Släpptes många trevliga spel under 2008, som man sett fram emot väldigt länge. De mest hypade spelen för mig var Fallout 3 och Fable 2. Efter att ha ansett att Fallout 2 är världens genom tiderna bästa RPG var förväntningarna rätt så låga på Fallout 3, bland annat efter, i mina ögon, floppen Elder Scrolls IV: Oblivion (klara spelet vid lvl1? så ska det inte fungera, Bethesda!). Tyvärr var mina farhågor sanna, Fallout 3 var inget att ringa hem till morsan och berätta om.
Hur många slut skulle spelet ha, sa dom? Det var väl fler än två iaf, vart tog dom vägen?
Att under spelets gång välja att slutföra en quest på ett eller annat sätt, eller välja att inte slutföra den alls, ser jag knappast som ett alternativt slut, jag ser det som ett val i spelets gång. Enligt Bethesda har alltså Snake miljontals möjliga slut, för varje äpple du väljer att äta eller inte äta, samt vilket sätt du gör det på?
Hade jag aldrig spelat Fallout 1, 2 och Tactics, samt till och med Brotherhood of Steel, hade jag tyckt att Fallout 3 hade varit ett bra spel, men efter Bethesdas våldtäkt av titeln kan jag inte göra annat än att gråta en skvätt.
Fable 2 var inte något att hänga i granen heller anser jag, det led av samma problem som Fable 1 gjorde, det var för kort. Visst finns det sidoquests och man kan göra en del utöver mainquesten, men det var fortfarande för litet. Alldeles för få spells, för kort storyline, världen var inte speciellt stor, och mainquesten var lite förutsägbar. Värt att spela, en gång.
Gears of War 2 var ju en kopia av GOW1, fast med ny story. Little BIG Planet blev jag nog lite besviken på, men flickvännen blev ju glad iaf. Left 4 Dead har jag inte riktigt förstått vad som är så bra med, har å andra sidan inte spelat det online. GTA IV var ett bra spel, men inget utöver det vanliga IMO, San Andreas är nog fortfarande favoriten.
Till slut blev det, oväntat nog, Dead Space som blev årets titel 2008 för mig. Lagom balans av skräck och action gjorde detta spelet till ett av de bästa jag spelat. MGS4 var nära, men av någon anledning räckte det inte ända fram. Kändes inte helt nytt, tyvärr. So there you have it, två utmärkta spel under året som gått, resten var OK och trevliga, men kommer inte spela igenom dom igen.