregistered99322caa, 14 november 2009 - 01:32.
Postad 02 december 2009 - 02:04
Det fungerade bra med PowerDVD som bundlas med driven, förvånansvärt bra ljud ur de annars beskedliga interna högtalarna. Det går sätta Blu-ray-driven i ett "lågfarts-läge" om man skaffar en fartkontroll-applikation, jag använde "Drive Power Manager". Då spelar den Blu-ray praktiskt taget ljudlöst.
Redigerat av Unregistered99322caa, 02 december 2009 - 02:08.
Postad 05 december 2009 - 12:49
Bredd 41cm, höjd 34 cm, djup med bordsställ stående på bord 13 cm, utan ställ 4.5cm.
Här en liten film där jag streamar TV på Eee Top i köket över WLAN från en Dreambox i vardagsrummet, funkar klockrent.
Även lite streaming från film2home.se
Jag håller på ta fram en TV-app för Top där man kan spela in flera kanaler samtidigt som man kan titta på ingen eller flera av dessa. Jag tror det kommer bli en rätt snygg lösning. I det fallet streamas kanalerna från en Dreambox så det är mest något för de som redan har sådana prylar och använder dem nätverksanslutna.
Låter riktigt intressnt! Jag streamar själv från en dreambox. men har inte hittat någon smartare lösning än att surfa in på dreamboxen och där välja knalal. Skulle vilja ha något som gjorde att jag bara kunde klicka direkt på den kanal jag ville kolla på och även kanske kunna spela in då.
Postad 11 december 2009 - 10:23
Någon som vet hur man kan komma förbi detta?
Postad 16 december 2009 - 11:11
All-in-one betyder att den inbyggda skärmen är den centrala platsen i universum. ALLT skall visas på den.
Det är utgångspunkten för hela produkten.
Värstingmodellen har 1920x1080-display så då kan man spela full HD på riktigt.
Det är på 22"-skärm.
Motsatsen är t ex Eee Box, där du MÅSTE ansluta en extern skärm och där finns både HDMI och VGA-port för det ändamålet.
Det verkar som att många HTPC-entuiaster har en dröm om att en Top skulle kunna vara världens största och underbaraste fjärrkontroll, dvs fjärrstyra vad som skall spelas och själva videon sedan visas på storbildsskärm. Ja det är nog något för ASUS att fundera på. Ett tag undrade jag om det var några licensfrågor som hindrade att all-in-ones har videoutgång?
För jag har absolut inte sett någon enda all-in-one på marknaden som har det oavsett pris.
När det gäller ljud kan den visionen lätt realiseras. Jag har testat att ansluta olika USB-anslutna digital-ljudkort till en eee Top och det fungerar perfekt.
Redigerat av Unregistered99322caa, 16 december 2009 - 11:16.
Postad 04 februari 2010 - 22:56
Har skaffat en ET1602 som jag funderar på att antingen ha som mediaburk i köket och/eller barndator. Installerade Windows 7 och det känns som ett lyft från XP. Funkar fint på den även fast jag inte utökat minnet (ännu). Kör utan mus, men tangentbordet sitter fortfarande ipluggat. Vill dock kunna köra helt utan när allt är uppsatt som det ska.
Vad kör ni andra för gränssnitt, Asus frontend kom jag inte helt överrens med? Testar XBMC för media, och det fungerar rätt bra i Windows 7 (högerklick fungerade ej för mig i XP i XBMC) med Confluence-skalet även om det inte är perfekt. Ska finnas något specialanpassat touch-skal också, men inte hunnit testa det ännu. Finns det andra medialösningar som fungerar bra?
Själv kan tipsa om ritprogrammet ArtRage (http://www.artrage.com/) som fungerade bra med touch (även om det är lite för avancerat för mindre barn).
Finns ett touch-plugin till Google Chrome som fungerar rätt bra som heter chromeTouch som jag också kan rekommendera.
Postad 09 februari 2010 - 14:38
- På morgonen startar schemaläggaren datorn och visar dagens detaljerade prognos från www.yr.no samt kollar vi alltid vår Google Calendar innan iväg till jobbet, stängs sedan av när vi gått hemifrån
- Med Telldus/Tellstick/Switch King så styrs Nexa mottagarna vid diverse lampor, allt automatiskt morgon och kväll utefter schemaläggning samt att solens upp-/nedgång tas i beaktning så man slipper programmera om beroende på årstid hela tiden, finns även en funktion för att hämta in temperaturen så att ifall man t ex har motorvärmare så programmerar man SK att sätta igång Nexa-enheten vid kallare än t ex -3 grader kl xx:xx. Mycket smidigt, tyvärr har jag inte motorvärmare :-)
- Skype videosamtal emellan min sambo när hon är hemma med barnen två dagar i veckan och mig till min jobbdator dagtid, barnen gillar det skarpt
- Media: foto/musik/film från NAS:en, Spotify, i webbläsaren SVT Play / TV4 Play / RIX FM webbradio / Mix Megapol webbradio
Enkla grejer att åstadkomma, men trevliga att ha snabbt tillhands. Måste dock fråga Er andra som har en ET2002T, hur jag än provar får jag ej igång SVT Play i fullskärmsläge när det är Flash-filerna som den visar (i de fall man kan ta det genom Media Player funkar det fint). Har uppdaterat grafikchipet, Flash, satt ner upplösningen, testat trådlöst och trådat, men ingen framgång, det låser sig inom någon minut oftast... Vet att Flash är tungt att köra, men har hört att det funkar på 1602, därför undrar jag om Ni andra med 2002 har samma problem som mig? Har även en Asrock 330 ION (samma processor och grafikchip, men där funkar det fint vid 720p upplösning).
Postad 10 februari 2010 - 22:12
Kör ET2002T och kan inte ge så mycket tips på applikationern kanske, men användningsområdet:
[snip]
Jo den funkar väldigt bra som en köksdator. Jag gissar att ni har mus och tangentbord inkopplat? Försöker som sagt att rigga en miljö där det inte behövs, men det är lite svårt att vara utan tangentbordet.
Kör ni XP med Asus "frontend" eller?
Och som mediamaskin funkar den rätt bra, jag är van vid XBMC sedan förut och det funkar riktigt bra på 1602an också. Dock så kunde de lagt ut några kronor till på högtalarna, de är rätt kassa. Hade de bara haft samma kvalitet som en vanlig liten tv så hade jag varit nöjd. Hur är de på ET2002?
Postad 11 februari 2010 - 13:55
http://nexus404.com/...-atom-d410-cpu/
http://www.gadgetven...unced-02082839/
En modell för ca 4000kr (utan pekskärm) vore väldigt intressant för min del. Är det någon som vet när de kan tänkas lanseras och vad slutpriset kommer att landa på i Sverige?
Postad 11 februari 2010 - 22:34
Enligt dessa nyhetssidor så är det en ny modell på väg till Europa:
http://nexus404.com/...-atom-d410-cpu/
http://www.gadgetven...unced-02082839/
En modell för ca 4000kr (utan pekskärm) vore väldigt intressant för min del. Är det någon som vet när de kan tänkas lanseras och vad slutpriset kommer att landa på i Sverige?
Det finns ju flera alternativ redan nu om du inte vill ha pekskärm, Asus har denna som verkar prisvärd
om du nu inte absolut vill ha en mindre 16"-are
Ett annat alternativ är
Finns fler modeller också har jag för mig, om man letar runt lite
Postad 12 februari 2010 - 20:12
Dock så kunde de lagt ut några kronor till på högtalarna, de är rätt kassa. Hade de bara haft samma kvalitet som en vanlig liten tv så hade jag varit nöjd. Hur är de på ET2002?
De funkar helt ok när man kikar på TV i köket och även till lägre nivå vid musiklyssnande, men drar man på lite är det självklart inget att hurra över. Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa ett 2.1 datahögtalarsystem eller ta fram min gamla 2-kanalsförstärkare och köpa ett par billiga satellithögtalare och lägga ovanför kökshyllorna så man kan dra på lite med Spotify.
Postad 22 mars 2010 - 13:05
Postad 26 mars 2010 - 02:23
Windows 7 funkar klockrent med touchscreenen och onscreen tbord osv. Fick installera drivisar till touchpanelen manuellt, men sedan så funkar windows 7 touch integration klockrent. Mkt snabbare än XP + addonprogram.
Postad 26 mars 2010 - 23:37
MIn ET1602 blev riktigt snabb efter jag stoppade i 2gb minne och slängde in window 7!
Windows 7 funkar klockrent med touchscreenen och onscreen tbord osv. Fick installera drivisar till touchpanelen manuellt, men sedan så funkar windows 7 touch integration klockrent. Mkt snabbare än XP + addonprogram.
Vad satte du i för minne? Visst är det så att det finns en ledig minnesslot så det räcker o köpa en 1GB-modul?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar