Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - XTZ passiva Subwoofers

99 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 September 2009 - 08:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag håller med helt och hållet hifimatte!

Postad 29 September 2009 - 08:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

8 st. W12.18P??? :)

Ja, varför inte... ?! :lol:

Postad 29 September 2009 - 12:25

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Tycker det är lite konstigt att man inte försökt fått upp impedansen på elementen så man kan parallellkoppla mer än 2 st per kanal. Det vore ju bra om man kunde koppla 3 eller kanske t o m 4 st per kanal, blir ju mycket billigare och smidigare med ett slutsteg än två.

Jag håller med helt och hållet hifimatte!

Högre impedans skulle visserligen tillåta fler element per förstärkare, men de flesta är ändå ute efter maximal effekt på en eller två basar, och då måste vi hålla nere impedansen. Ska man köra 4 basar är merkostnaden för ett slutsteg till inte så stor i sammanhanget och då får man ju dessutom möjligheten att köra stereo.

:)

Redigerat av XTZ AB, 29 September 2009 - 12:26.

Postad 29 September 2009 - 12:44

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Ja, varför inte... ?! :)

Då får man ha ett väldans stort rum.

Redigerat av Sardaukar, 29 September 2009 - 12:45.

Postad 29 September 2009 - 12:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Högre impedans skulle visserligen tillåta fler element per förstärkare, men de flesta är ändå ute efter maximal effekt på en eller två basar, och då måste vi hålla nere impedansen. Ska man köra 4 basar är merkostnaden för ett slutsteg till inte så stor i sammanhanget och då får man ju dessutom möjligheten att köra stereo.

Moduler ska köras i Mono för bästa rumsanpassning och ljudtryckspiotential, inte stereo det är bara dumt...

jag tycker också dom borde ligga högre i Imp, runt 10ohm vore prima för då skulle det vara ganska lungt med 3st moduler/kanal på ett vettig steg.

Då får man ha ett väldans stort rum.

Haha, njoo...:lol:

Postad 29 September 2009 - 13:00

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Asså, ni måste vara väldigt hardcore som vill köra med så många subbasar. Jag skulle nog bara bli irriterad med så mycket muller...

Postad 29 September 2009 - 14:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Har inte med det att göra, man kan ju sänka nivån utnivå på var och en av basarna = dom jobbar mindre = mindre ansträngt/ mindre disst. Dessutom så flera källor tar ut rumsnodder = bättre ljudkvalitet och bättre ljud i en större del av rummet.

Där har du vinsten, och att du naturligtvis även kan spela högt om lusten faller på... :)

En vanligt förekommande "fel syn" på det hela, att det bara skulel bli en massa muller...

Postad 29 September 2009 - 15:23

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Då förstår jag, fast det skulle inte se snyggt ut med 8 lådor i denna storleken. Knappast ens tänkvärt om man är sambo :)

Postad 29 September 2009 - 20:45

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Har inte med det att göra, man kan ju sänka nivån utnivå på var och en av basarna = dom jobbar mindre = mindre ansträngt/ mindre disst. Dessutom så flera källor tar ut rumsnodder = bättre ljudkvalitet och bättre ljud i en större del av rummet.

Där har du vinsten, och att du naturligtvis även kan spela högt om lusten faller på... :rolleyes:

En vanligt förekommande "fel syn" på det hela, att det bara skulel bli en massa muller...

Klar att vi förstår detta, men som sagt jag skulle kunna tänka mig 4 st med 4 st SUB Amps för att få ett kontrollerat och aldeles förträfflig bas i ett stort vardagsrum! Går ju som sagt att driva 2st basar med Sub Amp (men med mer disst DÅ!) Blir dyrt med en SUB AMP till varje och ännu dyrare med DSP versionen! Men kan inget annar att säga att dessa basar är underbart bra!!

Postad 29 September 2009 - 21:25

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Asså, ni måste vara väldigt hardcore som vill köra med så många subbasar. Jag skulle nog bara bli irriterad med så mycket muller...

Det blir snarare mindre muller :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
just därför som dom ju skulle ha varit mer högohmiga... :rolleyes:

Postad 29 September 2009 - 21:27

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Då förstår jag, fast det skulle inte se snyggt ut med 8 lådor i denna storleken. Knappast ens tänkvärt om man är sambo :rolleyes:

Nja, det går att få till bra. Ställer man dom i två hörn på varandra så kan man lätt gömma undan dom med lite tyg eller dyl. :rolleyes:

Postad 30 September 2009 - 08:59

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Moduler ska köras i Mono för bästa rumsanpassning och ljudtryckspiotential, inte stereo det är bara dumt...

jag tycker också dom borde ligga högre i Imp, runt 10ohm vore prima för då skulle det vara ganska lungt med 3st moduler/kanal på ett vettig steg.

Haha, njoo...:rolleyes:

Om vi hade haft 10 ohms impedans hos elementen skulle vi blvit nerringda av arga kunder som undrar varför vi inte har element som drar ur max effekt ur slutstegen. En extra Sub Amp för ett par tusen är en ganska ok kostnad om man ändå funderar på att köpa 3-4 basar. Och inget säger ju att man måste köra stereo bara för att man har två slutsteg, men det finns som möjlighet om man vill (tex om man kör basarna högre än ca 90-100 Hz). Tex kan det ju vara smart att köra en Sub Amp 1 DSP för rumskorrigering och koppla en extra vanlig Sub Amp 1 som slavslutsteg. Då reducerar man kostnaden jämfört med att köra dubbla DSP-steg.

:rolleyes:

Postad 30 September 2009 - 11:32

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Vi kan säga att det finns fördelar med både och att för normalanvändaren som inte har mer än max 2 subbar så är det faktiskt mer förmånligt med låg impedans...

Så ja ni har övertygat mig XTZ =)

Postad 30 September 2009 - 11:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om vi hade haft 10 ohms impedans hos elementen skulle vi blvit nerringda av arga kunder som undrar varför vi inte har element som drar ur max effekt ur slutstegen. En extra Sub Amp för ett par tusen är en ganska ok kostnad om man ändå funderar på att köpa 3-4 basar. Och inget säger ju att man måste köra stereo bara för att man har två slutsteg, men det finns som möjlighet om man vill (tex om man kör basarna högre än ca 90-100 Hz). Tex kan det ju vara smart att köra en Sub Amp 1 DSP för rumskorrigering och koppla en extra vanlig Sub Amp 1 som slavslutsteg. Då reducerar man kostnaden jämfört med att köra dubbla DSP-steg.

Men om elementen har samma effektiva känslighet vs impedansen så utnyttjar dom ju fortfarande slutsteget till max... ;)

Alltså: 90dB/1m/100w @ 4ohm = 90dB/1m/50w @ 8ohm.

En högtalare har ju "inbyggt i konstruktionen" att dennas känslighet varierar med frekvensen/impedansen för att man ska få en jämn kurva, så vid 10ohm så är effektkänsligheten högre än vid 4ohm (hoss samma element), bara det att man inte lastar slutsteget lika hårt men får fortfarande ut samma amplitud trotts mindre effekt. Man kan då konstruera ett element så att dennas impedansgång ligger högre och har en allt som allt högre spänningskänslighet och därmed även en lättare last för förstärkaren.

Exempel:

högtalare 1
90dB/1m/1w @ 8ohm nominell

Högtalare 2
90dB/1m/1w @16ohm nominell

Högtalare 1 kommer då att med 8w effekt att spela 99dB/1m/1w, Och även högtalare 2 kommer att göra det, dock så kräver högtalare 1 dubbla strömmen för att spela lika högt som högtalare 2. Högtalare 2 kommer å andra sidan att kräva dubbla spänningen.

Beror på hur man väljer att göra konstruktionen, finns ingen (för hemma bruk) fördel med låga impedanser då vi har så hög huvudspänning (spänningen från väggen, 230v) att arbeta med. Inte som i bil då det är en av anledningarna till varför man sattsar hårdare på att i stället leverera mer ström men lägre spänning = lägre impedans för att uppnå detta.

Så, jag ser ingen fördel alls med att ha 8ohm framför 10ohm för hemma bruk, för bil som sagt så är det skillnad... sedan att inte alla kunder kan vara insatta i detta och kanske ifrågasätter kan ju inte hjälpas, det får ni i sådant fall gå ut med en förklaring för hur det ligger till.
Då kommer dom nog bli glada att ni erbjuder en produkt som lastar stegen mindre men fortfarande spelar lika högt/bra. och med möjlighet att parallell koppla flera som en ytterligare vinst på köpet :rolleyes:

Bara en tanke från min sida...

Sedan att era moduler är bra tycker jag själv, dom presterar bra för priset men jag öndskar att dom skulle ha högre impedans för att vara ritkigt övervägande posetiv !

Redigerat av DVD-ai, 30 September 2009 - 11:59.

Postad 30 September 2009 - 14:46

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Jo visst är det så att om elementen har samma känslighet oavsett impedans är det ju inga problem för elementen, men slutsteget lämnar kanske 100 watt i 10 ohm och 300 watt i 4 ohm, och där har vi problemet. Visst kan vi bygga ett steg som lämnar 300 watt i 10 ohm, men då får vi ju problem om man kopplar en vanlig 4 ohms bas till det. Allt är kompromisser, och i slutänden gäller det att få fram produkter som tilltalar de flesta med hänsyn till priset. De flesta kunder (över 90%) kör en ensam bas kopplad till slutsteget, och om de bara skulle få ut 100 watt blir det inte bra.

Vill man ändå köra 4 st 4 ohms-basar till ett slutsteg går det ju att seriekoppla dem två och två (4+4 =8 ohm), och parallellkoppla de båda "kedjorna" så får du totalt 4 ohm.

Redigerat av XTZ AB, 30 September 2009 - 14:48.

Postad 30 September 2009 - 22:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men om du tittar igen i mitt inlägg ovan så ser du att "bara" 100w vid 10ohm inte ger sämre resultat än 200w vid 5ohm... det ger samma resultat sålänge spänningskänsligheten är olika vid dessa olika impedanser och anpassade.
Det är något som folk har fått för sig att: låg impedans = mycket effekt från steget = bättre... Skitsnack säger jag då och skrattar rakt ut... :D
Sedan är det är som så att ett element med samma känslighet oavsett impedans kommer att ha en frekvensgång samma som impedans kurvan och det vore ju inge roligt... :)
Nu utgår jag från att du inte menade så utan att det bara blev lite fel när du skrev, men måste ändå påpeka det...

Det har inget med att steget skulle behöva lämna mer effekt vid höga impedanser, för det e just det som den inte behöver göra som spänningskänsligheten är densamma men vid högra impedans = bara fördelar !

Redigerat av DVD-ai, 30 September 2009 - 23:05.

Postad 01 October 2009 - 06:17

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Kan man inte seriekoppla högtalare tills man får den impedans man önskar? T.ex. seriekoppla 4st. så man får 16 ohm, om man nu skulle behöva så mycket.

Redigerat av Sardaukar, 01 October 2009 - 06:18.

Postad 01 October 2009 - 07:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Yess, det kan man :D

Men som jag förklarade så finns det klara fördelar med att höga impedanser i alla fall, eftersom steget får att lättare jobb/bättre anpassat till "hemma ljud" :)
även vid användning av bara 1-2 moduler.
Hmmm, nu blev ju detta nästan som att jag sitter och chaffsar med XtxAB om detta (kan tolkas så), men det va inte meningen :P jag ville bara framföra min åsikt och jag anser att i fallet med moduler så är 8ohm absolut minimum, 10ohm är bra och mycket högre än 10 ohm känns dumt att gå för att man då får andra begränsningnar i stället.

Och jag ville förtydliga varför jag tycker så och vad jag ser för fördelar med det.

Redigerat av DVD-ai, 01 October 2009 - 07:50.

Postad 01 October 2009 - 08:40

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Men om du tittar igen i mitt inlägg ovan så ser du att "bara" 100w vid 10ohm inte ger sämre resultat än 200w vid 5ohm... det ger samma resultat sålänge spänningskänsligheten är olika vid dessa olika impedanser och anpassade.
Det är något som folk har fått för sig att: låg impedans = mycket effekt från steget = bättre... Skitsnack säger jag då och skrattar rakt ut... :P
Sedan är det är som så att ett element med samma känslighet oavsett impedans kommer att ha en frekvensgång samma som impedans kurvan och det vore ju inge roligt... :D
Nu utgår jag från att du inte menade så utan att det bara blev lite fel när du skrev, men måste ändå påpeka det...

Det har inget med att steget skulle behöva lämna mer effekt vid höga impedanser, för det e just det som den inte behöver göra som spänningskänsligheten är densamma men vid högra impedans = bara fördelar !

Kan inte hålla med riktigt, det är strömmen genom talspolen som skapar magnetisk drivkraft kontra permanentmagneten. Ju högre ström - desto mer ljudtryck. I princip är spänningen ointressant. Den behövs bara för att driva strömmen genom talspolen. Visst kan man argumentera för att förstärkaren får ett "lättare" jobb att hantera högre lastimpedanser, men det betyder samtidigt att man måste använda högre drivspänning för att få ut samma effekter med andra problem som följ. Eftersom slutsteget i fråga kan hantera laster ner till 2 ohm ser vi inte riktigt problemet med 4 ohms-element. Om det hade varit så enkelt att trolla fram hög verkningsgrad hos elementen så att det räcker med 100 watt in i 10 ohm för att skapa samma ljudtryck som 200 watt gör i 5 ohm så skulle det ju knappast existera 4-ohmselement, och vi skulle kunna köra med betydligt klenare slutsteg över hela linjen. Det skulle också innebära att alla 4-5 ohms element skapar dubbelt så hög värmeförlust som 10 ohms-element. SEAS har tex ägnat 60 år att komma fram till den bästa kompromissen mellan verkningsgrad/distorsion....

Postad 01 October 2009 - 10:41

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Konstigt resonemang. Bara för man vill ha en viss kvalité så skiter man att det blir dyrare än det behöver. Du kan köra stereo med ett slutsteg och 6-8 st basar på den med.

Postad 01 October 2009 - 10:58

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Nu menade han ju XTZ:s slutsteg som bara kan köras i mono.

Postad 01 October 2009 - 11:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Ahh, men det finns många andra slutsteg på marknaden :)

Postad 01 October 2009 - 11:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kan inte hålla med riktigt, det är strömmen genom talspolen som skapar magnetisk drivkraft kontra permanentmagneten. Ju högre ström - desto mer ljudtryck. I princip är spänningen ointressant. Den behövs bara för att driva strömmen genom talspolen. Visst kan man argumentera för att förstärkaren får ett "lättare" jobb att hantera högre lastimpedanser, men det betyder samtidigt att man måste använda högre drivspänning för att få ut samma effekter med andra problem som följ. Eftersom slutsteget i fråga kan hantera laster ner till 2 ohm ser vi inte riktigt problemet med 4 ohms-element. Om det hade varit så enkelt att trolla fram hög verkningsgrad hos elementen så att det räcker med 100 watt in i 10 ohm för att skapa samma ljudtryck som 200 watt gör i 5 ohm så skulle det ju knappast existera 4-ohmselement, och vi skulle kunna köra med betydligt klenare slutsteg över hela linjen. Det skulle också innebära att alla 4-5 ohms element skapar dubbelt så hög värmeförlust som 10 ohms-element. SEAS har tex ägnat 60 år att komma fram till den bästa kompromissen mellan verkningsgrad/distorsion....

Men det är faktist inte ritkigt så...
Jepp, effekten utvecklas i spolen och är ett resultat av spolens induktans vid en viss frekvens och den spänning som "skickas ut" från förstärkaren. [U/R=I] man får en ström i kretsen som är storleksberoende av det motstondet. alltså...

Spänningen är det primära och strömmen är det sekundära, stegen i en förstärkare lämnar vid en viss volympott-inställning (inmatad signalstyrka till steget), en viss spänning. denna spänning läggs över högtalarens impedans och det resulterar i en ström genom kretsen. Om inte steget klarar av att leverera en ström stor nog för att upprätthålla spänningen över motstondet som man lastar på, då blir det problem och strömmen begränsar och vi får en sluttande kub. alltså att effekten som steget klarar av att "leverera" inte dubblerar med halverad impedans som den borde (finns andra saker som spökar också som förluster i förstärkar kretsarna, men dom är av mycket mindre mått)
Det är alltså så att när steget klarar av att lämna en högre spänning än vad nätdelen klara av att fortsätta leverera ström nog för att upprätthålla effekten vid en specifik last. Det är då man får problem, och inte för att man använder höga impedanser som snarare motverkar detta fenomen...
Har vi spänningen 50v som vi matar en högtalare med så vid 4ohm så utvecklas 625w, [P=I^2xR] om vi dubblerar impedansen till 8ohm så utvecklas "bara" 312,5w och vid 10ohm "bara" 250w. OM nätdelen klarar av att lämna 12,5A med 50v spänning så är det ingen skillnad på dessa 3 impedanser i fråga om vad högtalaren sedan lämnar för ljudnivå (jag tänker nu att det är en och samma element som har en impedansgång som sådan att dessa 3 olika impedanser finns representerade vid olika frekvenser)

Klarar den dock inte av det så får vi en förlust/tappar i stabilitet och steget orkar inte längre upprätthålla sina 50v i utspänning, och när den inte längre orkar hålla sina 50v så tappar vi i effekt (mindskar spänning och/eller strömen så får vi lägre effekt)och får inte ut 625w som vi borde, medan på dom högre impedanserna så har inte steget någon problem med detta då högre impedanser inte kräver lika mycket ström [U/R=I]. Då steget inte behöver lämna lika mycket ström, vilket inte lastar ner lika hårt. Alltså så får vi faktiskt ut mer "effektiv" effekt i högtalaren om denna har en högre impedans i stället för låg... och det krävs inte mer spänning för det.
Mer spänning krävs bara för att få ut lika mycket effekt vid 8ohm som vid 4ohm...

vid 8ohm blir det bara 6,25A som krävs och därmed mycket trevligare för steget att hantera, spänningen är den samma helatiden, bara det att spänningskänsligheten är det dubbla. Och varierar alltså med frekvensen...

Det krävs alltså inte högre spänning i 8ohm än i 4ohm för att få samma utnivå, dock högre spänning för samma effekt. Men det är inte intressant vad vi får för effekt om man i stället sattsar på att öka spänningskänsligheten som är ett klart smartare sätt.
Man kan dock öka spänningskänsligheten på högtalare med lägre impedans också, för att vid en lägre utvecklad effekt spela lika högt i alla fall, men faktum kvarstår att man då i alla fall får en jobbigare last för förstärkaren.

Räknar man lite på detta så märker man ganska snabbt att det är exakt på detta sätt som det förhåller sig och att tänka i andra banot blir bara väldigt fel...
Alltså, summan av det hela blir att spänningen är det som du reglerar med en volympott och strömmen är inte det huvudsakliga, det är dock den som steget måste kunna leverera mycket av vid låga impedanser för att kunna få ut vettig amplitud.
Höga impedanser kräver som sagt högre spänning i förhållande till strömmen, men fortfarande så är detta inget som är något större problem då du får tänka på att inte använda för hög impedans (därför jag säger att man inte ska gå över 10ohm, för då försämras vinsten igen..)
det är ganska självklart.

lite rolig läsning som har med ämnet att göra:
https://www.minhembi...;hl=hur kraftig

försökte hitta en tråd till, som jag tycker är jätte bra och verkligen förklarar detta ingående på ett bra sätt, men jag vet inte vart den har tagit vägen...

Edit: sorry för stavfel och galet dålig svenska, sitter på jobbet och det får gå undan ! Så om texten är lite osammanhängande och dåligt formulerad så är det något som jag reserverar mig för... :D ni får helt enkelt lov att försöka förstå vad jag menar trotts detta... :P

Redigerat av DVD-ai, 02 October 2009 - 07:27.

Postad 02 October 2009 - 23:16

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Visst kanske dom kunde erbjuda någon version som kanske har 10-12ohm.
Men att se till stora massan så är ju konceptet dom har nu oslagbart.

Inte många som kan tänka sig 8st subbar hehe

Någon mera info om aktiva versionen?

Postad 02 October 2009 - 23:23

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Konstigt resonemang. Bara för man vill ha en viss kvalité så skiter man att det blir dyrare än det behöver. Du kan köra stereo med ett slutsteg och 6-8 st basar på den med.

Ahh, men det finns många andra slutsteg på marknaden :lol:

Men dom säljer ju det som paket till kund.
Resonemanget är glasklart för mig för 99 av 1000 köper 1 eller 2 basar + steg.
Dom skulle förlora pengar annars att göra basar som endast 2-3 kunder köper per år och som kostar lite.

Postad 02 October 2009 - 23:48

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nja, jag håller inte med. Även om dom har hög impedans så kan dom fortfarande sälja dom som dom gör, bara att man ger folk bättre valmöjligheter för alla.

Postad 04 October 2009 - 08:17

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Holy shit , vad ni håller på :) ...Dvd-ai ska du besserwissra Xtz ab nu me...kan du aldrig ge dig ;)

Postad 04 October 2009 - 10:17

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Hur vore det om du sluta hoppa på folk och bidrog med något? Hittills så har dina inlägg sett likadana ut. Att XTZ kontot inte hart fullständig koll hur det fungerar ska inte DVD-ai behöva få skit för?

Postad 04 October 2009 - 18:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Holy shit , vad ni håller på :P ...Dvd-ai ska du besserwissra Xtz ab nu me...kan du aldrig ge dig :P

Hmm, någon har vist problem och inte är det vare sig jag eller XTZ AB....

Jag "besserwissar" inte, jag säger som det är/som jag har fått lära mig och om någn har en annan syn så är det för mig helt ok, men jag vill gärna ge min verson av det hela. Och kommer med konkreta fakta/bevis för att det jag säger är sant, det är inte något fel med det.

Sedan om jag uppfattat det som XTZ AB skrivit (vilket jag antar att jag gjort, men måste ju få skriva hur jag ser på saken, för att sedan kunna få reda på om dom menade på samma sätt eller inte, eller hur...?!)
Om jag missuppfattat så är det självklart valfritt för XTZ att bortse från mitt inlägg, men inte kan jag se att inlägget har på något sätt varit "elakt" eller spydigt...
det är i alla fall inte min mening om det har tolkats så... :D

Sedan att din tolkningsförmåga är klart undermålig (det är vi flera som fått tydliga exempel på på senare tid) det är något som jag tyvärr inte kan rätta mina inlägg efter.

Postad 05 October 2009 - 18:54

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Hmm, någon har vist problem och inte är det vare sig jag eller XTZ AB....

Jag "besserwissar" inte, jag säger som det är/som jag har fått lära mig och om någn har en annan syn så är det för mig helt ok, men jag vill gärna ge min verson av det hela. Och kommer med konkreta fakta/bevis för att det jag säger är sant, det är inte något fel med det.

Sedan om jag uppfattat det som XTZ AB skrivit (vilket jag antar att jag gjort, men måste ju få skriva hur jag ser på saken, för att sedan kunna få reda på om dom menade på samma sätt eller inte, eller hur...?!)
Om jag missuppfattat så är det självklart valfritt för XTZ att bortse från mitt inlägg, men inte kan jag se att inlägget har på något sätt varit "elakt" eller spydigt...
det är i alla fall inte min mening om det har tolkats så... :)

Sedan att din tolkningsförmåga är klart undermålig (det är vi flera som fått tydliga exempel på på senare tid) det är något som jag tyvärr inte kan rätta mina inlägg efter.

Jag är inte säker på hur du menar riktigt, men som jag tolkat det vill du påstå att du kan få samma ljudtryck från 100 watt i ett 10 ohms element som 200 watt i ett 5 ohms element? Eller pratar vi flera element?

"Det krävs alltså inte högre spänning i 8ohm än i 4ohm för att få samma utnivå, dock högre spänning för samma effekt. Men det är inte intressant vad vi får för effekt om man i stället sattsar på att öka spänningskänsligheten som är ett klart smartare sätt."

Det är ju korrekt att det krävs högre spänning i 8 ohm för att nå samma effekt som det skulle bli i 4 ohm. Men det är ju här problemet ligger: Om vi inte når samma effekt får vi inte samma ljudtryck. Spänningskänsligheten kan inte ökas hur som helst, i så fall hade ju självklart alla elementtillverkare gjort det för längesedan. Ingen tycker väl att det är kul att pumpa in effekt i onödan i ett element. Alltså behöver vi en bra kompromiss mellan spänning/ström/impedans, och "branschen" har kommit fram till 4 ohm. Det är idag inget problem att bygga slutsteg som klarar 4 ohm eller betydligt lägre än så. Däremot, att generera höga effekter i höga impedanser är knivigare. Trots att strömmarna som ska hanteras blir mindre kommer slutsteget att skapa samma värmeförlust eftersom högre drivspänning behövs, vilket är besvärligare för transistorer att hantera. En vanlig effekttransistor som normalt kan hantera tex 100 watt i värmeförlust kan ofta bara köras med 10-20 watt förlust vid maximal spänning, pga secondary breakdown-fenomenet i SOA (Safe Operating Area). Dessutom uppstår problem med hastigheten/bandbredden vid höga spänningar. Det går i sin tur att undvika med MosFet-transistorer men då blir hela slutsteget dyrare och då får vi ännu en parameter att ta hänsyn till vid utvecklingen av en konsumentprodukt som tex Sub Amp 1.

Förklara gärna hur du menar, vi kanske pratar runt varandra?

Postad 05 October 2009 - 21:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo men nu börjar känna mig stillad ! :)

Saken va den att jag ville få reda på varför ni tänkte som ni gjorde när ni valde 4ohm, och nu har jag fått svar på det !
Och klart att det inte "bara är att göra" saker, men jag vet åtminstone 1st tillverkare som har moduler med 10ohm impedans och med otroligt resultat... :D

Men gällande detta med att man skulle "pumpa in effekt i onödan" så blir det ju inte riktigt så bara för att du har hög impedans... (effekten utvecklas ju i högtalaren , det är spänning/strömen vs impedansen som avgör detta, och sänker vi strömmen(höjer impedansen) så blir det ingen effekt som "går till spillo").
Dessutom så är det ju så att bara för att du ökar impedansen så ökar inte spänningen som man måste mata med för att få ut samma amplitud, om vi har en högre spänningskänslighet. Alltså, jag är med på vad du menar gällande att få ut samma effekter vid hög impedans och dom problem som uppstår (om vi inte kan öka spänningskänsligheten med motsvarande det dubbla (och står jag till fullo bakom :rolleyes:)) Allt jag sagt hittills så har jag pratar om att öka spänningskänsligheten och på så sätt, trotts ökad impedans få ut samma amplitud med bibehållen spänning och lägre ström.

Inget mer invecklat är så va det jag syftade på...

Sedan hur man ska gå tillväga exakt för att få till det 100%iga resultatet med hög impedans och hög spänningskänslighet... det kan jag tyvärr inte svara på, men jag vet några som kan och en som enligt mig även har lyckats... :D

Det är ju lätt att man får offra andra "områden" som t.ex. slaglängd eller så får man en spole med väldigt hög termisk kompression... man få helt enkelt väga av konstruktionen väldigt väl för att få till det optimalt.

Som jag skrev tidigare så vet jag att ni vet detta som jag pratar om, och att jag liksom bara ville påpeka just detta... (tillskillnad från vissa andra som tror man bara vill "besserwissa" så fort man öppnar käften... och det oavsett vart i forumet som man råkar befinna sig)
Och jag ville liksom bara förtydliga vad jag menade och min syn på något som jag tycker skulle vara en förbättring på er konstruktion. Om ni nu kan få till en högre spänningskänslighet och impedans på dessa moduler så skulle det vara guld värt !

Era moduler presterar absolut inte dåligt, jag tycker till och med att dom är ganska prisvärda, men jag skulle vilja se dom i 8ohm imp eller gärna lite mer (av redan förklarade orsaker)

Hoppas vi är på samma spår nu...?! :P

Postad 06 October 2009 - 10:30

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0
Då är jag med på hur du menar lite bättre. :)

Det låter ju rimligt att det vore bättre att öka spänningskänsligheten, men det är inte så enkelt:

"Dessutom så är det ju så att bara för att du ökar impedansen så ökar inte spänningen som man måste mata med för att få ut samma amplitud, om vi har en högre spänningskänslighet. "

Ökar man inte spänningen vid ökad impedans så faller mycket riktigt strömmen - och effekten. För att nå samma ljudtryck återstår i så fall att öka verkningsgraden i elemenet.

"Sedan hur man ska gå tillväga exakt för att få till det 100%iga resultatet med hög impedans och hög spänningskänslighet... det kan jag tyvärr inte svara på, men jag vet några som kan och en som enligt mig även har lyckats... "

Det är just här problemet uppstår - att öka verkningsgraden till kanske det dubbla. Ungefär lika lätt som att helt plötsligt halvera bränsleförbrukningen hos en bil men ändå behålla acceleration och toppfart. Jag vågar nog lova att i princip alla elementtillverkare gör vad de kan för att maximera verkningsgraden så långt det är möjligt utan att skapa andra problem med kantresonanser/distorsion/impulssvar osv.....och till slut priset.

Bra diskussion dock! Kul med forummedlemmar som kommer med bra ideer!

Redigerat av XTZ AB, 06 October 2009 - 10:32.

Postad 06 October 2009 - 17:57

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hur vore det om du sluta hoppa på folk och bidrog med något? Hittills så har dina inlägg sett likadana ut. Att XTZ kontot inte hart fullständig koll hur det fungerar ska inte DVD-ai behöva få skit för?

För en gångs skull har du rätt .

Sorry DVD.ai vet inte vad som for i mig ...Ska förhoppningsvis inte hända igen .

Mvh

Postad 07 October 2009 - 07:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Då är jag med på hur du menar lite bättre. :P

Det låter ju rimligt att det vore bättre att öka spänningskänsligheten, men det är inte så enkelt:

"Dessutom så är det ju så att bara för att du ökar impedansen så ökar inte spänningen som man måste mata med för att få ut samma amplitud, om vi har en högre spänningskänslighet. "

Ökar man inte spänningen vid ökad impedans så faller mycket riktigt strömmen - och effekten. För att nå samma ljudtryck återstår i så fall att öka verkningsgraden i elemenet.

"Sedan hur man ska gå tillväga exakt för att få till det 100%iga resultatet med hög impedans och hög spänningskänslighet... det kan jag tyvärr inte svara på, men jag vet några som kan och en som enligt mig även har lyckats... "

Det är just här problemet uppstår - att öka verkningsgraden till kanske det dubbla. Ungefär lika lätt som att helt plötsligt halvera bränsleförbrukningen hos en bil men ändå behålla acceleration och toppfart. Jag vågar nog lova att i princip alla elementtillverkare gör vad de kan för att maximera verkningsgraden så långt det är möjligt utan att skapa andra problem med kantresonanser/distorsion/impulssvar osv.....och till slut priset.

Bra diskussion dock! Kul med forummedlemmar som kommer med bra ideer!

:P

Jo, som sagt, jag vet vad det ligger för svårigheter i att konstruera ett element med mina "krav" men just detta gör ju det hela änu roligare när det trots allt finns dom som lyckats och till vettigt pris... ;) (jag sa alldrig att det va lätt att höja spänningskänsligheten.. ;) )
Så det går, är inte omöjligt utan bara lite knöligare, man får ge sig fan på att det ska gå så sätter man sig ner och maserar geniknölarna !

Jo, jag tycker det va roligt att prata lite, men jag tycker ändå att ni ska fundera på saken och se vad ni kan göra för att öka spänningskänsligheten och höja impedansen något, 6-8ohm borde ju inte vara några problem... och det skulle ge väldiga fördelar :P

Tack för snacket !

mvh//David

Redigerat av DVD-ai, 07 October 2009 - 08:25.

Postad 12 October 2009 - 14:28

Log1N
  • Log1N
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hej.

la idag en order på en 12.18p + sup amp 1.

Dock var det 7-8 veckors lev tid på sub ampen.

Är det någon här som driver den med något annat eller något ni kan rekomendera.

Tacksam för hjälp.

Kör med en marantz sr5003 så delning i förstärkaren är inga problem.

MVH Johan

Postad 12 October 2009 - 18:59

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

• 832 inlägg
  • 0

Hej.

la idag en order på en 12.18p + sup amp 1.

Dock var det 7-8 veckors lev tid på sub ampen.

Är det någon här som driver den med något annat eller något ni kan rekomendera.

Tacksam för hjälp.

Kör med en marantz sr5003 så delning i förstärkaren är inga problem.

MVH Johan

Ja det är ju nackdelen med att de är separerat mellan bas och steg, man vill ju liksom inte bara ha en 12.18p och sedan inte kunna driva den. Även DSP modellen har ju inte varit tillgängligt på väldigt lång tid. Snart haft mitt system nu i Köpte mina i April fick då ta vanliga Sub amp så länge, men ingen DSP modell har dykt upp än!? Tråkigt att man inte kan utnytja det som man tänkt sig.

Postad 19 October 2009 - 01:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag går själv i tankar på att inhandla 2st W12.18P att ersätta min B&W ASW750, börjar bli lite trött på att den går ner i protection vid högre volymer på vissa frekvenser, men det som jag ligger och väger på är om jag ska gå för 2st paket med Sub Amp 1, alltså 1 steg / bas, eller köra båda basarna på ett steg. Nu kostar ju steget bara 1500 i paket med subben, så det är ju väldigt enkelt att ta ett extra steg för mer peace of mind iofs.

Sen ni som har en Sub Amp - 1, är det någon som kollat hur mycket den drar ur väggen ? Och vad ligger uppstarts strömmen på? Börjar bli lite fullt i stereohyllan med prylar så uppstart kan vara en issue. Det som också vore intressant att se är hur om 2 basar skulle klara referensnivå(115db) i ett normalt rum och hur mycket headroom som då finns kvar i steget med 1 respektive 2 steg.

Sen vara att vara lite mer jäklig så funderar jag faktist på att samköra detta med en Velodyne SMS-1. Alltså Velodynes stand-alone bas eq. Verkar vara en tämligen flexibel produkt, som dessutom har har flera LFE-utgångar så det är inga problem att koppla på flera slutsteg. Visst kan man köra med en Y-kabel och låta Audyssey MultiEQ XT ta hand om det, men det känns som att SMS-1'an skulle kunna göra ett bättre jobb överlag.

ekon - såg att du hade en reciever med MultiEQ XT. Du körde väl dessutom med en amp bara. Har du mätt efteråt hur responsen är med MultiEQ? Vore roligt att höra lite mer om vad du tycker nu när du kört ett tag ?

Redigerat av Damocles, 19 October 2009 - 01:51.

Postad 19 October 2009 - 10:26

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
MultiEQ XT gör ett väldigt bra jobb i basområdet, iaf vad jag kan höra. Har tyvärr ingen möjlighet att mäta då jag saknar instrument men funderar på att köpa en XTZ Room Analyzer så man kan se skillnaden. Man hör klart och tydligt att det blir mycket rakare frekvenskurva med Audyssey påslaget, men visst är det möjligt att SMS-1 kan göra det ännu bättre.

Stämmer även att jag "bara" kör med ett steg. Jag funderade precis som du på 2st i början men tack vare råd från XTZ själva så valde jag 1 då skillnaden enbart skulle vara möjligheten att spela några db högre, samt möjligheten att köra stereo i basområdet då. Något som inte intresserar mig. Ett steg är tillräckligt för 2st W12.18. En nackdel med det som jag märkte efteråt är ju att jag inte kan ställa fasen steglöst oberoende på subbarna, inga jätte problem för mig dock eftersom att jag har dem i fronten både två och det tycks fungera bra med samma fas. När jag köpte dem fanns det dock inget paketpris... iaf inte till min kännedom. Så vore det idag skulle jag lägga till en extra tusenlapp faktiskt. Men jag älskar också överflöd =)

Överlag är jag väldigt nöjd med subbarna. Tycker fortfarande att jag saknar den allra djupaste basen kanske... Dessa får jag bra respons med ner till ca 15hz, kan ju vara lägre än så men det är vid 15 som det börjar kännas. Kraft finns det iaf gott om, kan spela tillräckligt högt med dessa tillsammans med en sub amp 1. Bor i lägenhet så kan inte dra på lika mycket som er som bor i hus men... Tvivlar inte på att det skulle räcka till då heller. Det är alltså till film jag använder dem mest. Har testat lite till musik men i och med att jag har dem pluggade för djupast möjliga bas så fungerar dem inte optimalt till musik tycker jag. Jag är inte den som orkar plugga om hela tiden. Men för skojs skull så testade jag den sluten och då gick den fint med musik också. Men det är som sagt inget jag har testat jätte mycket... Jag skulle utan tvekan rekommendera dessa till alla som villa ha riktigt bra bas till film. Men har ni råd så köp något ännu värre... tex SVS-BP13 eller PC13. Kommer själv att uppgradera när det finns pengar =)

Postad 19 October 2009 - 12:12

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tackar för svaret. Riktigt intressant att höra. Kollade även med XTZ via mail, och det verkar vara 6-8 veckor i leveranstid på stegen just nu. :lol: Så eventuellt så blir det något annat steg. Men jag kör ju ett Rotel RB-1080 till frontarna trots att jag tidigare hade en Yamaha RX-V2600 och nu kör en Denon 4306. Så att ha kraft över är alltid trevligt. Och blir det sub-amp-1 så lutar jag nog åt 2 steg iaf. Bara för att man kan. Men ska kolla vidare även på andra steg nu med tanke på leveranstiden.

Mmm, något mer oroande är i sådant fall att man måste välja mellan djupet och musik, där undrar jag om inte SMS-1 faktiskt kan göra en del nytta för att fördela kraften och tämja vissa delar.

Jag läste även vidare om en recension om Audyssey MultiEQ XT när den används separat. Det finns ju helt separat låda och även en ren Audyssey Sub EQ. Bl.a så använder den FIR-kurvor och inte PEQ vilket är det som gör den bra som standard, men när den används för hela registret så blir det inte tillräckligt med kraft över till basen för beräkningarna. Används MultiEQ XT i separat låda och med Pro mjukvaran som installatörer använder för beräkningar så ökar de tydligen noggranheten för basområdet med 8x. 2x för resten av registret. Tydligen är Audyssey integrerat i stärkaren en aning svagare version.

Samtidigt så sa XTZ något om att Audyssey inte gör så jättemycket under 63Hz vilket inte heller låter helt otroligt. Tror nästan jag lutar åt en SMS-1 iaf. Med den och kanske lite separat mätningsmjukvara t.ex. room analyzer och en hel del labbande med placering tycker jag nog att det borde gå att få till något vettigt, även om jag nog tror att det blir en del ingrepp på rummet också till följd av det. EQ fungerar bara så långt.

Och ja, jag bor också i lägenhen. Det skakar rätt bra nu ocskå men SD-fötter gör underverk för vibrationerna i golvet, och då det är tjock betong i både väggar, golv och tak så går det att trycka på ordentligt nu när man slipper stomljuden. Grannarna har aldrig ens hört att jag spelat fick jag reda på när de frågade och jag tar det INTE lugnt. :blush: Men så har jag företag under som inte jobbar kväll, så det hjälper en del.

Postad 19 October 2009 - 12:33

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Tackar för svaret. Riktigt intressant att höra. Kollade även med XTZ via mail, och det verkar vara 6-8 veckor i leveranstid på stegen just nu.

Jag går i samma funderingar som du och min lösning blir nog ett Behringer ep-1500 =kortare leveranstid, kan driva två subbar och det med gott om kraft.

Postad 19 October 2009 - 14:46

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Själv leker jag med tanken att skaffa 3 subbar istället och se vad det skulle kosta att ta in ett Emotiva XPA-3(3x200w i 8ohm) $599 i dollar så det borde man kunna få rätt bra pris ur även import. Det var ju någon i emotivatråden som skulle testa har jag för mig.

Något är att emotiva behöver en återförsäljare i sverige iaf.

Postad 23 October 2009 - 01:50

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
På tal om det provlyssnade jag den passiva W12.18P idag, hade inte tid att lyssna på den aktiva, och den fungerde rätt bra enligt förutsättningana, men det blev en hel del portljud när man grävde djupt ner i frekvenserna(Bela Fleck, Cosmic Hippo @ 2:25-2:45) med båda portarna öppna, eller någon av dem, pluggade man portarna fungerade det bättre, men då försvinner ju en hel del av frekvenserna i botten. Hade lyckats glömma en skiva hemma så jag fick inte med mig synthen och det andra som jag brukar köra, så inge infected annat än från mp3-spelaren, men den orkade inte ge någon output så...

Så frågan är hur man blir av med portljudet, eller om man ska testa att köra helt pluggad, och sedan labba med placerar och se om man kan få maximalt med rumsstöd i botten. I all enkelhet måste man ju dock säga att rummet hos Hifikit inte är optimat, och dessutom var det bara med en sub, inte med två som jag tänkte skaffa.Sen fick jag kolla på sub amp 1... den är stor som ett hus ju. Enorm låda.

Något dumt är att XTZ inte har kurvor på nätet för om man kör helt pluggad, bara opluggad och de två andra om inte jag har lyckats missa något.

Postad 22 December 2009 - 13:24

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Sådärja, då har man ställt upp ett par W12.18P tillsammans med 2st Sub-Amp-1 och dragit på litegranna. Tycker de klarar sig rätt bra. Klart bättre i hemmiljö kontra rummet på hifi-kit, inga problem med portljud som jag kunnat skönja hittils. Nivåmatchade de båda olika med hjälp av först en SPL-mätare och sedan tre stycken mätningar med Room Analyzer och SPL och körde en average av dem. Nu ska de bara få gå några dagar innan jag besämmer om jag ska köra helt pluggat eller bara höger-pluggat och låta audyssey göra sitt.

Har också gått igenom en rad mätningar med Room Analyzer som dock har sina egenheter, se tråden nedan för dem.
https://www.minhembi...howtopic=251395

För att inte tala om egenheterna Denons stärkare har när lite beroende på läge/eq/crossovers/osv har... men det är en annan historia. Göra klart absorbenterna och ta lite nya bilder börjar också bli på tiden...

Postad 16 June 2010 - 20:52

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Det är jag också nyfiken på , Gissar nu :blush: 18p går djupare men 17p är stramare och är mer för musik i 2 kanaler än det djupaste hemmabio effekterna .

Ingen som faktiskt jämfört dessa modeller och helst kan säga hur dessa skiljer sig från XTZs aktiva 10" och 12" subar? Jag är också nyfiken.

Kanske också XTZ själva kunde berätta mer om hur de tänkte sig att dessa passiva skulle komplettera deras sub-line.

Postad 11 September 2010 - 10:11

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Funderar på om jag ska beställa två 12.18 eller spara ihop till två 12.18 ICE....

Jag kör med Onkyo 608. Någon som kan ge mig ett råd?? ;)

Postad 13 September 2010 - 18:31

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0

Funderar på om jag ska beställa två 12.18 eller spara ihop till två 12.18 ICE....

Jag kör med Onkyo 608. Någon som kan ge mig ett råd?? :rolleyes:

Du lär inte vilja driva 12.18 med din 608, så rekommendationen är ju isf att satsa på en (eller gärna två) Sub Amp 1 (DSP). Själv skulle jag hellre börja med en 12.18 med Sub Amp 1 DSP än två 12.18 ICE.

/Ash

Postad 13 September 2010 - 20:34

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Oki..men varför tycker du att två 12.18 passiva drivna med två subamps är bättre än 12.18 ICE?

Jag skule iofs inte bli förvånad om det var så men har du lyssnat på dom eller sett mätningar eller annat?? Jag kan tänka mig att 608:an får lite kämpigt att driva två subbar själv + alla andra högtalare i min set-up så extra drivning är ju tacksamt :rolleyes:

Postad 15 September 2010 - 09:29

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
En kompis har sub amp 1 dsp och det blev en sjuk skillnad i ljudet efter att vi mätt och korrigerat rummet. Har du inte ett perfekt rum (finns det?) så ger det oerhört mycket att kunna korrigera rumsnoder. Nästa sub jag skaffar kommer definitivt ha inbyggd PEQ.

Det finns stora fördelar med dubbla subbar, men min personliga åsikt är att det är bättre med en sub som låter "rätt" än två subbar som låter "fel". Bäst är ju självklart två subbar som låter "rätt". :)

Dessutom får du ju två 12.18P och en Sub Amp 1 DSP för samma pris som två ICE, så mitt förslag är att satsa på en Sub Amp 1 DSP först, så kan du utöka med en till om du tycker att det behövs mer kraft.

Men fler får gärna tycka till här. Min åsikt är inte lag.

/Ash

Postad 16 September 2010 - 05:43

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag tycker att din åsikt är mycket vettig :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.